Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Der var spørgsmål fra Anne Behr, Claus Sabra, Kent Jørgensen og Gyvel Kallan.
Dagsorden blev godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker følgende optaget på byrådets dagsorden den 25. februar 2014:
”Overordnet planlægning for større solcelleanlæg.
Forslag
Svendborg Kommune skal fremme større solcelleanlæg og give borgerne mulighed for at være med i andelsbaserede anlæg. Samtidigt skal det sikres at større solcelleanlæg placeres mest hensigtsmæssigt i forhold til naboer og landskab. Derfor bedes administrationen:
- Udarbejde en oversigt over mulige placeringer for større solcelleanlæg, hvor dette generer naboer og landskab mindst muligt.
- Afdække mulige placeringer på kommunal jord eller bygninger.
- Afdække mulige placeringer hos kommunalt ejede selskaber.
- Udarbejde en plan for hvordan, der kan oprettes solcelleanlæg på andelsbasis, hvor borgerne kan købe andele.
Baggrund
Der kommer i løbet af foråret ny lovgivning for solceller. Der åbnes op for andelsbaserede solcelleanlæg, derved har borgerne mulighed for at have solceller, også selvom de ikke umiddelbart kan placere dem på deres egen bygning. Der er allerede opsat solcelleanlæg på større arealer hos private, men det vil være uhensigtsmæssigt, hvis solceller blot placeres, der hvor enkeltpersoner ejer jord. Større solcelleanlæg får karakter af industrielle anlæg og bør derfor placeres under hensyntagen til eventuelle naboer og landskab.
Hvis solceller skal blive et folkeligt projekt, er det vigtigt at alle får mulighed for at være med, så det ikke kun er nogle få der får overskuddet.
Kommunen og kommunens selskaber kan muligvis ikke økonomisk udnytte alle oplagte placeringer på tage og arealer. Derfor skal kommunen og kommunens selskaber skabe rammerne om solcelleanlæg på andelsbasis og understøtte, at dette kan ske på private arealer.”
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Liste F foreslog, at sagen blev oversendt til behandling i Erhvervs-, Beskæftigelses- og kulturudvalget.
Byrådet besluttede, at oversende sagen til behandling i fagudvalget.
Punkt 3 Punkt til behandling fra byrådsmedlem Arne Ebsen
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Arne Ebsen (T) ønsker følgende optaget på byrådets dagsorden den 25. februar 2014:
”Jeg vil gerne have sagen, der blev drøftet på Erhverv-, kultur- og beskæftigelsesudvalgets møde torsdag d. 06. februar behandlet i kommunalbestyrelsens næste møde.
Forslag:
Liste T ønsker ikke, at der arbejdes videre med etablering af et solcelleanlæg ved Rødkildevej. En mulig etablering er derfor betinget af, at anlægget placeres et andet sted end den tidligere foreslåede. En lokalplan for anlægget kan derfor ikke tage udgangspunkt i den ansøgte/foreslåede placering.”
Udskrift af dagsordenpunkt nr. 6 på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 6. februar 2014:
”Beslutning om igangsættelse af lokalplanforslag og miljøscreening for solcelleanlæg ved Rødkildevej, Ulbølle
13/25904
Beslutningstema:
Principbeslutning på baggrund af afholdt foroffentlig høring om udarbejdelse af tillæg 2013.4 til kommuneplan og lokalplanforslag 581 for solcelleanlæg ved Rødkildevej, Ulbølle.
På baggrund af afholdt borgermøde og modtagne høringssvar i høringsperioden 18. december 2013 til 22. januar 2014 skal der træffes beslutning om det videre planlægningsforløb. Realisering af etablering af 3-4 ha stort solcelleanlæg vest for Ulbølle by på Rødkildes jorde indebærer, at der skal træffes beslutning om udarbejdelse af tillæg til kommuneplanen samt udarbejdelse af lokalplanforslag.
Indstilling:
Direktionen indstiller, at udvalget – såfremt det ønsker at fremme etablering af solcelleanlæg i det åbne land vest for Ulbølle – træffer beslutning om,
· At der udarbejdes tillæg 2013.4 til kommuneplanen med rammer for lokalplanlægningen
· At der udarbejdes forslag til lokalplan(landzonelokalplan) for et større solcelleanlæg under hensyntagen til landskabelige interesser og nabogener for det tilstødende byzoneområde.
· At der foretages miljøscreening.
Sagsfremstilling:
I forlængelse af beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning d. 27. november 2013 har der været afholdt forudgående høring om nyt 3-4 ha stort solcelleanlæg ved Ulbølle.
Der er i høringsperioden fra d. 18. december 2013 til d. 22. januar 2014 indkommet 26 indsigelser, ideer og bemærkninger herunder en underskriftsindsamling fra 186 borgere i området. Indsigelser samt administrationens korte sammenfatning er vedlagt som bilag.
Høringssvarerne peger på den store påvirkning af landsbyen og den landskabelige påvirkning. Nogle mener, at sådanne anlæg burde placeres i allerede udlagte erhvervsarealer.
Der er både tilhængere af projekter for alternativ energi og modstandere, som ikke mener, at anlæggene har nogen samfundsmæssig gevinst, men alene er til gavn for ansøger.
Der er ønske om, at placering i givet fald bør ske på baggrund af en samlet kommunal planlægning. Se opsamling af høringssvar i bilag.
Administrationen vurderer, at der blandt de indkomne høringssvar ikke er helt nye planfaglige argumenter, som hindrer udarbejdelse af planforslag. Der vil i forbindelse med udarbejdelse af et mere detaljeret lokalplanforslag ske en afklaring af solcelleanlæggets samlede størrelse, påvirkning af landskab, visualisering mm.
Ved placering af solcelleanlægget i kystnærhedszone, som angivet i den forudgående høring, skal lokalplanforslagets redegørelse indeholde en planlægningsmæssig redegørelse. Herunder en begrundelse for den valgte placering og fravalg af undersøgte alternativer, stillingtagen til størrelse af det samlede solcelleanlæg, afskærmende beplantning mod beboelse mm.
Med hensyn til behovet for en samlet udpegning af områder i kommuneplanen, hvor der kan forventes tilladelse til solceller, vurderer administrationen ikke at der på nuværende tidspunkt er et presserende behov. Det kan overvejes i forbindelse med en senere revision af kommuneplanen eller en temaplantillæg for nye alternative energianlæg (herunder ny vindmølleplanlægning).
Tidligere sagsbehandling i udvalg:
Foroffentlig høring og borgermøde blev d. 27. november 2013 besluttet på baggrund af nedenstående sagsfremstilling:
Svendborg Kommune har modtaget ansøgning fra privat grundejer, som med udgangspunkt i regeringens tilskudspolitik til grøn energi, ønsker tilladelse til opførelse af et større solcelleanlæg på sin landbrugsejendom. Der er tale om anlæg på 3- 4 ha placeret på terræn i landzonen. Arealerne anvendes i dag til landbrugsafgrøder og er beliggende umiddelbart vest for Ulbølle. Ansøger har allerede fået zonetilladelse til opstilling af 1 ha solcelleanlæg i samme område.
Kommunen har hidtil administreret således, at anlæg på op til 400 kW (som fylder ca.1 hektar) er sket på baggrund af en landzonetilladelse, hvorimod kommunen har vurderet, at anlæg, der er større kræver udarbejdelse af lokalplan.
Udvalget for Miljø og Teknik har d. 9. september 2013 besluttet at fastholde denne praksis og hermed lokalplanpligt for større anlæg. Beslutningen blev videresendt til Udvalget for Kultur og Planlægning.
Byg, Plan og Erhverv har foretaget følgende planlægningsmæssige overvejelser i forbindelse med flere placeringsforslag inden for ansøgerens landbrugsejendom, Rødkilde Gods:
· Flere alternative placeringer er undersøgt og fravalgt af hensyn til de landskabelige værdier, jf. landskabskarakteranalysen.
· Placeringer er fravalgt som værende i konflikt med statens vejreservation for omfartsvej syd og vest om Ulbølle.
· I overvejelserne er indgået den statslige udmelding om at større tekniske anlæg normalt forventes placeret i tilknytning til bymæssige arealanvendelser og ske efter princippet ” inde fra og ud”.
· Lokalplanlægningen bør ske som landzonelokalplan, således at området ikke overføres til byzone. Det betyder at efter endt anvendelse til solcelleformål, at området kan tilbageføres til sit oprindelige formål - jordbrug.
· Kommunen har holdt møde med Ulbølle Efterskoles bestyrelse, idet ansøgtes forslag til placering af solcelleanlæg på egen jord i givet fald ville være i strid med gældende lokalplan 521 for efterskolens udvidelse. Skolens bestyrelse har givet udtryk for vigtigheden af at fastholde lokalplanens udvidelsesmuligheder for skolen, også selvom skolen ikke ejer jorden i dag. Skolens bestyrelse giver i den forbindelse udtryk for at være positiv for evt. køb af arealerne.
· Nærmeste naboer til anlæg på Grønnegade, Ulbølle har givet udtryk for, at et anlæg af denne størrelse vil påvirke byens udvikling negativt herunder muligheden for at sælge egne uudnyttede byggegrunde. Grundet terrænforskelle vil det tage mange år inden en beplantning vil kunne afskærme i forhold til Grønnegade-området. Hensynet til byens borgere bør veje tungere end de landskabelige forhold og derfor er fremsendt forslag til alternativ placering i det åbne land.
· Der er givet landzonetilladelse til opsætning af 400 kW anlæg – ca. 1 ha - på areal umiddelbart vest for Ulbølle som vil støde op til lokalplanområdet
Administrationens vurderede, at der i lokalplanlægningen bør lægges særligt vægt på og hensyntagen til
· Ulbølle Efterskoles fremtidige udvidelsesmuligheder jf. lokalplan 521 vedtaget i 2009
· Landskabelige værdier jf. landskabskarakteranalysen
· Nabogener i forhold til nærliggende byzoneområder med boliger
I forbindelse med sagens forberedelse har administrationen forhørt sig i juridisk afdeling, om der kan opstå overtagelsespligt for kommunen i forhold til afslag på placering inden for lokalplan 521´s område samt det forhold, at lokalplanen udlægger området til offentlige formål. Juridisk afdeling vurderer, at der ikke umiddelbart foreligger en sådan risiko.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser:
Der er tale om etablering af et privat solcelleanlæg og det vil ikke medføre nogen økonomiske konsekvenser for kommunen.
Ved etablering af et anlæg af denne størrelsesorden på landbrugsejendommen Rødkilde Gods vurderes dette at bidrage til en mere bæredygtig erhvervsvirksomhed.
Lovgrundlag:
Planlov
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Bilag:
Åben - Opsamling af indsigelser og bemærkninger. Solcelleanlæg ved Ulbølle.pdf
Åben - Modtagne høringssvar. Solcellerved Ulbølle
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 06-02-2014:
Et flertal bestående af (C+A+V+L+O+F) godkender indstillingen.
Et mindretal (F+A) ønsker, at der arbejdes med en anden placering i større afstand til bebyggelser.
Enhedslisten kan ikke støtte lokalplanen og en enkeltpersons jagt på en høj afregningspris, men ønsker i stedet en overordnet planlægning for solcelleområder baseret på kollektivt ejede anlæg
Der er afbud fra Curt Sørensen (A), Steven Johannes Legêne (Ø).
Som suppleant deltager Bo Hansen (A), Jesper Kiel (Ø).”
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Liste A foreslog, at sagen blev tilbagesendt til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Planudvalget.
For stemte 21 (A, F, T, Ø, V, B, I og L)
Imod 0
Undlod 8 (C og O)
Punkt 4 Punkt til behandling fra byrådsmedlem Arne Ebsen
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Arne Ebsen (T) ønsker følgende optaget på byrådets dagsorden den 25. februar 2014:
”Jeg vil gerne have et punkt på dagsordenen, der giver lejlighed til at drøfte, om de 2 citater fortsat er dækkende for den personalepolitik, vi hylder i Svendborg Kommune.
"Vi har gentagne gange sagt, at vi ikke har brug for en 0-fejlskultur. Det er nemt at sige. Men lakmusprøven kommer naturligvis først, når vi havner på forsiden af avisen. Hvis vi agerer som en ”lynch mob” og klynger den første og bedste medarbejder op i den nærmeste lygtepæl, har vi knæsat, at vi – på trods af alle udsagn – har en 0-fejlskultur. Det medfører handlingslammelse og risikoaversion."
Erik Meldgård i sit mandagsbrev d. 03. februar
"Økonomiudvalget vedtog vores personalepolitik: der er enighed om, at det ikke tjener noget formål at arbejde med en nul-fejls-kultur. Vi ønsker et personale, der har mod til at træffe beslutninger, viser initiativ og virkelyst og er parat til at prøve nye veje."
Ut i læserindlæg FAA d. 02. februar
Konkret vil jeg gerne foreslå, at vi fastholder den politik, der er udarbejdet sammen med hoved-MED og senere konfirmeret i økonomiudvalget.”
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Drøftet.
Punkt 5 Styrelsesvedtægt for Svendborg Byråd
+Beslutningstema
Beslutning om Byrådets styrelsesvedtægt.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Styrelsesvedtægten sendes til behandling i Byrådet
Sagsfremstilling
På Byrådets konstituerende møde den 10. december 2014 blev det besluttet, at der skal være 9 medlemmer i Økonomiudvalget og i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget. Antallet af medlemmer i de to udvalg betyder, at der er behov for, at tilpasse styrelsesvedtægten for Svendborg Byråd herunder også vederlag.
Der er ligeledes foretaget en mindre tilpasning af udvalgenes opgaver, som overordnet set foreslås fordelt således:
Økonomiudvalget:
- køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt salg af bolig- og erhvervsarealer
- drifts og vedligeholdelse af kommunens administrationsbygninger med tilhørende anlæg samt andre kommunale bygninger under udvalgets område
- drift og vedligeholdelse af kommunale bygninger, arealer og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller byrådets beslutning er henlagt under noget andet udvalgs område, og
- projektforslag, forprojekt samt udførelse af alle kommunale bygge- og anlægsarbejder under udvalgets område.
- projektforslag, forprojekt, hovedprojekt samt udførelse af alle kommune bygge- og anlægsarbejder, som ikke ved denne vedtægt eller ved byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalgs område”
- Ø-udvalget
- boligstrategi og tilsyn med den almene boligsektor.
Udvalget for Børn og Unge:
- dagtilbudsområdet med dagpleje, vuggestuer, børnehaver, fritidshjem og klubber
- skoleområdet med folkeskoler, heldagsskoler, SFO, PPR m.m.
- børn og unge med særlige behov herunder Ungekontakt
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- uddannelsesvejledning for unge
- integration.
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget:
Erhverv:
- kommunens erhvervsudvikling
- turisme
- udviklingsøkonomi og vækststrategi
- borgerservice og helhedsorienteret sagsbehandling.
Beskæftigelse:
- beskæftigelse efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik dog ikke kapitel 10 og 10a, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§ 35 - 39.
- Udvalget varetager samspillet med andre myndigheder, kollegiale organer, arbejdsmarkeds parter samt private virksomheder om fastlæggelse af lokale beskæftigelsespolitiske mål og den virksomhedsrettede beskæftigelsesindsats m.v.
Kultur:
- fritids-, idræts- og folkeoplysningspolitik
- voksenundervisning
- biblioteksvæsen
- museumsforhold
- musikskoler og andre musikaktiviteter
- teater- og biografforhold
- udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme til foreninger m.v.
- idræt og kultur herunder tilskud til idrætsforeninger, kulturelle aktiviteter m.v.
- venskabsbyer
- ungdomsskoler.
Plan og Byg:
- fysisk planlægning og arealanvendelse
- landdistriktspolitik og landskabsplanlægning
- bygge og boligforhold
- VVM (kommuneplantillæg).
Miljø-, Klima- og Trafikudvalget:
- indsatsledelse og beredskab
- klima og energi
- varmeplan
- natur og friluftsliv
- miljø
- vandløb
- landbrug og industri
- VVM (screeninger, redegørelser og tilladelser)
- veje og trafiksikkerhed
- trafik og havnedrift
Social- og Sundhedsudvalget:
- sundhedsområdet, ældre-,handicap-, førtidspension-, psykiatri-, og misbrugsområdet, herunder
- ældreområdet med visitation til ydelserne, plejehjemscentre og hjemmepleje
- handicap, psykiatri og misbrugsområdet med bo- og støttecentretilbud, aktivitets- og beskæftigelsestilbud, væresteder, hjemmevejledning samt støtte og kontaktpersonordninger.
- sundhedsfremme og forebyggelse, tandpleje, træning, forebyggende hjemmebesøg og sundhedstjenesten.
Vederlag:
Den nuværende vederlagsstruktur blev besluttet i forlængelse af den nye udvalgsstruktur, som lægger op til færre udvalgsposter og mere netværk i form af uformel dialog med borgerne og virksomheder (aktivt medborgerskab).
Jævnfør styrelsesloven må udvalgsvederlag, udvalgsformandsvederlag og næstformandsvederlag (incl. §18 og folkeoplysningsudvalget) samlet max udgøre 305 % af vederlaget til formanden for kommunalbestyrelsen. Da antallet af udvalgsmedlemmer er øget med fire skal vederlaget tilpasses. Nedenstående er to mulige modeller beskrevet.
Model 1 Tilpasning i udvalgsvederlag:
- Årligt udvalgsvederlag på 34.300 kr. pr. udvalg (4.800 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
- Årligt næstformandsvederlag på 39.100 kr. pr. udvalg (ingen ændring i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
- Årligt udvalgsformandsvederlag på 186.690 kr. pr. udvalg (ingen ændring i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
- Samlet årlig udgift på 2,24 mio. kr. svarende til 304,1% af vederlaget til formanden for kommunalbestyrelsen.
Model 2 Tilpasning i udvalgs- og næstformandsvederlag:
- Årligt udvalgsvederlag på 35.100 kr. pr. udvalg (4.000 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
- Årligt næstformandsvederlag på 35.100 kr. pr. udvalg (4.000 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
- Årligt udvalgsformandsvederlag på 186.690 kr. pr. udvalg.
- Samlet årlig udgift på 2,25 mio. kr. svarende til 304,75% af vederlaget til formanden for kommunalbestyrelsen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014
Indstilles, idet finansieringen af de ekstra udvalgshonorarer fordeles på alle udvalgsmedlemmer inkl. formænd. Honoraret til næstformand fastsættes som det dobbelte, nye udvalgshonorar.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2014
Derfor er der udarbejdet en model 3 til Byrådets dagsordenpunkt nr. 10, hvor udvalgs-, næstformands- og udvalgsformandsvederlag er reduceret med 0,5%. Konkret betyder det følgende:
· Årligt udvalgsvederlag på 35.419 kr. pr. udvalg (3.690 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
· Årligt næstformandsvederlag på 35.419 kr. pr. udvalg (3.690 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
· Årligt udvalgsformandsvederlag på 183.001 kr. pr. udvalg. (3.690 kr. mindre i forhold til nuværende styrelsesvedtægt).
· Samlet årlig udgift på 2,25 mio. kr. svarende til 304,7% af vederlaget til formanden for kommunalbestyrelsen.
Byrådet tiltrådte model 3, idet man i øvrigt oversender sagen til byrådets 2. behandling.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 6 Godkendelse af ny bevillingsstruktur
+Beslutningstema
Godkendelse af ny bevillingsstruktur og ændring i udvalgenes oprindelige budgetter for 2014 som følge af ny styrelsesvedtægt fra 2014.
Indstilling
Direktionen indstiller,
at den nye bevillingsstruktur godkendes og fremsendes til Byrådets orientering
at det nuværende bevillingsniveau fastholdes uændret
Sagsfremstilling
Ved 2. behandling af budget 2014 i oktober 2013 vedtog det daværende Byråd samtidig den gældende bevillingsstruktur for 2014. Efterfølgende har der været afholdt kommunevalg, og der er vedtaget ny styrelsesvedtægt gældende fra 2014.
Ifølge den nye styrelsesvedtægt reduceres antallet af udvalg fra 9 til 5, og Økonomiudvalget får det bevillingsmæssige ansvar for hele anlægsbudgettet. Som led i ændring af kommunens bevillingsstruktur er det besluttet at oprette et fælles ejendomskontor under Økonomiudvalget, og som følge heraf er der overført driftsbudgetter fra fagudvalgenes bevillinger til Økonomiudvalgets bevilling.
I vedlagte resultatoversigt er vist budget 2014 efter den nye udvalgsstruktur, inkl. tilpasninger vedr. ejendomscentret, sammenholdt med det oprindelige budget 2014, der blev vedtaget i oktober 2013.
Ændring i kommunens bevillingsstruktur medfører ændring i fagudvalgenes oprindelige budget for 2014, som jf. kommunens bevillingsregler skal godkendes af Økonomiudvalget.
Det skal bemærkes, at det nuværende bevillingsniveau, hvor driftsbevillingen tildeles udvalgene som en samlet nettobevilling, fastholdes uændret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgenes ændrede budgetter fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag
Efter den kommunale styrelseslov er det Byrådet, der fastlægger kommunens bevillingsstruktur og bevillingsniveau. Byrådet har bemyndiget Økonomiudvalget til at meddele tillægsbevillinger, hvor der ønskes overført beløb fra en drifts- eller anlægsbevilling til en anden drifts- eller anlægsbevilling.
Bemyndigelsen omfatter alene omdisponeringer mellem givne drifts- og
anlægsbevillinger indenfor hovedkontiene 0-6.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Godkendt. Sagen fremsendes til byrådets orientering.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Taget til efterretning.
Punkt 7 Udviklingsplan for Svendborg Havn - vedtagelse
+Beslutningstema
Vedtagelse af Udviklingsplan for Svendborg Havn.
Indstilling
Direktionen indstiller, at der træffes beslutning om, at forslag til Udviklingsplan videresendes
til byrådets vedtagelse med følgende ændringer:
- At Scenarie 2 for område 2 tages ud af planen, og at Scenarie 1 danner grundlag for det videre arbejde og indarbejdes i den endelige plan.
- At etapeplanen revideres, således at etape 1 omfatter område 1 og 2 og etape 2 omfatter område 3.
- At titlen for den endelige plan ændres til ”Fremtidens havn - Udviklingsplan for Svendborg Havn”.
- At Cittaslowvinklen indarbejdes i udviklingsplanens strategier.
Derudover indstilles det, at følgende indgår i det videre arbejde med havneplanlægningen:
- At en indsigelse vedrørende byggemulighederne på Frederiksgade 12 tages med i vurderingerne ifm. en senere lokalplanlægning.
- At et forslag om etablering af bro fra Hudes Plads indgår i de videre undersøgelser.
- At et ønske om større og bedre interessent- og borgerinddragelse tages til efterretning og indarbejdes i den videre proces.
- At vurdere muligheden for etablering af advisory board eller følgegruppe med inddragelse af bruger- og borgerinteresser ifm. den videre havneudviklingsproces.
- At det i forbindelse med det videre udviklingsarbejde undersøges om der vil være efterspørgsel på ungdoms- eller studieboliger i havneområdet.
- At opmærksomhedspunkter og forslag indenfor kajak, orienteringsløb, sejlsport samt vandski og wakeboard indgår i det videre arbejde med udvikling af aktiviteter på vandet.
- At idéer om servicefaciliteter og overvejelser om en fremtidig placering af maritime virksomheder inddrages i den forestående planlægning af Frederiksø.
- At en idé om placering af Film Fyn tages med i den forestående planlægning af Frederiksø.
- At en idé om placering af et maritimt museum tages med i den forestående planlægning af Frederiksø.
- At et forslag til etablering af regnvandsbassin og aktivitetspark medtages i det igangværende arbejde med forslag til en klimatilpasningsplan.
Sagsfremstilling
Forslag til Udviklingsplan for Svendborg Havn har været fremlagt i offentlig høring fra den 6. november 2013 til den 13. januar 2014.
I forbindelse med den offentlige høring og debat om udviklingsplanen er der afholdt borgermøde i december 2013. Notat fra borgermødet er vedhæftet som bilag.
Endvidere har der gennem hele perioden dagligt været adgang til en udstilling om udviklingsplanen i info-containeren, som har stået på Jessens Mole. Her har besøgende kunne give deres mening til kende via post-it’s som senere er blevet lagt op på hjemmesiden www.fremtidenshavn.dk. Bemærkningerne er lagt ved som bilag. Der har endvidere været afholdt en havnevandring med fokus på udviklingsplanen.
Ved udløb af frist for indsigelser er der modtaget 27 høringssvar til forslaget til Udviklingsplan. Administrationen har udarbejdet et notat ”Resumé af høringssvar til forslag til Udviklingsplan for Svendborg Havn”, der ligger som bilag. Notatet indeholder et resumé af hvert enkelt høringssvar, administrationens kommentarer hertil og indstilling.
Der er kun indstillet få ændringer i selve udviklingsplanen med baggrund i de indkomne høringssvar:
- Område
1 – Jessens Mole og Frederiksøen
Ingen ændringer. - Område
2 – Nordre Kaj
Da der pt. arbejdes målrettet for at muliggøre etablering af et maritimt kraftcenter (SIMAC + erhverv) i område 2 foreslås det, at udviklingsplanen baseres på scenarie 1 for område 2. Det betyder, at der reserveres areal til SIMAC i udviklingsplanen.
Samtidigt ændres udviklingsplanens etapeplan (Udviklingsplanen s.14-15), således at område 1 og 2 udgør etape 1 og at område 3 udgør etape 2. Dette betyder, at SIMAC mv. ikke skal afvente udvikling af område 1, som det er skitseret i forslaget til udviklingsplanen. - Område
3 – Østre Kaj
Det indstilles, at der ikke ændres i udviklingsplanen. Dvs. at alle 3 scenarier fortsat er i spil, og udviklingen og den videre politisk afklaring må bestemme områdets anvendelse. Dette kan evt. gøres ifm. revision af udviklingsplanen (version 2).
Indsigelserne har derimod givet anledning til en række ideer og bemærkninger, som foreslås undersøgt nærmere i det videre arbejde med udvikling og detailplanlægning af havnen. Disse fremgår af indstillingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udviklingsplanens vedtagelse har ikke direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune. Udviklingsplanen vil danne baggrund for efterfølgende kommune- og lokalplanlægning samt konkrete anlægsprojekter. I forbindelse med denne planlægning og projektudarbejdelse vil de økonomiske konsekvenser blive belyst.
Gennem vedtagelse af udviklingsplanen sendes der et signal om den fremtidige retning for Svendborg Havn og dermed en investeringssikkerhed, som både åbner for fornyet erhvervsudvikling, kultur og boliger.
Lovgrundlag
Udviklingsplanen er ikke en lovbundet plan. Opfølgende planlægning vil ske indenfor rammerne af Lov om Planlægning.
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 06-02-2014
Indstillingens første 4 punkter godkendt, dog præciseres det i pkt. 3, at den ”maritime byhavn” redigeres ud af planen.
For Østre Kaj gælder, at et flertal (V+C+A+F+L) peger på scenarie 2+3.
Et mindretal (O) peger på scenarie 1.
Et mindretal (Ø) peger på scenarie 1+2.
Enhedslisten har følgende ændringsforslag:
- Der sikres et åbent område ved trafikterminalen, så der i fremtiden vil være mulighed for offentligt byggeri (f.eks. bibliotek) i dette område
- Maksimal bygningshøjde på 2,5 etager i etape 1 (ved Jessens Mole)
- Nye bygninger langs Jessens Mole trækkes længere tilbage for at fremhæve de fem bevaringsværdige solitære bygninger
- Boliger indpasses og støjdæmpes så det ikke fører til, at virksomheder på havnen må udflyttes
- Området ved havnepladsen udvides til et større rekreativt område hen til Kobberbækkens fremtidige udløb
- Der skal ikke være lystbådefaciliteter på kajen ved et kommende SIMAC
Der er afbud fra Curt Sørensen (A), Steven Johannes Legêne (Ø).
Som suppleant deltager Bo Hansen (A), Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Liste V, C, O, L og I fremsender sagen til byrådets behandling. Liste A og F fastholder flertalsindstillingen fra Erhvervs-, beskæftigelses- og kulturudvalget. Liste Ø fastholder listens mindretalsindstilling fra udvalget.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Liste V, C, O, L, B, I og Ø fremsatte følgende vedtagelsesforslag:
- Indstillingens første 4 punkter godkendt, dog præciseres det i pkt. 3, at den ”maritime byhavn” redigeres ud af planen.
- For Østre Kaj gælder, at området reserveres til erhverv.
- På side 23, 3. kolonne slettes 3. pind.
- der sikres et samlet større friareal ved Jessens Mole til rekreativt område eller fremtidig placering for offentlige formål
- En begrænsning af bygningshøjden og nye bygningernes placering ved bevaringsværdige bygninger vurderes på ny i forbindelse med udarbejdelse af kommende lokalplaner for Jessens Mole.
A, F og T fremsatte følgende ændringsforslag til vedtagelsesforslaget:
I forhold til Østre Kaj indstiller A, F og T, at beslutningen i Erhvervs-, beskæftigelses- og kulturudvalget fra den 6.februar 2014 indgået af V, C, L, A og F fastholdes. Altså, at for Østre Kaj peges der på scenarie 2 og 3.
Liste F fremsatte følgende ændringsforslag: ”at der i scenarie 1 indarbejdes mulighed for et kulturhus/bibliotek i området ved den nye havneplads”
Man stemte herefter om ændringsforslaget fra liste F.
For stemte forslaget: 8 (A, F og T)
Imod stemte: 21 (V, C, O, L, B, I og Ø)
Undlod: 0
Man stemte herefter om ændringsforslaget fra liste A, F og T.
For forslaget stemte: 8 (A, F og T)
Imod stemte: 21 (V, C, O, L, B, I og Ø)
Undlod: 0
Man stemte herefter om vedtagelsesforslaget fra Liste V, C, O, L, B, I og Ø
For stemte: 21 (V, C, O, L, B, I og Ø)
Imod stemte: 8 (A, F og T)
Undlod: 0
Punkt 8 Forslag til lokalplan 585, Den Grønne Tråd
+Beslutningstema
Forslag til lokalplan 585, Den Grønne Tråd, for et område til blandet bolig og erhvervsformål samt offentlige formål og rekreativt byrum.
Indstilling
Direktionen indstiller, at der træffes beslutning om,
- At forslag til lokalplan 585, Den Grønne Tråd videresendes til Byrådets godkendelse og offentliggøres i 8 uger.
- At der ikke foretages yderligere miljøvurdering.
- At der ikke foretages VVM.
Sagsfremstilling
Baggrund
For at skabe større sammenhæng mellem bymidte og havn er der udarbejdet et koncept der sammentænker Krøyers Have, Ramsherred, Torvet og forbindelsen ned til havnen.
På baggrund af en arkitektkonkurrence er der udvalgt et projekt til realisering kaldet ”Den Grønne Tråd.
Natur og Miljøklagenævnet har på baggrund af klage, truffet afgørelse om at projektet ”Den Grønne Tråd” er lokalplanpligtigt. Klagenævnet har derfor hjemvist sagen til fornyet behandling i Svendborg Kommune med henblik på at realisering af projektet sker gennem udarbejdelse af en lokalplan for området i overensstemmelse med Lov om planlægning.
Den 6. februar 2014 blev der i Erhvervs, Beskæftigelses- og Kulturudvalget truffet beslutning om udarbejdelse af lokalplanforslag ud fra gældende plangrundlag, konkurrenceprojektet Den Grønne Tråd og at der afholdes borgermøde den 10. marts 2014.
I øjeblikket er Svendborg Vand i gang med at nedgrave et regnvandsbassin på Torvet for at imødegå konsekvenserne af klimaforandringer. Kloakeringsprojektet – der ikke er lokalplanpligtigt – vil blive gennemført hurtigst muligt og som planlagt. I samme forbindelse vil Svendborg Museum foretage arkæologiske undersøgelser af området, hvorefter udgravningerne lukkes. De arbejder, der herefter følger til realisering af projektet forudsætter en vedtagelse af lokalplanforslag 585.
Lokalplanen er udarbejdet på grundlag af den gældende kommuneplan og de politiske beslutninger, der er truffet i forbindelse med ”Den Grønne Tråd”.
Området
Området er i alt ca. 12.000 m² og er et sammenhængende øst-vestgående bånd der strækker sig på tværs af bymidten med det centrale torv i midten. Området er inddelt i 5 delområder: F, A, B, C og D
Bindende planlægningsmæssige rammer
Lokalplanens område omfattes af følgende kommuneplanrammer som er bindende for lokalplanlægningen:
01.01.R1.908 | Krøyers Have med anvendelse til rekreative formål i form af bypark, legeplads, skov eller grønt område. |
01.01.O5.124 | Centrumpladsen omfattende overgangszonen mellem Krøyers Have og Ramsherred med anvendelse til offentlige formål i form af byrum |
01.01.C4.146 | Del af Ramsherred med anvendelse til blandet bolig og erhverv |
01.01.O5.210 | Torvet og Ramsherred med anvendelse til offentlig formål i form af byrum. Særlig bestemmelse tilføjer at Torvet på sigt omdannes til et rekreativt byrum. |
01.01.C4.785 | Blandet bolig og erhvervsformål ved Munkestræde og Klosterstræde. |
01.01.C4.869 | Blandet bolig og erhvervsområde i Møllergade. |
01.01.T1.233 | Teknisk anlæg i form af trafikanlæg. |
01.01.O3.522 | Offentligt område Biograf og Svømmehal |
Indenfor 01.01.C4, 146, 01.01.C4.785 og 01.01.C4.869 fastholdes eksisterende offentligt vejareal som offentligt vejareal.
Det er vurderet, at lokalplanforslagets bestemmelser er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.
Endvidere er lokalplanområdet omfattet af gældende lokalplaner:
Lokalplan 290 som regulerer facader og skiltning i Svendborg bymidte. Sager om nybyggeri, ombygning eller nedrivning eller anden bygningsændring, herunder skiltning må kun ske i overensstemmelse med lokalplan 290. Andet forudsætter tilladelse fra Svendborg Kommune.
Lokalplan 349 for Svendborg Havn og banearealer. Lokalplanen er en rammeplan, som angiver en fremtidig forbindelse mellem Møllergade og Toldbodvej, hvor den nye stiforbindelse skal etableres.
Lokalplan 319 for et område mellem Centrumpladsen, Tinghusgade, Kedelsmedstræde og
Krøyers Have. Lokalplan 585 overlapper lokalplan 319 i et mindre område ud for indgangen til svømmehallen.
Med byrådets vedtagelse af lokalplan 585 ophæves lokalplan 349 og 319 for den del af lokalplanområdet, der omfattes af lokalplan 585.
Formål
Formålet med lokalplanen er at sikre muligheden for at realisere hovedprincipperne i byrumsprojektet ”Den grønne Tråd”.
Den overordnede målsætning er at styrke bylivet til gavn for alle borgere, handlende og gæster. Det gøres ved at ’åbne’ byen mod havnen med en ny stiforbindelse mellem gågadenettet og havnen og tilføre de eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi. Et mere tilgængeligt og inviterende bymiljø forventes at give folk lyst til at opholde sig i byen, lege, mødes og bruge byrummene, alt sammen for at styrke bylivet.
Disponering af delområderne
De enkelte delområder indeholder bestemmelser, der sikrer principperne i ”Den Grønne Tråd”. Her fremhæves enkelte bestemmelser.
Delområde A, Ramsherred
Parkering skal foregå i midten af vejudlægget og der friholdes en åben plads ud for indgangen til Rådhuset. Belægningen sammensættes af genanvendte brosten og det sikres, at komfortzonens belægning i ny beton og granit fra Torvet videreføres.
Delområde B, Torvet og Lille Torv
Der sikres en fodgængervenlig komfortzone langs facaderne på både Torvet og Lille Torv. Zonen vil have karakter af et 6-7 meter bredt bånd langs bygningsfacaderne, der indkredser det centrale torv. Zonen giver udvidet plads til udeservering, udstilling etc. Komfortzonen kan ikke bruges til parkering og der kan ikke opføres permanentet bebyggelse på torvene. Komfortzonen anlægges i en blanding af granit og beton.
Den centrale del af torvene belægges med de eksisterende brosten. I forbindelse med gennemførelsen af lokalplanprocessen skal der politisk tages stilling til, i hvilket omfang der skal være parkering på det centrale torv, jfr. nedenstående.
Delområde C, Møllergade
Området er en del af det eksisterende gågadenet. Det sikres, at der ved omlægning skal være en sammenhæng med den belægning der er på Lille Torv og at den nye belægning markerer højdekurverne i terrænet som en del af fortællingen Bakken og Vandet.
Delområde D, Trappen
Området udlægges til offentligt vejareal med offentlig stianlæg. Her som et trappeanlæg med plads til gennemgang, ophold og aktiviteter. Der kan opføres mindre anlæg i forbindelse med områdets benyttelse til rekreative formål.
Delområde F, Krøyers Have
Området kan benyttes som hidtil. Voldanlægget er et registreret fortidsminde og, der må ikke ændres i dets omgivelser uden forudgående tilladelse. Enkelte træer er registreret som bevaringsværdige og kræver også forudgående tilladelse i tilfælde af fældning mm. Svendborg Kommune er myndighed på begge områder. Der kan opføres mindre anlæg i forbindelse med områdets benyttelse til rekreative formål.
Det skal bemærkes, at delområde A, B og C fastholdes som offentligt vejareal.
Hvad lokalplanen ikke regulerer
Administrationen har i samråd med repræsentanter for de erhvervsdrivende omkring Torvet valgt at fremhæve nogle af de ting som lokalplanen ikke administrerer.
- En handlepligt eller handlingsplan for udførelse af lokalplanen. Den lægger alene rammen for, hvordan ændringer skal ske, når de sker.
- En etapeplan for hvornår de enkelte dele af projektet skal gennemføres.
- Fastlæggelse af tidsbegrænsede eller midlertidige anvendelser eller handlinger, der hører under begrebet drift.
Denne lokalplan fastlægger ikke antallet af p-pladser eller tidsperioder for anvendelse til parkeringspladser på Torvet, men lægger alene op til, at anvendelsen som rekreativt byrum - som bestemt i kommuneplanen - ikke hindres. Lokalplanen sikrer alene de fysiske muligheder for, at der i et varieret omfang afhængig af tid på året, ugen og dagen er mulighed for parkering. Antallet af p-pladser fastlægges således i en særskilt politisk proces.
Midlertidige aktiviteter og anvendelse af gaderum reguleres af Svendborg Kommunes gågaderegulativ.
Facader og skilte ud mod lokalplanens område reguleres ikke af denne lokalplan, men af den fra 1999 gældende Lokalplan 290 for Facader og skilte i Svendborg.
VVM
VVM screening (Vurdering af Virkning på Miljøet)
Svendborg Kommune har jf. “Bekendtgørelse af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet” foretaget en screening af projektets VVM- pligt og vurderet at projektets realisering ikke vil medføre væsentlige indvirkninger på det omkringliggende miljø. Kommunen har på den baggrund truffet en afgørelse om, at projektet ikke er VVM-pligtigt.
Miljøvurdering
Der er i henhold til ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer” foretaget en miljøscreening af planforslagene. Kommunen har vurderet, at den ændrede anvendelse ikke vil skabe væsentlige miljøgener. Der er taget beslutning om, at der ikke foretages yderligere miljøvurdering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiske
- Lokalplanen indeholder i sig selv ingen handlepligt.
- Den ændrede tidsplan medfører justeringer i aftalerne med entreprenørerne, og der er truffet aftale om disse justeringer og de økonomiske konsekvenser heraf. De økonomiske konsekvenser fremgår af notat på sagen. Den forventede merudgift vil ligge i størrelsen fra 300.000 kr. til maksimalt 677.750 kr. Merudgiften foreslås finansieret gennem forventet mindreforbrug i regnskabet for 2013. Beslutning herom træffes i forbindelse med godkendelse af regnskabet for 2013 og tilhørende bevillingssag.
Erhvervsmæssige
- Der arbejdes fortsat med en stram tidsplan for lokalplanens udarbejdelse, så anlægsarbejdet omkring Den Grønne Tråd forsinkes så lidt som muligt. Dette prioriteres med henblik på at minimere generne for erhvervsliv og borgere.
- Gadegennembruddet i Møllergade vil være en mulighed for en øget butiksaktivitet grundet større gennemstrømning af mennesker - i netop denne del af Møllergade.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 24-02-2014
Indstillingen tiltrådt, idet det i lokalplanens § 1 tilføjes: ”At sikre fleksibilitet i anvendelsen af Torvet” og
I § 6 tilføjes: ”og bygninger”
Lokalplanen sendes i høring hos Handicaprådet.
F og A har følgende særudtalelse:
”Vi er enige i, at antallet af p-pladser ikke præciseres i lokalplanen, men understreger, at dette punkt er der indgået aftale med et samlet byråd den 29. januar 2013 om, at der i perioder er mulighed for op til 15 p-pladser.
Partierne ønsker at fastholde styregruppen for bymidten”.
Der er afbud fra Helle Caspersen (V). Som suppleant deltager Jesper Ullemose (V)
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-02-2014
Indstilles, idet A og F samtidig ønsker at fastholde særudtalelsen fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt, idet Liste A og Liste F samtidig ønsker at fastholde særudtalelsen fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget. Liste Ø ønsker at stå ved det begrænsede antal parkeringspladser på Torvet, som tidligere er aftalt af et enigt byråd. Det vil være en stor fejlinvestering at bygge Torvet om for mange millioner, for så at bruge Torvet som parkeringsplads.
Punkt 9 Ønske om ændret betalingsparkering i Svendborg
+Beslutningstema
Ændring af betalingsparkering i Svendborg i forbindelse med ombygning af torvet.
Indstilling
Direktionen anbefaler til udvalgets drøftelse, at
- Model 1 og 2 drøftet med henblik på valg af model.
Sagsfremstilling
Mandag den 20. januar 2014 blev der afholdt møde mellem de erhvervsdrivende ved Torvet og Svendborg Kommune i forbindelse med ombygningen af Torvet. De erhvervsdrivende fremkom med et ønske om, at den 1. times parkering bliver gratis på alle kommunens betalingspladser i Svendborg med henvisning til en forventet positiv markedsføringsværdi.
Administrationen har undersøgt muligheder og konsekvenser ved dette og er kommet frem til følgende modeller:
- Det indføres, at den 1. times parkering midlertidig bliver gratis på alle betalingsparkeringspladser. Dog med undtagelse af de to betalingspladser i Voldgade, som bibeholdes med de første 2 timer som gratisparkering. Dette anslås at ville bevirke en nedgang i indtægter på ca. 2,3 mio. kr. Konsekvensen heraf vil være, at det ikke er muligt at færdiggøre istandsættelse af den lille p-plads i Voldgade, og det er ikke muligt at påbegynde istandsættelsen af parkeringssøgesystemet i 2014. Ved indførelse af denne løsning må der forventes at opstå en del parkeringssøgetrafik for at finde en gratis plads.
- De mest centrale betalingspladser med en timetakst på 12 kr./time bibeholdes som de er i dag. I stedet ændres betalingsparkeringspladserne i Frederiksgade og på Jessens Mole (den gamle rutebilstation), så der bliver gratis parkering de første 2 timer. Dette vil bevirke en nedgang i indtægter på ca. 150.000 kr. Det vil dog stadig være muligt at færdiggøre istandsættelsen af den lille p-plads i Voldgade, og påbegynde istandsættelsen af parkeringssøgesystemet i 2014.
På samme møde blev muligheden for at etablere skråparkering på Kloster Plads drøftet. Administrationen har undersøgt muligheden i samarbejde med politiet.
Fyns Politi ønsker ikke at give tilladelse til, at der etableres skråparkering som forholdene er i dag. Begrundelsen er, at bilisterne vil bakke ud på en befærdet vej, hvilket ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I stedet for at etablere skråparkering vælges det at bibeholde de eksisterende længdeparkeringspladser. Der findes en anden parkeringsmulighed til turistbussen, og skiltningen og afstribningen tilpasses, så der bliver mulighed for i alt 24 længdeparkeringspladser inkl. taxiholdepladser. Dette svarer til det antal skråparkeringspladser, det vil være muligt at etablere ved at flytte midterhellen, så der ikke bakkes ud i trafikken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
- Ved at indføre, at den 1. times parkering på alle kommunens betalingspladser bliver gratis, anslås dette at medføre, at indtægterne vil falde til ca. 2 mio. kr. mod de forventede indtægter på ca. 4,3 mio.kr. I de 4,3 mio. kr. er der taget højde for, at Torvet er lukket, og de første 2 timers parkering er gratis i Voldgade.
- Ved at indføre at de 2 første timers parkering på p-pladserne i Frederiksgade og Jessens Mole bliver gratis, vil dette betyde, at indtægterne skønnes at falde til ca. 4,15 mio. kr. mod de forventede ca. 4,3 mio. kr. I de 4,3 mio. kr. er der taget højde for, at Torvet er lukket og de første 2 timers parkering er gratis i Voldgade.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009 (vejloven)
Beslutning i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 24-02-2014
Et flertal (V, O og C) indstiller model 2. Ø stemmer imod, idet man ønsker muligheden for gratis bybuskørsel om lørdagen undersøgt inden der træffes beslutning om ændring af p-afgifter. A undlader at stemme og begærer sagen i Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-02-2014
Fremsendes til byrådets behandling.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Indstillingen fra Miljø-, Klima- og Trafikudvalget godkendt, idet det præciseres, at der er tale om en midlertidig løsning i ombygningsperioden.
Liste Ø var imod og henviser til mindretalsudtalelsen fra Miljø-, Klima- og Trafikudvalget.
Liste F og T var ligeledes imod.
Punkt 10 Boligsocial helhedsplan for Skovparken, Jægermarken og Toftemarken i Svendborg 2014-2017
+Beslutningstema
Godkendelse af Boligsocial Helhedsplan for Skovparken, Jægermarken og Toftemarken i Svendborg 2014-2017 og medfinansiering.
Indstilling
Direktionen indstiller til respektive udvalg, at Byrådet godkender,
- Den boligsociale helhedsplan for Skovparken, Jægermarken og Toftemarken i Svendborg 2014-2017 under forudsætning af, at den godkendes af Landsbyggefonden. Administrationen bemyndiges til at godkende mindre justeringer i planen ved eventuelt krav fra Landsbyggefonden
- Den kommunale medfinansiering beløber sig til 1.500.000 kr. fordelt over fire år: april 2014-december 2017. Medfinansieringen ydes i form af medarbejdertimer i det allerede eksisterende projekt Nøddeknækker.
Sagsfremstilling
Landsbyggefonden yder støtte til boligsociale indsatser i almene boligområder, hvor der er konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social eller anden karakter. Støtte fra Landsbyggefonden forudsætter, at der er udarbejdet en detaljeret boligsocial helhedsplan for indsatsen. Disse helhedsplaner udarbejdes af boligorganisationerne og danner grundlag for det endelige tilsagn om støtte fra Landsbyggefonden. For at komme i betragtning til støtte fra Landsbyggefonden skal beliggenhedskommunen anbefale den boligsociale helhedsplan. Derudover skal midler fra Landsbyggefonden medfinansieres med minimum 25 pct. lokal finansiering.
I 2013 godkendte Landsbyggefonden prækvalifikationsansøgning for den kommende boligsociale helhedsplan, der er blevet til i et samarbejde mellem Svendborg Andels-Boligforening, BSB Svendborg og Svendborg Kommune. Planen omfatter de tre boligområder Skovparken (tidligere Hømarken), Jægermarken og Toftemarken og forventes at træde i kraft den 1. april og løbe frem til udgangen af 2017.
Overordnet set er formålet med den boligsociale helhedsplan at bidrage til en positiv social udvikling af boligområderne. Hovedindsatserne i den kommende boligsociale helhedsplan falder indenfor følgende overskrifter:
- Børn, unge og familier
- Beskæftigelse, uddannelse og erhverv
- Beboernetværk, deltagelse og demokrati
- Image og kommunikation
En udførlig beskrivelse af indsatserne fremgår af vedlagte bilag: Boligsocial helhedsplan for Skovparken, Jægermarken og Toftemarken i Svendborg 2014-2017. Fælles for planens indsatsområder er, at de er tænkt i sammenhæng med Svendborg Kommunes indsatser på området.
Den boligsociale helhedsplan behandles på indstillingsmøde hos Landsbyggefonden den 28. januar 2014. Fonden kan imidlertid først godkende planen endeligt, når den er blevet godkendt på de respektive afdelingsmøder i boligorganisationerne i hhv. februar og marts. Efter indstillingsmødet hos Landsbyggefonden kan fonden komme med yderligere krav om justeringer/ændringer i planen. Disse burde i så fald kun være af mindre omfang, grundet den tætte kontakt til Landsbyggefonden undervejs i processen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede udgift for den boligsociale helhedsplan er på 12.311.420 kr. Landsbyggefonden finansierer 73 pct., og den lokale medfinansiering udgør 27 pct. Landsbyggefondens krav er, at der er minimum 25 pct. lokal medfinansiering.
Oversigt over samlet finansiering af den boligsociale helhedsplan 2014-2017:
Bidragyder | Kr., afrundet | Andel/pct. |
Landsbyggefonden | 9.000.000 | 73 pct. |
Boligorganisationerne | 1.660.000 | 13 pct. |
Svendborg Kommune | 1.500.000 | 12 pct. |
Pulje og fonde | 150.000 | 1 pct. |
I alt over fire år | 12.310.00 | 100 pct. |
Svendborg Kommunes medfinansiering udgør 1.500.000 kr. i form af lønudgift til medarbejder i det allerede eksisterende projekt Nøddeknækker, der skal udbygges og videreudvikles i perioden. Nøddeknækkerfunktionen er i helhedsplanen forankret som aktivitet 3 under indsatsområdet: ”Børn, unge og familie”. Medfinansieringen afholdes af Familieafdelingen, Børn & Unge, Svendborg Kommune.
Midlerne er fordelt som nedenstående:
Kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
SVK medfinansiering | 300.000 kr. | 400.000 kr. | 400.000 kr. | 400.000 kr. |
Derudover forventes en række medarbejdere fra Svendborg Kommune at indgå i et løbende samarbejde med boligorganisationerne om den boligsociale indsats, herunder i form af indgåelse af samarbejdsaftaler og deltagelse i forretningsudvalg og styregruppe og i forskellige følgegrupper.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 06-02-2014
Indstilles.
Der er afbud fra Curt Sørensen (A), Steven Johannes Legêne (Ø).
Som suppleant deltager Bo Hansen (A), Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 11-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 11 Lejekontrakt og deponering vedr. indgåelse af lejeaftale for A.P. Møllersvej 37, Ungekontakten
+Beslutningstema
Orientering om indgåelse af lejekontrakt samt godkendelse af deponering for Ungekontakten på A.P. Møllersvej 37.
Indstilling
Direktionen indstiller, at lejekontrakten tages til efterretning, og at der deponeres i alt 10,6 mio. kr., hvoraf 6,2 er budgetlagt, mens 4,4 mio. kr. tilvejebringes finansieret i forbindelse med regnskabsafslutning 2013, herunder uudnyttet låneramme.
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 17. december 2013 model for ombygning af lokaler til Ungekontakten på A.P. Møllersvej 37 (SIMAC) og bevilligede 3,5 mio. kr. til ombygning af lokalerne.
Der er efterfølgende forhandlet lejekontrakt med SIMAC og der er opnået enighed om vilkårene. Kontrakten er fra udlejers side uopsigelig i 9 år, og fra Svendborg kommune side uopsigelig i 5 år. Herefter er der 12 måneders opsigelse.
Lejemålet omfatter 1.041 m2, og huslejen er aftalt til 520.500 kr. årligt, hvor der i budgettet er afsat 360.000 kr. Merudgiften vil som anført i Byrådets behandling i december 2013 blive afholdt indenfor udvalgenes rammer.
Ved indgåelse af lejemål skal der ske deponering svarende til det lejedes værdi. Deponeringskravet var oprindelig anslået til 6,1 mio. kr., baseret på et lejemål på 600 m2. Deponeringskravet øges som følge af, at der indgås aftale om at leje et større areal. Deponeringen blev skønnet ud fra den offentlige vurdering, som ligger betragteligt over bygningens salgsværdi.
Der er rettet forespørgsel til Økonomi- og Indenrigsministeriet om godkendelse af en mæglervurdering som grundlag for deponeringsberegningen. Ministeriet har afvist dette, og deponeringskravet vil derfor udgøre i alt 10,6 mio. kr., dvs. yderligere 4,4 mio. kr.
Svendborg Kommune har anmodet SIMAC om at søge den offentlige vurdering ændret til et mere realistisk niveau for derved at reducere kommunens deponering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Merudgift til husleje afholdes indenfor udvalgenes rammer.
Der deponeres 10,6 mio. kr., hvoraf 6,2 mio. kr. er budgetlagt, mens yderligere deponering på 4,4 mio. kr. anbefales tilvejebragt finansieret i forbindelse med regnskabsafslutning for 2013, herunder uudnyttet låneramme.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Godkendt.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 12 Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. ansøgning garanti for lån
+Beslutningstema
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for lån på 15 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At der stilles kommunegaranti for lån på 15 mio. kr. til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. til nyanlæg og renovering i 2014.
- At der i givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 0,75 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. har ansøgt Svendborg Kommune, om kommunegaranti for optagelse af lån på 15 mio. kr. til nyanlæg og renoveringer i 2014 opdelt på:
- 4,8 mio. kr. til produktionsanlæg
- 7,8 mio. kr. til distributionsanlæg
- 2,1 mio. kr. til fjernaflæsning af målere
- 0,3 mio. kr. til administrationsbygningsvedligehold
Projekterne indgår i Svendborg Fjernvarmes plan for optimering af drift og forsyningssikkerhed.
Lånene forventes optaget i 2014, med en løbetid på 24 år, svarende til afskrivningsperioden i henhold til Lov of varmeforsyning.
Til orientering kan det oplyses, at på Svendborg Fjernvarmes ekstraordinære generalforsamling den 14. april 2011 blev det besluttet, at der såvel fremadrettet som med tilbagevirkende kraft ikke skal indgå omkostninger ved tilslutning til fjernvarmeforsyningen i andelsselskabets egenkapital, hvorfor der over en årrække vil skulle foretages en ekstraordinær nedskrivning af de afskrivningsberettigede anlægsaktiver.
Herved vil fjernvarmens forbrugere få en reduktion i varmeprisen som følge af mindre afskrivning på tidligere anlægsaktiver. Til gengæld vil Svendborg Fjernvarmes behov for lånefinansiering af fremtidige anlægsprojekter øges, hvorfor denne ansøgning.
Af takstblad for 2014 fremgår en takststigning på:
- Variabel afgift, fra 0,63 kr. til 0,68 kr. /kWh inkl. moms.
- Fast afgift, fra 16,00 kr. til 17,25 kr. /m² inkl. moms.
- Der budgetteres med 4.800 forbrugere.
Årsregnskab 31. marts 2013 udviser:
- Årets resultat efter afskrivninger 0 kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 76,3 mio. kr. i 2012, til 83,3 mio. kr. i 2013.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er steget fra 9,0 mio. kr. i 2012, til 15,2 mio. kr. i 2013 inkl. underdækning, som udviser en stigning fra 2,3 mio. kr. i 2012, til 4,2 mio. kr. i 2013.
- De likvide beholdninger udgør 43 t. kr. i 2013.
- Egenkapitalen er streget fra 9,7 mio. kr. i 2012, til 9,8 mio. kr. i 2013
- Kortfristede gældsforpligtelser er streget fra 42,8 mio. kr. i 2012, til 43,2 mio. kr. i 2013.
- Den langfristede gæld er streget fra 32,8 mio. kr. i 2012, til 45,6 mio. kr. i 2013.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen direkte økonomiske konsekvenser, såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg Kommunes garantier for lån til Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. pr. 31.12.2013 ca. 56 mio.kr.
Kommunens risiko øges ved godkendelse af yderligere garantier for lån.
Efter gældende praksis opkræves Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. garantiprovision på for nærværende 0,75 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.238 af 15. december 2011 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 13 Affaldsregulativ 2014
+Beslutningstema
Vedlagte forslag til affaldsregulativer for Svendborg Kommune ønskes godkendt til fremlæggelse i offentlig høring i 4 uger.
Der er tale om begrænsede ændringer i f.t. tidligere.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Byrådet, at
- Vedlagte forslag til affaldsregulativer sendes i offentlig høring i 4 uger
Sagsfremstilling
Affaldsregulativet er opbygget ved brug af den nationale skabelon for kommunale affaldsregulativer. Regulativet er delt i en husholdningsdel og en erhvervsdel.
Regulativerne indeholder en del tekst, der er obligatorisk for alle kommuner, og som de enkelte kommuner ikke kan ændre, og derudover er der afsnit, som skal udfyldes, men hvor den enkelte kommune selv bestemmer ordlyden. Til sidst i regulativet har kommunen mulighed for at tilføje ordninger, der er specielle for kommunen.
Opdateringerne er primært rettelser i ordlyd, præciseringer og uddybninger af allerede gældende lovgivning, samt opdatering i forhold til seneste kommunalvalg og ny struktur.
I regulativet for erhvervsaffald er det således i § 15 Ordning for forbrændingsegnet affald præciseret, at afbrænding af grønt affald kun kan ske efter aftale med Brandmyndigheden og Affaldsmyndigheden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af regulativerne medfører ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Udgifter forbundet med kommunens affaldsopgaver bliver dækket via brugerbetaling.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Beslutning i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 29-01-2014
Indstilles, idet der under § 11.3 i Regulativ for erhvervsaffald skrives ”glaserede klinker og lignende” i stedet for ”hvid porcelæn”
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 14 Svendborg Ungdomsskoles vedtægter
+Beslutningstema
Ændring af ungdomsskolens vedtægter.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådets godkendelse,
- At ændringer til Svendborg Ungdomsskoles vedtægter godkendes
- At ændringer til ungdomsskolens vedtægter fremover godkendes af fagudvalget
Sagsfremstilling
I forbindelse med den nye folkeskolereform blev det besluttet, at der ikke længere behøver være politisk repræsentation i ungdomsskolens bestyrelse, at valgperioden ikke behøver være 4 år og at sammensætningen i bestyrelsen er op til Byrådet.
Ungdomsskolen fremsender forslag til nye vedtægter. Ændringerne i vedtægten fremgår af vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om ungdomsskoler.
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 06-02-2014
Godkendt.
Der er afbud fra Curt Sørensen (A), Steven Johannes Legêne (Ø).
Som suppleant deltager Bo Hansen (A), Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 15 Valgbestyrelse til folkeafstemning om en fælles patentdomstol
+Beslutningstema
Valg af 4 medlemmer og 4 stedfortrædere til valgbestyrelse for folkeafstemning om en fælles Patentdomstol.
Borgmesteren skal være et af medlemmerne.
Indstilling
Direktionen foreslår, at Byrådet godkender valg af de samme personer, som er udpeget til Valgbestyrelse ved Folketinget og Europa-Parlamentet, såfremt at regeringen udskriver folkeafstemning om Patentdomstolen.
Sagsfremstilling
Økonomi- og indenrigsministeriet har ved brev af 31. januar 2014 meddelt, at der sammen med EU-valget, forventes afholdt folkeafstemning om en fælles patentdomstol samme dag.
Baggrunden herfor er, at regeringen den 2. oktober 2013 har fremsendt lovforslag om en fælles patentdomstol (L22), der indebærer, at der overlades yderligere beføjelser til EU. Grundlovens § 20 finder derfor anvendelse ved behandlingen af lovforslaget. Vedtagelse af lovforslaget kræver således enten, at der opnås et flertal på 5/6 af Folketingets medlemmer, eller at der opnås et almindeligt flertal, og af lovforslaget efterfølgende godkendes ved en folkeafstemning efter reglerne i grundlovens § 42.
Regeringen har besluttet, at såfremt der ikke opnås et flertal på 5/6 af Folketingets medlemmer, skal folkeafstemningen afholdes samme dag som Europa-Parlamentsvalget, dvs. søndag den 25. maj 2014.
Der må således påregnes, at der skal afholdes to forskellige valghandlinger samme dag, hvortil forskellige vælgergrupper har valgret.
Da der er tale om to valg, skal der vælges særskilte valgbestyrelser til henholdsvis Europa-Parlamentsvalget og til folkeafstemning om en fælles patentdomstol.
Der er intet til hinder for, at personer, der er medlemmer af valgbestyrelsen til Europa-Parlamentsvalget i de enkelte opstillingskredse, tillige er medlemmer af valgbestyrelsen til en folkeafstemning om en fælles patentdomstol.
Byrådet har på møde den 10. december 2013 godkendt følgende til valgbestyrelse ved Folketinget og Europa-Parlamentet:
Lars Erik Hornemann (V) Stedfortræder Jens Munk (O)
Henrik Nielsen (C) Stedfortræder Hanne Ringgard Møller (B)
Bo Hansen (A) Stedfortræder Curt Sørensen (A)
Bruno Hansen (F) Stedfortræder Arne Ebsen (T)
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 16 Ændring af folkeskolernes styrelsesvedtægt i forbindelse med etablering af Center for Ejendomme og Teknisk Service pr. 1.1.2014
+Beslutningstema
Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler skal ændres i forbindelse med etableringen af Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) pr. 1.1.2014.
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 4.12.2013 at sende ændringsforslag i høring hos skolebestyrelserne.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Til vedtægtens § 15 tilføjes stk. 3 med følgende
tekst:
”Beføjelser vedrørende bygningsdrift, vedligeholdelse, energiforbrug og rengøring er placeret under Center for Ejendomme og Teknisk Service. - Bilag 8 vedrørende resursetildelingsmodellen ændres som følger:
a) Teksten ”Der gives en grundtildeling pr. skole og en tildeling pr. elev” ændres til ”Der gives en tildeling pr. elev”.
b) Følgende tekst slettes: ”At grundtildelingen tager højde for de faktiske, bygningsmæssige driftsudgifter (rengøring, energiforbrug og indvendig vedligehold) eksklusiv klimaskærm/udvendig vedligeholdelse, på de enkelte matrikler i en harmoniseret tilgang.”
Sagsfremstilling
Høringssvar fra skolerne er vedlagt som bilag.
Høringssvaret fra Tåsingeskolen peger på, at ansvarsforholdet omkring energiforbruget ikke er beskrevet. Skoleafdelingen har derfor foretaget en præcisering i nedenstående forslag.
Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) etableres pr. 1.1.2014. CETS overtager i den forbindelse skolernes opgaver med bygningsdrift, vedligeholdelse og rengøring.
Skolebestyrelsens beføjelser og resursetildelingsmodellen til skolerne er fastsat i henholdsvis styrelsesvedtægten og bilagene hertil. Beføjelserne fremgår af § 15 og resursetildelingen af bilag 8. Der henvises til styrelsesvedtægten som er vedlagt som bilag.
Som konsekvens af etableringen af CETS pr. 1.1.2014 foreslår Skoleafdelingen følgende ændringer til styrelsesvedtægten:
- Til vedtægtens § 15 tilføjes stk. 3 med følgende
tekst:
”Beføjelser vedrørende bygningsdrift, vedligeholdelse, energiforbrug og rengøring er placeret under Center for Ejendomme og Teknisk Service. - Bilag 8 vedrørende resursetildelingsmodellen ændres som følger:
a) Teksten ”Der gives en grundtildeling pr. skole og en tildeling pr. elev” ændres til ”Der gives en tildeling pr. elev”.
b) Følgende tekst slettes: ”At grundtildelingen tager højde for de faktiske, bygningsmæssige driftsudgifter (rengøring, energiforbrug og indvendig vedligehold) eksklusiv klimaskærm/udvendig vedligeholdelse, på de enkelte matrikler i en harmoniseret tilgang.”
Lovgrundlag
Folkeskolelovens § 41.
Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 11-02-2014
Indstilles.
Høringssvarene fremsendes til CETS til orientering.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-02-2014
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 17 Delberetning nr. 10. for regnskabsåret 2012
+Beslutningstema
Godkendelse af delberetning nr. 10. for regnskabsåret 2012. Sagen er ved en fejl ikke videresendt efter økonomiudvalgets godkendelse på mødet den 18. juni 2013.
Formelt skal beretningen godkendes af Byrådet.
Sagsfremstilling
Økonomi og Indkøb fremsender delberetning nr. 10 for regnskabsåret 2012 omhandlende den løbende revision indtil januar 2013. Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Revisionen har i beretningen foretaget:
- Gennemgang af Regnskabsføring og Interne kontroller:
- Principper for økonomistyring
- Anvendelse af IT systemer
- Bilagsbehandling, funktionsadskillelse og interne kontroller
- Beholdningseftersyn og gennemgang af udvalgte balanceposter
- Decentralt besøg
- Gennemgang på løn og personaleområdet
- Revision af de sociale områder med statsrefusion
- Opfølgning på tidligere bemærkninger.
Den gennemgående konklusion på alle områder er, at der er fastsat retvisende og betryggende regler og at der overalt administreres efter de fastsatte retningslinjer.
På de sociale områder er der med undtagelse af enkeltstående fejl og mangler, generelt ikke fundet fejl, ligesom bemærkninger fra tidligere beretninger er fuldt op og rettet.
Det anbefales, at der med fordel kan ske en koordinering af regelsættet omkring IT systemer i Principper for Økonomistyring og kommende ny IT Sikkerhedspolitik. Det er revisionens vurdering, at en koordinering imellem regelsættene kan hindre utilsigtede risici, herunder forøget risiko for uopdagede fejl og uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af kontroller og ressourceanvendelse.
Revisionen henstiller, at den igangværende proces med beskrivelse og indførelse af betryggende retningslinjer for kommunens involvering i borgernes økonomi, i Socialafdelingen færdiggøres - således, at der er en fælles stillingstagen til kommunens assistance til borgerne i håndtering af deres økonomiske forhold, herunder et ensartet serviceniveau, samt betryggende og hensigtsmæssige forretningsgange.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 45.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At delberetning nr. 10 for regnskabsåret 2012 godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Godkendt.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 18 Delberetning nr. 12. for regnskabsåret 2013
+Beslutningstema
Godkendelse af delberetning nr. 12. for regnskabsåret 2013.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At delberetning nr. 12 for regnskabsåret 2012 godkendes.
Sagsfremstilling
Økonomi og Udbud fremsender delberetning nr. 12 for regnskabsåret 2013 omhandlende den løbende revision indtil 1. december 2013. Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Revisionen har i beretningen foretaget:
- Gennemgang af Regnskabsføring og Interne kontroller:
- Kasse- og regnskabsregulativet
- Bilagsbehandling, funktionsadskillelse og interne kontroller
- Gennemgang af udvalgte balanceposter
- Decentralt besøg
- Gennemgang på løn- og personaleområdet
- Forvaltningsrevision - Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
- Opfølgning på tidligere bemærkninger.
Den gennemgående konklusion på alle områder er, at der er fastsat retvisende og betryggende regler og at der overalt administreres efter de fastsatte retningslinjer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 45.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11-02-2014
Godkendt.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Godkendt.
Punkt 19 Orientering om udbetalt vederlag og honorar i 2013
+Beslutningstema
Opgørelse over udbetalt vederlag og honorar for 2013 forelægges til efterretning og offentliggørelse.
Sagsfremstilling
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 16 e offentliggøre størrelsen af udbetalt vederlag eller honorar til byrådsmedlemmer, som efter valg eller forslag af kommunen, udfører andre hverv end medlemskab af byrådets udvalg eller underudvalg.
Tilsvarende gælder for ansatte i den kommunale administration, som efter valg eller forslag af kommunen udfører et sådan hverv.
Opgørelsen over udbetalt vederlag og honorar for 2013 er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 16 e.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Til efterretning og offentliggørelse.