Punkt 9 Ønske om ændret betalingsparkering i Svendborg
Beslutningstema
Ændring af betalingsparkering i Svendborg i forbindelse med ombygning af torvet.
Indstilling
Direktionen anbefaler til udvalgets drøftelse, at
- Model 1 og 2 drøftet med henblik på valg af model.
Sagsfremstilling
Mandag den 20. januar 2014 blev der afholdt møde mellem de erhvervsdrivende ved Torvet og Svendborg Kommune i forbindelse med ombygningen af Torvet. De erhvervsdrivende fremkom med et ønske om, at den 1. times parkering bliver gratis på alle kommunens betalingspladser i Svendborg med henvisning til en forventet positiv markedsføringsværdi.
Administrationen har undersøgt muligheder og konsekvenser ved dette og er kommet frem til følgende modeller:
- Det indføres, at den 1. times parkering midlertidig bliver gratis på alle betalingsparkeringspladser. Dog med undtagelse af de to betalingspladser i Voldgade, som bibeholdes med de første 2 timer som gratisparkering. Dette anslås at ville bevirke en nedgang i indtægter på ca. 2,3 mio. kr. Konsekvensen heraf vil være, at det ikke er muligt at færdiggøre istandsættelse af den lille p-plads i Voldgade, og det er ikke muligt at påbegynde istandsættelsen af parkeringssøgesystemet i 2014. Ved indførelse af denne løsning må der forventes at opstå en del parkeringssøgetrafik for at finde en gratis plads.
- De mest centrale betalingspladser med en timetakst på 12 kr./time bibeholdes som de er i dag. I stedet ændres betalingsparkeringspladserne i Frederiksgade og på Jessens Mole (den gamle rutebilstation), så der bliver gratis parkering de første 2 timer. Dette vil bevirke en nedgang i indtægter på ca. 150.000 kr. Det vil dog stadig være muligt at færdiggøre istandsættelsen af den lille p-plads i Voldgade, og påbegynde istandsættelsen af parkeringssøgesystemet i 2014.
På samme møde blev muligheden for at etablere skråparkering på Kloster Plads drøftet. Administrationen har undersøgt muligheden i samarbejde med politiet.
Fyns Politi ønsker ikke at give tilladelse til, at der etableres skråparkering som forholdene er i dag. Begrundelsen er, at bilisterne vil bakke ud på en befærdet vej, hvilket ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I stedet for at etablere skråparkering vælges det at bibeholde de eksisterende længdeparkeringspladser. Der findes en anden parkeringsmulighed til turistbussen, og skiltningen og afstribningen tilpasses, så der bliver mulighed for i alt 24 længdeparkeringspladser inkl. taxiholdepladser. Dette svarer til det antal skråparkeringspladser, det vil være muligt at etablere ved at flytte midterhellen, så der ikke bakkes ud i trafikken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
- Ved at indføre, at den 1. times parkering på alle kommunens betalingspladser bliver gratis, anslås dette at medføre, at indtægterne vil falde til ca. 2 mio. kr. mod de forventede indtægter på ca. 4,3 mio.kr. I de 4,3 mio. kr. er der taget højde for, at Torvet er lukket, og de første 2 timers parkering er gratis i Voldgade.
- Ved at indføre at de 2 første timers parkering på p-pladserne i Frederiksgade og Jessens Mole bliver gratis, vil dette betyde, at indtægterne skønnes at falde til ca. 4,15 mio. kr. mod de forventede ca. 4,3 mio. kr. I de 4,3 mio. kr. er der taget højde for, at Torvet er lukket og de første 2 timers parkering er gratis i Voldgade.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009 (vejloven)
Beslutning i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 24-02-2014
Et flertal (V, O og C) indstiller model 2. Ø stemmer imod, idet man ønsker muligheden for gratis bybuskørsel om lørdagen undersøgt inden der træffes beslutning om ændring af p-afgifter. A undlader at stemme og begærer sagen i Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-02-2014
Fremsendes til byrådets behandling.
Beslutning i Byrådet den 25-02-2014
Indstillingen fra Miljø-, Klima- og Trafikudvalget godkendt, idet det præciseres, at der er tale om en midlertidig løsning i ombygningsperioden.
Liste Ø var imod og henviser til mindretalsudtalelsen fra Miljø-, Klima- og Trafikudvalget.
Liste F og T var ligeledes imod.