
Digital post
Kom godt i gang med digital post eller læs om hvilke muligheder der hvis du ikke ønsker digital post.
Hvad er Digital Post?
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.
I Digital Post kan du:
- modtage post fra offentlige myndigheder
- skrive til offentlige myndigheder
Hvor finder jeg Digital Post?
Du kan læse og sende Digital Post via Digital Post appen, og via din digitale postkasse på Borger.dk, på e-boks eller Mit.dk
Bliv fritaget for Digital Post
Du skal have MitID for at kunne sende og modtage Digital Post.
Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.
Når du bliver fritaget for Digital Post, bliver du samtidig fritaget for obligatorisk digital selvbetjening.
Råd og vejledning til fritagelse fra Digital Post
Få hjælp i Borgerservice
For at blive fritaget for Digital Post skal du bestille en tid til Borgerservice, hvor du skal skrive under på, at du lever op til mindst ét af fritagelseskriterierne. Medbring legitimation, fx pas eller kørekort.
Hvis du ikke selv kan møde op i Borgerservice, kan du bede en pårørende om hjælp. Print og udfyld fuldmagts-blanketten til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere.
Blanket til fritagelse fra Digital post
Herefter skal dine pårørende bestille en tid i Borgerservice, for at aflevere blanketten. Dine pårørende skal medbringe legitimation, fx pas, når de afleverer blanketten i Borgerservice.
Vil du vide mere om Digital Post, fritagelse og læseadgange
Læseadgang og læse- skriveadgang
Hvad er en læseadgang og en læse- skriveadgang?
Hvis du vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- skriveadgang til Digital Post.
- Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
- Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt, så du kan blive bedt om at få en fuldmagt, når du skriver til en myndighed.
Giv læseadgang eller læse-skriveadgang til Digital Post
Med MitID kan du give andre læseadgang eller læse- og skriveadgang til Digital Post, så de kan hjælpe dig med posten. Du kan til enhver tid fjerne adgangen igen.
Giv andre adgang til Digital Post
Hvis du ikke har MitID
Hvis du ikke har Mitid, kan du bestille tid i Borgerservice, så kan vi hjælpe dig. Medbring dit pas eller kørekort, samt CPR-nummeret på den person, som skal have adgang til Digital Post.
Få adgang til Digital Post med udenlandsk eID
Du får adgang til Digital Post med MitID (det danske eID) eller dit udenlandske eID.