Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden og tillægsdagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Dagsorden, herunder tillægsdagsorden, godkendt.
Jens Erik Laulund Skotte (Ø) forlod mødet kl. 18.00. Stedfortræder Jesper Kiel (Ø) deltog derefter.
Punkt 2 Status på lokal involvering i DGI Landsstævne 2021
+Beslutningstema
Orientering om status på lokal involvering i forbindelse med DGI Landsstævne 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidschef Søren Thorsager orienterer om arbejdet med lokal involvering i forbindelse med DGI Landsstævne 2021 herunder status på udbud og tilbudsindhentning og samarbejder med lokale aktører.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 for Teknik- og Erhvervsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning og indgår i den samlede koncernrapportering.
Sagsfremstilling
Regnskabet på serviceudgifterne forventes pr. 31.05.2020 at udgøre ca. 293,5 mio. kr. Holdt op mod korrigeret budget på ca. 283,8 mio. kr. betyder det et merforbrug på ca. 9,7 mio. kr. Heraf skyldes de ca. 8,4 mio. kr. COVID-19, som er det bedste bud på nuværende tidspunkt. Herudover mangler der stadig en del områder, hvor det ikke har været muligt at give et estimeret bud, så forventet regnskab er forbundet med ekstra usikkerhed end normalt.
Der er budgetafvigelser (såvel positive som negative) indenfor området. Af væsentlige budgetafvigelser fremhæves i mio. kr.
Det vedtagne anlægsbudget for 2020 udgør netto 137,5 mio. kr. (brutto 149,1 mio. kr.), hvortil der er overført netto 43,7 mio. kr. (brutto 77,7 mio. kr.).
Det samlede korrigerede anlægsbudget pr. 31. maj 2020 udgør således netto ca. 254,4 mio. kr. (brutto ca. 306,7 mio. kr.) og fordeler sig på en række større og mindre anlægsprojekter/-puljer.
Ved udgangen af maj 2020 ligger det samlede forbrug på netto ca. 16,4 mio. kr. svarende til 6,5 % af det korrigerede budget (illustreret i efterfølgende graf).
Det forventede anlægsregnskab for 2020 udgør netto 193,5 mio. kr. (brutto 241,1 mio. kr.), heraf udgør fremrykkede anlæg COVID-19 ca. 44,6 mio. kr.
I perioden juni til december 2020 forventes et forbrug på netto 177,1 mio. kr. (brutto 207,1 mio. kr.), heraf udgør fremrykkede anlæg COVID-19 ca. 44,2 mio. kr.
Der forventes pt. en afvigelse (mindreudgift/merindtægt) på 60,9 mio. kr., hvoraf der overføres netto ca. 43,1 mio. kr. til 2021 og et foreløbigt (ikke endeligt) forventet netto mindreforbrug 2020 på ca. 17,8 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapporter.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Budgetopfølgningen taget til efterretning.
Punkt 4 Budget 2021, temaer - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i august beslutter udvalget, hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Hvis udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne fremsender udvalget forslagene, inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter, til Økonomiudvalget.
Nedenstående temaer er behandlet på udvalgets tidligere møder:
Der henvises under hvert punkt til det bilag, som beskriver budgettemaet nærmere. Enkelte temaer foreligger stadig kun i udkast. De vil blive færdigbearbejdet til mødet i september.
Drift:
- Gratis busruter. (Bilag 1 – Gratis busruter).
- Gratis busruter lørdage og søndage. (Bilag 2 - Gratis busruter lørdage og søndage).
- Øget driftstilskud til SvendborgEvent. (Bilag 3 – Øget driftstilskud til SvendborgEvent og bilag 4 – Øget driftstilskud til SvendborgEvent ansøgning).
- Kunst i det offentlige rum – udsmykning af sikringsskabe (Bilag 5 - Kunst i det offentlige rum – udsmykning af sikringsskabe).
- Den blå kant første etape. (Bilag 6 – Den blå kant første etape).
Anlæg:
- Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 7 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
- Byens rum og pladser med fokus på Klosterplads, Møllergade, Kattesundet og Gerritsgade. (Bilag 8 – Byens rum og pladser med fokus på Klosterplads, Møllergade, Kattesundet og Gerritsgade).
- Byrum ved SIMAC. (Bilag 9 – Byrum ved SIMAC).
- Midlertidig parkering ved SIMAC. (Bilag 10 - Midlertidig parkering ved SIMAC).
- Klimasikring med fokus omkring Søndre Havn. (Bilag 11 - Klimasikring med fokus omkring Søndre Havn).
- Affaldssorteringssystem i Byrum. (Bilag 12 - Affaldssorteringssystem i Byrum).
- Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation. (Bilag 13 - Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation).
- Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger. (Bilag 14 - Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger og bilag 15 - Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger – Eksempler på tilstand fra eftersyn 2017 og 2019).
- Plan for generel færgebetjening af småøerne, herunder betjening af Hjortø. (Bilag 16 - Plan for generel færgebetjening af småøerne, herunder betjening af Hjortø).
- Udvidelse af cykelstipuljen. (Bilag 17 - Udvidelse af cykelstipuljen).
- Forlængelse af Johannes Jørgensens Vej. (Bilag 18 - Forlængelse af Johannes Jørgensens Vej).
- Udmøntning af handleplan for parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn. (Bilag 19 - Udmøntning af handleplan for parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn).
- Klimaskærm og varmekilder på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse. (Bilag 20 - Klimaskærm og varmekilder på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse, bilag 21 – modanisering af Rundbuehallens faciliteter og bilag 22 – Klimaskærm og varmepumper på Frederiksø 16).
- Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning. (Bilag 23 - Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning).
- ABA-anlæg i dagtilbud. (Bilag 24 – ABA-anlæg i dagtilbud).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at lade følgende tema indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021:
- Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning. (Bilag 23 - Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning).
De øvrige temaer besluttes fremsendt til Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlingerne:
Drift:
- Gratis busruter. (Bilag 1 – Gratis busruter).
- Gratis busruter lørdage og søndage. (Bilag 2 - Gratis busruter lørdage og søndage).
- Øget driftstilskud til SvendborgEvent. (Bilag 3 – Øget driftstilskud til SvendborgEvent og bilag 4 – Øget driftstilskud til SvendborgEvent ansøgning).
- Kunst i det offentlige rum – udsmykning af sikringsskabe (Bilag 5 - Kunst i det offentlige rum – udsmykning af sikringsskabe).
- Den blå kant første etape. (Bilag 6 – Den blå kant første etape).
Anlæg:
- Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 7 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
- Byens rum og pladser med fokus på Klosterplads, Møllergade, Kattesundet og Gerritsgade. (Bilag 8 – Byens rum og pladser med fokus på Klosterplads, Møllergade, Kattesundet og Gerritsgade).
- Byrum ved SIMAC. (Bilag 9 – Byrum ved SIMAC).
- Midlertidig parkering ved SIMAC. (Bilag 10 - Midlertidig parkering ved SIMAC).
- Klimasikring med fokus omkring Søndre Havn. (Bilag 11 - Klimasikring med fokus omkring Søndre Havn).
- Affaldssorteringssystem i Byrum. (Bilag 12 - Affaldssorteringssystem i Byrum).
- Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation. (Bilag 13 - Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation).
- Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger. (Bilag 14 - Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger og bilag 15 - Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner og bygninger – Eksempler på tilstand fra eftersyn 2017 og 2019).
- Plan for generel færgebetjening af småøerne, herunder betjening af Hjortø. (Bilag 16 - Plan for generel færgebetjening af småøerne, herunder betjening af Hjortø).
- Udvidelse af cykelstipuljen. (Bilag 17 - Udvidelse af cykelstipuljen).
- Forlængelse af Johannes Jørgensens Vej. (Bilag 18 - Forlængelse af Johannes Jørgensens Vej).
- Udmøntning af handleplan for parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn. (Bilag 19 - Udmøntning af handleplan for parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn).
- Klimaskærm og varmekilder på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse. (Bilag 20 - Klimaskærm og varmekilder på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse, bilag 21 – modanisering af Rundbuehallens faciliteter og bilag 22 – Klimaskærm og varmepumper på Frederiksø 16).
- ABA-anlæg i dagtilbud. (Bilag 24 – ABA-anlæg i dagtilbud).
Punkt 5 Strategi til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen
+Beslutningstema
Beslutning om anvendelse af midler til landsbyfornyelse samt brug af interne administrative ressourcer til udmøntning heraf.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer
- Der søges en samlet bruttoanlægsbevilling på ca. 23 mio. kr. til realisering af ovenstående, hvis finansiering og placering af rådighedsbeløb i årene, indarbejdes i budgetterne som beskrevet under punktet Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
- Der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
- Der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. til Skimmelsvamp i 2020 og at dette finansieres af puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”.
Sagsfremstilling
Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere. Derudover skulle der udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.
Svendborg Kommune har fået tildelt 3,1 mio. kr. Rammen dækker 60 % af de samlede udgifter. Der er på nuværende tidspunkt tildelt midler i 2019 og 2020. Forventningen er, at Svendborg Kommune ligeledes kan få tildelt statsstøtte i 2021 og 2022.
Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere
Puljens anvendelse
Landsbypuljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen meget ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelige strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.
For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at midlerne fra 2019 og 2020 alene anvendes til bygningsfornyelse, i form af:
- Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger og Indretning af byrum på tomme grunde, hvor der gives støtte til nedrivning
- Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af skæmmende boliger og erhvervsbygninger, for herved at give plads til nye boliger eller grønne byrum, idet de økonomiske udgifter forbundet med nedrivning, ofte står i vejen for ny boligudvikling.
Der kan støttes med op til 50 %.
- Istandsættelse af forsamlingshuse
- Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer. Covid-19 har blot forværret dette, hvorfor en anvisning af statslige midler til forsamlingshusene kan medvirke til at revitalisere landsbyernes samlingssteder.
Der kan støttes med op til 100 %.
- Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger
- Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse af sådanne ejendomme.
Der kan støttes med op til 75 %.
Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
På baggrund af de indsatser der gøres i 2020, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget i foråret 2021 for et forslag til anvendelse af midlerne for 2021 og 2022. Det forventes, at indsatsen i 2020 anviser et behov på udvalgte steder, hvor der kan være behov for en egentlig områdefornyelse. Et eksempel herpå kan være etablering af et rekreativt område på et areal, hvor der er nedrevet en erhvervsbygning.
Ressourceforbrug til udmøntning af puljen
Erfaringen fra en tidligere evaluering af puljen i Svendborg Kommune har vist, at der er behov for ekstra ressourcer til at lave opsøgende og understøttende arbejde for at kunne anvende midlerne strategisk til at understøtte allerede besluttede politiker (fx Bosætningsstrategien, Klima- og Energipolitikken, Bæredygtighedsstrategien). For at sikre sammenhæng til politisk besluttede strategier og prioriteringer, er det nødvendigt at afsætte ekstra administrative ressourcer til puljens udmøntning.
Administrationen vurderer, at det kræver et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen.
Da der ikke er overskudskapacitet i de afdelinger, der medvirker til behandlingen af ansøgninger i forbindelse med puljens udmøntning, foreslås det, at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anvendelse af den statslige pulje fordrer kommunal medfinansiering.
Af de samlede udgifter, vil Statens refusion af kommunens udgifter udgøre 60 %, og Svendborg Kommunes andel vil udgøre 40 % som kommunal medfinansiering.
Svendborg Kommune har i budgettet indarbejdet en årlig pulje på ca. 3,5 mio. som et rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse. Af de ca. 3,5 mio. kr. er 95 % lånefinansieret og afsat til områdefornyelse og bygningsforbedring i forhold til Landsbypuljen. Puljen dækker også lovpligtig afhjælpning af indeklimaproblemer (skimmelsvamp og PCB). Der modtages refusion på op til 50 % fra Staten, i forhold til de tilskud og udgifter der er i forbindelse med disse sager.
Staten har meldt ud, at Svendborg Kommunes andel af Landsbypuljen (60 %) er på:
- 3.088.261 kr. i 2019 og 3.559.704 kr. i 2020
For at udnytte Svendborg Kommunes andel af den statslige Landsbypulje for 2019 og 2020, fordrer dette en medfinansiering (40 %) på:
- 2.058.841 kr. i 2019 og 2.373.136 kr. i 2020
Der søges på denne baggrund en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr. som giver nettoanlægsrammen på 9.178.249 kr.
Der søges herudover om, at den samlede udgifts- og indtægtsbevilling fordeles jævnfør nedenstående oversigt, med følgende rådighedsbeløb i åerne 2020 til 2023.
Hertil søges om, at Svendborg Kommunes medfinansiering (i skemaet ovenfor nettobudget) finansieres via puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”, jævnfør nedenstående skema.
Der søges herudover om en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2020 til Skimmelsvamp, som finansieres af ”Rest – Pulje – Rådighedsbeløb” for 2020, i ovenstående skema.
Administrationen vurderer at realiseringen af Landsbypuljen 2019 – 2022 fordre et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen. Da der ikke er overskudskapacitet i afdelingerne oversendes dette til budgetforhandlingerne for 2021. Den årlige udgift vil være på ca. 0,325 mio. kr. og indeholder løn samt overhead.
Lovgrundlag
Lov om Byfornyelse
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendes, herunder at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
Punkt 6 Opnormering byggesagsbehandling Miljø og Teknik
+Beslutningstema
Med henblik på fortsat at holde sagsbehandlingstiden nede under de nationale servicemål, skal der træffes beslutning om at opnormere byggesags- og trafikafdelingen med i alt 2 årsværk samt afsætte ressourcer til ekstern bistand indtil rekrutteringen er på plads og antallet af lovliggørelsessager er nedbragt på et acceptabelt niveau.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget, at:
- Byggesags- og Trafikafdelingen opnormeres med i alt 2 årsværk fra oktober 2020 og frem til udgangen af 2021.
- Der anvendes ekstern bistand i 2020 som bistand til myndighedsbehandlingen i de to afdelinger.
- Ovenstående forventes finansieret ved hjælp af øget gebyrindtægter. Manglende finansiering derudover påhviler Direktionen at pege på i forbindelse med regnskabsårets afslutning.
De to årsværk i 2021 på 1.300.000 kr. forventes delvis, at blive finansieres ved 400.000 kr. i øget gebyrindtægter samt et engangsbeløb på 900.000kr. netto, som skal indgå i budgetdrøftelserne for budget 2021.
Sagsfremstilling
Byggeriet i Svendborg har igennem de seneste år oplevet en pæn fremgang. Fra 2018 til 2019 oplevedes en vækst på 15 procent og med Byrådets ønske om at nedbringe sagsbehandlingstiden på byggesager blev byggesagsafdelingen opnormeret med to medarbejdere med virkning fra 1.maj 2019, så afdelingen i dag tæller i alt 11½ årsværk, hvoraf 7½ årsværk alene behandler bolig- og erhvervssager.
Der er løbende blevet arbejdet på at effektivisere sagsbehandlingen, bl.a. gennem en ny teamstruktur og en mere specialiseret arbejdsdeling i afdelingen. Indenfor det seneste år, er der også blevet arbejdet med kompetenceudvikling og omlægning af arbejdet på baggrund af det nye Bygningsreglement 2018.
I kraft af øgede ressourcer og et effektiviseringsfokus er det lykkedes at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 84 dage i 2018 til 43 dage i 2019. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i indeværende år er senest opgjort til 34 dage, hvilket ligger under niveauet for de nationale servicemål på byggesagsområdet (gennemsnitligt 49 dage).
Væksten i byggeriet fortsætter imidlertid på vej mod nye rekorder i Svendborg Kommune. I årets første fem måneder steg antallet af byggeansøgninger til kommunens myndighedsbehandling således med 36 procent sammenlignet med samme periode i 2019, som var det hidtidige rekordår. Forventninger om Corona krisens negative indvirkning på byggeriet har indtil videre ikke holdt stik i Svendborg. Der var kun en meget kortvarig afmatning i antallet af byggeansøgninger i ugerne umiddelbart efter nedlukningen og efter genåbningen af det danske samfund har antallet af ansøgninger taget fart igen. Samtidig er antallet af klager og lovliggørelsessager stigende.
Det har haft betydning for sagsbehandlingstiden i årets første måneder. Da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid blev opgjort i marts måned 2020 var den 25 dage. Ved opgørelsen i juni måned er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid steget til 34 dage.
Tabel 1. Udviklingen i antallet af byggeansøgninger og sagsbehandlingstider
År | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 (årets første 5 måneder) |
Antal byggeansøgninger | 1394 | 1709 | 1655 | 1904 | 1043 |
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage | - | - | 84 | 43 | 34 (foreløbigt tal) |
I lyset af den økonomiske situation affødt af Corona krisen er nye bolig- og erhvervsbyggerier blevet prioriteret højere end klager og lovliggørelsessager. Derfor ses nu et ikke ubetydeligt efterslæb på sådanne sager, der snart bør indhentes af hensyn til kommunens myndighedsforpligtelse.
Med denne opgave og den fortsatte stigning i antallet af byggeansøgninger vil det derfor ikke være muligt fortsat at holde sagsbehandlingstiden nede uden yderligere tilførsel af ressourcer til henholdsvis byggesags- og trafikafdelingen – sidstnævnte afdeling, idet der her i forbindelse med såvel bolig- som erhvervsbyggeri behandles afledte ansøgninger om overkørselstilladelser.
Det vurderes, at efterslæbet på klager og lovliggørelsessager kan indhentes ved hjælp af ekstern bistand resten af året 2020. Udgifterne hertil vil udgøre omkring 400.000 kr. Med tilførsel af to årsværk til byggesags-/trafikafdelingen i resten af 2020 og 2021 forventes det, at sagsbehandlingstiden fortsat kan holdes under de nationale servicemål på området. Udgifterne hertil vil være henholdsvis 650.000 kr. i 2020 og 1.3 mio. kr. i 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften i 2020 til opnormering og ekstern bistand fratrukket forventet merindtægt via byggesagsgebyr foreslås finansieret i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020, hvor direktionen må pege på finansiering.
Netto udgiften til opnormering i 2021 foreslås finansieret via udvidelsesforslag til budget 2021
Udgifter til ekstern bistand i 2020: 400.000 kr.
Udgifter til opnormering i 2020: 325.000 kr.
Udgifter til opnormering i 2021: 1.3 mio. kr.
Indtægt ved gebyr i 2021: 400.000 kr.
I alt 2020: 725.000 kr.
I alt 2021: 900.000 kr.
Sagsbehandlingstiden for byggesager har afledt konsekvens for byggeriet og investeringslysten i Svendborg kommune. Korte sagsbehandlingstider vil således have en direkte positiv effekt på erhvervslivets muligheder for at vækste i Svendborg Kommune og en indirekte effekt i forhold til jobskabelse og efterfølgende bosætningsmuligheder
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 7 Parkourbane på Frederiksø
+Beslutningstema
Beslutning om realisering af parkourbane på Frederiksø, herunder proces og økonomisk ramme.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget:
- at realisering af en parkourbane på Frederiksø godkendes
- at den beskrevne proces og økonomiske ramme for parkourprojektet godkendes
- at administrationen bemyndiges til valg af udbudsform og efterfølgende valg af entreprenør
Sagsfremstilling
Administrationen har tidligere søgt fondsstøtte hos Sallingfonden til etablering af et aktivitetsfelt som en del af Den Blå Kant første etape. Sallingfonden har nu afgivet tilsagn om at donere 250.000 kr. til projektet.
Aktivitetsfeltet indrettes dels med en skaterfacilitet i beton jf. udvalgets beslutning i april 2020 og dels med en parkourbane, der vil blive færdigudviklet i tæt samarbejde med lokale parkouraktører.
Udvalget har i oktober 2019 behandlet et forslag om etablering af en parkourbane som en del af den første etape af Den Blå Kant. Udvalget besluttede dengang at udsætte sagen. Projektet er siden blevet tilpasset og reduceret således at finansieringen fordeles nogenlunde ligeligt mellem fondsfinansiering og den kommunale medfinansiering.
Administrationen anbefaler, at realisering af projektet godkendes, da projektet vil skabe liv på havnen, til glæde for både de lokale parkourudøvere samt en bredere målgruppe, der vil anvende anlægget til leg og klatring.
Projektet vil blive gennemført som enten en bygherreleverance eller som et tilkøb hos den entreprenør, der udfører det øvrige anlægsarbejde i Den Blå Kant første etape.
Sallingfonden har stillet som krav, at pengene skal bruges senest i foråret 2021. Dette kan lade sig gøre, men vil kræve, at den realiseres i samme tidsrum som det øvrige Blå Kant anlægsprojekt.
Proces for realisering:
- 13. august 2010: politisk godkendelse af projektet
- August- oktober 2020: Projektet tegnes i dialog med lokale parkouraktører (Plan og Udvikling står for arkitektdelen. Derudover indkøbes ekstern rådgivning / ingeniørbistand). Herefter ansøges om byggetilladelse og der indhentes tilbud på udførelse.
- November - juni 2021: Projektet udføres og står klar sammen med den samlede første etape af Den Blå Kant projektet på Frederiksø
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsudgift forventes at udgøre 456.250 kr. og finansieres med 250.000 kr. fra Puljen til Havneudvikling og med 206.250 kr. fra Sallingfonden.
Sallingfonden her givet 250.000 kr. til projektet. Af disse skal der af løftes 17,5% (43.750 kr.) til fondsmoms, hvoraf der restere 206.250 kr. til realisering af projektet.
Udgifterne forventes af fordele sig som følger:
Ekstern rådgivning | 60.000 kr. |
Anlæg | 360.000 kr. |
Uforudsete udgifter | 36.250 kr |
Samlet anlægsudgift | 456.250 kr. |
Drift af anlægget er indeholdt i det samlede driftsudvidelsesforslag til renhold, vedligeholdelse og renovering af projektarealet ”Den Blå Kant første etape” til budgetforhandlingerne for 2021. Det pågældende driftsudvidelsesforslag behandles under punkt 4 med henvisning til bilag 6.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at projektet forelægges politiets forebyggelsesafdeling for en udtalelse.
Punkt 8 Grøn omstilling samt fælles udbud af buskørsel
+Beslutningstema
Godkendelse af, at FynBus arbejder videre med en beskrivelse af muligheder for grøn omstilling og fælles udbud for buskørsel.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse
- At FynBus går videre med en beskrivelse af muligheder for grøn omstilling og fælles udbud for buskørsel.
Sagsfremstilling
Den 19. juni 2020 blev notatet Grøn omstilling samt fælles udbud af buskørsel – juni 2020 (Bilag 1 – FynBus notat) forelagt FynBus’ bestyrelse med henblik på efterfølgende forelæggelse for de politiske udvalg i kommuner og Region Syddanmark.
På baggrund af bestyrelsesmødet anmodes de politiske udvalg i kommuner og Region Syddanmark om stillingtagen til, om arbejdet med beskrivelse af muligheder for grøn omstilling og fælles udbud for buskørsel skal fortsætte.
Det forventes at FynBus’ bestyrelse vil få forelagt et beslutningsoplæg vedrørende et fælles udbud med grøn omstilling d. 1. oktober 2020. Beslutningsoplægget vil præcisere rammerne for et fælles udbud med grøn omstilling.
Efterfølgende vil der eventuelt blive afholdt administrative møder med kommuner og Region Syddanmark. Herefter vil der blive udarbejdet et dagsordenspunkt, som udvalget skal tage stilling til vedrørende deltagelse i det fælles udbud.
Det forventes, at udbudsmaterialet vil blive offentliggjort i februar/marts 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vil man en grøn omstilling, må man forvente, at det bliver dyrere end nuværende budget for buskørsel.
FynBus oplyser, at hvis man eksempelvis vælger el som drivmiddel, må man forvente en merudgift på 10 til 14 % i forhold til budget 2019 for kollektiv trafik, svarende til ca. 4 mio. kr. årligt. Dertil må der forventes udgifter til etablering af ladeinfrastruktur.
Meromkostninger ved grøn omstilling kendes dog først efter et endeligt gennemført udbud.
Lovgrundlag
Lov om trafikselskaber
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 9 Nedlæggelse af vejareal på Havnepladsen 503 - SIMAC grunde
+Beslutningstema
Nedlæggelse af dele af offentlige vejarealer ved henholdsvis Nordre Kajgade, Nordre Havnevej og del af rundkørslen ved Østre Havnevej.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og til endelig godkendelse i Byrådet,
- At Byrådet træffer beslutning om, at de på bilag 1 farvede dele af de offentlige vejarealer nedlægges med hjemmel i § 15 i lov om offentlige veje.
- At nedlæggelsen omfatter ca. 251 m² af vejlitra ”q”, ca. 923 m² af vejlitra ”o”, ca. 97 m² af vejlitra ”n” og ca. 151 m² af vejlitra ”p”, alle Svendborg Markjorder, som det ses af bilag 1.
- At Byrådet træffer beslutning om at de offentlige vejarealer, der nedlægges, ikke opretholdes som hverken privat fællesvej eller privat vej henset til at de ikke er af vigtighed for nogen ejendom under henvisning til § 124, stk. 1 og 2.
- At vejlitra ”q” nedlægges under forudsætning af at (1) der ikke indkommer væsentlige indsigelser i høringsperioden og at det overlades til forvaltningen at udmønte beslutningen i form af endelige afgørelse og (2) at arealet fortsat anvendes som færdselsareal frem til at rundkørslen mellem Nordre Havnevej og Østre Havnevej er ombygget.
Sagsfremstilling
For at kunne realisere lokalplan 647 og muliggøre byggeri af uddannelsesinstitutionen SIMAC er det nødvendigt at nedlægge dele af Nordre Kajgade, Nordre Havnevej og del af rundkørslen ved Østre Havnevej efter vejlovens bestemmelser.
Svendborg Kommune vil derfor nedlægge dele af de offentlige vejarealer, der omfatter vejlitra ”q”, ”p”, ”n” og ”o” Svendborg Markjorder. Nedlæggelsen omfatter i alt ca. 1.422 m² som illustreret på bilag 1 (med farverne mørkeblå, grøn, lyseblå og lilla).
En nedlæggelse af de offentlige vejarealer kræver en procedure efter vejlovens bestemmelser og at Byrådet træffer beslutning om nedlæggelse af de offentlige vejarealer.
De offentlige vejarealer kan ikke nedlægges, hvis den er eneste adgang til en ejendom eller at kommunen vurderer at vejarealerne er af vigtighed for en ejendom.
Proceduren kræver desuden en otte ugers offentlig høring om nedlæggelsen af de offentlige vejarealer. Henset til, at Svendborg Kommune ejer de omkringliggende arealer, er det vurderet, at der ikke er parter, der skal høres separat.
Den påkrævede offentlige høring er delt i to, da den offentlige høring for nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” har afventet færdiggørelse af et vejprojekt for ombygning af rundkørslen mellem Nordre Havnevej og Østre Havnevej.
Den offentlige høring af nedlæggelsen af del af vejlitra ”p”, ”n”, og ”o” er foretaget i perioden 27. maj 2020 til 23. juli 2020 (bilag 3), mens den offentlige høring af nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” er igangsat d. 1. juli 2020 med høringsfrist d. 28. august. (bilag 4).
Der blev i høringsperioden for nedlæggelsen af del af vejlitra ”p”, ”n”, og ”o” ikke modtaget nogen høringssvar. Høringsperioden for nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” er endnu ikke afsluttet, men der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget nogen høringssvar.
På baggrund af gennemgangen af vejarealerne i bilag 5 vurderes det, at de dele af det offentlige vejareal, der nedlægges, ikke er eneste adgangsvej for nogen ejendom og vurderes ligeledes ikke at være af vigtighed for nogen ejendom. Da Svendborg Kommune ikke har modtaget høringssvar som modsætter sig dette, anbefales Byrådet at træffe beslutning om at nedlægge del af vejlitra ”p, ”n” og ”o”. Derudover anbefales Byrådet at træffe beslutning om at nedlægge del af vejlitra ”q”, under forudsætning af, at der ikke kommer væsentlige indsigelser og overlader det til forvaltningen af udmønte beslutningen i form af en endelig afgørelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunen råder frit over det nedlagte vejareal og kan sælge det til SIMAC.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje nr. 1520 af 27.december 2014 § 15 og §§ 124-128.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 10 Vejstrup forsamlingshus udvidelse og renovering
+Beslutningstema
Tilladelse til opførelse af mur og platform på matr.nr. 82b, Vejstrup By, Vejstrup, kaldet gadekæret i Vejstrup. Dette er betinget af, at Svendborg Kommune opnår adkomst over matrikelnummer 82a, 82b, 82c, 82d, 82e, 82f og 82g, Vejstrup By, Vejstrup, som i dag er benævnt Byens Gade.
Indstilling
Direktionen indstiller til Trafik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget
- At der laves en principbeslutning om, at Svendborg Kommune går i gang med at få adkomst til matr.nr.82a, 82b, 82c, 82d, 82e, 82f og 82g, Vejstrup By, Vejstrup (Bilag 2 – Oversigt over matrikelnumre)
- At Vejstrup Forsamlingshus’ ansøgning om tilladelse til opførelse af mur og platform på gadekærsarealet imødekommes.
Sagsfremstilling
Vejstrup forsamlingshus har planer om en renovering af forsamlingshuset. Projektet har været offentliggjort på borgermøde den 19. februar 2020.
Forsamlingshusets bestyrelse ønsker i den forbindelse at opføre en platform ude i gadekæret og en afskærmende mur langs landevejen på en strækning ved gadekæret. Anlæggets placering og udformning fremgår af bilag 1 på sagen (Bilag 1 –Vejstrup Forsamlingshus).
Der vil på grundlag af detailprojektet kunne gives byggetilladelse til det samlede renoveringsprojekt for forsamlingshuset.
Platformen i gadekæret kræver dispensation fra Naturbeskyttelsesloven. Umiddelbart forventes en sådan at kunne fås.
Inden bestyrelsen arbejder videre med projektet, ønsker den tilsagn fra kommunen om tilladelse til opførelse af mur og platform på arealet.
Gadekæret er i tingbogen registreret som såkaldt Byens Gade uden specifik ejer. Kommunen har i mange år passet arealet.
Såfremt Svendborg Kommune ønsker at give tilsagn til Vejstrup Forsamlingshus, er det betinget af, at kommunen opnår adkomst til matr.nr. 82a, 82b, 82c, 82d, 82e, 82f og 82g, Vejstrup by, Vejstrup. Matrikelnumrene er vist med lilla på bilag 2 (Bilag 2 – Oversigt over matrikelnumre).
I henhold til Udstykningslovens § 46, stk. 1 anses ovennævnte matrikler at tilhøre vedkommende kommune medmindre andre godtgør at have ejendomsret til arealet. Såfremt kommunalbestyrelsen begærer adkomst til arealet tinglyst, gælder reglerne i tinglysningslovens § 52 a, stk. 2-4. Begæringen om tinglysningen kræver et udarbejdet oversigtskort af en beskikket landinspektør med angivelse af arealets grænser og de tilstødende ejendommes matrikelbetegnelser.
Der vil være noget sagsbehandlingstid, idet relevante parter indkaldes af retten med en frist på 14 dage. Herefter annonceres det i Statstidende i tre måneder, hvilket kun kan ske kvartalsvis.
Såfremt Svendborg Kommune ikke opnår ejerskab over mat.nr. 82a, 82b, 82c, 82d, 82e, 82f og 82g, Vejstrup by, Vejstrup, kan kommunen ikke godkende Vejstrup Forsamlingshus’ ansøgning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til opførelse og vedligeholdelse af mur og platform afholdes af Vejstrup Forsamlingshus.
Prisen for berigtigelse af adkomst i Tingbogen for mat.nr. 82a, 82b, 82c, 82d. 82e, 82f og 82g, Vejstrup By, Vejstrup er anslået til en samlet udgift på ca. 22.000 kr.
Administrationen anbefaler, at udgiften finansieres via puljen til udmatrikulering af vej, da ejendommen også indbefatter vejareal.
Lovgrundlag
Naturbeskyttelsesloven, Udstykningsloven, Tinglysningsloven samt Lokalplan nr. 70
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget godkender indstillingen og fremsender sagen til Økonomiudvalgets endelige godkendelse.
Punkt 11 Kunst i det offentlige rum - udsmykning af sikringsskabe
+Beslutningstema
Orientering om formandsbeslutning om at tillade udsmykning af sikringsskabe ved lysreguleringer.
Indstilling
Direktionen indstiller til henholdsvis Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget, at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Sydfyns Kulturforening har anmodet Svendborg Kommune om at træffe beslutning om anvendelse af sikringsskabene ved trafiksignalerne som ”lærred” for professionel kunst.
Projektet tænkes finansieret af Kulturministeriets Sommeraktivitetspuljen, hvortil der er ansøgningsfrist 1.august 2020.
Grundet tidsfristen for ansøgning om finansiering udvalgsformændene for henholdsvis Kultur- og Fritid samt Teknik- og Erhvervsudvalget truffet en formandsbeslutning vedrørende tilladelse til projektet, jf. Styrelseslovens §22. Borgmesteren er orienteret herom.
Sydfyns Kulturforening skriver:
”Forskellige steder i Verden har man valgt at bruge sikringsskabene ved trafiksignalerne som "lærred" for professionelle kunstnere - dels for at skabe mere liv i gadebilledet men i lige så høj grad for at undgå graffiti og hærværk.
I Sydfyns Kulturforening (SFK) synes vi, det ville være fantastisk, hvis kommunen ville stille sikringsskabe til rådighed for professionelle kunstnere ( gerne lokale) så den her form for inventarkunst blev en del af vores offentlige rum. Det ville i høj grad bidrage til Svendborgs brand som kulturby…
…vores vision er at hver kunstner får tildelt et af FN's 17 Verdensmål, som deres billede skal tage udgangspunkt i.
Projektet vil på den måde understøtte det arbejde kommunen i forvejen har dedikeret sig til, både mht Verdensmålene og til bæredygtighedstemaet i forbindelse med Landsstævnet.
SFK vil naturligvis stå for kuratering, praktisk gennemførelse og økonomistyring. Vi forventer at søge penge i Sommeraktivitetspuljen fra Kulturministeriet til projektets samlede udgifter.”
Tildeles projektet ikke midler fra Kulturministeriet vil Sydfyns Kulturforening søge midler ved andre fonde for at gennemføre projektet.
Svendborg Kommune har 23 anlæg, hvoraf 3 ligger i zone 1, jf. den bevarende lokalplan 290 for Svendborg By. Det betyder, at der skal foretages en planmæssig forespørgsel for de tre anlæg.
Administrationen har undersøgt mulighederne, og vurderer ikke, at der er trafikmæssige eller tekniske begrænsninger i forslaget. For at sikre vedligeholdelse af kunstværkerne har administrationen aftalt en ansvarsfordeling med Sydfyns Kulturforening.
a) Svendborg Kommune har fortsat den almindelig drift af skabene.
b) Svendborg Kommune afsætter midler til at afrense skabene, når de ikke længere skal tjene som kunstværker. I det det vurderes mindre realistisk at en bevilling fra staten vil indeholde midler til dette.
c) Skabet skal efter 3 år males eller afrenses tilbage til den eksisterende farve, dog kan samme kunstværk forlænges ved en ansøgning til Kultur- og Fritidsudvalget.
d) Ansvaret for vedligehold skal aftales mellem de, der står bag ansøgningen og kunstneren som maler skabet, således at en af disse er ansvarlig for, at kunsten løbende holdes vedlige. Hvis Svendborg Kommune i forbindelse med det almindelig tilsyn af skabe er mistanke eller kan konstateres hærværk gives besked til Sydfyns Kulturforening. Øvrigt tilsyn med kunsten foretages af Sydfyns Kulturforening.
e) Svendborg Kommune kan til enhver forlange og gennemføre, at skabet males eller afrenses tilbage til den eksisterende farve
f) Hvis skabene bliver påkørt eller af anden årsag skal udskiftes vil der blive opsat et nyt skab i den almindelige grå farve.
g) Hvis skabet eller dens indmad skades i forbindelse med udførelsen af kunstværket, skal skaden repareres uden udgifter for Svendborg Kommune.
h) Kunstnerne eller de, der stå bag ansøgningen skal selv forestå ansøgning til Byg og BBR for de anlæg, hvor der kræves myndighedstilladelse. Trafik og Infrastruktur giver en fuldmagt hertil.
Administrationen udarbejder et forslag til finansiering af afrensning som kan indgå i budgetprocessen for 2021
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sydfyns Kulturforening søger 15.000 kr. pr. sikringsskab til udsmykning og penge til formidling af kunstprojektet.
Det vurderes, at afrensning af skabene, når/hvis de ikke længere skal fungere som galleri i gennemsnit vil koste 3.500 kr. pr. skab, samt eventuelle udskiftninger. Der vil i alt være behov for en bevilling på 60.000 kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen umiddelbart.
Lovgrundlag
Planlov
Lokalplan 290
Styrelsesloven
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Sagen blev taget til efterretning.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 12 Råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal beliggende ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at der indgås en 25 årig råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane
- at Administrationen på Byrådets vegne bemyndiges til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Egense/Rantzausminde Idrætsforening retter henvendelse med anmodning om at få råderet over et ca. 10 x 20 meter stort areal til etablering af endnu en padelbane.
Arealet er beliggende på adressen Dyrekredsen 12, del af ejendommen matr.nr. 25be, Egense By, Egense.
Foreningen fik i 2019 råderet over et areal til etablering af en padelbane, og har siden oplevet en markant medlemsfremgang til sporten. Dette har gjort, at foreningen ikke længere kan imødekomme efterspørgslen, og har derfor et ønske om at udvide med endnu en bane. Banen vil blive placeret i umiddelbart forlængelse af den først bane.
Rantzausminde Skole har udtalt sig positivt om foreningens ønske om etablering af endnu en padelbane.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni 2020 og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Egense/Rantzausminde Idrætsforening forventer i lighed med foreningens første padelbane, at kunne finansiere anlægsudgiften ved hjælp af fonde og egne midler, ligesom foreningen også påtager sig udgiften til den løbende vedligeholdelse.
Anlægget af padelbanen medfører dermed ingen udgift for kommunen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 13 Råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal beliggende i forlængelse af nuværende Tåsinge Tennispark til etablering af padelhal med 4 indendørs padelbaner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 25 årig råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal på Eskærvej til opførelse af padelhal med fire indendørs baner samt tilhørende parkeringspladser
- At der reduceres i størrelsen på det areal, som Sundhøj Børneby har indgået areallejekontrakt med Svendborg Kommune om, svarende til det areal Tåsinge Tennis og Padel Klub ønsker råderet over
- Råderetten gives med det samme, men bortfalder hvis projektet ikke er realiseret inden for 5 år
Sagsfremstilling
Tåsinge Tennis og Padel Klub oplever stor succes med padel, og har over de senere år fordoblet medlemstallet, så det i dag tæller ca. 400 medlemmer.
Klubben ønsker at udbrede sporten yderligere, og samtidig tilbyde muligheden for at spille padel indendørs ved opførelse af en padelhal.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har i dag samarbejdsaftaler med flere af byens folkeskoler og efterskoler på Sydfyn, hvor der tilbydes undervisning i padel, og bidrager på den måde aktivt ind i den åbne skole og idrætsskolekonceptet. Samarbejdet kan med en padelhal udbygges til helårsundervisning.
Det er ligeledes hensigten at indgå samarbejdsaftaler om brug af hallen med de øvrige padelklubber på Sydfyn, ligesom en hal vil gøre det muligt at tiltrække landsdækkende turneringer.
Det ønskede areal til etablering af padelhallen udgør ca. 2.100 m2 (35 x 60 m) og er beliggende i umiddelbar forlængelse af Tåsinge Tennispark, på matrikelnr. 3bb Vindeby, Bregninge.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har endnu ikke fået udarbejdet et egentligt skitseprojekt på padelhallen, da projektets realisering er betinget af, at klubben får råderet over det ønskede areal.
Det ønskede areal på de ca. 2.100 m2 er en del af et ca. 7.361 m2 stort areal, som er udlejet til Sundhøj Børneby på en lejekontrakt frem til 2043. Arealet anvendes til aktiviteter for juniorklubben.
Svendborg Kommune kan dog jf. lejekontrakten reducere i arealet i perioden, såfremt arealet skal anvendes helt eller delvis til kommunale formål eller andet.
Bestyrelsen for Sundhøj Børneby ser positivt på etablering af en padelhal på arealet, og accepterer en afståelse af dele af det samlede areal, svarende til tennisklubbens ønske på ca. 2.100 m2. Bestyrelsen påpeger dog, at den ekstra trafik hallen vil medføre i området, bør inddrages i planlægningen, henset til trafiksikkerheden for børn og det faktum, at der ikke er parkeringspladser tilknyttet tennisklubben.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni 2020 og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tåsinge Tennis og Padel Klub er bygherre på projektet og vil realisere projektet med egne midler, fondsmidler og i det omfang der gives mulighed for det, og så kommunale midler.
Padelhallen vil blive drevet af frivillige, og samtlige udgifter til drift og vedligehold afholdes af Tåsinge Tennis og Padel Klub.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 14 Svendborg Sunds Sejlklub - lejekontrakt på Strandgården, Rantzausminde
+Beslutningstema
Forlængelse og udvidelse af lejekontrakt med Svendborg Sunds Sejlklub på Strandgården
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at eksisterende lejekontrakt mellem Svendborg Sunds Sejlklub og Svendborg Kommune forlænges, så den løber i 30 år
- at lejekontrakten udvides til også at omfatte Strandgårdens vestlige bygning
- at administrationen bemyndiges til, på Byrådets vegne, at udarbejde en allonge til Svendborg Sunds Sejlklubs lejekontrakt indeholdende, såvel ovennævnte forlængelse som udvidelsen.
Sagsfremstilling
Svendborg Sunds Sejlklub har siden 1985 haft klubfaciliteter i den kommunale bygning Strandgården. Strandgården består af 2 kommunale bygninger forbundet med en buet overdækket gang, og med åben udsigt mod Rantzausminde Lystbådehavn. Endvidere er der en nyere tilbygning, som ejes af klubben.
Klubben har lejekontrakt på den østlige bygning, som primært anvendes til mødeaktiviteter, ligesom bygningen indeholder køkken, bad og toilet.
Den vestlige bygning er ikke omfattet af lejekontrakten, men klubben har mulighed for at anvende den til sejl- og grejopbevaring, hvilket har været praksis gennem alle årene.
Strandgården er gennem årene løbende vedligeholdt, men trænger nu til en større renovering, idet der flere steder i tag, spær og facader er konstateret råd. Bygningen er ikke tidssvarende, hvad angår toilet- og baderum og køkken.
Klubben har gennem nogle år arbejdet på en vision om at renovere og udvikle de fysiske rammer på Strandgården, for dermed både at kunne tage hånd om et renoveringsmæssigt efterslæb, og samtidig gøre stedet attraktivt og mere nutidigt til glæde for foreningens egne medlemmer og lokalområdets øvrige foreninger. Det er ambitionen, at stedet skal være det naturligt samlingspunkt for primært sejlsporten, men også for andre interesserede foreninger, i Svendborgs vestlige del.
Ved at ændre i bygningernes funktioner og anvendelse, vil det være muligt at etablere handicapvenlige herre- og dameomklædning i stueplan, ligesom møde- og teorilokaler og kontor kan placeres hensigtsmæssigt i forhold til afvikling af undervisning og stævner.
Det er ligeledes ambitionen, at tungt grej skal flyttes fra placering bag Strandgården og nedgraves i skråningen, for på den måde at lette håndtering af grej for klubbens medlemmer.
Svendborg Sunds Sejlklub har ca. 320 medlemmer, hvoraf 60 medlemmer er under 25 år.
En gennemgribende renovering af Strandgården kan foreningen ikke selv løfte økonomisk, men vil kræve fondsmidler. Det er derfor afgørende for foreningen, at lejemålet forlænges til en ny 30 årig periode omfattende begge bygninger.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En forlængelse af eksisterende lejekontrakt og udvidelse af råderet over den vestlige bygning, vurderes til ikke at give øgede afledte driftsudgifter for Svendborg Kommune, idet bygningen allerede i dag benyttes af foreningen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse..
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 15 Permanente udendørs håndvaske i dagtilbud og skoler
+Beslutningstema
Godkendelse af etablering af permanente udendørs håndvaske i de kommunale og selvejende dagtilbud og på folkeskolerne (inklusiv Byhaveskolen og Centerafdelingen).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At de midlertidige udendørs håndvaske på dagtilbud og skoler gøres permanente
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme på 2,25 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At den årlige drift på 0,160 mio. kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser, i forbindelse med den øgede lånoptagelser, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Sagsfremstilling
I forbindelse med genåbningen af dagtilbud og skoler under Covid-19-krisen, blev der etableret midlertidige interimistiske udendørs håndvaske i kommunens dagtilbud og skoler, så kravet om øget håndhygiejne kunne overholdes.
Børnene har i hele genåbningsperioden og frem til sommerferien opholdt sig langt mere udendørs end tidligere.
Af både sundhedsmæssige og pædagogiske årsager er der en forventning og ambition om at børnene også fremadrettet opholder sig mere ude.
Den 19. juni 2020 udsendte Børne- og Undervisningsministeriet nye retningslinjer, gældende pr. 1. august 2020, om blandt andet kravene til håndhygiejne. I disse retningslinjer er der fortsat fokus på hyppig håndhygiejne ved ankomst til og afgang fra skole/dagtilbud, mellem forskellige opgaver og aktiviteter, før spisning, efter toiletbesøg og efter host/nys i hænder eller engangslommetørklæder.
Dagtilbudslederne har efter opsætningen af de midlertidige, interimistiske håndvaske givet meldinger om, at der er en tendens til færre syge børn og personale som følge af det øgede fokus på håndhygiejne. Det vurderes derfor at være en væsentlig faktor til at mindske smittespredningen, at dagtilbud og skoler har adgang til udendørs håndvaske året rundt.
På nuværende tidspunkt er der alene etableret interimistiske håndvaske med koldt vand og uden frostsikring. For at imødekomme ovennævnte retningslinjer anbefaler administrationen, at der etableres permanente udendørs håndvaske, som er beregnet til at kunne klare koldere sæsoner samt sikre, at børnene ikke skal opleve gener ved at vaske hænder i iskoldt vand.
Håndvaskene skal etableres i vejrbestandigt materiale med mulighed for at lukke af for vandet indefra. For at sikre fortsat adgang til udendørs håndvaske og for at undgå risiko for frostsprængninger, bør de midlertidige løsninger udskiftes til permanente inden vinteren 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiudvalget besluttede den 21. april 2020 at udnytte den udvidede låneadgang, jævnfør delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL.
I delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL bliver kommunerne i 2020 sat fri af det aftalte anlægsloft. Regeringen og KL er derudover enige om at for at understøtte, at likviditeten ikke er en hindring for igangsætning af anlægsaktiviteter, vil regeringen give kommunerne mulighed for at få dispensation, så den forøgede anlægsaktivitet kan lånefinansieres.
Det er estimeret at den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 2,25 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 2,25 mio. kr., som yderligere søges finansiers via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse på 0,101 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Den årlige drift i projektet udgør 0,16 mio. kr. og indeholder udgifter til vedligeholdes, vandforbrug, rengøring, sæbe mm. Med henvisning til indstillingen søges den årlige drift finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet. Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø) deltog i stedet.
Punkt 16 Venstres byrådsgruppe - Forslag vedr. ansøgning til opgradering af det offentlige område ved Præstelandingen på Thurø
+Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe
Sagsfremstilling
Venstres byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 13. august 2020:
” Ansøgning til opgradering af det offentlige område ved Præstelandingen på Thurø
Præstelandingens Brolaug har fremsendt ansøgning til Kommunalbestyrelsen til opgradering af det offentlige område ved Præstelandingen på Thurø. Der er imidlertid fremsendt et administrativt afslag på ansøgningen, hvorfor Venstre, Det Konservative Folkeparti, De Radikale og Jens Munk ønsker at rejse forslaget til politisk behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget.
Arealet, som er ejet af kommunen, ligger indenfor strandbeskyttelseslinjen og er desuden omfattet af fredning omkring Thurø Kirke. En byggetilladelse forudsætter derfor dispensation fra kirkefredning og strandbeskyttelseslinje, hvor henholdsvis Fredningsnævnet og Naturstyrelsen er myndighed. Naturstyrelsen har oplyst, at det efter nærmere vurdering af den konkrete sag er muligt at få dispensation til flytning af en eksisterende bygning til rekreativ brug til andet nærliggende areal inden for strandbeskyttelseslinjen. Det er administrationens vurdering, at for at sagen kan behandles af henholdsvis Fredningsnævn og Naturstyrelsen, vil det kræve en råderetsaftale på jorden.
På den baggrund og såfremt en råderetsaftale er nødvendig for en realisering af projektet indstiller Venstre:
- at der indgås en 25 årig råderetsaftale med Præstelandingens Brolaug
- af råderetsaftalen skal det fremgå, at der ikke må ske yderligere beplantning på området, at området skal være offentligt tilgængeligt, og at der skal være en markering af området med natursten.
- at administrationen bistår Præstelandinges Brolaug i ansøgning om dispensation hos Fredningsnævnet og Naturstyrelsen med henblik på opførelse af det ønskede anlæg og realisering af det ønskede projekt.
Baggrund fremsendt af Præstelandingens Brolaug:
Ind til 1934 foregik al trafik til og fra Thurø med småbåde eller færger. På nordsiden af øen, der er tættest på Fyn og Svendborg, foregik en fast bådfart til og fra forskellige landingssteder på Thurø.
Mejeriprodukter blev i en periode udskibet fra Mejerihavnen, og længere mod vest lagde den daglige postbåd til ved Snævringen. Ved Præstelandingen tættest på Svendborg landede præsten fra Skt. Nicolai Kirke i Svendborg frem til der blev ansat en fast præst ved Trefoldighedskirken på Thurø.
Thurø er i dag den næsttættest befolkede ø i Danmark efter Amager ved København. Thurø By er Svendborg Kommunes næststørste by med en befolkning på ca 3.400 indbyggere. Langt størstedelen af adgangen til kysten fra byen er blokeret af private grunde og private fællesarealer.
På nordkysten har Postlandingen og Mejerihavnen fået nogle begrænsede faciliteter som bænke og visse begrænsede toiletfaciliteter.
Et af de få kommunalt ejede områder ligger lige før Snævringen. Her har man opsat borde og bænke og lagt sand ud til en lille offentlig strand. Et meget populært tiltag med de mange unge familiers tilflytning til Thurø. Der er dog ingen sanitære installationer.
Ved Præstelandingen er der et meget stort kommunalt areal ned til Præstelandingens Brolaugs bro. En stor del af det flade græsområde er præget af en pumpestation drevet af Vand og Affald. Det meste er dog placeret under jorden med store riste og brønddæksler i jordniveau.
Forslag
I det vestlige område af det kommunale areal ned til Præsetlandingens bro er det muligt at etablere et mindre rekreativt område. Uden den store udgift for kommunen.
Brolauget forestiller sig et åbent område mod Skårupsund med kombinerede borde og bænke med et par solide grillpladser til. Som forslag 3 borde/bænke og 2 stk solide grills.
Derudover vil Præstelandingens Brolaug gerne have tilladelse til opførelse af en træbygning i en størrelse på ca 25 kvm. Bygningen kan indeholde en sauna til det stigende antal vinterbadere, et mindre opholdsrum og et offentligt toilet. Træhuset tænkes malet i farver, der falder naturligt ind i det omgivende miljø.
Præstelandingens Brolaug har set, at lignende faciliteter er dukket op i Christiansminde med stor succes, og tiden er inde til at opgradere området med tidsvarende faciliteter, der også tiltrækker yngre familier og deres børn. Desuden vil det være et kærkomment tilbud for blandt andre de mange kajaksejlere gennem Skårupsund.
Brolauget ser gerne en markering af området med natursten som ved Snævringen og gerne en skiltning af, at der er tale om et offentligt tilgængeligt område.
Økonomi
Præstelandingens Brolaug anerkender, at forslaget indebærer nogle omkostninger, men brolauget er også villige til at dække størstedelen af dem. Plus det løse.
Træhuset på de ca. 25 kvm, placeret mod vest, nord for den afmærkede P-plads, vil brolauget gerne dække omkostningerne til opførelsen af. Dette forstået sådan, at saunaen drives af lauget. En fri afbenyttelse af saunaen vil have nogle mere ukontrollable konsekvenser. Det betyder, at de, der bliver medlemmer af brolauget, kan få nøgle til saunaen. Medlemsskabet er pt 300 kr. om året. Brolauget står for rengøring og vedligeholdelse af hele huset, incl. det offentlige toilet.
Den kommunale udgift vil beløbe sig til tilslutning af vand og kloak i forbindelse med det offentligt tilgængelige toilet.
Træhuset vil ikke skygge for udsigten fra de omkringliggende boliger.
Brolauget har lagt mærke til, at hele det kommunale område ved Præstelandingen vedligeholdes af både Hede Danmark og Vand & Affald. Den vedligeholdelse i form af græsslåning og almindelig soignering af området vil brolauget gerne påtage sig.”
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget godkender, at
- der udarbejdes en 25 årig råderetsaftale til Præstelandingens Brolaug, som forelægges Teknik- og Erhvervsudvalget.
- af råderetsaftalen skal det fremgå, at der ikke må ske yderligere beplantning på området, at området skal være offentligt tilgængeligt, og at der skal være en markering af området med natursten.
Det bemærkes, at projektet fremsendes til det Grønne Råd med henblik på en udtalelse, såfremt Præstelandingens Brolaug opnår de nødvendige tilladelser ved myndighederne.
Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet. Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø) deltog i stedet.
Punkt 17 Kulturarvsprojekt på Klosterplads
+Beslutningstema
Orientering om projekt for kulturarvsformidling i området ved Klosterplads samt tilhørende finansieringsstrategi.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at
- Projekt for Kulturarvsformidling godkendes
- At forslag til finansieringsstrategi godkendes
- At fondsansøgning til medfinansiering af kulturarvsformidlingen godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har i samarbejde med rådgiver og Svendborg Museum udarbejdet et oplæg til kulturarvsformidling, som tager afsæt i klosteret, der lå i området ved Klosterplads og stationsbygningen. Oplægget hertil indgår i projektforslaget for anlægsprojektet. Rådgiver har efterfølgende arbejdet videre med projektets detaljering og det kunstneriske udtryk.
For at sikre, at kulturarvsformidlingsprojektet gennemføres inden for tidsrammen for Liv i Min By, er der igangsat et arbejde med denne delopgave, der koordineres med projektet i øvrigt – ikke mindst hvad angår det kunstneriske helhedsgreb, materialevalg samt tidsplanen for de øvrige anlægsarbejder i området.
Konkretiseringen af kulturarvsformidlingsprojektet har afstedkommet en revision af det tilhørende budget, hvormed det økonomiske overslag for det samlede projekt udgør ca. 1.4 mio.kr.
Administrationen har derfor gennemgået hovedbudgettet for Liv i Min By med henblik på:
a) at afdække behovet for ekstern medfinansiering (fondsmidler)
b) at udpege muligheden for, gennem omfordeling af udvalgte Liv i Min By delbudgetter, at skabe den fornødne finansiering for kulturarvsformidlingsprojektet. Denne model er drøftet med og godkendt af Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.
Ved omfordeling af delbudgetter kan Liv i Min By finansiere 1 mio. kr. til kulturarvsprojektet.
Finansiering af det samlede kulturarvsformidlingsprojekt kræver dermed, at projektet tilføres yderligere 400.000 kr.
Projektledelsen anbefaler, at den manglende finansiering afdækkes gennem finansieringsmodel a) med søgning af ekstern medfinansiering på 400.000 kr. Der er således udarbejdet fondsøgningsmateriale, der danner afsæt for administrationens forestående dialog med potentielle bidragsydere.
Se bilag: Kulturformidling Klosterplads_Fondsansøgning.
Områdeforum har på møde den 10. juni 2020 godkendt projektet for kulturarvsformidling samt fondansøgningen, der nu igangsættes.
Områdeforum har endvidere besluttet at igangsætte første del af projektet. Denne del af projektet omfatter tre munkeskulpturer, etablering af lyd ved Munkebrønden samt skilt med hologram og skriftlig formidling af klostrets historie.
Udgiften til første del af projektet er ca. 1,0 mio. kr.
Realisering af sidste del af projektet afhænger af mulig ekstern medfinansiering i form af fondsstøtte på 400.000 kr. Denne del af kulturarvsprojektet omfatter en fjerde munkeskulptur, der tænkes placeret i Klosterstræde. Hvis muligt, tænkes denne munkeskulptur realiseret i sammenhæng med det eventuelle anlægsarbejde for ny belægning på Klosterstræde jfr. Liv i Min By, projektforslag for omdannelse af Klosterplads, Klosterstræde og Frederiksgade.
Muligheden for at færdiggøre anlægsprojektet, med ny belægning i Munkestræde og ovenfor det ny trappeanlæg på Klosterplads, vil blive vurderet ifm. Liv i Min Bys budgetgennemgang på møde i Områdeforum september 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det samlede kulturarvsformidlingsprojekt beløber sig til 1,4 mio.kr., hvor Liv i Min By finansierer 1,0 mio.kr. Hvis det samlede projekt realiseres, sker det via fondsstøtte, hvorfor udgifterne holdes indenfor eksisterende budgetramme.
Realisering af kulturarvsprojektet på Klosterplads vil bidrage til forskønnelsen af området, til glæde for byens borgere og erhvervslivet i området.
Endvidere forventes projektets formidling af Svendborgs kulturarv, i form af det tidligere gråbrødrekloster i området at udgøre en turistmæssig attraktion.
Kulturarvsprojektet vil være omfattet af almindelig kommunal drift af byens rum og pladser.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt.
Punkt 18 Heldagslegestue til dagplejere på Tåsinge
+Beslutningstema
Beslutning om at etablere permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge på et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At der etableres en permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge, ved at flytte pavillonen ved Øbakkerne Solsikken.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Økonomiudvalget:
- At der enten
- Bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge”, i 2020.
- Eller
- At projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021.
- At der enten
- At Økonomiudvalget enten indstiller til Byrådets endelige vedtagelse at:
- Der bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge” og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutning for 2020.
- Eller
- At Økonomiudvalget oversender projekt til budgetforhandlingerne for 2021.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 29. april 2014 blev der truffet beslutning om en generel forbedring af dagplejegruppernes fysiske forhold i legestuerne. Det skete som opfølgning på kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet 2012-2013.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2015 blev der truffet beslutning om, at der skal etableres permanente heldagslegestuer i alle nærområder. Det skete i forlængelse af arbejdet med at styrke og synliggøre Dagplejen.
I samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service arbejdes der løbende på at finde egnede faciliteter til permanente heldagslegestuer i alle nærområder. I 2019 blev der etableret heldagslegestue i Østerdalen Hesselager Børnehus for dagplejere i Hesselager og i Øbakkerne Lundby Børnehave for dagplejere i Lundby.
Herved er der etableret permanente heldagslegestuer i alle dagplejegrupper bortset fra Sundhøj på Tåsinge, hvor der er ansat 13 dagplejere med ca. 50 børn. Forskellige muligheder for permanent heldagslegestue for dagplejere i Sundhøj har de seneste år været afdækket, men det har endnu ikke været muligt at finde egnede lokaler.
En liste over heldagslegestuer og dagplejegrupper kan ses i Bilag 1. Dagplejens heldagslegestuer.
I forbindelse med budgetforliget for 2018 blev der afsat en samlet anlægsramme på 10 mio. kr. til at imødekomme et stigende børnetal i Svendborg by og på Tåsinge. For de 10 mio. kr. blev der blandt andet etableret en pavillon ved Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser.
Pavillonen blev taget i brug den 1. oktober 2017, og var en midlertidig løsning indtil tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser stod færdig. Tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen kan derfor anvendes til andre formål.
Det foreslås, at pavillonen anvendes som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj. Pavillonen er godkendt og indrettet til 0-2-årige med garderobe, køkken, toilet, puslefaciliteter og liggehal, og kan derfor uden ombygning anvendes til heldagslegestue.
Mulig placering af pavillonen har været afdækket. Eksempelvis er Tåsinge Plejecenter blevet besigtiget men viste sig ikke at være hensigtsmæssig. På baggrund af afdækningen foreslås det, at pavillonen flyttes til et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj. Se Bilag 2. Placering.
Forventet ibrugtagning:
- Såfremt der bevilliges og frigives en anlægsramme i 2020, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i foråret 2021.
- Hvis projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021 og såfremt det prioriteres, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i efteråret 2021.
Der er brug for en hurtig afklaring af pavillonen, da den står i vejen for etablering af liggehal til de 14 vuggestuepladser i Øbakkerne Solsikken, der som nævnt ovenfor blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen står således i vejen for at færdiggøre byggeriet, med deraf følgende byggerod og behov for renovering af legeplads til vuggestue- og børnehavebørn efter over et års byggeri og opkørsel.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Realiseringen af en permanent heldagslegestue på Tåsinge er estimeret til 1,9 mio. kr. og indeholder flytning af pavillon, reetablering, inventar, ABA-anlæg, varmepumper, hegn, fundament, tilslutninger, legeplads mm.
Der søges på denne baggrund en anlægsbevilling på 1,9 mio. kr. i 2020
Af koncernrapporten af 31. maj 2020 fremgår det at der forventes et mindreforbrug på anlæg. Det anbefales derfor at direktionen peger på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020.
Den årlige drift er estimeret til 0,170 mio. kr. og finansieres med 0,100 mio. kr. fra sparet drift i forbindelse med salget af Bagergade, under direktørområdet Miljø og Teknik, og de resterende midler finansieres indenfor direktørområdet Børn, Unge, Kultur og Fritids ramme på dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget fremsender projektet til Økonomiudvalget med henblik på at lade sagen indgå i budgetforhandlingerne for 2021.
Udvalget bemærker, at Økonomiudvalget anbefales, at afsætte økonomi til en hurtig flytning af pavillonen.
Punkt 19 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering om seneste måling fra Dansk Byggeri
Orientering om planlagt studietur i Vestdanmark med fokus på byens rum og pladser
Orientering om:
- Borgermøde på Tåsinge vedrørende lokale trafikforhold
- Henvendelse vedrørende elforsyning til kolonihaveområde
- Forsinkelse af projektrealisering af opvarmet tennishal ved Svendborg Idrætscenter
- Ledningsarbejde ved Nordre Kaj
Kommende større sager:
Ændring af færdsel gennem portbygningerne ved Valdemars Slot
Temamøde vedrørende projektudvikling af Godsbanearealet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen tages til efterretning.
Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet. Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø) deltog i stedet.
Per Nykjær (V) deltog ikke i behandlingen af punktet.