Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant er indkaldt Johan Emil Rasmussen (O). Økonomiudvalget godkendte dette.
Borgmesteren oplyste, at der foreligger to tillægsdagsordener til behandling. Økonomiudvalget godkendte alle tre dagsordener.
Henrik Nielsen (C) mødte kl. 16.30 og deltog ikke i behandlingen af punkterne 1 til og med 2
Henrik Nielsen oplyste, at han var inhabil i behandlingen af punkt 11. Udvalget godkendte dette.
Punkt 2 Dialogmøde med forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme
+Beslutningstema
Dialogmøde mellem forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme s formandskab og Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at
- Der tages højde for dialogen ved behandling af selskabets budget og takster i december.
Sagsfremstilling
Som led i Svendborg Kommunes ejerpolitik s krav om dialog og samarbejde mellem bestyrelserne og byrådet, afholdes dialogmøde mellem formandskabet (bestyrelsesformand, næstformand og direktør for Svendborg Kraftvarme) og Økonomiudvalget.
Dialogmødet afholdes af en halv times varighed.
Mødedagsorden tager afsæt i ejerpolitikkens generelle forventninger til selskaberne indenfor:
- Økonomisk ansvarlighed
- Miljømæssig ansvarlighed
- Social ansvarlighed.
- Takster
- Øvrige aktuelle forhold
Direktøren introducerer med et oplæg om selskabets aktiviteter i relation til ejerpolitikken med fokus på det kommende budget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Ejerpolitik for Svendborg Kommunes forsyningsselskaber.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Henrik Nielsen (C) var fraværende.
Punkt 3 Dialogmøde med forsyningsselskabet Vand og Affald
+Beslutningstema
Dialogmøde mellem forsyningsselskabet Vand og Affalds formandskab og Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at
- Orientering om selskabet tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Som led i Svendborg Kommunes ejerpolitiks krav om dialog og samarbejde mellem bestyrelserne og byrådet, afholdes dialogmøde mellem formandskabet (bestyrelsesformand, næstformand og direktør for Vand og Affald) og Økonomiudvalget.
Dialogmødet afholdes af en halv times varighed.
Mødedagsorden tager afsæt i ejerpolitikkens generelle forventninger til selskaberne indenfor:
- Økonomisk ansvarlighed
- Miljømæssig ansvarlighed
- Social ansvarlighed.
- Takster
- Øvrige aktuelle forhold
Direktøren introducerer med et oplæg om selskabets aktiviteter i relation til ejerpolitikken med fokus på det kommende budget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Ejerpolitik for Svendborg Kommunes forsyningsselskaber.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 4 Garantiprovision - Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a.
+Beslutningstema
Garantiprovision for lån
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at
enten forelægges spørgsmålet om garantiprovision de kommunale tilsynsmyndigheder
eller revisionens linje om garantiprovision fastholdes.
Sagsfremstilling
Der har været løbende dialog mellem Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a. og Svendborg Kommune omkring størrelsen af kommunens provision for evt. garanti for fjernvarmeinvestering.
Kommunens revisor BDO har i notat af 26. april 2018 og senere i notat af 15. maj 2020 konkluderet, at kommunens skal opkræve en garantiprovision 3,8% ved etablering af forbrugerejede varmeværker, hvilket er gældende for Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a. Notaterne er vedlagt som bilag.
På denne baggrund har Advokatfirmaet Energi & Miljø i brev af 8. september 2020 på vegne af Ollerup Vester Skerninge Ulbølle Fjernvarme a.m.b.a. (i det følgende omtalt som Fjernvarmeselskabet) rettet henvendelse til Svendborg Kommune vedr. kommunens dialog med Fjernvarmeselskabet om garantiprovision på selskabets lån. Brevet er vedlagt som bilag.
I forbindelse med sagen har Energi & Miljø blandt andet fra Fjernvarmeselskabet modtaget en kopi af ovennævnte notat fra BDO. Notatet indeholder efter Energi & Miljø s opfattelse nogle misforståelser af de rammer, der er for kommuners adgang til stille kommunal lånegaranti efter statsstøtteretten.
Efter Energi & og Miljø s vurdering må EU Kommissionens seneste meddelelse vedrørende kommunal lånegaranti og statsstøtte fra juli 2016 forstås således, at kommunerne har adgang til at garantere for 100 % af fjernvarmeværkers lånebeløb, og har adgang til at stille garanti for fjernvarmeværker uden at stille krav om garantiprovision. Advokatfirmaet forslår følgende:
”På vegne af Fjernvarmeselskabet skal jeg foreslå, at Svendborg Kommune for eksempel via de kommunale tilsynsmyndigheder får afklaret muligheden for at give garanti for 100 % af lånebeløbet uden at opkræve garantiprovision, idet jeg går ud fra, at kommunen er indstillet på, at den årlige garantiprovision vedrørende lånet nedsættes, hvis en kommende afklaring af lovgrundlaget giver mulighed herfor.
Der pågår pt. et tværministerielt arbejde, hvor det er ved at blive klarlagt inden for forsyningsområdet, hvilke aktiviteter, der er naturlige monopoler og hvilke aktiviteter, der er konkurrenceudsat. Arbejdet har været i gang i tre år, men endnu uden resultat. Det kan derfor være vanskeligt, at afvente udvalgets endelige redegørelse.
Endelig er der også den mulighed, at Svendborg Kommune finder ovenstående tilstrækkeligt som grundlag for at kunne give Fjernvarmeselskabet garantitilsagn for 100 % af lånebeløbet uden opkrævning af garantiprovision. Herved ville kommunen kunne understøtte det prisværdige lokale initiativ der er gjort i Ollerup Vester Skerninge Ulbølle for at sikre borgerne klimavenlig opvarmning.”
Administrationen har sendt brevet til høring ved BDO, og har den 30. september 2020 i e-mail modtaget svar om at notatet fra Energi & Miljø som udgangspunkt ikke ændrer deres opfattelse.
BDO uddyber med følgende:
”Kommissionens meddelelse fra 2016 om begrebet statsstøtte i artikel 107, stk. 1 er ganske rigtigt en meddelelse som nærmere definerer hvornår der kan foreligge statsstøtte, hvor meddelelsen fra 2008 har karakter af en vejledning i fastsættelsen af garantiprovisionen.
I notatet fra Energi & Miljø lægges til grund, at en kommune lovligt kan stille en vederlagsfri garanti for en fjernvarme forsyning, da fjernvarmeforsyninger efter advokatens fortolkning af Kommissionens meddelelse fra 2016 udgør et naturligt monopol, hvortil der lovligt kan ydes støtte. Der argumenteres i notatet for at det naturlige monopol er bundet op på projektbekendtgørelsen:
”Når et projekt for fjernvarmeforsyning er godkendt indtræder der en forsyningspligt for fjernvarmeselskabet fra det tidspunkt, hvor stik er ført frem til ejendommen. I tillæg hertil har fjernvarmeselskabet en pligt til at føre stik frem til en ejendom senest 5 år efter projektgodkendelsen.
Fjernvarmeselskabers forsyningsforpligtigelse er modstykket til, at fjernvarmeselskabet er et naturligt monopol.”
Det er imidlertid vores opfattelse, at en fjernvarmeforsyning ikke kan anses at udgøre et naturligt monopol, herunder allerede fordi fjernvarmen eksisterer sideordnet til en række individuelle varmeløsninger, eksempelvis men ikke udelukkende el, sol- og jordvarme. Endvidere må det lægges til grund, at der ikke længere kan pålægges forbrugere tilslutnings- eller forblivelsespligt til fjernvarmeforsyninger. En nyetableret fjernvarmeforsyning kan således efter vores opfattelse ikke anses at udgøre et ”naturligt monopol”. Fjernvarmeforsyningen kan imidlertid – i det omfang den er det prisbilligste alternativ – i visse tilfælde anses at udgøre et ”naturligt valg” for den enkelte forbruger. I tilknytning til foranstående bemærkes at der, efter vores opfattelse, kan være tale om konkurrenceforvridning såfremt en fjernvarmeforsyning bliver det prisbilligste alternativ når den etableres med afsæt i en ikke-markedskonform finansieringsmulighed.
Det skal videre bemærkes, at Kommissionens meddelelse fra 2016, pkt. 7.2.3 indeholder en række sektor specifikke angivelser af hvornår der efter Kommissionens opfattelse kan være tale om støtte. Kommissionen har konkret behandlet energi, samt vand- og spildevand. Der er ikke taget stilling til fjernvarme.
I notatet fra Energi & Miljø opfordres til at Svendborg Kommune afklarer hvorvidt Ankestyrelsen vil være af den opfattelse, at Svendborg Kommune vederlagsfrit kan stille garanti for Ollerup Vester Skjerning Ulbølle Fjernvarmeforsyning A.m.b.a.
Vi skal henvise til at Ankestyrelsen den 2. oktober 2017 tog stilling til Ærø Kommune ikke kunne stille vederlagsfri garanti for en række forbrugerejede fjernvarmeforsyninger https://ast.dk/filer/tilsynet/7.pdf
Vi skal videre henvise til Ankestyrelsens vurdering i Mariagerfjord-sagen fra 1. september 2017 https://ast.dk/filer/tilsynet/6.pdf, som hviler på den samme forudsætning, nemlig at Ankestyrelsen lægger til grund, at der ikke lovligt kan stilles en vederlagsfri garanti
”
Svaret fra BDO er efterfølgende sendt til Fjernvarmeselskabet og er vedlagt som bilag.
Direktionen anbefaler på baggrund af ovenstående at
enten forelægges spørgsmålet om garantiprovision de kommunale tilsynsmyndigheder
eller revisionens linje om garantiprovision fastholdes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Fastsættelse af garantiprovision har ikke i sig selv CO2-konsekvenser, men konsekvenserne ligger i selve projektgodkendelsen.
I den nuværende projektgodkendelse til fjernvarmeværket er der beregnet en nedgang i CO2 udledning fra 4.600 ton CO2/år til 1.250 ton CO2/år i forhold til de nuværende varmeforsyninger i området og er baseret på en varmeproduktion fra flis og varmepumper (cirka 1/3 af varmeproduktionen) med et naturgasfyr som back-up.
Der er i øjeblikket planer i fjernvarmeselskabet om at ændre projektet til en varmeforsyning baseret på 100 % varmepumper med naturgasfyr som back-up. Dermed vil CO2 udledningen falde yderligere i forhold til det godkendte projektforslag.
Lovgrundlag
Lånebekendtgørelse m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Sagen forelægges for tilsynsmyndighederne.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 5 Vedtagelse af skovstrategi og forvaltningsplaner for de kommunale skove
+Beslutningstema
Skovstrategi for de kommunale skove samt forvaltningsplaner for hver enkelt skov forelægges med henblik på endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- Den forelagte skovstrategi for de kommunale skove med målsætninger for de enkelte skove godkendes
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- De forelagte forvaltningsplaner for de kommunale skove godkendes.
Sagsfremstilling
Historik
Miljø- og Naturudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte på møde henholdsvis den 6. og 8. november 2018 udarbejdelse af en skovstrategi og langsigtede forvaltningsplaner for de kommunale skove.
Byrådet besluttede på møde den 18. december 2018, som led budget 2019 – supplement til delforlig, at øge andelen af naturskov (efterfølgende præciseret som urørt skov) fra 10% til 20% af de kommunale skove.
Der blev afholdt borgermøde den 29. april 2019 med workshops om brugen af de kommunale skove.
Miljø- og Naturudvalget godkendte på møde den 4. juni 2019 forslag til strategiens overordnede mål for udviklingen i skovene og retningslinjer for forvaltningen med henblik på høring i Det Grønne Råd. Materialet blev tilrettet som ønsket på udvalgsmødet og sendt i høring i Det Grønne. Der indkom tre høringssvar.
Administrationen har herefter udarbejdet forslag til skovstrategi med målsætning for de enkelte skove samt forvaltningsplaner for hver enkelt skov. Miljø- og Naturudvalget godkendte på møde den 5. maj 2020 forslag til skovstrategi til høring i Det Grønne Råd og i offentligheden. Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte på møde den 7. maj 2020 forslag til forvaltningsplaner til høring i Det Grønne Råd.
Der er kommet høringssvar fra:
- Dansk Botanisk Forening
- Geopark Det Sydfynske Øhav (tidligere Naturturisme I/S)
- Friluftsrådet
- Dansk Ornitologisk Forenings lokalafdeling for Fyn
- Danmarks Naturfredningsforening, Svendborg
Høringssvarene er resumeret og kommenteret i hvidbog jf. bilag 1: Høringssvar fra Det Grønne Råd og bilag 2: Hvidbog – høring i Det Grønne Råd.
Niels Andersen, Dansk Ornitologisk Forenings repræsentant i Det Grønne Råd har medvirket til udvælgelsen af ny urørt skov.
Svendborg Museum har udarbejdet et notat om kulturværdierne i de kommunale skove.
Ekstern skovfaglig konsulent, Peter Friis Møller har udarbejdet baggrundsnotater til strategien, forslag til forvaltningsplaner for de enkelte skove med omstillingstiltag for alle skovafsnit samt manual for arbejdets udførelse.
Skovstrategien
Skovstrategien er vedlagt som bilag (Bilag 3: Skovstrategi for de kommunale skove, Svendborg Kommune 2020). Strategien beskriver de kommunale skoves særlige værdier og opstiller overordnede mål for udviklingen i skovene og retningslinjer for forvaltningen. Strategien indeholder også specifikke målsætninger for de enkelte skove, hvor de mange interesser er afvejet og prioriteret.
På baggrund af høringssvarene er tilføjet tekstafsnit af afklarende/præciserende karakter og signaturerne på målsætningskortene er gjort tydeligere (se Hvidbogen). Her ud over er foretaget redaktionelle justeringer.
Det samlede skovareal er 308 ha, og der er udpeget 66 ha til urørt skov svarende til 21,4 %.
Senest i 2030 foretages en evaluering af indsatser og resultater, og det vurderes, om der er behov for en revision af strategien og forvaltningsplaner.
Forvaltningsplaner
Forvaltningsplanerne med manual er vedlagt som bilag (Bilag 4: Forvaltningsplaner for de kommunale skove, Svendborg Kommune 2020-2070, Bilag 5: Manual). Ud fra strategiens målsætninger og retningslinjer for forvaltningen er der udarbejdet forvaltningsplaner for de enkelte skove for de kommende 50 år. Forvaltningsplanerne beskriver kort skovene, deres historie, naturværdier, kulturhistorie og målsætninger. Herefter følger et afsnit med beskrivelse af, hvordan skoven skal forvaltes fremover. De enkelte forvaltningstiltag beskrives nærmere i en manual.
På baggrund af høringssvarene er medtaget størrelsesangivelser for udpegningen af urørt skov og biodiversitetsskov samt for aktivitetszoner og stillezoner (se Hvidbogen). Her ud over er foretaget redaktionelle justeringer.
Forvaltningsplanernes beskrivelse af de rekreative interesser er overordnet. Anlæggelse af nye stier og andre faciliteter vil ske i takt med, at behovene opstår, og at der afsættes midler hertil.
Kommunikation
Efter endelig vedtagelse udsendes en pressemeddelelse om strategien og forvaltningsplanerne, og der afholdes en event. Ved indgangen til alle skove opsættes små skilte, som byder velkommen til Svendborg Kommunens skov. I forbindelse med større omstillingstiltag i skovene opsættes midlertidige skilte, der fortæller om arbejdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Implementering af skovstrategien vil i omstillingsperioden medføre en del skov-strukturskabende tiltag. Samtidig vil en del af den stående vedmasse kunne realiseres som gavntræ og flis. Implementering af skovstrategien og forvaltningsplanerne vil på sigt føre til mere urørt skov og anden biodiversitetsskov. Der vil blive øgede udgifter til omstillingstiltag som f.eks. hugst og ændret hydrologi, til sikkerhedsfældning og over en årrække også tabte indtægter fra træsalg.
Administrationen skønner, at der vil komme en merudgift til driften af de kommunale skove på ca. 300.000 kr. årligt, heraf 100.000 kr. i øget administration fordelt mellem Natur og Miljø samt Trafik og Infrastruktur.
I merudgiften indgår ikke udgifter til eventuelle nye rekreative anlæg.
Merudgiften er finansieret i budget 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Skove lagrer kulstof fra atmosfærens CO2 i træernes stammer, grene og rødder, og opsuger mere CO2 end de afgiver, når de er i vækst. Optaget af CO2 på et skovareal afhænger blandt af træarten, alder, plantetæthed og jordbund og af hvordan skovene drives. F.eks. kan hurtigt voksende nåletræarter, som plantes tæt, optage en del mere CO2 pr. ha om året end langsomt voksende egeskove. Ved anvendelse af træ i f.eks. byggeri og møbler lagres kulstof, og træ kan fortrænge mere energitunge materialer som stål, beton og aluminium.
Til gengæld vil løvskove af bl.a. bøg og eg, der kan blive flere hundrede år gamle, kunne fortsætte med at optage og fastholde det bundne kulstof i hele deres lange levetid. Her ud over lagres generelt mere CO2 i jordbunden i en urørt skov, og etablering af naturlig hydrologi medvirker også hertil.
Der kan ikke opstilles kvantificeret CO2-regnskab for implementeringen af skovstrategien. Det vurderes, at den samlede CO2-ændring ved implementeringen af skovstrategien ikke er væsentlig.
Lovgrundlag
Skovloven og Naturbeskyttelsesloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2020
Miljø- og Naturudvalget fremsender indstillingen til endelig vedtagelse i Byrådet med bemærkning om, at der ønskes en årlig orientering om udmøntning af strategien.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 6 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.25 - Boligområde ved den tidligere amtmandsvilla på Tvedvej
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.29 for et boligområde ved den tidligere amtmandsvilla på Tvedvej 2.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Kommuneplantillæg nr. 2017.25 vedtages endeligt.
- At der sker en videre bearbejdning af lokalplan 656 med hensyntagen til de opmærksomhedspunkter, som er rejst i den offentlige høring, herunder forhold omkring indbliksgener og bevaring af amtmandsvillaen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejer af Tvedvej 2 har anmodet Svendborg Kommune om et nyt plangrundlag for den tidligere amtmandsvilla og den omkringliggende park.
Det nye plangrundlag skal give mulighed for, at villaen kan indrettes med lejligheder, og at der kan opføres nye etageboliger i parken.
Kort over planområdet
Processen frem til nu
- Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte forudgående høring d. 9. maj 2019, som blev gennemført i perioden 29. maj til 10. juli 2019, inklusiv borgermøde.
- På baggrund af den forudgående høring besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget d. 7. november 2019, at igangsætte udarbejdelse af planforslag, dog med en reduktion af bebyggelsesprocenten fra ca. 60 til ca. 50 %.
- Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 6. februar 2020, at prioritere planlægningen for Tvedvej 2 med et tillæg til den nuværende kommuneplan 2017-2029 og en ny lokalplan.
- Byrådet igangsatte offentlig høring af forslag til kommuneplantillæg 2017.25 og af lokalplanforslag 656 d. 30. juni 2020.
Generelt om høringen
Den offentlige høring blev gennemført i perioden 7. juli til 6. september 2020
Der er modtaget i alt 11 høringssvar fra:
- Bygningsstyrelsen/Fyns Politi
- Svendborg Museum (2 svar)
- Arkitekturrådet
- Danmarks Naturfredningsforening Svendborg
- Socialafdelingen, Svendborg Kommune
- Grev Schacks Vej 20
- Grev Schacks Vej 24
- Tvedvej 7/Kongebakken 26/Grev Schacks Vej 16
- Kongebakken 26 (2 svar)
De fulde høringssvar er vedlagt som bilag 2 (bilag 2, Tvedvej 2 – Samlede høringssvar).
På baggrund af den offentlige høring af forslag til kommuneplantillæg 2017.25 og de indsigelser der er modtaget vurderer administrationen, at kommuneplantillæg 2017.25 (bilag 1, Kommuneplantillæg 2017.25 – boligområde) kan endeligt vedtages – og at lokalplanen bearbejdes i forhold til de bemærkninger der er modtaget.
Høringssvar vedr. kommuneplantillæg
De fleste bemærkninger refererer til den videre planlægning og udarbejdelse af lokalplan.
Der er modtaget følgende bemærkninger til kommuneplantillægget eller planlægningen generelt:
- Bygningsstyrelsen/Fyns Politi: er kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
- Svendborg Museum: henviser til tidligere høringssvar ifm. den forudgående høring. Derudover gør museet opmærksom på at der er mere på spil end æstetik og påpeger at amtmandsboligen er opført af amtmanden grev Brockenhuus-Schack som har haft en meget stor betydning for byens udvikling. Mener at amtmandsboligen og parken signalerer i dag den betydning som amtmanden har haft.
Derudover er museet kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
- Arkitekturrådet: er kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
- Danmarks Naturfredningsforening Svendborg: stiller forslag om maksimalt 3 etagers bebyggelse.
- Socialafdelingen, Svendborg Kommune: er kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
- Grev Schacks Vej 20: giver opbakning til boliger i amtmandsboligen, men er imod at der skal bygges boliger i fire etager i parken. Mener parken skal bevares.
- Grev Schacks Vej 24: stiller spørgsmål til, hvor meget højere Amtmandsboligen bliver.
- Tvedvej 7 m.fl.: Er utilfreds med høringsprocessen som de ønskede forlænget med 4 uger grundet sommerferien. Stiller forslag om maksimalt 2 etagers bebyggelse, da det svarer til bebyggelse i området. Ønsker ikke projektet og ønsker den oprindelige kommuneplanramme bevaret.
Derudover er de kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
- Kongebakken 26: er utilfreds med høringsprocessen som de ønskede forlænget med 4 uger grundet sommerferien.
Derudover er de kommet med bemærkninger til lokalplanforslaget.
Bemærkninger til høringssvar
Administrationen har følgende bemærkninger til høringssvarene vedr. kommuneplantillæg nr. 2017.25:
Historisk betydning
Administrationen er opmærksom på ejendommens historiske betydning. Med undtagelse af tillæggets generelle byggeretsgivende kommuneplanramme som giver mulighed for at indrette boliger og opføre bebyggelse i parken i op til fire etager, så afklares bevaringsværdige forhold i den efterfølgende planlægning og lokalplan.
Etageantal
Bebyggelsesplanens disponering muliggør villaens fortsatte markante position i bebyggelsen. Kommuneplantillægget giver mulighed for bebyggelse i fire etager. Den nye bebyggelse skal underlægge sig højden på amtmandsvillaen. Den præcise placering af bygninger og disse højder i parken, fastlægges i lokalplanen.
Højde, amtmandsboligen
Amtmandsboligen er i forvejen tre etager og planlægges ikke forhøjet, om end der er i projektforslaget er vist større vinduer til eksisterende attikaetage (tagetage).
Høringsproces
Det er administrationens vurdering, at en høringsfrist på otte uger er passende i forhold til offentlighedens mulighed for at komme med høringssvar.
Fastholdelsen af oprindelig kommuneplanramme
Fastholdelse af den oprindelige kommuneplanramme, vil være ensbetydende med at det ønskede boligprojekt ikke kan gennemføres.
Det er administrationens anbefaling på baggrund af ovenstående bemærkninger, at kommuneplantillæg 2017.25 (bilag 1, kommuneplantillæg 2017.25 – boligområde) vedtages uden ændringer.
Proces for vedtagelse af kommuneplantillæg
Ved beslutning om endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.25 (bilag 1, Kommuneplantillæg 2017.25 – boligområde) offentliggøres kommuneplantillægget med en klagefrist på 4 uger.
Administrationen bemærker, at hvis kommuneplantillægget ikke vedtages endeligt, vil ændringer til kommuneplanrammen for Tvedvej 2 tidligst kunne indarbejdes i forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision. Kommuneplanrevisionen forventes endeligt vedtaget i maj 2021.
Videre proces for lokalplanen
Der er ved den offentlige høring af lokalplanforslag 656 modtaget bemærkninger og indsigelser om følgende overordnede emner:
- Indbliksgener mod politiet og til øvrige naboer – særligt fra altaner og vinduer.
- Placering af sekundær bebyggelse.
- Ind-og udkørselsforhold.
- At der skal værnes yderligere om den bevaringsværdige amtmandsbolig – særligt omkring nye altaner, døre og vinduer.
- Bebyggelse i fire etager er for højt.
- Ønske om hæk mm. mod Skovbrynet 1-3
- Opbakning om boliger i amtmandsvillaen.
- Ønsker parken bevaret.
- Ønsker flere træer bevaret.
Opmærksomhedspunkterne fra høringen af lokalplanforslaget vil blive vurderet og om muligt indarbejdet i lokalplanen.
Administrationen bemærker, at hvis der foretages væsentlige ændringer ift. det hørte lokalplanforslag, så kan der efter planloven være krav om fornyet høring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg nr. 2017.25 og den videre bearbejdning af lokalplan 656 finansieres indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at den ændrede planlægning ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen på langt sigt.
Området er forsynet med fjernvarme, med tilslutningspligt. Hvis bygningsmassen øges, vil det på nuværende tidspunkt påvirke det pågældende områdes CO2-udledning negativt, da fjernvarmen endnu ikke er CO2-neutral. Det antages, at fjernvarmen vil være CO2-neutral inden 2030, hvilket gør, at langsigtede konsekvenserne for CO2-udledningen vurderes ikke væsentlige.
I forhold til elforbruget vurderes CO2-udledningen for ikke væsentlig, under forudsætning af elproduktionen senest i 2030 vil være omstillet til vedvarende energi, og dermed være CO2-neutral.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Strategier:
- Bosætningsstrategi 2020
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Liste Ø og løsgænger Jens Munk kan ikke godkende indstillingen og fremsætter følgende mindretalsudtalelse:
”Enhedslisten kunne ikke støtte indstillingen, da bebyggelsesprocenten er for stor og det påtænkte byggeri ikke tager hensyn til Amtmandsboligen”.
Jens Munk. Løsgænger støtter mindretalsudtalelsen fra Liste Ø.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles. Liste Ø og O var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 7 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.28 for et boligområde ved Skårup Seminarium
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.28 for et boligområde ved det tidligere Skårup Seminarium.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Kommuneplantillæg nr. 2017.28 vedtages endeligt.
- At den videre planlægning og udarbejdelse af forslag til lokalplan sker under hensyntagen til de opmærksomhedspunkter, som er rejst i den forudgående høring samt høring af kommuneplantillæg, herunder bebyggelseshøjde, friholdelse af bebyggelse i park, bevaring af beplantning, etablering af offentlige tilgængelige forbindelser og trafikafvikling.
Sagsfremstilling
Baggrund for udarbejdelsen af nyt plangrundlag for Skårup Seminarium er en henvendelse fra en privat bygherre, som ønsker at omdanne seminariet til et senior bofællesskab. Omdannelsen skal ske ved genanvendelse af den fredede hovedbygning med sidebygninger, genanvendelse af den tidligere rektorbolig, samt opførelse af ny bebyggelse i området.
Afgrænsningen af både den nuværende og kommende kommuneplanramme. Rammen beholder sin geografiske udstrækning og ændrer anvendelse fra offentlige formål til boligformål.
Processen frem til nu:
6. februar 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at prioritere planlægningen for Skårup Seminarium med et tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt lokalplan.
6. marts 2020 :Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at igangsatte forudgående høring.
10. marts til 1. april. 2020. Forudgående høring.
7. maj 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at fortsætte planlægningen under hensyn til de principper, som blev rejst i den forudgående høring, herunder bebyggelseshøjder, friholdelse for byggeri i park, bevaring af beplantning, etablering af offentlige tilgængelige forbindelser og trafikafvikling.
Følgende principper skal overholdes og danne grundlaget for udarbejdelsen af en lokalplan.
- Kulturmiljøet skal understøttes ved at bevare hovedbygningen og friholde parken for bebyggelse.
- Ny bebyggelse skal understøtte kulturmiljøet ved fortsat at lade hovedbygning og rektorbygning være de dominerende bygninger.
- Ny bebyggelse skal opføres i slanke volumener og åbne sig mod parken.
- Ny bebyggelse skal opføres i maks. 3 etager, som skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og den skal udgøre mindre enheder.
- Der skal sikres adgang til parken gennem den nye bebyggelse.
- Ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen.
- Ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
- Ny bebyggelse skal opføres i materialer, der harmonerer med områdets materialer, mursten enten i blank mur eller pudsede.
- Bebyggelsesprocenten må maks. være 30 % for området.
6. juli til 1. september 2020. Høring af kommuneplanændringen.
Høringssvar af kommuneplanændringen:
Der er modtaget 6 høringssvar i høringsperioden.
Generelt er der en positiv holdning til, at seminariet igen kommer i anvendelse.
Høringssvarene omhandler flere af de principper (1-9), som blev fremlagt i forbindelse med den forudgående høring.
Høringssvarene omhandler bebyggelsens højder, indkig, skygge, placering, størrelser og hvordan bebyggelsen kan indpasses i kulturmiljøet. Andre opmærksomhedspunkter er at parken stadig skal være tilgængelig og at antallet af boliger vil skabe mere trafik i området.
Et resumé af høringssvarene med bemærkninger er vedlagt som bilag 1: ”Hvidbog Kommuneplantillæg Skårup Seminarium” og høringssvarene er vedlagt som bilag 2: ”Samlede høringssvar Skårup Seminarium”.
Opmærksomhedspunkter fra høringen til den videre planlægning:
Det er i principperne pointeret, at ny bebyggelse skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og at den nye bebyggelse skal udgøres af mindre enheder. Dette er præmisserne for, at der kan tillades byggeri i maks. 3 etager. Det er også fastlagt, at ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen og at ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
Der vil i den kommende planproces være opmærksomhed på, at indrette bebyggelsen med varierende etage- og taghøjder, så en realisering af bebyggelse i maks. 3 etager ikke kommer i konflikt med de øvrige principper.
Det er intentionen, at parken friholdes for bebyggelse og bevares med sit udtryk. Parken vil i fremtiden fungere som fælles grønne friarealer for den kommende bebyggelse. Det vil dog være naturligt at arbejde med enkelte, offentligt tilgængelige stiforbindelser. Der vil desuden blive taget stilling til træernes værdi og stand i forbindelse med den kommende planlægning.
Der er endnu ikke foretaget nogle konkrete vurderinger af planlægningens konsekvenser for trafikmængder og trafikafvikling. Planlægningens konsekvenser for trafikmængder og trafikafvikling vil blive afdækket i den kommende lokalplanproces.
Den nærmere lokalplanlægning vil fastlægge byggefelter, højder og/eller etageantal for kommende bebyggelse. Dette vil ske ud fra en rimelig betragtning om nabohensyn.
Kommuneplantillægget er screenet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Resultatet er, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport, da miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet.
Det videre forløb
Udarbejdelse af forslag til lokalplan påbegyndes efter godkendelse af kommuneplantillægget. Forslag til lokalplan 659 for boliger ved Skårup Seminarium skal ligeledes godkendes politisk og i offentlig høring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan varetages af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune og afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 6. februar 2020 brugen af ekstern rådgiver til bistand til kommunes planarbejde.
Omdannelse af Skårup Seminarium er med til at understøtte byliv og bosætning i Skårup, samtidig med at omdannelsen af Skårup Seminarium er med til at aktivere de bevaringsværdige bygninger til nye bosætningsmål.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at den ændrede planlægning ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen på langt sigt.
Området er forsynet med fjernvarme med tilslutningspligt. Hvis bygningsmassen øges, vil det på nuværende tidspunkt påvirke det pågældende områdes CO2-udledning negativt, da fjernvarmen endnu ikke er CO2-neutral. Det antages, at fjernvarmen vil være CO2-neutral inden 2030, hvilket gør, at langsigtede konsekvenserne for CO2-udledningen vurderes ikke væsentlige.
I forhold til elforbruget vurderes CO2-udledningen for ikke væsentlig, under forudsætning af elproduktionen senest i 2030 vil være omstillet til vedvarende energi, og dermed være CO2-neutral.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Bosætningsstrategi 2020 for Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 8 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.29 for et boligområde ved Kogtved Søfartsskole
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.29 for et boligområde ved den tidligere søfartsskole.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Kommuneplantillæg nr. 2017.29 vedtages endeligt.
- At den videre planlægning og udarbejdelse af forslag til lokalplan sker inden for rammerne af aftalegrundlag for Kogtved, og under hensyntagen til de opmærksomhedspunkter, som er rejst i den forudgående høring samt høring af kommuneplantillæg, herunder højden på byggeriet, høj bebyggelsesprocent, byggelinje, boligblokke som skærmer for søfartsskolen, bevaring af allé-træer, øget trafik, ændret udsigt, skyggevirkning og den offentlige adgang til vandet.
Sagsfremstilling
Baggrunden for udarbejdelse af et nyt plangrundlag for Kogtved Søfartsskole er en henvendelse fra en privat bygherre, som ønsker at omdanne søfartsskolen til et bofællesskab. Omdannelsen skal ske ved genanvendelse af eksisterende bevaringsværdige bygninger, samt opførelse af ny bebyggelse i området.
Området er i dag omfattet af kommuneplanramme 02.01.C2.128 ”Blandet bolig- og erhvervsområde Kogtvedvænget”. Den sydlige del af grunden er omfattet af lokalplan nr. 553, som er vedtaget for at sikre en landskabsbevaring for dele af Rantzausmindekysten og friholder således den sydlige del af grunden for bebyggelse.
Processen frem til nu:
7. november 2019: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede, at området kunne ændres fra blandet bolig- og erhverv til boligområde med mulighed for etageboliger i maks. 2½ etager.
6. februar 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede, at prioriterer planlægningen for Kogtved Søfartsskole.
6. marts 2020: Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede at igangsætte en forudgående høring for ændring af plangrundlaget.
10. marts til 1. april 2020: Forudgående høringen.
Der var 7 høringssvar til projektet, herunder et svar fra bygherre, som har afledt et aftaleudkast, for at kunne gennemføre projektet.
26. maj 2020: Byrådet besluttede, at der udarbejdes forslag til Kommuneplantillæg og en lokalplan baseret på de 8 punkter i ”Aftaleudkast, Kogtved”, som var bilag til dagsordenpunktet d. 26. maj 2020. Punkterne i ”Aftaleudkastet, Kogtved” erstatter derved de 8 punkter principper/pejlemærker, som var nævnt i dagsordenpunktet til mødet d. 26. maj 2020. Byrådet besluttede, at bebyggelsesprocenten fastlægges til 35 %.
Principper som er beskrevet i ”Aftalegrundlag for Kogtved” og vedtaget af Byrådet, indarbejdes og fastlægges via bestemmelser i lokalplan ”LP 660 Boliger ved Kogtved Søfartsskole”.
Følgende principper for planlægningen skal overholdes og aftaleudkastet er i overensstemmelse med bygherres ønsker for området:
- Indkørsel skal ske fra alléen. Der holdes størst mulig afstand til allé-træerne.
- Den nye bebyggelse må ikke placeres sydligere end 15 meter fra hovedbygningens facade.
- Den nye bebyggelse skal underordne sig hovedbygningens volumen.
- Højden på nyt byggeri må ikke overstige topkoten på hovedbygningen.
- Bygningsdybden må ikke overstige 10,5 m.
- Materialerne i ny bebyggelse skal primært være tegl på facader og tage.
- Der skal etableres mindst 1,5 parkeringsplads pr. bolig.
7. juni til 7. september: Høring af kommuneplanændringen
Følgende tre principper fra ”Aftaleudkastet, Kogtved” er indarbejdet i Kommuneplantillægget ”2017.29 Boliger ved tidligere Kogtved Søfartsskole” og bliver til kommuneplanramme 02.01.B.046.
Området kan anvendes til boligområde med mulighed for:
- Bygge etageboliger i max. 2½ etager,
- Bebyggelseshøjden skal underlægge sig hovedbygningen.
- Bebyggelsesprocenten er max. 35%.
Bestemmelser om materialevalg og øvrige bebyggelsesregulerende bestemmelser, præciseres i den videre lokalplanlægning.
Høringssvar af kommuneplantillægget:
Der er modtaget 5 høringssvar i høringsperioden.
Høringssvarene omhandler flere af de principper (1-7), som er blevet fremlagt i forbindelse med den forudgående høring.
Høringssvarene omhandler højden på byggeriet, høj bebyggelsesprocent, byggelinje, boligblokke som skærmer for søfartsskolen, bevaring af allé-træer, øget trafik, ændret udsigt, skyggevirkning og den offentlige adgang til vandet.
Et resumé af høringssvarene med bemærkninger er vedlagt som bilag 1: Hvidbog Kommuneplantillæg 2017.29 Kogtved Søfartsskole og høringssvarene er vedlagt som bilag 2: ”Samlede høringssvar Kogtved Søfartsskole”.
Opmærksomhedspunkter fra høringen til den videre planlægning:
Principperne 1-7 vil blive indarbejdet i lokalplan ”LP 660 Boliger ved Kogtved Søfartsskole”.
Opmærksomhedpunkterne fra høring af kommuneplantillægget vil blive vurderet og om muligt indarbejdet i lokalplanen.
Det videre forløb:
Udarbejdelsen af et forslag til lokalplan påbegyndes først efter godkendelsen af kommuneplantillægget. Forslag til lokalplan 660 for Kogtved Søfartsskole, skal ligeledes godkendes politisk, inden det sendes i offentlig høring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan varetages af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune og afholdes indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 6. februar 2020 brugen af ekstern rådgiver til bistand til kommunes planarbejde.
Omdannelse af Kogtved Søfartsskole er med til at understøtte byliv og bosætning i Svendborg, samtidig med at omdannelsen af Søfartsskolen er med til at aktivere de bevaringsværdige bygninger til nye bosætningsmål.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at den ændrede planlægning ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen på langt sigt.
Området er forsynet med naturgas, dog uden tilslutningspligt. Hvis bygningsmassen øges, vil det på nuværende tidspunkt påvirke det pågældende områdes CO2-udledning negativt, særligt ved valg af naturgas som opvarmning. Det forventes, at naturgas inden 2030 vil blive udfaset til fordel for vedvarende energikilder. Vælges varmepumper som opvarmningskilde vurderes CO2-udledningen ikke væsentlig, da elnettet antages at være CO2-neutral inden 2030.
I forhold til elforbruget vurderes CO2-udledningen for ikke væsentlig, under forudsætning af elproduktionen senest i 2030 vil være omstillet til vedvarende energi, og dermed være CO2-neutral.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Bosætningsstrategi 2020 for Svendborg Kommune
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Liste Ø kan ikke godkende indstillingen og fremsætter følgende mindretalsudtalelse:
”Enhedslisten kunne ikke støtte, at kommuneplanen åbner op for byggeri op til 11 meter tættere på kysten end terreassemuren og at bebyggelsesprocenten øges fra 30- 35%”
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 9 Orientering
+Sagsfremstilling
Orientering om arealeffektivisering.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Der blev orienteret om afviklingen af det kommende byrådsmøde i Vejstrup, hvor der er plads til 70 personer. Til det forudgående borgermøde er der plads til 50 personer pga forsamlingsforbuddet. Der er tilmelding til begge møder.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 10 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 11 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 12 Erhvervelse af areal ved Nyborgvej (Lukket)
+Punkt 13 Tidspunkt for lukning af Svendborg Kraftvarme (Lukket)
+Punkt 14 Kommuneplan 2021 - 2033: 1. behandling af forslag
+Beslutningstema
Byrådet godkendte den 31.03.2020 forslag til den videre proces, for forslag og idéer modtaget i den forudgående høring.
I forbindelse med godkendelse af forslag til den videre proces den 31.03.2020, blev det besluttet, at forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 skulle behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget, inden vedtagelse i Byrådet.
Nærværende dagsorden er således 1. behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget, hvor udvalget skal gennemgå og behandle forslag til ændringer til den kommende Kommuneplan 2021 – 2033.
1. behandlingen i Teknik- og Erhvervsudvalget oversendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til endelig godkendelse i Økonomiudvalget:
- At den reviderede tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
- At brugen af ekstern rådgivning til udarbejdelse af Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
- At administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes for følgende temaer:
- Bosætning og Byudvikling
- Mobilitet
- Erhverv og Turisme
- Diverse
- Arealeffektivisering
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år, både i forhold til nye boligområder, erhverv, natur, offentlige formål mv. Med kommuneplanen fastlægger byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Revideret tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033
Administrationen anbefaler, at revidere tidsplanen for Kommuneplan 2021 – 2033, så 2. behandlingen af forslag til kommuneplanen udskydes fra november til december 2020, og at Byrådet således først udsender kommuneplanforslaget i høring efter dets møde i december.
Baggrunden er, at Corona restriktionerne siden foråret har gjort det vanskeligere at mødes med de mange interessenter, både internt og eksternt, som har bidraget til udarbejdelsen af kommuneplanen. Dette har kompliceret og forsinket arbejdet væsentligt, da kommuneplanrevisionen er meget afhængig af samarbejdet med mange forskellige interessenter, herunder både borgere, grundejere, projektudviklere, organisationer, myndigheder mv.
Som en konsekvens af den reviderede tidsplan, vil den offentlige høring gennemføres i 8 uger i januar og februar 2021. Det vil dermed også sikre, at juleferien ikke optager en del af høringsperioden.
Se den reviderede tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033 i bilag 2 ”Tidsplan, Kommuneplan 2021 - 2033”.
Den reviderede tidsplan har ingen konsekvenser for den øvrige planlægning og fremadrettede proces, og vil ikke få konsekvenser for den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033, der fortsat forventes at være maj 2021.
Politisk inddragelse og proces
Nedenfor ses overblik over den politiske inddragelse og proces, indtil nu:
Tid | 25.06.2019 | 31.03.2020 | 11.06.2020 | 01.09.2020 |
Udvalg | Byrådet | Byrådet | Byrådet | Byrådet |
Beslutning | Igangsættelse af en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsættelse af forudgående høring.
| Godkendelse af forslag til den videre proces og prioritering af forslag og idéer modtaget i den forudgående høring. | Temamøde omkring Byudvikling og Bosætning. | Temamøde omkring Mobilitet og Erhverv/Turisme. |
Ændringer til Kommuneplan 2021 – 2033
På baggrund af den beskrevne proces har administrationen udarbejdet forslag til ændringer til Kommuneplan 2021 – 2033.
De enkelte ændringsforslag er beskrevet i hvidbogen, som er vedhæftet i bilag 1 (Jf. bilag 1. ”Hvidbog, 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.)
Hvidbogen behandler de forslag og ideer, som Svendborg Kommune har modtaget i forbindelse med forhøringen til Kommuneplan 2021 – 2033, samt administrative rettelser foretaget undervejs i planprocessen.
Ændringsforslagene er et resultat af en lang proces, med inddragelse af det politiske niveau, styrelser, borgere, grundejere, projektudviklere, lokale foreninger og organisationer, relevante fagområder i Svendborg Kommune mv.
Ændringsforslagene er opdelt i nedenstående temaer:
- Bosætning og byudvikling
De eksisterende boligudlæg og boligrækkefølgeplanen er tilpasset med fokus på
Svendborg bymidte, Svendborg havn og Tankefuld som de primære byudviklingsområder. Der er sket en generel oprydning, hvor uaktuelle udlæg, der ikke forventes realiseret er tilpasset eller taget ud af kommuneplanen, for at give plads til nye muligheder.
Det er kommet større fokus på lokalområderne i forhold til bosætning og byudvikling. Lokalområder med potentiale for øget bosætning er prioriteret. Der er fastholdt mulighed for nye boliger i alle lokalområder, men i et mindre omfang. De aktuelle boligudlæg vil i højere grad stemme overens med boligbehovet, hvilket giver et mere retvisende billede af den aktuelle situation, og vil give større fleksibilitet i den kommende planperiode. Ændringer og prioriteringer er foretaget i overensstemmelse med Byrådets Bosætningsstrategi 2019.
- Mobilitet
Der er i den nye kommuneplan arbejdet med en ændring i fokus fra trafik – og infrastruktur til mobilitetsplanlægning, hvilket er et effektivt middel til at gøre transporten grønnere, sundere og mere effektiv og sikre mindre forurening, reduceret trafikstøj, fleksible transporttilbud, mere attraktive bymiljøer, sundere borgere mv. Der er tilføjet nye målsætninger og retningslinjer, som skal understøtte en omstilling til en bæredygtig og CO2 neutral mobilitet.
Derudover er der arbejdet med at revidere p-normerne, for at imødekomme nogle af de udfordringer, som har været i forbindelse med de seneste byomdannelse – og fortætningsprojekter.
- Erhverv og Turisme
Kommuneplan 2021 – 2033 er tilpasset ny lovgivning indenfor planlægningen af detailhandel. Den ny lovgivning giver mulighed for større butiksudlæg blandt andet i lokalcentrene, hvor den maksimale butiksstørrelse ændres fra 1000m² til 1200m².
Administrationen anbefaler at der udlægges et nyt aflastningsområde til større udvalgsvarebutikker, idet Svendborg Storcenter er fuldt udbygget. Dette skal være med til at understøtte den gode detailhandelsstruktur i Svendborg.
I kommuneplanen er produktionserhverv blevet udpeget og der er udlagt et konsekvensområde rundt om produktionserhvervene, for at skabe hensyn til virksomhedernes virke i forhold til planlægningen rundt om. Der gives mulighed for udlæg af to nye dagligvarebutikker, der skal være med til at understøtte den fremadrettede byudvikling.
I forbindelse med temaet turisme, har der været fokus på at indarbejde og understøtte arbejdet med Geoparken Det Sydfynske Øhav.
- Diverse
De fleste ændringer under dette tema, er mindre tilpasninger til eksisterende foreningsformål, institutioner og øvrige offentlige formål.
- Arealeffektivisering
I forbindelse med den igangværende arealeffektivisering af kommunale bygninger, ændres plangrundlaget for disse ejendomme, sådan at de fremadrettet kan frasælges og anvendes til boligformål, lokale samlingssteder, forsamlingshuse mv.
Læsevejledning til hvidbogen fremgår af indledningen til selve hvidbogen.
Hvidbogen kan også tilgås i en digital kortversion. Tryk her!
Vejledning til brug af den digitale kortversion findes bagerst i den fysiske hvidbog. Se bilag 1 ”Hvidbog, 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.
Der er derudover udarbejdet en række uddybende baggrundsnotater for henholdsvis Tankefuld, detailhandel og parkeringsnormer, som er vedhæftet i bilag 3. (Jf. Bilag 3. ”Baggrundsnotater”).
Fremadrettet proces
Som beskrevet ovenfor, er det politisk besluttet, at forslag til Kommuneplan 2021 - 2033 behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget inden vedtagelse i Byrådet.
Fremadrettet politisk proces:
På baggrund af nærværende dagsorden og beslutning, og efterfølgende behandling i Økonomiudvalget, vil administrationen tilpasse forslag til Kommuneplan 2021 – 2033, som efterfølgende sendes til 2. behandling i Teknik – og Erhvervsudvalget, med oversendelse til Økonomiudvalget og Byrådet.
Ved 2. behandlingen skal det samlede forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og sendes i offentlig høring.
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 sendes i offentlig høring i januar og februar 2021, hvor borgere, grundejere, organisationer, myndigheder mv. kan kommenterer og komme med indsigelser til forslaget. Der afholdes ligeledes borgermøder i denne offentlighedsperiode. Nærmere detaljer herom forelægges i forbindelse med 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation og eksterne rådgivere.
Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder en række forslag til indsatser omkring Tankefuld, Det grønne og blå i byen, mobilitet mv. som kræver særskilt finansiering, da det ikke kan afholdes inden for de eksisterende driftsrammer. Finansieringen af de enkelte indsatser vil indgå i budgetforhandlingerne for 2022.
Brugen af eksterne rådgivere vil tilsammen overstige grænsen på 150.000 kr., og derfor søges der om godkendelse af brug af ekstern rådgivning til udarbejdelse af Kommuneplan 2021 – 2033. Brugen af ekstern rådgivning benyttes til udarbejdelse af lovpligtig redegørelse i forbindelse med udlæg af nyt aflastningscenter, sparring og udarbejdelse af nyt afsnit omkring mobilitet og digitalisering af kommuneplanen.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Bosætningsstrategi 2020
Bæredygtighedsstrategi 2020
Cykelruteplan
Klima- og Energipolitik. Målsætninger og indsatsområder 2020-2025
Kommuneplan 2017-2029
Parkeringsstrategi
Planstrategi ´19
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget med de følgende bemærkninger til temaerne i Kommuneplan 2021-2033:
- Bosætning og Byudvikling: Forslagene vedrørende henholdsvis Teglværksvej 2A (1.51), Viebæltet 1 (1.19), Stationsvej, Stenstrup (1.44) samt Baagøe og Riber, Kullinggade 29 (1.57) justeres og godkendes endeligt i forbindelse med 2.behandlingen. Øvrige forslag godkendes.
- Mobilitet: Forslagene vedrørende henholdsvis parkeringsnormer (2.21) og udpegning af hubs (2.20) justeres. Øvrige forslag godkendes.
- Erhverv og Turisme: Forslaget vedrørende henholdsvis Ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06), Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22) og udvidelse af Wienerbergers lerdepot (3.07) genoptages til drøftelse i forbindelse med 2.behandlingen. Øvrige forslag godkendes.
- Diverse: Forslag godkendes.
- Arealeffektivisering: Forslag godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 15 Vindmøller Broholm - Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.27, lokalplan 658 og VVM tilladelse for vindmøller ved Broholm.
Byrådet har kompetencen til at vedtage kommuneplantillæg og lokalplan for vindmøller ved Broholm. Det er en forudsætning for vedtagelsen, at Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020 har godkendt, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- Kommuneplantillæg 2017.27 for vindmøller ved Broholm vedtages endeligt.
- Lokalplan 658 for vindmøller ved Broholm vedtages endeligt.
- Høringssvar besvares, som forslået i den vedlagte hvidbog.
Indstillingen sker under forudsætning af Miljø- og Naturudvalgets godkendelse d. 19. oktober 2020 om at meddele VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejeren af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om, at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.
De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af planerne og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.
På Byrådsmødet d. 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for tre vindmøller af knap 150 m højde ved Broholm.
Der blev i forlængelse heraf afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer og bemærkninger til planlægning og miljøvurdering i perioden 11. april til og med d. 12. maj 2019.
I høringsperioden blev der indsendt i alt 12 høringssvar. Tre høringssvar er fra andre myndigheder, henholdsvis Forsvarsministeriet, Svendborg Museum og Fyens Stift. De resterende høringssvar er fra borgere, herunder en underskriftindsamling med i alt 82 underskrifter fra naboer og borgere i området.
Høringssvarene fra borgerne er alle imod opstilling af vindmøller i området. Høringssvarene omfattede emner som påvirkning af fx herregårdslandskab, bevaringsværdige bygninger, naturskønt landskab, dyrelivet, samt emner om frygt for støjgener og økonomisk forringelse af boliger og kom med forslag om andre placeringer eller metoder til at reducering af CO2.
På Byrådsmødet d. 25. juni 2019 blev det besluttet, at fortsætte med processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.
På Byrådets møde d. 26. maj 2017 blev det besluttet, at følgende materiale skulle sendes i offentlig høring i minimum otte uger:
- forslag til kommuneplantillæg 2017.27
- forslag til lokalplan 658
- miljøvurdering af planerne
- miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet
- udkast til VVM-tilladelse
Offentlig høring
Planforslag mv. har været i offentlig høring i periode fra d. 27. maj til og med d. 16. august 2020.
Den offentlige høring var først annonceret til og med d. 9. august, men blev efter offentliggørelsen forlænget med en uge til og med d. 16. august. Dette skete i forlængelse af borgermødet d. 25. juni 2020, hvor borgerne udtrykte ønske om en forlænget høringsperiode pga. sommerperioden.
Under den offentlige høring er der indkommet i alt 343 høringssvar fra borgere samt en enkelt forening. Ingen myndigheder har haft bemærkninger eller gjort indsigelse mod planforslagene.
Høringssvar i sin fulde form er vedlagt som lukket bilag 3-6 (Bilag 3-6 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar lukket 1-4 (001-343)). Høringssvarene i sin fulde form er vedlagt som lukkede bilag, da 13 af høringssvarene indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, hvorfor de ikke må offentliggøres, jf. persondataforordningen.
For at sikre størst mulig offentlighed omkring de afgivne høringssvar, er der vedlagt en kopi af høringssvarene, hvor oplysningerne om private forhold er ekstraheret (ved overstregning). Dette bilag er åbent og vedlagt som bilag 7-10 (Bilag 7-10 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar åbent 1-4 (001-343)).
Hvert høringssvar er i øverste højre hjørne påført et unikt nummer, fx VINDBRO001, VINDBRO002, VINDBRO003 osv. Det unikke nummer er påført for at give mulighed for, at fremsøge det enkelte høringssvar i relation til sagens øvrige dokumenter (den sammenfattende redegørelse og hvidbogen).
Hvidbog
På baggrund af den offentlige høring af miljørapport samt planforslagene, er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse i overensstemmelse med miljøvurderingslovens bestemmelser herfor. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag 11 (Bilag 11 – Vindmøller Broholm – Sammenfattende redegørelse).
Som bilag til den sammenfattende redegørelse er der udarbejdet en oversigt over de indkomne høringssvar, hvoraf afsender og det unikke nummer fremgår. Oversigten er vedlagt som bilag 12 (Bilag 12 – Vindmøller Broholm - Oversigt høringssvar).
Derudover er der som bilag til den sammenfattende redegørelse udarbejdet en hvidbog med administrationens vurdering og forslag til afledte konsekvenser, samt forslag til samlet svarnotat af indsigelser. Hvidbogen er vedlagt som bilag 13 (Bilag 13 – Vindmøller Broholm – Hvidbog).
I hvidbogen er høringssvarene opdelt i følgende overordnede temaer:
- Placering
- Støj
- Sundhed
- Natur
- Landskab og visuel påvirkning
- Kulturarv
- Miljøforhold
- Lys og skygger
- Socioøkonomiske forhold
- Planlægning
- Ejendomsret
- Positive tilkendegivelser
Til hvert tema i hvidbogen fremgår en nummeroversigt over, hvilke høringssvar der berører det pågældende tema. For hvert tema er der udarbejdet et kort resume af de overordnede hovedtræk i de indkomne høringssvar. Derefter følger administrationens vurdering, bemærkninger og forslag til de tiltag, der er eller eventuelt skal foretages på baggrund af de indkomne høringssvar.
På baggrund af den endelige stillingtagen til besvarelse af indsigelser kan det oplyses, at administrationen vil besvare alle indsigere med den sammenfattende redegørelse samt oversigt og hvidbog, således det bliver muligt at forstå sammenhængen og de plan- og miljømæssige aspekter.
Ændringer på baggrund af høringssvar
Det er administrationens vurdering, at ingen af høringssvarene peger på væsentlige miljøkonflikter/forhold, der ikke allerede er belyst i den samlede miljøvurdering eller taget højde for i planerne.
På baggrund af høringssvarene er det administrationens anbefaling, at der foretages mindre justeringer og redaktionelle ændringer i kommuneplantillægget som angivet i den sammenfattende redegørelse og i hvidbogen. Rettelserne indebærer enkelte, mindre betydende skærpelser og præciseringer vedrørende møllernes placering i sigtelinjen fra Landevejen.
Kommuneplantillæg og lokalplan
Kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 giver mulighed for opstilling af tre vindmøller på maksimalt 149,9 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer. Planerne er vedlagt som hhv. bilag 2 (Bilag 2 – Vindmøller Broholm – Kommuneplantillæg 2017.27) og bilag 1 (Bilag 1 – Vindmøller Broholm – Lokalplan 658).
Miljøvurdering
Planlægningen for vindmøller og det konkrete projekt er omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet to miljøvurderinger.
I overensstemmelse med miljøvurderingsloven er miljøvurderingen af planerne udarbejdet af en ekstern rådgiver for Svendborg Kommune.
Miljøkonsekvensrapporten (tidligere VVM-rapport), som er en miljøvurdering af projektet, er udarbejdet af rådgiver for ansøger. Det er lovbestemt at det er ansøger, der skal levere en miljøkonsekvensrapport for projektet, jf. miljøvurderingslovens § 20.
Orientering om miljøvurdering af planer
Miljøvurderingen af planerne indgår i plangrundlaget og konkluderer, at kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 kan realiseres, uden at det vil medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Miljøvurderingen af planerne redegør for påvirkningen af:
- Befolkning
- Mennesker og sundhed
- Landskab og kulturarv
- Biodiversitet
Forud for miljøvurderingen er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurdering af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningen er gennemført med udgangspunkt i miljølovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring.
For yderligere oplysninger om miljøvurderingen af planerne henvises til bilag 14 (Bilag 14 – Vindmøller Broholm – Miljørapport for planer).
Orientering om miljøvurdering af projekt
Miljøvurderingen af projektet, inkl. § 25-tilladelsen (VVM-tilladelsen), behandles af Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020. Miljøvurderingen konkluderer, at projektet kan realiseres uden at medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Miljøvurderingen er kvalitetssikret af Svendborg Kommunens eksterne rådgiver, og danner grundlag for § 25 tilladelsen til vindmøllerne.
For yderligere oplysninger om miljøvurderingen af projektet henvises til bilag 15 (Bilag 15 – Vindmøller Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet). Tilhørende bilag til miljøkonsekvensrapporten med visualiseringer er vedlagt som bilag 16-19 (Bilag 16-19 – Vindmøller Broholm – Bilag MKR visualiseringer 1-4).
Orientering om § 25 tilladelse (VVM-tilladelse)
§ 25 tilladelse (VVM-tilladelse) er udarbejdet med udgangspunkt i det ansøgt projekt og miljøvurderingen af projektet. Tilladelsen er vedlagt som bilag 20 (Bilag 20 – Vindmøller Broholm - § 25 tilladelse).
Tilladelsen indeholder vilkår om, at møllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timer skyggekast om året. Det betyder, at der skal installeres et softwareprogram i vindmøllerne, så ingen nabobebyggelser udsættes for skyggekast i mere end ti timer årligt samlet set fra vindmøllerne.
Derudover er der i tilladelsen vilkår om, at der skal gennemføres et vindmøllestop for flagermus ved den sydligste vindmølle, som stoppes ved lave vindhastigheder (under 5-6 m/s i nacellehøjde) i perioden ca. 15. juli – 15. oktober.
I tilladelsen er der også indsat vilkår om, at afværgeforanstaltningen for flagermus skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmøllestoppet. Hvis dette ikke kan dokumenteres, kan møllestoppet fjernes igen, eller det kan justeres med hensyn til i hvilke perioder og ved hvilke vindretninger og temperaturer møllestoppet er relevant. Der er sket en mindre præcisering af dette vilkår for at tydeliggøre proces og ansvar omkring udførsel af denne overvågning.
Desuden er der i tilladelsen fastsat vilkår om, at ved ophør af driften af vindmøllerne skal alle bygningselementer fjernes.
Det er en forudsætning for vedtagelsen af planerne, at Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020 har godkendt, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Orientering om støj
Støjkravene for vindmøller er reguleret i Bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Vindmøllerne skal til enhver tid overholde støjkravene fastsat i vindmøllebekendtgørelsen. Planlægningen for vindmøllerne ved Broholm er reguleret iht. den gældende lovgivning.
Beregningerne der er udført i forbindelse med miljøvurderingen, er efter administrationens vurdering fyldestgørende, da fremgangsmåden overholder vindmøllebekendtgørelsen og normal praksis.
Der er taget udgangspunkt i de gældende støjkrav, og der er ikke fremkommet oplysninger, som har givet anledning til særlige undersøgelser ud over sikring af opfyldelse af disse krav.
Når der skal tages stilling til vindmøllers miljøpåvirkning skal der jævnfør vindmøllebekendtgørelsen i forhold til støj, også overvejes kumulative effekter (samspil med andre projekter). Støjbelastning i samspil med Oure vindmøllen betyder at den samlede støjbelastning (vindmøllerne ved Broholm + eksisterende vindmøller i området) skal reduceres.
Dette kan eksempelvis gøres ved at nedtage vindmøllen ved Oure. Der kan dog også reguleres på den samlede støj på anden vis (eks. ved at regulere Broholm møllerne). Nedtagning af Oure vindmøllen er således ikke en forudsætning for vindmølleprojektet ved Broholm, men en af flere muligheder for at overholde støjkravene. Svendborg Kommune kan således ikke kræver, at vindmøllen ved Oure skal nedtages i forbindelse med opstilling af vindmøllerne ved Broholm.
Den eksisterende vindmølle ved Oure indgår ikke i beregningerne, da den forudsættes nedtaget ved en realisering af projektet. Der er efter ansøgers oplysninger indgået en forhåndsaftale mellem ansøger og ejer af Oure vindmøllen om nedtagelses af vindmøllen ved Oure.
Administrationen bemærker, at der ligeledes ikke er hjemmel til at fastsætte bestemmelser i en lokalplan om, at der skal gælde lavere grænseværdier for støj eller lavere lydisolationstal end de gældende grænseværdier.
Det er en forudsætning for opstilling af vindmøllerne, at bekendtgørelsen er overholdt. Den endelige mølletype skal først fastlægges på tidspunktet for anmeldelse af vindmøllerne, hvilket typisk sker i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse.
Når mølletypen er fastsat, vil de korrekte kildestyrker indgå i en ny og reel beregning af det samlede støjbillede.
I Svendborg Kommunes plan for overvågning af, at vindmølleejere overholder støjkravene, indgår både tilsyn og overvågning ved måling af støj ved idriftsættelse samt almindeligt tilsyn. Administrationen skal i den forbindelse bemærke, at der dog kun er lovhjemmel til at kræve måling af støj højst en gang årligt jf. vindmøllebekendtgørelsen.
En oversigt over brug af støjmålinger og beregninger er vedlagt som bilag 21 (Bilag 21 – Vindmøller Broholm – Brug af støjmålinger og –beregninger).
Den videre proces
Hvis der træffes politisk beslutning om at give mulighed for vindmøller ved Broholm, vil administrationen efterfølgende offentliggøre afgørelser og bilag inkl. klagevejledning.
Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til den sammenfattende redegørelse med tilhørende oversigt og hvidbog, som svar på deres indsigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til planlægning og miljøvurdering er finansieret indenfor Teknik- og Erhvervsudvalgets drifts- og anlægsramme.
CO2-Konsekvensvurdering
-Konsekvensvurdering
Årsproduktionen for projektforslagets tre Vestas V136-møller på 4,0-4,2 MW er beregnet til ca.40,5 mio. kWh, og det svarer til årsforbruget af el i ca.10.125 husstande med et gennemsnitligt forbrug på 4.000 kWh pr. år. Det vil sige, at møllerne i projektforslaget kan producere en strømmængde, der svarer til forbruget i omkring 36 % af Svendborg Kommunes husstande (ifølge Statistikbanken har Svendborg Kommune 28.188 husstande pr.1.januar 2019).
Vindmøllernes bidrag til at reducere udledningen af forurenende stoffer fra kraftværkerne vil være til gavn for befolkningens sundhed. Kraftværkernes udledning af CO2 medfører globale klimaforandringer på grund af drivhuseffekten, mens luftforureningen med SO2, NOx og partikler mv. har lokale og regionale skadevirkninger på menneskers sundhed. Ved at reducere udledningen af forurenende stoffer bidrager vindmøllerne således til at begrænse skadevirkninger som følge af luftforureningen.
Set i forhold til almindeligt produceret el leveret til forbrug i Danmark (en blanding af fossile og vedvarende energikilder), vil vindmølleprojektet medføre en årlig reduktion i udledningen af CO2 på ca.8.060 ton (2018 niveau).
Desuden vil vindmølleprojektet medføre en reduktion i udledning af SO2 og NOx på henholdsvis ca. 8,5 ton og ca. 1,6 ton. Derudover vil projektforslaget forhindre produktionen af ca. 826 ton slagger og andet affald.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).
Strategier og politikker:
- Klima- og Energipolitikken
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Liste V fremsætter følgende forslag:
Beslutning om Kommuneplantillæg og Lokalplan til etablering af tre vindmøller ved Broholm stoppes, alternativt udsættes beslutningen til 2022.
Forslaget begrundes blandt andet i følgende:
- De mange indsigelser fra borgere og interesseorganisationer der er indkommet i høringsperioden d. 27/5 til 16/8 med spørgsmål og bekymring om økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser for de mennesker, som kommer til at bo tæt på de tre vindmøller samt de konsekvenser de vil få for dyrelivet og naturlandskabet.
- Der kan konstateres manglende overholdelse af Naturstyrelsens vejledning om opsætning af vindmøller og Svendborg Kommunes egen kommuneplan hvad angår afstande møllerne imellem, afstande til andre møller i området, afstande til veje og harmoniforhold.
- Opstilling af de tre nye kæmpevindmøller erstatter ingen eksisterende møller og er dermed ikke i overensstemmelse med ”vindmølleloftet” i Energiforliget.
- Hensynet til Kystnærhedszonen overholdes ikke.
- Broholm Slot drives som hotel og restauration og er i Lokalplan 86 udpeget til rekreativt område. Her skal støjgrænsen 37db/39db ubetinget overholdes, hvilket jf. den foreliggende VVM-redegørelse ikke sker.
- Vindforholdene i området er ikke optimale for en effektiv udnyttelse af vindmøllernes kapacitet, og derfor er det et samfundsmæssigt ressourcespild at opsætte vindmøller i området.
- Usikkerhed omkring diverse rådgiveres roller i forbindelse med udarbejdelse af miljørapport, miljøkonsekvensrapport og administrationens sammenfattende redegørelse, forårsager tvivl om rådgivernes uvildighed.
- Risiko for store udgifter til sagsbehandling, advokatbistand og anden ekstern rådgivning som konsekvens af naboklager og anker, som dem der kendes fra tilsvarende sager efter opstillingen af vindmøller på Sydtåsinge.
- Danmarks Naturfredningsforening konkluderer i sit høringssvar, at området er uegnet til opstilling af vindmøller på 150 meter, og at der er risiko for stor skade på naturlandskabet, de levende hegn, solitære træer og at fredede sjældne dyrearter risikerer at forsvinde.
- Det er ikke korrekt, når det fra politisk hold argumenteres med, at Svendborg kommune jfr. Energiforliget er forpligtiget til at opsætte vindmøller, ligesom det ikke er korrekt, at vores Klima + aftale med DN, pålægger os at opføre disse møller.
- I forbindelse med revisionen af Kommuneplan 2009 blev mulighederne for at reservere egnede arealer til store vindmøller med totalhøjde op til 150 m undersøgt. Fem områder blev vurderet konkret hver især. Byrådet vurderede herudfra, at der ikke findes nogen velegnede arealer til de helt store vindmøller. Den beslutning blev blandt andet begrundet med de store landskabelige værdier som findes i kommunen og den relativt tætte bebyggelse, der er overalt i det åbne land.
- Opstilling af Broholmmøllerne er i strid med Svendborg Kommunes politik for ”Natur og Fritidsliv - Strategi og handlingsplan 2019-2030”, hvori der blandt andet står, at vi skal passe på vores fantastiske natur – og især de truede og særlige dyrearter.
En standsning/alt. udsættelse af afgørelsen skal tjene til, at der tilrettelægges en inkluderende proces om alternative løsninger for grøn omstilling og opnåelse af Svendborg Kommunes klimamål, og hvor dialog og inddragelse af borgere og interesseorganisationer sættes i højsædet. Den skal have det formål at skabe gennemsigtighed og sikre fælles viden om vindenergi og de konsekvenser det har, som her at opføre så store landvindmøller i et Herregårdslandsskab og med så skævt et harmoniforhold.
Den igangværende proces forholder sig ukritisk til en række forhold – for eksempel: støjberegningsmetoder og efterfølgende kontrol med overholdelse heraf samt store landvindmøllers indvirkning på borgernes helbred og livskvalitet. På samme måde tilsidesættes påvirkning af natur, dyreliv og landskaber, hvilket blandt andet Danmarks Naturfredningsforening påpeger er et stort problem. Den inkluderende proces skal som nævnt bruges til en grundig drøftelse af de alternative løsninger der findes, herunder havvindemøllestrøm og solenergi, udvikling af elnettet, investering i ladestationer m.v. Målet er klimaløsninger, der ikke udsætter vores borgere for unødige gener, og som på andre måder kan føre til opfyldelse af Svendborg Kommunes klimamål og være med til at fremme den grønne omstilling på flere planer.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 2 medlemmer af udvalget: Liste V
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Forslaget faldt dermed.
Løsgænger Jens Munk stiller forslag om, at der planlægges for et projekt med kun 2 vindmøller.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 1 medlem af udvalget: Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø
Liste V (2 medlemmer) undlod at stemme.
Dermed faldt forslaget.
Indstillingen bringes herefter til afstemning.
For stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø.
Imod stemmer 2 medlemmer af udvalget: Liste V.
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Indstillingen var hermed godkendt med bemærkning om, at det ønskes, at de grønne puljemidler tilgår lokalområdet.
Liste V afgiver følgende mindretalsudtalelse:
Venstre mener principielt, at store vindmøller bør opføres på havet og evt. på land kun i øde områder. En vedtagelse af den aktuelle plan vil påføre de berørte borgere såvel økonomisk tab som ved tab af livskvalitet, ligesom der er store uafklarede spørgsmål til støjens indvirkning på menneskers helbred.
Energiforliget fra 2018, vedtaget af et stort flertal i Folketinget, forudsætter desuden, at antallet af vindmøller på land skal halveres. Også derfor kan Venstre ikke, med udsigten til etablering af kæmpestore vindmølleparker og energiøer på havet, støtte op om et vindmølleprojekt i et område, hvor vindeffektiviteten ovenikøbet er begrænset, og hvor natur og dyreliv trues. I øvrigt henvises til samtlige begrundelser i Venstres procedureforslag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgenes bemærkninger.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 16 Turismekonsolidering - organisering i Svendborg
+Beslutningstema
Som en del af den igangværende konsolideringsproces af turismefremme på Fyn, skal Svendborg Kommune træffe beslutning om, hvordan turismeområdet skal organiseres lokalt i Svendborg, således, at kommunen sikrer, at erhvervsfremmeloven efterleves og turisterhvervet styrkes yderligere.
Indstilling
Direktionen indstiller Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Svendborg Kommune ved Erhvervskontoret er den lokale turistenhed i Svendborg og dermed er kontraktholder med Destination Fyn.
- Erhvervskontoret indgår en tillægsaftale med Destination Fyn om, at udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau varetages af Destination Fyn på vegne af Svendborg Kommune.
- Destination Fyn kan indgå en underentreprenør aftale med SvendborgEvent om at udføre udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
- Udarbejdelsen af kontrakter og samarbejdsaftale igangsættes.
Sagsfremstilling
Som følge af erhvervsfremmeloven undergår organiseringen på turismeområdet i 2020 en forandring gennem en konsolidering. Man går fra 80 fælleskommunale og kommunale turismeorganisationer til 15-25 turistdestinationsselskaber i Danmark. På Fyn er Destination Fyn i proces med konsolideringen, og Svendborg Kommune er via de fællesfynske aftaler medejer af turismedestinationensselskabet.
Jf. aftalen mellem KL og Erhvervsministeriet skal et turismedestinationsselskab have det overordnede ansvar for destinationsudviklingen i et område og være den operatør, der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
Det betyder, at Svendborg Kommune ikke fremover kan yde direkte tilskud til lokale organisationer, der arbejder med turismeservice- og fremme.
Der er to mulige løsninger for lokalt at varetage turismeserviceopgaven på det operative niveau. Enten ved, at kommunen hjemtager opgaven, der så løses i kommunalt regi, eller at Destination Fyn indgår en underentreprenøraftale med en lokal operatør, der så varetager opgaverne.
De afledte konsekvenser og muligheder udløst af turismekonsolideringen, er blevet indgående drøftet af SvendborgEvent, Destination Fyn og Erhvervskontoret med henblik på at finde løsningsmuligheder, der både kan tilgodese kravene i lovgivningen og det fælles ønske om at skabe mest mulig værdi for turisterhvervet og turisterne.
Sammen med ovenstående og Teknik- og Erhvervsudvalget er den mulige fremtidige organisering på turismeområdet blevet drøftet på en workshop d. 30/6-2020, hvor der var bred enighed om, at Svendborg Kommune skal være ”den lokale enhed” jf. Den Fynske Model, og dermed dem, som varetaget det strategiske arbejde både på det fælles fynske niveau og i forhold til projekter samt det taktiske samarbejde. Ligeledes blev der udtrykt opbakning til, at Erhvervskontoret er kontraktholder med Destination Fyn, og at der indgås en underentreprenøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent om at varetage udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
Detaljer om opgave- og ansvarsfordelingen samt mål og resultater fastlægges i det kommende samarbejde om aftalegrundlaget, som forventes at forløbe efter følgende tidsplan:
Dato 2020 |
|
30. september | Temamøde om Turismekonsolidering - TEU og Byrådet AFHOLDT |
19. oktober | Politisk behandling i TEU - Modellen for turismekonsolidering |
20. oktober | Politisk behandling i ØU - Modellen for turismekonsolidering |
27. oktober | Politisk behandling i Byrådet - Modellen for turismekonsolidering |
12. november | Politisk behandling i TEU - Udkast til aftalegrundlag |
17. november | Politisk behandling i ØU - Udkast til aftalegrundlag |
24. november | Politisk behandling i Byrådet - Udkast til aftalegrundlag |
3. december | Politisk behandling i TEU - Aftalegrundlag endelig behandling |
8. december | Politisk behandling i ØU - Aftalegrundlag endelig behandling |
15. december | Politisk behandling i Byrådet - Aftalegrundlag endelig behandling |
18. december | Alle aftaler omkring turismekonsolidering er på plads og underskrevet |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at beskrive de økonomiske konsekvenser, da det nye aftalegrundlag ikke er udarbejdet. Aftalegrundlaget og de der af økonomiske konsekvenser forelægges til politiske behandling i efteråret 2020.
Turismekonsolideringen skal medføre et stærkere og mere sammenhængende turismesamarbejde til gavn for turismefremme og øget vækst i turisterhvervet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme vedtaget den 13. december 2018 samt regeringen og KL’s aftale om konsoliderings hensyn.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).