Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Dagsordenen blev godkendt med de følgende ændringer:
Punkt 15, 16 og 17 behandles først på dagsordenen. Herefter suspenderes mødet og der afholdes temamøde, inden behandling af de øvrige punkter på dagsordenen.
Liste V og Torben Frost (A) kan ikke godkende dagsordenen med henvisning til følgende mindretalsudtalelse:
”Venstre finder ikke, at protokolleringen er efterkommet og ønsker det derfor dagsordensat, således de, der har ønske om en ny lokalplan, der kan indeholde et tankanlæg/vaskehal og et autoværksted, kan få vished for om der er politisk vilje til at starte arbejdet med en sådan.”
Afbud: Per Nykjær Jensen(V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 30. juni 2022 - Plan- og Lokalsamfundsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. juni 2022 for Plan- og Lokalsamfundsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At budgetopfølgningen for Plan- og Lokalsamfundsudvalget tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet budgetopfølgning pr. 30. juni 2022. Opfølgningen indgår i kommunens samlede koncernrapport, som forelægges Økonomiudvalget den 13. september 2022.
Regnskabet forventes pr. 30. juni 2022 at udgøre ca. 22,7 mio. kr. Holdt op mod korrigeret budget på ca. 22,8 mio. kr. betyder det et netto mindreforbrug på ca. 0,1 mio. kr.
Der er budgetafvigelser (såvel positive som negative) indenfor området. Af væsentlige budgetafvigelser fremhæves i mio. kr.
Direktionens anbefaling:
Økonomiudvalget har besluttet gældende fra regnskabsår 2022, at rammestyringen udmøntes ved at eventuelle merudgifter inden for et budgetområde søges finansieret inden for det pågældende fagudvalg. Eventuelle merudgifter ved regnskabsafslutningen inden for fagudvalget overføres til fagudvalget til efterfølgende regnskabsår.
Overskridelse af servicerammen medfører sanktionsrisiko og presser på sigt kommunens likviditet, der også belastes af ekstraordinære anlægsbevillinger i 2022.
Det forventede regnskab pr. 30. juni vedrørende serviceudgifter er steget med 15,3 mio. kr. i forhold til 31. marts, og forventes at overskride den vejledende serviceramme med 37,7 mio. kr. (ekskl. udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine). I forlængelse heraf anbefaler Direktionen, at udvalgene fører en stram økonomistyring og udviser tilbageholdenhed, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte bilag (Bilag1. Budgetopfølgning pr. 30. juni 2022 - drift).
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 3 Budget 2023 - behandling af høringssvar på Plan- og Lokalsamfundsudvalgets område
+Beslutningstema
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede på møde den 28. juni 2022 at sende et besparelsesforslag i høring. Indkomne høringssvar forelægges til drøftelse i udvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget
- At indkomne høringssvar behandles og eventuelle tilkendegivelser videresendes til budgetdrøftelserne.
Sagsfremstilling
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede på møde den 28. juni 2022 at sende følgende besparelsesforslag i høring.
- Reduktion af BYG og BBR.
Høringsfristen udløber den 31. august 2022. Indkomne høringssvar vil blive eftersendt til udvalget.
Udvalget drøfter de indkomne høringssvar og eventuelle tilkendegivelser vil indgå i de videre drøftelser af budgettet for 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag (Bilag 1. Reduktion af Byg og BBR).
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse.
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 4 Budget 2023 - Takstoversigt - Plan- og Lokalsamfundsudvalget
+Beslutningstema
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale for 2023 har administrationen udarbejdet forslag til takstoversigt for 2023 på Plan- og Lokalsamfundsudvalgets område, til behandling i udvalget inden 1. behandlingen af budget 2023 i Byrådet den 20. september 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At forslag til takst fremsendes til 1. behandlingen af budget 2023.
Sagsfremstilling
På Plan- og Lokalsamfundsudvalgets område er udgangspunktet, at taksten fremskrives med KL’s udmeldte fremskrivningsprocent på 2,27%.
På byggetilladelser lægges op til en stigning fra 700 kr. pr. time til 715 kr. pr. time, som fremgår af vedlagte bilag (Bilag 1. takstoversigt 2023 – PLU). Stigningen er tæt på KL’s udmeldte fremskrivningsprocent.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 5 Orientering om Strategisk analyse af lokalområder
+Beslutningstema
I budget 2022 blev der afsat 0,5 mio. kr. til en ”kortlægning og analyse af lokalområdernes potentialer og udfordringer”. Analysen er færdigudarbejdet og forelægges til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at
- Orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede på møde den 11. januar 2021, punkt 7, at igangsætte udarbejdelse af en analyse af lokalområderne udenfor Svendborg By. Analysen har til formål at skabe et samlet overblik over lokalområdernes styrker, svagheder og udviklingspotentialer, så fremtidig helhedsplanlægning for lokalområderne sker på et solidt datagrundlag.
Analysen ligger nu færdig og er udarbejdet af Niras i samarbejde med administrationen og de berørte lokalråd. Hertil er der foretaget interviews og gennemført en spørgeskemaundersøgelse for at understøtte analysen med udsagn fra lokale borgere. Analysen består af en hovedrapport, der indeholder en samlet overordnet beskrivelse af alle ni lokalområder samt en nærmere beskrivelse og vurdering af hvert enkelt af de ni lokalområder. Herudover er der udarbejdet en kortere version, som indeholder analysens hovedkonklusioner. Se bilag 1 (Lokalområder i Svendborg Kommune, Strategisk kortlægning og analyse) og bilag 2 (Lokalområder i Svendborg Kommune, Hovedresultater).
Analysen viser, at lokalområderne gennemgående har store kvaliteter, og at borgerne er stolte af at bo i deres lokalområde. Hvert enkelt lokalområder har hver deres tydelige identitet, og deres forskelligheder kan med fordel udnyttes til at understøtte og supplere hinanden til gavn for både den enkelte landsby som hele kommunen. Der ses dog at være forskellige udviklingspotentialer enten lokalt eller på tværs af lokalområderne fx behov for en mere alsidig boligmasse, en udbygget rekreativ infrastruktur, dannelse af lokale energifællesskaber og understøttelse af lokale ungdomsfællesskaber. Analysen peger også på, at der ses et behov for områdefornyelse i enkelte byer i den nordøstlige del af kommunen, som kan gøre lokalområdet mere attraktivt for eksisterende og potentielle nye borgere.
Analysen blev præsenteret på temamøde den 16. august 2021 for Plan- og Lokalsamfundsudvalget og øvrige medlemmer af Kommunalbestyrelsen. Herefter har materialet været til kvalitetssikring af faktuelt indhold hos lokalrådene.
I forlængelse af analysearbejdet er det aftalt med lokalrådene, at der afholdes et netværksmøde med henblik på at udveksle erfaringer på tværs af lokalområderne. Her vil analysen udgøre et naturligt omdrejningspunkt for mødet. Herudover har administrationen nu genoptaget dialogen med lokalrådene for Sydtåsinge og Thurø om udarbejdelse af de aftalte potentialeplaner for de to lokalområder.
På sigt vil analysen indgå som baggrundsmateriale til den kommende kommuneplanrevision som følge af Planlovens krav om strategisk landsbyplanlægning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der blev afsat 0.5 mio. kr. til analysen, som har dækket honorar til den eksterne konsulent.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Orienteringen blev taget til efterretning.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 6 Landsbyfornyelsespuljen 2020 - fordeling af støttemidler
+Beslutningstema
Orientering om tildeling af overskydende støttemidler fra landsbyfornyelsespuljen 2020 til nedrivning af privat byggeri samt renovering af forsamlingshuse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede den 5. april 2022, punkt 6, at overskydende midler fra landsbyfornyelsesrammen for 2020 anvendes til nedrivning af nedslidte bygninger, hvor synlighed og negativ påvirkning af nærmiljøet prioriteres højest ved tildeling af støtte. Udvalget besluttede desuden at forsamlingshusene skulle orienteres om mulig støtte til renovering. Da de overskydende midler skal være tildelt senest den 20. august 2022 for at opnå statslig støtte, blev tildeling af støttemidler uddelegeret til administrationen.
Administrationen har vurderet i alt 13 henvendelser om støtte til nedrivning. Størstedelen af disse lever ikke op til kriterier i byfornyelsesloven og/eller kommunens vedtagne kriterier for udmøntning af midler i landsbyfornyelsespuljen. Flere af henvendelserne omhandler nedrivning som allerede er gennemført, mens andre omhandler byggeri som er i rimelig stand og/eller har bygningsarkitektoniske kvaliteter, hvor bevaring og renovering bør gå forud for en nedrivning.
Administrationen har vurderet, at ejendommene Sognevej 46, 5883 Oure og Ærtevej 65, 5600 Svendborg opfylder kriterierne for tildeling af støtte, idet der er tale om nedrivning af nedslidte og overflødiggjorte landbrugsbygninger, som skæmmer omgivelserne. Efter nedrivning vil tidligere bebyggede arealer overgå til have- og dyrkningsformål.
Desuden er der givet tilsagn om støtte til ejendommen Højevej 7, 5771 Stenstrup, som er centralt beliggende overfor gadekæret i Høje. Her skal støtten sikre nedrivning af en nedslidt og uskøn bolig, som ligger meget synlig i landsbyen. Nedrivningen muliggør opførelse af en ny bolig, hvor en potentiel værdiforøgelse af ejendommen skal modregnes støttebeløbet. En ekstern, uvildig ejendomsmægler har vurderet, at der ikke vil være tale om en værdiforøgelse ved nedrivningen.
Brændeskov Forsamlingshus og Aktivhuset Lundeborg har ansøgt og fået tildelt støtte til forskellige renoveringer, herunder energiforbedringer samt udskiftning af vinduer og døre. Aktivhuset Lundeborg har desuden fået tildelt støtte til etablering af handicapvenlig adgang.
Beskrivelse af de ovennævnte ejendomme og forsamlingshuse kan ses af vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med henvisning til ovenstående sagsfremstilling er der givet tilsagn om støtte til følgende projekter, af landsbyfornyelsesrammen for 2020:
I mio. kr. | Projektets samlede økonomi | Tilsagns beløb | Statslig andel af tilsagn | Kommunal andel af tilsagn |
Sognevej 46 | 0,494 | 0,247 | 0,148 | 0,099 |
Ærtevej 65 | 0,369 | 0,184 | 0,111 | 0,074 |
Højevej 7 | 0,250 | 0,125 | 0,075 | 0,050 |
Aktivhuset Lundeborg | 0,305 | 0,183 | 0,110 | 0,073 |
Brændeskov Fors.hus | 0,190 | 0,096 | 0,058 | 0,038 |
Samlet | 1,608 | 0,835 | 0,501 | 0,334 |
Svendborg Kommune fik en fristforlængelse til udmøntning af tiloversblevne landsbyfornyelsesramme for 2020. Fristen kan ikke forlænges yderligere og ved udløb af fristen den 20. august 2022 overgik 1,392 mio. kr. af landsbyfornyelsesramme for 2020 til anden kommune.
For anlægsprojektet ”Landsbypuljen 2019-2022” er der på nuværende tidspunkt givet et samlet tilsagn om støtte på 9,790 mio. kr. jf. nedenstående skema:
I mio. kr. | Tilsagns beløb | Statslig andel af tilsagn* | Kommunal andel af tilsagn |
Samlet | 9,790 | 7,182 | 2,609 |
* Den samlende udnyttede landsbyfornyelsesramme for 2018, 2019 og 2020
CO2-Konsekvensvurdering
Puljemidlerne har bidraget til at sikre bevarelse og modernisering af eksisterende byggeri, hvor ikke mindst energiforbedringer og udskiftning af døre og vinduer vurderes at have en positiv effekt på CO2 regnskabet. CO2 effekten ved nedrivning er vanskeligt at vurdere, men idet det støttede byggeri er utidssvarende og forfaldent anses nedrivning for nødvendigt, og i to af sagerne omlægges bebyggelse til grønne arealer, som vurderes til at have en positiv CO2 effekt.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Orienteringen blev taget til efterretning.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 7 Landsbyfornyelsespuljen - status og anbefalinger til udmøntning af 2021-2022 puljer
+Beslutningstema
Status på udmøntning af landsbyfornyelsesmidler for 2018, 2019 og 2020 samt beslutning om brug af reserverede landsbyfornyelsesmidler for 2021 og 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalgets godkendelse,
- At Landsbyfornyelsespuljen for 2021 og 2022, anvendes til områdefornyelse og bygningsbevaring ud fra de i sagsfremstillingen beskrevne anbefalinger.
Direktionen indstiller endvidere, at Plan- og Lokalsamfundsudvalget overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefaler,
- At orienteringen om status på udmøntning af landsbyfornyelsesmidler for 2018, 2019 og 2020 tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har gennem de senere år gjort brug af landsbyfornyelsesmidler for at støtte renovering af fredede og bevaringsværdige bygninger samt udbedre forsamlingshuse. Senest er der også uddelt støtte til nedrivning af skæmmende byggeri i landområdet.
Som besluttet på kommunalbestyrelsens møde 1. september 2020, punkt 9, skal puljemidlerne for 2021-2022 anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer. Efterfølgende er det på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 9. december 2021, punkt 18, besluttet at udmøntning af landsbyfornyelsesmidlerne skulle afvente til der var gennemført en analyse af kommunens lokalområder. Denne analyse er nu gennemført, som beskrevet i punktet Orientering om Strategisk analyse af lokalområder.
Af analysen fremgår det blandt andet at udviklingen af den nordøstligste del af kommunen med fordel kan understøttes gennem områdefornyelse i enten Hesselager, Gudme eller Gudbjerg. Områdefornyelsen bør tage afsæt i at styrke stedbundne kvaliteter, herunder fremhæve særlig arkitektur, skabe synlighed og forbindelse til nære landskaber, styrke bymiljømiljøet omkring særlige samlingssteder mv. Målet er at gøre lokalområdet mere attraktivt for eksisterende og fremtidige borgere.
På den baggrund anbefaler administrationen at det resterende tilsagnsbeløb på op til 18,935 mio. kr. reserveres til områdefornyelse og privat bygningsbevaring, og at der i dialog med lokalrådet Gudmekongens Land udvælges ét projektområde, som får tildelt samtlige midler. Ved at kanalisere alle midler ét sted hen kan der opnås en mærkbar forandring af landsbymiljøet det pågældende sted, og brugen af ressourcer i forbindelse med områdefornyelse kan anvendes mere effektivt.
Der er frist for indmelding til staten om brug af landsbypuljemidler for 2021 den 24. februar 2023. Dialog med lokalrådet skal derfor finde sted i efteråret med henblik på en politisk beslutning omkring årsskiftet om hvilket områdefornyelsesprojekt, der bliver arbejdet videre med. Herefter skal der sammen med lokalrådet følges op med udarbejdelse af et områdefornyelsesprogram i løbet af 2023, som nærmere redegør for projektets indhold, økonomi mv.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For anlægsprojektet ”Landsbypuljen 2019-2022” er der på nuværende tidspunkt givet et samlet tilsagn om støtte på 9,790 mio. kr. jf. nedenstående skema:
I mio. kr. | Tilsagns beløb | Statslig andel af tilsagn* | Kommunal andel af tilsagn |
Samlet | 9,790 | 7,182 | 2,609 |
* Den samlende udnyttede landsbyfornyelsesramme for 2018, 2019 og 2020
Svendborg Kommune fik en fristforlængelse til udmøntning af tiloversblevne landsbyfornyelsesramme for 2020. Fristen kan ikke forlænges yderligere og ved udløb af fristen den 20. august 2022 overgik 1,392 mio. kr. af landsbyfornyelsesramme for 2020 til anden kommune.
Med henvisning til nedenstående skema resterer der et samlet tilsagnsbeløb på 18,935 mio. kr. i anlægsprojektet ”Landsbypuljen 2019-2022”:
I mio. kr. | Tilsagns beløb | Statslig andel af tilsagn* | Kommunal andel af tilsagn |
Samlet | 18,935 | 11,361 | 7,574 |
* Den samlende udmeldte landsbyfornyelsesramme for 2021 og 2022
Tilsagnsbeløbets størrelse afhænger af om det er muligt at udnytte den samlede statslige andel af tilsagnet fuldt ud og at der kan opnås en statslig støtte på 60 % af det samlede tilsagnsbeløb.
Størstedelen af Svendborg kommunes medfinansiering er allerede afsat i budgetterne og der vil i forbindelse med koncernrapporten for 30. juni 2022 blive søgt en tillægsbevilling på 0,8 mio. kr., så det vil være muligt at udnytte den statslige ramme fuldt ud. Der ligges op til at finansieringen sker via ikke forbrugte midler i anlægsprojektet ”Liv i min By – Områdefornyelse af Svendborg Bymidte”.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Sagen blev udsat.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 8 Udmøntning af "Grøn pulje" i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Ifølge ”Loven om fremme af vedvarende energi” skal opstillere af store energianlæg indbetale et beløb til kommunen, når anlægget tages i brug. Loven bestemmer, at kommunen skal oprette en såkaldt ”Grøn pulje” og fastlægge retningslinjer for puljen mv. Der skal træffes beslutning om retningslinjer for ”Grøn Pulje” i Svendborg Kommune
Indstilling
Direktionen indstiller, at Plan- og Lokalsamfundsudvalget overfor Kommunalbestyrelsen anbefaler, at
- Kompetencen vedrørende tildeling af midler i ”Grøn Pulje” i Svendborg Kommune fremover delegeres til Plan- og Lokalsamfundsudvalget
- Afsætte 8% af ”Grøn Pulje” til administrationen af puljen.
- Godkende forslag til kriterier for udmøntning af ”Grøn Pulje” med henblik på udsendelse i høring hos Svendborg Kommunes lokalråd forud for endelig vedtagelse i Plan– og Lokalsamfundsudvalget.
Sagsfremstilling
Lov om fremme af vedvarende energi har til formål at fremme produktion af energi fra vedvarende energikilder i overensstemmelse med klima- og miljømæssige samt samfundsøkonomiske hensyn. Afhængigheden af fossile brændstoffer skal nedbringes, forsyningssikkerheden sikres og udledningen af CO2 og andre drivhusgasser nedbringes.
Loven bestemmer, at opstillere af store vedvarende energianlæg skal indbetale et beløb, svarende til 40.000 kr. pr. MW ved solcelleanlæg og 125.000 kr. pr. MW ved landvindmøller til en ”Grøn Pulje”. Disse midler kan ansøges af lokale borgere og anvende til projekter til gavn for naboer til vedvarende energianlæg og til gavn for lokalsamfundet generelt.
Der skal træffes beslutning om, hvordan midlerne skal udmøntes.
Puljens primære formål er at sikre en accept af vedvarende energianlæg og sikre en lokal forankring og fællesskab om den grønne omstilling. Staten har placeret ansvaret for udmøntningen på kommunalt niveau med henblik på at sikre, at kommunen og lokale – herunder også enkeltpersoner, som f.eks. naboer til energianlæg – kan få indflydelse på brugen af midlerne.
Når et energianlæg tages i brug, skal kommunalbestyrelsen godkende indtægten fra energiselskabet samt godkende at en tilsvarende udgift anvendes til udbetaling af støtte, jf. puljens formål.
Det anbefales, at kommunalbestyrelsen delegerer beslutningskompetencen for tildeling af midler til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, som godkender kriterierne for puljen. Selve udvælgelsen af projekter foregår administrativt.
Siden ordningen er trådt i kraft, er solcelle-anlægget i Tved blevet taget i brug. Der er blevet indbetalt 999.600 kr. (24,99MW x 40.000 kr.).
Den 29. juni 2021 besluttede det daværende byråd, at der må opstilles yderligere 3 vindmøller og 84 ha solceller i Svendborg Kommune. Der kan derfor forventes flere midler i en”Grøn Pulje” fremadrettet.
Loven tillader, at kommunalbestyrelsen kan afsætte op til 8 procent af de indbetalte midler fra en opstiller til dækning af kommunens administration af midlerne i ”Grøn Pulje”, herunder til indkaldelse af ansøgninger, udvælgelse af projekter, tildeling af tilsagn om tilskud og udbetaling.
I bilag 1 (bilag 1. Kriterier for "Grøn pulje" i Svendborg Kommune) er formålet med ”Grøn Pulje” beskrevet, hvem der kan søge støtte, kriterier for støtte mm. Puljen er primært henvendt til de nærmeste naboer til anlæggene, men kan også søges af andre borgere i kommunen.
Administrationen anbefaler, at den grønne pulje først og fremmest skal bruges til projekter, der afhjælper gener fra anlæggene, og dernæst grønne tiltag, der enten udmønter kommunens klima- og energipolitik, Bæredygtighedsstrategi 2020 eller Svendborg Kommunes Klimahandleplan.
Der kan være tale om en række forskellige typer af grønne tiltag, f.eks. energibesparelser, øget biodiversitet, bæredygtig byudvikling, CO2 reduktion, mm. Dette i forventning om, at de mange muligheder vil fremme borgernes iderigdom og i respekt for lokalområdernes forskellighed.
Overordnet gælder:
- At midlerne som hovedregel skal anvendes inden for en radius på 4,5 km. fra anlægget
- At der kan tages særligt hensyn til de allernærmeste naboer
Projekter vil blive prioriteret og tildelt point efter nedenstående kriterier:
Ansøgere:
- Naboer inden for seks gange møllehøjde.
- Naboer inden for 200 meter fra et solcelleanlæg
- Naboer der bor i en radius på 4,5 km fra anlægget.
- Lokale borgere i kommunen som indsender projekter, som understøtter kommunens vedtagne klima- og energipolitik, Bæredygtighedsstrategi 2020 eller Svendborg Kommunes Klimahandleplan.
Projektets formål:
- projektet afhjælper gener fra de vedvarende energianlæg
- projekter til gavn for de nærmeste naboer (ansøgerkategori 1. – 3.)
- projektet understøtter Svendborg Kommunes klima- og energipolitik, Bæredygtighedsstrategi 2020 eller Svendborg Kommunes Klimahandleplan.
Derudover kan der lægges vægt på en eller flere af nedenstående elementer i vurderingen af ansøgningerne:
- Projektets deltagerkreds, målgruppe og sammenhængskraft
- Ansøgers kapacitet til at gennemføre projektet
- I hvor høj grad projektets aktiviteter, tidsplan og ressourcer er realistiske og gennemførlige
Der er ikke et loft over, hvilket beløb man kan ansøge om ud over puljens samlede størrelse.
Ansøger er forpligtet til selv at afholde eventuelle afledte udgifter til projektets efterfølgende drift.
Da puljens midler afhænger af ibrugtagning af energianlægget, er det ikke muligt at sætte en fast tidsfrist for puljen. Kommunen annoncerer derfor ansøgningsrunder hver gang et anlæg begynder at producere energi og midler er overført til kommunen.
De nærmeste naboer til energianlægget får tilsendt et brev direkte i eboks med oplysninger om puljen. Den vil også blive annonceret på kommunens hjemmeside, dagspressen og udsendes som information til lokalrådene.
Er midlerne i ”Grøn Pulje” ikke allokeret til projekter 3 år efter indbetaling, skal kommunalbestyrelsen overføre det af opstilleren indbetalte beløb til statskassen.
Administrationen anbefaler, at modellen for ”Grøn Pulje” sendes i høring hos Svendborg Kommunes lokalråd. Retningslinjerne forelægges til endelig politisk beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget efter høringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er p.t. 999.600 kr. (24,99MW x 40.000 kr.) i den grønne pulje fra solcelleanlægget i Tved.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyelsen.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 9 Forslag til kommuneplantillæg og tillæg til lokalplan for Tankefuld
+Beslutningstema
Sagen forelægges med henblik på udvalgets beslutning om at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg samt forslag til om tillæg til lokalplan for Tankefuld. Planernes formål er at præcisere områdets anvendelse og disponere et større areal til offentlige formål og dermed muliggøre at der kan placeres et plejecenter og en daginstitution i Tankefuld.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- at godkende forslag til kommuneplantillæg 2021.08 og sende forslaget i offentlig høring i 4 uger.
- at godkende forslag Lokalplan 609 – tillæg 2 og sende forslaget i offentlig høring i 4 uger.
- at der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden.
Sagsfremstilling
Baggrund
Den demografiske udvikling i Svendborg Kommune gør, at der er behov for flere pleje- og demensboliger de kommende år. Det daværende Social- og Sundhedsudvalg besluttede den 9. november 2021 at der skal opføres et nyt plejecenter for at sikre at kommunen kan tilbyde de nødvendige pleje- og demensboliger. Efterfølgende besluttede det daværende Byråd, den 21. december 2021, at det nye plejecenter skal placeres i Tankefuld.
Plan- og Lokalsamfundsudvalget godkendte den 8. marts 2022, at igangsætte arbejdet med kommuneplantillæg og lokalplan for at muliggøre et nyt plejecenter, med den ønskede placering i Tankefuld.
Kommuneplantillæg 2021.08
Forslag til Kommuneplantillæg 2021.08 er udarbejdet for at tilføje følgende specifikke anvendelser til den gældende ramme 07.01.C3.919.
- Almene boliger
- Sundhedsinstitutioner
- Daginstitutioner
- Døgninstitutioner
- Offentlig administration
Der ændres ikke på rammens øvrige bestemmelser.
Lokalplan 609 – tillæg 2
Tillægget til den gældende lokalplan har til formål at inddrage delområde B2 (tæt-lav boligbebyggelse) til et delområde C (offentlige og private serviceformål). I praksis betyder det, at de eksisterende delområder B2 og C2 sammenlægges til et delområde C. I den forbindelse foretages der mindre justeringer af de tilstødende delområder, blandet andet for at sikre, at der fortsat minimum er det samme antal kvadratmeter friareal.
Det er primært kortbilag 2, der ændres. Ændringerne i kortbilag 2 bevirker dog, at der foretages konsekvensrettelser i de øvrige kortbilag og i enkelte bestemmelser.
Borgermøde
Administrationen anbefaler at der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden. Der har den 10. februar 2022 været afholdt et fyraftensmøde om de foreløbige planer for et nyt plejecenter i Tankefuld, hvor der har været dialog med borgerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne forbundet med udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan afholdes indenfor den afsatte økonomiske ramme til det samlede projekt.
CO2-Konsekvensvurdering
Ændringen af plangrundlaget vil ikke medføre væsentlige konsekvenser i forhold til CO2.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 10 Vedtagelse af planlægning for Apotekerhaven i Gudbjerg
+Beslutningstema
Sagen forelægges med henblik på kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse af kommuneplantillæg samt beslutning om at ophæve en del af gældende lokalplan for at muliggøre en apotekerhave i Gudbjerg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- at vedtage kommuneplantillæg 2021.06
- at ophæve Lokalplan 20a for den del som omfatter matrikel 64b, Gudbjerg By, Gudbjerg.
Sagsfremstilling
Baggrund
Menighedsrådet for Gudbjerg-Gudme-Brudager Pastorat ønsker at opføre en mindehave til kirkelige og offentlige formål på Byvej 34 i Gudbjerg Sydfyn. Mindehaven er til ære for den forhenværende apoteker Christian Ditlev Ammentorp Hansen, der grundlagde det firma, der i dag hedder Chr. Hansen Holding. Mindehaven får navnet ”Apotekerhaven”.
Matrikel 64b Gudbjerg By, Gudbjerg (Byvej 34, Gudbjerg), hvor mindehavne skal placeres, er i kommuneplanen udlagt til boligområde og er desuden omfattet af Lokalplan nr. 20a ”Boligområde i Gudbjerg (Lakkendrupvej-Byvej-Kirkevej)”. Området er i lokalplanen ligeledes udlagt til boligområde. Det er nødvendigt at ændre plangrundlaget for at muliggøre, at matriklen kan anvendes til en offentlig mindehave.
Nyt plangrundlag
Forslag til Kommuneplantillæg 2021.06 inddrager matrikel 64b Gudbjerg By, Gudbjerg i kommuneplanrammen for Gudbjerg Kirke udlagt til offentlige formål. Samtidig stilles der forslag om at ophæve den del af Lokalplan 20a som omfatter matrikel 64b Gudbjerg By, Gudbjerg. Ved en endelig vedtagelse vil det betyde, at matriklen fortsat er beliggende i byzone og kun er reguleret af kommuneplanrammen og af bygningsreglementets bestemmelser.
Høring
Forslag til kommuneplantillæg samt forslag om delvis ophævelse af lokalplan 20a har været i offentlig høring fra den 29. juni til og med den 10. august 2022. Der er indkommet ét høringssvar fra en nabo til matrikel 64b Gudbjerg By, Gudbjerg.
I Høringssvaret fremføres, at de som nærmeste nabo ikke tidligere er blevet kontaktet ang. projektet. De vil gerne vide hvad ændringerne af planerne betyder for dem og se de tegninger der er for parken. Nabo har et ønske om at ny beplantning ikke komme for tæt på/vokser for højt op ved deres matrikel.
Ændringen af planerne betyder, at det ikke vil være muligt at etablere en bolig på matrikel 64b Gudbjerg By, Gudbjerg. Fremadrettet kan matriklen anvendes til park eller have til kirkelige og offentlige formål. Matriklen vil fortsat være beliggende i byzone og er reguleret af kommuneplanrammen og af bygningsreglementets bestemmelser.
Tegningerne for parken fremgår ikke af kommuneplantillægget, da kommuneplanrammen kun bestemmer anvendelsen af området. Kommuneplanrammen indeholder ikke bestemmelser for hvordan området skal beplantes. Der gøres opmærksom på at beplantning i skel er omfattet af hegnsloven. Menighedsrådets tegninger for parken er vedlagt som Bilag 4.
Det er administrationens anbefaling af høringssvaret ikke giver anledning til ændringer inden den endelige vedtagelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiudvalget har den 23. juni 2020 besluttet at bevillige 500.000 kr. til projektet fra puljen anlægsprojekter i lokalområderne. Projektet kan realiseres efter en endelig vedtagelse af kommuneplantillægget samt ophævelse af en del af Lokalplan 20a. Der vil ikke være yderligere økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune i forbindelse med beslutningen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen væsentlig konsekvens i forhold til CO2
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 11 Vedtagelse af lokalplan for et bolig- og erhvervsområde øst for Ryttervej
+Beslutningstema
Beslutning om endelig vedtagelse af Lokalplan 676 for et bolig- og erhvervsområde øst for Ryttervej. Samt beslutning om navngivning af vej inden for lokalplanområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget godkendelse,
- at indkomne høringssvar behandles som foreslået i den vedlagte hvidbog,
- at lokalplan 676 for et bolig- og erhvervsområde øst for Ryttervej vedtages endeligt.
- at vejen inden for lokalplanområdet navngives Banevænget.
Sagsfremstilling
Baggrund
Svendborg Erhvervsskole, som er grundejer, har indgået aftale om at afhænde området på hjørnet af Ryttervej og Skovsbovej til en udvikler, som ønsker at opføre et blandet bolig- og rhvervsområde.
Området anvendes i dag til boldbaner og til parkering ved større events og turneringer i SG-hallen. Området er i Kommuneplan 2021-2033 omfattet af to kommuneplanrammer, som udlægger området til et blandet bolig- og erhvervsområde.
Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen og bidrager til kommuneplanens virkeliggørelse.
Lokalplanens indhold
Lokalplanen giver mulighed for, at området kan anvendes til tæt-lav boligbebyggelse i henholdsvis max. én og to etager i form af række-, kæde- og klyngehuse. Den sydlige del af området skal anvendes til et etagebyggeri til erhverv i form af kontor- og serviceerhverv herunder restauration, cafe, hotel og vandrehjem samt boliger. Stueetagen skal anvendes til erhverv, mens der på de øvrige etager må indrettes erhverv og/eller boliger. Etagebygningen skal opføres i en variation af 2-3 etager, som skal være højst mod syd.
De interne veje anlægges primært i kanten af området, så området opbygges udefra med de interne veje, dernæst boliger og erhverv og i midten placeres det fælles opholdsareal til boligerne. Hensigten er at skabe et trygt boligmiljø, hvor den enkelte bolig har direkte adgang til det fælles opholdsareal, som er trukket væk fra de interne veje.
Lokalplanen stiller krav om, at der skal være en tværgående fodgænger passage igennem området, således beboere og fodgængere tilbydes en let adgang til henholdsvis Svendborg Vest Station og SG-huset.
Beregninger af vejtrafikstøjen viser, at området langs med Ryttervej og ca. 40 meter ind i lokalplanområdet er støjbelastet. Førend der må etableres boliger inden for det støjbelastede område, skal der etableres støjdæmpende foranstaltninger, som kan nedbringe støjen til et niveau i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
Ved vedtagelse af Lokalplan 676 ophæves den gældende Lokalplan 112, for den del som omfatter det nye lokalplanområde.
Høring og ændringer af lokalplanforslaget inden endelig vedtagelse
Lokalplanen har været i offentlighøring fra den 15. juni til og med den 3. august 2022. Kommunen har i høringsperioden modtaget høringssvar fra Dansk Naturfredningsforening (DN) og fra bygherre. Høringssvarene fremgår af Bilag 2, høringssvar i deres fulde længde. Administrationen anbefaler at høringssvarene behandles som det fremgår af Bilag 3, hvidbog.
På baggrund af høringssvaret fra bygherre, anbefaler administrationen, at der tilføjes et mindre byggefelt til tæt-lav boliger og at der gives mulighed for en adgangsvej til disse boliger. Ændringerne betyder at lokalplanens endelige kortbilag 3 tilpasses som det fremgår af Bilag 4, lokalplanens kortbilag 3.
Derudover anbefaler administrationen, at der foretages mindre administrative tilpasninger for at skærpe tolkningen af lokalplanen.
Nyt vejnavn
Lokalplanen giver mulighed for, at der kan etableres en ny vej i lokalplanområdet. Administrationen foreslår, at vejen navngives Banevænget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med Lokalplan 676 afholdes indenfor den eksisterende driftsramme for Plan og Udvikling.
Der forventes derudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
CO2-Konsekvensvurdering
Realiseringen af byggeriet, som lokalplanen muliggør, vil have en væsentlig CO2 påvirkning, men det vurderes ikke at den efterfølgende drift vil få væsentlige konsekvenser. Den stationsnære beliggenhed forventes at mindske den fremtidige CO2 udledning fra transport.
Lovgrundlag
Planloven
Bekendtgørelse om vejnavne og adresser: BEK nr. 271 af 13. april 2018
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 12 Igangsættelse forudgående høring for nyt parkeringhus på havnen
+Beslutningstema
Igangsættelse af forudgående høring for den kommende planlægning af et parkeringshus ved havnen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At der igangsættes en forudgående høring på mindst 4 uger forud for ændringen af kommuneplanen,
- At der ikke afholdes borgermøde i den forudgående høring.
Sagsfremstilling
Baggrund
Svendborg Kommune skal sikre, at der opføres et fælles parkeringshus for det nye SIMAC og Svendborg Maritime Erhvervspark. Derudover forventes det, at lignende forpligtigelse indarbejdes ved salg af det sidste byggefelt på Nordre kaj til uddannelsesformål.
Et fælles parkeringshus vil eventuelt også kunne opfylde parkeringsbehovet for det nyligt afsluttet byggeri ved Lerchesvej.
Den helt overvejende del af pladserne i parkeringshuset vil være private, knyttet til de enkelte interessenter. Som led i projektudviklingen undersøges det, om en del af p-pladserne vil kunne dobbeltudnyttes, eventuelt sådan at parkeringshuset i perioder vil kunne have en offentlig funktion.
Placering af byggeri
Administrationen foreslår, at et nyt parkeringshus kan placeres ved Østre Havnevej indenfor det viste område på oversigtskortet vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Oversigtskort P-hus).
Den endelige placering ligger ikke fast på nuværende tidspunkt, men der arbejdes med en placering enten nord eller syd for Østre Havnevej. Arealerne her er ejet henholdsvis af Svendborg Kommune og udlejet til DLG og af en privat grundejer.
Der er udarbejdet foreløbige visualiseringer af parkeringshuset for de foreslået placeringer set både som området er i dag, men også set indsat sammen med forslag til strategisk udviklingsplan for godsbanearealet, så man kan se det i en mulig fremtidig kontekst. Visualiseringerne er vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. Visualiseringer P-hus).
Omfang af byggeri
Parkeringshuset skal kunne rumme mindst 390 parkeringspladser for at kunne imødekomme parkeringsbehovet fra området (SIMAC, Den Maritime Ervhervspark, byggefelt på Nordre Kaj og Lerchesvej). Det vil være muligt at planlægge for flere parkeringspladser, hvis man ønsker at tilvejebringe yderligere parkeringspladser.
Omfanget af byggeri afhænger af flere forhold, fx om parkeringshuset udføres med såkaldte split-levels (halve forskudte etager), om det opføres som nybyggeri eller helt eller delvist i eksisterende bebyggelse.
Som eksempel vil et parkeringshus for 408 p-pladser udført med split-levels have et omfang på ca. 35 m x 55 m med en højde på ca. 19 m inkl. elevatortårne og trapper svarende til 6 hele etager. Der er vedlagt en opstalt af højdeprofilen set fra Østre Havnevej på bilag 3 (Bilag 3. Højdeprofil P-hus).
Endeligt omfang af byggeriet ligger ikke fast på nuværende tidspunkt, dog forventes parkeringshuset at få et maksimalt fodaftryk på 35 x 60 m og en maksimal bygningshøjde på 20 m.
Planmæssige forhold
Området syd for Østre Havnevej er i dag omfattet af kommuneplanramme 01.01.E5.699 og af lokalplan 122.
Området nord for Østre Havnevej er omfattet af kommuneplanrammerne 01.01.C3.583 og 01.01.E1.498 og af lokalplan 309.
Plangrundlagets udlæg i forhold til anvendelse og omfang af byggeri fremgår af bilag 4 (Bilag 4. Plangrundlag P-hus).
Etablering af et nyt parkeringshus indenfor området kan ikke realiseres med nuværende plangrundlag og vil derfor kræve udarbejdelse af et tillæg til Kommuneplan 2021-2033 og en ny lokalplan.
Videre forløb
Udarbejdelsen af et kommuneplantillæg kan først ske efter der er gennemført en forudgående høring. I den forudgående høring indkalder kommunen forslag og idéer til ønsket om ændring af kommuneplanen.
Såfremt Plan- og Lokalsamfundsudvalget godkender igangsættelsen af den forudgående høring, offentliggør administrationen den forudgående høring for kommuneplantillægget i en høringsperiode på mindst 4 uger.
Efter den forudgående høring skal Plan- og Lokalsamfundsudvalget tage stilling til om der skal igangsættes udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.
Det foreslås, at der ikke afholdes borgermøde i forbindelse med den forudgående høring. Når Kommunalbestyrelsen behandler forslag til kommuneplantillæg og lokalplan kan der på dette tidspunkt tages stilling til afholdelse af et eventuelt borgermøde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan afholdes af Svendborg Kommune indenfor Byg og Byudviklings eksisterende rammer.
Økonomi vedrørende opførelse af et nyt parkeringshus håndteres i særskilt sag.
CO2-Konsekvensvurdering
Udlæg af nye parkeringspladser vil medføre øget trafik og dermed øget co2-udledning. Udlæg af parkeringspladser er nødvendige for at håndtere områdets fremtidige parkeringsbehov.
Derudover vil produktion af byggematerialer til opførslen af p-hus og anlægsarbejder (herunder bl.a. stål og beton) og selve byggeprocessen indebærer udledning af CO2.
Lovgrundlag
Planloven
Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og Havn
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingens første punkt vedrørende igangsættelse af høring blev godkendt.
Indstillingens andet punkt blev godkendt med bemærkning om, at der skal afholdes borgermøde i den efterfølgende planproces.
Liste V kan ikke godkende indstillingens andet punkt, idet man ønsker, at der afholdes et borgermøde i forbindelse med den forudgående høring.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 13 Strategi Fyn 2022-2025
+Beslutningstema
Strategi Fyn 2022-2025 fremsendes hermed til politisk behandling i de fynske kommuner.
Indstilling
Direktionen indstiller til fagudvalgene, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At Strategi Fyn 2022-25 godkendes som grundlag for det fælles fynske samarbejde
Sagsfremstilling
Tradition for samarbejde for et fælles bedste
På Fyn arbejder kommunerne sammen om at understøtte den fælles udvikling og vækst. De fynske kommuner kan hver især noget forskelligt. Og tilsammen noget helt særligt. Hver kommune har sine forcer og spiller sin egen unikke rolle i samarbejdet. På Fyn spiller man hinanden gode og står stærkere sammen end hver for sig.
De fynske kommuner deler en fælles ambition om at stå stærkt, når det handler om vækst, udvikling samt at være et attraktivt område for bosætning og erhverv. Det kræver fokus, samarbejde og politisk lederskab.
Således blev Fynprojektet skabt i 2011 med det formål gennem et øget samarbejde på Fyn at understøtte og fremme den fynske vækst og udvikling. Siden fulgte Strategi Fyn 2014-2017, som blev afløst af den nuværende Strategi Fyn 2018-2021.
Med Strategi Fyn 2022-2025 står de fynske kommuner sammen om handlinger, der i fire strategiske spor sætter fælles retning for udviklingen af Fyn og skaber grobund for bæredygtig udvikling, flere arbejdspladser, øget bosætning og en stærk infrastruktur.
Et stærkt fundament har skabt resultater
De fynske kommuner står med lokale muligheder og udfordringer, hvor af hovedparten skal gribes og håndteres bilateralt i kommunerne. Fælleskommunale handlinger skal, i respekt for det lokalpolitiske råderum, supplere og bygge ovenpå kommunernes egne indsatser og være med til at sikre lokal og regional vækst og udvikling. Derfor er og har det været fundamentet i Strategi Fyn, at strategien har fokus på de fælles udfordringer og muligheder, der med fordel kan løses i fællesskab. Den skaber retning og fokus – og ikke mindst rum for stærke initiativer i og på tværs af de fynske kommuner.
Det fælles fynske samarbejde er med hver strategiperiode blevet stærkere og stærkere og i dag samarbejdet og sammenhængskraften historisk stærk. Det ses på flere måder og flere områder – og det har skabt synlige resultater.
Flere års samarbejde, fælles strategier for blandt andet infrastruktur, turisme, erhvervsudvikling, bæredygtighed og grøn omstilling har skabt et solidt fundament at bygge videre på. Og et styrket fynsk sammenhold og sammenhængskraft har understøttet den fynske position og gennemslagskraft på nationale dagsordener.
Strategi Fyn 2022-2025
Den strategiske ramme for den kommende periode i det fælles fynske samarbejde bygger videre på et stærkt erfaringsgrundlag.
Strategi Fyn 2022-2025 står således på et stærkt fundament fra otte års arbejde med Strategi Fyn og de udfordringer, styrker, potentialer og resultater, der ligger heri. Den bygger videre på de seneste års tætte samarbejde og stærke fundament indenfor områderne, Arbejdsmarked & Uddannelse, Bosætning & Attraktivitet, Infrastruktur & Mobilitet og med tilføjelse af et målrettet fokus Natur og Miljø.
Herudover har Fyn og øerne et udtalt mål om at skabe bæredygtig vækst og med strategien Fyn 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid, går Fyn foran med en fælles politisk vision og ambitiøse målsætninger i kampen mod klimaudfordringen ved at vise vejen mod et klimaneutralt Fyn.
Det betyder, at bæredygtighed vil være gennemgående i alle strategiske prioriteringer, og at der altid vil være fokus på at sikre et bæredygtighedselement i strategiske projekter, indsatser, partnerskaber og det daglige virke. Bæredygtighed er således et tværgående parameter, der rækker ind i og går på tværs af alle områder.
Den 10. maj 2022 var de ”nyvalgte” fynske byråds- og kommunalbestyrelsesmedlemmer samlet til fælles strategiseminar for at sætte den fælles retning for udviklingen af Fyn de kommende fire år. Målet var og er at få udviklet og defineret Strategi Fyn 2022-2025 af de byråd / kommunalbestyrelser, der skal arbejde aktivt med strategien og det fælles fynske samarbejde fremadrettet. Dagen bød på flere oplæg, workshops og netværk på tværs. På baggrund af et intensivt arbejde i fire workshopgrupper med hver et hovedemne – Arbejdsmarked og Uddannelse, Bosætning og Attraktivitet, Infrastruktur og Mobilitet, Natur og Miljø – blev en række fokusområder prioriteret for hvert emne.
I overskriftform var prioriteringen i de enkelte spor
Arbejdsmarked og Uddannelse
- Fyn er fin. Fokus på det gode liv
- Uddannelsesøen
- Fynske Fyrtårne
Bosætning og Attraktivitet
- Bolig og boligformer
- Uddannelsesø
- Kulturø
- Lokale fællesskaber
Infrastruktur og Mobilitet
- Transport via grøn energi – el og brint
- Digital infrastruktur
- Kollektiv transport
Natur og Miljø
- Fælles fynsk naturpolitik
- Forpligtende samarbejde – politisk mod
- Vandmiljø – kystlinje
- Grøn teknologi
Det har dannet rettesnoren for redigeringen frem mod det endelige udkast til Strategi Fyn 2022 – 2025.
Tidligere resultater har skabt fundamentet for fremtidens Fyn
Som tidligere nævnt er det fælles fynske samarbejde med hver strategiperiode blevet stærkere og stærkere og i dag er samarbejdet og sammenhængskraften historisk stærk. Det ses på flere måder og flere områder – og det har skabt synlige resultater. Nedenstående laves nedslag i en del af de resultater, der er skabt i et stærkt fælles fynsk samarbejde. Dette er således ikke en stringent evaluering af Strategi Fyn 2018-2021, ligesom det ej heller er en udtømmende liste over fælles fynske resultater.
De fynske kommuner valgte, i forbindelse med den nye nationale erhvervsfremmelovgivning og dermed nye erhvervsfremmestruktur, at gentænke og udforme det fynske erhvervsfremmesystem, så det i højere grad blev tilpasset den fynske erhvervsstruktur, og samarbejdet blev styrket yderligere. Med etableringen af Erhvervshus Fyn P/S, der er tæt forbundet med S/I Erhvervshus Fyn, som er den lovpligtige del, der også findes i resten af landet, er der skabt et fælles fynsk sammenhængende, énstrenget og overskueligt erhvervsfremmesystem målrettet virksomhederne og aktørerne. Her arbejder Erhvervshus Fyn, erhvervsklynger og den lokale erhvervsservice tæt sammen i et værdiskabende samarbejde om udvikling og vækst i det fynske erhvervsliv. I 2020 styrkedes den fynske sammenhængkraft yderligere ved at indlemme Geo Fyn, Havørred Fyn og Byregion Fyn i Erhvervshus Fyn P/S, og dermed forankre den fælles fynske vækstfremme og den fynske erhvervsfremme i samme organisering. Det samarbejde findes ikke andre steder i Danmark, og det gør, at Fyn står stærkere ift. at skabe synergi, sammenhængskraft, videndeling og resultater.
Med den målrettede fælles indsats er det lykkedes at sikre flere af de nationale erhvervsklynger stærk fynsk forankring. Ikke mindst med robotklyngen, Odense Robotics, som er udpeget til at drive Danmarks nye nationale robot- og droneklynge. Samtidig er der sikret fynske hubs indenfor væsentlige nøgleerhverv som det maritime og logistik, der er et stort og vigtigt erhvervsområde for Fyn, og byggeri og anlæg, som har stor betydning for den grønne omstilling.
Herudover er der med konsolideringen af Destination Fyn skabt en styrket organisering og sammenhængskraft, og ikke mindst kampagnen Fyn skal det være manifesterer sig som et eksempel på - og resultat af - et stærkt fælles fynsk samarbejde.
Også i forhold til de statslige infrastrukturinvesteringer har en stærk fælles fynsk prioritering og målrettet interessevaretagelse båret frugt. Borgmesterforum Fyn besluttede i 2017 med tiltrædelsen af Fyn i bevægelse, Infrastrukturstrategi Fyn 2017-35 en række fælles prioriteringer i forhold til de statslige infrastrukturinvesteringer. Alle fire fælles fynske prioriteringer på infrastrukturområdet er i varierende grad indeholdt i Infrastrukturplan 2035.
Herudover er der skabt en række samarbejdsstrukturer og -netværk, der er med til at styrke sammenhængskraften og samarbejdskulturen, og hvor der både internt mellem de fynske kommuner og i nogle tilfælde også med inddragelse af eksterne parter som erhvervsliv og vidensinstitutioner arbejdes sammen om udvalgte strategiske indsatser og udviklingsprojekter. Som eksempel kan næves samarbejds- og udviklingsnetværk mellem de fynske kommuner og SOSU Fyn, hvor der er fokus på rekruttering og fastholdelsesudfordringer på SOSU-området samt det øgede branchesamarbejde omkring den digitale infrastruktur på Fyn. Herudover er der skabt et netværk, der på tværs af de fynske kommuner arbejder med bosætning herunder fælles indsatser som eksempelvis fælles markedsføring til medarbejdere i de udflyttede statslige arbejdspladser. Den fælles fynske jobcenterchefgruppe, der har haft et fælles fokus på indsatser under Covid-19 herunder leveret løbende dataindsights til Borgmesterforum Fyn, der har fulgt området tæt.
Med den politiske vedtagelse i alle 10 fynske kommuner af Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid, er det fynske samarbejde og den fynske sammenhængskraft yderligere konsolideret i fælles ambitiøse målsætninger for en bæredygtig fremtid, der kræver en stærk indsats af de enkelte kommuner samtidig med en forpligtende fælles fynsk indsats for at målsætningen om et klimaneutralt Fyn.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afhænger af de initiativer, som de respektive kommuner igangsætter.
CO2-Konsekvensvurdering
Afhænger af de initiativer, som de respektive kommuner igangsætter.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 05-09-2022
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingen blev godkendt, med en bemærkning om det i Strategi Fyn 2022-25 bør indgå at transmissionsnet til elforsyning skal dimensioneres efter vedvarende energikilder.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 14 Skårup Seminarium - Orientering vedrørende offentlig høring af lokalplanforslag 659
+Beslutningstema
Orientering om gennemført høring for lokalplanforslag 659 for etageboliger ved det tidligere Skårup Seminarium.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget:
- At orientering vedrørende gennemførte høring for lokalplanforslag 659 for etageboliger ved det tidligere Skårup Seminarium tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Tidligere Skårup Seminarium ønskes af en privat bygherre omdannet til et seniorbofællesskab i det tidligere seminarium samt opførelse af ny bebyggelse i området. Den fredede hovedbygning og rektorboligen kan indrettes til boliger. Den fredede bygning er på nuværende tidspunkt ikke godkendt til boliger af Slots- og kulturstyrelsen.
Lokalplanområdet for lokalplanforslag 659
I marts 2020 besluttede det daværende Teknik- og Erhvervsudvalg at igangsætte en forudgående høring samt udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for at give mulighed for en ændret anvendelse af det tidligere seminarium.
I maj 2020 vedtog det daværende Teknik- og Erhvervsudvalg nedenstående principper, som tager hensyn til høringssvarene fra den forudgående høring.
Disse punkter indgår derfor i den gældende kommuneplanramme for området:
- Kulturmiljøet skal understøttes ved at bevare hovedbygningen og friholde parken for bebyggelse.
- Ny bebyggelse skal understøtte kulturmiljøet ved fortsat at lade hovedbygning og rektorbygning være de dominerende bygninger.
- Ny bebyggelse skal opføres i slanke volumener og åbne sig mod parken.
- Ny bebyggelse skal opføres i maks. 3 etager, som skal holde sig under hovedbygningens taghøjde og den skal udgøre mindre enheder.
- Der skal sikres adgang til parken gennem den nye bebyggelse.
- Ny bebyggelse ud mod Østergade skal harmonere med stationsbybygningerne på modsatte side af vejen.
- Ny bebyggelse ud mod Vestergade skal tilpasses landsbygadens profil.
- Ny bebyggelse skal opføres i materialer, der harmonerer med områdets materialer, mursten enten i blank mur eller pudset murværk.
- Bebyggelsesprocenten må maks. være 30 % for området.
Punkterne er indarbejdet i forslaget til lokalplan 659.
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede på deres møde d. 14. juni 2022 at igangsætte offentlig høring af lokalplanforslag 659 for boliger ved det tidligere Skårup Seminarium.
Lokalplanforslag 659 har været i offentlig høring i perioden fra d. 15. juni til og med d. 12. august 2022.
Der har været afholdt et borgermøde d. 20. juni, hvor politikere, forvaltning, bygherre, arkitekt samt ca. 85 borgere deltog.
I høringsperioden har forvaltningen modtaget 41 høringssvar, hvoraf 3 er identiske fra Danmarks Naturfredningsforening og en underskiftsindsamling på 175 digitale underskrifter, samt 50 underskrifter fra borgere på papir. Underskiftsindsamlingen er dermed på 225 borgere, hvoraf 63 borgere ikke ønskede deres navn skulle fremgå digitalt. De samlede høringssvar er vedlagt som bilag 1 og bilag 2 (Bilag 1. Høringssvar lokalplanforslag 659 og Bilag 2. Samlet bilag til høringssvar lokalplanforslag 659).
Hovedtemaerne på bemærkningerne er følgende:
- Positive over for udvikling af området og bevarelse af hovedbygningen
- Der er ikke ønske om eller behov for etageejendomme i Skårup
- 3 etager er for stort – de fleste ønsker kun 2 etager
- Bebyggelsesprocent på 30 % er for højt
- 12 meters bygningshøjde er for højt
- Byggeriet placeres for tæt på naboskel og på vejskel
- Indbliksgener for nærmeste naboer er for store
- Byggeriet er ikke tilstrækkeligt tilpasset langs Østergade og Vestergade
- Projektet tager ikke tilstrækkeligt hensyn til kulturmiljøet
- Nedrivning af bygninger som der i stedet bør bevares – særligt den gule gymnastiksal fra 1879
- Nye etageejendomme er for ensartet og er ikke tilpasset kulturmiljøet
- Parken skal være offentlig tilgængelig
- Træer i parken og generelt som ønskes bevaret og ikke må fældes
- Trafiksikkerhed og påvirkning af trafikale forhold
Andet:
- Uenighed om aftale om afgivelse af areal til nabo
Der er endnu ikke taget stilling til de ovennævnte punkter, og disse vil blive behandlet i en hvidbog i forbindelse med at forvaltningen indstiller lokalplanen til politisk behandling. Hvis der ved den senere politiske behandling er et politisk ønske om, at der foretages væsentlige ændringer til lokalplanforslaget, så kan der være krav om gennemførsel af en ny offentlig høring forud for at planen kan endeligt vedtages.
Høringssvaret der omhandler uenighed om hvorvidt der er indgået en mundtlig aftale om at tilkøbe et areal fra bygherre til ejendommen Østergade 33 i 2020 er i udgangspunktet et privatretligt forhold mellem bygherre og ejerne af Østergade 33, som kommunen ikke har indflydelse på.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Planloven.
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Orienteringen blev taget til efterretning.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 15 Dispensation til mødelokale i grønt område.
+Beslutningstema
Ejer af ejendommen ønsker at opføre en bygning i et grønt område. Det er i strid med den gældende lokalplan og kræver derfor en dispensation.
Sagen fremlægges til udvalget med henblik på at beslutte, om der skal meddeles dispensation fra lokalplanen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og lokalsamfundsudvalgets godkendelse,
- A. at der meddeles dispensation fra lokalplanen, så der må opføres en bygning i et grønt område.
eller
- B. at der meddeles afslag på den ansøgte dispensation fra lokalplanen til at kunne opføre en bygning i et grønt område.
Sagsfremstilling
Sagen handler om ejendommen på Fåborgvej 44, 5700 Svendborg – Sydfyns Elforsyning (SEF), se bilag 1 (Bilag 1. Luftfoto 2022)
Ejer af SEF ønsker at opføre en ”Mødehytte” til afholdelse af interne møder. SEF er steget i medarbejderantal og har derfor behov for ekstra mødefaciliteter, se bilag 2 (Bilag 2. Ny bæredygtigt mødefacilitet på grønt område ved SEF A/S).
Opførslen forudsætter en dispensation fra den gældende lokalplan, se bilag 3 (Bilag 3. Lokalplan nr. 537). Lokalplanens § 3.1 beskriver hvad det grønne område, delområde 3, må anvendes til. Af denne fremgår følgende:
Delområde 3 må anvendes som grønt område, herunder regnvandsbassin.
Ligeledes står der i lokalplanens § 7.3 hvad type bebyggelse med hensyn til omfang samt placering der må opføres i delområde 3:
Inden for delområde 2 og 3 må der kun opføres enkelte mindre bygninger, som måtte være nødvendige for områdernes drift.
En ”Mødehytte” kan ikke indeholdes i de to ovenstående beskrivelser. Den er derfor i strid med lokalplanens anvendelsesbestemmelser.
Der kan kun gives dispensation fra en lokalplan, hvis det ønskede tiltag ikke er i strid med planens principper og kun hvis anvendelsen ligger meget tæt op ad det, der var tiltænkt i lokalplanen.
Det er administrationens vurdering, at der som udgangspunkt ikke kan dispenseres fra anvendelsesbestemmelserne i dette tilfælde, idet en personalefacilitet via en ”Mødehytte” ikke ligger tilstrækkelig tæt op ad det, der var tiltænkt i lokalplanen.
Det vurderes tilmed, at ejers fokus på bæredygtighed ikke er et tilstrækkeligt væsentligt sagligt argument for en dispensation til opførsel af en ”Mødehytte”. Det samme gør sig gældende, selvom ”Mødehytten” i betydelig grad tilpasses i det naturlige landskab. Det er derfor administrationens vurdering, at der bør gives et afslag på ansøgningen, beslutningsmulighed B. Dette vurderes fordi, den ønskede bygning med stor sandsynlighed vil være i strid med lokalplanens principper. Det betyder, at en dispensation kan forventes underkendt, hvis sagen påklages til Planklagenævnet. Hvis en afgørelse om dispensation bliver underkendt i Planklagenævenet, skal den ulovlige anvendelse ophøre eller der skal udarbejdes en lovliggørende lokalplan.
Ifølge lokalplanen er der mulighed for at opføre flere/ekstra mødefaciliteter på ejendommen, idet der er et område 1B som fortsat er ubebygget og som må anvendes til administration og lager.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Planloven.
Sagen afgøres i
Plan og lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Indstillingens model A bringes til afstemning:
For forslaget stemmer 3 medlemmer: Birger Jensen (V), René Haahr (V) og Torben Frost(A)
Imod forslaget stemmer 4 medlemmer: Flemming Madsen(A), Pia Dam(A), Ib Knudsen (Ø) og Arne Ebsen (F).
Indstillingens model B bringes til afstemning:
For forslaget stemmer 4 medlemmer: Flemming Madsen(A), Pia Dam(A), Ib Knudsen (Ø) og Arne Ebsen (F).
Imod forslaget stemmer 3 medlemmer: Birger Jensen (V), René Haarhr (V) og Torben Frost(A).
Dermed blev indstillingens model B godkendt, hvormed der gives afslag på den ansøgte dispensation.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).
Punkt 16 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsformanden orienterede om afholdt møde med Arkitekturrådet og kommende møde med en borgergruppe i Skattergade.
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering vedr. Arkitekturpris 2022 den 3. oktober 2022 kl. 15.00 i Rådhussalen.
Orientering om borgerhenvendelse vedr. dispensation til bevarende lokalplan for Troense, jfr. Bilag 1 (bilag 1. Borgerhenvendelse vedr. lokalplan for Troense).
Orientering om administrativ praksis for bebyggelse ved Søkrogen og Sætting Strandvej.
Praksis tilrettes, så der på baggrund af konkret sagsbehandling maksimalt kan bebygges 25 procent inklusive sekundær bebyggelse.
Kommende større sager:
Temamøde den 8.november 2022 for Plan- og Lokalsamfundsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget med invitation til hele Kommunalbestyrelsen vedrørende beslutningsgrundlag for opstilling af yderligere VE-anlæg i Svendborg Kommune. Mødet starter kl. 13.30.
Plan- og Lokalsamfundsudvalgets møde den 27. september: Sag om dialogmodel med lokalråd.
Studietur til Randers den 12. oktober 2022.
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022
Orienteringen blev taget til efterretning.
Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).