Teknik- og Miljøudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Dagsordenen godkendt.
Punkt 2 Trafikfarlige skoleveje
+Beslutningstema
På baggrund af den tidligere besluttede trafiksikkerhedsmodel og gennemførte trafiksikkerhedsfremmende indsatser er der behov for at ændre status for tre tidligere trafikfarlige skoleveje.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At godkende følgende skolevejes status ændres til ”ikke trafikfarlige” skoleveje:
- Krydset Nørremarksvej/Mynderupvej
- Stågerupvej mellem Mynderupvej og Stågerup
- At godkende følgende skolevejs status ændres til ”krydsningsfarlig for 0-3 klasse”:
- Landevejen mellem Øster Åby og Vejstrup
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede på mødet den 2. februar 2019 en trafiksikkerhedsmodel som anvendes til udpegning af trafikfarlige skoleveje. Trafiksikkerhedsmodellen danner grundlag for en objektiv og ensartet vurdering af trafiksikkerheden på Svendborg Kommunes skoleveje. Modellen anvendes til at prioritere trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger på de veje, som vurderes at være trafikfarlige for skolebørn på de forskellige klassetrin. Når de trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger er udført, vil vejene typisk ændre status i henhold til trafiksikkerhedsmodellen.
Ændring af status:
Teknik- og Erhvervsudvalget har senest behandlet klassificering af de trafikfarlige skoleveje den 9. maj 2019.
Administrationen har med udgangspunkt i de tidligere politisk besluttede trafikfarlige skoleveje gennemgået de veje hvor der har været udført trafiksikkerhedsfremmende tiltag i perioden fra 2019 til i dag. På baggrund heraf anbefales det:
- Krydset Nørremarksvej/Mynderupvej ændrer status til ”ikke trafikfarlig” skolevej.
- Stågerupvej mellem Mynderupvej og Stågerup ændrer status til ”ikke trafikfarlig” skolevej.
- Landevejen mellem Øster Åby og Vejstrup ændrer status til ”krydsningsfarlig for 0-3 klasse”.
Jævnfør bilag 1-3 er der beskrivelse af vejene (Bilag 1. Krydset Nørremarksvej-Filippavej-Mynderupvej, Bilag 2. Strækningen Stågerupvej mellem Mynderupvej og Stågerup by, Bilag 3. Strækningen Nyborgvej mellem Skårup og Øster Åby).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 9. maj 2019 blev det besluttet at anvende et eventuelt mindreforbrug på driftskontoen ”Almen Skolekørsel – Befordring af elever”, til at forbedre elevers vej til skolen, og herved nedbringe antallet af farlige skoleveje.
Forslag til anvendelsen af de overførte driftsmidler til forbedring af trafiksikkerheden på de trafikfarlige skoleveje vil blive præsenteret for Teknik- og Miljøudvalget primo 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Vejloven og færdselsloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at skolevejen ved Landevejen mellem Øster Åby og Vejstrup besigtiges i samarbejde med Fyns Politi inden vejens status eventuelt ændres af administrationen.
Punkt 3 Frigivelse af anlægsmidler til funktionskontrakt og partnerringaftale på asfaltområdet
+Beslutningstema
Teknik- og Miljøudvalget skal træffe beslutning om frigivelse af budget 2023 til funktionskontrakt og partnerringaftale på asfaltområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At frigive anlægspuljen til Veje – Funktionsudbud og Partnerring for 2023.
- At tage orienteringen vedrørende et eventuelt reduceret serviceniveau på baggrund af de stigende priser til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2012 indgik Svendborg Kommune en funktionskontrakt, der omfatter vedligeholdelsen af alle asfaltbelægninger og rabatter uden for Svendborg by. Denne kontrakt udløber i 2027. I Svendborg by er der i 2021 indgået en partneringaftale, som udløber i 2025, og som omfatter vedligeholdelse af asfaltbelægninger i Svendborg by.
Begge kontrakter indeksreguleres hvert år i henhold til Danmarks statistiks asfaltindeks. Indekset følger den globale udvikling og påvirkes af blandt andet oliepriserne.
Funktionskontrakten indeksreguleres hvert år i november måned. Grundet den voldsomme stigning i indekset er 2022’s stigning på funktionskontrakten ca. 2,8 mio. kr., til sammenligning med 2021, hvor indeksreguleringen var ca. 0,8 mio. kr.
Partnerringaftalen indeksreguleres hvert forår. I 2022 lød stigningen på ca. 0,32 mio. kr. Det er ikke muligt at sammenligne med 2021, da kontrakten blev indgået i 2021.
Såfremt indeksreguleringen i fremtiden ikke reduceres i forhold til 2022, vil det reducere administrationens mulighed for at udføre følgearbejder inden for anlægsrammen. Følgearbejder er arbejder som afledes af belægningsarbejderne, som for eksempel kantstenshævninger, fortovsfornyelser og diverse partielle reparationer, foruden udførelse af reparationer på baggrund af borgerhenvendelser.
Hvis den reducerede mulighed for at udføre de nødvendige følgearbejder fortsætter, må det forventes at have en negativ indflydelse på serviceniveauet, og at vejkapitalen, i et på nuværende tidspunkt ukendt omfang, vil blive reduceret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I investeringsoversigten for budget 2023 er der afsat ca. 16,13 mio. kr. til vedligeholdelse af kommunens asfaltbelægninger og rabatter på alle offentlige veje, stier og pladser, som søges frigivet.
Der er årligt afsat ca. 8,4 mio. kr. til funktionskontrakten og ca. 2,5 mio. kr. til partnerringaftalen, før indeksregulering. Restbeløbet på 5,23 mio. kr. anvendes til indeksregulering, følgearbejder (som ikke indgår i den langsigtede planlægning), reparationer samt dækning af forrige års merforbrug m.m.
Efter indeksregulering (forudsat samme serviceniveau som i 2022) og dækning af forrige års forventede merforbrug, vil der være et disponibelt beløb på ca. 1,15 mio. kr. i 2023 til for eksempel kantstenshævninger, fortovsomlægninger og diverse reparationer.
Til sammenligning var der i 2021 et disponibelt beløb på ca. 4,45 mio. kr. til for eksempel kantstenshævninger, fortovsomlægninger og diverse reparationer.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Ingen
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen godkendt.
Punkt 4 Fynbus - Økonomisk status 2022 - 2026
+Beslutningstema
Orientering om den økonomiske status vedrørende kommunens udgifter til FynBus 2022 til 2026.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Miljøudvalget,
- At orienteringen om den økonomiske status for 2022 til 2026 vedrørende kommunens udgifter til FynBus tages til efterretning.
Sagsfremstilling
FynBus’ bestyrelse har den 17. november 2022 haft budgetterne for 2023 og budgetoverslagsåerne 2024 til 2026 til behandling.
Budgetterne bygger på fossile køretøjer samt en manuel korrektion, jævnfør beslutningen om tilpasning af lokalruterne på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 10. november 2022.
På baggrund heraf har Svendborg Kommune fået oplyst det forventede udgifts- og indtægtsbudget for 2023 til 2026. Dette ses af nedenstående.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
FynBus - Nettobudget | 32,9 | 33,2 | 33,0 | 33,0 |
Hertil kommer, at der skal afregnes et merforbrug for 2021 på ca. 1,0 mio. kr. og et forventet merforbrug på 3,4 mio. kr. for 2022. Den nuværende aftale med FynBus gør, at et eventuelt merforbrug først bliver afregnet to år efter. Så merforbruget i 2021 afregnes i 2023 og det forventede merforbrug i 2022 afregnes i 2024.
Med udgangspunkt i ovenstående, forventes udgiften til Svendborg Kommune at lyde på nedenstående i 2023 til 2026.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
FynBus - Nettobudget | 32,9 | 33,2 | 33,0 | 33,0 |
Merforbrug | 1,0 | 3,4 | 0,0 | 0,0 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Sammenholdes de forventede udgifter med Svendborg Kommunes budgetter ses et forventet årligt merforbrug.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Svendborg Kommunes budget | 29,6 | 32,0 | 31,2 | 31,2 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Mer-/mindreforbrug | -4,3 | -4,6 | -1,8 | -1,8 |
- = Merforbrug / + =Mindreforbrug
Der er i anlægspuljen ”CO2-Reduktionsplan 2021-2030” indarbejdet et årligt budget fra 2023 og frem til at håndtere en på daværende tidspunkt forventet prisstigning i forbindelse med omstillingen til ikke-fossil drift af busser og specialkørsler. I 2023 er budgettet på 3,5 mio. kr. stigende til 4,0 mio. kr. i årerne 2024 og frem.
Indarbejdes de afsatte budgetmidler fra CO2-reduktionsplanen i det forventede merforbrug reduceres merforbruget jævnfør nedenstående.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Svendborg Kommunes budget | 29,6 | 32,0 | 31,2 | 31,2 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Mer-/mindreforbrug | -4,3 | -4,6 | -1,8 | -1,8 |
CO2-Reduktionsplan | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Mer-/mindreforbrug | -0,8 | -0,6 | 2,2 | 2,2 |
- = Merforbrug / + =Mindreforbrug
Ved at overføre det forventede merforbrug mellem årerne vil det være muligt at udligne det akkumulerede forventede merforbrug i budgetår 2025.
Budgetforlig 2023
I budgetforhandlingerne for 2023 fremgik der af reduktionsforslaget for Almen Skolekørsel et forslag til en årlig omdisponering på 1,5 mio. kr. fra anlægspuljen ”CO2-Reduktionsplan 2021-2030” til anlægspuljen ”Trafiksikkerhed og Cykelfremme”, for at opretholde det nuværende niveau til trafiksikkerhed på anlægsbudgettet.
Dette blev ikke prioriteret til budgetforhandlingerne og det vil derfor ikke være muligt at opretholde det nuværende niveau til trafiksikkerhed på anlægsbudgettet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Orienteringen tages til efterretning.
Punkt 5 P-kontrol i Langeland Kommune
+Beslutningstema
Langeland Kommune har henvendt sig til Svendborg Kommune vedrørende et samarbejde om parkeringskontrollen på Langeland. Der skal på den baggrund træffes beslutning om, hvorvidt Svendborg Kommune ønsker at indgå i et samarbejde med Langeland Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At godkende, at der arbejdes videre med en samarbejdsaftale med Langeland Kommune vedrørende parkeringskontrol, med forbehold for at serviceniveauet i Svendborg Kommune ikke reduceres som led heri.
Sagsfremstilling
Langeland Kommune har henvendt sig til Svendborg Kommune, for at bede om et samarbejde om parkeringskontrollen på Langeland.
På baggrund af henvendelsen har administrationen arbejdet videre med en samarbejdsmodel mellem P-Nord, Svendborg Kommune og Langeland Kommune, med hjemmel i Færdselsloven.
Jævnfør Færdselsloven kan to (eller flere) kommunalbestyrelser indgå en aftale om, at en af kommunerne helt eller delvist kan varetage udøvelsen af kommunal parkeringskontrol på den andens vegne. Det vil sige, at en kommunalbestyrelse for eksempel kan lade en anden kommune varetage den kommunale parkeringskontrol således, at parkeringskontrollører ansat i den bemyndigede kommune pålægger parkeringsafgifter i den delegerende kommune.
Rammerne for samarbejdet:
Der forventes som udgangspunkt udført parkeringskontrol:
- I eftermiddags-/aftentimerne én ugentlig hverdag af 2 timers varighed.
- Weekend- og/eller helligdag hver 2. uge af 1 times varighed.
Kontrollen forventes på månedsbasis i alt at udgøre:
- I eftermiddags-/aftentimerne: ca. 8 timer
- Weekend- og/eller helligdagskontrol: ca. 2 timer.
Den forventede tid er opgjort som den anvendte nettotid, hvortil der skal tillægges kørsel, administration og lignende.
Samarbejdet med Langeland Kommune vil foregå ved hjælp af to særskilte aftaler:
- Aftale 1:
- Aftale mellem Langeland Kommune og P-Nord med vilkår og lovgrundlag for udførelse af parkeringskontrol, udstedelse af afgifter og administration af den økonomiske del, herunder regnskab for parkeringsafgifter.
- At parkeringskontrollen helt eller delvist kan overtages af P-Nord i det tilfælde, hvor Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ophører eller reduceres i et omfang, hvorved Svendborg Kommune vurderer, at der ikke længere vil være grundlag for at levere den ønskede parkeringskontrol.
- Aftale 2:
- Aftale mellem Langeland Kommune og Svendborg Kommune med vilkår og betingelser for udførelse af parkeringskontrollen og betaling af omkostninger til udførelse af parkeringskontrollen.
- Vilkår i en eventuel aftale med Langeland Kommune vil blandt andet omfatte
- At Svendborg Kommunes omkostninger dækkes fuldt ud.
- At opgaven udføres af Svendborg Kommunes faste medarbejdere, som udfører parkeringskontrol.
- At opgaven ophører hvis Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ophører eller reduceres i et omfang, hvorved Svendborg Kommune vurderer, at der ikke længere vil være grundlag for at levere den ønskede parkeringskontrol.
Eventuelle samarbejdsvilkår forudsættes gennemarbejdet af begge kommuner før en samarbejdsaftale realiseres. Samarbejdsaftalerne forelægges til endelig godkendelse i begge kommunalbestyrelser.
Hvis Svendborg Kommune indgår en samarbejdsaftale med Langeland Kommune vedrørende parkeringskontrol lægges der til grund, at serviceniveauet for Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ikke bliver reduceret. Der vil som led i arbejdet med en samarbejdsaftale blive afdækket, hvordan det sikres at det nuværende serviceniveau i Svendborg Kommune fastholdes.
Såfremt det ikke er muligt at indgå en gensidig passende samarbejdsaftale mellem kommunerne, eller at Svendborg Kommune på et senere tidspunkt træder ud af samarbejdet, vil det være muligt for Langeland Kommune helt eller delvist at tilkøbe parkeringskontrollen ved P-Nord.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis Svendborg Kommune indgår en samarbejdsaftale med Langelands Kommune vedrørende parkeringskontrol, vil det være en aftale uden økonomisk udgift for Svendborg Kommune.
Langeland Kommune forudsættes at betale for parkeringskontrol på timebasis. Timebetalingen bliver opgjort som den reelle bruttotimepris med tillæg af eventuelle udlæg.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Færdelsloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Punkt 6 Orientering vedrørende driftsudbud på vej- og parkdriften
+Beslutningstema
Orientering vedrørende driftsudbud på vej- og parkdriften.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At orienteringen vedrørende driftsudbuddet på vej- og parkdriften tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den nuværende driftsaftale med HedeDanmark udløber den 15. april 2023, hvorfor der i september 2022 blev udsendt nyt driftsudbud som omfattende vej- og parkdriften i Svendborg Kommune.
I forbindelse med det udbud blev omfanget i den tidligere driftsaftale fastholdt som ét samlet arbejde, hvor enten små og mellemstore virksomheder i fællesskab som konsortium kunne byde ind eller enkeltstående større virksomheder.
Teknik- og Miljøudvalget godkendte den 5. maj 2022, at man i forbindelse med udbuddet anvendte en tildelingsmodel med følgende vægtningsforhold:
- Pris (50%)
- Kvalitet og organisation (35%)
- Miljø og klima (15%)
Der er nu afholdt licitation, hvor kommunen modtog fem tilbud. På baggrund af tildelingskriterierne har Forstas A/S afgivet det tilbud, hvor der er det bedste forhold mellem pris og den ønskede kvalitet (kvalitet, organisation, miljø og klima).
Grundet markedssituationen, som har resulteret i store prisstigninger på materialer, brændstof mv., var der en begrundet forventning om at den samlede tilbudssum ville blive højere end det nuværende driftsbudget.
Det kan nu konstateres at den samlede tilbudssum for det vindende tilbud akkurat holdes inden for den nuværende økonomiske dritsramme, som svarer til omkostningerne for gennemførelse af vej- og parkdriften i den nuværende aftale. Sammensætningen af standardopgaver og bestillingsopgaver er imidlertid anderledes fordelt i det nye tilbud end i den nuværende aftale med HedeDanmark.
Driftsaftalens varighed er som udgangspunkt 6 år, med mulighed for forlængelser af 2 x 1 år (optioner), og med en exitklausul efter 4 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Af nedenstående fremgår økonomien i den nye og eksisterende aftale.
I mio. kr. | Standardarbejder | Bestillingsarbejder inklusive regningsarbejde | Samlet |
Ny aftale | 12,2 | 5,3 | 17,5 |
Eksisterende aftale | 11,4 | 6,2 | 17,6 |
CO2-Konsekvensvurdering
I tildelingskriteriet ”Miljø og klima” blev der lagt vægt på, hvordan leverandøren vil arbejde med grøn omstilling og CO2-reduktion i opgaveløsningen. Desuden indeholder aftalen krav til leverandørens køretøjer og motoriserede redskaber i forhold til omstilling til vedvarende energi.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 7 Godkendelse af reduktionsforslag samt frigivelse af anlægsmidler til etablering af " Byrum på Nordre Kaj"
+Beslutningstema
Som led i budgetforliget for 2023 blev administrationen bedt om at undersøge mulighederne for at reducere anlægsprojektet for byrum og adgangsvej ved SIMAC. Der er nu gennemført licitation vedrørende ”Byrum på Nordre Kaj”. Som forventet overskrider det samlede tilbud det afsatte budget til projektet, og Teknik- og Miljøudvalget skal derfor træffe beslutning om reduktioner i projektet, for at sikre udførelsen af projektet indenfor den bevilgede anlægsramme.
Teknik- og Miljøudvalget skal desuden træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler ”Byrum og adgangsvej ved SIMAC”.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At træffe beslutning om foreslåede projektreduktioner for minimum 3,8 mio. kr. i forbindelse med anlægsprojektet ”Byrum på Nordre Kaj”.
- At rådighedsbeløbet i 2023 på 13 mio. kr. frigives, til realisering af anlægsprojektet ”Byrum og adgangsvej ved SIMAC”.
Sagsfremstilling
Projektet omfatter byrum og adgangsvej i forbindelse med SIMAC og Svendborg Maritime Erhvervshus (SME). Formålet er at etablere velfungerende og smukke byrum, som sikrer en god sammenhæng mellem de nye bygninger og det omgivende havneområde. Projektforslaget er løbende koordineret med SMUC fonden og SME, som etablerer udendørs arealer på egne matrikler. Der er derfor ikke foreslået reduktioner, som påvirker grænsefladerne direkte.
Projektet er en del af den samlede ”Blå kant”- forbindelse og er udarbejdet med udgangspunkt i de samme materialer og kvalitetsniveau som anlægsprojektet på Frederiksø, der blev færdigt sommeren 2021. Det er sket for at skabe sammenhæng i karakteren af de nybearbejdede områder på havnen. Materialer og design er i begge projekter udvalgt med henblik på at bygge videre på havnens robuste og maritime karakter.
Som led i budgetforliget for 2023 blev administrationen bedt om at undersøge mulighederne for at reducere anlægsprojektet for byrum og adgangsveje ved SIMAC. På baggrund af tidligere anlægsoverslag forventede administrationen dog, at der skulle ske en nødvendig tilpasning af projektet, for at det kunne overholde anlægsrammen. På den baggrund besluttede Teknik- og Miljøudvalget på udvalgsmødet den 10. november 2022, at sagen efter endt licitation skulle forelægges igen med henblik på udvalgets valg af tilpasninger i projektet.
Det oprindelige projektforslag er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Projekt - Byrum på Nordre Kaj), hvor det er muligt at se projektets forskellige delområder på side 12.
Den 14. december 2022 blev der afholdt licitation, og Svendborg Kommune har modtaget i alt fire bud. Bedste bud er kommet fra Munck Forsyningsledninger.
For at sikre realisering af projektet indenfor den nuværende anlægsramme, skal der indarbejdes reduktioner i projektet på 3,8 mio. kr.
Administrationen har på den baggrund udarbejdet følgende forslag til mulige reduktioner i projektet (der også var omfattet som optioner i udbuddet). Forslagene er anført i en prioriteret rækkefølge på baggrund af administrationens faglige vurdering:
- Reducering af dele af kajfront udelades
- Entrepriseområdet mod vest udelades
- Reducering af vejprojekt mod nord, Nordre Havnevej
- Byrumsinventar udskiftes til katalogvarer
- Granitsten langs kajen udskiftes med OB belægning
Administrationen har i vurdering af besparelser valgt at bibeholde ”in-situ”-støbt beton på selve kajarealet, da denne belægning skaber sammenhæng i karakter og design med anlægsprojektet på Frederiksø. Derudover er anlægsprisen i tilbuddet for netop denne belægning bemærkelsesværdig lav og forventes derfor ikke at give en nævneværdig besparelse ved en ændring til eksempelvis mindre fliser. Endelig vil væsentlige ændringer, der ikke er beskrevet som optioner i udbuddet medføre, at udbuddet skal gå om.
Kajen kan fortsat bruges til fortøjning af større erhvervsskibe. Isætning og optagning af både forgår ved Hudes Plads.
Administrationen har i forlængelse af dialogen med bygherrerne fortaget besparelsen:
- Store fliser erstattes af små fliser på Strøget mellem SIMAC og SME
Administrationen har fortaget besparelsen:
- Inventar langs kajkant ændres til katalogvarer
En mere detaljeret beskrivelse af tilpasningsmulighederne er vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. Reduktionsforslag for Byrum på Nordre Kaj).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det samlede anlægsbudget for projekt ”Byrum og adgangsvej ved SIMAC” er på ca. 26,4 mio. kr. hvoraf ca. 7,1 mio. kr. finansieres via lånoptagelse. Der er i budgettet for 2023 afsat et rådighedsbeløb på 13 mio. kr., som søges frigivet.
Før eventuelle reduktioner i projektet er den samlede udgift estimeret til 30,2 mio. kr., hvilket er et forventet merforbrug på 3,8 mio. kr.
Udgifterne fordeler sig som følger:
For at overholde den samlede anlægsramme på 26,4 mio. kr. er der behov for at gennemføre reduktioner i projektet for minimum 3,8 mio. kr.
Administrationen har på den baggrund udarbejdet følgende forslag, anført i en prioriteret rækkefølge på baggrund af administrationens faglige vurdering:
Det vil ikke være muligt at reducere delvist i hver af de ovenstående reduktionsforslag.
CO2-Konsekvensvurdering
På grund af en reduktion af anlægsprojektet vil det medføre en mindre CO2-udledning end tidligere beregnet som følge af byggeri, vejarealer og belysning. Da det ikke er muligt at estimere omfanget af CO2-udledningen fra projektet, er det ikke muligt at afgøre den egentlige CO2-konsekvens.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Liste V og Liste B fremlægger forslag om at gennemføre projektreduktioner for i alt 4.387.000 kr., herunder:
- Entrepriseområdet mod vest udelades (1.947.000 kr.)
- Reducering af vejprojekt mod nord, Nordre Havnevej (792.000 kr.)
- Byrumsinventar udskiftes til katalogvarer (842.000 kr.)
- Granitsten langs kajen udskiftes med OB belægning (806.000 kr.)
Forslaget bringes til afstemning:
For stemmer 3 medlemmer: Liste V og Liste B.
Imod stemmer 4 medlemmer: Liste A og Liste Ø.
Dermed faldt forslaget.
Liste A og Liste Ø fremlægger forslag om at gennemføre projektreduktioner for i alt 3.803.000 kr., herunder:
- Reducering af dele af kajfront udelades (1.064.000 kr.)
- Entrepriseområdet mod vest udelades (1.947.000 kr.)
- Reducering af vejprojekt mod nord, Nordre Havnevej (792.000 kr.)
Forslaget bringes til afstemning:
For stemmer 4 medlemmer: Liste A og Liste Ø.
Imod stemmer 3 medlemmer: Liste V og Liste B.
Dermed var forslaget vedtaget.
Punkt 8 Geohavneparken - besparelsesmuligheder
+Beslutningstema
Med budgetforlig 2023 er administrationen blevet bedt om at vurdere, hvorvidt der kan findes besparelser på bl.a. Havneparken, som der med budget 2022 blev afsat anlægsmidler til. Sagen forelægges med henblik på udvalgets anbefaling vedrørende projektets tidsplan og budgetrammer overfor Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller at Plan- og Lokalsamfundsudvalget overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefaler,
- At godkende, at projektet fortsætter jævnfør projektets tidsplan og at den besluttede budgetramme på 20 mio. kr. (fremskrevet til 20,871 mio. kr. i 2023-priser) fastholdes.
Sagsfremstilling
Baggrund
Havneparkprojektet omfatter arealerne øst og nord for Toldboden på Jessens Mole. Mod nord vil Havneparken blive afgrænset af Godsbanearealet og Havnearbejdernes Hus.
Illustration: Afgrænsning af havnepark
Havneparken er defineret som et rekreativt byrum på havnen rettet mod en bred målgruppe. Havneparken skal kompensere for det ret begrænsede udbud af grønne, rekreative arealer i Svendborg bymidte.
Igangsættelsen af projektet er knyttet til etablering af Hovedpumpestationen, hvis byggeplads overlapper en stor del af Havneparken.
Havneparken er første gang beskrevet i rammelokalplan 349 fra 2005 og dernæst i ”Fremtidens Havn – Udviklingsplan for Svendborg Havn, februar 2014”. Senere har den indgået som et element i konkurrencen for Den Blå Kant og i SIMAC-konkurrencen, samt i 2021 vedtaget i ”Lokalplan 666 - For et område til offentlig havnepark og teknisk anlæg i form af pumpestation”.
I forbindelse med udviklingen af Geopark Det Sydfynske Øhav er der opstillet et mål om at etablere et geopark-besøgscenter i Svendborg Kommune. I forlængelse af dette mål har Lokalplan 666 beskrevet havneparken som besøgscenter gennem primært udendørs formidling og aktiviteter.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 11. marts 2021, at igangsætte udarbejdelse af en dispositionsplan for Havneparken som en utraditionel formidlingsplatform for Geo-parken.
Geohavneparken indgår endvidere som forslag til et signaturprojekt i Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023 – 2035, som pt. er under udarbejdelse.
Status på proces
Der arbejdes for at integrere offentlige funktioner i den nye pumpestation, som Vand og Affald A/S opfører i den kommende havnepark. Det drejer sig om offentlige toiletter og personlift, der skal sikre adgang for alle til taget, som planlægges anvendt som udsigtsplatform og formidlingssted for eksempelvis maritim kulturarv og andre temaer fra Geopark Det Sydfynske Øhav.
Som led i forarbejderne til Geohavneparkprojektet har administrationen undersøgt muligheder for ekstern medfinansiering. Gennem Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan der opnås op til 40% medfinansiering til eksempelvis projekter som fremmer etablering eller fornyelse af havnemiljøer. Projekterne skal facilitere aktiviteter, ophold og kommercielle tilbud på havnen og invitere til, at turister og borgere kan bruge vandet aktivt.
Erhvervsfremmebestyrelsens pulje opslås ultimo 2022 og for dels at have grundlag for at søge ekstern medfinansiering, dels at være rettidigt klar til at gennemføre anlægsarbejder på havneparken så snart pumpestationen er færdigbygget ultimo 2024, har administrationen jf. Plan- og Lokalsamfundsudvalget beslutning af 14. juni 2022, igangsat udarbejdelse af dispositionsplan og efterfølgende projekt for Geohavneparken.
Den forventede tidsplan for politisk behandling og borgerinddragelse er som følger:
- forår 2023 - Orientering af PLU om skitsering + Borgermøde 1
- sommer 2023 – PLU: godkende skitseforslag + Borgermøde 2
- efterår 2023 - PLU: godkende dispositionsforslag
- forår 2024 - TMU godkende projektforslag
- sommer 2024 - TMU: godkende hovedprojekt
- efterår 2024 - TMU: godkende tilbud
Etablering af Geohavneparken afventer hovedpumpestationens færdiggørelse, som forventes afsluttet ultimo 2024. Anlæggelse af havneparken forventes påbegyndt i 2025.
Økonomisk vurdering
Budgettet for Geohavneparken tager udgangspunkt i en erfaringsbaseret m2-enhedspris for denne type anlæg sat i forhold til arealets størrelse.
Parken forventes at skulle indeholde aktiviteter såsom pladser og opholdsarealer, arealer til skate, sport og leg samt aktiviteter og installationer til geoparkformidling. Der ligger således endnu ikke et detaljeret projekt til grund for budgettet, hvorfor de præcise anlægsudgifter ikke er mulige at beregne.
Budgettet skal kunne dække basisbelægninger og faciliteter til ophold, leg og formidling på et vist niveau som beskrevet ovenfor. Hertil kommer omkostninger til etablering af offentlige toiletter og personlift, for at sikre adgang til pumpestationens tag.
Anlægsrammen vurderes ikke at kunne omfatte stedsspecifik eller særligt designet formidling hvorfor mulighederne for eksterne midler afsøges.
Grundet de aktuelle prisstigninger på anlægsarbejder vurderes der at være stor risiko for at budgettet kan overskride anlægsrammen, hvorfor det kan blive nødvendigt at tilpasse projektet eller søge yderligere fondsfinansiering for at realisere projektet i de forventede rammer og med de oprindelige visioner.
På baggrund af de seneste erfaringstal med anlægsprojekter på havnen (udbud af byrum på Nordre Kaj) forventes en anlægspris på ca. 3.800 kr. pr. kvadratmeter. Der er således en stor risiko for, at den forventede pris for Geohavneparken vil overstige det eksisterende budget, hvorfor projektet må nedskaleres alene for at overholde budgettet. Jfr. Bilag 1. (Bilag 1. anlægspriser ifm byrumsprojekter på Svendborg Havn).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I Budgetforlig 2022-2025 blev der afsat 20 mio. kr. til etablering af en Geo-Havnepark. Dette er fremskrevet til ca. 20,871 mio. kr. i 2023 priser, fordelt med 0,25 mio. kr. i 2022, 0,261 mio. kr. i 2023 samt 4,176 mio. kr. i 2024, og 16,184 mio. kr. i 2025.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede d. 14. juni 2022 at frigive anlægsmidler for 2022 på 250.000 kr. i forbindelse med udvikling af koncept og udarbejdelse af dispositionsplan for Geohavneparken.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 10-01-2023
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen godkendes.
Punkt 9 Frigivelse af anlægsmidler til vandløbsrestaurering
+Beslutningstema
Frigivelse af anlægsmidler til vandløbsrestaureringer i Hørup Å, Stokkebækken, Tange Å og i Nørreskov Bæk.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der meddeles og frigives en samlet anlægsbevilling på 5.673.390 kr i 2023 til realisering af fire vandløbsprojekter, som finansieres med 5.496.390 kr. af staten, EU-midler, 143.000 kr. fra Havørred Fyn og 34.000 kr. fra Svendborg Kommune.
- At Svendborg Kommunes egenfinansiering på 34.000 kr. finansieres af rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften.
Sagsfremstilling
Vandplanindsatserne er udpeget i statens vandplan gældende for Det Sydfynske Øhav for perioden (2015-2021). Kommunerne er forpligtet til at gennemføre disse indsatser jævnfør aftale mellem KL og staten.
Vandplanprojekterne finansernes af midler fra staten og EU mens Havørred Fyn-projekterne finansernes af Havørred Fyn med 20% medfinansiering fra kommunen.
Staten og Havørred Fyn har allerede givet tilsagn til at støtte projekterne. Den kommunale finansiering af projekterne er begrænsede og dækkes af rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften.
Administrationen anbefaler at igangsætte anlægsprojekter i fem vandløb i Svendborg Kommune i 2023. Formålet er at restaurere vandløbene så miljøtilstand samt gyde- og opvækstforholdene for havørreder bliver forbedret, jævnfør henholdsvis vandområdeplanens indsatsprogram og Havørred Fyns strategi. Indsatser i både Hørup Å og Stokkebækken er af tekniske årsager samlet i et projekt.
Projektet i Nørreskov Bæk gennemføres som frivilligt arbejde af Svendborg Sportsfiskerforening med støtte fra Havørred Fyn og Svendborg Kommune.
Projekternes økonomi fremgår af nedenstående tabel.
| ANLÆGSBUDGET | |||
PROJEKT | Staten/EU | Havørred Fyn | Svendborg Kommune | Samlet budget |
Hørup Mølle, Spærring ved Lundsbro, Hørup Å og Stokkebækken | 5.054.770 kr.
| 0 kr. | 0 kr. | 5.054.770 kr.
|
Tange Å – Havørred Fyn-projekt | 0 kr. | 108.000 kr. | 27.000 kr. | 135.000 kr. |
Tange Å - Vandplanprojekt | 441.620 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 441.620 kr. |
Nørreskov Bæk | 0 kr. | 35.000 kr. | 7.000 kr. | 42.000 kr. |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften til projekterne finansernes primært af eksterne midler. Svendborg Kommunes andel, i alt 34.000 kr. til Havørred Fyn-projekterne finansieres inden for rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften, som samtidig flyttes til anlæg for 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Punktet har ikke konsekvenser i forhold til udledning af CO2.
Lovgrundlag
Vandløbsloven og Lov om vandplanlægning.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Punkt 10 Garanti til private vandværker om efterfinansiering af nedlæggelse af overflødige brandstandere
+Beslutningstema
I Svendborg Kommune er der omkring 550 brandstandere, som vurderes utidssvarende i forhold til Beredskab Fyns behov. Der blev til Budget 2022-2025 prioriteret et anlægstema vedrørende nedlæggelse af de overflødige brandstandere, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Budget 2022 - Brandhaner). Der blev tildelt 500.000 kr. i hvert af årene. Grundet besparelser blev bevillingen imidlertid tilbagerullet igen i samme periode i forbindelse med en samlet anlægsreduktion vedtaget i Økonomiudvalget den 21. juni 2022, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Konsekvens ved realisering af helt eller delvist anlægsstop 2022-2026). Der er afsat 522.000 kr. i 2023-priser igen fra budget 2026.
De private vandværker vil alligevel gerne så hurtigt som muligt iværksætte sløjfningerne, hvis der er kommunal garanti for, at pengene tilbagebetales fra 2026-2029.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der gives en kommunal garanti for, at de private vandværker kompenseres for udgifter til sløjfning af overflødige brandstandere i perioden 2023-2025 på indtil 2 mio. kr. i budgetårene 2026-2029.
Sagsfremstilling
Det er opgjort, at der findes omkring 640 brandstandere i hele kommunen inkl. ca. 130 ved de private vandværker. Beredskabet har tilkendegivet, at de kun har interesse i at anvende ca. 10% af de eksisterende standere (svarende til ca. 60-70 standere). Derudover har vandværkerne i nogle tilfælde interesse i at bevare enkelte standere til udskylning med videre. Der er derfor samlet set omkring 550 brandstandere, som bør sløjfes.
Brandstandere, der ikke længere bliver brugt af beredskabet, risikerer at frostsprænges. I yderste konsekvens kan manglende udskylning og vedligeholdelse medføre, at vandkvaliteten til forbrugerne bliver dårlig på grund af bakterier og jernudfældninger i det blinde ledningsstykke fra vandværkernes ledning og frem til brandhanen. Den manglende vedligeholdelse er derfor ikke i overensstemmelse med Vandforsyningsplanens og Kommuneplanens målsætninger på vandforsyningsområdet om god drikkevandskvalitet og sikker vandforsyning.
Brandstanderne er kommunal ejendom, og sløjfningen af standerne er dermed også en kommunal udgift. I lyset af konsekvenserne af manglende vedligeholdelse, er det ikke en acceptabel løsning at undlade at vedligeholde standerne og de overflødige stande bør fjernes løbende. Af de ca. 550 brandstandere, som bør sløjfes, er de 418 i Vand & Affalds forsyningsområde. Standerne bør vedligeholdes årligt, men ikke alle vandværker gør dette.
Økonomi til sløjfning af brandstanderne.
På grund af manglende vedligehold af brandstanderne, blev der i et anlægstema til Budget 2022-2025 vedtaget, at afsætte 500.000 kr. årligt til nedlæggelse af overflødige brandstandere. Det blev dog i starten af 2022 besluttet at tilbagerulle bevillingen i samme periode på grund af anlægsbesparelser. Dette har vandværkerne udtrykt bekymring og utilfredshed med, senest i Vandrådets nyhedsbrev (Bilag 3. 2022 – Svendborg Vandråds Nyhedsbrev - December 2022).
De private vandværker var allerede langt med planerne om at kortlægge og nedlægge de overflødige brandstandere og har derfor udtrykt et ønske om at fortsætte med planerne. Da nedlægningen af brandstanderne er en kommunal opgave, skal omkostningerne afholdes af kommunen, men vandværkerne har tilbudt at lægge pengene ud. Vandværkerne har derfor efterspurgt en garanti for, at de udgifter vandværkerne lægger ud for kommunen, vil blive tilbagebetalt fra 2026-2029.
Ved de private vandværker er der kortlagt ca. 130 overflødige brandstandere, hvoraf de 75 ikke vedligeholdes i dag. Der er iværksat et samarbejde med Beredskab Fyn om endeligt at identificere, hvilke brandstandere Beredskabet ønsker at bevare. Der foreligger endnu ikke en færdig plan. Arbejdet skal naturligvis koordineres med vandværkerne inden sløjfningerne begyndes. Ifølge vandværkerne koster sløjfningen af en brandstander omkring 25.000 kr. Hvis der lægges til grund, at der er tale om en sløjfning af alle 75 brandstandere i perioden 2023-2025, vil der være behov for at stille en garanti på et beløb på 1,875 mio. kr., til tilbagebetaling til vandværkerne fra 2026-2029. Beløbet ligger indenfor en samlet ramme på 2 mio. kr. for budgetperioden.
Den samlede omkostning til sløjfning af alle kommunens overflødige brandstandere er estimeret til 13,75 mio. kr. Med den nuværende afsatte ramme på 522.000 kr. i 2023 priser fra 2026 rækker sløjfningsperioden derfor langt ud over næste budgetperiode (knap 26 år). Vandværkerne vil dog også fjerne nogle af brandstanderne, når de alligevel skal renovere ledningsstrækninger, ligesom de er interesserede i at overtage enkelte af brandstanderne for at anvende dem til udskylning og prøvetagninger. Den samlede omkostning kan derfor forventes at blive mindre, og der kan, ved ledningsfornyelser, være forholdsvis store besparelser i byområder, hvor standerne står tæt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede anlægsomkostninger anslås til ca. 13,75 mio. kr., og med et årligt budget fra 2026 på 522.000 kr. i 2023-priser, vil det tage ca. 26 år at nedlægge alle brandstandere.
CO2-Konsekvensvurdering
Beslutningen har ingen CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Vandforsyningsloven.
Beredskabsloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Punkt 11 Enhedslisten - Stop for brug af gummigranulat til ridebaner og lignende
+Beslutningstema
Enhedslisten.
Sagsfremstilling
Jesper Kiel, forperson for Teknik- og Miljøudvalget ønsker følgende behandlet på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 12. januar 2023
”Stop for brug af gummigranulat til ridebaner og lignende
Kommunen har givet tilladelse til at anvende gummigranulat fra brugte bildæk på en ridebane. Danmarks Naturfredningsforening har klaget over tilladelsen, fordi det vil føre til at der spredes mikroplast i det omgivende miljø.
Kommunen har løbende skærpet kravene til kunstgræsbaner fordi, som også bruger gummigranulat, for at reducere spredning af gummigranulat. Modsat kunstgræsbaner, så er der mange alternativer til gummigranulat på ridebaner, og derfor bør kommunen ikke give tilladelse til at anvende gummigranulat som underlag på ridebaner.
Forpersonen for Teknik- og Miljøudvalget indstiller:
- Kommunens administrationspraksis vedr. ridebaner og lignende anlæg ændres således, at der ikke gives tilladelse til at anvende gummigranulat.
- Tilladelser til ridebaner med gummigranulat trækkes så vidt muligt tilbage.”
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Administrationen anmodes om at belyse sagen til mødet i februar.
Punkt 12 Enhedslisten - Nedbringelse af returtemperaturen i kommunens bygninger tilkoblet Svendborg Fjernvarme
+Beslutningstema
Enhedslisten.
Sagsfremstilling
Jesper Kiel, forperson for Teknik- og Miljøudvalget ønsker følgende behandlet på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 12. januar 2023:
” Nedbringelse af returtemperaturen i kommunens bygninger tilkoblet Svendborg Fjernvarme
Svendborg Fjernvarme har en stor udfordring med, at mange forbrugere har en alt for høj returtemperatur. Den ligger samlet set på 45-55 grader, men den bør normalt i vinterperioden komme under 35 grader. Den høje returtemperatur lægger beslag på stor kapacitet i rørene, fører til reduceret effekt af varmepumpen og er medvirkende årsag til fjernvarmens varmetab på over 20 %. Med andre ord høj returtemperatur skader klimaet og fører til øget energiforbrug.
Løsningen findes i indregulering af forbrugernes anlæg, den opgave ligger hos de enkelte fjernvarmeforbrugere. Som en af de helt store kunder hos Svendborg Fjernvarme bør Svendborg Kommunen gennemgå sine anlæg i løbet af denne fyringssæson. Indsatsen er også en del af indsats 4 i klimahandlingsplanens handlingskatalog.
Forpersonen for Teknik og Miljøudvalget indstiller:
- Administrationen iværksætter en gennemgang og indregulering af kommunens anlæg koblet til Svendborg Fjernvarme.
- Der udarbejdes en oversigt over samtlige af kommunens målere før og efter en indregulering og en oversigt over, hvor der kan være behov for investeringer.
Eksempel fra Svendborg Fjernvarmes liveproduktion 3/1 2023 fra: https://www.energyweb.dk/svendborg/
”
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Administrationen anmodes om at belyse sagen til mødet i marts.
Punkt 13 Evaluering af udvalgets arbejde
+Beslutningstema
Evaluering af udvalgets arbejde i 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
På baggrund af tidligere politisk beslutning har udvalgene i Svendborg Kommune igennem en længere årrække haft evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive udvalg.
Evalueringen tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Som et input til drøftelse vedlægges opsamling fra Teknik- og Miljøudvalgets møde den 13. januar 2022, hvor forventninger til valgperiodens arbejde blev drøftet, jfr. Bilag 1 (Bilag 1. Opsamling fra Teknik- og Miljøudvalgets møde 13012022).
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Sagen blev drøftet.
Punkt 14 Årshjul 2023 for Teknik- og Miljøudvalget
+Beslutningstema
Sagen fremlægges med henblik på udvalgets godkendelse af forslag til årshjul for 2023.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At årshjul for 2023 godkendes.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet årshjul 2023 for Teknik- og Miljøudvalget med større emner og temaer, der skal udvalgsbehandles i løbet af kalenderåret, jfr. Bilag 1. (Bilag 1. Udkast årshjul 2023 Teknik- og Miljøudvalget).
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Årshjulet blev godkendt med bemærkning om, at det gerne må suppleres med en mere omfattende løbende orientering om større, kommende sager.
Punkt 15 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
John Arly Henriksen (Liste A) orienterede om, at Erhvervs- og Turismeudvalget er i gang med at undersøge muligheden for nye p-pladser for autocampere.
Administrationen:
Der orienteres om en række temaer, jævnfør Bilag 1 (Bilag 1. Orientering fra administrationen):
- Orientering vedr. borgertip-app
- Orientering vedrørende Øhavsstien, alternativ rute vest for Præstens Skov ved højvande
Kommende større sager:
Kort temamøde om ruteoptimering som grundlag for FynBus' el-busudbud
Ansøgning om udvidelse af skydetider på skydebane.
Igangsætning af anden offentlige høring af udkast til tilladelse og miljøvurdering for 3 vindmøller ved Broholm.
Strategisk drøftelse af udmøntning af budgetlagte midler til naturpleje.
Lån til energioptimeringer af kommunens bygninger.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Orienteringen tages til efterretning.