Punkt 4 Fynbus - Økonomisk status 2022 - 2026
Beslutningstema
Orientering om den økonomiske status vedrørende kommunens udgifter til FynBus 2022 til 2026.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Miljøudvalget,
- At orienteringen om den økonomiske status for 2022 til 2026 vedrørende kommunens udgifter til FynBus tages til efterretning.
Sagsfremstilling
FynBus’ bestyrelse har den 17. november 2022 haft budgetterne for 2023 og budgetoverslagsåerne 2024 til 2026 til behandling.
Budgetterne bygger på fossile køretøjer samt en manuel korrektion, jævnfør beslutningen om tilpasning af lokalruterne på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 10. november 2022.
På baggrund heraf har Svendborg Kommune fået oplyst det forventede udgifts- og indtægtsbudget for 2023 til 2026. Dette ses af nedenstående.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
FynBus - Nettobudget | 32,9 | 33,2 | 33,0 | 33,0 |
Hertil kommer, at der skal afregnes et merforbrug for 2021 på ca. 1,0 mio. kr. og et forventet merforbrug på 3,4 mio. kr. for 2022. Den nuværende aftale med FynBus gør, at et eventuelt merforbrug først bliver afregnet to år efter. Så merforbruget i 2021 afregnes i 2023 og det forventede merforbrug i 2022 afregnes i 2024.
Med udgangspunkt i ovenstående, forventes udgiften til Svendborg Kommune at lyde på nedenstående i 2023 til 2026.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
FynBus - Nettobudget | 32,9 | 33,2 | 33,0 | 33,0 |
Merforbrug | 1,0 | 3,4 | 0,0 | 0,0 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Sammenholdes de forventede udgifter med Svendborg Kommunes budgetter ses et forventet årligt merforbrug.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Svendborg Kommunes budget | 29,6 | 32,0 | 31,2 | 31,2 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Mer-/mindreforbrug | -4,3 | -4,6 | -1,8 | -1,8 |
- = Merforbrug / + =Mindreforbrug
Der er i anlægspuljen ”CO2-Reduktionsplan 2021-2030” indarbejdet et årligt budget fra 2023 og frem til at håndtere en på daværende tidspunkt forventet prisstigning i forbindelse med omstillingen til ikke-fossil drift af busser og specialkørsler. I 2023 er budgettet på 3,5 mio. kr. stigende til 4,0 mio. kr. i årerne 2024 og frem.
Indarbejdes de afsatte budgetmidler fra CO2-reduktionsplanen i det forventede merforbrug reduceres merforbruget jævnfør nedenstående.
I mio. kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Svendborg Kommunes budget | 29,6 | 32,0 | 31,2 | 31,2 |
Forventet udgift til Svendborg Kommune | 33,9 | 36,6 | 33,0 | 33,0 |
Mer-/mindreforbrug | -4,3 | -4,6 | -1,8 | -1,8 |
CO2-Reduktionsplan | 3,5 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Mer-/mindreforbrug | -0,8 | -0,6 | 2,2 | 2,2 |
- = Merforbrug / + =Mindreforbrug
Ved at overføre det forventede merforbrug mellem årerne vil det være muligt at udligne det akkumulerede forventede merforbrug i budgetår 2025.
Budgetforlig 2023
I budgetforhandlingerne for 2023 fremgik der af reduktionsforslaget for Almen Skolekørsel et forslag til en årlig omdisponering på 1,5 mio. kr. fra anlægspuljen ”CO2-Reduktionsplan 2021-2030” til anlægspuljen ”Trafiksikkerhed og Cykelfremme”, for at opretholde det nuværende niveau til trafiksikkerhed på anlægsbudgettet.
Dette blev ikke prioriteret til budgetforhandlingerne og det vil derfor ikke være muligt at opretholde det nuværende niveau til trafiksikkerhed på anlægsbudgettet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Orienteringen tages til efterretning.