Punkt 10 Garanti til private vandværker om efterfinansiering af nedlæggelse af overflødige brandstandere
Beslutningstema
I Svendborg Kommune er der omkring 550 brandstandere, som vurderes utidssvarende i forhold til Beredskab Fyns behov. Der blev til Budget 2022-2025 prioriteret et anlægstema vedrørende nedlæggelse af de overflødige brandstandere, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Budget 2022 - Brandhaner). Der blev tildelt 500.000 kr. i hvert af årene. Grundet besparelser blev bevillingen imidlertid tilbagerullet igen i samme periode i forbindelse med en samlet anlægsreduktion vedtaget i Økonomiudvalget den 21. juni 2022, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Konsekvens ved realisering af helt eller delvist anlægsstop 2022-2026). Der er afsat 522.000 kr. i 2023-priser igen fra budget 2026.
De private vandværker vil alligevel gerne så hurtigt som muligt iværksætte sløjfningerne, hvis der er kommunal garanti for, at pengene tilbagebetales fra 2026-2029.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der gives en kommunal garanti for, at de private vandværker kompenseres for udgifter til sløjfning af overflødige brandstandere i perioden 2023-2025 på indtil 2 mio. kr. i budgetårene 2026-2029.
Sagsfremstilling
Det er opgjort, at der findes omkring 640 brandstandere i hele kommunen inkl. ca. 130 ved de private vandværker. Beredskabet har tilkendegivet, at de kun har interesse i at anvende ca. 10% af de eksisterende standere (svarende til ca. 60-70 standere). Derudover har vandværkerne i nogle tilfælde interesse i at bevare enkelte standere til udskylning med videre. Der er derfor samlet set omkring 550 brandstandere, som bør sløjfes.
Brandstandere, der ikke længere bliver brugt af beredskabet, risikerer at frostsprænges. I yderste konsekvens kan manglende udskylning og vedligeholdelse medføre, at vandkvaliteten til forbrugerne bliver dårlig på grund af bakterier og jernudfældninger i det blinde ledningsstykke fra vandværkernes ledning og frem til brandhanen. Den manglende vedligeholdelse er derfor ikke i overensstemmelse med Vandforsyningsplanens og Kommuneplanens målsætninger på vandforsyningsområdet om god drikkevandskvalitet og sikker vandforsyning.
Brandstanderne er kommunal ejendom, og sløjfningen af standerne er dermed også en kommunal udgift. I lyset af konsekvenserne af manglende vedligeholdelse, er det ikke en acceptabel løsning at undlade at vedligeholde standerne og de overflødige stande bør fjernes løbende. Af de ca. 550 brandstandere, som bør sløjfes, er de 418 i Vand & Affalds forsyningsområde. Standerne bør vedligeholdes årligt, men ikke alle vandværker gør dette.
Økonomi til sløjfning af brandstanderne.
På grund af manglende vedligehold af brandstanderne, blev der i et anlægstema til Budget 2022-2025 vedtaget, at afsætte 500.000 kr. årligt til nedlæggelse af overflødige brandstandere. Det blev dog i starten af 2022 besluttet at tilbagerulle bevillingen i samme periode på grund af anlægsbesparelser. Dette har vandværkerne udtrykt bekymring og utilfredshed med, senest i Vandrådets nyhedsbrev (Bilag 3. 2022 – Svendborg Vandråds Nyhedsbrev - December 2022).
De private vandværker var allerede langt med planerne om at kortlægge og nedlægge de overflødige brandstandere og har derfor udtrykt et ønske om at fortsætte med planerne. Da nedlægningen af brandstanderne er en kommunal opgave, skal omkostningerne afholdes af kommunen, men vandværkerne har tilbudt at lægge pengene ud. Vandværkerne har derfor efterspurgt en garanti for, at de udgifter vandværkerne lægger ud for kommunen, vil blive tilbagebetalt fra 2026-2029.
Ved de private vandværker er der kortlagt ca. 130 overflødige brandstandere, hvoraf de 75 ikke vedligeholdes i dag. Der er iværksat et samarbejde med Beredskab Fyn om endeligt at identificere, hvilke brandstandere Beredskabet ønsker at bevare. Der foreligger endnu ikke en færdig plan. Arbejdet skal naturligvis koordineres med vandværkerne inden sløjfningerne begyndes. Ifølge vandværkerne koster sløjfningen af en brandstander omkring 25.000 kr. Hvis der lægges til grund, at der er tale om en sløjfning af alle 75 brandstandere i perioden 2023-2025, vil der være behov for at stille en garanti på et beløb på 1,875 mio. kr., til tilbagebetaling til vandværkerne fra 2026-2029. Beløbet ligger indenfor en samlet ramme på 2 mio. kr. for budgetperioden.
Den samlede omkostning til sløjfning af alle kommunens overflødige brandstandere er estimeret til 13,75 mio. kr. Med den nuværende afsatte ramme på 522.000 kr. i 2023 priser fra 2026 rækker sløjfningsperioden derfor langt ud over næste budgetperiode (knap 26 år). Vandværkerne vil dog også fjerne nogle af brandstanderne, når de alligevel skal renovere ledningsstrækninger, ligesom de er interesserede i at overtage enkelte af brandstanderne for at anvende dem til udskylning og prøvetagninger. Den samlede omkostning kan derfor forventes at blive mindre, og der kan, ved ledningsfornyelser, være forholdsvis store besparelser i byområder, hvor standerne står tæt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede anlægsomkostninger anslås til ca. 13,75 mio. kr., og med et årligt budget fra 2026 på 522.000 kr. i 2023-priser, vil det tage ca. 26 år at nedlægge alle brandstandere.
CO2-Konsekvensvurdering
Beslutningen har ingen CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Vandforsyningsloven.
Beredskabsloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.