Kultur- og Fritidsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Godkendt.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 2 Svendborg Bibliotek - Årsberetning 2019 og Virksomhedsplan 2020
+Beslutningstema
Orientering.
Orientering om Svendborg Biblioteks Årsberetning 2019 og Virksomhedsplan 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Årsberetning 2019 og Virksomhedsplan 2020 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Biblioteksleder Berit Sandholdt Jacobsen deltager i mødet og fremlægger Årsrapport 2019 og Virksomhedsplan 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Årsberetning 2019 og Virksomhedsplan 2020 taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 3 Budget 2021 - Kultur- og Fritidsudvalget
+Beslutningstema
Budget 2021 for Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Direktionen indstiller,
- Drøftelse af temaer til budget 2021 samt eventuel fremsendelse af to yderligere temaer til budgetdrøftelserne
Sagsfremstilling
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 18. juni blev det besluttet af fremsende følgende driftstemaer til de videre budgetdrøftelser:
- Genindførelse af søndagsåbent på Svendborg Bibliotek i vinterhalvåret
- Udviklingsprojekt Ribers Gaard
- Fynsk laboratorium for ung kunst
- Maritim kulturarv på havnen
- Fortsættelse af Egnsteateraftalen – refusionsudfordring
- Styrkelse af ungeinvolveringen i Svendborg Kommune
Der er derudover indkommet to nye temaer, som fremlægges for udvalget med henblik på beslutning om oversendelse til budgetdrøftelserne:
- Opstart og drift af udstillingsstedet Klubben (på spillestedet Harders)
- Pendulforsøg
Udvalget besluttede desuden at fremsende følgende anlægstemaer:
- Trailcenter Svendborg – Outdoorfacilitet
- Svendborg Tennisklub – anlæg af padelbaner
- Sydfyns squash Club – digitalt center ved Rantzausminde Skole
- Svendborg Idrætscenter - anlæg og drift af ny træningshal
- Svendborg Petanqueklub – udvidelser af baner ved Møllergade
- Rantzausminde Havbadeforening – ny sauna på Rantzausminde Havn
- Kom og Dans Svendborg – etablering af dansegulv på Lilletorv
- Svendborg Sund Sejlklub – faciliteter Strandgården Rantzausminde
- Skeifa Svendborg - Etablering af opvarmningsbane i Svendborg Vest.
- Egebjerg Fodbold – fodboldbane ved Vester Skerningehallen
- Thurø Ridelaug – etablering af ridesti (delvist finansieret af Lokaludvalgets pulje)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af de enkelte beskrivelser.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Foruden de tidligere fremsendte budgettemaer besluttede udvalget at genfremsende budgettemaet fra 2020 vedr. ubetjente biblioteker samt de nye budgettemaer: ”Opstart og drift af udstillingsstedet Klubben” og ”pendulforsøg”.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 4 Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 for Kultur- og Fritidsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På mødet den 18. juni 2020 fik Kultur- og Fritidsudvalget en kort overordnet status på økonomiopfølgningen pr. 31. maj. Økonomiudvalget behandlede den 23. juni den samlede koncernrapport pr. 31. maj, hvori udvalgets bidrag indgik. Koncernrapporten var ekstraordinært fremrykket til behandling i juni på grund af behov for indblik i afledte økonomiske konsekvenser af Corona.
Forventet regnskab på Kultur- og Fritidsudvalgets område udgør 83,1 mio. kr., som i forhold til korr. budget på 82,3 mio. kr. resulterer i et merforbrug på 0,8 mio. kr. Siden opfølgningen pr. marts er forventet regnskab steget med 0,2 mio. kr., som primært skyldes merudgifter afledt af forlænget periode med Corona.
Merforbruget på 0,8 mio. kr. skyldes primært
- Negativ overførselspulje fra tidligere år med 1,7 mio. kr.
- Merforbrug på biblioteket på 0,3 mio. kr. som skyldes mindreindtægter vedrørende gebyrer og merudgifter til øget brug af e-reolen og filmstriben som følge af nedlukning ifm. Corona.
- Mindreforbrug på 0,8 mio. kr. vedrørende lokaletilskud og aftenskoleundervisning under det Folkeoplysende område.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte rapport.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 5 Råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal beliggende ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at der indgås en 25 årig råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane
- at Administrationen på Byrådets vegne bemyndiges til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Egense/Rantzausminde Idrætsforening retter henvendelse til CETS med anmodning om at få råderet over et ca. 10 x 20 meter stort areal til etablering af endnu en padelbane.
Arealet er beliggende på adressen Dyrekredsen 12, del af ejendommen matr.nr. 25be, Egense By, Egense.
Foreningen fik i 2019 råderet over et areal til etablering af en padelbane, og har siden oplevet en markant medlemsfremgang til sporten. Dette har gjort, at foreningen ikke længere kan imødekomme efterspørgslen, og har derfor et ønske om at udvide med endnu en bane. Banen vil blive placeret i umiddelbar forlængelse af den første bane.
Rantzausminde Skole har udtalt sig positivt om foreningens ønske om etablering af endnu en padelbane.
Sport og Idræt i Svendborg har på møde den 24. juni 2020 behandlet sagen.
Høringssvar vedlægges som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Egense/Rantzausminde Idrætsforening forventer i lighed med foreningens første padelbane, at kunne finansiere anlægsudgiften ved hjælp af fonde og egne midler, ligesom foreningen også påtager sig udgiften til den løbende vedligeholdelse.
Anlægget af padelbanen medfører dermed ingen udgift for kommune.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 6 Råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal beliggende i forlængelse af nuværende Tåsinge Tennispark til etablering af padelhal med 4 indendørs padelbaner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 25 årig råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal på Eskærvej til opførelse af padelhal med fire indendørs baner samt tilhørende parkeringspladser
- At der reduceres i størrelsen på det areal, som Sundhøj Børneby har indgået areallejekontrakt med Svendborg Kommune om, svarende til det areal Tåsinge Tennis og Padel Klub ønsker råderet over
- Råderetten gives med det samme, men bortfalder hvis projektet ikke er realiseret inden for 5 år
Sagsfremstilling
Tåsinge Tennis og Padel Klub oplever stor succes med padel, og har over de senere år fordoblet medlemstallet, så det i dag tæller ca. 400 medlemmer.
Klubben ønsker at udbrede sporten yderligere, og samtidig tilbyde muligheden for at spille padel indendørs ved opførelse af en padelhal.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har i dag samarbejdsaftaler med flere af byens folkeskoler og efterskoler på Sydfyn, hvor der tilbydes undervisning i padel, og bidrager på den måde aktivt ind i den åbne skole og idrætsskolekonceptet. Samarbejdet kan med en padelhal udbygges til helårsundervisning.
Det er ligeledes hensigten at indgå samarbejdsaftaler om brug af hallen med de øvrige padelklubber på Sydfyn, ligesom en hal vil gøre det muligt at tiltrække landsdækkende turneringer.
Det ønskede areal til etablering af padelhallen udgør ca. 2.100 m2 (35 x 60 m) og er beliggende i umiddelbar forlængelse af Tåsinge Tennispark, på matrikelnr. 3bb Vindeby, Bregninge.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har endnu ikke fået udarbejdet et egentligt skitseprojekt på padelhallen, da projektets realisering er betinget af, at klubben får råderet over det ønskede areal.
Det ønskede areal på de ca. 2.100 m2 er en del af et ca. 7.361 m2 stort areal, som er udlejet til Sundhøj Børneby på en lejekontrakt frem til 2043. Arealet anvendes til aktiviteter for juniorklubben.
Svendborg Kommune kan dog jf. lejekontrakten reducere i arealet i perioden, såfremt arealet skal anvendes helt eller delvis til kommunale formål eller andet.
Bestyrelsen for Sundhøj Børneby ser positivt på etablering af en padelhal på arealet, og accepterer en afståelse af dele af det samlede areal, svarende til tennisklubbens ønske på ca. 2.100 m2. Bestyrelsen påpeger dog, at den ekstra trafik hallen vil medføre i området, bør inddrages i planlægningen, henset til trafiksikkerheden for børn og det faktum, at der ikke er parkeringspladser tilknyttet tennisklubben.
Sport og Idræt i Svendborg har på møde den 24. juni 2020 behandlet sagen.
Høringssvar vedlægges som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tåsinge Tennis og Padel Klub er bygherre på projektet og vil realisere projektet med egne midler, fondsmidler og i det omfang, der er behov/gives mulighed for det, vil der blive ansøgt kommunale midler.
Padelhallen vil blive drevet af frivillige, og samtlige udgifter til drift og vedligehold afholdes af Tåsinge Tennis og Padel Klub.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 7 Svendborg Sunds Sejlklub - lejekontrakt på Strandgården, Rantzausminde
+Beslutningstema
Forlængelse og udvidelse af lejekontrakt med Svendborg Sunds Sejlklub på Strandgården
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at eksisterende lejekontrakt mellem Svendborg Sunds Sejlklub og Svendborg Kommune forlænges, så den løber i 30 år
- at lejekontrakten udvides til også at omfatte Strandgårdens vestlige bygning
- at administrationen bemyndiges til, på Byrådets vegne, at udarbejde en allonge til Svendborg Sunds Sejlklubs lejekontrakt indeholdende, såvel ovennævnte forlængelse som udvidelsen.
Sagsfremstilling
Svendborg Sunds Sejlklub har siden 1985 haft klubfaciliteter i den kommunale bygning Strandgården. Strandgården består af 2 kommunale bygninger forbundet med en buet overdækket gang, og med åben udsigt mod Rantzausminde Lystbådehavn. Endvidere er der en nyere tilbygning, som ejes af klubben.
Klubben har lejekontrakt på den østlige bygning, som primært anvendes til mødeaktiviteter, ligesom bygningen indeholder køkken, bad og toilet.
Den vestlige bygning er ikke omfattet af lejekontrakten, men klubben har mulighed for at anvende den til sejl- og grejopbevaring, hvilket har været praksis gennem alle årene.
Strandgården er gennem årene løbende vedligeholdt, men trænger nu til en større renovering, idet der flere steder i tag, spær og facader er konstateret råd. Bygningen er ikke tidssvarende hvad angår toilet- og baderum og køkken.
Klubben har gennem nogle år arbejdet på en vision om at renovere og udvikle de fysiske rammer på Strandgården, for dermed både at kunne tage hånd om et renoveringsmæssigt efterslæb, og samtidig gøre stedet attraktivt og mere nutidigt til glæde for foreningens egne medlemmer og lokalområdets øvrige foreninger. Det er ambitionen, at stedet skal være det naturligt samlingspunkt for primært sejlsporten, men også for andre interesserede foreninger, i Svendborgs vestlige del.
Ved at ændre i bygningernes funktioner og anvendelse, vil det være muligt at etablere handicapvenlige herre- og dameomklædning i stueplan, ligesom møde- og teorilokaler og kontor kan placeres hensigtsmæssigt i forhold til afvikling af undervisning og stævner.
Det er ligeledes ambitionen, at tungt grej skal flyttes fra placering bag Strandgården og nedgraves i skråningen, for på den måde at lette håndtering af grej for klubbens medlemmer.
Svendborg Sunds Sejlklub har ca. 320 medlemmer, hvoraf 60 medlemmer er under 25 år.
En gennemgribende renovering af Strandgården kan foreningen ikke selv løfte økonomisk, men vil kræve fondsmidler. Det er derfor afgørende for foreningen, at lejemålet forlænges til en ny 30 årig periode omfattende begge bygninger.
Sport og Idræt i Svendborg har på møde den 24. juni 2020 behandlet sagen.
Høringssvar vedlægges som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En forlængelse af eksisterende lejekontrakt og udvidelse af råderet over den vestlige bygning, vurderes til ikke at give øgede afledte driftsudgifter for Svendborg Kommune, idet bygningen allerede i dag benyttes af foreningen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 8 Kunst i det offentlige rum - udsmykning af sikringsskabe
+Beslutningstema
Orientering om beslutning om at tillade udsmykning af sikringsskabe ved lysreguleringer.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget:
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Sydfyns Kulturforening har anmodet Svendborg Kommune om at træffe beslutning om anvendelse af sikringsskabene ved trafiksignalerne som ”lærred” for professionel kunst.
Projektet tænkes finansieret af Kulturministeriets Sommeraktivitetspulje, hvortil der er ansøgningsfrist 1.august 2020.
Grundet tidsfristen for ansøgning om finansiering har borgmesteren og udvalgsformændene for henholdsvis Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget givet tilladelse til projektet.
Sydfyns Kulturforening skriver:
”Forskellige steder i Verden har man valgt at bruge sikringsskabene ved trafiksignalerne som "lærred" for professionelle kunstnere - dels for at skabe mere liv i gadebilledet, men i lige så høj grad for at undgå graffiti og hærværk.
I Sydfyns Kulturforening (SFK) synes vi, det ville være fantastisk, hvis kommunen ville stille sikringsskabe til rådighed for professionelle kunstnere (gerne lokale) så den her form for inventarkunst blev en del af vores offentlige rum. Det ville i høj grad bidrage til Svendborgs brand som kulturby…
…vores vision er, at hver kunstner får tildelt et af FN's 17 Verdensmål, som deres billede skal tage udgangspunkt i.
Projektet vil på den måde understøtte det arbejde kommunen i forvejen har dedikeret sig til, både mht. Verdensmålene og til bæredygtighedstemaet i forbindelse med Landsstævnet.
SFK vil naturligvis stå for kuratering, praktisk gennemførelse og økonomistyring. Vi forventer at søge penge i Sommeraktivitetspuljen fra Kulturministeriet til projektets samlede udgifter.”
Tildeles projektet ikke midler fra Kulturministeriet vil Sydfyns Kulturforening søge midler ved andre fonde for at gennemføre projektet.
Svendborg Kommune har 23 anlæg, hvoraf 3 ligger i zone 1, jf. den bevarende lokalplan 290 for Svendborg By. Det betyder, at der skal foretages en planmæssig forespørgsel for de tre anlæg.
Administrationen har undersøgt mulighederne, og vurderer ikke, at der er trafikmæssige eller tekniske begrænsninger i forslaget. For at sikre vedligeholdelse af kunstværkerne har administrationen aftalt en ansvarsfordeling med Sydfyns Kulturforening.
a) Svendborg Kommune har fortsat den almindelig drift af skabene.
b) Svendborg Kommune afsætter midler til at afrense skabene, når de ikke længere skal tjene som kunstværker, idet det vurderes mindre realistisk, at en bevilling fra staten vil indeholde midler til dette.
c) Skabet skal efter 3 år afrenses eller males i den eksisterende farve, dog kan samme kunstværk forlænges ved en ansøgning til Kultur- og Fritidsudvalget.
d) Ansvaret for vedligehold skal aftales mellem de, der står bag ansøgningen og kunstneren som maler skabet, således at en af disse er ansvarlig for, at kunsten løbende holdes vedlige. Hvis Svendborg Kommune i forbindelse med det almindelig tilsyn af skabene får mistanke om eller kan konstatere hærværk gives besked til Sydfyns Kulturforening.
Øvrigt tilsyn med kunsten foretages af Sydfyns Kulturforening.
e) Svendborg Kommune kan til enhver tid forlange og gennemføre, at skabene afrenses eller males, således de føres tilbage til den eksisterende farve
f) Hvis skabene bliver påkørt eller af anden årsag skal udskiftes vil der blive opsat et nyt skab i den almindelige grå farve.
g) Hvis skabet eller dens indmad skades i forbindelse med udførelsen af kunstværket, skal skaden repareres uden udgifter for Svendborg Kommune.
h) Kunstnerne eller de, der stå bag ansøgningen skal selv forestå ansøgning til Byg og BBR for de anlæg, hvor der kræves myndighedstilladelse. Trafik og Infrastruktur giver fuldmagt hertil.
Administrationen udarbejder et forslag til finansiering af afrensning, som kan indgå i budgetprocessen for 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sydfyns Kulturforening søger 15.000 kr. pr. sikringsskab til udsmykning og penge til formidling af kunstprojektet.
Det vurderes, at afrensning af skabene, når/hvis de ikke længere skal fungere som galleri i gennemsnit vil koste 3.500 kr. pr. skab, samt eventuelle udskiftninger. Der vil i alt være behov for en bevilling på 60.000 kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen umiddelbart
Lovgrundlag
Planlov
Lokalplan 290
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Sagen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 9 Svendborg Senior Scene
+Beslutningstema
B: Beslutning
Ansøgning fra Svendborg Senior Scene om tilskud på 5.000 kr. til forestillingen/kabaretten med arbejdstitel: 2 min. i 12., der opføres i Borgerforeningen i september 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen.
Sagsfremstilling
Svendborg Senior Scene er en underafdeling af Svendborg Fritidsteater. Seniorscenen har eksisteret i 10 år og tæller i dag 15 kontingentbetalende seniorer, der laver en årlig forestilling. I år har seniorerne foruden at være aktive spillere, medvirket til ideer samt oplæg til tekst og sang til manuskriptet.
Siden ansøgningen blev indsendt, er der sket ændringer i spilleplan og budget i forhold til, hvad der er anført i ansøgningen. Forestillingen spilles to gange, men den ene er nu en lukket forestilling solgt på forhånd. Den anden opføres med billetter i løssalg.
Budgettet er på 32.000 kr. der foruden nærværende ansøgning er dækket ind ved fondsstøtte, forestillingssalg og forventet billetsalg på 7.000 kr. på baggrund af en billetpris på 70 kr.
Afdelingens bemærkninger
Svendborg Senior Scene modtog i 2011 et igangsætningstilskud fra Svendborg Kommune på 38.500 kr. i forbindelse med opstart af en række søndags øve arrangementer. Der er ikke siden søgt kommunalt tilskud. Det vil være i overensstemmelse med Kulturløftets visioner at støtte aktiviteten. I givet fald med en underskudsgaranti, da der er usikkerhed omkring billetindtægten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde fra kulturpuljen, hvor der p.t. er et ikke disponeret beløb på ca. 59.000 kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Udvalget bevilgede 5.000 kr. fra Kulturpuljen.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 10 Gruppeudstillingen Samfund, satire og surrealisme
+Beslutningstema
B. Beslutning
Ansøgning fra SAK Kunstbygning, om et tilskud på 45.000 kr. til aflønning af kurator og teknisk udstyr i forbindelse med gruppeudstillingen Samfund, satire og surrealisme på SAK i perioden 20. september til 15. november 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen
Sagsfremstilling
Udstillingen er SAK´s særudstilling i sæsonen, og en anden type udstilling end de traditionelle billedkunstudstillinger. SAK vurderer udstillingen som en national udstilling, idet den vil berøre den politiske og personlige satire præsenteret af en række danske og udenlandske kunstnere i forskellige medieformer som maleri, video, tegning og installation.
I udstillingsperioden vil SAK desuden invitere til stand-up shows, performans og digtoplæsninger om temaet. Projektet vil derudover levere et historisk perspektiv med de vigtigste spor, satiren og surrealismen har sat gennem tiden. Det vil blandt andet foregå gennem lånte materialer og værker som maleri, TV-sketches fra BBC, DR2 og Lorry, samt film og forskellige skrevne medier.
Der er igangsat et samarbejde med Fyns Amts Avis omkring emnet satire i medierne, hvor blandt andet de inviterede kunstnere vil bidrage med indslag i avisen, som skal danne grundlag for et tillæg, som også vil fungere som udstillingsavis for udstillingen. Denne skal være gratis for udstillingens besøgende. Udstillingen danner tillige grundlag for Kulturugen for 6. årgang i Svendborg, som er et samarbejde mellem Biblioteket, B&U Teatret og SAK.
Udgiftsbudgettet er på 785.641 kr., hvoraf egenfinansieres 62.700 kr. Herudover er der på nuværende tidspunkt støttetilsagn på samlet 320.000 kr.
Restbeløbet på 402.941 kr. søges foruden nærværende ansøgning, dækket ind ved tilskud fra en række fonde, der endnu mangler svar fra. Entréindtægten estimeres til 10.000 kr.
SAK oplyser, at udstillingen gennemføres selvom der ikke opnås fuld finansiering af udgiftsbudgettet, idet de har mulighed for at skære nogle af de allerdyreste tiltag fra.
Afdelingens bemærkninger:
SAK modtager et årligt driftstilskud fra Svendborg Kommune på ca. 558.000 kr. i 2020 til bygningsdrift og udstillinger. Det følger af bestemmelserne om tilskud fra kulturpuljen, at ansøgere, der i forvejen modtager driftsstøtte fra Svendborg Kommune skal redegøre for og dokumentere, hvordan arrangementet/projektet rækker ud over den ordinære drift, idet der ikke kan søges ekstra driftsmidler.
SAK oplyser, at årets særudstilling er væsentligt mere omfattende og udgiftstung end årets øvrige udstillinger. Begrundelsen for at søge tilskud ud over det ordinære driftstilskud er de ekstraordinære udgifter til aflønning af en ekstern kurator (15.000 kr.) og til teknisk udstyr, blandt andet leje og opsætning af skærme til kunstvideoer, mikrofoner og højtaler (30.000 kr.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af Kulturpuljen, hvor der er et ikke disponeret beløb på ca. 59.000 kr.
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Udvalget bevilgede 20.000 kr. fra Kulturpuljen.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 11 Kreativ kunstworkshop for svendborgenserne
+Beslutningstema
B: Beslutning
Ansøgning fra Atelier Linda Riber om tilskud på 34.625 kr. til dækning af udgifterne ved
afholdelse af en kreativ kunstworkshop for svendborgenserne den 4. oktober 2020 på Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen
Sagsfremstilling
I forbindelse med kunst- og debatprojektet ”High on Heart” vil Linda Riber i samarbejde med svendborgenserne og med afsæt i forskning og viden, undersøge, belyse og reflektere over, hvad hjertet har af betydning for den enkelte, hvad det kan være i stand til og har af kvaliteter. Målet for projektet er en bog og udstilling, der undersøger, belyser og reflekterer, hvad hjertet også kan være i stand til udover at være en fysiologisk pumpe.
Gruppen af deltagere til kunstworkshoppen er indtil nu børn, unge og voksne, som er rekrutteret via en introduktions workshop i en pilotfase i efteråret 2019. Der kommer stadig nye tilmeldinger og målet er en gruppe på 25 lokale svendborgensere, der får en unik fællesskabsoplevelse ved at have meldt sig på frivillig basis til et projekt, de tror på og har mod på – og således bidrager mangfoldigt til. Projektet forventes af være klar med bogudgivelse samt vandreudstilling år 2022.
Udgiftsbudgettet for workshoppens afholdelse på 34.625 kan opsummeres som følger:
Honorar til kunstnere og arrangør | 22.125 kr. |
Lokaleleje | 2.500 kr. |
Materialer | 5.500 kr. |
Forplejning | 4.500 kr. |
Der var søgt tilskud hos Genstart Svendborg puljen, hvorfra blev modtaget afslag. Herudover er der ikke søgt tilskud andre steder, ligesom der ingen deltagerbetaling er.
Afdelingens bemærkninger
Det er afdelingens vurdering, at workshoppen har en kulturel dimension og derfor vil kunne støttes af Kulturpuljen. I forhold til ansøgningen generelt bemærker afdelingen, at I forhold til forplejning er der sket en misforståelse mellem ansøger og Rådhusets kantine, da forplejning til et sådant privat arrangement ikke vil kunne leveres fra rådhuskantinen. Endvidere bemærkes i forhold til stedet for workshoppens afholdelse, at lokalet hos Woodnwonder på Frederiksø er omfattet af en partnerskabsaftale og som sådan ikke kan udlejes mod betaling. Hertil kommer, at der fra 1. oktober 2020 vil være nye partnerskabsaftaler med nye lejere på Frederiksø.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af kulturpuljen, hvor der p.t. er et ikke disponeret beløb på ca. 59.000 kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Ansøgningen kunne ikke imødekommes.
Punkt 12 Brechtfestival 2020
+Beslutningstema
B: Beslutning
Foreningen Svendborg Dage med Brecht fremsender rapport og regnskab for Brechtfestivalen 2020, idet foreningen anmoder om, at årets overskud på 12.037 kr. må beholdes og anvendes til planlægning og udvikling af Brechtfestival 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget støttede Brechtfestivalen 2020 med en underskudsgaranti på 75.000 kr.
Festivalen havde et udgiftsbudget på 331.830 og endte med et regnskab på 219.875 kr. i udgifter og 231.914 kr. i indtægter, hvilket giver et overskud på 12.037 kr.
Afdelingens bemærkninger
En bevilling fra Kulturpuljen gives almindeligvis som en underskudsgaranti, hvor der er usikkerhed i forhold til indtægtsbudgettet, idet puljens formål er at støtte konkrete kulturaktiviteter og ikke at skabe overskud i foreninger. Almindeligvis afregnes en underskudsgaranti først ved regnskabsaflæggelsen og derved ved udbetalingen reduceres i forhold til det konkrete underskud.
Det er dog sådan, at hvor en arrangør har behov for at få pengene udbetalt for at kunne afholde arrangementets løbende udgifter, kan underskudsgarantien udbetales som et a conto med endelig afregning ved regnskabsaflæggelsen. Denne procedure har ikke tidligere givet anledning til ansøgning om at måtte beholde hele underskudsgarantien trods arrangementets overskud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Underskudsgarantien er bevilget fra Kulturpuljen 2020, hvortil forskellen mellem den bevilgede underskudsgaranti og det faktiske behov for støtte almindeligvis vil blive tilbageført.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Ansøgningen kunne ikke imødekommes.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 13 SLIP Festival
+Beslutningstema
B: Beslutning
Ansøgning fra Stine Kähler om tilskud på 20.000 kr. i forbindelse med afholdelse af SLIP Festival den 2.-5. september 2020 i Rundbuehallerne, Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen
Sagsfremstilling
SLIP Festival afholdes for anden gang i Svendborg. Festivalens fem dage foregår i Rundbuehallerne på Frederiksø, hvor der vil være byggeworkshops i samarbejde med den professionelle skaterparkbygger Keld Aabjørn (lokal) og er arrangør af den professionelle skateboardkonkurrence Cph Open. De træskaterelementer, der bygges, flyttes efterfølgende fra Rundbuehallerne til enten Skårup eller Stenstrup, hvor de bliver tilgængelige for børn og unge i deres lokalmiljø efter festivalens afslutning.
Festivalen arrangeres i samarbejde med skaterforeninger og erfarne fagfolk med baggrund i skaterbygning med det formål at skabe en uge med åbne byggeworkshops for børn og unge i alderen 10-25 år, der falder uden for de traditionelle foreningsaktiviteter. Festivalen består udelukkende af gratis aktiviteter og workshops, da ønsket er at skabe et åbent og imødekommende projekt for alle.
Som optakt til festivalen har FSR Beton bygget en stor skaterrampe på Frederiksø, som samtidig bliver en del af Fremtidens Havn.
Budgettet på 605.000 kr. kan opsummeres som følger:
Honorar til kunstnere og projektgruppe | 383.000 kr. |
Løn og materialer ved workshops | 180.000 kr. |
Installering af skaterpark samt formidling | 42.000 kr. |
Der er på nuværende tidspunkt fundet finansiering på 565.000 kr. i form af tilskud fra Roskilde Open Call og Statens Kunstfond m.fl.
Afdelingens bemærkninger
Det er afdelingens vurdering, at festivalen har karakter af at være en kommerciel event begrundet i de store honorarer til kunstnere og arrangør.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af Kulturpuljen, hvor der er et ikke disponeret beløb på ca. 59.000 kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Afslag, idet ansøger d.d. har meddelt, at der er modtaget tilskud fra Havnepuljen på 30.000 kr.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 14 Status på Kulturpuljen
+Beslutningstema
Orientering
Oversigt over forbruget og status på kulturpuljen.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Der er ved formandsafgørelse bevilget en underskudsgaranti på 7.000 kr. til Carsten Michael Pedersen i forbindelse med en fotoudstilling på Lille Torv i perioden 9.-28. august 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det p.t. ikke disponerede beløb på kulturpuljen fremgår af vedlagte oversigt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 15 Status på konsekvenserne af Covid-19 på kultur- og fritidsområdet
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om status på konsekvenserne af Covid-19 på kultur- og fritidsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Grundet sommerferie har det ikke været muligt at opdatere Covid-19 notatet. Samtidig afventes Regeringens udmelding omkring genåbningens fase 4.
Der orienteres om status på mødet.
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 16 Svendborg Senior Idræt - Rapport 2019
+Beslutningstema
Orientering
Årlig rapport fra Svendborg Senior Idræt til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At rapporten tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2012 blev Svendborg Senior Idræt, efter at have været et kommunalt tilbud i 25 år, udskilt fra kommunen som selvstændig folkeoplysende forening. Der blev indgået en samarbejdsaftale mellem Svendborg Kommune og Svendborg Senior Idræt. Aftalen blev revideret november 2017.
Ifølge samarbejdsaftalen aflægger Svendborg Senior Idræt hvert år en rapport til Kultur -og Fritidschefen vedr. det foregående års aktiviteter og økonomi i forhold til det afsatte beløb.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Rapporten blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 17 Rottefælden regnskab 2019
+Beslutningstema
Regnskab 2019 samt revisionsprotokollat til orientering
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Regnskab og revisionsprotokollat for 2019 tages til efterretning
Sagsfremstilling
Den selvejende institution Rottefælden fremsender regnskab 2019 samt revisionsprotokollat til udvalgets orientering
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen for Svendborg Kommune
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Rottefældens regnskab og revisionsprotokollat for 2019 blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 18 Forsamlingshuspuljen 2019
+Beslutningstema
Orienteringssag
Regnskab for anvendelse af Forsamlingshuspuljen samt afrapportering for 2019 til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At regnskab for anvendelse af Forsamlingshuspuljen samt afrapportering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Forsamlingshusudvalget fremsender en rapportering for året 2019, kort orientering om ændret ansøgningsprocedure samt kort om situationen med Corona i 2020.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Regnskab og afrapportering 2019 for forsamlingshuspuljen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 19 Status på lokal involvering i DGI Landsstævne 2021
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om status på lokal involvering i forbindelse med DGI Landsstævne 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidschef Søren Thorsager orienterer om arbejdet med lokal involvering i forbindelse med DGI Landsstævne 2021 herunder status på udbud og tilbudsindhentning og samarbejder med lokale aktører.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 20 Orientering om Landsstævne 2021
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om det forberedende arbejde med Landsstævne 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Punkt 21 Meddelelser og orientering
+Beslutningstema
Orientering
Meddelelser og orientering til udvalget.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Direktøren:
- Udvalgets møder
- Svendborg Seniorakademi
- Egebjerghytten
- Svendborg Skolebio
- Venskabsbysamarbejde
- Dykkerklubben Delfinens flytning til Midtbyhallen
- Invitation til konference om fremtidens idrætsfaciliteter 8/9-2020
- Invitation til stormødet ”Kulturen i Landsstævnet” 1/9-2020
- Kataloget ”TVÆRSNIT/SSS2020-Biennalen” uddeltes
- Bogen ”Kuopio by nature 2020” uddeltes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Start på udvalgets møder aftalt til kl. 17.
Orienteringen blev taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.