Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Godkendt. Punkt 12 og 10 behandles efter punkt 4.
Punkt 2 Budgetopfølgning for Børne- og Ungeudvalget pr. 31. marts 2018
+Beslutningstema
Budgetopfølgning fra Børne- og Ungeudvalget pr. marts 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen for udvalget for Børne- og Ungeudvalget pr. marts 2018 forelægges på udvalgsmødet. Budgetopfølgningen vedlægges som bilag.
Der forventes et samlet merforbrug på 14,3 mio. kr. Merforbruget fordeler sig på:
Serviceudgifter:
Skoleområdet med et mindreforbrug på 10,7
Dagtilbudsområdet med et merforbrug på 1,1 mio. kr.
Familie og Uddannelse med et merforbrug på 12,2 mio. kr.
Ikke indfriet rammebesparelse budget 2017 med et merforbrug på 1,7 mio. kr.
Herudover har økonomiudvalget den 20. marts 2018 besluttet udvalgsfordeling af den negative pulje, som hidtil har været budgetlagt under Økonomiudvalgets ramme, som et forventet mindreforbrug på serviceudgifterne for kommunen samlet set. Fordelingen blev foretaget på baggrund af overførsler fra regnskab 2016 til budget 2018. Børne- og Ungeudvalgets andel af denne pulje udgør -12,2 mio. kr.
Overførseludgifter:
Familie og Uddannelse med et mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
Direktionen henleder opmærksomheden på, at der i 2018 er en styringsmæssig udfordring i forhold til overholdelse af kommunens serviceramme med forventet knap 40 mio. kr. Endvidere forventes anlægsforbruget godt 30. mio. kr. højere end vedtaget budget. Dette vil, trods forventede lavere overførselsudgifter, medføre et betydeligt kassetræk på en i forvejen beskeden likviditet.
På baggrund af dette vil Direktionen indstille til Økonomiudvalget, at der i 2018 fortsat er en stram økonomisk styring indeholdende:
- Fortsat ihærdig indsats på de områder, der udgiftsmæssigt er udfordret.
- Generel økonomisk tilbageholdenhed, således at det alene er absolut uomgængelige udgifter, der afholdes i 2018.
- Anlægsudgifter revurderes og udskydes med henblik på at alene uomgængelige og absolut nødvendige udgifter afholdes i 2018. Hertil bør ejendomssalget intensiveres for at styrke likviditeten.
- På baggrund af koncernrapporten pr. 30. juni 2018 forelægger Direktionen udviklingen for Økonomiudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning.
Punkt 3 Finansieringskatalog Børne- og Ungeudvalget - behandling efter endt høring
+Beslutningstema
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At høringssvarene tages til efterretning
- At høringssvarene fremsendes til Økonomiudvalgets behandling
Sagsfremstilling
Jævnfør budgetproceduren for behandlingen af budget 2019 skal Økonomiudvalget behandle det samlede finansieringskatalog på udvalgsmøde den 22. maj, herunder de høringssvar, som er modtaget for hvert udvalgsområde.
Det samlede finansieringskatalog er udarbejdet på baggrund af:
- Udgiftsniveau (ECO-nøgletal)
- Ophør med automatisk demografiregulering
- Øvrige områder (3 pct. Af budgettet)
Børne og Ungeudvalget besluttede på mødet den 4. april at sende delkatalog for området i høring med frist for høringssvar den 30. april 2018.
Der er indkommet 56 høringssvar som er vedlagt dagsordenen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af de enkelte beskrivelser i kataloget.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning og fremsendes til behandling i Økonomiudvalget. Udvalget peger primært på reduktioner indenfor ledelse, administration og bygningsdrift og så vidt muligt at undgå serviceforringelser på de borgernære områder. Udleveret høringssvar fra Social- og Sundhedsskolen FYN, der vedhæftes referatet.
Punkt 4 Opsætning af pavillon på Tved Skole
+Beslutningstema
Opsætning af pavillon på Tved Skole.
Indstilling
Direktionen indstiller, til principgodkendelse i Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til Teknik- og Erhvervsudvalget til endelige godkendelse i Byrådet, at
- Der bevilliges og frigives en anlægsbevilling på 1.255.600 kr. til etablering af pavillon på Tved Skole og at dette finansieres via en nedskrivning af anlægsbevillingen til ”Kapacitetstilpasning på dagtilbudsområdet”.
- Drift og leje af pavillonen finansieres via puljen ”Negativ arealeffektivisering”, i årene 2018 til 2021.
- Der
med afsæt i elevtalsprognosen og de nuværende skoledistriktsgrænser
igangsættes en afdækning af det fremtidige lokalebehov på Tved Skole med
henblik på etablering af en permanent løsning til indarbejdelse af et evt.
anlægsbudget i budget 2020.
Der parallelt hermed iværksættes en gennemgående analyse af skoledistrikterne med henblik på afdækning af de fremadrettede muligheder for evt. at gøre Tved Skole 2-sporet indenfor de eksisterende fysiske rammer.
Sagsfremstilling
Ved den ændrede skolestruktur i 2011 blev Tved Skole ombygget og renoveret. Der blev i den forbindelse tilbygget 4 klasselokaler samt nyt madkundskabslokale.
Klasselokalerne
for indskolingen dobbeltudnyttes til SFO.
Tved Skole er placeret på to matrikler, med forsamlingshuset beliggende i
mellem matriklerne.
Børnehaveklasserne er i to bygninger på den ene matrikel, i en ældre pavillon
samt en rødstensbygning, som tillige rummer lokalhistorisk arkiv.
Om eftermiddagen fungerer lokalerne som SFO for børnehaveklassernes elever.
Udearealerne og området er indrettet til indskolingsmiljøet.
Placeringen af børnehaveklasserne her har medvirket til en markant forbedring
af trafikafviklingen om morgenen på skolen, når eleverne afleveres.
Skolen er dimensioneret til to spor.
I 4 ud af 7 årgange er der tre spor, hvilket også er gældende efter
sommerferien.
I Tved Skoles distrikt vælger en stigende andel af eleverne distriktsskolen, og
elevtallet på skolen forventes efter sommerferien at være på 385 elever.
I august 2017 blev der indgået lejeaftale med Tvedhallen om leje af 2
klasselokaler, da skolen også da manglede klasselokaler.
Denne aftale forlænges for skoleåret 2018/19.
Derudover optimerede skolen sidste år lokaleanvendelsen, således at faget
håndværk og design er samlet i et lokale, hvorved et lokale blev frigjort med
henblik på at imødegå lokalemangel i forbindelse med det øgede børnetal på
skolen.
Imidlertid har disse tiltag vist sig ikke at være tilstrækkelige.
Dels bliver der i skoleåret 2018/19 tre børnehaveklasser med i alt forventet 73
elever, hvorfor der mangler et klasselokale i forbindelse med de øvrige
børnehaveklasselokaler.
Derudover er skolen til trods på optimering af lokaleanvendelsen og den indgåede lejeaftale med hallen om de to ekstra lokaler stadig udfordret på lokaler til holddeling.
Aktuelt for det kommende skoleår er der 5 modtageklasseelever i den kommende
børnehaveklasse, hvor der vil være behov for holddeling, ligesom skolen mangler
lokaler til elever med særlige behov i forbindelse med inklusionsopgaven.
Derudover har Tved Skole en familieklasse hver tirsdag, hvor der anvendes et
lokale, som har andre funktioner og som tillige anvendes til SFO.
En anden lokaleudfordring er skolens natur/teknologilokale som er af en størrelse, der ikke kan rumme en hel klasse.
Samtidig er den pavillon, der rummer den ene nuværende børnehaveklasse ved at være udtjent og kan ikke forventes at kunne indgå i en løsning på længere sigt.
Opsummerende består de samlede lokalemæssige udfordringer af manglende
klasselokale i forbindelse med de øvrige børnehaveklasselokaler samt manglende
gruppelokaler til inklusionsarbejde og differentieret undervisning/holddeling i
øvrigt.
Der foreslås iværksat en gennemgående analyse af skoledistrikterne med henblik på afdækning af de fremadrettede muligheder for at gøre Tved Skole 2-sporet indenfor de eksisterende fysiske rammer.
Administrationen vurderer, at denne proces ikke tidsmæssigt kan nås gennemført
med henblik på at løse den akutte lokalemangel på Tved Skole for skoleåret
2018/19, idet en ændring af skoledistrikter skal behandles i Børne- og
Ungeudvalget, inden en efterfølgende 4-ugers høring og herefter igen behandles
i Børne og Ungeudvalget, samt til godkendelse i Byrådet.
Administrationen anbefaler derfor, at der opsættes en pavillon for en periode på maksimalt 2 år og 11 måneder, og at der samtidig, med afsæt i elevtalsprognosen og de nuværende skoledistriktsgrænser, igangsættes en afdækning af det fremtidige lokalebehov med henblik på etablering af en permanent løsning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet fordrer en opsætning af en midlertidig pavillon på Tved Skole og indeholder helt konkret leje af en pavillon i perioden samt en anlægsinvestering, for at gøre plads til pavillonen og eleverne.
Anlægsinvesteringen er beregnet til 1.255.600 kr. og indeholder anlægsarbejde, kloak, fundament, hegn, inventar, It, låse, tilslutning, ramper, alarm mm.
Anlægsinvesteringen foreslås finansieret ved at nedskrive anlægsbevillingen til ”Kapacitetstilpasning på dagtilbudsområdet”. De konkrete midler som projektet nedskrives med, er afsat til en medfinansiering af en mere permanentløsning, af de manglende 28 0-2 års pladser i 2022.
Lejen og driften af pavillonen er beregnet til 380.000 kr. årligt, men kan variere en smule alt efter pavillonens endelige størrelse. De forventede driftsudgifter, i åerne 2018 til 2021, er vist nedenfor:
2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
160.000 | 380.000 | 380.000 | 220.000 |
Lejen af pavillonen skal være under 3 år og lejekontrakten må ikke indeholde en option om mulighed for forlængelse, da dette vil medføre en deponi på ca. 2 mio. kr., som ikke er medtaget i projektet.
Finansieringen af ovenstående driftsudgifter foreslås finansieret ved at forøge den negative pulje ”Negativ arealeffektivisering”, som er placeret indenfor Teknik- og Erhvervsudvalgets rammer.
Konkret betyder dette en udvidelse af den nuværende arealeffektiviseringspulje, som vist nedenfor:
I 1.000 kr. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Arealeffektivisering | -3.508 | -4.017 | -6.036 | -6.036 |
Negativ arealeffektivisering | -96 | 0 | 0 | 0 |
Udvidelse af negativ arealeff. | -160 | -380 | -380 | -220 |
I alt | -3.765 | -4.397 | -6.416 | -6.256 |
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Indstilles og godkendt.
Punkt 5 Tværkommunalt samarbejde om FGU
+Beslutningstema
Indstilling
Det indstilles,
- at udvalget indstiller til byrådets godkendelse at, der via KKR Syddanmark indstilles til Undervisningsministeriet at:
- Svendborg, Langeland, Ærø og Faaborg-Midtfyn kommuner tilsammen udgør et geografisk dækningsområde for FGU
- FGU-institutionen placeres i Svendborg Kommune
- Det er udgangspunktet, at der etableres 2 skoler i Faaborg- Midtfyn kommune i hhv. Ringe og Faaborg
- Den kommende interimbestyrelse og den senere institutionsbestyrelse afdækker mulighederne for at etablere forlagt undervisning på hhv. Langeland og Ærø afhængig af det faktuelle elevgrundlag
- Der indarbejdes i institutionens vedtægter, at FGU-bestyrelsen ikke anbefaler en nedlukning af et skoletilbud medmindre der er enighed herom.
- Svendborg Kommune udpeger en udvalgsformand som medlem af interimbestyrelsen såfremt kommunerne kun må indstille én repræsentant
Sagsfremstilling
Regeringen og en bred kreds af Folketingets øvrige partier indgik den 13. oktober 2017 ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” som blandt andet indeholder en aftale om at etablere en ny Forberedende Ungdomsuddannelse (FGU).
FGU er et nyt samlet forberedende uddannelsestilbud til personer under 25 år, som har brug for en forudgående faglig eller personlig opkvalificering for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og/eller komme i beskæftigelse. FGU’en erstatter en række af de nuværende forberedende tilbud som f.eks. de nuværende produktionsskoler, kombineret ungdomsuddannelse, Erhvervsgrunduddannelsen og dele af VUC’s aktiviteter.
FGU-uddannelsen bliver tilrettelagt i 3 spor; almen grunduddannelse, produktionsgrunduddannelse og erhvervsgrunduddannelse og kan vare op til 2 år.
Proces for oprettelse af institutioner og lokale skoler til FGU
Ifølge den politiske aftale skal der oprettes cirka 30 institutioner der tilsammen driver cirka 90 skoler på landsplan. Institutionerne vil være selvstændige, statsligt selvejende institutioner, som har én bestyrelse, én leder og ét budget. Institutionen har udbudspligt i et givent dækningsområde og skal drive et antal skoler, der som udgangspunkt skal udbyde alle 3 spor af FGU-uddannelsen. Skolerne skal placeres ud fra hensyn til faglig og økonomisk bæredygtighed samt ud fra forventet elevgrundlag og transportmuligheder.
De nye FGU-institutioner oprettes af undervisningsministeren på baggrund af forslag fra kommunerne. Kommunekontaktrådene (KKR) har til opgave at indsamle kommunernes forslag. I Syddanmark har der været tilrettelagt en proces, hvor KKR har haft møde med kommunerne, hvorefter de fynske kommuner har arbejdet videre med forslag om opdeling af Fyn i geografiske dækningsområder.
Drøftelserne har medført et forslag om at etablere 2 dækningsområder på Fyn, hvor det ene består af Svendborg, Langeland, Ærø og Faaborg-Midfyn kommuner.
På Sydfyn har der været nedsat en administrativ arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle fire kommuner. Denne gruppe foreslår, at der etableres én FGU-institution i Svendborg med undervisning i Svendborg og 2 skoler i Faaborg-Midtfyn i hhv. Ringe og Faaborg. Langeland og Ærø kommune ønsker, at der ud fra det faktuelle elevtal afdækkes mulighederne for at etablere forlagt undervisning i de 2 kommuner.
KKR skal senest 1. juni 2018 indsende kommunernes indstilling til Undervisningsministeriet, der med virkning fra 1. september eller snarest muligt nedsætter en midlertidig bestyrelse (interimbestyrelse) for FGU-institutionen.
Elevgrundlag
Hvor mange elever der vil være i de enkelte kommuner afhænger af flere faktorer som f.eks. de unges søgemønster, hvilke andre tilbud kommunerne har til målgruppen, hvilke visitationskriterier kommunerne anlægger mv. Det er derfor for nærværende ikke muligt at komme med et præcist bud på målgruppens størrelse.
Administrativt er kommunerne er enige om at visitationen vil ligge i de enkelte kommuner, men at der etableres tværkommunale drøftelser om visitationskriterier og målgruppeafgrænsning.
Undervisningsministeriet udmeldte i januar måned deres bud på elevgrundlaget i de enkelte kommuner. Deres tal udgør:
- Svendborg – 209 årselever
- Faaborg-Midtfyn – 172 årselever
- Langeland – 39 elever
- Ærø – 7 elever
Da det ikke er muligt på nuværende tidspunkt at komme med en mere præcis dimensionering arbejdes der aktuelt ud fra Undervisningsministeriets udmeldte tal. Det betyder, at der forventes ca. 427 årselever i institutionens dækningsområde.
Interimbestyrelse – midlertidig bestyrelse
Kommunerne er enige om at der i den varige bestyrelse skal være en ligelig repræsentation fra de 4 kommuner i samarbejdet uagtet kommunernes størrelse. Der er ligeledes enighed om, at det indarbejdes i vedtægterne for den nye institution, at der skal være enighed i bestyrelsen, såfremt der anbefales et ændret antal skoler under institutionen.
Der nedsættes en interimbestyrelse som får en central rolle i etableringen af de nye institutioner og skoler, herunder at ansætte institutionens nye leder samt at sikre en smidig fusionsproces når eksisterende tilbud skal samles til et nyt tilbud.
Interimbestyrelsen skal ifølge lovforslaget bestå af:
- En formand der har erfaring med stiftelse og ledelse af selvejende uddannelsesinstitutioner eller en tilsvarende indsigt
- Et medlem efter indstilling fra kommunerne i forening i institutionens dækningsområde
- Et medlem efter indstilling fra bestyrelsen fra de produktionsskoler der skal sammenlægges i institutionen
- Et medlem efter indstilling fra de voksenuddannelsescentre der overdrager aktiver og passiver til den nye institution.
KKR Syddanmark har på vegne af kommunerne rettet henvendelse til undervisningsministeriet vedr. kommunernes repræsentation i interimbestyrelsen. Det anføres at kommunernes forskelligheder i geografi, lokale uddannelser og ungegrupperinger taler for at kommuner i et fælles dækningsområde bør kunne udpege hver en repræsentant. Der foreligger endnu ikke svar på denne henvendelse.
Såfremt det fastholdes, at kommunerne i forening skal indstille ét medlem foreslås det, at Svendborg Kommune udpeger en udvalgsformand som medlem som følge af institutionens placering i kommunen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 14-05-2018
Indstilles.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger).
Punkt 6 Børnetalsprognose og kapacitet 2018-2022
+Beslutningstema
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager Børnetalsprognose og kapacitet 2018-2022 til efterretning
- At der i kapacitetstilpasningen af 0-2 års pladser indregnes en reservekapacitet, ligesom i kapacitetstilpasningen af 3-5 års pladser
Sagsfremstilling
Formålet med dagtilbudsområdets Børnetalsprognose og kapacitet er at vise sammenhængen mellem Svendborg Kommunes interne befolkningsprognose, som udarbejdes for hele kommunen, dagtilbudsområdets børnetalsprognose, som kobler befolkningsprognosen med et forventet behov for pladser og kapaciteten på dagtilbudsområdet.
Kapaciteten på dagtilbudsområdet det vil sige antallet af pladser i kommunale og selvejende dagtilbud vurderes og justeres løbende. Ifølge visitationskriterierne er der ingen afstandskriterier for en plads. Pladsgarantien er opfyldt, når der tilbydes en plads indenfor kommunen senest tre måneder efter opskrivningsdato. Det tilstræbes dog altid at finde en plads i nærområdet, hvis det er muligt og i overensstemmelse med forældrenes ønske.
Kapaciteten afhænger af tre faktorer:
- Det forventede behov for pladser jævnfør børnetalsprognosen
- Politiske beslutninger
- Private tilbudstyper
Børnetalsprognosen
Antallet af børn har været faldende i en årrække. I 2016 nåede antallet af 0-2-årige det laveste niveau. I 2018 er antallet af 0-2-årige steget og forventes at stige frem mod 2028. Udviklingen for de 3-5-årige afspejler udviklingen for de 0-2-årige med tre års forskydning. I 2019 forventes antallet af 3-5-årige at nå det laveste niveau, hvorefter antallet forventes at stige frem mod 2030.
Fordeling af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse
I nogle skoledistrikter varierer fordelingen af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse fra den politiske målsætning. Variationen skyldes etablering af 0-2 års pladser i Østerdalen Oure Børnehus, etablering af garantipladser i Svendborg by samt udbygning af tre børnehuse i Svendborg by og ét børnehus på Tåsinge.
Reservekapacitet
Ifølge principper for tilpasning af de fysiske rammer på dagtilbudsområdet skal der i kapacitetsplanlægningen af 3-5 års pladser indregnes en reservekapacitet.
Administrationen foreslås, at der i kapacitetsplanlægningen af 0-2 års pladser tillige indregnes en reservekapacitet. Dette skyldes at dagpleje og børnehuse også skal tilpasse kapaciteten i forhold til private tilbudstyper for de 0-2-årige, samt håndtere udsving i forventet antal 0-2-årige herunder flere fødsler.
Garantimodel på dagtilbudsområdet
I 2019 forventes det at Østerdalen Oure Børnehus, Østerdalen Bakkehuset Skårup og Østerdalen Hesselager Børnehus skal modtage budget fra garantimodellen svarende til samlet 23 3-5 års pladser. Dette medfører et merforbrug på 0,320 mio. kr. og skyldes at antallet af 3-5-årige er lavere i 2019 sammenlignet med 2018. Nedlæggelse af garantimodellen indgår som reduktionsforslag til budget 2019.
Private tilbudstyper
Antallet af indmeldte børn i private tilbudstyper er steget fra 2014 til 1. kvartal 2018. Stigningen har været størst for de 0-2-årige, hvor antallet af indmeldte børn er steget med 73 pct. Stigningen skyldes at udbuddet af private tilbudstyper er steget fra 2014 til 2018.
Børnetalsprognosen sammenholdt med kapaciteten
Der forventes mangel på 0-2 års pladser i Thurø Skoles distrikt, Vestermarkskolens distrikt og Stokkebækskolens distrikt. Når der tages højde for 0-2-årige, som søger dagtilbud i andre skoledistrikter, end hvor de bor, forventes der mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2021.
Administrationen forventer, at
- Dagplejen kan håndtere den forventede mangel på 0-2 års pladser i Thurø Skoles distrikt, Vestermarkskolens distrikt og Stokkebækskolens distrikt, om end det er et opmærksomhedspunkt, at det alene er Dagplejen, der skal imødekomme pladsgarantien på Thurø, hvor der ikke tilbydes 0-2 års pladser i børnehuse
- Dagplejen ikke kan håndtere den forventede mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2021
- Der skal foretages kapacitetstilpasning i Skårup Skoles distrikt
Der forventes ledige 3-5 års pladser i alle skoledistrikter. Antallet af ledige 3-5 års pladser forventes at falde fra 2020, som følge af stigende børnetal for de 3-5-årige. Antallet af 3-5-årige forventes at stige frem mod 2030, hvorfor den ledige kapacitet kommer i anvendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning og godkendt.
Punkt 7 Forslag fra Venstre vedrørende skolestrukturen i Svendborg Kommune
+Sagsfremstilling
Udvalgsmedlem Mette Kristensen, Venstre, har fremsendt følgende til behandling i Børne- og Ungeudvalget:
Flere partier har i pressen ytret sig om lukning af hele eller dele af skoler, som indgår i den såkaldte garantiordning vedtaget af et flertal af kommunalbestyrelsen tilbage i 2014. Dette skaber en del unødvendig utryghed i de respektive lokalområder og forstærker en negativ udvikling i områderne, idet forældre med usikkerheden om skolens eller børnehavens fremtid i mente risikerer at fravælge det lokale tilbud.
Venstre ønsker i stedet at vende denne udvikling og skabe ro og balance, ikke kun i lokalområderne men blandt alle skoler i hele kommunen. Vi ønsker at sende et signal om, at udvikling af lokalområderne er en forudsætning for udvikling i hele kommunen – også i fremtiden. I den sammenhæng er det afgørende at fastholde en decentral struktur og sikre, at der også findes et skole- og dagtilbud i lokalområdet.
Partierne bag sidste års budgetforlig 2019 – 2022 gav hinanden håndslag på, at der var ”enighed om at fastholde den nuværende skolestruktur og indenfor den eksisterende ramme at finde en tildelingsmodel, der sikrer de enkelte skoler”. Denne proces ønsker Venstre nu at igangsætte i samarbejde med skolebestyrelserne, partierne bag sidste års budgetforlig samt nye partier og lister af kommunalbestyrelsen.
Indstilling til beslutning i Børne- og Ungeudvalget:
- Udvalget anerkender aftalen i sidste års budgetforlig og fastholder den nuværende skolestruktur i indeværende periode.
- Der indkaldes til forhøring og dialogmøde med skolebestyrelserne fra de skoler, som frem til og med skoleåret 2021/2022 vil skulle indgå som en del af garantiordningen, herunder Vestermarkskolen, ISSØ-Skolen, Skårup Skole og Stokkebækskolen. De øvrige skoler kan naturligvis også inviteres og deltage i dialogen.
- I dialogen med skolebestyrelserne drøftes mulige fremtidige modeller for en tildelingsmodel samt langtidssikrede lokale løsninger, der sikrer de enkelte skoler.
- Administrationen udarbejder og beskriver forskellige modeller ud fra drøftelserne med skolebestyrelserne, og udvalget beslutter herefter en fremtidig model med ikrafttrædelse ved opstart af skoleåret 2019/2020.
- En procesplan for ovenstående fremlægges Børne- og Ungeudvalget på det næstkommende udvalgsmøde i juni måned.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Udsat, idet sagen oversendes til forligskredsen med henblik på afklaring og sagen genoptages i august.
Punkt 8 Godkendelse af visionsaftale i Bevæg dig for livet-projekt
+Beslutningstema
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har på tværs af forvaltningsområder og i samarbejde med DGI/DIF udfærdiget en visionsaftale, som vil gøre Svendborg Kommune til Bevæg for livet- visionskommune i årene 2018-2022.
Visionsaftalens overordnede målsætning er, at yderligere 3.600 borgere i Svendborg Kommune skal være fysisk aktive, enten i foreningslivet eller som selvorganiserede idrætsudøvere.
Et udkast til visionsaftalen har i april 2018 været drøftet følgende stående udvalg:
- Økonomiudvalget
- Børne- og Ungeudvalget
- Kultur- og Fritidsudvalget
- Social- og Sundhedsudvalget
- Teknik- og Erhvervsudvalget
- Miljø- og Naturudvalget
Visionsaftalen er blevet justeret på baggrund af drøftelserne i ovenstående udvalg. Derudover er der foretaget mindre redaktionelle ændringer.
Visionsaftalen er vedlagt som bilag. Derudover er vedlagt et bilag, som beskriver mulige fokusområder frem mod 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-05-2018
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 15-05-2018
Godkendt, idet der ønskes løbende involvering og stillingtagen af visionsaftalens udmøntning indenfor udvalgets område.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Punkt 9 Tilsyn med døgntilbud 2017
+Beslutningstema
Der foretages årligt tilsyn med kommunens døgntilbud, hvor disse bedømmes på baggrund af en central fastsat kvalitetsmodel.
Følgende er en orientering om tilsyn af Hus 53, Børnehuset, Skovsbovej 101 og CSV-kollegierne i 2017.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til retssikkerhedsloven har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Formålet med tilsynet er at bidrage til at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service.
Den kommunale tilsynsopgave på det specialiserede børne- og ungeområde i Svendborg Kommune varetages af Socialtilsyn Syd.
Socialtilsynet fører løbende driftsorienteret tilsyn for at sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse.
Til dette er der fastsat en kvalitetsmodel, der indeholder syv kvalitetstemaer konkretiseret i en række kvalitetskriterier og kvalitetsindikatorer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgrupper, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
I Socialtilsyn Syd´s vurdering af det enkelte tilbud indgår en bedømmelse af alle indikatorer i kvalitetsmodellen. Indikatorerne bedømmes efter følgende skala:
- I meget lav grad opfyldt.
- I lav grad opfyldt.
- I middel grad opfyldt.
- I høj grad opfyldt.
- I meget høj grad opfyldt.
På baggrund af bedømmelsen af indikatorerne foretages en bedømmelse af kriterierne, som resulterer i en samlet skriftlig bedømmelse af hvert tema.
Overblik over Socialtilsyn Syd´s vurdering af de syv kvalitetstemaer på de fire tilbud fremgår af bilag 1.
Socialtilsynet udtrykker i samtlige rapporter generel tilfredshed med institutionerne og alle tilbud er blevet godkendt. Overordnet ses det af tilsynsrapporterne, at der er tale om velfungerende tilbud, der har den fornødne kvalitet.
Socialtilsynet har givet tilbuddene en gennemsnitlig bedømmelse på mellem 4,2 og 4,7.
Tabel 1: Overblik over den gennemsnitlig bedømmelse af tilbuddene.
Gennemsnitlig bedømmelse | |
Hus 53 | 4,5 |
Børnehuset | 4,2 |
Skovsbovej 101 | 4,7 |
CSV-kollegierne | 4,4 |
Høring i Handicaprådet
Tilsynsrapporterne vedrørende Hus 53 og Børnehuset har været i høring hos Handicaprådet. Høringssvaret er vedlagt som bilag (bilag 2).
Lovgrundlag
Servicelovens §148 samt lov om retssikkerhed og administration på det sociale område fastlægger, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, hvorledes de kommunale opgaver løses.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning.
Punkt 10 Elevtalsprognose 2017/18 og 2030/31
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den seneste udarbejdede elevtalsprognose udviser et fald i det samlede elevtal i folkeskolerne fra 5025 elever i 2017/18 til 4645 elever i 2030/31 (almenområdet).
Ændring i procent fra 2017/18 til 2030/31 er:
Alle folkeskoler samlet | -7,6 |
Issø-skolen | -5,3 |
Nymarkskolen | -10,6 |
Rantzausminde Skole | +0,4 |
Skårup Skole | -24,0 |
Stokkebækskolen | -9,9 |
Thurø Skole | +9,2 |
Tved Skole | -13,9 |
Tåsingeskolen | -13,4 |
Vestermarkskolen | -24,1 |
Vestre Skole | +18,8 |
Ørkildskolen | -3,3 |
Elevtalsprognosen udarbejdes årligt på baggrund af:
- Kommunens befolkningsprognose, som forventes godkendt i økonomiudvalget den 22. maj 2018
- De seneste tre års søgemønstre
- Indskrivning til kommende 0. klasse
Elevtal og søgemønstre for det kommende skoleår er afstemt med skolernes egne forventninger.
Desuden er der i årets prognose indlagt en forudsætning om, at andelen af segregerede elever med bopæl i Svendborg falder til 4,5% i 2021/22.
Primære afvigelser i befolkningsprognosen er færre nye boliger og flygtninge end forventet.
Elevtalsprognosen er vedlagt som bilag.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning.
Punkt 11 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Henvendelse fra de private juniorklubber
- Deltagelse i DR´s interaktive nyhedsshow ”I Sandhedens Tjeneste”
- Børne- og Socialministeriets konference om den styrkede pædagogiske læreplan 8. juni i Odense – evt. tilmeldinger
- Orientering om udviklingsplan og strategiplan
- Orientering om plejefamilieområdet
- Henvendelse fra Om Tanken
- Henvendelse fra bestyrelsen i Rantzausminde Børnehave
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-05-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.