Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (Å) var forsinket og deltog ikke i behandlingen punkt 1 og 2
Punkt 2 Budgetopfølgning 1. kvartal 2019 - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019 for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
- At resultattilskud for ordinær beskæftigelse (overførselsudgiftsområdet), der opnås i forbindelse med ansatte i Integrationsgrunduddannelsen på ældreområdet tilføres Social- og Sundhedsudvalget (serviceudgifter).
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. marts 2019 viser følgende økonomiske status for udvalget:
Serviceudgifter
Der forventes samlet set ingen budgetafvigelse, men der er følgende afvigelser på de enkelte politikområder:
Mio. kr. | Afvigelse |
Jobcenter og Borgerservice | -0,7 |
Statsfinansierede puljer og projekter | -0,3 |
Integrationsråd | -0,2 |
Løntilskudsjob | -0,5 |
Negativ overførselspulje | 1,7 |
Total | 0,0 |
+ er merudgift og - er mindreudgift
Udvalgets budgetopfølgning opfylder kravet om et samlet mindreforbrug, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Overførselsudgifter
Der forventes samlet set mindreudgifter på 13,3 mio. kr. på overførselsudgifterne. Afvigelserne pr. politikområde er følgende:
Mio. kr. | Afvigelse |
Beskæftigelsesindsats | -0,2 |
Sociale ydelser | 5,2 |
Integration | -12,8 |
Forsikrede ledige | -3,4 |
Førtidspension | 0,2 |
Boligsikring, boligydelse og personlige tillæg | -2,3 |
Total | -13,3 |
+ er merudgift og - er mindreudgift
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Indstillingen blev godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (Å) var forsinket og deltog ikke i behandlingen af punktet.
Punkt 3 Status på initiativer i Budgetforlig 2019 på Beskæftigelsesområdet
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetprocessen for 2019 stod kommunen overfor et stort finansieringsbehov, hvorfor der blev udarbejdet et samlet finansieringskatalog på tværs af de kommunale områder på 134 mio. kr.
Beskæftigelsesområdets bidrag til det samlede finansieringskatalog blev beskrevet i notatet ’Økonomien på Beskæftigelsesområdet’, der beskrev en analyse af økonomien på beskæftigelsesområdet og de initiativer, der allerede var igangsat. Notatet pegede derudover på en række konkrete initiativer, der kunne iværksættes for at honorere de besparelseskrav området stod overfor.
Der blev indgået et delforlig forud for det endelige budgetforlig, hvor det blev besluttet at igangsætte initiativerne med henblik på at reducere bruttoudgifterne til forsørgelsesudgifter med 30 mio. kr.
Den økonomiske opfølgning på initiativerne vil være en del af den almindelige budgetopfølgning for området. Dette skyldes, at man ikke kan isolere effekter af et enkelt initiativ, da det kan have påvirkning på andre områder.
I vedlagte notat gives en status på arbejdet med initiativerne og udviklingen antalsmæssigt på udvalgte områder.
Initiativerne var opdelt i 5 overordnede temaer:
- Initiativer for jobparate borgere
- Initiativer for aktivitetsparate borgere
- Initiativer for sygemeldte borgere
- Fleksjobsområdet
- Integrationsområdet.
Samlet set er der sket en nedgang af borgere på offentlig forsørgelse, hvilket også afspejles i budgetkontrollen pr. 31. marts 2019
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Indgår i budgetopfølgningen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 4 Orientering om ændring og forenkling af LAB-lov
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter betydningen for Svendborg Kommunes beskæftigelsesindsats.
Sagsfremstilling
Arbejdsmarkedsdirektør Peter Graversen fra Arbejdsmarkedskontor Syd orienterer om den kommende forenkling af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvilke muligheder får kommunerne med lovgivningen, og hvad skal kommunalbestyrelserne være opmærksomme på i planlægningen af de kommende års beskæftigelsesindsats?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 5 Budget 2020, temaer - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter temaer til budget 2020.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
På udvalgets møde den 1. april blev det besluttet at arbejde videre med følgende temaer:
- Integration og beskæftigelse – øget anvendelse af IGU som vej til uddannelse og beskæftigelse (se vedlagte bilag).
- Ungeindsats med fokus på at bringe udsatte unge i uddannelse og beskæftigelse.
Det planlægges at afholde temamøde i Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften ved temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Drøftet.
Temaet vedrørende IGU suppleres og fremsendes til beslutning på udvalgsmødet i juni måned.
Punkt 6 Kommunal grundlovsceremoni
+Beslutningstema
Repræsentant for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni.
Indstilling
Direktionen indstiller at
- Borgmesteren og viceborgmesteren udpeges, som repræsentant for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni.
Sagsfremstilling
I december 2018 blev lov om ændring af lov om dansk indfødsret vedtaget. Det betyder, at kommunerne fra andet halvår 2019 skal tilbyde grundlovsceremonier for borgere, som tildeles dansk statsborgerskab.
Kommunerne skal afholde grundlovsceremonien to gange årligt i forlængelse af ikrafttrædelse af lov om dansk indfødsret. Kommunerne har mulighed for at afholde grundlovsceremonien i fællesskab eller henvise til en nabokommune.
Kommunerne annoncerer grundlovsceremonien offentligt på kommunens hjemmeside, i lokale medier m.v. I annonceringen oplyses hvornår og hvor ceremonien afholdes samt en tidsfrist for tilmelding m.v.
Jævnfør bekendtgørelsen om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier er formålet med ceremonien at højtideligholde og markere ansøgernes erhvervelse af dansk statsborgerskab, og at ansøgerne skal underskrive en ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” under ceremonien og herefter give hånd til en eller flere repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
Det er en betingelse for at få dansk statsborgerskab, at ansøgeren medvirker i ceremonien og at ” erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” underskrives under ceremonien.
Byrådets repræsentant skal ligeledes på ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” skrive under på, at ansøgeren har deltaget i ceremonien, har underskrevet erklæringen i forbindelse med ceremonien, og at ansøgeren har trykket en eller flere repræsentanter fra Byrådet i hånden.
Efter grundlovsceremonien sendes den originale underskrevne og påtegnede ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil efterfølgende udstede et statsborgerretsbevis, som sendes til ansøgeren.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovændringen er forbundet med kommunaløkonomiske konsekvenser, og der er på landsplan afsat 1 mio. kr. i 2019 og 2,3 mio. kr. i 2020 og frem. For Svendborg Kommune er beløbet ca. 23.000 i 2020 og frem.
Lovgrundlag
Lov om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (nr. 1735 af 27/12 2018)
Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Udvalget indstiller, at borgmester, viceborgmester og formanden for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udpeges som repræsentanter for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni samt at de byrådsmedlemmer, der repræsenterer kommunen i Integrationsrådet, inviteres til at deltage i cermonien.
Punkt 7 Ministermål 6 - Høringssvar
+Beslutningstema
Behandling af indkomne høringssvar
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget på baggrund af høringssvarene beder administrationen nedsætte en tværgående arbejdsgruppe, der får til opgave at komme med konkrete initiativer der kan fremme fastholdelse og indslusning på arbejdsmarkedet.
- at udvalget anmoder om status på arbejdet til oktobermødet, således at det også kan indgå i arbejdet med Beskæftigelsesplanen for 2020.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på deres møde den 14 januar 2019 at sende ministermål 6 – Flere personer med handicap skal i beskæftigelse i høring ved henholdsvis Handicaprådet og Social- og Sundhedsudvalget for at få input til udvalgets videre arbejde med ministermålet som indgår i beskæftigelsesplanen for 2019.
Der er nu modtaget vedlagte høringssvar fra begge instanser.
Social og Sundhedsudvalget anbefaler, at der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe i kommunen med berørte interessenter, der får til opgave at omsætte ministermål til konkrete initiativer og inddrage relevante erfaringer fra andre kommuner.
Handicaprådet tilslutter sig anbefalingen om en arbejdsgruppe. Handicaprådet opfordrer til en særlig opmærksomhed omkring fastholdelse, individuel tilgang, anvendelse af eksisterende ordninger, enkel kommunale forvaltning og et godt kendskab til målgruppen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 8 RAR Fyn - Udvikling og statusnotater, marts 2019
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) Fyn får forud for hvert møde i rådet udarbejdet 2 notater, der indgår i rådets drøftelser.
Den ene notat beskriver udviklingen på arbejdsmarkedet mens det andet viser udvalgte data for arbejdsmarkedsindsatsen og resultaterne i kommunerne under RAR Fyns område.
Udviklingen på arbejdsmarkedet
Notatet beskriver, hvordan arbejdsmarkedet har udviklet sig det seneste år i forhold til en række parametre som f.eks. beskæftigelse, jobomsætning og ledighed.
Generelt er beskæftigelsen stigende i det meste af Danmark, de største stigninger ses i hovedstadsområdet, og i de østjyske kommuner, men også på Fyn ses der fremgang. Det er især indenfor bygge/anlægsbranchen og de offentlige erhverv, der ses et stigende antal beskæftigede. Der forventes en behersket vækst i de kommende år, hvilket i sær forventes indenfor brancherne privat service, industri og bygge/anlæg, hvilket jobcentret vil være opmærksomme på i forhold til jobåbninger og opkvalificeringsbehov.
Ledigheden falder fortsat i de fynske kommuner og Svendborg er fortsat en af de kommuner, der har haft et fald, der er relativt større end gennemsnittet for RAR Fyn kommunerne.
I højkonjunkturperioder er der en risiko for, at der opstår rekrutteringsproblemer, hvor virksomhederne ikke kan få den arbejdskraft, de har behov for – der er risiko for at der opstår en mangelsituation indenfor bestemte brancher. Rapporten viser, at RAR Fyn er mindre ramt af mangel end på landsplan, men der ses begyndende forgæves rekruttering, især indenfor bygge/anlæg.
Jobcentret arbejder på at understøtte virksomhedernes rekruttering og har fokus på at opkvalificere til brancher, hvor beskæftigelsesmulighederne er gode.
Status på resultater og indsats
Notatet er nyt og viser udvalgte data for arbejdsmarkedsindsats og resultater i forhold til beskæftigelsesministerens nye benchmark-måling, den kommende LAB-lov og udvalgte fokusområder.
I forhold til Ministerens benchmark, der ser på kommunens resultater på alle ydelser i forhold til de rammevilkår, kommunen er underlagt, så klarer de fleste fynske kommuner sig lidt bedre end forventet, herunder også Svendborg.
Notatet ser derudover ned i resultater og indsatser for dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og sygedagpengemodtagere.
Resultatvis klarer Svendborg sig som forventet på dagpenge og sygedagpengeområdet, mens resultaterne på kontanthjælpsområdet er lidt bedre end forventet ud fra rammevilkårene.
På indsatsområdet ser notatet nærmere på samtaler og tilbud indenfor de første 6-9 måneder, samt brugen af udvalgte redskaber som f.eks. virksomhedsrettede tilbud.
Valget af 6 måneder som skæringspunkt i målingerne bygger på LAB-lovsudspillet, hvor loven beskriver minimumsindsatsen i de første 6 måneder, mens det er op til kommunerne at fastlægge indsatsen herefter. Loven forventes først træde i kraft pr. 1. januar 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 9 Forsøg med mere ansvar til a-kasserne
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Som et led i aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats skal der igangsættes et forsøg, hvor udvalgte a-kasser i en 4-årig periode får ansvar for dele af kontaktforløbet for dagpengemodtagere.
De enkelte a-kasser har haft mulighed for at søge om at deltage i forsøget.
Den 2. april udmeldte Beskæftigelsesministeren de a-kasser og kommuner, der er udvalgt til at deltage i forsøget.
I Svendborg er følgende A-kasser udvalgt:
- Fælles Faglig (3F) A-kasse
- Metalarbejdernes A-kasse
- FOA- Fag og Arbejdes A-kasse
- FTF A-kasse
- HK A-Kasse
- Socialpædagogernes A-kasse
Forsøget forventes igangsat 1. januar 2020 sammen med den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ministeriet vil hurtigst muligt udsende udkast til en bekendtgørelse, der regulerer forsøget.
Der er lagt op til at A-kassen får mulighed for at varetage kontaktforløbet for nyindplacerede dagpengemodtagere i opsigelsesperioden og de første 3 mdr.
Ministeriet forventer, at kommuner og A-kasser arbejder tæt sammen og deler de nødvendige oplysninger. Der ændres ikke ved reglerne for bevilling af tilbud, i de tilfælde hvor A-kassen mener, at det rigtige tilbud, er et der skal bevilges af kommunen, skal der være dialog herom.
På baggrund af udmeldingen fra ministeriet om deltagende kommuner og a-kasser og når der udsendes en bekendtgørelse, vil jobcentret gå i dialog med de berørte a-kasser om i fællesskab at etablere et tæt samarbejde, der lever op til forsøgskravene og kommer borgerne til gavn.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Endnu uafklarede
Lovgrundlag
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats – der vil senere blive udsendt en forsøgsbekendtgørelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 10 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Orientering om kommende punkter
- Orientering om kommende punkter
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om ministerbrev om samtaler og indsats i landets kommuner
- Orientering om RAR Fyns anbefalinger om anvendelse af nytteindsats 2019
- Orientering om tidsbestilling i Borgerservice.
- Orientering om fokusrevision vedr. Tegnsprogstolkning.
- Orientering om beskæftigelses- og integrationsambassadørernes møde med Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og Udlændinge- og Integrationsminister Inger Støjberg.
- Resultat af gennemgang af sygedagpengesager på baggrund af højesteretsdom
- Orientering om ministerbrev om samtaler og indsats i landets kommuner
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Ad pkt. 10., 1, a:
Formanden oplyste, at dagsordenen til mødet i juni vil omfatte punkter vedr. virksomhedsstrategi, sygefravær og budget 2020.
Orienteringen blev taget til efterretning.