Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Punkt 6 på dagsordenen ”Beslutning om overgangsordning for kommende 3. klasse på Stokkebækskolen” flyttes op som første punkt.
Punkt 2 Beslutning om overgangsordning for kommende 3. klasse på Stokkebækskolen
+Beslutningstema
Beslutning om overgangsordning for kommende 3. klasse i skoleåret 2019/20 på Stokkebækskolens tre afdelinger.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse,
- At 3. klasse i skoleåret 2019/20 opretholdes på alle tre afdelinger på Stokkebækskolen
- At Stokkebækskolen tildeles en engangsresurse til en ekstra klasse med 16 elever jævnfør den kommende resursemodel pr. 1. august 2019.
- At de to øvrige 3. klasser tildeles resurser i forhold til faktisk elevtal, ligeledes jævnfør den kommende resursemodel.
- At finansiering afholdes indenfor skoleområdets samlede økonomiske ramme.
Sagsfremstilling
I forlængelse af beslutningen om fagligt og økonomisk bæredygtige skoler indstillede Børne- og Ungeudvalget Stokkebækskolens bestyrelses model 1 til Byrådets godkendelse.
Byrådet godkendte modellen på byrådsmødet den 27. november 2018.
Modellen indebærer, at 0.-3. klasse placeres med hver et spor på henholdsvis afd. Hesselager og afd. Gudbjerg, og 4.-9. klasse placeres på afd. Gudme.
Den ny placering af klasser træder i kraft pr. 1. august 2019 for skoleåret 2019/20.
Administrationen foreslår, at den kommende 3. klasse for skoleåret 2019/20 bevares på de tre matrikler, idet årgangen året efter skal samles i to nye 4. klasser på afdeling Gudme.
Ved at lave denne glidende overgang får årgangen kun ét naturligt skifte i deres skolegang.
Stokkebækskolens ledelse og skolebestyrelse bakker op om denne overgangsløsning, idet der tillige vil være stor fokus på processen for at skabe trygge overgange for kommende 1. og 2. årgang, som får et skift fra afd. Gudme.
Ligeledes faciliterer skolen en god overgang for de kommende 4.-6. klasser, som samles på afd. Gudme.
Skolen etablerer en SFO-løsning for kommende 3. klasse i afd. Gudme i skoleåret 2019/20, enten i form af en satellit eller en følgeordning til SFOén i afd. Gudbjerg, såfremt der bliver et behov.
Børnene i 3. klasse benytter sædvanligvis SFO i et mindre omfang end de yngre årgange. Løsningen hertil findes indenfor skolens eget budget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En glidende overgangsordning for den kommende 3. klasse på tre matrikler i stedet for to vil betyde en merudgift på 0,6 mio. kr. i skoleåret 2019/2020.
Ved beregning af merudgiften er det forudsat, at der er 51 elever på overgangen fordelt med 22 elever i Hesselager, 20 elever i Gudme og 9 elever i Gudbjerg.
Merudgiften holdes inden for Skoleområdets budgetramme.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Mette Kristensen (V) stillede følgende ændringsforslag:
at Stokkebækskolen skal praktisere samlæsningsmodellen som en overgangsordning for hele indskolingen indenfor den eksisterende ramme, således fastholdes indskolingen i alle tre afdelinger.
Stemte for: Mette Kristensen (V)
Stemte i mod: Henrik Nielsen (C), Karl Magnus Bidstrup (Å), Dorthe Ullemose (O), Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Steen Tinning (R)
Herefter godkendte udvalget indstillingen. Mette Kristensen (V) undlod at stemme.
Punkt 3 Budget 2019 - Service og Økonomi - Børne og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne og Ungeudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2019 godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen Service og Økonomi for Børne- og Ungeudvalgets område foreligger til godkendelse. Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2019, beskrivelser af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation bliver tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt.
Punkt 4 Budget 2019 - Børne- og Ungeudvalget - rammebesparelse efter høring
+Beslutningstema
Budget 2019 - Beslutning om udmøntning af rammebesparelse efter høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udmøntning af rammebesparelsen besluttes.
Sagsfremstilling
På udvalgets møde den 12. november 2018, blev det besluttet at sende alle nye reduktionsforslag i høring.
Udvalgets rammebesparelse udgør 5,4 mio. kr. i 2019, 6,5 mio. kr. i 2020 og 8,4 mio. kr. i 2021 og frem. Det blev på mødet den 12. november 2018 besluttet, at resterende sparepulje fra 2017 på 1,7 mio. kr. også søges udmøntet.
De indkomne høringssvar vedlægges dagsorden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af de enkelte reduktionsforslag
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Karl Magnus Bidstrup (Å) stillede følgende ændringsforslag:
at spareforslag 1-8 på skoleområdet og punkt 1 på dagtilbudsområdet udmøntes.
Den eksisterende pulje på 4,052 mio. kr. som anvendes til at løfte undervisningen fra understøttende undervisning til fagopdelt undervisning (”Idrætsskolepuljen”) reduceres med 1,5 mio. kr. med virkning fra skoleåret 2020/2021. Puljens formål gøres samtidig bredere og kan fremover anvendes til tiltag inden for den understøttende undervisning generelt.
Stemte for: Karl Magnus Bidstrup (A)
Stemte i mod: Henrik Nielsen (C), Mette Kristensen (V), Dorthe Ullemose (O), Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Steen Tinning (R)
Herefter besluttede udvalget, at de nye spareforslag på skoleområdet og det administrative spareforslag på dagtilbudsområdet udmøntes. Den resterende besparelse på 1,477 mio. kr. fra 2021 og frem fordeles forholdsmæssigt i forhold til budgetandelen på de tre områder, det samlede skoleområde 0,812 mio. kr., dagtilbudsområdet 0,340 mio. kr. og familie og uddannelse 0,325 mio. kr.
Punkt 5 Tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018
+Beslutningstema
Afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender afrapporteringen af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge godkendte d. 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune som matcher de forskningsinformerede metoder og anbefalinger, der både nationalt og lokalt benyttes på dagtilbudsområdet. Tilsynsmodellen er beskrevet mere uddybende i vedlagte bilag.
Tilsynsmodellen understøtter en løbende og systematisk udvikling af den faglige kvalitet med henblik på at styrke børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Afrapporteringen viser en positiv udvikling fra 2015-2017 for Svendborg Kommunes dagtilbud.
De fire elementer i tilsynsmodellen består af:
- Pædagogiske læreplaner
- Læringsteams
- Observationer i udvalgte børnehuse/dagplejegrupper
- Forpligtende, dagligt samarbejde.
Illustration af tilsynsmodellen:
De fire elementer griber dynamisk ind i hinanden og understøtter en løbende udvikling på 0-6 års området samt et tværfagligt samarbejde med bl.a. PPR.
Hovedkonklusionerne for 2018 fremgår nedenfor.
Pædagogiske læreplaner
De pædagogiske læreplaner er et lovbestemt element i at understøtte den pædagogiske kvalitet og udarbejdes i hvert børnehus og dagplejegruppe med afsæt i seks nationale temaer. I 2018 ses generelt en positiv udvikling for arbejdet med læreplanerne:
- Der skabes vellykket pædagogisk udvikling via aktionslæringsforløb
- Der arbejdes efter konkrete pædagogiske mål og med relevante tiltag og metoder
- I mange børnehuse reflekteres systematisk over egen praksis
Generelt ses følgende udviklingsbehov:
- Børnehuse og dagplejegrupper skal understøttes i at sætte mål ud fra børnenes perspektiv og i at arbejde med pædagogisk analyse
- Dagplejen er undervejs i en positiv udviklingsproces i arbejdet med pædagogiske læreplaner
Sekretariat og Dagtilbud følger op på at understøtte udviklingsbehovene i samspil med dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere.
Læringsteams
I efteråret 2017 gennemførtes anden kortlægning i Program for Læringsledelse med besvarelser fra 4-6 årige, forældre, kontaktpædagoger, øvrigt pædagogisk personale og ledelse.
De fem ledelsesteams fungerer som læringsteams, der understøttet af Sekretariat og Dagtilbud analyserer relevante data fra bl.a. Program for Læringsledelse, Fokus – tidlig opsporing, sprogvurderinger m.m. Formålet er at understøtte dagtilbuddenes udvikling med afsæt i konkret viden om de faglige styrkesider og udfordringer, der kendetegner hvert enkelt børnehus og dagplejegruppe.
De pædagogiske teamledere arbejder med afsæt heri videre sammen med medarbejderne. Arbejdet understøttes efter behov af dagtilbudslederen og Sekretariat og Dagtilbud.
Observationer i et udsnit af børnehuse
Fire børnehuse med et udviklingsbehov har været udvalgt til observationer af den pædagogiske praksis i efteråret 2018. Der har efterfølgende været feedback til dagtilbudsleder og pædagogisk teamleder samt oplæg på personalemøder m.m. Det videre arbejde i børnehusene understøttes efter behov af dagtilbudslederen og Sekretariat og Dagtilbud
Dagligt, forpligtende samarbejde
Der er gennemført ledelsestilsyn som led i det almindelige samarbejde i dagligdagen, herunder opfølgning på evt. forældrehenvendelser, klager mm.
Læringsrapport fra Aalborg Universitet
Som led i Program for Læringsledelse har Aalborg Universitet udarbejdet en læringsrapport for Svendborg Kommune, som indeholder en samlet vurdering og konklusion på 0-6 års området siden forrige kortlægning i 2015. Rapporten er vedlagt som bilag. Data fra Program for læringsledelse indgår som et væsentligt element i tilsynsmodellen og den faglige udvikling i øvrigt.
Rapporten konkluderer sammenfattende for udviklingen fra 2015-2017:
”Konklusionen er, at Svendborg Kommune fremstår som en gennemgående god dagtilbudskommune. Der er god overensstemmelse i vurderingerne fra alle informantgrupper. Det vil sige, at både børnene, forældrene, personalet og ledelsen scorer relativt positivt i vurderingerne. Der er desuden en signifikant fremgang på de fleste kortlægningsområder fra den første til den anden kortlægningsundersøgelse. Derfor kan konklusionen om god kvalitet i dagtilbuddene betragtes som gyldig og pålidelig. Statistisk set er resultaterne ikke tilfældige, og de kan heller ikke forklares med f.eks. forældrenes uddannelsesniveau. Disse resultater har sammenhæng med god og forbedret pædagogisk praksis.
Svendborg Kommune kendetegnes også ved, at der inden for flere områder er mindre variation mellem dagtilbuddene end i andre kommuner. Dette er også en vigtig kvalitetsindikator. Det bør være et mål, at kvaliteten af dagtilbuddene ikke varierer for meget, og det er hovedsageligt tilfældet her. Men inden for genkendelse af tal og bogstaver og i vurderingen af børns sproglige og sociale færdigheder er der relativt store forskellige mellem dagtilbuddene, og dette bør analyseres nærmere. Særligt hos de dagtilbud, der scorer lavt.
Generelt bør dagtilbuddene i Svendborg Kommune forsøge at identificere den praksis, der bidrager til disse resultater. Endvidere bør denne praksis opretholdes og forstærkes. Også her kan dagtilbuddene lære af hinanden. Det kan også være hensigtsmæssigt at kommunen finder ét eller to satsningsområder for dagtilbuddene, fordi kommunen nu har god sandsynlighed for at lykkes.”
Aalborg Universitets konklusion underbygger, at en systematisk tilgang til det pædagogiske arbejde løfter kvaliteten.
Et styrket fokus på børns genkendelse af tal, bogstaver og geometriske figurer samt sprog vil blive indarbejdet via sprogindsatsen og det tværfaglige samarbejde med tale/hørekonsulenter i PPR. Arbejdet med børns sociale færdigheder er i gang og vil styrkes i realiseringen af Dagtilbudsreformen fra maj 2018.
På udvalgsmødet deltager en pædagogisk teamleder og en medarbejder, som vil uddybe hvordan der konkret arbejdes med elementerne i tilsynet ift. at skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for børnene i et børnehus.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt.
Punkt 6 Ny kommunal udskolingslinje fra 2019/2020
+Beslutningstema
Orientering om ny kommunal udskolingslinje fra skoleåret 2019/2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Der oprettes en ny fælles kommunal udskolingslinje med start august 2019. Klassen placeres på Tåsingeskolen. Klassen har særlig fokus på science, engineering og teknologi, og på praksislæring i samarbejde med Svendborgs ungdomsuddannelser og erhvervsliv.
På mødet orienteres om vision og målsætning, samt om den konkrete opbygning af linjen, herunder fagligt indhold, arbejdsmetoder, struktur og eksterne samarbejder.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Taget til efterretning.
Punkt 7 Opdatering af styrelsesvedtægten for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud - godkendelse efter høring
+Beslutningstema
Godkendelse af opdateret styrelsesvedtægt for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud – efter høringsperiode.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til styrelsesvedtægt godkendes med de i dagsordenen nævnte justeringer pba. af høringssvarene.
Sagsfremstilling
Børne-og Ungeudvalget besluttede den 12. november 2018 at sende forslag til styrelsesvedtægt for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud i høring frem til 27. november.
Baggrund
Folketinget vedtog i sommeren 2018 en reform af dagtilbudsområdet. Reformen har også betydning for forældrebestyrelsernes rolle og opgaver i de kommunale dagtilbud, som udvides og præciseres på en række områder.
Forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet følger områdestrukturen, og dagplejen udgør sit eget dagtilbud med egen forældrebestyrelse. En opdatering af styrelsesvedtægten har afventet en afklaring af strukturen på dagtilbudsområdet, som Børne- og Ungeudvalget traf beslutning om 17. september 2018. Der er således fremover fem forældrebestyrelser i alt.
En forældrebestyrelse skal løse sin opgave i samarbejde med dagtilbuddets leder, indenfor dagtilbudslovens bestemmelser og de overordnede rammer og prioriterede indsatser, som Byrådet og Børne- og Ungeudvalget har fastlagt for området.
Forslaget til opdateret styrelsesvedtægt er blevet til dels med afsæt i ændringerne i lovgivningen, dels via opsamling af erfaringer med den nuværende styrelsesvedtægt samt i en dialog med de nuværende bestyrelsesformænd.
Forslaget til opdateret styrelsesvedtægt sendt i høring d. 12. november 2018:
Ændringen af dagtilbudsloven medfører behov for en række opdateringer af styrelsesvedtægten:
- Der skal vælges en forældrerepræsentant fra hvert børnehus i forældrebestyrelsen
- Forældrebestyrelserne skal som hidtil inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Som noget nyt skal læreplanen også omhandle, hvordan dagtilbuddet kan styrke samarbejdet med lokalsamfundet (”det åbne dagtilbud” – parallelt med ”den åbne skole”). Forældrebestyrelsen får derfor en ny rolle i dette samarbejde (afsnit 3)
- Forældrebestyrelsen skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem, fx dagtilbud/hjemsamtaler, håndtering af børns ferie og fravær, forældrenes involvering i barnets læring m.m. (afsnit 3).
Derudover lægges der op til en række øvrige justeringer:
Forældrebestyrelserne sidder i to år. På baggrund af dialogen med de nuværende bestyrelsesformænd foreslås det, at der fast afholdes et suppleringsvalg i september i de år, hvor der ikke er nyvalg. Her vælges der repræsentanter og suppleanter på de poster, der måtte være blevet tomme i årets løb. Formålet er at give flest mulige forældre mulighed for at deltage i bestyrelsesarbejdet i den periode, deres barn er i dagtilbud samt at understøtte, at der er funktionsdygtige bestyrelser. Dette er i forlængelse af den nuværende praksis i Dagplejens forældrebestyrelse.
Derudover foreslås det, at dagtilbuddene aktivt understøtter, at der etableres et husråd af forældre i alle børnehuse. Etablering af husråd indgik desuden som et element i dagsordenspunkt om ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet behandlet i Børne- og Ungeudvalget d. 27. august 2018. I styrelsesvedtægtens bilag 3 er beskrevet en vejledende model for husråd.
Formålet med husrådene er at styrke det direkte samarbejde om konkrete aktiviteter i dagligdagen mellem forældrene og med børnehuset og at styrke forbindelsen til det omgivende lokalsamfund, foreningslivet m.m. m.m. Husrådet er ikke formelt en del af forældrebestyrelsen og fungerer i dagligdagen uafhængigt af denne. Dette med henblik på at skabe en fleksibel ramme for en styrket forældreinvolvering, der passer til det enkelte børnehus og den enkelte forældregruppe.
Det foreslås at samle op på erfaringer med husrådenes arbejde med udgangen af 2020.
Endeligt lægges der op til en sproglig forenkling og en mere let tilgængelig udgave af styrelsesvedtægten. Indholdet af øvrige punkter i den nuværende styrelsesvedtægt videreføres i hovedtræk indenfor denne ramme, med enkelte præciseringer.
Der afholdes nyvalg til de nye forældrebestyrelser i januar 2019, undtagen Dagplejen, hvor lovgivningen ikke medfører en ændring af bestyrelsens sammensætning og hvor der netop har været afholdt nyvalg i september 2018. De fire forældrebestyrelser, der vælges i januar 2019, vil således få en funktionsperiode, der er et halvt år længere end ellers – dvs. frem til 30. september 2021.
I foråret 2019 afholdes fælles opstart og kursus i samarbejde med de nye forældrebestyrelser, hvor der bl.a. vil være fokus på forældrebestyrelsens nye opgaver i regi af dagtilbudsreformen.
Forslag til ændringer pba. af høringen
På baggrund af høringen anbefaler administrationen, at følgende ændringer indarbejdes:
- Valgperioden for forældrebestyrelsen i Dagplejen fastholdes som i dag med årlige valg, hvor halvdelen af medlemmerne vælges for en to-årig periode, med henblik på at understøtte kontinuitet i bestyrelsesarbejdet, da forældre og børn er knyttet kortere tid til dagplejen.
- Antal medarbejderrepræsentanter i Dagplejen ændres til tre, fordi Dagplejen geografisk dækker hele kommunen
- Tidspunkt for afholdelse af valg tages op igen, når der foreligger politisk afklaring vedrørende Forårs-SFO
- Øvrige mindre redaktionelle ændringer på baggrund af bl.a. høringssvar indarbejdes som angivet i bilaget.
Tre af fem forældrebestyrelser peger i høringssvarene på, at de ønsker at deres nuværende kompetence til at nedlægge et børnehus ændres til en mulighed for at indstille. Det foreslås at udvalget drøfter dette mhp. en beslutning. En ændring heraf er ikke indarbejdet i forslag til tilrettet styrelsesvedtægt.
Høringssvarene vedlægges dagsorden.
Forslag til tilrettet styrelsesvedtægt pba. de modtagne høringssvar eftersendes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt. Spørgsmålet om kompetencen til at nedlægge et børnehus tages op på et dialogmøde.
Punkt 8 Afrapportering af tilsyn med private dagtilbud i 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af afrapportering af anmeldt lovpligtigt tilsyn med private dagtilbud i 2018 samt fokusområde for anmeldt lovpligtigt tilsyn i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At afrapportering af anmeldt lovpligtigt tilsyn af private dagtilbud i 2018 godkendes
- At fokusområde for anmeldt lovpligtigt tilsyn af private dagtilbud i 2019 bliver med udgangspunkt i dagtilbudsreformen: forældrebestyrelsens inddragelse, børnenes perspektiver og kvalificering af medarbejderne.
- At den pædagogiske læreplan først skal gennemgås ved tilsyn i 2020.
Sagsfremstilling
Tilsynet består af et samlet administrativ og pædagogisk tilsyn i det private dagtilbud og udføres af en pædagogisk konsulent og en administrativ konsulent.Tilsynet med private dagtilbud har til formål at vurdere, om det private dagtilbud lever op til de kommunale godkendelseskriterier, som det private dagtilbud er godkendt efter, samt til den gældende lovgivning og de kommunalt fastsatte retningslinjer på dagtilbudsområdet.
I forbindelse med afrapportering af lovpligtigt tilsyn i 2017 fastsatte Børne- og Ungeudvalget, at det anmeldte tilsyn i 2018 skulle have fokus på, hvordan det private dagtilbud omsatte den nye lovgivning på området børns sprog og dannelse og læringsmiljøer hele dagen.
Forud for det anmeldte tilsyn indsendte det private dagtilbud materiale, hvor besvarelsen af nedenstående spørgsmål indgik:
- Drøftelse af det private dagtilbuds arbejde med sprog i hverdagen
- Drøftelse af hvordan det private dagtilbud påtænker at arbejde med dannelse i hverdagen
- Drøftelse af hvordan det private dagtilbud påtænker at arbejde didaktisk med læringsmiljøer hele dagen.
Forud for det anmeldte tilsyn blev der indhentet udtalelser fra det private dagtilbuds samarbejdspartnere i Svendborg Kommune bl.a. PPR, Sundhedsplejen og resursepædagoger.
De pædagogiske læreplaner bliver gennemgået hvert andet år – senest i 2017. I forbindelse med dagtilbudsreformen er lederne af de private dagtilbud blevet tilbudt et undervisningsforløb i styrkede læreplaner, som forløber i det første halve år af 2019. Derfor ønskes det, at der først bliver gennemgået pædagogiske læreplaner i 2020, så dagtilbuddene har tid til at arbejde med den nye lovgivning.
Samlet konklusion
Alle private dagtilbud har fremsendt beskrivelse af deres arbejde med sprog i hverdagen, dannelse i hverdagen samt hvordan de didaktisk påtænker at arbejde med læringsmiljøer hele dagen og lever op til dagtilbudslovens § 7 samt § 8 stk. 3.
Der er ti private dagtilbud i Svendborg Kommune. Alle dagtilbud har indsendt materiale. Der har været gode konstruktive dialoger om sprog, dannelse og læringsmiljøer hele dagen ud fra det indsendte materiale. I forhold til den nye dagtilbudsreform, styrket kvalitet i dagtilbud er hovedparten af de private dagtilbud rigtig godt på vej, nogle er langt i deres overvejelser og enkelte er stadig i planlægningsfasen.
Alle private dagtilbud lever op til de kommunale godkendelseskriterier. Alle private dagtilbud oplever, at den sparring de får fra samarbejdspartnere, er værdifuld.
Et enkelt dagtilbud har stadig udfordringer i forhold til beskrivelser i den pædagogiske læreplan, hvorfor der foretages et ekstra tilsyn for i praksis at se, hvordan der arbejdes.
Forslag til fokusområder for anmeldt tilsyn i 2019
I forbindelse med den nye dagtilbudsreform foreslås, at der bliver sat fokus på følgende centrale temaer:
- Hvordan arbejdes der med forældres inddragelse og forældres indflydelse i bestyrelsen, jf. dagtilbudslovens § 8 stk. 6 samt § 15
- Hvordan arbejdes der med inddragelse af børnenes perspektiver, hvor legen er grundlæggende jf. dagtilbudslovens § 7
- Kvalificering af medarbejderne i forhold til realisering af den nye dagtilbudslov og de styrkede pædagogiske læreplaner.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt.
Punkt 9 Byggeprogram for flytning af Sundet Lundby Børnehave til Tåsingeskolen afdeling Lundby
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeprogram for flytning af Sundet Lundby Børnehave til Tåsingeskolen afdeling Lundby
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At byggeprogrammet principgodkendes i Børne- og Ungeudvalget
- At Børne- og Ungeudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender byggeprogrammet
- At Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at udbyde opgaven i fagentrepriser
- At Teknik- og Erhvervsudvalget bemyndiger administrationen til at foretage valg af entreprenør
Sagsfremstilling
Den 12.11.2018 godkendte Børne- og Ungeudvalget idéoplæg for flytning af Landet Bibliotek og Sundet Lundby Børnehave til Tåsingeskolen afdeling Lundby.
Projektet er et arealeffektiviseringsprojekt, der har til formål at indrette kapacitet til 60 stk. 0-5 års dagtilbudspladser samt et nyt fælles bibliotek, der rummer både skolens pædagogiske læringscenter og Landet Folkebibliotek. 20 dagtilbudspladser bruges som heldagslegestue til dagplejen. I biblioteket inkluderes blandt andet en selvbetjeningsløsning med udvidet åbningstid kl. 7.00-22.00.
Med henblik på at opnå den bedst mulige udnyttelse af arealerne og øge synergien af det eksisterende samarbejde mellem interessenterne, har projektgruppen udarbejdet en helhedsplan, der understøtter disse forhold.
Indretningen af biblioteket, som kun kræver mindre bygningsmæssige ændringer, er under planlægning og udføres hen over årsskiftet. Derfor omfatter nærværende byggeprogram kun ombygningen af den del af skolen, der skal rumme børnehave, legestue, indskoling og SFO.
Den samlede opgave kan opdeles i en række opgaver, og det vil derfor være hensigtsmæssigt at udbyde i fagentrepriser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Som en del af budgetforliget for 2018 blev der afsat en samlet anlægsramme på 2,941 mio. kr. til at realisere en samling af Landet bibliotek og Sundet børnehave på Tåsingeskolen, afd. Lundby.
Den 8.11.2018 meddelte og frigav Teknik- og Erhvervsudvalget den samlede anlægsramme på 2,941 mio. kr., fordelt med 0,4 mio. kr. i 2018 og 2,541 mio. kr. i 2019.
Fordelingen af budget i de to delprojekter er vist nedenfor, i mio. kr.:
Flytning af Landet bibliotek |
| 0,182 |
Etableringsomkostninger |
| 0,182 |
|
|
|
Etabling af 60 børnehavepladser på B-niveau, hvoraf 20 er til heldagslegestue | 2,759 | |
Ekstern rådgiver |
| 0,324 |
Etableringsomkostninger |
| 2,185 |
Legeplads |
| 0,250 |
|
|
|
Samlet anlægsramme |
| 2,941 |
Projektet som beskrevet i byggeprogrammet kan holdes inden for den af byrådet afsatte økonomi.
Lovgrundlag
Bygningsreglementet
Dagtilbudsloven
Lov om frokostordning (tillæg til dagtilbudsloven)
Folkeskoleloven
Folkeoplysningsloven
Biblioteksloven
Arbejdstilsynets gældende regler og vejledninger
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt og indstilles.
Punkt 10 Revideret Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler
+Beslutningstema
Revideret Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler til udtalelse i skolebestyrelserne
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At den reviderede Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler sendes til udtalelse i skolebestyrelserne i perioden 6.-20. december 2018.
- At skolebestyrelsen samtidig godkender de reviderede valgregler – bilag 1 – i vedtægten.
Sagsfremstilling
Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler er gennemgået og tilrettet i forhold til de politiske beslutninger, der er truffet efter seneste vedtægts udgivelse (dateret 20. juni 2014) samt indsatsområder, som ikke tidligere har været beskrevet.
Ifølge folkeskolelovens § 41 fastsætter kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne en vedtægt for styrelsen af kommunens skolevæsen. Vedtægten skal indeholde bestemmelser om bl.a.:
- Skolebestyrelsens sammensætning
- Udpegning af eventuelt kommunalbestyrelsesmedlem til skolebestyrelsen jfr. § 42 stk. 4
- Fremgangsmåden ved valg af medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen
- Sammensætning af eventuelle fælles rådgivende organer for kommunens skolevæsen.
Vedtægten skal endvidere indeholde en beskrivelse af eventuelle beføjelser, der er delegeret til skolebestyrelsen i medfør af § 40 stk. 5.
I bilag til vedtægten optages alle de beslutninger, som Byrådet har truffet vedrørende det kommunale skolevæsen.
Tilretningen består af følgende nye bilag:
- Samlet valgregelsæt gældende for folkeskolerne
- Afkortning af skoledagens længde
- Idrætsskoleprojektet
- Sportsklasser
- Klager over mobning
Under skolebestyrelsens beføjelser – kapitel 2 - er kompetencefordeling mellem Byråd og skolebestyrelse præciseret, så det fremgår, at det er Byrådet, der træffer beslutning i forbindelse med forslag om lukning af matrikler.
Der er herudover foretaget sproglige korrektioner.
Vedtægten indeholder ikke længere bilag, der er lovbestemte, og hvor der ikke er delegeret beføjelser, herunder retningslinjer for elevplaner (tidligere bilag 20) og læseplaner (tidligere bilag 23).
Valgreglerne (bilag 1) skal godkendes af skolebestyrelserne inden de fastsættes i Byrådet.
Vedtægten skal ses som et grundlæggende arbejdsredskab for skolebestyrelsesmedlemmer og skoler, der har behov for et overblik over gældende regler og bestemmelser fastsat af Byrådet og Børne- og Ungeudvalget.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt og høringsperioden udvides til den 18. januar 2019.
Punkt 11 Justering af Progressionsrapport for folkeskolen.
+Beslutningstema
Vedtagelse af justering af Progressionsrapport for folkeskolen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Progressionsrapporten justeres, så der afrapporteres på obligatoriske indikatorer jævnfør ”Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen”.
- At Progressionsrapporten fremlægges hvert andet år jævnfør ”Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen”.
- At Progressionsrapporten indeholder en kort indsats- og handleplan, både på kommune- og skoleniveau
- At der som overgangsordning for 2019 udarbejdes en kommunal Ungerapport til politisk fremlæggelse foråret 2019.
Sagsfremstilling
Første udgave af Progressionsrapport for folkeskolerne i Svendborg blev fremlagt foråret 2018. På baggrund af erfaringerne fra denne foreslår administrationen at justere rapporten til en mere enkel, formidlingsvenlig og mindre ressourcekrævende udgave for skoler og administration.
Kommunalbestyrelsen skal jævnfør folkeskoleloven § 40 føre tilsyn med folkeskolerne gennem behandling og beslutning af Kvalitetsrapporten i lige år. Indholdet i Kvalitetsrapporten er behandlet i Lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014.
Børne- og Ungeudvalget besluttede d. 6. juni 2017, at Svendborg Kommunes progressionsrapport med delrapporter erstatter den hidtidige kvalitetsrapport.
Progressionsrapporten skulle kombinere to formål:
- Kommunalbestyrelsens lovpligtige tilsyn med folkeskolerne
- Skolernes eget arbejde med målrettet viden- og datainformeret progression og udvikling
Intentionen var desuden, at den skulle give mulighed for, at:
- Skolerne årligt opstiller egne forventede progressionsmål
- Skolerne kan anvende Progressionsrapporten med delrapporter som et aktivt arbejdsredskab
- Børne- og Ungeudvalget beslutter kommunale slutmål
- Børne- og Ungeudvalget i ulige år orienteres om skolernes nye progressionsmål
Rapporten skulle afrapportere på de obligatoriske indikatorer i henhold til bekendtgørelsen om kvalitetsrapporter, herunder på de nationale resultatmål for folkeskolen. Udover dette skulle der afrapporteres på 16 lokale målområder knyttet til centrale og lokale visions-og værdisætninger. De 16 målområder blev besluttet i Udvalget for Børn og Unge i forbindelse med budgettemaer i 2014 og 2015.
Progressionsrapporten blev konkret udformet som tre delrapporter opstillet i regneark. Rapporten skulle hvert andet år have fokus på data fra Ungerapporten. Marts 2018 blev første version fremlagt for Byrådet.
På baggrund af erfaringerne fra første udgave af progressionsrapporten foreslår administrationen, at næste version justeres, så rapporten bliver mere formidlingsvenlig, enkel og handlingsrettet.
Dette betyder at:
- Der afrapporteres i de lige kalenderår, som angivet i Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen. Dette vil frigøre ressourcer til den opfølgende dialog mellem skoler og skoleafdeling.
- Rapporten formidles i et enkelt og målgruppevenligt format.
- Data vil vise benchmarking mod de nationale resultater, sammen med den treårige progression på kommune- og skoleniveau.
- Rapporten skal afrapportere på de obligatoriske nationale indikatorer, jævnfør bekendtgørelsen.
- Rapporten skal yderligere, både på kommune- og skoleniveau, indeholde en kort indsats- og handleplan. På baggrund af rapportens data angiver planen 3 - 4 indsatsområder med tilhørende målsætninger og overordnede handlinger. Disse indsatser og handlinger er afsæt for skoleafdelingens understøttende dialog og samarbejde med skolerne.
Arbejdet med Progressionsrapportens data understøttes fremadrettet af skoleafdelingens strukturerede dialoger med skolerne.
?
Børne- og Ungeudvalgets beslutning af 6. juni 2017 om Progressionsrapport som erstatning for kvalitetsrapport i Svendborg indeholder en beslutning om, at der i de ulige år udarbejdes en Ungerapport. Som overgangsordning for 2019 udarbejdes denne Ungerapport på kommunalt niveau til forelæggelse foråret 2019.
?
Nærværende justering indarbejdes i Styrelsesvedtægten for Svendborg Kommunes folkeskoler.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven § 40 samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen af 23.juni 2014.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Godkendt.
Punkt 12 Orientering om data vedrørende segregering samt videre tiltag
+Beslutningstema
Orientering om aktuelle data vedrørende segregering af elever i folkeskolen til specialundervisningstilbud. Orienteringen vil endvidere belyse de videre tiltag i relation til skolernes arbejde med inklusion og segregering, herunder den kommende analyse af strukturen på specialundervisningsområde samt ressourcetildelingsmodellen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter og tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, der blandt andet indebar decentrale budgetter til skolerne og en økonomisk incitamentstruktur. Der var på daværende tidspunkt en politisk forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever.
I forlængelse af ovenstående besluttede Udvalget for Børn og Unge i 2016 at gennemføre en ny struktur på specialundervisningsområdet, der afspejlede forventningen om, at almenområdet skulle kunne rumme et større antal inkluderede elever. Strukturen byggede på tre overordnede principper:
- Fysisk nærhed mellem specialområdet og almenområdet.
- Pædagogisk bæredygtihed
- Økonomisk bæredygtighed
Samtidig blev det besluttet at etablere kompetencecentre (i dag Kompetencenetværket) med henblik på praksisnær rådgivning, kompetenceudvikling for de ansatte m.v. Etableringen af kompetencenetværket var udtryk for et generelt ønske om højere grad af samarbejde mellem special- og almentilbud.
Imidlertid viser aktuelle data, at det på trods af de nævnte tiltag ikke er lykkes at opnå det ønskede fald i antallet af segregerede elever. Der er derfor behov for at analysere både skolernes praksis, den eksisterende struktur på specialundervisningsområdet samt den økonomiske tildelingsmodel.
På mødet orienteres om de aktuelle tal for segregerede elever samt de kommende tiltag på området. Skoleafdelingen har igangsat en proces, der indeholder tre spor (jf. bilag):
- Fortsat fokus på skolernes arbejder med inklusion
- Analyse af strukturen på specialundervisningsområdet
- Analyse af ressourcetildelingsmodellen.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven samt Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Drøftet og taget til efterretning.
Punkt 13 Evaluering af udvalgets arbejde
+Beslutningstema
Evaluering af udvalgets arbejde.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Byrådets seminar i juni 2018 besluttede alle fagudvalg på møderne i juni 2018, at der årligt skulle ske en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive fagudvalg. Første gang er i december 2018.
Udvalget besluttede følgende spørgsmål i evalueringen:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Det foreslås, at udvalget drøfter evalueringsspørgsmålene.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Drøftet.
Punkt 14 Status på genvurdering af vederlag på Plejefamilieområdet
+Beslutningstema
Orientering om status på genvurdering af vederlag på plejefamilieområdet i Familieafdelingen
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Proces vedrørende genvurdering af plejevederlag blev igangsat i foråret, hvor 70 plejefamilier deltog i fællesmøde. Siden er der i alt genvurderet plejeforhold for 81 børn. Der skal genvurderes vederlag på yderligere 21 børn inden udgangen af marts 2019.
Plejevederlagene for de 81 børn udgjorde før genvurderingen samlet 528 vederlag, svarende til en helårsudgift på 26,8 mio.
Efter genvurderingen udgør plejevederlagene samlet 513,5 vederlag, svarende til en helårsudgift på 26,0 mio. kr.
Der har generelt været en god og konstruktiv dialog med plejefamilierne omkring kravene til opgaven og barnets støttebehov.
Lovgrundlag
Lov om Socialservice
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Taget til efterretning.
Punkt 15 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Resultat af valg om frokostordning i dagtilbud
- Status på lovforslag vedrørende parallelsamfund – bedre fordeling i dagtilbud
- Personalesag
- Dato i 2019 for dialogmøde med forældrebestyrelser fra private dagtilbud. Foreslået dato er torsdag den 31. oktober 2019 fra 18.30 – 20.30.
- Orientering om Kultur og Fritidsudvalgets behandling 03-12-2018 af punkt om Samarbejdsaftale med Team Danmark 2019-2022.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018
Taget til efterretning.