Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Godkendt, idet punkt 10 blev behandlet efter punkt 1.
Punkt 2 Dialogmøde med forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme P/S
+Beslutningstema
Dialogmøde mellem forsyningsselskabet Svendborg Kraftvarme s formandskab og Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at
- Der tages højde for dialogen ved behandling af selskabets budget og takster i december.
Sagsfremstilling
Som led i Svendborg Kommunes ejerpolitik s krav om dialog og samarbejde mellem bestyrelserne og Kommunalbestyrelsen, afholdes dialogmøde mellem formandskabet (bestyrelsesformand, næstformand og direktør for Svendborg Kraftvarme) og Økonomiudvalget.
Dialogmødet afholdes af en halv times varighed.
Mødedagsorden tager afsæt i ejerpolitikkens generelle forventninger til selskaberne indenfor:
- Økonomisk ansvarlighed
- Forpligtende klimamål og miljømæssig ansvarlighed
- Social ansvarlighed.
- Takster
- Øvrige aktuelle forhold
Direktøren introducerer med et oplæg om selskabets aktiviteter i relation til ejerpolitikken med fokus på det kommende budget suppleret med status for afvikling af Svendborg Kraftvarme P/S.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Ejerpolitik for Svendborg Kommunes forsyningsselskaber.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Godkendt.
Punkt 3 Koncernrapport pr. 30. september 2022
+Beslutningstema
Orientering om det forventede regnskab 2022 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. september 2022, tillægsbevilling samt status på budgetforlig 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
- At rapporten tages til efterretning
- At udvalgene generelt udviser tilbageholdenhed og i tråd med rammestyringen fører en stram økonomistyring med henblik på at overholde kommunens serviceramme, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
- At den samlede midtvejsregulering indarbejdes i en fælles tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2022, og at der i forlængelse heraf ydes 100 pct. kompensation for afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine jf. opgjort jf. det forventede regnskab pr. 30.9.2022.
- Negative puljer under fagudvalg på samlet 29,8 mio.kr., som ikke opnås indfriet i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2022, overføres ligeligt til 2024 og 2025, idet der i 2023 er ekstraordinært energibidrag. Puljerne fordeles konkret på fagudvalgenes budgetområder i det tekniske budget 2024, hvilket som udgangspunkt vil ske på alle konti ud fra en procentbesparelse.
Sagsfremstilling
Samlet set er det forventede regnskab forbedret med 11,7 mio. kr. i forhold til skønnet pr. 30. juni 2022. Det forventede regnskab for 2022 er naturligt forbundet med usikkerhed bl.a. som følge af, at der fortsat er stor usikkerhed om de afledte konsekvenser af krigen i Ukraine, herunder prisstigninger, inflation og flygtninge, samt evt. stigning i smitten vedr. Covid-19.
Det forventede regnskab 2022 efterlever ikke den økonomiske målsætning for så vidt angår overholdelse af servicerammen. Serviceudgifterne ekskl. afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine udviser et merforbrug på 37,6 mio. kr. i forhold til vejledende serviceramme korrigeret for midtvejsregulering og nye pl-skøn. Inden for servicerammen er der områder, der er økonomisk udfordret, mens andre områder forventer mindreforbrug. Af merforbruget udgør negative puljer under fagudvalg 29,8 mio.kr., heraf 10,3 mio.kr. via overførselspuljer fra tidligere år og 19,5 mio.kr. via ikke udmøntede besparelsespuljer i 2022.
For serviceudgifterne er forventet regnskab steget med 1,2 mio. kr. Heraf kan 1,3 mio .kr. henføres til afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine. På Senior-, Social- og Sundhedsudvalget er forventet regnskab steget med 5,0 mio. kr., som primært kan henføres til øgede udgifter på socialområdet bo- og dagtilbud og i hjemmeplejen. Væksten modsvares delvis af mindreudgift vedr. barselsvikarpuljen, samt stigende merindtægt vedr. refusion af særlig dyre enkeltsager under overførselsudgifter.
I forbindelse med koncernrapporten pr. 30.9.2022 søges en fælles tillægsbevilling, som er udgiftsneutral på kommunens likviditet. Tillægsbevillingen omfatter bl.a. midtvejsregulering af overførselsudgifter inkl. Kommunal Medfinansiering, samt statslig kompensation til øgede energiudgifter samt afledte udgifter af Covid-19 og krigen i Ukraine. Samlet set medfører tillægsbevillingen et provenu på 3,1 mio. kr., som tilføres puljen til regnskabsafslutningen, som herefter udgør 5,0 mio. kr.
I budget 2022 indgår negativ overførsels- og uindfriede besparelsespuljer på 29,8 mio. kr., som ikke opnås indfriet ved regnskabsafslutningen 2022. Under hensyn til principper for rammestyring anbefaler direktionen, at puljerne overføres ligeligt til 2024 og 2025, idet der i 2023 er ekstraordinært energibidrag. Puljerne fordeles konkret på fagudvalgenes budgetområder i det tekniske budget 2024, hvilket som udgangspunkt vil ske på alle konti ud fra en procentbesparelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.
CO2-Konsekvensvurdering
Ej vurderet
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 4 Budget 2023 - Evaluering af budgetprocessen
+Beslutningstema
Evaluering af budgetprocessen for budget 2023.
Indstilling
Direktion indstiller til Økonomiudvalget, at
- processen for udarbejdelse af budget 2023 drøftes, og at Økonomiudvalgets tilkendegivelser indgår i oplæg til kommende proces for budget 2024.
.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i processen for udarbejdelse budget 2023 drøfter Økonomiudvalget forløbet af den politiske proces, herunder om der fremadrettet er behov for justeringer.
På baggrund af Økonomiudvalgets tilkendegivelser vil udvalget på mødet den 24. januar 2023 få forelagt foreløbig udkast til overordnede principper/pejlemærker for udarbejdelse af budget 2024. Med afsæt i Økonomiudvalgets drøftelser udarbejdes endeligt oplæg til budgetproceduren for budget 2024 til godkendelse på Økonomiudvalgets møde den 21. februar 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ej relevant
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Drøftet.
Punkt 5 Beslutning om parkeringslicenser og månedskort
+Beslutningstema
I forbindelse med tidligere prisstigninger for betalingsparkering fra 1. januar 2022 og de kommende prisstigninger fra 1. januar 2023 er taksterne for licenser og månedskort ikke steget tilsvarende.
På den baggrund skal der træffes beslutning om regulering af priserne på parkeringslicenser og månedskort ud over den årlige takstregulering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At følgende takster for 2023 ændres, med virkning fra den 1. januar 2023:
- Beboerlicens ændres fra 405 kr. pr. år i 2022 til 810 kr. pr. år.
- Månedskort ændres fra 405 kr. pr. måned i 2022 til 608 kr. pr. måned.
Sagsfremstilling
Den nuværende håndværkerlicens blev indført i november 2019. Dengang blev prisen fastsat til 400 kr. årligt pr. bil. Siden da er håndværkerlicensen kun blevet reguleret med den almindelige takstregulering i 2022 til 405 kr. pr. år. Administrationen anbefaler, at man fastholder den vedtagne takst for 2023 på 414 kr. årligt pr. bil.
Beboerlicenser og månedskort kan i 2022 benyttes på betalingspladserne i Zone 2.
I 2014 var taksten for parkering i Zone 2 8 kr. pr. time med 2 timers gratis parkering. Jævnfør de vedtagne takster for 2023 er taksten fra den 1. januar 2023 12 kr. pr. time og gratis parkering bortfalder i Zone 2. Med den vedtagne takstændring for 2023 er taksterne for betalt parkering i denne zone steget med 50 % siden 2014, hvor licenser og månedskort blev indført. Et udsnit af gældende taksblad er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Taksblad for parkering 2022).
De nuværende beboerlicenser blev indført i juli 2014. Dengang var prisen 400 kr. pr. år og er siden da kun blevet reguleret med den almindelige taktregulering i 2022 til 405 kr. pr. år. Den vedtagne takst for 2023 er på 414 kr. pr. år, og der indstilles til, at denne ændres til 810 kr. pr. år. med virkning fra den 1. januar 2023.
De nuværende månedskort blev indført i juli 2014. Dengang var prisen 400 kr. pr. år og er siden da kun blevet reguleret med den almindelige taktregulering i 2022 til 405 kr. pr. år. Den vedtagne takst for 2023 er på 414 kr. pr. år, og der indstilles til, at denne ændres til 608 kr. pr. år. med virkning fra den 1. januar 2023.
I forbindelse med prisstigningen for betalt parkering fra januar 2023 sløjfes muligheden for 2 timers gratis parkering på pladserne Jessens Mole, Frederiksgade og Hulgade, herefter kaldet Zone 2.
Parkeringspladserne på Voldgade Øst og Voldgade Vest samt Frederiksø, fremadrettet kaldet Zone 3, har fortsat mulighed for 2 timers gratis parkering. Prisen for parkering pr. time i Zone 2 og Zone 3 er ens. Beboerlicenser og månedskort kan derfor fremadrettet bruges både i Zone 2 og Zone 3. Zonerne fremgår af bilag 2 (Bilag 2. Parkeringszoner, Svendborg).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at prisstigningen kun vil have en mindre indflydelse på indtjeningen på parkeringsområdet. Det vurderes, at den berørte borger vil opleve prisstigningerne som markante stigninger i forhold til det nuværende niveau på beboerlicenser og månedskort.
CO2-Konsekvensvurdering
Administrationen vurderer ikke, at der vil være afledte konsekvenser.
Lovgrundlag
LOV nr. 1520 af 27/12/2014 Lov om m offentlige veje m.v.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 6 Godkendelse af Svendborg Kommunes tømningsregulativ for hustanke
+Beslutningstema
Svendborg Kommunes tømningsregulativ for hustanke skal opdateres for at optimere driften samt for at leve op til regler om arbejdsmiljø. Tømningsregulativet har været i otte ugers offentlig høring, og der er ikke modtaget indsigelser fra borgere, som har ændret væsentligt på teksten. Tømningsregulativet skal endeligt godkendes.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At Svendborg Kommunes nye tømningsregulativ for hustanke godkendes.
Sagsfremstilling
Administrationen har lavet et nyt Tømningsregulativ for hustanke i Svendborg Kommune, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Tømningsregulativ for hustanke i Svendborg Kommune). Tømningsregulativet skal opdateres for at optimere driften og for at sikre at det lever op til regler om arbejdsmiljø.
Nogle af ændringerne i det nye regulativ resulterer i en fremtidig serviceforringelse for enkelte borgere i Svendborg Kommune. Der bliver nu stillet skærpede krav til vendemuligheder for slamsugeren og til afstanden mellem kørefast vej og husstanken, så afstanden maximalt må være 45 meter. Dog vil ejendomme som i dag har over 45 meter være undtaget dette krav, disse ejendomme er allerede noteret på Vand og Affalds liste og har dermed dispensation. Hvis der efterfølgende sker ændringer på ejendommen, skal de etablere en adgangsvej, som overholder bestemmelsen om 45 meter fra kørefast vej til hustanken.
Kommunalbestyrelsen godkendte den 28. juni 2022, at tømningsregulativet skulle i otte ugers offentlig høring. Forslaget til tømningsregulativ var i høring fra den 29. juni 2022 til den 25. august 2022 og er efterfølgende fremsendt til ejere af ejendomme uden for kloakopland.
Der er indkommet 51 bemærkninger til forslaget, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Liste over høringssvar til tømningsregulativ). Bemærkningerne har drejet sig om seks paragraffer, jævnfør bilag 3 (Bilag 3. Hvidbog). Bemærkningerne har ikke givet anledning til at ændre på krav og vilkår for grundejere af ejendomme med hustanke.
Adresserne i tømningsordningen vil løbende blive gennemgået af Vand og Affald. Hvis det vurderes, at der er udfordringer med en adresse, vil grundejer blive kontaktet for en løsning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Enkelte ejere af en ejendom kan fremadrettet få en meromkostning ved ombygninger, for eksempel til at etablere en farbar vej til hustanken på 45 meter eller derunder, eller til etablering af en vendeplads for slamsugerbilen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022, om lov om Miljøbeskyttelse
§§ 58 og 60 i Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 nr. 1393 af 21. juni 2021
Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. nr. 1775 af 2. september 2021.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 7 Vejstrup Ådal. Høring af budgetoverslag til fredning
+Beslutningstema
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har fremsendt udkast til fredningsforslag for Vejstrup Ådal med budgetoverslag i budgethøring. Administrationens forslag til kommunens høringssvar forelægges til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At forslag til høringssvar til Danmarks Naturfredningsforenings budgetoverslag godkendes.
Sagsfremstilling
Baggrund
DN’s afdeling i Svendborg opfordrede i august 2021 Svendborg Kommune til at være medrejser af en fredningssag for Vejstrup Ådal. Efter dialogmøde og vandring i ådalen sammen med lodsejerne valgte Kommunalbestyrelsen i april 2022 ikke at gå med i fredningen som medrejser, da lodsejerne generelt ikke ønskede en fredning.
DN har nu fremsendt udkast til fredningsforslag med tilhørende budgetoverslag for den del af Vejstrup Ådal, der ligger mellem Nyborgvej og kysten, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. DN’s udkast til fredningsforslag). Formålet med fredningen er at bevare og forbedre naturværdierne og de landskabelige værdier samt sikre og forbedre offentlighedens adgang. Udkastet til fredningsforslag omfatter 108 ha. Det er således ca. 30 ha større end den oprindelige fredningsskitse, som kommunen tidligere har fået forelagt. Kortbilag er vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. DN’s forsalg til frednings afgrænsning). Areal- og lodsejerliste er vedlagt som bilag 3 (Bilag 3. DN’s areal- og lodsejerliste).
Før DN sender fredningsforslag til Fredningsnævnet, skal DN sende budgetoverslaget i høring hos Kommunen og Miljøstyrelsen, der vil komme til at afholde udgifterne forbundet med en fredning. DN’s budgetoverslag er vedlagt som bilag 4 (Bilag 4. DN’s budgetoverslag). Der er en høringsfrist på fire uger.
Budgetoverslaget angiver en størrelsesorden af den forventede samlede fredningserstatning. Erstatningerne beregnes ud fra den forventede nedgang i handelsværdien af arealerne, som følge af de foreslåede fredningsbestemmelser. Kommunens høringssvar medsendes til Fredningsnævnet sammen med fredningsforslaget.
Kommunen skal på nuværende tidspunkt vurdere, om det samlede overslag over omkostningerne ved at gennemføre fredningen er realistisk og baseret på et rimeligt grundlag. Kommunen skal ikke forholde sig til, om kommunen kan støtte en gennemførelse af fredningen med det foreslåede indhold. En stillingtagen til disse forhold skal først fremføres i forbindelse med behandlingen af fredningssagen i Fredningsnævnet.
Budgetoverslaget
Arealerne opdeles i kategorier og der angives et skøn over erstatningen i kr./ha, jævnfør bilag 3 (Bilag 3. DN’s areal- og lodsejerliste).
Arealkategorierne er i tråd med opdelingen i andre fredningssager og den skønnede erstatning sammenholdes med praksis og klagenævnsafgørelser. De refererede klagenævnssager er dog af relativt ældre dato henholdsvis fra 2009, 2010 og 2016.
Forslag til indhold i høringssvar
Administrationen har lavet et udkast til høringssvar til DN, jævnfør bilag 5 (Bilag 5. Høringssvar til DN på budgetoverslag). I høringssvaret vurderer Svendborg Kommune, at det fremsendte overslag for fredningserstatningen er optimistisk, og at fredningserstatningen samlet set vil blive væsentlig højere end budgetoverslaget.
Høringsfristen er den 15. november 2022. Der tages forbehold for, at høringssvaret endeligt godkendes af Kommunalbestyrelsen den 29. november 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fredningserstatninger og godtgørelse for rimelig sagkyndig bistand til lodsejerne betales af Miljøstyrelsen og kommunerne efter en fordeling, der fastsættes af Fredningsnævnet i fredningskendelsen. Hvis en fredning gennemføres, skal kommunen betale uanset om kommunen støtter fredningen eller ej.
For fredninger af lokal interesse, som denne må forventes at høre under, skal kommunen typisk betale 25 % af fredningserstatningerne og godtgørelser. DN har fremsendt i budgetoverslag ved fredningen, som beløber sig på ca. 1,79 mio. Kommunens udgifter vil først blive aktuelle, når fredningsforslaget er endeligt vedtaget, hvilket først forventes efter 2023. Der er ikke afsat budget hertil.
Ud over erstatningerne kommer efterfølgende udgifter for kommunen til udarbejdelse af driftsplan (ca. 50.000 kr.), anlæg (f.eks. kreaturhegn) og driftsudgifter. Disse beløb vil først kunne estimeres, når den endelige fredningskendelse foreligger.
CO2-Konsekvensvurdering
Administrationen vurderer ikke, at der vil være afledte konsekvenser.
Lovgrundlag
Naturbeskyttelseslovens fredningsbestemmelser.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 8 Godkendelse af fjernvarmeforsyning af Kogtved
+Beslutningstema
Svendborg Fjernvarme har indsendt et projektforslag til Svendborg Kommune om at udvide forsyningsområdet til Kogtvedparken og Kogtvedvænget. I projektforslaget søger Svendborg Fjernvarme om at ændre varmeforsyningen i området fra naturgas til fjernvarme.
Projektforslaget har været udsendt i høring, og skal nu godkendes af Kommunalbestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At godkende projektforslaget fra Svendborg Fjernvarme om at udvide forsyningsområdet til Kogtvedparken og Kogtvedvænget.
Sagsfremstilling
Baggrund
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Hvis et varmeforsyningsselskab ønsker at ændre i
varmegrundlaget eller forsyningsområdet, skal de indsende et projektforslag, som kommunen skal godkende.
Administrationen modtog den 25. maj 2022 (revideret den 8. september 2022) et projektforslag fra Svendborg Fjernvarme, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Projektforslag).
I projektforslaget søges der om,
- at ændre varmeforsyningen i Kogtvedparken og Kogtvedvænget fra naturgas til fjernvarme, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Kort over forsyningsområde).
- at øge produktionen af varme på Svendborg Fjernvarmes eksisterende anlæg.
- at udlægge nye fjernvarmeledninger.
Teknik- og Miljøudvalget gav den 16. juni 2022 en betinget godkendelse af projektforslaget, hvorefter administrationen sendte projektforslaget i fire ugers høring. Projektforslaget har været i høring hos berørte parter (Evida, Svendborg Kraftvarme og Flow Elnet A/S) i perioden den 17. juni til den 15. juli 2022. Der er indsendt høringssvar fra Evida med ”Ingen bemærkninger”.
Svendborg Fjernvarme har søgt Fjernvarmepuljen om tilskud via den betingede godkendelse, og har den 7. oktober 2022 fået tilsagn om et tilskud på 680.000 kr. jævnfør bilag 3 (Bilag 3. Tilsagn om tilskud).
Administrationens vurdering af projektforslaget
Administrationen har foretaget en energimæssig, økonomisk og miljømæssig vurdering af fjernvarmeprojektet og lavet et udkast til en godkendelse, jævnfør bilag 4 (Bilag 4. Udkast til godkendelse).
Administrationens vurderinger viser:
- At det indsendte projekt med fjernvarme, har den bedste samfundsøkonomi i forhold til det valgte alternativ (individuelle varmepumper) på cirka 2,7 mio. kr. over en 20-årig periode. Det er via relevante følsomhedsberegninger vist, at projektet er robust. Én af beregningerne viser, at der er bedre samfundsøkonomi ved, at Svendborg Kraftvarme fortsætter.
- At der ud fra selskabsøkonomiske beregninger er et overskud på 585.884 kr. over en 20-årig periode.
- At borgeren kan spare følgende ved at vælge fjernvarme:
- Frem for individuelle varmepumper med tilskud: 1.533 kr./år
- Frem for individuelle varmepumper uden tilskud: 3.163 kr./år
- Frem for nuværende naturgas: 8.853 kr./år
Det skal bemærkes, at overstående beregninger med hensyn til selskabsøkonomi og brugerøkonomi er lavet ud fra en gennemsnitspris i maj 2022. Siden da er der sket store udsving på el- og naturgaspriser. Ansøger har genberegnet data og med gennemsnitspriser for den sidste måned gælder:
- At der ud fra selskabsøkonomiske beregninger er et overskud på cirka 250.000 kr. over en 20-årig periode.
- At borgeren kan spare følgende ved at vælge fjernvarme:
- Frem for individuelle varmepumper med tilskud: 4.749 kr./år
- Frem for individuelle varmepumper uden tilskud: 6.380 kr./år
- Frem for nuværende naturgas: 20.876 kr./år
Det er administrationens vurdering, at det indsendte projektforslag opfylder det lovmæssige grundlag til at kunne blive godkendt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Fjernvarme har oplyst, at der senere vil blive søgt om kommunegaranti til udbygningen af fjernvarmenettet. I projektforslagets selskabsøkonomiske beregninger er der regnet med et lånebeløb på cirka 4.1 mio. kr., efter tilskud fra fjernvarmepuljen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ved fjernvarmeforsyning af området vil der blive en øget CO2-udledning primært på grund af, at en del af den benyttede el til Svendborg Fjernvarmes varmepumpe produceres på egen gasmotor med dertilhørende emissioner af bl.a. metan. På sigt vil fjernvarmen kunne sænke CO2-udledningen ved indfasning af nye produktionsanlæg og ved at udnytte overskudsvarmekilder. Nedenstående værdier vil ændre sig, når der indføres nye produktionsformer på Svendborg Fjernvarme.
CO2-ækvivalenterne over en 20-årig periode er beregnet til:
- Individuel Naturgas: ca. 2.750 tons
- Fjernvarme: ca. 2.900 tons
- Individuelle varmepumper: ca. 130 tons
CO2-beregningen tager udgangspunkt i data fra projektforslagets Miljø- og CO2 konsekvensberegninger, der stammer fra Energistyrelsens data til beregninger af emissioner i de samfundsøkonomiske beregninger. Dette er konverteret til CO2-ækvivalenter.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven, projektbekendtgørelsen samt fjernvarmepuljen.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen, og administrationen anmodes om at kontakte Fjernvarmeselskabet for at indhente mere reelle tal for den forventede fremtidige CO2 belastning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 9 Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2021.03 – Boligområde Gemalvej og lokalplan 674 for et boligområde ved Gemalvej, Kirkeby samt forslag til delvis aflysning af lokalplan 21.05 - Boligområde i Kirkeby
+Beslutningstema
Sagen forelægges med henblik på politisk beslutning om at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg 2021.03 og forslag til lokalplan 674 for et boligområde ved Gemalvej, Kirkeby samt delvis aflysning af lokalplan 21.05, Boligområde i Kirkeby.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At godkende forslag til kommuneplantillæg 2021.03 – Boligområde Gemalvej
- At godkende forslag til lokalplan 674 for et boligområde ved Gemalvej i Kirkeby
- At godkende forslag til delvis aflysning af lokalplan 21.05 - Boligområde i Kirkeby
- At sende forslagene i offentlig høring i 9 uger
- At afholde borgermøde om forslagene i høringsperioden
Sagsfremstilling
Planlægningen blev politisk igangsat på Byrådets møde d. 29. juni 2021. Området er landbrugsjord, og området er ikke omfattet af en kommuneplanramme.
Der har derfor været afholdt en forudgående med indkaldelse af idéer og forslag til ønsket om et nyt boligområde i Kirkeby. I forbindelse hermed har der været afholdt borgermøde d. 15. september 2021. Administrationen har behandlet de indkomne forslag og ideer, og de modtagne forslag og ideer er så vidt muligt indarbejdet i lokalplanforslaget.
Kommuneplantillæg
Kommuneplantillægget udlægger en ny kommuneplanramme, som omfatter en del af matr.nr. 12a, Kirkeby by, Kirkeby. Den nye kommuneplanramme udlægger området til boligformål i form af åben-lav (fx enfamiliehuse) og tæt-lav boligbebyggelse (fx rækkehuse). Kommuneplantillægget aflyser samtidig en del af kommuneplanramme 09.03.B.794 og kommuneplanramme 09.03.B.676 med et tilsvarende areal. Kommuneplantillægget indeholder også en teknisk tilretning af kommuneplanramme 09.03.C1.797 - Blandet bolig- og erhvervsområde Assensvej/Kirkebakken, så kommuneplanrammen følger matrikelskel.
Administrationen vurderer, at der i Kirkeby kan gives mulighed for delvist at fortætte og arbejde med socialt bæredygtig byvækst omkring fælles grønne opholds- og friarealer. Denne vurdering tager udgangspunkt i kommunens bosætningsstrategi 2020 ved at kunne tilbyde mindre boliger i lokalområde.
Planlægningen giver derfor ud over rækkehusbebyggelse (tæt-lav) mulighed for udstykning af små enfamiliehuse på grundstørrelser ned til 400 m2 (åben-lav) i delområdet mod vest. Dette i fald området ikke udvikles af en professionel bygherre til regulært tæt-lav. Små grunde kan desuden gøre det muligt for fx bofællesskaber at etablere sig i området. Administrationen anbefaler derfor at planlægge lokalplanområdet fleksibelt, med mulighed for åben-lav (fritliggende mellem 700 m2 og 1300 m2) boligbebyggelse mod øst (del B) og samtidig både give mulighed for åben-lav (ned til 400 m2) og tæt-lav boligbebyggelse mod vest (Del A).
Lokalplanforslag
Planområdet omfatter en del af Gemalvej 20, 5771 Stenstrup. Planlægningen har til formål at arbejde for et boligområde af god kvalitet. Det er vigtigt, at et nyt boligområde i fremtiden vil fremstå attraktivt med en positiv identitet for at tiltrække ressourcestærke borgere. Kvaliteten skal derfor være høj både i forbindelse med områdets fælles fri- og opholdsarealer og i forbindelse med de enkelte ejendommes placering, udtryk, indretning og områdets arkitektur. Administrationen lægger især vægt på områdets gadebillede og sammenhæng internt såvel som til den eksisterende by.
Det er hensigten med forslaget, at det nye boligkvarter skal fastholde Kirkebys landsbymiljø med en grøn karakter, der tager hensyn til områdets landskab og terræn. Forslagets grønne friarealer skal sammen med veje og stier være med til at give området en god sammenhæng på tværs af boligtyper internt i området og samtidig udgøre en overgang til de eksisterende boliger af hensyn til områdets sociale bæredygtighed.
Forslaget fastlægger en cirkulær vejføring med adgang fra Gemalvej. Administrationen har fået foretaget en analyse af Gemalvejs kapacitet, der vurderer, at Gemalvej som adgangsvej kan rumme lokalplanområdets nye boliger. Lokalplanområdets stamvej er søgt placeret mest hensigtsmæssigt i forhold til områdets terræn og fremtidige trafiksikkerhed, og kan tilføjes yderligere veje med samme profil som stamvejen, med åbne grøfter/trug og bløde rabatter.
Der er udover stier langs stamvejen defineret rekreative stier i forslagets fælles friarealer. Der er krav om stier langs lokalplanområdets kantzone, der kobler sig på to større friarealer med plads til regnvandsbassiner. Derudover er der centralt placeret rekreative stier, der krydser områdets ’højderyg’, og kobler sig på fælles opholdsarealer, som perler på snor. Her er der mulighed for at anlægge mødesteder, opholdsarealer, legepladser og lignende fælles rekreative fritidsformål. For at sikre områdets grønne udtryk er der i forslaget krav til områdets biomasse med en minimum-biofaktor for områdets fælles friarealer. Biofaktoren er et udtryk for, hvordan man kan gøre mængden af områdets biomasse (bladmasse) målbar uden at definere nøjagtigt, hvilken beplantning, der skal være.
Forslaget giver med tæt-lav boligbebyggelse delvis mulighed for en fortætning i forhold til eksisterende boligbebyggelse i Kirkeby. Der er i forslaget derfor stillet krav til afstand mellem modstående facader og der er krav til maksimal husdybde. Dette for at imødekomme en udvikling af boliger af høj kvalitet med gode dagslys forhold og luft mellem boligbebyggelsen uden indbliksgener. Forslaget søger at imødekomme udviklingen af en arkitektur af høj kvalitet, med plads til individuelle ønsker, samtidig med at der er elementer der giver området et sammenhængende og harmonisk udtryk og samtidig bygger på Kirkebys eksisterende arkitektur. Forslaget stiller derfor fx krav om saddeltag med lodret gavl, men giver mulighed for en bred variation af materialevalg.
Forslag til aflysning af lokalplan
Planområdet omfatter en del af Assensvej 73, 5771 Stenstrup. Forslaget aflyser en del af lokalplan 21.05 - Boligområde i Kirkeby for det område, som er omfattet af den del af kommuneplanramme 09.03.B.794, som aflyses med kommuneplantillægget. Lokalplan 21.05 udlægger området til boligformål. Der er ikke befolkningstilvækst i Kirkeby som peger på, at der er behov for yderligere udlæg til boligformål. Der er dog behov for at omplacere eksisterende boligudlæg, da det har vist sig ikke at være muligt at realisere boliger i de udlagte boligområder, deriblandt en del af lokalplan 21.05. Kommuneplantillægget udlægger på den baggrund et nyt område til boligformål, og det fjerner samtidig et tilsvarende udlæg til boligformål i Kirkeby. Forslaget til aflysning af del af lokalplan 21.05 sikrer, at der er overensstemmelse mellem lokalplan 21.05 og kommuneplanen. Området er i byzone, og det vil ved den endelige vedtagelse af aflysningen af lokalplanen blive tilbageført til landzone.
Screening
Forslagene er screenet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Konklusionen er, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport, da miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen herom offentliggøres sammen med forslagene.
Videre forløb
Efter Kommunalbestyrelsens behandling af planforslagene, offentliggøres afgørelsen om miljøvurdering og planerne sendes i offentlig høring i min 8 uger. Høringsperioden forlænges med 1 uge til 9 uger grundet juleferie.
Efter høringen vil der ske en behandling af indkomne høringssvar med evt. tilretning af planlægningen og planlægningen vil herefter blive fremlagt til endelig vedtagelse.
Hvis Kommunalbestyrelsen beslutter at sende planerne i offentlig høring foreslår administrationen, at der afholdes borgermøde torsdag den d. 19. januar 2023. kl.17.00-19.00.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg, lokalplan og delvis aflysning af lokalplan afholdes af Svendborg Kommune indenfor Byg og Byudviklings eksisterende rammer.
Økonomi vedrørende køb af grund og byggemodning af Gemalvej 20, 5771 Stenstrup behandles på særskilt dagsordenspunkt om indgåelse af ejendomshandel.
Assensvej 73, 5771 Stenstrup opfylder ikke kriterierne for frigørelsesafgift. Dette skyldes, at ejeren ikke ejede ejendommen, da arealet gik fra landzone til byzone. Grundejeren kan ansøge Svendborg Kommune om godtgørelse af grundskyld, når ejendommen overgår til landzone. Det er Vurderingsstyrelsen, der ansætter beskatningsgrundlaget. Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive, hvad den nye grundskyld for ejendommen vil blive.
CO2-Konsekvensvurdering
Sammenholdt med eksisterende boliger i bred forstand vil områdets nye boligers CO2 påvirkning dog være lav pga.:
- Ny bebyggelse med bedre energirammer end den gennemsnitlig eksisterende boligmasse i området.
- Muligvis fjernvarme fra Stenstrup Fjernvarme A.M.B.A. (Fjernvarmeselskabet arbejder på at få udbygget fjernvarmen, så den kan dække Kirkeby).
- Mulig begrænsning af CO2 udledning fra transport pga. den stationsnære beliggenhed.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 08-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 10 Standardfærgeprojekt for Svendborg-Skarø-Drejø
+Beslutningstema
Beslutning om, at kommunen gennem anskaffelse af en el-standardfærge kan realisere Klimahandleplanens delmål om fossilfri kommunal færgedrift.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales, at:
1) Bemyndige administrationen til at indgå indkøbsaftale med Dansk Standardfærge A/S på en el-standardfærge type 36-10 med forventet indsættelse i 2026.
2) De estimerede afledte anlægs- og leasingudgifter samt muligheder for finansiering af udgifterne vil blive forelagt til politisk behandling henimod budget 2024.
Sagsfremstilling
Begrundelse for udskiftning af eksisterende færge
Den nuværende færge, M/S Højestene, er sat i drift på Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten i 1997. Grundet færgens alder opleves der stigende omkostninger i forbindelse med værftsbesøg ligesom der i stadig højere grad opleves vanskeligheder ved at fremskaffe reservedele. Der er i den forbindelse ved budget 2023 tilført 0,6 mio.kr/år til dækning af disse omkostninger ligesom dokningsperioden fra 2021 er øget fra 5 til 9 dage.
Standardfærgeprojektet
Færgesekretariatet er et fællessekretariat for kommuner med indenrigsfærger. Sekretariatet arbejder for effektivisering af færgefarten gennem standardisering, indkøbsoptimeringer og så videre.
Færgesekretariatet har på vegne af kommunerne udbudt og efterfølgende indgået et offentligt-privat innovationspartnerskab med et leverandørkonsortium, med henblik på at skabe et koncept for en standardfærge. Ved anskaffelse af en standardfærge vil der kunne realiseres stordriftsfordele på tværs af de deltagende kommuner, gennem standardisering af design, konsolidering af udbudsprocesser samt fælles indkøb af kritiske udstyrskomponenter.
Driftssupport
De enkelte overfarter får adgang til et driftssupportsystem, der giver mulighed for at høste synergier og opnå forbedringer i kvaliteten af færgedriften, for eksempel ved etablering af en sikker reservedelsløsning samt bistand med garantikrav og serviceaftaler. Herved forventer leverandørkonsortiet en 10-20% besparelse i færgens levetid i forhold til individuelt anskaffede færger.
Batterier nu, men forberedt for andre energikilder
Analyser har vist, at el-drift baseret på batterier vil medføre den laveste totaløkonomiske omkostning. Viser dette at ændre sig i fremtiden, så er færgerne forberedt for omstilling til sejlads på for eksempel brint eller metanol.
Fra budgetestimat til endelig pris samt udtrædelsesmuligheder
I ”Svendborg Kommune Standardfærge Introduktion” (bilag 7) beskrives standardfærgekonceptet i et økonomisk simplificeret overblik og sammenlignes med kommunal anskaffelse af en traditionel færge på sædvanlig vis. Med bistand fra Færgesekretariatets rådgiverteam, er der foretaget en indledende gennemgang af leverandørkonsortiets estimater for budgetposterne.
Budgettet er anvendt i forbindelse med ansøgning til "Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger" og vil indgå som en del af købsaftalen for standardfærgen.
Budgettet vil blive opdateret når udbud af værftskontrakt er gennemført og prisen for at bygge færgen kendes. Til den tid vil kommunen kunne udtræde af indkøbsaftalen med konsortiet mod betaling af konsortiets omkostninger
Tidsplan
Processen med tilpasning af standardfærge, udbud, konstruktion af færge og så videre forventes at tage ikke mindre end 3 år. Bilag 6 viser en tidsplan der strækker sig 39 måneder fra indgåelse af indkøbsaftale til levering af færge, herunder de to udtrædelsesmuligheder.
Øvrige standardfærgeprojekter
Administrationen har kendskab til følgende kommuner der aktuelt i gang med standardfærgeprojekter: Aalborg (1), Kalundborg (2), Slagelse (1), Svendborg (1), Ærø (2), Lolland (1), Faaborg/Midtfyn (1) og Odder (1), i alt 10 standardfærger som forventes at blive bestilt i 2022/2023.
Sagshistorik
Økonomiudvalget besluttede i oktober 2021, at Svendborg Kommune kunne indgå en hensigtserklæring om indgåelse af indkøbsaftale på standardfærge (bilag 1).
Administrationen anbefaler at anskaffe en el-standardfærge type 36-10. Det er en færge med samme fysiske størrelse som den nuværende. Der er samme passagerkapacitet, men med væsentligt bedre forhold. Pga færgens optimerede layout af vogndækket, er der mere plads til cykler, gods og bilerne (bilag 4 & 5).
På den baggrund har forvaltningen ansøgt og fået tilskud fra ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger”. Transportstyrelsen meddelte d. 22/12-2021, at der vil blive ydet tilskud på 25% af det ansøgte projekt svarende til maksimalt 25.4 mio.kr til en ny færge til Svendborg-Skarø-Drejø. Den estimerede projektsum på i alt 101,6 mio.kr omfatter selve færgen, ladeanlæg samt nødvendige ombygninger af færgelejerne i Svendborg, Skarø og Drejø (bilag 2).
Erhvervs- og Turismeudvalget besluttede 5/10-2022, med udgangspunkt i en skibsteknisk analyse, ikke at ombygge M/S Højestene til batteri- eller metanoldrift (bilag 3).
I Svendborg Kommunes Klimahandleplan fra september 2022, fremgår det, at de kommunalt ejede færger skal være fossilfri senest 2030.
Alternative beslutninger:
1) Udskyde beslutningen om, hvorvidt kommunen skal indgå købsaftale om en standardfærge indtil konceptet er færdigudviklet og afprøvet i andre kommuner. Som konsekvens af dette, må det forventes, at en købsaftale vil blive dyrere. Bl.a. er renten kun fastlåst indtil 31/12-22. Det skal desuden undersøges om kommunen kan fastholde tilsagnet om statstilskuddet.
2) Beslutte, at kommunen ikke skal gå videre med arbejdet om udviklingen af et standardfærgekoncept. I stedet vedligeholdes Højestenefærgen så den kan sejle længst muligt i fremtiden, mens kommunen undersøger alternative muligheder. Som konsekvens af dette forventes højere driftsudgifter end i dag. Kommunen vil heller ikke kunne udnytte det statslige tilskud og må afvente nye statslige puljer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Standardfærgekonceptet er opdelt i flere faser. Først en fase, som indeholder tilpasning af færgedesign, udbudsproces samt kontraktforhandling. Dernæst en fase med byggeri og levering af færgen.
Budgettet for færgen vil blive endeligt fastlagt ved forhandlinger med leverandørkonsortiet og vil indgå som en del af indkøbsaftalen for færgen. Budgettet vil derefter blive opdateret, når udbuddet af værftskontrakten er gennemført, og prisen for at bygge færgen ligger fast. Til den tid vil kommunen kunne udtræde af indkøbsaftalen med konsortiet mod betaling af konsortiets omkostninger – f.eks. hvis værftets pris er for høj. Dette er normalt for færgeanskaffelser og ikke specifikt for standardfærgeprojektet.
I de samlede anskaffelsesomkostninger fragår tilskuddet fra statens ”pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger”. Restfinansiering sker via indgåelse af en leasingkontrakt med konsortiet. De årlige leasingomkostninger er estimeret til 6,4 mio. kr. Konceptet indeholder også et drifts-supportsystem, som udvikles og drives af konsortiet. Årlig betaling for drift af dette system er estimeret til 0,3 mio. kr. De årlige omkostninger skønnes dermed at udgøre i alt 6,7 mio. kr fra det tidspunkt hvor færgen leveres.
Der kan ikke indenfor Erhvervs- og Turismeudvalgets nuværende budget anvises finansiering til leasingudgiften. Der vil således være behov for en ny driftsbevilling til dækning af de årlige leasingudgifter, hvilket sammen med finansieringsmuligheder vil blive rejst til politisk stillingtagen.
Den nye færge skal driftes af kommunen på sædvanlige vilkår dvs., at kommunen fortsat skal stå for aflønning af personale og sædvanlige omkostninger ved drift af færgen.
Det vurderes, at driftsomkostningerne ved en ny standardfærge vil være på niveau eller under de eksisterende. Antagelsen herom bygger på en TCO-vurdering hvor en løsning med batteridrift vil være billigere end diesel, at en ny færge som udgangspunkt vil kræve mindre dokning samt en forventning om, at der kan realiseres stordriftsfordele i samarbejde med de øvrige standardfærgekommuner.
Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt at fastlægge det endelige niveau for driftsomkostningerne.
I forbindelse med anskaffelse af en ny færge, som skal sejle på el, vil der være behov for at afholde en række anlægsudgifter. Det drejer sig nye færgelejer, el-infrastruktur til ladeanlæg og tilslutningsbidrag til det overordnede elnet. Til disse opgaver vil der være behov for rådgivning og projektering. Til brug for forhandlinger om budgettet for 2023 blev nedenstående budgettema fremlagt.
Det skal bemærkes, at der er tale om estimater og at de reelle anlægsomkostninger vil afhænge af det endelige færgedesign. Hvis den klapløsning vi anvender i dag, bliver ophøjet til standardløsningen, vil vi kunne reducere anlægsomkostningerne med 10-15 mio.kr.
Kommunen har jf. lånebekendtgørelsen mulighed for at lånefinansiere omkostninger til nye færger og færgefaciliteter samt anlægsarbejder i kommunale havne. De anførte renter og afdrag i skemaet er beregnet ud fra det nuværende renteniveau. De endelige udgifter til renter og afdrag fastlægges kendes først når lånene optages.
Færgesekretariatet har oplyst, at indgåelse af en leasingaftale ikke vil medføre en deponeringsforpligtelse for kommunen. Dette skyldes, at kommunen jf. lånebekendtgørelsen har automatisk låneadgang til finansiering af nybyggeri af færger og tilhørende anlæg.
Erhvervsmæssige konsekvenser
I lighed med drift af den nuværende M/S Højestene påhviler det administrationen at varetage den løbende vedligeholdelse, hvilket som resultat af et offentligt udbud kan udføres af en lokal virksomhed. Standardfærgerne vil desuden være oplagte testplatforme og aftagere af de produkter og services, som vil udspringe af det fynske fyrtårnsprojekt Nextgen Robotics indsats for autonomiløsninger til den kystnære søfart.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommunalbestyrelsen vedtog i oktober 2022 kommunens klimahandleplan. Målsætningerne for kommunen er at være 75 % og 100 % omstillet til vedvarende energi (VE) i henholdsvis 2025 og 2030. Det er kommunens vurdering, at disse målsætninger ikke kan opnås, medmindre kommunens færger omstilles til ikke-fossil drift senest i 2030.
Den eksisterende færge har en beregnet årlig udledning på 948 tons CO2 og 13,5 tons NOX. En ny eldreven færge er vurderet til at have en udledning på 99 tons CO2 og 0,25 ton NOX i 2025 og en anelse mindre i 2030, på grund af stigningen i andelen af grøn strøm i elnettet. Den samlede besparelse vil være på 849 tons CO2 og 13,25 tons NOX i 2025, og en anelse mere i 2030.
Lovgrundlag
Bek. nr. 1580 af 17.12.2013 (Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.)
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Liste V stillede følgende ændringsforslag:
Beslutningen om at give tilsagn til indkøb af en ny el-færge udsættes 2-3 år.
Begrundelser og mellemliggende handlinger:
- Primært fordi kommunens økonomi ikke er til at investere 100 mio. kr. i en elfærge de næste 3-4 år.
- Sekundært, at færgens pris drøftes.
- Alternative muligheder for grønne tekniske løsninger – herunder ombygninger og eftermontering af CO2 begrænsende teknik.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 4 (A og C)
Undlod at stemme: 1 (B)
Udvalget besluttede herefter at udsætte sagen til et ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 21. november 2022 kl. 15.30.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 21-11-2022
Liste V stillede følgende beslutningsforslag:
”At der indhentes kontrolbud, inden der træffes endelig beslutning om indgåelse af indkøbsaftale med Dansk Standardfærge A/S”.
Man stemte om dette.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 5 (A, C og B)
Man stemte herefter om indstillingen.
For stemte: 5 (A, C og B)
Imod stemte: 0
Undlod: 2 (V)
Udvalget indstiller desuden, at der nedsættes en politisk følgegruppe. Udvalget indstiller, at følgegruppe efterfølgende nedsættes af Erhvervs- og Turismeudvalget.
Der var afbud fra Jesper Ullemose (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleanter deltog Per Nykjær Jensen (V) og Jørgen Lundsgaard (B).
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Liste V stillede følgende beslutningsforslag: ”Med baggrund i Svendborg Kommunes trængte økonomiske situation forslår Venstre at udskyde beslutningen om tilsagn til indkøb af ny el-færge. I mellemtiden undersøges muligheden for at indhente tilbud fra øvrige leverandører som alternativ til Dansk Standardfærge A/S.”
Man stemte om dette.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 7 (A, B, C, F og Ø)
Indstillingen blev herefter godkendt.
Punkt 11 Indgåelse af ny lejekontrakt til Demenscenter Sydfyn i Sundhedshus Svendborg
+Beslutningstema
Beslutning om indgåelse af ny lejekontrakt på almindelige opsigelsesvilkår i Sundhedshus Svendborg vedrørende Demenscenter Sydfyn samt håndtering af deponering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Senior-, Social- og Sundhedsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At der indgås ny lejekontrakt på almindelige opsigelsesvilkår vedrørende Demenscenter Sydfyn i Sundhedshus Svendborg.
- At finansieringen af den lovbestemte deponering på 1,090 mio. kr. sker ved modregning i et eksisterende opsagt lejemål.
- Administrationen bemyndiges til at indgå lejekontrakt på vegne af Kommunalbestyrelsen.
Sagsfremstilling
Svendborg og Ærø Kommuner fik i 2017 projektmidler til etablering af et Rådgivnings- og Kontaktcenter på demensområdet. Projektet indgik et tidsbegrænset lejemål med Sundhedshus Svendborg.
I forbindelse med budgetforlig 2020 blev det besluttet at videreføre projektet, der samtidig blev omdøbt til Demenscenter Sydfyn. Det tidsbegrænsede lejemål i Sundhedshus Svendborg udløber den 31. december 2022, og forlængelse er ikke mulig. I stedet kan der indgås ny lejekontrakt, for de eksisterende lokaler, på almindelige vilkår, dvs. kommunen kan opsige lejemålet med 6 måneders varsel, såfremt det ønskes.
Kommunen kan indgå lejemål med privat udlejer i tidsbegrænset periode i op til 3 år uden at dette medfører krav om deponering. Lejemål med varighed udover 3 år kræver at kommunen deponerer et beløb svarende til lejemålets ejendomsværdi, idet leje af lokaler ligestilles med en kommunal anlægsopgave.
Svendborg Kommune skal derfor ved indgåelsen af den nye lejekontrakt på almindelige vilkår til Demenscenter Sydfyn deponere 1,090 mio. kr. Finansieringen af deponeringen kan ske ved modregning af deponeringsbeløbet i eksisterende opsagte lejemål.
Målgruppen i Demenscenter Sydfyn er borgere med let til moderat demens, ikke diagnosticerede borgere, samt pårørende til borgere der lever med demens. Herudover er demenscentret også et åbent anonymt tilbud, hvor borgere kan komme ind fra gaden og få råd og vejledning om demens.
Beliggenheden i Sundhedshuset vurderes fagligt velegnet i det borgere med ny diagnosticeret demens typisk ikke ønsker at komme steder med borgere der er meget syge med demens, men finder det naturligt at komme i et sundhedshus, ligesom borgere udefra også kommer naturligt i Sundhedshuset.
Demenscenter Sydfyn dækker endvidere både Ærø og Svendborg Kommune, og det vurderes samtidig hensigtsmæssigt, at demenscentret ligger forholdsvis tæt på færgen til Ærø.
Det er undersøgt om vi har kommunale ejendomme der kan leve op til disse kriterier, men det er ikke tilfældet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Deponering på 1,090 mio. kr. ved indgåelse af den nye lejekontrakt, kan modregnes fuldt ud i det opsagte lejemål i Brogade 30.
Udgifterne til leje samt el, vand og varme afholdes indenfor eksisterende driftsbudgetter.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. af 17. december 2013.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 08-11-2022
Udvalget følger indstillingerne.
Der var afbud fra Mikael Hansen (A) som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Birger Jensen (V) var fraværende under behandlingen af punktet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 12 Indgåelse af ny lejekontrakt Kærvej 10, 5762 Vester Skerninge, lejemål 3 og 4
+Beslutningstema
Beslutning om indgåelse af ny lejekontrakt på almindelige opsigelsesvilkår for støttecenteret Kærvej 10, 5762 Vester Skerninge, lejemål 3 og 4 samt håndtering af deponering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Senior-, Social- og Sundhedsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At der indgås ny lejekontrakt på almindelige opsigelsesvilkår vedrørende støttecenteret Kærvej 10, lejemål 3 og 4.
- At finansieringen af den lovbestemte deponering på 0,925 mio. kr. sker ved modregning i et eksisterende opsagt lejemål.
- Administrationen bemyndiges til at indgå lejekontrakt på vegne af kommunalbestyrelsen.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har støttecentre til borgere med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne. I støttecentrene får man sin egen bolig, og samtidig adgang til forskellige fællesfaciliteter. Der er personale tilstede i forskellig omfang i dag- og aftentimer, og de fleste støttecentre har derfor også faciliteter til personalet i form af samtalerum, vagtværelse mv.
Der er tilknyttet 8 lejligheder på omkring 65 m2 til støttecenteret Kærvej 10. De to lejligheder, henholdsvis lejemål 3 og 4 er på hver ialt 46,5 m2, dvs. mindre end de resterende lejligheder. De er desuden, som de eneste af de 8 lejligheder, placeret i hovedbygningen ifm. støttecenterets øvrige kontorer og fællesfaciliteter. De to lejligheder står tomme, og lever ikke op til servicelovens retningslinjer for to-rumsboliger. Der har derfor været tomgang for den ene eller begge boliger over længere tid. Hertil har den øgede kompleksitet i opgaveløsningen medført flere ansættelser og et heraf afledt øget behov for personalefaciliteter. Denne opgaveløsning med høj kompleksitet og øget normering vil tage til og bl.a. forventeligt kræve mulighed for vagtværelse til nattevagt. Der ønskes derfor at indgå en lejekontrakt på ubestemt tid for de to lejligheder, og inddrage dem i støttecenterets kontorfaciliteter.
Det samlede antal borgere tilknyttet støttecenteret Kærvej ændres ikke, da det forventes, at der i stedet tilknyttes borgere til støttecenteret med lejemål i umiddelbar nærhed på Ålykkevej.
Kommunen kan indgå lejemål med privat udlejer i tidsbegrænset periode i op til 3 år uden at dette medfører krav om deponering. Lejemål med varighed udover 3 år kræver at kommunen deponerer et beløb svarende til lejemålets ejendomsværdi, idet leje af lokaler ligestilles med en kommunal anlægsopgave.
Svendborg Kommune skal derfor ved indgåelsen af den nye lejekontrakt på almindelige vilkår til støttecenteret Kærvej deponere 0,925 mio. kr. Finansieringen af deponeringen kan ske ved modregning af deponeringsbeløbet i eksisterende opsagte lejemål.
Det vil ikke være muligt at benytte et kommunalt lejemål, der ellers ikke ville udløse et krav om deponering, da det er en forudsætning for opgaveløsningen at kontorfaciliteterne er i umiddelbar tilknytning til Kærvej 10.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Deponering på 0,925 mio. kr. ved indgåelse af den nye lejekontrakt, kan modregnes fuldt ud i det opsagte lejemål i Brogade 30.
Udgifterne til leje samt el, vand og varme afholdes indenfor eksisterende driftsbudgetter.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. af 17. december 2013.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 08-11-2022
Udvalget følger indstillingerne.
Der var afbud fra Mikael Hansen (A) som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-11-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Birger Jensen (V) var fraværende under behandlingen af punktet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 13 Bjerreby Vandværk ansøger om garanti for lån ved KommuneKredit
+Beslutningstema
Bjerreby Vandværk har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for et 20-årigt lån på 1,8 mio. kr. ved KommuneKredit.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kommunalbestyrelsen, at der
- Stilles kommunegaranti for KommuneKredit lån på 1,8 mio. kr. til Bjerreby Vandværk til finansiering af anlægsudgifter.
- I givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 1,0 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Bjerreby Vandværk har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for optagelse af lån på 1,8 mio. kr. ved KommuneKredit.
Begrundelsen for lånet er, at Bjerreby Vandværk står overfor 3 større projekter:
- Bjerreby Vandværk har iværksat en nødvendig modernisering og opkvalificering af vandværket for at fremtidssikre levering af vand til områdets forbrugere.
- En beboer, som er afsides beliggende i forhold til det eksisterende ledningsnet, har ansøgt om tilslutning til vandværket. En tilslutning vil kræve en bekostelig udvidelse af ledningsnettet. Vandværk har en forsyningspligt overfor borgere, som ønsker at blive tilkoblet vandværket.
- Bjerreby Vandværk forventer at overtage forbrugere på området Stenodden i 2023. Det drejer som ca. 240 husstande, som i dag forsynes af Svendborg VA. Svendborg VA køber på nuværende tidspunkt vandet til disse forbrugerne af Bjerreby Vandværk. I forbindelse med overtagelse af disse forbrugere skal der iværksættes nødvendig fornyelse af dele af ledningsnettet til dette område.
Lånet påtænkes optaget med en løbetid på 20 år.
Der er tilsluttet 360 forbrugere til Bjerreby Vandværk.
Anlægsinvesteringen blev behandlet på Bjerreby Vandværks Generalforsamling 19. april 2022.
I forbindelse med budget 2023 er der indarbejdet en stigning på den faste afgift på 50 kr./år. samt et energitillæg på 0,75 kr. m³.
Det seneste foreliggende årsregnskab pr. 1.1.2021 - 31.12.2021 udviser:
- Årets resultat før skat 28 t.kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 8,2 mio. kr. i 2020 til 9,4 mio. kr. ultimo 2021.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er faldet fra 2,0 mio. kr. i 2020 til 0,9 mio. kr. ultimo 2021. Heraf udgør den likvide beholdning 0,1 mio. kr. (1,2 mio. kr. ultimo 2020).
- Egenkapitalen udgør uændret 8,8 mio. kr. ultimo 2021.
- Kortfristede gældsforpligtelser er steget fra 165 t.kr. i 2020, til 238 t.kr. ultimo 2021.
- Den langfristede gæld er faldet fra 1,2 mio. kr. i 2020, til 1,1 mio. kr. ultimo 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen direkte økonomiske konsekvenser, såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg kommunes garantier for lån til Bjerreby Vandværk pr. 1. november 2022 ca. 1,1 mio.kr., hvorefter den samlede garanti vil udgøre 2,9 mio. kr.
Efter gældende praksis opkræves Bjerreby Vandværk garantiprovision på p.t. 1,0 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 14 Etablering af almene familieboliger, Mølmarksvej 101
+Beslutningstema
Tilsagn om støtte via skema A til etablering af 22 almene familieboliger på ejendommen Mølmarksvej 101 og indskud af kommunal grundkapital.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i kommunalbestyrelsen, at
- der via Skema A godkendelse stilles grundkapital på 2.2 mio. kr. og kommunegaranti på 16.6 mio. kr. til rådighed for etablering af 22 almene familieboliger,
- der opkræves gebyr for kommunal sagsbehandling på 2,5 promille af anskaffelsessummen opgivet i skema B ekskl. gebyrer, og
- godkendelse af Skema B (endeligt anlægsbudget på baggrund af licitation) og Skema C (byggeregnskab) delegeres til administrationen, og påtegning af krav om kommunegaranti sker administrativt.
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 18. september 2018 anmodning fra Boligselskabet BSB Svendborg (nu Boligselskabet Sydfyn) om tilladelse til erhvervelse af ejendommen Mølmarksvej 101, 5700 Svendborg, at vedtage principbeslutning om udarbejdelse af lokalplan og efterfølgende at ville give støttetilsagn til opførelse af op til 10 almene familieboliger på i alt 640 m2 på ejendommen.
Der har sidenhen vist sig et behov for at anvende boligerne til lettere fysisk og psykisk handicappede, som erstatning for tilsvarende boliger på Gyldenbjergsvej, som Socialafdelingen oprindelig havde fået anvisningsret til. Således har Ældreområdet, som en konsekvens af masterplanen på området, fået mulighed for at flytte beboerne i Støttecenter Bryggerlunden til Gyldenbjergsvej for at frigøre Bryghusvej 58, stuen, til plejecenter-/demensboliger.
Der er med vedtagelse af lokalplan 672 den 16. august 2022 skabt mulighed for, at der etableres op til 22 mindre etageboliger (gennemsnit 45,9 m2, i alt ca. 1010 m2) i to byggefelter langs Mølmarksvej og midt på ejendommen.
Indenfor byggemuligheden på de oprindelige 640 m2 vil der i forhuset langs Mølmarksvej kunne etableres 14 små og billige boliger svarende til boligerne på Gyldenbjergsvej.
Boligselskabet Sydfyn/Domea anbefaler, at alle 22 boliger, som der er skabt mulighed for i lokalplanen, bygges på én gang for at skabe den nødvendige entreprisesum og hente nødvendige rationaliseringsgevinster i det nuværende pressede marked. Boligselskabet udtrykker stor skepsis over om byggeri med 14 små boliger vil kunne realiseres med de nuværende store prisstigninger.
Samtidig har Socialafdelingen udtrykt behov for at kunne tilgå alle 22 små og billige lejligheder på en gang: ”Ved at øge fra 14 til 22 lejemål understøttes behovet for adgang til mindre og billige lejemål yderligere og vil derved styrke Socialafdelingens hjemløseindsats. Det øgede antal giver endvidere mulighed for at fremme Socialafdelingens rehabiliteringsstrategi med fokus på at kunne anvise bolig med støtte fremfor støttet bolig (støttecenter) for yngre borgere med udviklingshandicap. Endelig vil det øgede antal også fremme mulighederne for at imødekomme ønske om at flytte fra støttecenter til egen bolig med støtte.”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Prisfremskrivning og efterfølgende statslig ændring af rammerne og tilskudsordning for byggeriet har gjort, at anskaffelsessummen i 2022, for 14 boliger med et bebygget areal som oprindelig godkendt på 640 m2, vil være kr. 16.853.000 og det kommunale indskud kr. 1.348.240.
Ved at øge til 22 almene boliger på i alt 1009 m2 vil anskaffelsessummen være kr. 26.658.000 og det kommunale indskud kr. 2.132.640.
Det kommunale indskud til 22 boliger på kr. 2.132.640 er afsat og reserveret, bl.a. takket være restbudget fra Nordre Park.
Finansiering:
Realkreditlån, 90% kr. 23.992.000
Kommunal grundkapital, 8% kr. 2.132.640
Beboerindskud, 2% kr. 533.160
I alt kr. 26.658.000
Huslejen er budgetteret til kr. 970 pr. m2 ekskl. forsyningsudgifter.
Udover den kommunale grundkapital, skal Svendborg Kommune stille garanti for den del af realkreditlånet, som ligger udover 60% af ejendommens værdi – Realkreditinstituttet vurderer at lånegarantien bliver på 69,3 % af lånebeløbet svarende til 16.6 mio. kr. Der er foretaget en foreløbig vurdering af ejendommen, og garantistørrelsen kan derfor ændres ved den endelige vurdering.
Kommunen har hjemmel i almenboliglovens § 107, 2. pkt. til at opkræve et gebyr for støttesagsbehandlingen. Gebyret fastsættes normalt til 2,5 promille af den ved Skema B godkendte anskaffelsessum ekskl. gebyrer.
Lovgrundlag
LBK nr. 1877 af 27-09-2021 om almene boliger mv., som ændret ved lov nr. 890 af 21. juni. 2022, lov nr. 888 af 21. juni 2022, lov nr. 344 af 22. marts 2022 og lov nr. 2157 af 21. november 2021.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Indstilles.
Punkt 15 Svendborg Multiarena
+Beslutningstema
Administrationens mandat til at forhandle videre med ejerkredsen vedrørende Projekt Svendborg Multiarena.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
- At beslutte, hvorvidt administrationen skal fortsætte eller afslutte forhandlingen med ejerkredsen omkring etablering af Svendborg Multiarena.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på møde den 23. august 2022, at administrationen skulle arbejde videre med Projekt Svendborg Multiarena og i samarbejde med projektejerne belyse og afklare en række forhold. Dette med henblik på at udfærdige et kvalificeret beslutningsoplæg til politisk behandling.
Arbejdsgruppen med deltagelse af projektejerne samt Svendborg Kommune oplyser, at det højere rente- og energiprisniveau i samfundet betyder, at rente- og energiudgifter forventes at medføre en samlet årlig merudgift på 1,0 mio. kr., hvorved driftsøkonomien ikke længere hænger sammen.
Opgradering af områdets parkeringsforhold samt ændring af kontorarbejdspladser vil medføre yderligere anlægsudgifter i størrelsesordenen 4-6 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I projektets oprindelige driftsøkonomi er forudsat et kommunalt bidrag på 2 mio. kr. årligt.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse.
Lov om Erhvervsfremme.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Fremsendes til kommunalbestyrelsens behandling.
Punkt 16 Ansøgning om tilskud til julekampagne 2022
+Beslutningstema
Shopping Svendborg ansøger om tilskud til julekampagne 2022
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Økonomiudvalget træffer beslutning, hvorvidt der skal ydes tilskud til kampagne.
Sagsfremstilling
Shopping Svendborg skriver:
Situation:
Svendborg detailhandel er presset af samfundskonjunkturer og energikrise, herunder også forbrugertilbageholdenhed og en faldende omsætning mange steder lige nu.
Svendborg Kommune har samtidig netop modtaget kåringen som ”Danmarks Flotteste Handelsby”.
For hele byen og detailbranchen er det afgørende, og julehandlen bliver en succes.
Shopping Svendborg har planlagt aktiviteter i december, etableret strømbesparende julebelysning og budgetteret lokal markedsføring rettet mod primært Svendborg-området, med henblik på både en succesfuld Black Friday og julehandel for butikkerne. Det er af afgørende betydning for at komme bedre ud af året og sikre en levende handelsby i 2023.
Ønske:
Shopping Svendborg ønsker at udbrede markedsføringen af Svendborg som en oplagt destination for julehygge og juleindkøb til oplandet, herunder Odense.
Dette mener vi gøres med en massiv julekampagne med fokus på ”Danmarks Flotteste Handelsby” og Svendborgs hyggelige julestemning.
Der ønskes derfor midler til en særskilt markedsføringsindsats rettet mod oplandet, herunder Faaborg, Ringe, Langeland, Nyborg/Østfyn og Odense. Disse midler har Shopping Svendborg ikke, men er i dialog med banker og pengeinstitutter, revisorer m.fl. om bidrag herfra til en sådan kampagne.
Således håbes at kunne igangsætte en kampagne i niveau kr. 300.000 ekskl. Moms i en fordeling på 67% kommunale og 33% private midler.
Økonomi:
Der anmodes derfor om kr. 200.000 i tilskud til kampagnefremstødet.
Formelt:
Kampagnens afsender vil være neutral som ”Svendborg – Danmarks Flotteste Handelsby”, således der ikke opstår mismatch mellem de respektive bidragsydere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften vil være 200.000 kr. som finansieres fra markedsføringspuljen.
Udgiften vil være en bevilling til Shopping Svendborg.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Godkendt. Liste Ø og F var imod.
Punkt 17 Tilsagn om understøttelse af projekt på Drejø i forbindelse med ansøgning som frilandsby og -øer
+Beslutningstema
Svendborg kommune skal tage stilling til om man ønsker at understøtte Drejøs ansøgning i forhold til frilandsbyer og -øer
Indstilling
Direktionen anbefaler Økonomiudvalget:
- At Svendborg kommune giver tilsagn til Drejø’s endelige interessetilkendegivelse i forhold til ansøgning i forbindelse forsøgsordning for frilandsbyer og -øer.
Sagsfremstilling
Aftalepartierne bag den politiske aftale ”Mere liv i bymidter og Landdistrikter” har aftalt at der skal igangsættes en afdækning af interessen for deltagelse i en forsøgsordning med frilandsbyer og -øer. Der træffes i 1 halvdel af 2023 beslutning om hvorvidt der skal igangsættes en forsøgsordning med frilandsbyer, herunder hvilke regler der med forsøgsordningen gives frihed fra.
Baggrunden er at nogle lovgivningsrammer hindrer lokal udvikling, hvorfor mange gode ideer til udvikling støder på grund. Det kan f.eks. være boligudvikling, erhvervsudvikling og arbejdsfaciliteter, omsorgsfunktioner, nødvendige services og infrastruktur.
Drejø har fremsendt en interessetilkendegivelse for forsøgsordningen. Begrundelsen er, at Gammel havn er lukningstruet på grund af tilsanding, som er vanskelig at håndtere for øen efter de nye regler. Dels af økonomiske grunde og på grund af myndighedsforhold.
Gl. havn har tidligere haft en tilladelse til flytning af det nedskredne sand tilbage til kanten af sejlrenden. På grund af ændret lovgivning skal sandet nu flyttes til anden placering eller nyttiggøres på land, da sandet er meget svagt forurenet. Sejlrenden skal renses ca. hver 5 til 6 år og den merudgift en flytning vil medføre, kan Gl. havn ikke finansiere og derved er havnen lukningstruet. Gl. havn kan godt finansiere den flytning til kanten som tidligere er sket. Svendborg Kommune har ikke medfinansieret vedligeholdelsen og er som sådan ikke en del af projektet.
Havnen har betydning for øen som en del af kulturarven, men tilfører også kapital til erhvervslivet (bl.a. købmandens overlevelse) på øen.
Drejø skal fremsende en endelig ansøgning om at blive fri-ø til Landdistrikternes Fællesråd, der administrerer forsøgsordningen. Det er et krav at kommunen forpligter sig til at understøtte landsbyen eller øen med indsatser, der kan styrke lokalsamfundet, som fx servicefunktioner, kulturliv og fritidsaktiviteter.
Endvidere er kommunen forpligtet til – såfremt der træffes politisk beslutning om en forsøgsordning at nedsætte et lokalråd eller samarbejde med eksisterende lokalråd og stille midler til den lokale udvikling til rådighed.
I forbindelse med arbejdet med at lave lokalråd i Svendborg Kommune, er det for småøernes vedkommende aftalt at Beboerforeningerne på de enkelte øer tilsammen varetager opgaven som lokalråd. Øerne har derudover direkte kontakt til kommunen via Ø-udvalget hvor der sidder en Ø-repræsentant for hver af øerne.
Der er fra Svendborg Kommunes side afsat et budget på 100.000 til alle tre småøer til udvikling på øerne.
Det vurderes med baggrund i de to allerede igangsatte tiltag, at betingelserne for at understøtte Drejøs ansøgning er på plads.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Godkendt.
Punkt 18 Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035
+Beslutningstema
Som en del af arbejdet med den kommende strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling er der udarbejdet et foreløbigt udkast til to typer visioner for fremtidens Svendborg Kommune. Forslagene fremlægges til drøftelse i Økonomiudvalget, der skal beslutte hvilken type, der skal arbejdes videre med.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
- At vælge type 1 eller 2 som udgangspunkt for det videre arbejde med at færdiggøre udkast til politisk kvalificering og beslutning
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog i januar 2020 at udarbejde en strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling, herunder at strategien skal tage udgangspunkt i følgende fem styrker: Natur, Kultur, Det maritime område, Turisme og Uddannelse. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer. Strategien forventes blandt andet at indeholde en vision samt beskrivelse af de enkelte styrkepositioner, herunder hvordan de skal udvikles og hvilke signaturprojekter, der forventes at blive sat i gang.
For at inddrage borgerne i udarbejdelsen af strategien blev der afholdt et borgermøde den 28. april. Her gav deltagerne input til en vision for fremtidens Svendborg Kommune. Med afsæt heri udarbejdede administrationen et udkast til en foreløbig vision. Forslaget blev drøftet i alle udvalg i juni 2022 med henblik på kommentering og foreløbig godkendelse – jf. Bilag 1: Beslutningsprotokol KB 28062022.
Med afsæt i udvalgenes kommentarer samt løbende input fra borgere og fagområderne er der nu udarbejdet vedlagte udkast til to typer af visioner – jf. Bilag 2: To typer udkast til vision for fremtidens Svendborg Kommune. I begge typer er udvalgenes kommentarer forsøgt indarbejdet og fremgår med gule markeringer.
Vedr. forslag 1:
Forslaget er skrevet som en række maleriske nedslag i en fiktiv hverdag fortalt ud fra den fremtid, som strategien peger på.
Fordelen er, at man med et rigt billedsprog hurtigere skaber konkret forestilling om, hvad det fremtidsbillede kan indebære og nemmere vækker motivationen for at nå derhen. Desuden skiller formatet sig ud fra andre kommuners visioner ved at læne sig op ad Cittaslow og Svendborg som kulturel hotspot ved at være skrevet i en stil, der er nærværende, kreativ og tager sin tid.
Ulempen er, at konkretisering i kommunikation altid betyder, at vi må ”zoome ind” på detaljer og dermed fravælger andet udenom. Vi kan ikke beskrive alle elementer vedkommende og samtidig holde det kort.
Vedr. forslag 2:
Forslaget er et mere klassisk visionsformat, der søger at rumme alle strategiens udviklingsretninger i mere abstrakte begreber. Her låner vi af de overordnede ord, der beskriver Cittaslow-bevægelsens værdier.
Styrkerne er direkte listet op og det er kort beskrevet i helt overordnede vendinger, hvad man vil med de styrker.
Fordelen ved version 2 er, at man kan argumentere for, at den rummer det meste af strategien. Den tjener som en form for resumé. Til gengæld er det sværere for læseren at forestille sig det virkelige liv, som visionen står for.
Økonomiudvalget er politisk styregruppe for arbejdet med udviklingsstrategien. Derfor anbefaler administrationen, at Økonomiudvalget vælger hvilken type, der arbejdes videre med. På de relevante fagudvalgs samt Økonomiudvalgets temamøde i december bliver der mulighed for at give input til selve indholdet af den valgte visionstype. Det samme gælder, når Kommunalbestyrelsen holder temamøde om den samlede strategi i februar 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Udsat.
Punkt 19 Orientering
+Sagsfremstilling
Orientering vedr. strategisk byledelseforløb
Svendborg Kommunes Økonomiudvalg og Plan- og Lokalsamfundsudvalget har deltaget i kursusforløbet Strategisk byledelse for kommunalpolitikere. Der har været tre aktiviteter i forløbet, jævnfør vedlagte bilag, som evalueres i forbindelse med mødet:
- 11. maj: Seminar om strategisk byledelse og sammenhængskraft
- 24. august: Studietur til Køge om bykvalitet og transformation
- 12. oktober: Studietur til Randers om partnerskaber og processer
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022
Intet.