Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 2 Budget 2020, temaer, Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer og indsatser til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter hvilke temaer, der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2020, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget drøfter, hvorvidt der er temaer/indsatser inkl. finansiering, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 skal udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i juni beslutter udvalget hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Såfremt udvalget vurderer, at der er forslag, der bør indgå i de tværgående politiske drøftelser frem til budgetvedtagelsen, fremsender udvalget forslagene til Økonomiudvalget inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
Udvalget havde på mødet den 8. maj en samlet drøftelse af temaerne, og administrationen fik til opgave at udarbejde en supplerende beskrivelse vedr. plejecenterlæger og der er efter tidligere drøftelser i udvalget foretaget en opdatering af tidligere tema vedr. stofindtagelsesrum. Administrationen fik tillige til opgave at komme med forslag til, hvordan man inden for udvalgets budget kan finansiere temaforslagene vedrørende Demenscenter Sydfyn, Røgfri fremtid, Plejecenterlæger (nyt tema) samt restbesparelse fra budget 2019, i alt 2,600 mio. kr.
Administrationen vil på mødet gennemgå forslag til finansiering.
Øvrige temaer på udvalgets område omfatter merudgifter vedr. praktikpladsaftale SOSU, Masterplan (velfærdsteknologi), Rygforskningsprojekt, i alt 1,8 mio. kr., stigende til 6,1 mio. kr. i 2023.
Temaet vedr. mistrivsel og misbrug blandt unge behandles på et fællesmøde med Børn- og Ungeudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal temabeskrivelser ledsages af tilsvarende finansieringsforslag inden for fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Drøftet.
Finansieringsforslag beskrives til mødet i august med henblik på en samlet prioritering af temaer og finansiering.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 3 Opsamling på politisk temadag
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter opfølgning på byrådets temadag.
Sagsfremstilling
Der blev i februar afholdt en politisk temadag, hvor byrådets samarbejde og samarbejde med administrationen blev drøftet.
På baggrund af byrådets temadag fremsendes nedenstående til udvalgenes behandling:
- Drøftelse af sagsindsigt – spørgsmål og analyser, jf. nedenstående uddrag fra udvalgenes forretningsorden.
§8 Administrationen besvarer enkelthenvendelser, såfremt det skønnes foreneligt med administrationens ressourcer. Er henvendelsen mindre ressourcekrævende kan det iværksættes og besvares, og der sendes kopi til pågældende udvalg, såfremt det skønnes relevant.
Stk. 2 Spørgsmål fra byrådsmedlemmer til administrationen rettes til vedkommende direktør eller afdelingschef. Hvis byrådsmedlemmers spørgsmål kan besvares, sendes kopi af svaret til pågældende udvalg, såfremt det skønnes relevant.
Stk. 3 Hvis spørgsmålet ikke kan besvares, for eksempel på grund af det ressourcetræk en besvarelse afføder, orienteres om, at spørgeren kan sende spørgsmålet til behandling i det relevante fagudvalg.
§ 9. Spørgsmål besvares så vidt muligt af den relevante direktør eller afdelingschef indenfor 10 arbejdsdage.
Stk. 2 Kompleksiteten af besvarelsen af et spørgsmål kan dog medføre en længere svartid. Den pågældende direktør eller afdelingschef orienterer i så fald spørgeren om forventet tidspunkt for besvarelse af spørgsmålet.
- Brug af standsningsretten og evt. muligheden for 2. behandling af sager drøftes.
Lov om kommunernes styrelse § 23:” Ethvert medlem af et udvalg kan standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af udvalget, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at han ønsker sagen indbragt til afgørelse af kommunalbestyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til udvalget.”
- Orientering om kommende større sager sker under orientering på udvalgsmøderne.
Der ud over arbejder der videre med:
- En løbende afprøvning af forskellige metoder ved afholdelse af konfliktfyldte borgermøder.
- Et vedvarende fokus på at sagsfremstillingerne ikke er for tunge. Og at bilagsnavne er mere sigende.
- At gruppeformandsmøder fastholdes og referater sendes til hele Byrådet samt afholdes af et årligt arrangement for Byrådet.
- En årlig evaluering af arbejdet i udvalgene og samarbejdet med direktionen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Drøftet. Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserer, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 03-06-2019
Drøftet.
Udvalget ønsker at præcisere, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ.
På Gruppeformandsmøder drøftes nye emner/temaer, men sager der vedrører et fagudvalg behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Morten S. Petersen (løsgænger) var fraværende
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Drøftet.
Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserede, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019
Forretningsorden fastholdes uændret, men det præciseres, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ.
På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager der vedrører et fagudvalg behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Punkt 4 Godkendelse af at projektet "Én indgang" overgår til drift
+Beslutningstema
Godkendelse af at projektet ”Én indgang” overgår til drift.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At projektet ”Én indgang” implementeres i drift og fortsætter i sin nuværende form som et tværfagligt samarbejde mellem Socialafdelingen, Ældreområdet og Jobcentret.
Sagsfremstilling
I februar 2018 besluttede henholdsvis Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, at projektet ”Én indgang” skulle igangsættes som etårigt projektforsøg med opstart den 1. april 2018 og evaluering et år efter.
Hensigten med projektet var at lette indgangen til kommunen for de mest psykisk sårbare og udsatte borgere. Psykisk sårbare og udsatte borgere, som i forvejen ikke fik støtte, og hvor det ikke har været muligt at motivere borgeren til at henvende sig i kommunen for at få hjælp.
Projektet blev organiseret som tværfagligt fremskudt sagsbehandling, hvor sagsbehandlerne fra henholdsvis Socialafdelingen, Ældreområdet og Jobcentret rykkede ud og mødtes med borgeren for at yde den sagsbehandling, som borgeren ellers ville have fået ved personlig henvendelse i kommunen. Mødet med borgeren kunne eksempelvis finde sted på et af kommunens tilbud, i Kirkens Korshær, i behandlingspsykiatrien eller i borgerens hjem. Tværfagligt fremskudt sagsbehandling lettede på denne måde indgangen til kommunen for de mest psykisk sårbare og udsatte borgere, idet borgeren ikke skulle henvende sig i flere afdelinger for at få hjælp.
Tværfagligt fremskudt sagsbehandling har vist sig at være hensigtsmæssig i forhold til målgruppen. Projektet har fremmet samarbejdet mellem Socialafdelingen, Ældreområdet og Jobcentret og har sendt et signal til borgerne om, at der arbejdes på tværs i direktørområdet.
Administrationen indstiller, at projektet ”Én indgang” implementeres i drift i sin nuværende form for at understøtte den igangværende udvikling af det tværfaglige samarbejde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afholdes indenfor eksisterende budgetramme.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 5 Indsatser til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats
+Beslutningstema
Konkretisering af de prioriterede indsatser, der skal styrke og synliggøre de frivillige indsatser.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender, at administrationen arbejder videre med indsatserne.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udlodning af økonomisk støtte til frivillige sociale foreninger og organisationer 2019 på Social- og Sundhedsudvalgets møde 4. december 2018 blev det besluttet at afsætte 150.000 kr. til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats.
Den 5. marts 2019 blev der afholdt en workshop, hvor Social- og Sundhedsudvalget sammen med repræsentanter fra Svendborg Frivilligråd, det frivillige sociale område og administrationen arbejdede med at beskrive forskellige løsningsforslag til styrkelse og synliggørelse af den frivillige indsats.
På udvalgsmødet den 2. april 2019 prioriterede udvalget blandt løsningsforslagene og pegede på indsatserne:
- Lejemål ift. Frivillighuset
- Fejring af frivillighed med et arrangement og uddeling af en pris
- Rekruttering med fokus på unge
Vedlagt bilag med beskrivelse af modeller for gennemførelse af indsatser samt notat vedr. lejemålet for Frivillighuset.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntning af de afsatte midler 150.000 kr.
Lovgrundlag
Servicelovens § 18 - Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Godkendt, idet de frivillige inddrages i den videre proces.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 6 Masterplan Boformer
+Beslutningstema
I forbindelse med implementering af Masterplan for Fremtidens Ældreliv er det besluttet, at der skal gennemføres en proces i efteråret 2019 i forhold til at skabe en ny bolighandlingsplan.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At Social- og Sundhedsudvalget drøfter og godkender processen.
Sagsfremstilling
Vedrørende temaet Boformer i Masterplan for fremtidens Ældreliv er det besluttet, at der i efteråret 2019 skal gennemføres en proces i forhold til en ny bolighandlingsplan.
Processen skal involvere relevante interessenter: Ældreråd, Ældre Sagen, bestyrelser, boligforeninger, ledere og medarbejderrepræsentanter m.v.
Udgangspunktet for processen er retningerne fra Masterplanen, Plejecenteranalyse 2018 og Bolighandlingsplan 2019.
Retningerne fra Masterplanen er, at Svendborg Kommune skal sikre:
- Samarbejde om seniorbofællesskaber
- Relevante, tidssvarende og fleksible pleje- og demensboliger
- Effektiv Plejecenterstruktur
Administrationen foreslår følgende proces:
- Social- og Sundhedsudvalget inviterer primo september en bred gruppe interessenter til en workshop, hvor der dagsordenssættes udfordringer på boligområdet og drøftes forslag til mulige løsninger
- På baggrund af workshoppen arbejder en bredt sammensat styregruppe af relevante interessenter videre med mulige løsninger
- Midtvejsstatus på Social- og Sundhedsudvalgets møde 05.11.19
- Bud på en bolighandlingsplan til den store interessentgruppe primo januar 2020
- Social- og Sundhedsudvalget kan efterfølgende tage elementerne i en ny bolighandlingsplan med i forårets budgetarbejde, i forhold til budget 2021
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 7 Styrket indsats på hjerneskadeområdet
+Beslutningstema
Drøftelse og beslutning omkring hjemtagning af abonnement hos Hjerneskaderådgivningen i Odense.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget drøfter og tager stilling til hjemtagelse af hjerneskaderådgivning.
Sagsfremstilling
I 2013-2015 blev der i Region Syddanmark indført en ny strategi for udredning og rehabilitering for borgere med en erhvervet hjerneskade, som medførte enstrengede forløb med kortere indlæggelsestider. Med strategien blev den neurologiske akutfunktion på OUH Svendborg og Odense sammenlagt på OUH Odense, og Svendborg Sygehus bibeholdte den regionale funktion med højtspecialiseret genoptræning. Samtidig skete en gradvis nedlæggelsen af den regionale funktion i Ringe som varetog specialiseret neurorehabilitering.
Svendborg kommunen oplever, at borgerne i dag kommer hurtigere ud fra sygehuset end tidligere. I dag udskrives borgerne typisk efter ca. 48-72 timer, hvor nogle borgere tidligere havde haft en indlæggelse på op til 3 mdr. Dette betyder, at borgerne i dag overgår til kommunen på et mere indsatskrævende tidspunkt i deres forløb. Kommunens træningsafdeling oplever samtidig en stigning i antal genoptræningsplaner, hvilket træningsafdelingen oplever som en konsekvens af den ændrede praksis på sygehuset.
I samme periode har sundhedsstyrelsen stillet fornyede krav til den kommunale rehabilitering i forhold til skærpet opmærksomhed på koordinering og tværfaglige forløb. Dette stiller fornyede krav til det neurofaglige indhold ift. de tilbud, koordinering og rådgivning som kommunen levere til borgere med en erhvervet hjerneskade.
I dag har Svendborg Kommune et abonnement hos Hjerneskaderådgivningen i Odense, som leverer specialiseret rådgivning og koordination indenfor hjerneskadeområdet til borgere mellem 7-65 år. Hjerneskaderådgivningens optagegrundlag er de fynske kommuner, og funktionen blev etableret som en konsekvens af kommunalreformen og nedlæggelsen af amterne. I starten var alle 11 fynske kommuner med i ordningen, og i dag har 7 af kommunerne fortsat abonnement på Hjerneskaderådgivningens tilbud.
Målgruppen for tilbuddet hos Hjerneskaderådgivningen er personer med en hjerneskade hvor årsagen er akut sygdom eller skade af ikke fremadskridende karakter. Sygehus og kommunens neuro-team kan henvise til Hjerneskaderådgivningen. Svendborg Kommune betaler årligt 739.901 kr. for et abonnement Hjerneskaderådgivningen.
Administrationen har haft møde med Hjerneskaderådgivningen, hvor de præsenterede deres tilbud mhp. at vurdere muligheden for hjemtagning. Vurderingen på baggrund af mødet var, at kommunen selv kan løfte opgaven ift. koordinering og specialiseret rådgivning inden for samme økonomiske ramme, da vi i forvejen har en stærk specialiseret neurofaglig faglighed og kapacitet i kommunen.
I april sendte Sundhedsstyrelsen nye anbefalinger for tværsektorielle forløb for voksne med erhvervet hjerneskade i høring. De nye anbefalinger peger på en lempelse af specialiserings kravene, samtidig med at kravene til koordinering stiger. Dette betyder, at vi internt i kommunen, i vid udstrækning, har de rette faglige kompetencer til at løfte opgaven på det højeste specialiseringsniveau.
Ved at opsige abonnementet hos Hjerneskaderådgivningen og løfte ydelserne selv, frigives årligt 739.901 kr. som kan anvendes til at styrke den kommunale indsats for koordinering og rådgivning.
Dette vil bl.a. omhandle at:
- løfte koordineringsarbejdet, specialiseret rådgivning og rådgive omkring kommunale tilbud ved at etablere en hjerneskadekoordinator-funktion
- højne kompetenceudviklingen blandt de medarbejdere som levere ydelser til målgruppen, dels gennem kommunens neuro-team som har specialiseret viden samt ved eksternt køb
- tilkøbe neuropsykologisk bistand
Det er herved muligt at styrke den kommunale neuro-faglige indsats ift. styrket viden, koordinering og rådgivning i den tidligere samt den langsigtede indsats. Derudover er det også med ønske om, at borgerne oplever at få et tilbud i deres nærmiljø og ikke skal bruge ressourcer på transport.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hjemtagning af abonnement hos Hjerneskaderådgivningen vil give en årlig besparelse på 739.901 kr. der efter forslaget anvendes til at løse opgaven i eget regi.
Lovgrundlag
Serviceloven og Sundhedsloven
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Udvalget godkender hjemtagelse.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 8 Inspiration til udvalgsarbejdet på social- og sundhedsområdet
+Beslutningstema
Inspiration til udvalgsarbejdet på social- og sundhedsområdet
Indstilling
Direktionen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget
- at drøfte forslag til inspiration for udvalgets fortsatte arbejde på sundhedsområdet
Sagsfremstilling
For at få inspiration til det fortsatte arbejde på social- og sundhedsområdet, præsenterer denne sag en række forslag til Social- og Sundhedsudvalget, evt. som studietur.
Forslag 1 – Mental sundhed på ungdomsuddannelserne, Aalborg Kommune
Aalborg Kommune arbejder med mental sundhed på ungdomsuddannelserne med det formål at styrke unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel for at understøtte fortsat tilknytning til uddannelsen. Målgruppen er alle unge på ungdomsuddannelser i kommunen.
Indsatsen består af tre spor; systematisk klasseundervisning i mental sundhed, et forskningsbaseret stressforebyggelseskursus Åben og Rolig for Unge samt individuelle psykologsamtaler for elever der er frafaldstruede eller udfordrede i deres uddannelsesforløb på grund af mentale helbredsproblemer.
Forslag 2 – Den islandske model
Island har over to årtier markant reduceret andelen af unge der drikker, ryger og/eller tager stoffer. Forebyggelsessuccessen er baseret på en model, der forsøger at få fat på de unge før de begynder at få et misbrug. Fokus i modellen er at ændre på miljø og omstændigheder. Som eksempler på tiltag i modellen er samarbejdet med forældrene styrket, og der er indført udgangsforbud, så ingen 13-16 årige må være ude efter kl. 22 (kl. 24 om sommeren).
Forslag 3 – Sociale mediers betydning for børn og unges trivsel
Sociale medier har en stor rolle i børn og unges hverdagsliv, og har ligeledes stor betydning for deres mentale sundhed. Udvalget kan blive præsenteret for en forskningsbaseret vinkel på betydningen af sociale medier for børn og unge, såvel som en praktisk vinkel fra en kommune, der arbejder aktivt med temaet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af, hvad der skal arbejdes videre med.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Drøftet.
Udvalget ønsker, at der udarbejdes nogle konkrete forslag indenfor temaerne.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 9 Etableringstilskud til Sydfyns Krisecenter
+Beslutningstema
Ansøgning fra Sydfyns Krisecenter om etableringstilskud
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 8. maj 2019 blev administrationen bedt om at indhente en klar juridisk vurdering af muligheden for at yde etableringstilskud til Sydfyns Krisecenter og undersøge muligheden for at understøtte driften gennem driftsoverenskomst (3 modeller).
Administrationen har rettet henvendelse til Indenrigsministeriet og bedt om vurdering af, om kommunen kan yde et tilskud til etablering af kvindekrisecenter. Ministeriet har efter konsultation med Børne- og Socialministeriet vurderet, at henvendelsen handler om fortolkning af Serviceloven og derfor henhører under Børne- og Socialministeriet. Børne- og Socialministeriet oplyser, at de ikke har mulighed for at svare inden udvalgets møde.
Administrationen har desuden henvendt sig til tre kommuner og indhentet viden om konkrete modeller for driftsoverenskomst. På den baggrund har administrationen udarbejdet forslag til 3 modeller for driftsoverenskomst.
Administrationen har endvidere beskrevet en proces for evt. beslutning om etablering af kvindekrisecenter med driftsoverenskomst i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker, at der udarbejdes en temabeskrivelse, der om muligt kan medtages til budgetforhandling.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 10 Tilbud til børn og unge som pårørende
+Beslutningstema
Tilbud til børn og unge som pårørende.
Indstilling
Det indstille,
- At Social- og Sundhedsudvalget drøfter kommunens indsats i forhold til pårørende – herunder i forhold til børn og unge som pårørende – og vurderer, om der er er behov for at styrke indsatsen generelt eller for udvalgte grupper.
Sagsfremstilling
Kommunen arbejder aktivt med pårørende på mange områder og har eksempelvis på ældreområdet formuleret en politik for pårørendearbejdet. På opfordring fra Venstre drøftede udvalget på udvalgsmødet i maj måned behovet for en øget tværgående opmærksomhed på pårørendearbejdet og – foranlediget af drøftelser om misbrug – hvorvidt der er behov for en særlig opmærksomhed på børn og unge som pårørende.
Mange børn og unge vokser op i familier, som er ramt er af kronisk eller langvarig sygdom, misbrug og/eller dødsfald blandt en nærtstående. Børn bliver i højere grad påvirket af at opleve sådanne forhold tæt på, og kan have stresslignende tilstande med fysiske symptomer som søvnproblemer og ondt i hovedet og i maven. Deres følelser kan desuden komme til udtryk gennem vrede, introverthed, irritabilitet og koncentrationsproblemer.
En omsorgsmåling fra EgmontFonden viser at børn, som er pårørende til alvorligt syge familiemedlemmer, trives dårligere end deres jævnaldrende. Hvis der ikke bliver taget hånd om børnene, kan det derfor få konsekvenser for børnenes skolegang, sociale liv og beskæftigelse senere i livet. Børnene kan desuden ende i højrisikogruppen for at udvikle psykiske og sociale problemer, der kan række ind i voksenlivet.
I Svendborg Kommune arbejdes der med børn og unge som pårørende gennem forskellige indsatser;
- Sorggruppe for børn ca. 9-12 år, der har mistet en nærtstående.
Forløbet dækker over en indledende samtale med barn og omsorgsperson, sorggruppe for børnene 4 gange á 2 timer, fælles midtvejsevaluering med barn og omsorgsperson á 2 timer, sorggruppe for børnene 4 gange á 2 timer og en afsluttende samtale med omsorgsperson.
PPR vurderer hvilke børn, der kan deltage i gruppen.
Der afholdes cirka et hold om året med 5-6 børn pr. hold.
- Pårørendegruppe for søskende til børn med vedvarende funktionsnedsættelse. Der afholdes ca. et hold om året med 5-6 børn pr. hold. Indsatsen er ikke permanent.
- Børnegruppe for børn af psykisk syge forældre, 10-14 år.
En åben gruppe på max 8 børn, som mødes i 2 timer hver fjortens dag. Gruppeforløbet er mindst fire gange og så længe det giver mening for barnet. Børnene deltager som regel ½-1 år.
Børnene kan deltage i gruppen efter faglig vurdering ved en familiesamtale i hjemmet samt efter samtykke fra forældre. Gruppen blev etableret som en del af et projekt i 2001, og har fungeret siden.
- Alkoholbehandlingen har to tilbud til pårørende (dog primært henvendt voksne):
- rådgivende samtaler til pårørende, hvor den, der drikker for meget, allerede er i behandling
- kursusforløb for pårørende, hvor den der drikker ikke er i behandling. Kursusforløbet dækker over 6 gange á 2 timer. Løbende optag efter forsamtale i alkoholbehandlingen.
- Ungeafdelingen tilbyder individuelle samtaler til pårørende af familiemedlemmer med problematisk forbrug af rusmidler.
Foruden disse specifikke indsatser til børn som pårørende, retter kommunens almindelige driftsopgaver sig også mod at understøtte børn i udfordrede familiesituationer. Eksempelvis de visiterede tilbud i Center for Børn, Unge og Familier og Åben Anonym Rådgivning, som alle børn og unge op til 25 år kan benytte sig.
Derudover findes forskellige frivillige sociale tilbud, som henvender sig til børn og unge som pårørende, eksempelvis Barnets Blå Hus, Familieklub Svendborg, De Unge Raske og TUBA.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og/eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Drøftet.
Udvalget ønsker et forslag til pårørende- og interessentmøde på det kommende Social- og Sundhedsudvalgsmøde med invitation af Børn og Unge Udvalget samt et overblik over eksisterende tilbud.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 11 Orientering om aktiviteter i Mødrerådgivningen 2018
+Beslutningstema
Aktiviteter i Mødrerådgivningen M/K 2018
Indstilling
Direktionen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget
- at tage orientering om aktiviteter i Mødrerådgivningen M/K 2018 til efterretning.
Sagsfremstilling
Mødrerådgivningen M/K drives af Foreningen Mødrerådgivningen, som modtager årligt drifttilskud fra Svendborg Kommune. Denne sag giver den årlige orientering om aktiviteterne, som beskrevet i samarbejdsaftalen mellem foreningen og kommunen.
Aktiviteter i Mødrerådgivningen M/K tilrettelægges i henhold til foreningens formål, som er at yde social, sundheds- og uddannelsesmæssig støtte, rådgivning og terapi til enlige forsørgere, gravide og børnefamilier, så børnene fra disse familier får de bedst mulige opvækstbetingelser og levevilkår.
Målgruppen for aktiviteterne i Mødrerådgivningen M/K er sårbare og unge gravide/forældre, der på henvendelsestidspunktet er under 26 år, forældre med efterfødselsreaktioner, gravide der har brug for abortstøttesamtaler og forældre med børn under den skolepligtige alder med sociale eller personlige problemer.
I 2018 er følgende aktiviteter afholdt i Mødrerådgivningen: jordemoderkonsultation, grupper for gravide, mødregrupper, terapi, socialrådgivning, retshjælp og mødrecafé.
I vedlagte bilag er aktiviteterne og volumen på aktiviteterne, beskrevet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 12 Rekruttering og fastholdelse på ældreområdet - statusrapport for 2018
+Beslutningstema
Orientering om statusrapport for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere på ældreområdet 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At statusrapporten tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2018 er antallet af ledige stillinger ens i forhold til 2017, mens antallet af ansøgere pr. opslåede stilling er faldet. I forhold til antallet af stillinger uden ansøgere, vedrører det 3% af stillingerne. Der er i gennemsnit 4,35 ansøger pr. stilling.
I 2018 er der ca. 20 % flere medarbejdere der forlader deres job i forhold til 2017. Af de 115 medarbejdere som fratræder deres stilling, er de primære årsager:
1) anden stilling på ældre området i kommunen samt
2) anden stilling på ældreområdet i anden kommune.
Den samlede ansættelsesperiode i Svendborg er i 2018 præget en stor andel af korttidsansatte, og dette er også et område der bør fokuseres på fremadrettet.
Social og Sundhedsskolens hold er som de foregående år helt optaget, og der har i 2018 ikke været problemer med at tiltrække nye elever.
Personalets aldersmæssige fordeling vurderes på nuværende tidspunkt ikke at være en udfordring for den samlede fastholdelses- og rekrutteringsindsats på ældreområdet. Der er stadig mere end 10 år til at den helt store aldersgruppe, de 50-54-årige, forventes at gå på pension.
Samlet set vurderer administrationen ikke, at de nævnte udfordringer på fastholdelses- og rekrutteringsområdet er af en sådan karakter, at der skal iværksættes nye større initiativer.
Dog giver nøgletallene anledning til at fokusere yderligere på enkelte elementer i fastholdelses- og rekrutteringsindsatsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 13 Status på Økologi på ældreområdet
+Beslutningstema
Status på indfasning af økologisk bronzemærke i kommunale køkkener indenfor ældreområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager status på økologi på ældreområdet til efterretning
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede d. 27. februar 2018, at Svendborg Kommunes køkkener skal have opnået bronzemærket i økologi inden udgangen af 2019, og at fødevareindkøb fortrinsvis foretages lokalt. Bronzemærket kræver, at 30-60% af det samlede fødevareindkøb er økologisk.
På ældreområdet er følgende køkkener i gang med omlægning til bronzemærke i økologi:
- Det Gode Madhus
- Produktionskøkkener på 3 plejecentre (Ollerup, Gudbjerg og Ådalen)
- Modtagekøkkener på aktivitetscentre.
Køkkener i bofællesskaber på plejecentre er at ligestille med borgerens private køkken. Indkøb i disse køkkener omhandler derfor ikke kravet om bronzemærket i økologi.
Der er nedsat en gruppe med repræsentanter fra de involverede køkkener. Økologigruppen fremhæver tre fokuspunkter:
- SKI-aftale på økologiske varer
Det forventes at Udbudsafdelingen har konkrete tal på de nye indkøbsaftaler i juni/juli. På baggrund heraf vil Økologigruppen sammen med Udbudsafdelingen danne et overblik over, i hvilken grad omlægningen til 30-60% økologi kan holdes inden for eksisterende budgetter. Det er endnu uvist, i hvilken grad det er muligt både at kunne handle lokalt og økologisk. Et samlet overblik forventes klart ifm. status til september.
- Bæredygtighed og reduktion af madspild
Omlægningen til 30-60% økologi handler også om bæredygtighed og om at tænke bredere end alene indkøb af økologiske varer. Mere konkret handler det om blandt andet at reducere madspild og om bedre anvendelse råvarerne.
Køkkenerne på ældreområdet har allerede fokus på madspild og arbejder for at anvende råvarer, så der er mindst mulig spild. Økologigruppen arbejder videre med, hvordan et yderligere fokus på madspild kan:
1) Sætte yderligere fokus på at reducere madspild
2) Sætte skub i en endnu mere bæredygtig retning ift. produktion af mad
3) Sætte spot på områder, der kan forbedres og som allerede fungerer godt ift. reduktion af madspild
4) Reducere omkostningerne forbundet med madspild
5) Skabe øget motivation i køkkenerne ifm. produktion af mad
- Kompetenceudvikling af personalet
Erfaringer fra andre kommuners arbejde med omlægning til mere økologi viser, at der er behov for kompetenceudvikling. Omlægningen til økologi handler som beskrevet ovenfor ikke alene om indkøb af flere økologiske varer. For at holde omlægningen udgiftsneutral skal der tænkes i helheder, og der skal samtidig tænkes i en mere bæredygtig produktion.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Omlægningen til mere økologi skal ske inden for den eksisterende økonomiske ramme gennem tilretning af råvareforbruget.
Såfremt det viser sig, at omlægningen er udgiftsdrivende ud over pristalsfremskrivningerne i forhold til borgerens egenbetaling orienteres Social- og Sundhedsudvalget.
Der vil være udgifter forbundet med e-smileysystem ift. at reducere madspild og kompetenceudvikling af medarbejdere, der vil blive afholdt inden for eksisterende budget.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 14 Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension
+Beslutningstema
Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om at undersøge kommunernes arbejde med at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet (§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension). Da Svendborg Kommune har deltaget i undersøgelsen, skal rapporten behandles af Kommunalbestyrelsen, jf. reglen herom i retssikkerhedslovens § 79 a.
Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i kraft d. 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i to overordnede sagstyper kan afgøre, om en person skal have tildelt førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet;
- Når det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtidspension.
- Når;
- Det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren (en læge eller psykolog udpeget og ansat af regionen) har udtalt sig.
- Personen er terminalt syg.
Undersøgelsen bygger på juridisk gennemgang af 100 sager om førtidspension, der ikke er forelagt rehabiliteringsteamet. Derudover er der lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets kommuner. 97 kommuner har svaret på spørgeskemaet.
Hovedresultater:
Langt de fleste kommuner har valgt at gøre brug af muligheden for at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de gennemgåede sager i Ankestyrelsens praksisundersøgelse. Det stemmer overens med, at de fleste kommuner i spørgeskemaundersøgelsen angiver, at de slet ikke eller kun i mindre grad finder det problematisk at vurdere, hvornår de kan undlade at forelægge en sag for rehabiliteringsteamet.
I flere kommuner er der mere end én person eller funktion, der har kompetence til at afgøre, om en sag skal for rehabiliteringsteamet. Det fremgår også af besvarelserne, at det er udbredt, at beslutningen bliver taget i fællesskab mellem flere forskellige personer eller funktioner.
Afslag om førtidspension:
- Kommunerne har typisk givet afslag, fordi der ikke er den nødvendige dokumentation til at vurdere helbred og arbejdsevne.
- I 34 ud af 36 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om afslag på førtidspension efter denne bestemmelse er korrekt. De resterende to sager burde have været for rehabiliteringsteamet inden afgørelse.
Tilkendelse af førtidspension i åbenbare sager:
- I 42 ud af 44 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse af rehabiliteringsteamet er korrekt.
- I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.
- I otte ud af 14 sager, hvor unge personer har fået tilkendt førtidspension, har kommunen været opmærksom på at tilkende førtidspension fra den dag, personen fyldte 18 år. I de resterende seks sager burde kommunen have været hurtigere.
Tilkendelse af førtidspension i terminalsager:
- Kommunens afgørelse er korrekt i alle 20 sager. Det stemmer overens med, at kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen angiver terminalsager, som de sager de har lettest ved at vurdere, at de kan afgøre uden om rehabiliteringsteamet.
- I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.
Svendborg:
Svendborg Kommune har haft 12 sager med i undersøgelsen på baggrund af Ankestyrelsens udvælgelseskriterier. Sagerne er afgjort i perioden 3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018.
Det indbefatter;
- Fem afslag om førtidspension.
- Fem tilkendelser af førtidspension (åbenbar sag og sundhedskoordinatoren har udtalt sig).
- To tilkendelser af førtidspension (terminal sag).
Svendborg Kommune har fået stadfæstelse af samtlige 12 gennemgåede sager.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension.
Retssikkerhedslovens § 79 a.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 15 Tilsyn på Ældreområdet
+Beslutningstema
Fremlæggelse af samlet årsrapport for tilsyn på ældreområdet i 2018 – uanmeldte tilsyn, dialogbaserede anmeldte tilsyn og Sundhedsfaglige tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Social- og Sundhedsudvalget tager den forelagte årsrapport til efterretning.
Sagsfremstilling
Ifølge Serviceloven skal der én gang årligt udarbejdes og offentliggøres en årsrapport for tilsyn på ældreområdet. Social- og Sundhedsudvalget skal drøfte årsrapporten med henblik på opfølgning af tilsynet.
Der har i 2018 været afholdt i alt 21 uanmeldte kommunale tilsyn på plejecentre, som Svendborg Kommune driver eller har driftsoverenskomst med. Tilsynet har fundet ingen eller kun mindre mangler, der har givet anledning til faglig vejledning.
Styrelsen for Patientsikkerhed har afholdt 3 anmeldte tilsyn efter Serviceloven, hvor fokus er på kvalitet, og 4 anmeldte tilsyn efter Sundhedsloven, hvor fokus er på patientsikkerhed.
Overordnet har Styrelsen for Patientsikkerhed kun fundet forhold af mindre betydning for såvel kvalitet som patientsikkerhed, men har ved ét tilsyn fundet fejl, der har medført påbud om at ændre praksis ift medicinhåndtering og dokumentation.
Tilsynene viser, at områderne dokumentation, medicinhåndtering og patientrettigheder fortsat målrettet skal kvalitetssikres, for samlet set at leve op til både Sundhedsstyrelsens og kommunens krav.
Overordnet set kan det konkluderes, at Svendborg Kommunes Ældreområde overholder de politisk vedtagne kvalitetsstandarder og gældende regler fra Sundhedsstyrelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om social Service § 151
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 16 Tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud
+Beslutningstema
Orientering om tilsyn på Svendborg Kommunes sociale tilbud i 4. kvartal 2018 og 1. kvartal i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- At udvalget tager tilsynsrapporterne til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til retssikkerhedsloven har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Formålet med tilsynet på det sociale område er at påse, at borgerne får den hjælp og støtte, de har ret til ud fra gældende regler.
Den kommunale tilsynsopgave på det specialiserede socialområde i Svendborg Kommune varetages af henholdsvis Socialtilsyn Syd eller Deloitte.
Deloitte fører tilsyn med kommunens beskyttede beskæftigelsestilbud samt aktivitets- og samværstilbud. Fra den 1. januar 2019 fører Socialafdelingen selv tilsyn med kommunens beskæftigelsestilbud samt aktivitets- og samværstilbud. Socialtilsyn Syd fører tilsyn med kommunens støttecentre, botilbud og misbrugsbehandlingstilbud.
Socialtilsyn Syd bedømmer tilbuddene på baggrund af en central fastsat kvalitetsmodel, som fremgår af figur 1. Kvalitetsmodellen består af syv temaer og en bedømmelsesskala.
Figur 1: Socialtilsyn Syds kvalitetsmodel
Tema | Bedømmelsesskala |
1) Uddannelses og beskæftigelse | 1) I meget lav grad opfyldt |
2) Selvstændighed og relationer | 2) I lav grad opfyldt |
3) Målgruppe, metoder og resultater | 3) I middel grad opfyldt |
4) Sundhed og trivsel | 4) I høj grad opfyldt |
5) Organisation og ledelse | 5) I meget høj grad opfyldt |
6) Kompetencer | |
7) Fysiske rammer | |
Socialtilsyn Syd behandler ikke alle temaer ved det enkelte tilsynsbesøg. Det varierer således fra gang til gang, hvor mange af de syv temaer og hvilke temaer der behandles. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at tilsynsrapporterne således kan indeholde bemærkninger fra forrige tilsyn, selvom bemærkningerne ikke længere er aktuelle, da tilbuddet har handlet på dem.
Tilsyn gennemført af Deloitte er mere generelle og er ikke på samme måde bedømt efter en bedømmelsesskala.
Opsummering af tilsynsrapporterne
Socialafdelingen har i perioden fra cirka den 1. oktober 2018 til den 30. april 2019 modtaget i alt 14 tilsynsrapporter. Heraf 11 fra Socialtilsyn Syd og 3 fra Deloitte. De 14 tilsynsrapporter beror på sagen.
Tilsynene giver overordnet set udtryk for, at der er tale om velfungerende tilbud. Der er et højt fagligt niveau, og beboerne trives i tilbuddene.
Socialtilsyn Syd giver kommunens tilbud en score på mellem 4,3 og 4,9. Disse scorer indikerer, at tilbuddene i høj grad eller i meget høj grad lever op til socialtilsynets kriterier. Se venligst bilag 1 for en oversigt over Socialtilsyn Syds score for de enkelte tilbud.
Socialtilsyn Syds bemærkninger
Høje Bøge Vej er afviklet under Skovsbovej og genstartet med ny målgruppe. Socialtilsynet bemærker, at borgergruppen på afd. Høje Bøge Vej, jævnfør deres indskrivningsgrundlag, som midlertidig, bør være underlagt en faglighed og viden om tilgange og metoder, der omhandler udredning, afdækning og udviklingspotentiale mod et mindre indgribende støttetilbud.
- Socialafdelingen har gjort en række tiltag siden tilsynet. Der er ansat en faglig koordinator, foretaget interne omplaceringer, iværksat supervisionsforløb, interne undervisningsforløb, samt inspirationsbesøg i mindre indgribende tilbud.
Socialtilsyn Syd bemærker, at der er en bekymring blandt borgere og pårørende omkring eventuelle besparelser og dets konsekvenser for bo- og dagtilbud.
- I forbindelse med tilsyn der blev gennemført i efteråret 2018, var borgere og pårørende bekymret.
Ved anmeldt tilsynsbesøg på botilbud konstaterer tilsynet manglende fremsendelse af to magtanvendelser. Socialtilsynet vil have særlig opmærksomhed på tilbuddets procedure for håndtering af magtanvendelser ved næste tilsynsbesøg.
- Tilsynet har sidenhen modtaget begge magtanvendelser.
Hvad angår en gruppe af støttecentrene bemærker Socialtilsyn Syd, at der fortsat er samarbejdsvanskeligheder, som påvirker kvaliteten og organiseringen af det pædagogiske arbejde.
- Socialafdelingen arbejder med at løse samarbejdsvanskelighederne. Der er planlagt en proces med fokus på tillid og anerkendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om socialtilsyn samt kapitel 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 17 Registrering af magtanvendelse i 2018 på ældreområdet
+Beslutningstema
Godkendelse af registrering af magtanvendelse i 2018 på ældreområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at registreringen af indberetninger tages til efterretning
Sagsfremstilling
Enhver form for magtanvendelse i forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125 – 129 i Lov om Social Service skal registreres og indberettes til det politiske udvalg.
Magtanvendelse indberettes løbende fra ældreområdet til Myndighedsafdelingen, der samler indberetningerne og én gang årligt fremlægger det for det politiske udvalg.
Magtanvendelse kan anvendes hos voksne med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne. Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til den pågældende og andre tilstedeværende, således at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe.
Myndighedsafdelingen i Svendborg Kommune er myndighed for Langeland og Ærø Kommune på magtanvendelsesområdet. I 2018 er der modtaget 2 indberetninger fra Langeland Kommune, og ingen fra Ærø Kommune.
Der er modtaget og registreret magtanvendelse overfor følgende antal borgere i Svendborg Kommune i 2018:
§ 125 i Lov om Social Service, Alarm og pejlesystemer:
Der er godkendt 2 ansøgninger om anvendelse af særlige døråbnere.
§ 126 i Lov om Social Service, Akut fastholdelse og føren:
Modtaget indberetning om ikke lovlig magtanvendelse. Fire indberetninger taget til efterretning.
§ 126a i Lov om Social Service, Fastholdelse i hygiejnesituationer:
Der er godkendt ansøgning og indberetning om fastholdelse i hygiejnesituationer
for 1 borger.
Modtaget indberetning om ikke lovlig magtanvendelse. En indberetning taget til efterretning.
§ 127 i Lov om Social Service, Tilbageholdelse i boligen:
Der er ikke modtaget indberetning vedr. § 127.
§ 128 i Lov om Social Service, Beskyttelsesmidler:
Der er godkendt ansøgning om anvendelse af beskyttelsesmidler for 1 borger.
§ 129 i Lov om Social Service, Optagelse i særlige botilbud uden samtykke:
Der er ansøgt og godkendt flytning uden samtykke for en borger efter § 129 stk 3 (værgemål).
Registrering af magtanvendelse i 2018 fra hjemmeplejen og plejecentrene i Ærø Kommune:
Fra Ærø Kommune er der ikke modtaget indberetninger vedr. § 129.
Ærø Kommune behandler selv magtanvendelsessager efter §§ 125 – 128.
Registrering af magtanvendelse i 2018 fra hjemmeplejen og plejecentrene i Langeland Kommune:
§ 126a i Lov om Social Service, Fastholdelse i hygiejnesituationer:
Der er modtaget og godkendt ansøgning og indberetning om fastholdelse i hygiejnesituationer overfor 2 borgere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 125-129.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Punkt 18 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om værdighedsmidler – Udvalget ønsker det dagsordenssat
- Orientering om Den Blå Lagune – bilag udleveret
- Satspuljeansøgninger
- Status på flexboliger
- Varsling af punkt om nye anbefalinger fra Fødevarestyrelsen
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).