Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 2 Årsberetning 2019 - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019 til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019 fremsendes til endelig godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalgets bidrag til årsberetningen for 2019 foreligger til godkendelse.
Årsberetningen indeholder økonomiske oversigter på politikområdeniveau samt beskrivelser, nøgletal og opfølgning på mål under ”Hvad nåede vi i 2019”.
Serviceudgifter:
Regnskabet for serviceudgifterne udgør 273,8 mio. kr., hvilket er lig med korrigeret budget for 2019.
Resultatet består af:
| Mio. kr. |
Trafik og Infrastruktur | -8,5 |
Ejendomsservice | -1,7 |
Kommunale Ejendomme | 8,8 |
Byg og BBR | -0,9 |
Plan og Udvikling | 0,7 |
Erhvervskontoret | 0,2 |
Iværksætteri | 1,7 |
Havn og Færger | -0,1 |
Serviceudgifter i alt | 0,0 |
+ = merforbrug, - = mindreforbrug
Afvigelsen er nærmere specificeret i vedlagte (bilag 1 - Årsberetning 2019 – TEU) sammen med overførselsudgifter og anlæg.
Jævnfør kommunens overførselsregler overføres mer- eller mindreforbrug på serviceudgifterne som udgangspunkt til efterfølgende regnskabsår.
Under forudsætning af Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse af overførslerne på møderne henholdsvis 24. marts 2020 og 31. marts 2020 vil de samlede udfordringer på udvalgets område på ca.10,0 mio. kr., til primært arealeffektivisering, arbejdsskadeforsikring og fremtidsfabrikkerne m.m. blive dækket. Samtidig vil udvalget også bidrage til finansiering med ca. 4,6 mio. kr. vedrørende ny lov på parkeringsområdet til reduktion af bloktilskud og restbudget på skolekørsel til reinvestering i trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger på anlæg. For udvalget vil nettooverførslen herefter være på ca. 5,4 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgets bidrag til regnskab 2019 og overførsler jævnfør overførselsreglerne indgår i kommunens samlede regnskab 2019.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Svendborg Kommunes bevillingsregler.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige godkendelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 3 Budget 2021, temaer - Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. Følgende temaer blev besluttet på mødet den 6. marts 2020:
- Byens rum og pladser (administrationen anbefaler fokus på Klosterplads, Møllergade, Kattesundet, Gerritsgade og Byrum ved SIMAC)
- Klimasikring (administrationen anbefaler fokus omkring Søndre Havn)
- Filippahuset sanering samt delvis genetablering og nedrivning
Desuden arbejder administrationen med følgende temaer, som er afledt af tidligere trufne politiske beslutninger, eller er udpeget i forbindelse med tidligere budgetprocesser.
- Affaldssorteringssystem i Byrum
- Afledte udgifter i forbindelse med nyt indsamlingssystem for renovation (i de kommunale institutioner)
- Midlertidig parkering ved SIMAC
- Pulje til reduktion af efterslæb på havnens anlægskonstruktioner
- Hjortøboen – nyt fartøj se bilag 1 (bilag 1 – Hjortøboen – nyt fartøj)
Ifølge budgetproceduren anbefaler direktionen, at udvalgene med udgangspunkt i KØF- og ECO-nøgletal drøfter muligheder og udfordringer indenfor udvalgenes områder med henblik på vurdering af serviceniveau og mulig finansiering af temaer. Hvis de politiske drøftelser i fagudvalgene giver anledning til yderligere spørgsmål/analyser vil dette kunne uddybes på de efterfølgende møder i maj og juni. Nøgletallene er vedlagt som bilag 2 (bilag 2 - ECO nøgletal) og bilag 3 (bilag 3 - KØF nøgletal - kend din kommune 2020).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften til temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget drøftede temaer til budget 2021, og besluttede at arbejde videre med de beskrevne temaer og supplerede med yderligere:
- Gratis busruter (m. inspiration fra Holstebro)
- Klimaskærm og varmekilder på Frederiksøen i den kommunale bygningsmasse
- Plan for generel færgebetjening af småøerne
- Afledte temaer af handleplanen for Klima- og energipolitikken
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 4 Fremtidens Havn - udarbejdelse af budgettemaer til budgetforhandlingerne for 2021
+Beslutningstema
Beslutning om udarbejdelsen af tre anlægsudvidelsestemaer for Fremtidens Havn, til budgetforhandlingerne for 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget at;
- Administrationen udarbejder følgende 3 anlægsudvidelsestemaer til budgetforhandlingerne for 2021:
- Højvandssikring og byrumsforbindelse i Søndre Havn
- Byrum omkring Det Ny SIMAC
- Midlertidig parkering for SIMAC
- Anlægsudvidelsestemaerne forelægges Teknik- og Erhvervsudvalget igen til godkendelse, når der foreligger et færdigt anlægsudvidelsestema med økonomi
Sagsfremstilling
På baggrund af Teknik- og Erhvervsudvalgets ønsker til budgettemaer til Budget 2021 indenfor klimatilpasning og byrum, foreslår administrationen, at der udarbejdes et budgettema indenfor hver af disse temaer i relation til Fremtidens Havn samt et tema om midlertidig parkering for Det Ny SIMAC.
Højvandssikring og byrumsforbindelse i Søndre Havn
1. etape af Den Blå Kant, som realiseres fra sommer 2020 til afslutning sommer 2021, rummer ikke klimatilpasning, men er et rent byrumsprojekt. Derfor er det oplagt, at næste etape af Den Blå Kant i højere grad skal inkorporere klimatilpasningen. En sådan indsats udgør en konkret del af såvel Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik (side 21) som kommunens Bæredygtighedsstrategi (side 26).
Der er endnu ikke politisk udpeget en 2. etape af Den Blå Kant. Forud for konkurrencen om Den Blå Kant havde administrationen imidlertid i 2016 ladet udarbejde et projektforslag for en stormflodssikring af områderne i den sydlige del af havnen, dvs lavtliggende og relativt store arealer omkring Brogade, Kullinggade og ”Mudderhullet”. Dette område var særdeles hårdt ramt ved stormfloden i 2006 og senest truet ved stormfloder i 2017 og 2019. Ved udarbejdelsen af klimatilpasningsplanen i 2013 blev det også tydeligt, at dette område samtidig med at det er tæt bebygget også er et af de mest udsatte i kommunen. Skitseprojektet svarer meget præcist til den løsning, som faktisk indgår i vinderforslaget for Den Blå Kant i den sydlige del af havnen og er også allerede muliggjort ved gældende kommuneplanramme og lokalplan. Projektet forudsætter dog Kystdirektoratets godkendelse.
Projektet omfatter etablering af en ydre bro (placeret på en vandtæt spunsvæg) tværs over ”Mudderhullet” fra Havnepladsen til Gasværkskajen med en indbygget sluse der muliggør, at besejlingen af ”Mudderhullets” bådpladser kan opretholdes. Den spunsede løsning med en sluse betyder, at stormfloden kan tilbageholdes og forhindre oversvømmelse af hele det nævnte byområde. Dog vil broforbindelsen skulle suppleres med permanente højvandsmure ved dampmøllen og Havnepladsen i forskellige fleksible former eller midlertidige watertubes eller lignende for at sikre, at stormfloden så at sige ikke går bag om og op gennem Brogade. Projektet har den klare sidegevinst, at der etableres en længe savnet fodgængerforbindelse mellem den centrale og sydlige del af havnen, som giver adgang helt ned til den lille strand og den runde lystbådehavn (se i øvrigt lukket bilag: Stiforbindelse ved ”Mudderhullet”_18.03.2020).
Figur 1: Illustration fra Vinderforslaget fra konkurrencen om Den Blå Kant. Budgettemaet omhandler etablering af den ydre bro over ”Mudderhullet”, som dels vha spunsning og sluse udgør en højvandssikring, dels giver en stiforbindelse mellem henholdsvis Havnepladsen og Gasværkshavnen, Den Lille Strand og Den Runde Lystbådehavn.
Ift de store beslutninger om den langsigtede løsning for stormflodssikring af hele havnen, som jf. vinderforslaget i Den Blå Kant omfatter to store sluser henholdsvis ved Hudes Plads og Honnørkajen, vil etableringen af en spunset bro og en sluse ved Mudderhullet ikke foregribe senere beslutninger om disse store anlægsprojekter.
Administrationen foreslår derfor, at det beskrevne projekt udgør 2. etape af Den Blå Kant. Såfremt anlægsprojektet ifbm budget 2021 prioriteres politisk vil administrationen igangsætte udarbejdelse af et hovedprojekt med baggrund i projektforslaget. Projektforslaget fra 2016 beskrev en anlægsøkonomi på ca. 24 mio kr, som evt. vil kunne gennemføres over to etaper. Derudover vil der skulle tillægges omkostninger til permanente højvandsmure og eventuelt midlertidige løsninger omkring Havnepladsen som beskrevet ovenfor. Administrationen vil frem til endelig forelæggelse af budgettemaet søge at kvalificere det samlede budgettal.
Som del af den yderligere belysning af budgettemaet vil muligheden for en omkostningsfordeling mellem private og offentlige parter blive undersøgt.
Byrum omkring Det Ny SIMAC
Samtidig med den forestående realisering af SIMAC-projektet, som forventes at være klar til åbning medio 2022, er der behov for kommunale anlægsmidler til at realisere byrum og adgangsvej omkring Det Ny SIMAC.
Anlægsudvidelsestemaet vil indeholder byrum og adgangsvej for Det Ny SIMAC. Administrationen arbejder ud fra principperne beskrevet i vinderforslaget for Det Ny SIMAC og har igangsat udarbejdelse af projektforslag for omlægning af den nuværende rundkørsel på Østre Havnevej og en adgangsvej til SIMAC omtrent i Nordre Havnevejs tracé. Omdannelsen til byrum vil omfatte de to stræder henholdsvis mellem Den Blå Lagune og SIMAC-bygningen og SIMAC-bygningen og Den Maritime Erhvervspark samt kajarealet syd for SIMAC, som del af Den Blå Kant. Som led i projektforslagene vil det blive vurderet, om der er mulighed for en etapevis gennemførelse, såfremt det skulle vise sig, at der ikke i første omgang er økonomi til det samlede anlægsarbejde.
Administrationen har endnu ikke overblik over finansieringsbehovet for byrum og adgangsvej, men vil frem til endelig fremlæggelse af budgettemaet udarbejde et overslagsbudget.
Det skal bemærkes, at der til budget 2020 indgik et budgettema for Nordre Kaj med et samlet overslag på 100 mio. kr., hvor nærværende budgettema vil være en tidsaktuel andel heraf.
Midlertidig parkering for SIMAC
Som led i det af Byrådet igangsatte arbejde med en strategisk udviklingsplan for Godsbanearealet, skal der undersøges forskellige løsningsmuligheder for tilvejebringelse af den nødvendige parkering for såvel SIMAC, Den Maritime Erhvervspark som hele udbygningsområdet på Godsbanearealet ud mod Nyborgvej. Løsningsmulighederne vil indgå i det materiale som forelægges til politisk godkendelse forud for gennemførelse af investordialog og udbud af arealerne. Det må forventes, at den samlede parkeringsløsning for de nævnte områder ikke vil være klar og fysisk realiseret ved åbningen af Det Ny SIMAC i 2022. Der vil derfor være behov for at tilvejebringe midlertidig parkering på terræn i en overgangsperiode fra færdiggørelsen af SIMAC og Den Maritime Erhvervspark frem til at dele af udbygningen af Godsbanearealet er færdig.
Administrationen har endnu ikke overblik over finansieringsbehovet for midlertidig parkering, men vil frem til endelig fremlæggelse af budgettemaet udarbejde et overslagsbudget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 5 Liv i min By - Frigivelse samt godkendelse af projektforslag
+Beslutningstema
Frigivelse af rådighedsbeløb til realisering af Liv i Min By i 2020, herunder rådgivning, renovering af Klosterplads og Frederiksgade samt eksekvering af handleplaner for arbejdsgrupper med borgerinddragelse og kommunikation.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget at:
- Rådighedsbeløbet i 2020 på 7,372 mio. kr. frigives til realiseringen af det samlede projektet ”Liv i Min By”
- Projektforslaget for omdannelse af Klosterplads, Frederiksgade og Klosterstræde godkendes.
- Den videre projektudvikling, startende med projektering af projektet, igangsættes jfr. tidsplan for projektet.
- Anlægsentreprisen udbydes som en samlet hovedentreprise.
- Administrationen bemyndiges til at indgå kontrakter med hovedentreprenør.
- Frederiksgade ensrettes i en prøveperiode 1.maj – 31. august 2020.
Sagsfremstilling
Frigivelse af rådighedsbeløb
Der er udarbejdet et Områdefornyelsesprogram for området mellem Jessens Mole og Møllergade.
Programmet beskriver en række aktiviteter og anlægsprojekter, der skal gennemføres indenfor perioden 2016-2020. Programmet blev vedtaget af Byrådet i december 2015 og forventes afsluttet med udgangen af 2020.
I 2020 vil aktiviteterne blandt andet omfatte eksekvering af handleplaner for arbejdsgrupperne ’Grønt og Blåt’ og ’Bevægelse’ samt tilskud til bylivspuljer. Endvidere realiseres anlægsprojekterne for Klosterplads og Frederiksgade.
Midlerne for 2020 er overordnet prioriteret til realisering af:
- Frederiksgade – Rådgivning og Anlæg
- Klosterplads – og evt. Klosterstræde – Rådgivning og anlæg
- Fra trafikrum til byrum – Rådgivning og midlertidig ensretning af Frederiksgade.
- Bylivspuljer (inklusiv Grøn Bylivspulje)
- Kulturarvsformidling (Klosterplads)
- Arbejdsgruppen – Grønt og Blåt
- Arbejdsgruppen – Bevægelse
- Kunst
- Administration, kommunikation, lokaleleje, facilitering, revision mm.
Regulering af budgettet internt mellem de enkelte budgetposter vil, om nødvendigt, ske på baggrund af ønske fra Områdeforum og i tæt dialog med Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen. Såfremt at reguleringerne kræver en politisk godkendelse, vil der efterfølgende blive rejst en sådan sag.
Projektforslag vedr. omdannelse af Klosterplads, Frederiksgade og Klosterstræde
Den fremtidige udformning af Frederiksgade tager afsæt i dispositionsforslagets grundprincip om at tilgodese de bløde trafikanter (se bilag 1,2,3).
Som del af arbejdet med udarbejdelse af projektforslaget for omdannelsen af Frederiksgade og Klosterplads har der været en fornyet dialog med Banedanmark (se bilag 4). Dialogen har koncentreret sig om at skabe en afklaring af mulighederne for ensrettet vs. dobbeltrettet trafik på tværs af baneoverskæringen. Drøftelserne har således taget afsæt i de to alternative løsningsmodeller:
A. Ensretning af Frederiksgade fra parkeringspladsen og ned til Havnepladsen, hvormed den dobbeltrettede trafik og baneovergangen beholdes, som den er i dag.
B. Ensretning af Frederiksgade i hele dens længde fra Klosterplads og ned til Havnepladsen
Meldingen fra Banedanmark er klar. Ensretning af trafikken giver erfaringsmæssigt alt for stor risiko for påkørsel af vejtrafikanter i overkørsler i det bymæssige miljø.
Med afsæt deri er der udarbejdet et projektforslag, hvor den vestlige delstrækning af Frederiksgade etableres med dobbeltrettet trafik, med mulighed for tilkørsel til P-arealet. Den resterende delstrækning af Frederiksgade ensrettes fra vest mod øst (fra Toldbodgade mod Jessens Mole).
Frederiksgades fremtidige vejprofil tilgodeser fodgængere og cyklister, hvormed hastigheden for den ensrettede kørsel reduceres til 15-20 km/t. Endvidere vil tung trafik i Frederiksgade begrænses til varelevering i et begrænset tidsrum.
Ovennævnte forhold er drøftet med Fyns Politi, der tilslutter sig, at der opretholdes dobbeltrettet trafik frem til p-plads bag stationsbygningen. Herfra ensrettes trafikken i retning mod Jessens Mole. Cykling tillades i begge retninger. På dette grundlag er det i samråd med politiet besluttet at afmærke Frederiksgade som gågade med kørsel tilladt. (se bilag 5,6,7,8,9)
Angående fodgængerne vil krydsning af Toldbodgade fortsat ske via den nuværende fodgængerovergang. Fodgængernes krydsning af Frederiksgade fra nordside mod sydside søges tilgodeset i udformningen af Frederiksgades fremtidige udformning.
I Frederiksgades fremtidige udformning udvides fortovsarealet mod syd, med mulighed for udeservering. Parkeringszonen (langs det sydlige fortov), beplantes stedvist med træer og gøres multifunktionel (grundet sammenhængende belægninger og ingen kantsten) med mulighed for udeservering ifm. særlige arrangementer.
Det sydlige fortovsareal og parkeringszonen etableres med klinker. Kørebanen og det nordlige fortov etableres med granitbelægninger, der skaber belægningsmæssig sammenhæng til Blå Kant projektet. Vejprofilet ændres til et V-profil, med etablering af en overdækket vandrende i hele gadens længde. Vandrenden vil bidrage til skybrudshåndteringen i Frederiksgade.
Ny belysning i Frederiksgade, på den trekantede pladsdannelse ved Frederiksgade og ved trappeanlægget på Klosterplads er en integreret del af anlægsprojektet.
Den trekantede plads ved Frederiksgade
Vand & Affald etablerer et bygværk (til skybrudshåndtering) på den trekantede plads ved Frederiksgade. Anlæg heraf koordineres med anlægsprojektet for Liv i Min By.
Bygværkets overflade ligger over terræn, hvorfor kommunens rådgiver Land+ har integreret bygværket i omdannelsen af pladsen. Bygværket fremstår som en scene, omkranset af trapper og siddekanter. Yderligere møblering af pladsen vil ske i form af mobile elementer, der tilgodeser pladsens multifunktionalitet med scene og lokal udeservering. Endvidere begrønnes pladsen med plantning af nye træer.
Klosterplads og Klosterstræde
Omdannelsen af Klosterplads omfatter i nærværende anlægsprojekt etablering af et nyt trappeanlæg, der ligeledes giver mulighed for ophold. Trappeanlægget etableres i granit. Ny belysning samt plantning af nye træer indgår i projektet. Arealet ovenfor trappen indgår i projektet, men udbydes som option. Delprojektet kan således udgå af anlægsprojektet såfremt det ikke kan indeholdes indenfor projektets økonomiske ramme.
Omdannelsen af Klosterstræde omfatter ny granitbelægning. Dette delprojekt udbydes ligeledes som option. Delprojektet kan således også udgå af anlægsprojektet pga. økonomiske begrænsninger.
I dispositionsforslaget formidles kulturarven (af det tidligere kloster) i stationsområdet gennem belægninger på pladsdannelsen, der markerer dele af klosterets grundplan. Formidling af kulturarven er ifm. projektforslaget gentænkt, idet pladsdannelsen syd for stationen først vil blive etableret i forbindelse med et muligt senere projekt for omlægning af S-svinge.
For at sikre at kulturarvsformidlings-projektet gennemføres inden for tidsrammen for Liv i Min By, er denne delopgave igangsat. Kulturarvsformidlingsprojektet koordineres med projektet i øvrigt – ikke mindst hvad angår det kunstneriske helhedsgreb, materialevalg samt tidsplanen for de øvrige anlægsarbejder i området.
Land+ og Svendborg Museum udarbejder aktuelt et oplæg til kulturarvsformidling, der præsenteres på møde i Områdeforum og udvalget for Teknik og Erhverv i maj 2020.
Tidsplan
Projektet for omdannelse af Frederiksgade, Klosterplads og Klosterstræde har gennemløbet forskellige faser. Fra indledende analyse- og visionsfaser, via trafikanalyser mv. til udarbejdelse af dispositionsforslaget, som fastlægger de centrale elementer i projektet.
Anlægsprojektet er nu trådt ind i den afsluttende fase, hvor der arbejdes efter en yderst stram tidsplan, som skal sikre, at projektet står færdigt vinteren 2020-2021. Aktuelt er projektforslaget netop færdiggjort. Efter politisk godkendelse af projektforslaget igangsættes projekteringen af projektet. I de videre faser af projektet vil der ikke være behov for yderligere politisk behandling, med mindre der opstår større og uforudsete ændringer til projektet.
For at sikre fremkommelighed i området koordineres anlægsarbejdet i projektet med anlægsarbejdet for Blå Kant 1. etape. Endvidere koordineres anlæg med Vand & Affald, der har større anlægsopgaver i området, herunder etablering af et overløbsbygværk på pladsen nederst i Frederiksgade.
Den overordnede tidsplan for Liv i Min By anlægsarbejderne i 2020 er:
- April: Behandling af projektforslag i Områdeforum mhp. indstilling til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget 2. april
- April – maj: Projektering og udarbejdelse af udbudsmateriale
- Juni: Udbud af anlægsarbejder
- Juli: Licitation og indgåelse af kontrakt
- August: Opstart af anlægsarbejder, Klosterstræde og Klosterplads
- September: Opstart af anlægsarbejder, Frederiksgade
- Vinter 2020-2021: Forventet afslutning af anlægsarbejder.
Udbud af anlægsarbejder
Anlægsarbejderne forventes udbudt inden sommerferien. Administrationen anbefaler, at anlægsprojektet udbydes som hovedentreprise med den laveste pris, med baggrund i følgende:
- Anlægsopgaven indeholder en række fagentrepriser, hvoraf en del er meget små
- Ved fagentreprise vil der være flere kontraktparter på stedet, hvor der i forvejen er mange andre entreprenører i gang på samme tid (Blå Kant, Vand & Affald m.fl.). Dette vanskeliggør styring og medfører øget koordinering.
- Tidsplanen er stram. Det vil være mere optimalt at styre projektet, hvor én hovedentreprenør står for hele ansvaret.
- Der er i rådgiverudbuddet lagt op til hovedentreprise. Hvis der vælges fagentreprise vil rådgiver skulle have tillægsydelser.
- Udbud i fagentrepriser, kan medføre dyrere enhedspriser.
- Ved fagentrepriser vil det påhvile bygherren at bevise fejl ved arbejder, der ikke opfylder kvaliteten, hvilket kan være svært at definere ved flere entreprenører på samme arbejde.
- Det er kutyme, at denne type anlægsarbejde udbydes i hovedentreprise.
- I henhold til Svendborg Kommunes udbudspolitik, vil der være mulighed for at lokale virksomheder kan byde på opgaven.
Borgerforslag om Frederiksgade som gågade i prøveperiode
Fra en del af Områdeforum er der fremsat et borgerforslag om at omdanne Frederiksgade til gågade i en prøveperiode forår – sommer 2020 (se bilag 10). Teknik- og Erhvervsudvalget har efterfølgende modtaget en henvendelse fra Gadeforeningen Frederiksgade, samt en del af Områdeforum som ligger i tråd hermed (se bilag 11,12).
Administrationen har vurderet forslaget. Det er imidlertid ikke i tråd med projektforslaget, hvor der ensrettes fra parkeringspladsen til Jessens Mole. Ved at fremrykke den i projektforslaget beskrevne løsning med ensrettet trafik i Frederiksgade imødekommes borgerforslaget delvist, ved derigennem at skabe bedre forhold for udeservering. Prøveperioden er 1. maj – 31. august 2020. Umiddelbart derefter igangsættes anlægsarbejderne i Frederiksgade.
De erhvervsdrivende i Frederiksgade orienteres efter den politiske behandling af projektforslaget.
Frederiksgades fremtidige udformning giver mulighed for, at gaden på et senere tidspunkt kan omdannes til gågade, såfremt der måtte være et politisk ønske herom.
Forslag fra Områdeforum om alternativ adgang til parkeringsareal ved Frederiksgade
På møde i Områdeforum den 19. februar 2020, blev der fremsat ønske om, at Svendborg Kommune fortsætter dialogen med Banedanmark om at erhverve arealet (ca. 35 m2) mellem de to p-arealer nord for Frederiksgade / langs banen (se bilag 10). Senest har Teknik- og Erhvervsudvalget modtaget en borgerhenvendelse fra en borgerrepræsentant fra Områdeforum om samme sag (se bilag 13).
Administrationen har vurderet de dilemmaer/udfordringer, som tegner sig ved den ønskede adgang nordfra til parkeringspladsen ved Frederiksgade (se bilag 14).
Tilkørsel til parkeringsarealet nordfra vil i så fald ske fra Jessens Mole, via den private fællesvej langs Jessens Mole 7-9 (det nye byggeri), pendlerpladsen og det føromtalte areal på 35 m2, som ejes af Banedanmark.
Blandt udfordringerne ved tilkørsel nordfra er de ejermæssige forhold af arealerne i området. Svendborg Kommune har gennem en årrække været i dialog med Banedanmark og DSB om køb af mindre arealer nær Svendborg Havn. Parallelt hermed har der været indbyrdes drøftelser mellem Banedanmark og DSB om mageskifte parterne i mellem. Svendborg Kommunes dialog med Banedanmark og DSB om køb af arealer, har været afhængig heraf.
Administrationens vurderinger samt den tidligere dialog med Banedanmark om erhvervelse af arealer er beskrevet i et notat (se bilag 14). Borgmester Bo Hansen og Transportministeren har ligeledes været i dialog om erhvervelse af havnenære arealer (se bilag 15, 16). Der er gennem den omfattende dialog desværre ikke fundet en løsning med Banedanmark.
Ændret tilkørsel til parkeringspladsen nordfra vil endvidere afstedkomme trafikale udfordringer med eksempelvis øget trafik på den private fællesvej langs Jessens Mole 7-9. Vejen er ikke er dimensioneret til trafikmængden, hverken plads- eller opbygningsmæssigt.
Fyns Politi har i godkendelse af ændret overkørsel til Jessens Mole 7-9 stillet krav om venteområde ved indkørsel til privat p-kælder, for at undgå risikoen for opstuvning af biler på Jessens Mole. Fyns Politi har dog accepteret en prøveperiode uden venteområde indtil udgangen af 2020 (se bilag 17).
Hvis der åbnes op for mere trafik på vejstrækningen vil Fyns Politi stille endeligt krav om venteområdet, hvilket betyder, at fortovet mod nord, af pladsmæssige årsager, inddrages til vej. Dette fortov indgår i den sammenhængende forgængerforbindelse fra havnen til Møllergade via Havnetrappen.
I forhold til adgang til parkeringspladsen i forbindelse med anlægsarbejderne, er vurderingen, at det er muligt at opretholde ind- og udkørsel til p-pladsen fra Frederiksgade i hele anlægsperioden.
Kommunikation og orientering til borgerne
Kommunikation omkring Liv i min By projektet foregår via hjemmesider samt Sociale Medier.
Orientering til borgere og erhvervsdrivende i området for omdannelse af Frederiksgade, Klosterplads og Klostertorv vil indledningsvist ske på et orienteringsmøde efter politisk behandling af projektforslaget.
Den løbende orientering vil ske i en koordinering med Blå Kant projektet og Vand & Affald via nyhedsmails.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Liv i Min By er et statsstøttet projekt, som laves i samarbejde med Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Det samlede budget for projektet er godkendt til 22,5 mio. kr. og er finansieret med 7,5 mio. kr. fra Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen og 15,0 mio. kr. fra Svendborg Kommune.
Svendborg Kommunes andel på 15 mio. kr. er løbende blevet indarbejdet i budgetterne siden 2014. Inklusiv fremskrivninger er den samlede anlægsbevilling på 15,0 mio. kr. blevet fremskrevet til 16,337 mio. kr. Fremskrivningerne udgør i alt 1,337 mio. kr. og vil blive brugt til at dække udgifter som ikke er støtteberettigede, jævnfør vejledningerne fra Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen og til belysning i projektet Frederiksgade og Klosterplads.
Af det oprindelige godkendte projekt på 22,5 mio. kr. er der prioriteret 11,1 mio. kr. til realiseringen af Frederiksgade og Klosterplads. Heraf er der afholdt udgifter for 0,7 mio. kr., før indgåelse af kontrakt med rådgiver, hvorfor der restere et budget på ca. 10,4 mio. kr. til realisering af projektet.
Delprojekter vedrørende henholdsvis formidling af kulturarv og afdækning af de trafikale forhold i Frederiksgade er også en del af det samlede budget for projektet på 22,5 mio. kr., med hver deres selvstændige budgetramme.
Regulering af budgettet internt mellem de enkelte budgetposter vil, om nødvendigt, ske på baggrund af ønske fra Områdeforum og i tæt dialog med Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen. Såfremt at reguleringerne kræver en politisk godkendelse, vil der efterfølgende blive forelagt en sådan sag
I budgettet for 2020 er der indarbejdet et rådighedsbeløb på 7,372 mio. kr. til realisering af projektet Liv i Min By. Det vil derfor være muligt jævnfør indstillingen at frigive disse midler.
Frederiksgades fremtidige udformning imødekommer de lokale erhvervsdrivendes ønske om begrænsning af trafik gennem gaden og tilgodeser endvidere ønsket om at forbedre mulighederne for udeservering i Frederiksgade.
Således vil Frederiksgade blive skiltet som gågade med mulighed for kørsel.
Den trekantede pladsdannelse i Frederiksgade vil med etablering af en scene mv kunne danne ramme om særlige aktiviteter og events og dermed kunne fremme et øget aktivitetsniveau i gaden til fordel for erhvervslivet i området.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt med bemærkning om, at projektforslaget fremsendes til Fyns Politis forebyggelsesafsnit.
Det bemærkes endvidere, at mulighederne for adgang fra Jessens Mole til parkeringspladsen via pendlerpladsen undersøges, og der udarbejdes en sag herom.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 6 Offentliggørelse af forslag til lokalplan 650 for et boligområde ved Vestergade, Gudme
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til lokalplan 650 for et boligområde ved Vestergade, Gudme.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, at
- forslag til lokalplan 650 vedtages og sendes i offentlig høring i 4 uger,
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af lokalplanforslaget
- der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 6. juni 2019, at der skulle udarbejdes et forslag til lokalplan for et boligområde ved Vestergade 5, Gudme. For at understøtte et varieret boligudbud i Gudme, ønsker grundejer at nedrive den tidligere møbelfabrik, for at opføre etageboliger.
Lokalplanforslaget
Forslag til lokalplan 650 har til formål at skabe et boligområde med mulighed for at bygge etageboliger i op til 2 etager, samt tæt-lav boligbebyggelse. Formålet er i overensstemmelse med Kommuneplan 2017-2029, hvor området er udlagt til blandet bolig og erhverv, med en bebyggelsesprocent på 50%.
Lokalplanområdet udlægges med to byggefelter, hvor der kan opføres etageboliger i op til 8.5 meter. Indenfor matriklen med møbelfabrikken, står i dag en beboelsesbygning ud mod Vestergade, denne bygning udstykkes og vil fremadrettet være til boligformål.
Byggeriet skal fremstå i tegl, træ eller natursten så det tilpasses det omkringliggende boligmiljø med hensyn til materialer og udtryksform. Udvendige bygningssider skal holdes i jordfarveskala, hvid eller sort for at skabe harmoni med det omkringliggende nærmiljø.
Bebyggelsen skal opføres med symmetrisk eller asymmetrisk sadeltag, så det indpasses til nærmiljøet. Tagbeklædningen skal udføres i enten tegl, betontagsten, skifer, så det afspejler tagbeklædningen fra de omkringliggende tage. Taget vil desuden kunne opføres med tagpap eller som ’grønt’ tag.
Adgangen til lokalplanområdet skal ske via indkørsel fra Vestergade. Der sikres interne stiforbindelser samt parkeringsareal indenfor lokalplanområdet i henhold til Kommuneplanens parkeringsnormer. Der skal udlægges fælles opholdsarealer til brug for områdets beboere, i henhold til Kommuneplanens generelle bestemmelser for opholdsarealer i udbyggede byområder.
Der er foretaget en miljøscreening af lokalplanforslaget. Kommunen konkluderer i miljøscreeningen, at lokalplanen ikke medfører nogen væsentlig påvirkning på det omkringliggende miljø, og at der derfor ikke udarbejdes miljøvurdering, afgørelse herom offentliggøres sammen med planforslaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægning afholdes indenfor eksisterende budget. Der er derudover ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Såfremt projektet realiseres antages det at have positive konsekvenser for bosætningsmulighederne i området samt være med til at skabe et varieret boligudbud i lokalområdet.
Udgifter til nedrivning og håndtering af mulig jordforurening afholdes af bygherre.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Boligstrategi 2013
Bosætningsstrategi 2020
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 7 Ramsherred 10 - Lokalplan 651
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af lokalplan 651 med ændrede bestemmelser vedrørende boliger og deraf altaner og tagterrasser
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets beslutning, at:
Godkende lokalplan 651 med en af følgende ændringer:
- A: Boligformål begrænses til bygningens tagetage. Samtidig nedsættes krav til størrelse på udendørs opholdsarealer fra 10 til 5 % af etagearealet til beboelse.
- B: Boligformål begrænses til bygningens tagetage uden krav til udendørs opholdsarealer.
Sagsfremstilling
Baggrund for lokalplan
Lokalplan 651 er udarbejdet på opfordring af ejer af Ramsherred 10, Barfoed Group. Ønsket er at lokalplan 651 skal erstatte den tidligere lokalplan 190, som kun tillader en begrænset anvendelse af ejendommen (administration, teater, borgerforening, museum og tv-station).
I den nuværende kommuneplan 2017-29 er området udlagt til blandet bolig- og erhvervsområde.
Ejer har bedt om en ny lokalplan i overensstemmelse med kommuneplanrammen for området, hvorved man vil opnå en bredere anvendelse af ejendommen.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede på den baggrund, d. 8. november 2018, at der kunne udarbejdes forslag til ny lokalplan i overensstemmelse med gældende kommuneplanramme.
Ramsherred 10 – del af et samlet byggeri
Foto af Ramsherred 10 set fra Centrumpladsen.
Lokalplan 651 omfatter kun Ramsherred 10, som består af den venstre del af bygningen og søjlegangen, jf. foto. Den anden del af bygningen udgør en del af rådhuset og er ikke omfattet af lokalplanen.
Den samlede bebyggelse er opført omkring 1990 og fremstår symmetrisk ud mod Centrumpladsen med en markant portgennemgang med søjler, som leder ind mod Ramsherred og Svendborgs gamle købstadsmidte.
Ændringer i den samlede bebyggelses udtryk som følge af muligheden for altaner
I forbindelse med Teknik- og Erhvervsudvalgets behandling af det endelige lokalplanforslag d. 20. januar 2020 blev der politisk udtrykt bekymring vedrørende lokalplanens mulighed for at etablere altaner på facaderne.
Da lokalplanen kun omfatter en del af en samlet bebyggelse, så er der potentielt risiko for at den samlede bebyggelse mister sit arkitektoniske helhedsindtryk.
Boliger fordrer udendørs opholdsarealer
Når der planlægges for boliger, så stiller kommuneplanen samtidig et krav om, at boligerne skal have adgang til udendørs opholdsarealer.
Det er ikke muligt, at etablere udendørs opholdsarealer på terræn for Ramsherred 10, da det eneste ubebyggede areal tilknyttet ejendommen benyttes til parkering og adgang til Svendborg Teater og Borgerforening. Derfor beskriver lokalplanen, at arealerne i stedet skal etableres i form af altaner eller tagterrasser.
Forslag til lokalplan 651 beskriver, at kravet til udendørs opholdsarealer skal svare til mindst 10 % af boligernes etageareal. Kravet stammer fra kommuneplanen og anvendes i forbindelse med byggeri i tæt by.
Løsningsforslag
Administrationen har været i dialog med ejer og dennes rådgiver, og er nået frem til en løsning, der begrænser muligheden for boliger til bygningens tagetage. På den måde kan man undgå altaner på facaden.
Da udendørs opholdsarealer så reelt kun kan etableres i tagetagen, har ejer anmodet om, at lokalplanens krav til opholdsarealer nedsættes fra 10 til 5 % af boligernes etageareal, alternativt at kravet om opholdsarealer helt frafaldes.
Lokalplanen giver fortsat mulighed for at etablere erhverv i hele bygningen og på alle etager.
Kommuneplanen om opholdsarealer for byggeri i tæt by:
”Der skal som udgangspunkt sikres privat opholdsareal svarende til mindst 10 % af etagearealet. De private opholdsarealer kan både være i forbindelse med den enkelte ejendom, f.eks. individuelle altaner og haver, eller i umiddelbar nærhed af den, f.eks. gårdrum, fælles haver eller større, fælles tagterrasser”.
Administrationen anbefaler, at der fastholdes et krav om etablering af udendørs opholdsarealer og at kravet i den konkrete sag nedsættes til minimum 5 %. Dette grundet:
- At der er tale om en eksisterende bygning uden mulighed for etablering af opholdsarealer på terræn.
- At ejendommen kun rummer begrænsede muligheder for etablering af boliger.
- At boliger generelt har brug for disse arealer – primært til ophold men også til eksempelvis tørring af tøj.
Det videre forløb
Ved beslutning A:
Boliger begrænses til tagetagen og lokalplanens bestemmelser om altaner på facaden udtages og krav til opholdsarealer nedsættes fra 10 til 5 %
Ændringen af lokalplanen vurderes ikke at medføre behov for fornyet høring, jf. Planloven.
Ved beslutning B:
Boliger begrænses til tagetagen og lokalplanens bestemmelser om altaner på facaden udtages sammen med krav om udendørs opholdsarealer. Muligheden for tagterrasser bibeholdes dog i lokalplanen.
Ændringen af lokalplanen vurderes ikke at medføre behov for fornyet høring, jf. Planloven.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til udarbejdelse af lokalplan 651, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Strategier og Politikker:
- Arkitekturpolitikken
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte lokalplan 651 med følgende ændring:
- Boligformål begrænses til bygningens tagetage uden krav til udendørs opholdsarealer.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 8 Strategisk udviklingsplan for Godsbanearealet - revideret tidsplan
+Beslutningstema
Orientering om ændring af tidsplan for den strategiske udviklingsplan for Godsbanearealet
Indstilling
Direktøren for Miljø og Teknik indstiller,
• at udvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 28. januar 2020 projektbeskrivelsen for en strategisk udviklingsplan og projektudvikling for Godsbanearealet. Af den tilhørende tidsplan fremgår det, at den første milepæl vil være Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse af resultatet af analysefasen i juni 2020.
Projektarbejdet er igangsat med et kick off-arrangement den 28. januar og opfølgende møder med de arbejdsgrupper, som skal dykke ned i undersøgelser af Kobberbækkens frilægning, det overordnede vejnet, klimatilpasning og miljøforhold. Arbejdsgrupperne er herunder ved at afdække behovet for brug af ekstern rådgivning. Analysearbejdet foregår indenfor de principper der er beskrevet i vinderforslaget i SIMAC konkurrencen.
Den indledende fase har gjort det klart, at arbejdet falder i faser, sådan at de nævnte tekniske spørgsmål er nødvendige at afdække inden der kan foretages en mere sammenfattende bearbejdning af de bebyggelsesmæssige principper, herunder vurdering af forskellige scenarier for løsning af p-behovet samt en markedsvurdering. Da nogle af de tekniske forundersøgelser som minimum vil vare frem til og med maj må bearbejdningen af bebyggelse mv nødvendigvis strække sig frem til og med august.
Det foreslås som konsekvens heraf, at Teknik- og Erhvervsudvalget forelægges resultatet af analysefasen på mødet den 30. september 2020. Det vurderes, at arbejdet med de efterfølgende faser (vision og forberedelsen af annonceringen) vil kunne fremrykkes og ske delvis parallelt med analysefasen, således at den samlede forsinkelse kan blive mindre end de fire måneder (fra juni til oktober).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Taget til efterretning.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 9 Skatefacilitet som en del af Den Blå kant første etape
+Beslutningstema
Godkendelse af udformning af aktivitetsfelter i Den Blå Kant første etape.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget
- At godkende, at Skateboardfestivalen SLIP får mulighed for at støbe et betonelement i et af aktivitetsfelterne på Udrustningskajen
Sagsfremstilling
Projektudviklingen af Den Blå Kant første etape kører efter den opdaterede tidsplan, som blev politisk godkendt i marts. Vi forventer at sende projektet i entrepriseudbud i slutning af marts /start april. Byggefasen forventes at være fra august 2020 – juni 2021.
Aktivitetsfelterne
Der er i projektet udlagt fire aktivitetsfelter på Udrustningskajen. Alle felter anlægges i ca. samme niveau som det omkringliggende terræn med en mindre stålkant som afgrænsning. Aktivitetsfelterne etableres dels med græsplæner og træer og dels med strandsand og et enkelt felt med knust granit (til petanque). Der etableres el-udtag for events i de tre nordligste felter. Der er ikke noget aktivitetsfelt foran Rundbuehallen, men en fast belægning til fleksibelt brug for diverse events.
Betonelement
Svendborg Kommune er blevet kontaktet af skateboardaktører, der planlægger at afholde skateboardfestivalen SLIP slut maj 2020. Festivalen afholdes for anden gang og er et fire dages program for børn og unge. Festivalen afholdes dels i Rundbuehallen på Frederiksø og dels rundt på kommunens skoler i samarbejde med skoleafdelingen. SLIP har tilbudt i samarbejde med et professionelt skateboardbanefirma at støbe et betonelement i det ene af aktivitetsfelterne på Udrustningskajen som en del af festivalens aktiviteter.
SLIP har anmodet om en placering, men ikke økonomisk støtte, da projektet har fået store beløb i fondsstøtte. Administrationen anbefaler at takke ja til projektet. Svendborg Kommune får mulighed for at få foræret et byrumselement, der bliver skabt af professionelle sammen med lokale unge. Dertil vurderer administrationen, at elementet vil passe fint ind i den samlede byrumsudformning for Den Blå Kant første etape og være med til at variere aktivitetsmulighederne. Elementet vil kunne benyttes af skatere men også til leg, ophold, cykling, løbehjul og til at danne ramme om mindre events (f.eks. en koncert eller en teaterforestilling).
Sidste år støbte SLIP et mindre element på kajen, som afprøvning. Administrationen vurderer, at det er blevet taget godt imod af både skatere og andre og bliver også brugt til almindeligt leg og ophold. Dog har det vist sig at være uhensigtsmæssigt placeret og bliver derfor ikke bevaret i den fremtidige byrumsudformning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Da betonelementet skal anlægges allerede til maj, vil det blive anlagt før den øvrige byrumsudformning. Det kan give nogle udfordringer, når det endelige byrum bliver anlagt og skal tilpasses elementet.
Såfremt udvalget godkender indstillingen vil arealet udgå af det samlede udbud. Svendborg Kommune forventes derved at spare 15.000 – 25.000 kr,
Dog vil betonelementet skulle afskærmes i byggeperioden, så det ikke beskadiges under anlægsfasen. Derfor kan det give risiko for ekstraomkostninger i anlægsfasen, som vurderes at være i størrelsesordenen af 25.000 – 50.000 kr.
Administrationen forventer ikke betonelementet vil påvirke den samlede tidsplan og økonomiske ramme.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 10 Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af tillægsbevilling og udvidelse af den samlede anlægsramme til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Kultur- og Fritidsudvalget og i Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet
- At der gives en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr i 2020, til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, så den samlede anlægsramme for projektet udgør 4, mio. kr.
- At ovenstående tillægsbevilling på 1,5 mio. kr. finansieres af den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget.
- At den samlede anlægsramme på 4,0 mio. kr. bevilges og frigives i 2020.
Sagsfremstilling
Den 27. juni 2017 godkendte Byrådet, at der kunne etableres en ny idrætshal ved Dronningemaen, at den eksisterende badmintonhal rives ned og at området reetableres med parkeringspladser.
På det pågældende tidspunkt vurderedes det, at projektet med nedrivning og reetablering ville fordre en udgift på 2,5 mio. kr. Det har dog efterfølgende vist sig, at den forventede udgift vil være på ca. 4,0 mio. kr., hvilket betyder en merudgift på 1,5 mio. kr.
I den samlede udgiftsramme på 4,0 mio. kr. er der ikke medtaget udgifter til eventuel oprensning af forurening under den eksisterende hal og på området generelt. Det er ikke usandsynligt, at der findes slagger. Det endelige omfang og prisen for en eventuel oprensning kan først afklares, når hallen ikke længere anvendes. Har en eventuel oprensning et økonomisk omfang, der går ud den samlede anlægsramme vil sagen igen skulle rejes for Byrådet.
Administrationen har i samarbejde med Haludvalget undersøgt årsagerne til differencen på 1,5 mio. kr. Havde disse udgifter været kendt på beregningstidspunktet ville de have udgjort 1,6 mio. kr.
Merudgiften på ca. 1,5 mio. kr. kan henvises til omkostninger, der ikke var medtaget i det oprindelige overslag samt til en generel prisudvikling, da det oprindelige overslag er fra 2017. Det forventede merforbrug kan overordnet henføres til følgende poster:
Regnvandsbassin | 0,273 mio. kr. |
Vandbremse | 0,094 mio. kr. |
Etablering af oileudskiller mm. (Anslået) | 0,230 mio. kr. |
Kloak udfordring mm. (Anslået) | 0,060 mio. kr. |
Belysning på P-plads (Anslået) | 0,240 mio. kr. |
Støttemur og rækværk (Delvis anslået) | 0,252 mio. kr. |
Trappe i terræn og fliser omkring hal | 0,215 mio. kr. |
15 m² ekstra fliser | 0,007 mio. kr. |
Prisregulering fra 2017 – 2020 | 0,250 mio. kr. |
Samlet | 1,621 mio. kr. |
Administrationen vurderer, at merforbruget/tillægsbevillingen på 1,5 mio. kr. kan finansieres af den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget i 2020. Anbefalingen og nærværende dagsordenspunkt har været forelagt Haludvalget på deres møde den 12. marts 2020. Haludvalgets kommentarer kan ses af bilag 1 – Haludvalgets kommentarer til finansiering af nedrivning af badmintonhal og reetablering af området.
Der er i den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget reserveret 5,0 mio. kr., til realisering af projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, i budgettet for 2020. Der vil herefter fortsat restere 1,0 mio. kr. af den oprindelige reservation til Haludvalgets disponering.
Da det ikke er muligt at pege på andre finansieringsmuligheder i 2020, vil en alternativ mulighed være, at tillægsbevillingen finansieres fra den generelle del puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme ved at fremrykke 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2020. Det vil betyde, at der vil være det mindre til at vedligeholde den samlede bygningsmasse for, i 2021. Konsekvensen vil være, at der er vedligeholdelsesopgaver på eksempelvis skoler, dagtilbud, plejecentre mm, der ikke kan gennemføres.
Rådgiver for det samlede projekt forventer, at projektet er færdigt til årsskiftet 2020/2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte den 27. juni 2017 en samlet anlægsramme på 2,5 mio. kr. til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området” samt, at dette blev finansieret via den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget.
Det endelige projekt fordrer dog en samlet anlægsramme på 4,0 mio. kr., hvorfor der søges en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr., for at kunne realisere projektet.
I den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme der prioriteres af Haludvalget, er der i 2020 prioriteret midler til netop dette. Det er derfor muligt jf. indstillingen, at bevillige og frigive tillægsbevillingen/den samlede anlægsramme for projektet.
Den alternative finansiering af tillægsbevillingen kan ske via den generelle del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, ved en fremrykning af 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2020. Konkret betyder dette at den samlede anlægsramme i 2021, til vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme reduceres med 1,5 mio. kr. og at de 1,5 mio. kr. tilgå projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, som en tillægsbevilling i 2020. Vælges dette alternativ vil man også skulle godkende at bevillige og frigive tillægsbevillingen/den samlede anlægsramme for projektet.
Beslutning i Haludvalget den 12-03-2020
Haludvalget tager orienteringen til efterretning, men ønsker at udtrykke utilfredshed med forløbet omkring finansiering af nedrivningsopgaven.
Haludvalget behandlede sagen omkring nedrivning af Svendborg Badmintonhal på et møde den 16. maj 2017, og anbefalede scenarie 1, som efterfølgende også blev godkendt i Byrådet.
Beslutningen blev truffet ud fra de beskrevne forudsætninger, hvor udgiften til nedrivning af Badmintonhallen var sat til en anslået pris på 2,5 mio. kr.
Det er for Haludvalget utilfredsstillende, at den endelige pris afviger så markant, og dermed belaster Haludvalget finansiering med 1,5 mio. kr. mere end forudsat, og at dette først kommer til Haludvalgets kendskab efter kontrakten for entreprisen er indgået.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 30-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 11 SIMAC - Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme til nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelig vedtagelse i Byrådet:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme på 0,829 mio. kr. i 2020, til nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15
- At ovenstående anlægsbevilling finansieres delvist via:
- 0,242 mio. kr. fra projektet ”Køb af Nordre Kajgade 9a mm.” og
- 0,587 mio. kr. via de forventede salgsindtægter, forbundet med SIMAC projektet
Sagsfremstilling
Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15 (se illustrationen nedenfor) sker som led, i forbindelse med realiseringen af SIMAC projektet. De to bygninger fjernes til jord.
Udgifter forbundet med forhold under jord vil blive forelagt Byrådet i forbindelse med forelæggelse af købskontrakt.
Rydningen af området sker under hensyn til SIMAC projektet samt aktiviteter og højsæson på og nær Nordre Kaj.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15 vil fordre en forventet udgift på 0,829 mio. kr.
I den forbindelse søges der en bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme på 0,829 mio. kr. i 2020.
Ovenstående anlægsramme søges, jævnføre indstillingen, delvist finansieret via projektet ” Køb af Nordre Kajgade 9a mm.” på 0,242 mio. kr., som er sat af til netop dette, og de resterende 0,587 mio. kr. via de forventede salgsindtægter forbundet med SIMAC projektet.
Konkret betyder dette, at de 0,242 mio. kr. tilgår den nye anlægsbevilling og at projektet ”Køb af Nordre Kajgade 9a mm. ” lukkes ned. Finansieringen af de resterende 0,587 mio. kr. vil ske ved indarbejdelsen af en salgsindtægt, som udlignes i forbindelse med salg af grund i SIMAC projektet.
Lovgrundlag
Byggeloven, Bygningsreglementet (BR18), Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, Arbejdstilsynets vejledning om Sikkerhed ved nedbrydning og Brancheundervisningsnotat om nedrivning, Håndtering af byggeaffald (Svendborg Kommunes regulativ for erhvervsaffald).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 12 Byggeprogram for om- og tilbygning på Vestermarkskolen samt udvidelse af projektet
+Beslutningstema
Godkendelse af udvidelse af projektet og byggeprogram samt bevilling og frigivelse af tillægsbevilling til renovering af madkundskabslokale
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller til Teknik og Erhvervsudvalgets godkendelse, at projektet udvides med renovering af madkundskabslokale
- At et udvidede byggeprogram inkl. madkundskabslokalet principgodkendes
- At Børne- og Ungeudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- Indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr., og at udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget godkendelse:
- Byggeprogrammet, herunder udvidelsen med faglokale
Direktionen indstiller endvidere til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- der bevilliges og frigives en anlægstillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr.
- udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 4. marts 2020 idéoplægget for om- og tilbygning af Vestermarkskolen i forbindelse med at dagtilbud flytter ind på skolen.
Projektgruppen har nu udarbejdet et byggeprogram, se bilag 1 - Byggeprogram_Vestermarkskolen. I den forbindelse foreslår projektgruppen, at madkundskabslokalet på skolen renoveres samtidig med den øvrige om- og tilbygning.
Administrationen anbefaler, at projektgruppens forslag følges, da skolens madkundskabslokale er højt prioriteret i forhold til anvendelse af de afsatte midler til renovering af faglokaler i 2021.
Madkundskabslokalet er nedslidt, og blev ikke prioriteret af de tidligere puljer til renovering af faglokaler. Madkundskab ligger i direkte forlængelse af den del af bygningen, der skal renoveres og lokalet skal efterfølgende også anvendes af SFO med flere, som skal have deres dagligdag i området. Det vil derfor af hensyn til byggeprojektet og den fremtidige brug være hensigtsmæssigt at tænke de to projekter sammen.
Det samlede projekt omfatter
- En tilbygning og det nuværende SFO og 0. klasse indrettes til dagtilbud – børnehave og heldagslegestue.
- SFO, forårs-SFO og 0. klasse flyttes til nyindrettede lokaler, hvor mellemskoleeleverne er nu. 3-5 klasse flyttes til andre lokaler på skolen.
- Samtidig indrettes der til håndværk og design i parterreplan. Dette er en mindre renovering og indretning af lokalerne.
- Renovering af madkundskabslokale
Der er indgået aftale med rådgiver, og det forventes, at opgaven udbydes til håndværkere sommeren 2020, og at det samlede projekt står færdigt maj 2021, med mulighed for indvielse umiddelbart før Landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Teknik- og Erhvervsudvalget frigav den 5. december 2019 den oprindelige anlægsramme på 9,773 mio. kr., til realiseringen af projektet.
En udvidelse af projektet med renovering af madkundskab fordrer en udvidelse af projektet med 1,00 mio. kr. Der søges på baggrund af dette en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., og at dette finansieres via en fremrykning af midler fra 2021 til 2020, fra projektet ”Faglokaler”.
Konkret betyder det, at det afsatte budget på 1,00 mio. kr. i 2021 til renovering af ”Faglokaler” fremrykkes fra 2021 til 2020 og tilgår projektet, så den samlede anlægsramme udvides fra 9,773 mio. kr. til 10,773 mio. kr.
”Faglokale” projektet er flerårigt, og der er afsat en årlig ramme på 1,00 mio. kr. Ved valg af denne finansiering er budgettet til ”Faglokaler” prioriteret i 2021.
De 10,773 mio. kr. fordeler sig på to projekter:
Vestermarkskole-projektet 8,973 mio. kr. (Se bilag 2 - Økonomi)
Heldagsskole-projektet 1,800 mio. kr.
Udgifterne til eksterne rådgiver blev godkendt den 6. juni 2019 af Teknik- og Erhvervsudvalget.
Lovgrundlag
Bygningsreglement 2018
AB18
ABR18
Kasse- og Regnskabsregulativet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 13 Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn
+Beslutningstema
Godkendelse af parkeringsstrategi og tilhørende hvidbog for Svendborg bymidte og havn
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet.
- At hvidbogen fra den offentlige høring om parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn samt input fra temamøde 21. januar 2020 godkendes.
- At parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn godkendes.
Sagsfremstilling
I februar 2019 besluttede Byrådet at der skulle udarbejdes en ny parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn, som skulle tage højde for de fremtidige udviklingsprojekter og parkeringsproblematikker. Efter udarbejdelse af det først udkast til en ny parkeringsstrategi har der været afholdt temamøde med deltagelse af udvalgte interessenter d. 21. januar 2020, hvor der kom en række forslag til ændringer, jf. Bilag 1 (Bilag 1: Temamøde januar 2020). Herefter blev de relevante forslag indarbejdet i parkeringsstrategien, jf. Bilag 5 (Bilag 5: Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn - Hovedrapport_ver07.pdf) inden strategien blev sendt i offentlig høring jf. hvidbogen, jf. Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring).
Procesplan for færdiggørelse af parkeringsstrategi:
Efter den offentlige høring er parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn er nu klar til Byrådets endelige godkendelse.
I forbindelse med den offentlige høring er der indkommet i alt 12 høringssvar fra interesseorganisationer og borgere. Et resumé af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring), og alle høringssvarene kan læses i deres fulde længde i Bilag 3 (Bilag 3: Høringssvar i fuld længde)
Høringssvar fra den forudgående høring:
Ud fra de 12 høringssvar fra den offentlig høring og input fra temamødet er der udarbejdet denne liste med en række ønsker til parkeringsstrategien.
Ønskerne fremgår i ikke prioriteret rækkefølge:
- Etablering af korttidsparkering ved Midtbyhallen
- Gratis korttidsparkering i midtbyen.
- Ensretning af Skolegade med skråparkeringer
- Parkeringspladser på Frederiksø forbeholdes dem, der har ærinde på Frederiksø
- Byens små gader må kun benyttes til parkering af beboerne i gaden
- Parkeringspladser til langtidsparkering evt. med shuttlebus
- Inddragelse af private parkeringspladser til dobbeltudnyttelse
- Bynær handicapparkering med indretning velegnet til store biler
- Udvidelse af P-huset i Hulgade med henblik på bynære p-pladser
Alle høringssvar og input fra temamødet er gennemgået i samarbejde mellem kommunens rådgiver og administrationen.
Høringssvarene har ikke medført direkte ændringer i selve strategien, idet de alle er meget konkrete. De medtages i stedet som input til handleplanen, der udarbejdes efter godkendelsen af parkeringsstrategien.
De konkrete tiltag, som kræver større investeringer, vil efterfølgende skulle indgå som anlægsprojekter i kommende budgettemaer, for at kunne realiseres.
Revideret plan for indsatser i forbindelse med parkeringsstrategien.
De næste skridt i forhold til realiseringen af en godkendt Parkeringsstrategi, vil være som følger:
- Parkeringsstrategien vedtages af Byrådet (maj 2020)
- Udarbejdelse af handleplan for p-pladser i Bymidten (med foreløbigt indhold beskrevet nedenfor)
- Revision af kommuneplan 2021 vedr. mobilitet og p-normer, herunder temadrøftelse i Byrådet i september 2020 (efteråret 2020 – maj 2021)
Etapeplan for indsatser:
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser kendes ikke på nuværende tidspunkt. Under forudsætning af politisk godkendelse af strategien, vil administrationen udarbejde forslag til budgettemaer for Budget 2021, hvori de konkrete anlægsprojekter kan indgå.
Formålet med parkeringsstrategien er, at Svendborg Kommune løbende tilpasser parkeringsudbuddet til byens og samfundets udvikling, således at borgerne og erhvervslivet har gode parkeringsforhold i midtbyen og omkring havnen.
Lovgrundlag
Vejloven og færdselsloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Liste V stillede følgende ændringsforslag:
”Venstre stiller ændringsforslag om at udsætte fremsendelse af Parkeringsstrategien, til endelig vedtagelse i Byrådet. Udsættelsen skal bruges til at undersøge, hvordan man dels kan bevare, dels kan reetablere, et væsentligt antal nærparkeringspladser i den indre bykerne. Nødvendigheden af en parkeringsstrategi anerkendes, men Venstre har en bekymring om, hvorvidt parkeringspladserne i Dronningmaen og på Stenpladsen vil være tilstrækkelige til at understøtte detailhandlen. Venstre vil også gerne give ældre og gangbesværede borgere bedre adgang til behandlere og servicefunktioner i midtbyen”.
For forslaget stemte 2 medlemmer: Liste V
Imod forslaget stemte 6 medlemmer: Liste A, C, Ø
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Forslaget var dermed nedstemt.
Herefter blev indstillingen sat til afstemning.
For indstillingen stemte 7 medlemmer: Liste A, C, Ø og Løsgænger Jens Munk.
2 medlemmer, Liste V undlod at stemme.
Indstillingen blev herefter godkendt og anbefalet til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 14 Overfladevand og offentlige parkeringspladser på Skovsbovænge
+Beslutningstema
Beslutning om medfinansiering af anlæg til håndtering af overfladevand fra Skovsbovænge ifbm. ny udstykning samt anlæg af nye parkeringspladser ved Poulinelund.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse:
- At der indgås økonomisk aftale med bygherren for udstykningen på Skovsbovænge om etableringen af fælles anlæg til håndtering af overfladevand fra den offentlige del af vejen på Skovsbovænge.
- At der bevilges og frigives 90.000 kr. til anlæg af nye parkeringspladser ved Poulinelund.
- At der bevilges og frigives 247.500 kr. til et anlægsprojekt til sikring af, at den offentlige del af Skovsbovænge kan afvandes.
- At ovenstående anlægsramme i 2020 finansieres af overførte anlægsmidler fra projektet – forlængelse af Johannes Jørgensens Vej.
Sagsfremstilling
Sagen omkring overfladevand er tidligere behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 20. januar 2020 og på Økonomiudvalgets mødet 21. januar 2020, hvorfra sagen blev tilbagesendt til fornyet administrativ behandling.
Administrationen har genbehandlet sagen, og har samtidig set den i sammenhæng med etablering af nye parkeringspladser ved Poulinelund. Hidtil har parkeringen foregået på et privatejet areal, som nu udstykkes til parcelhuse, og der er derfor behov for parkeringspladser til de besøgende i skoven. Det er væsentligt at håndteringen af overfladevandet på den offentlige del af vejen håndteres inden udstykning, da der ellers efterfølgende vil skulle indgås aftaler med de nye ejere om etablering af afvanding og anlæggelse af parkeringsplads.
Der har ved administrationens genbehandling af sagen været nye forhandlinger med bygherren for udstykningen. Der er opnået en reduktion fra 50% til 25% på kommunens bidrag til tilslutningen og samtidig opnået en aftale om retten til anlæggelse af en parkeringsplads ved skoven, under forudsætning af politisk godkendelse.
Overfladevand:
Baggrunden for etablering af fælles anlæg til afvanding er at sikre afvandingen af den offentlige del af Skovsbovænge, idet vejvandet herfra løber i retning mod den nye udstykning og der er i dag ingen anlæg til afledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge.
Der er planlagt privat byggemodning til 10 parceller i området. Det ny område skal håndtere regnvandet på egen grund ved etablering af et regnvandsbassin, ifølge ”Forslag til Lokalplan 655 for et område til boligformål i Skovsbo”.
Bygherren ønsker at etablere et fælles regnvandsbassin. Svendborg Kommune har derfor været i dialog med bygherren om, at der kan udledes overfladevand fra den offentlige del af vejen på Skovsbovænget til dette regnvandsbassin beliggende på den private byggemodning.
I den nye aftale indgår at: (bilag 1 – bygherres accept af fordeling af udgifter):
- bygherren afholder 75 % af anlægsudgiften og kommunen afholder 25 % af anlægsudgiften til transportledning af overfladevand og regnvandsbassin.
- grundejerforeningen for lokalplanområdet forestår fremtidig drift og vedligeholdelse af fællesledning og regnvandsbassin.
- kommunen har ingen udgift fremover for retten til at benytte fælles transportledninger og regnvandsbassinet på den private byggemodning.
Da den offentlige vej hælder ned mod det nye byggemodningsområde er anlæg af et fælles anlæg til bortledning en nødvendighed. Overfladevandet fra vejen kan ikke ledes direkte til vandløb, da det først skal igennem et forsinkelsesbassin el lign.
Hvis det undlades at etablere et fællesanlæg nu, vil det private regnvandsbassin ikke kunne tilsluttes uden ekstra anlægsudgifter til nye regnvandsledninger og udvidelse af bassin forudsat, at grundejerforeningen i fremtiden vil være indstillet på dette.
Vejvandet vil samles for enden af den kommunale del af Skovsbovænge og samles i dag på privat fællesvej. Det er også muligt, at vejvandet fra den øvre del (der er offentlig vej) vil ledes på overfladen til den nye byggemodning. Det er ikke lovligt at lede overfladevand fra vej til andre private arealer på overfladen.
Når den nye byggemodning er etableret, vil det ikke længere være muligt at lede vejvand fra den offentlige vej væk, idet vandet skal gennem et forsinkelsesbassin inden vandet må udledes til recipient. Da byggemodningen ligger nederst og der samtidig ikke må bygges tekniske anlæg i Fredskov, er der ikke andre muligheder end at lave aftale om etablering af bassin på privat jord.
Behov for anlæg og vedligeholdelse af parkeringsplads:
Hidtil har der været aftale med grundejeren på Skovsbovænge nr. 10, om, at gæster til Poulinelund kan parkere på et privat areal, det bliver nu udstykkes til parcelhusbebyggelse.
Ifølge lokalplanen for boligområdet kan der etableres en mindre parkeringsplads for 6 biler øst for vejadgangen til Poulinelund.
Administrationen anbefaler, at kommunen etablerer og vedligeholder parkeringspladsen, da der ikke er anden parkeringsmulighed tæt på skoven. P-pladsen tinglyses efter aftale med bygherre på det private areal inden udstykningen.
Vedligeholdelse af privat fællesvej:
Den private fællesvej ned til kommunens skovparcel er sammenfaldende med en offentlig sti. Vedligeholdelsespligten af den private fællesvej ned til kommunens skovparcel skal fordeles mellem brugerne af vejen efter deres brug. Kommunen fortsætter med at vedligeholde den del af vejbrugen som er grundet adgangen til skovparcellen; herunder også den eventuelle p-plads. Kommunen arbejder på en partsdeling af vedligeholdelsen igennem en skriftlig aftale med bygherren. Denne aftale kan efterfølgende tinglyses.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Overslag:
Fælles anlægsudgifter til bortledning af overfladevand: 550.000 kr./ 4 137.500 kr.
Egne udgifter til bortledning af regnvand på den offentlige del af Skovsbovænge 110.000 kr.
Svendborg kommunes samlede udgifter til bortledning af overfladevand 247.500 kr.
Udgifterne er fordelt således, at Svendborg Kommune betaler 25 % af anlægsudgifterne til etableringen af fælles regnvandsbassin og tilhørende rørledning på det private område. Kommunen afholder hele udgiften til etableringen af afvandingssystemet til bortledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge.
Parkeringsplads:
Parkeringspladsen anlægges i grus. Anlægsudgiften er beregnet til 90.000 kr. Vedligeholdelsen andrager ca. 2000 kr. årligt og kan afholdes på driftsbudgettet for skovdrift.
Den samlede udgift til både anlæg til bortledning af overfladevand og parkeringsplads bliver herefter 247.500 kr. + 90.000 kr. i alt 337.500 kr.
Den samlede udgift til både anlæg af bortledning af overfladevand og anlæg af parkeringsplads på 337.500 kr. søges finansieret af overførte midler fra anlægsprojektet forlængelse af Johannes Jørgensens Vej.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes spildevandsplan
Svendborg Kommuneplan – klimatilpasning
Lokalplan 655
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Flemming Madsen (A) forlod mødet under sagens behandling.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø).
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 15 OCR træningsbane ved Tåsingeskolen, afd. Sundhøj
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tåsinge Gymnastikforening for et areal beliggende ved Tåsingeskolen til etablering af en OCR træningsbane.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 15 årig råderetsaftale med Tåsinge Gymnastikforening for anlæggelse af OCR træningsbane
- At administrationen bemyndiges på Byrådets vegne til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Tåsinge Gymnastikforening, ønsker at anlægge en OCR træningsbane på et areal ved Tåsingeskolen afd. Sundhøj ved Centerafdelingen.
Arealet er beliggende på adressen Eskærvej 67, matrikelnr. 3k, Vindeby By, Bregninge.
OCR (Obstacle Course Racing) er træning i naturen. Træningen består af løb i terræn, hvor der er indlagt forhindringer undervejs. OCR træning og løb er populært over hele verden, og både træning og løb kan dyrkes af hele familien.
OCR træningsbanen skal bestå af militærlignende forhindringer, som skal forceres, under eller hen over. Forhindringerne skal være af varierende sværhedsgrad, og have elementer af styrke, balance og teknik. En OCR træningsbane vil kunne bruges af alle både børn og voksne.
Banen bliver i størrelse ca. 8 x 21 meter, og vil blive belagt med faldunderlag.
Banen vil være tilgængelig for både skolebørn, fritidsordningen og øvrige foreninger på Tåsinge, samt alle forbipasserende. OCR træningsbanen kan bruges til leg og fysisk aktivitet.
Tåsinge Gymnastikforening og ledelsen på Tåsingeskolen afd. Sundhøj har afholdt møde og der bakkes op om projektet om etablering af en OCR træningsbane.
Banen skal primært benyttes til træning af OCR-træning og teknik træning i forbindelse med OCR løb for klubbens medlemmer, men skolen, øvrige foreninger og borgere kan benytte banen til aktiviteter, da banen bliver frit tilgængelig.
Folkeoplysningsudvalget er orienteret om sagen på mødet den 24. marts, og Sport og Idræt i Svendborg på et kommende møde.
Det påhviler foreningen at indhente alle myndighedsgodkendelser til banen, samt sikre sig at banen er sikkerhedscertificeret efter gældende regler.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tåsinge Gymnastikforening er bygherre på projektet og vil via fondsmidler og egne midler finansiere den samlede anlægssum.
Foreningen skal selv indhente fornødne tilladelser til opførelse af banen.
De fremtidige udgifter til drift og vedligeholdelse af anlægget afholdes af Tåsinge Gymnastikforening.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 30-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 16 Finansiering af arkæologiske undersøgelser i Tankefuld Område D2
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme til arkæologiske undersøgelser i Tankefuld Delområde D2.
Indstilling
Direktion indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet
- At der bevilges og frigives en samlet anlægsramme kr. 1.346.314 inkl. moms til finansiering af udgifter til arkæologiske undersøgelser på et areal på 14.500 m² i Tankefuld Delområde D2.
- At administrationen bemyndiges til at indgå kontrakt med Slot-og Kulturstyrelsen jf. det fremsendte maksimumbudget på arkæologiske undersøgelser.
Sagsfremstilling
Salget af Tankefuld Delområde D2 blev besluttet på Byrådsmødet den 17. september 2019. I den forbindelse skulle der foretages en arkæologisk forundersøgelse af arealet på ca. 4,3 ha.
Svendborg Museum undersøgte området i efteråret 2019. Der blev i denne forundersøgelse fundet væsentlige fortidsminder i form af stolpehuller, affaldsgruber, kogegruber og enkelte kulturlag på ca. 14.500 m2 af det samlede område på 43.000 m2.
På baggrund af resultatet af forundersøgelserne har Svendborg Museum nu fremsendt et budget over omkostninger til arkæologiske undersøgelser på et areal på 14.500 m2 til Slots-og Kulturstyrelsen. Styrelsen har godkendt det fremsendte budget og videresendt dette til Svendborg Kommune.
Det fremgår af den betingede aftale med investoren om salg af Delområde D2 i Tankefuld, at det er en betingelse for handlens gennemførelse, at jorden skal kunne frigives for arkæologi.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det fremsendte budget fra Slots- og Kulturstyrelsen lyder på kr. 1.346.314 inkl. moms. Slots- og Kulturstyrelsen gør opmærksom på, at der er tale om et maksimumbudget og at udgifterne kan blive mindre end budgetteret afhængig af undersøgelsens resultater.
Der søges en bevilling til og frigivelse af en samlet anlægsramme på 1.346.314 kr. incl. moms. I 2020.
Ovenstående anlægsramme finansieres af rådighedsbeløb afsat i forbindelse med overførsler fra 2019.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Liste Ø ønskede indstillingen til afstemning.
For stemte 8 medlemmer: liste A, C, V og Løsgænger Jens Munk.
Liste Ø undlod at stemme.
Indstillingen blev herefter godkendt og anbefalet til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Punkt 17 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
I forbindelse med 1.behandling af Kommuneplanen er der brug for et ekstraordinært møde i Teknik- og Erhvervsudvalget i uge 43.
Forslag til mødetidspunkt: mandag den 19. oktober eller fredag den 23. oktober.
Kommende større sager:
Sikring af fredede portbygninger v/Valdemars Slot dagsordensættes på mødet i maj og ikke som tidligere lovet på aprilmødet. Årsagen er, at der stadig udestår en tilbagemelding fra rådgiver.
Skovstrategi og forvaltningsplaner for de kommunale skove forventes først dagsordensat på Miljø- og Naturudvalgets møde i maj, hvorfor denne først behandles på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde efterfølgende. Sagen udsættes derfor til maj 2020.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Taget til efterretning.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).