Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Der var spørgsmål fra Bjarne Olsen, Jan Brun Andersen og Sarah Brandt Knudsen.
Liste V stillede forslag om, at ekstra punkt vedr. signalanlæg på Svendborgbanen blev behandlet på byrådsmødet. Byrådet valgte at behandle punktet efter punkt 15.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 28. januar 2020:
” Fokuspunkter for revurdering af videre drift af Svendborg Kraftvarme
I et svar fra Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen bliver det slået fast, at Svendborg Kraftvarme (SKV) skal overholde 80%-reglen, hvis man vil anvende in-house-reglen. Efter gennemførslen den nye affaldsplan reduceres affaldsmængden fra Vand og Affald fra 18.000 tons til 11.000 tons. SKV afbrænder årligt op mod 50.000 tons affald. Det betyder enten, at Svendborg Kraftvarmes afbrænding skal reduceres til en tredjedel, eller at affaldet fra Svendborg Kommune (Vand og Affald) skal i udbud og dermed risikerer at blive brændt i andre anlæg.
SKV kan ikke, teknisk eller økonomisk, køre på med en tredjedel af de nuværende affaldsmængder. Dermed skal Svendborg Kommunes affald sendes i udbud efter 2024, hvilket kan føre til, at værket kører videre helt uden lokalt affald. Det kan, efter Enhedslistens opfattelse, ikke være en kommunal opgave.
Et udbud betyder samtidigt, at man ikke kan køre videre efter hvile-i-sig selv-princippet, da affaldskunderne betaler en overpris for at få brændt affaldet. Dermed risikerer Svendborg Kommune at stå med et tab, såfremt der ikke kan skaffes de nødvendige mængder affald fra udlandet, samtidig med at Svendborg Fjernvarme ikke ønsker at aftage varmen.
Byrådet vedtog 29. oktober 2019 at drive SKV videre til 2024, og at det inden udgangen af 2021 vurderes, om værket skal videreføres. I materialet til byrådets beslutning fremstod det som om, affaldsmængderne fra Vand og Affald kunne tages for givet. Det står med ministerens svar fast, at man ikke kan kan tage for givet, at Svendborgs affald afbrændes i Svendborg.
Svendborg Kommune har i december 2019 vedtaget en ny klima- og energipolitik, som forudsætter:
- Virksomheden skal være 100% omstillet til vedvarende energi (VE) i 2030.
- Den geografiske enhed skal være 100% omstillet til vedvarende energi (VE) i 2040
Afbrænding af affald udleder CO2 og indeholder store mængder plastik, som er baseret på olie og altså er fossilt brændstof. Det skal udfases, for at kommunen kan leve op til målsætningerne. Derfor er det nødvendigt, at SVK afvikles før eller siden. Det bør forberedes i god tid, således at der kan findes gode løsninger for værkets medarbejdere og give Svendborg Fjernvarme samt Vand og Affald mulighed for at planlægge fremtidens løsninger.
Derfor foreslår Enhedslisten:
I forbindelse med den vedtagne revurdering af Svendborg Kraftvarmes fremtid bedes administrationen belyse følgende:
- Hvilken effekt vil en lukning af Svendborg Kraftvarme have på CO2-regnskabet, både som virksomhed og som geografisk område, såfremt den nuværende varmeproduktion erstattes med ren, vedvarende energi med varmepumper?
- Hvad er de forventede affaldsmængder på Fyn efter 2024 på baggrund af kommunernes nye affaldsplaner? Dette sammenholdes med Fynsværkets forbrændingskapacitet.
Hvilken økonomisk risiko løber Svendborg Kommune ved fortsat drift af SVK efter 2024, hvis affaldsmængderne falder, og prisen på afregningsprisen på varme også falder?
- Kan Svendborg Kommune opnå nogen gevinst ved at drive SVK videre efter 2024?
Ministersvar på spørgsmål fra Enhedslisten
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/kef/spm/83/svar/1617441/index.htm
Beslutning i byrådet 29. oktober
https://www.svendborg.dk/dagsorden/byraadet-29-10-2019
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik
http://svendborg.dk/sites/default/files/PDF/klima-_og_energipolitik.pdf ”
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Liste C foreslog, at sagen blev oversendt til behandling i Natur- og Miljøudvalget.
Byrådet godkendte dette.
Punkt 3 Byrådets møde i december 2020
+Beslutningstema
Ændring af mødedato for byrådets møde i december 2020.
Indstilling
Økonomiudvalget indstiller, af byrådets møde den 22. december rykkes frem til den 15. december.
Sagsfremstilling
Byrådet har den 27. august 2019 godkendt politisk mødekalender for 2020. Møder i de stående udvalg afholdes fra den 1. – 3. december, og Økonomiudvalget har besluttet at rykke udvalgets møde i december frem til den 8. december. Det vil være hensigtsmæssigt, at byrådets møde rykkes frem til den 15. december, så dagsordensager kan ekspederes inden juleferien.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 4 Udpegning af medlem og suppleant til Skatteankenævn fra 01.07.2020
+Beslutningstema
Udpegning af 1 medlem og 1 suppleant til Skatteankenævn Lillebælt og øhavet for perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet indstiller 1 medlem og 1 suppleant til Skatteankenævnet.
Sagsfremstilling
Svendborg Byråd har indstillet medlem Niels Ole Nielsen (I) og suppleant Dorthe Jørgensen (A) til Skatteankenævn Svendborg, og på grund af lovgivningsbestemte forlængelser gælder indstillingerne frem til 30. juni 2020.
Der skal nu indstilles et medlem og en suppleant for perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2022, og på grund af ny lovgivning hører Svendborg Kommune fra 1. juli 2020 under Skatteankenævn Lillebælt og øhavet, som byrådets indstilling derfor gælder for.
Ved indstillingen skal generelt tilstræbes, at medlem og suppleant udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen. Ved indstillingen skal byrådet derfor inddrage en alders- og kønsfordeling.
Baggrundshistorik:
På byrådets konstituerende møde den 5. december 2017 blev Louise Brandstrup (A) udpeget som medlem og Dorthe Jørgensen (A) som suppleant fra den 1. juli 2018. Da Louise Brandstrup fraflyttede Svendborg Kommune besluttede byrådet på møde den 27. august 2019, at Peer Bøje Brandenborg (A) skulle indtræde som suppleant for Dorthe Jørgensen (A), når ny funktionsperiode trådte i kraft.
Byrådets beslutning fra det konstituerende møde den 5. december 2017 og efterfølgende ændring den 27. august 2019 er aldrig trådt i kraft, da mellemkommende lovgivning forlængede det eksisterende medlems og suppleants funktionsperiode. Dermed er indstillingen af medlem Niels Ole Nielsen (I) og suppleant Dorthe Jørgensen gældende frem til 30. juni 2020.
Lovgrundlag
Vedrørende kommunens indstilling af medlemmer og fordelingen af medlemmer: Skatteforvaltningslovens § 8, stk. 3 og 4 og bekendtgørelse nr. 1361 af 4. december 2019.
Vedrørende den d’Hondske metode: Kommunestyrelseslovens § 25.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Dorthe Jørgensen valgt som medlem og Peer Bøje Brandenborg blev valgt som suppleant.
Punkt 5 Udpegning af 2 medlemmer til vurderingsankenævn, kreds Fyn fra 01.01.2021
+Beslutningstema
Udpegning af 2 medlemmer til vurderingsankenævn, kreds Fyn.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet udpeger 2 medlemmer til vurderingsankenævn, kreds Fyn.
Sagsfremstilling
Svendborg Byråd har indstillet medlem Lars Okton (C) og suppleant Ole Jørgensen (C) til Vurderingsankenævn Odense, og på grund af lovgivningsbestemte forlængelser gælder indstillingerne frem til 31. december 2020.
Fra 1. januar 2021 vil der være 15 vurderingsankenævn med i alt 350 medlemmer, hvoraf 175 er indstillet af kommunerne og 175 er indstillet af Finans Danmark og Dansk Ejendomsmæglerforening.
Svendborg Byråd skal indstille 2 medlemmer og ingen suppleanter til vurderingsankenævn, kreds Fyn for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022.
Byrådet skal lægge vægt på, at de indstillede har kendskab til ejendomsvurdering. Dette kendskab til ejendomsvurdering kan både være af teoretisk og praktisk karakter.
Baggrundshistorik:
På byrådets konstituerende møde den 5. december 2017 har byrådet indstillet Lars Okton (C) og suppleant Hans Ole Olsen (C) til vurderingsankenævn Odense.
Byrådets beslutning fra det konstituerende møde den 5. december 2017 er aldrig trådt i kraft, da mellemkommende lovgivning forlængede det eksisterende medlems og suppleants funktionsperiode. Dermed er oprindelige indstilling af medlem Lars Okton (C) og suppleant Ole Jørgensen (C) gældende frem til 31. december 2020.
Lovgrundlag
Vedrørende kommunens indstilling af medlemmer og fordelingen af medlemmer: Skatteforvaltningslovens § 8, stk. 3 og 4 og bekendtgørelse nr. 1361 af 4. december 2019.
Vedrørende den d’Hondske metode: Kommunestyrelseslovens § 25.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Lars Okton og John Arly Henriksen blev valgt som medlemmer.
Punkt 6 Orientering om udbetalt vederlag og honorar i 2019
+Beslutningstema
Opgørelse over udbetalt vederlag og honorar for 2019 forelægges til efterretning og offentliggørelse.
Sagsfremstilling
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 16 e offentliggøre størrelsen af udbetalt vederlag eller honorar til byrådsmedlemmer, som efter valg eller forslag af kommunen, udfører andre hverv end medlemskab af byrådets udvalg eller underudvalg.
Tilsvarende gælder for ansatte i den kommunale administration, som efter valg eller forslag af kommunen udfører et sådan hverv.
Opgørelsen over udbetalt vederlag og honorar for 2019 er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 16 e.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Til efterretning og offentliggørelse.
Punkt 7 Dispensation fra Lokalplan 551, Vædderen 126
+Beslutningstema
Beslutning vedrørende dispensation fra lokalplan nr. 551 på ejendommen Vædderen 126 i Rantzausminde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at det besluttes:
- at der gives dispensation fra lokalplanen til at udføre tagbeklædningen med betontagsten eller
- at meddele afslag på ansøgning om dispensation og fastholde lokalplanens krav til tagbeklædning.
Sagsfremstilling
Rådgiver har søgt dispensation fra den gældende lokalplan i forbindelse med opførelse af et nyt enfamiliehus på Vædderen 126.
Der stilles i lokalplanen krav om, at tage i område 2 skal dækkes med teglsten i rød eller sort farve, samt med zink, skifer/eternitskifer, tagpap på trekantlister eller begrønnet tag.
Der søges dispensation til at udføre tagkonstruktionen med betontagsten. Rådgiver begrunder deres dispensationsansøgning med, at betontagstenene ligner teglsten og at der i forvejen er nævnt 5 forskellige typer tage, som vil give husene vidt forskellige udtryk. Det er i forbindelse med sagsbehandlingen oplyst, at den prismæssige forskel mellem et tegl og betontagsten i det konkrete tilfælde er 150.000 kr.
De nærliggende huse på Vædderen er for de flestes vedkommende opført med betontagsten, selvom det også kræver dispensation. Det har byggesagsbehandlerne ikke været opmærksom på i de sager. De huse er imidlertid omfattet af en anden lokalplan, nr. 504, og der er derfor ikke direkte præcedens. Det betyder, at Vædderen 126 ikke har krav på samme tilladelse.
Dilemmaet i sagen består i, at Vædderen 126 er beliggende umiddelbart op til et boligområde med betontagsten. I praksis vil det ikke være muligt at skelne de to lokalplanområder fra hinanden. Hvis der gives tilladelse i denne sag, vil der imidlertid være præcedens for de øvrige parcelhuse inden for lokalplan nr. 551.
Der er administrationens vurdering, at lokalplaner som udgangspunkt bør overholdes, og at en fejl i et lokalplanområde ikke bør overføres til et andet. I denne sag vil følgevirkningerne af en dispensation være begrænsede på grund af det eksisterende områdes karakter og lokalplanens begrænsede udstrækning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Planloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget beslutter at meddele afslag på ansøgning om dispensation og fastholde lokalplanens krav til tagbeklædning.
For meddelelse af afslag stemmer et flertal på 5, bestående af Liste A og Liste Ø.
Imod meddelelse af afslag stemmer Liste V, Liste C og Jens Munk (Løsgænger).
Liste V begrunder ønsket om at meddele dispensation med, at der i det tilstødende lokalplansområde findes huse med betontagsten.
Jens Munk (Løsgænger) ønsker at standse sagen (jf. styrelseslovens §23) og indbringe den til Byrådets behandling.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Liste V foreslog, at sagen blev tilbagesendt til Teknik- og Erhvervsudvalget.
For dette stemte: 17 (V, C, O, Ø, B, Jesper Larsen og Jens Munk)
Imod stemte: 12 (A, F og Å)
Punkt 8 Harley-Davidson Super Rally 2026
+Beslutningstema
Harley-Davidson Club Danmark søger potentielle værtsbyer til Harley-Davidson Super Rally 2026 og forespørger en ansøgning fra Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, til byrådets godkendelse, at der ansøges om værtskab for Harley-Davidson Super Rally 2026.
Sagsfremstilling
Harley-Davidson Club Danmark (H-DCDK) har i 2026 50 års jubilæum og byder i den forbindelse ind på at afholde det årlige internationale Super Rally, der, sammen med jubilæet, ventes at tiltrække 16.000 Harley-Davidson motorcykler. H-DCDK søger i den forbindelse en værtskommune og har selv udset sig Svendborg som en attraktiv destination og derfor taget initiativ til drøftelserne.
Aftalegrundlag
Som værtskommune skal man stille den basale infrastruktur til rådighed og afholde udgifterne til dette. Det drejer sig primært om en optimal plads for afholdelse af Super Rally og forsyninger dertil. Sekundært er der et ønske om, at værtskommunen er behjælpelig med at finde lokale leverandører, som kan levere det tekniske materiel, som Super Rally har behov for, for på en god måde at afvikle arrangementet.
Deltagerne bor primært i en teltlejr i tilknytning til den plads, hvor også de officielle arrangementer afvikles. Det betyder, at pladsen skal have en vis volumen. Det vurderes, at området nord for Tankefuld op mod Faaborgvej, hvor Landsstævnets camping og parkering også afvikles, vil være en optimal placering. Det er tæt ved hovedfærdselsåre, og forsyning af vand, el og spildevand kan håndteres fra Tankefuld området. Anvendelsen af området forudsætter indgåelse af lejeaftale med privat lodsejer, der er orienteret om sagen.
Proces
Januar 2020: Svendborg og eventuelle øvrige kandidater præsenteres som de danske kandidater for H-DCDK’s hovedbestyrelse
Sommer 2020: H-DCDK udvælger den danske kandidatby
Oktober 2020: Den europæiske Harley-Davidson Club udvælger den endelige værtsby
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På baggrund af erfaringerne fra DGI Landsstævne 2021 er følgende budgetestimat for den kommunale opgave udarbejdet:
Jordleje 30 HA | 250.000 |
Strukturskadeerstatning | 75.000 |
Etablere og fjerne grusvej på området, 4 meter bred | 1.100.000 |
Etablere og fjerne indkørsel fra Faaborvej | 50.000 |
Etablere og fjerne vandforsyning | 500.000 |
Etablere og fjerne strømforsyning | 250.000 |
Forbrug vand | 400.000 |
Forbrug el | 300.000 |
Affaldshåndtering | 500.000 |
Projektleder 1 årsværk | 500.000 |
Sikkerhedsansvarlig | 100.000 |
Uforudsete udgifter og aktivering af turismeøkonomisk potentiale | 1.000.000 |
I alt | 5.025.000 |
Budgettet forudsætter et tæt og velvilligt samarbejde med de lokale forsyningsselskaber. Der forsøges desuden at opnå ekstern medfinansiering fra eksempelvis Destination Fyn, Region Syddanmark og kommercielle partnere.
Såfremt Svendborg tildeles værtsskabet, inddrages finansieringen i budgetforhandlingerne.
Super Rally afholder udgifterne til selve afviklingen.
Super Rally 2026 vil medføre et væsentligt antal besøgende til området, hvilket medfører en afsmittende effekt på relevante kommercielle aktører, primært indenfor hotel- og restaurationsbranchen. Destination Fyn har udarbejdet følgende turismeøkonomiske prognose på baggrund af VisitDenmarks gennemsnitstal for turismeforbrug og arrangørernes estimater på deltagerantal, indkvarteringsformer og besøgsdage. Beregningerne tager udgangspunkt i 16.000 deltagere:
Forventet antal deltagere | 16.-20.000 pers. |
Behov for kommerciel indkvartering | 5.000 pers. |
Indkvartering på midlertidig camping | 10.820 pers. |
Gennemsnitlig antal besøgsdage | 3,6 dage |
Estimeret turismeomsætning i Svendborg | 22 mio. kr. |
Estimeret turismeomsætning udenfor Svendborg | 9 mio. kr. |
På baggrund af den eksisterende kapacitet af kommercielle indkvarteringssenge forventes det, at Svendborg kan imødekomme 1.561 besøgende. Det betyder, at de resterende 3.439 besøgende, der efterspørger en kommerciel indkvarteringsseng, forventes indkvarteret andre steder på Fyn. Den forventede bruttoomsætning for disse besøgende udgør små 9 mio. kr. som forventes at tilfalde omegnskommunerne. Bruttoomsætningen for Svendborg kan altså øges, hvis den samlede kapacitet i perioden kan øges med midlertidige indkvarteringstilbud. Beregningerne inkluderer desuden ikke eventuelle gæster/besøgende til arrangementet udover arrangementets deltagere.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles. Liste Ø var imod, da man ikke mener det er en kommunal opgave at støtte et motorcykelstævne. Det er også et forkert signal at invitere 16.000 med larmende og osende motorcykler til en kommune, som satser på at være fri for CO2-udslip fire år efter stævnet. Det er også i modstrid med at satse på cykelturisme
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Man stemte om det.
For stemte: 23 (A, V, C, O, B, og Jesper Larsen)
Imod stemte: 5 (Ø, F og Å)
Undlod: 1 (Jens Munk.)
Punkt 9 Godsbanearealet - strategisk udviklingsplan og projektudvikling
+Beslutningstema
Godkendelse af projektbeskrivelse for strategisk udviklingsplan og projektudvikling for Godsbanearealet
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige godkendelse,
- At der igangsættes udarbejdelse af en strategisk udviklingsplan og projektudvikling for Godsbanearealet.
- At processen for projektudviklingen sker gennem annoncering af forkøbsret med efterfølgende udbud
- At annonceringen sigter mod at finde en investor, som vil indgå i en samlet projektudvikling for hele godsbanearealet
- At brugen af ekstern rådgiver godkendes
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsbevilling på 1,775 mio. kr. og at dette finansieres via puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”
Sagsfremstilling
I Udviklingsplanen for Fremtidens Havn er der på godsbanearealet skitseret en bydel med en blandet bolig- og erhvervsbebyggelse. Denne bydel indgik med en viderebearbejdning i arkitektkonkurrencen for Det Ny SIMAC for at sikre en kobling og koordinering med den nye uddannelses- og erhvervsbebyggelse på Nordre Kaj.
I lyset af de gunstige konjunkturer og med ønsket om at skabe en helstøbt bydel foreslås det, at igangsætte udviklingen af godsbanearealet nu. Det foreslås at ske gennem Byrådets beslutning af en såkaldt strategisk udviklingsplan, hvor rammerne for byudviklingen udvikles i dialog med en investor. Der er således tale om en proces som indledes med, at Byrådet med baggrund i en analyse af arealet beslutter de overordnede rammer og visioner for en byudvikling.
Dette materiale benyttes til offentligt at annoncere efter mulige samarbejdspartnere/investorer. Valget heraf sker efter på forhånd fastlagte kriterier. Når en mulig investor således er tildelt en forkøbsret udvikler denne og Svendborg Kommune i fællesskab et dispositionsforslag, som tager udgangspunkt i de indledende analyser og byrådets visioner for bydelen.
Når der efter dialogfasen foreligger et dispositionsforslag som begge parter er tilfredse med gennemføres det egentlige udbud. Ifm den indledende annoncering kan der eventuelt være fastlagt en mindstepris. Alle har mulighed for at byde.
Bedømmelsen af de indkomne bud vil igen ske ud fra på forhånd fastlagte kriterier. Herefter træffer Byrådet den endelige beslutning om accept af et købstilbud med baggrund i det kendte dispositionsforslag.
Det vurderes, at den beskrevne dialogproces mellem administration og investor vil forbedre kvaliteten i det endelige produkt, og forbedre muligheden for en bred tilslutning til resultatet politisk såvel som blandt borgerne.
Byrådets garanti for at sikre sig indflydelse på den konkrete byudvikling sker dels gennem den indledende afklaring af rammerne for byudviklingen i analyse- og visionsfasen, dels ved at administrationen parallelt med investordialogen udarbejder en strategisk udviklingsplan. Sidstnævnte omfatter et større område end selve udbudsarealet og sikrer, at den bebyggelse investoren i sidste ende står for, bliver koblet op på den omgivende by i henseende til veje, stier og anden infrastruktur, klimatilpasning, miljøforhold, grøn struktur og herunder Kobberbækkens mulige frilægning. Endvidere vil den strategiske udviklingsplan forholde sig til mulighederne for etapedeling af såvel bebyggelser som infrastruktur og Kobberbækkens frilægning.
Administrationen har udarbejdet en projektbeskrivelse med tilhørende tidsplan (jf. bilag 1 og 2) for et projekt, der omfatter dels udarbejdelsen af den strategiske udviklingsplan, dels annoncerings- og udbudsproces samt den tilknyttede dialogproces med investor.
Såfremt den beskrevne proces godkendes vil den første milepæl være Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse af resultatet af analysefasen i juni 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Til den indledende analysefase og til udviklingen af elementer i den strategiske udviklingsplan er der behov for ekstern bistand til bl.a dimensioneringsgrundlag for Kobberbækken, udvikling af rammerne for det overordnede vejnet, lokalvejnet, stinet og byrum, forundersøgelser for et parkeringshus, miljøundersøgelser og klimatilpasning. Til realisering af dette, vurderes der et samlet behov på 1,775 mio. kr.
Der søges på baggrunde af dette en samlet anlægsbevilling på 1,775 mio. kr., som søges finansieret via puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”
Der er i anlægsrammerne for 2020 indarbejdet et samlet rådighedsbeløb på 3,359 mio. kr. til puljen ”Svendborg Havn, analyse m.v.”, hvorfor det er muligt at finansiere ovenstående anlægsbevilling.
Teknik- og Erhvervsudvalget har den 7. november 2019 godkendt brugen af ekstern rådgiver til et projektforslag for Kobberbækkens frilægning, på 0,25 mio. kr, hvorfor det søges godkendelse af brug af ekstern rådgiver for den resterende andel.
Udviklingen af godsbanearealet vil styrke såvel betingelser for bosætning som erhvervsudvikling i denne meget attraktive bydel mellem by og havn.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 10 Ansøgning om 2-årig råderetsaftale fra Foreningen Gudme Bike Park Klub
+Beslutningstema
Beslutning om 2-årig råderetsaftale på erhvervsareal ved Gryagervej og Sognevej i Gudme til Foreningen Gudme Bike Park Klub til opnåelse af finansiering af projekt - med mulighed for forlængelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse,
- At administrationen bemyndiges til at indgå en 2-årig råderetsaftale med Foreningen Gudme Bike Park Klub på det omtalte areal.
Sagsfremstilling
Foreningen Gudme Dirt Bike Klub ønsker at etablere en udendørs Bike Park på kommunens erhvervsareal på Gryagervej og Sognevej, Gudme, 13.258 m², matrikel nr. Gudme By, Gudme 29c. Der påtænkes indkørsel fra Sognevej. Se vedlagte kort.
Gudme Bike Park skal være et nyt samlingspunkt i lokalområdet, for alle med interesse for cykling uanset niveau. Derudover planlægger foreningen, at afholde holdtræning og forskellige andre foreningsaktiviteter i parken. På lang sigt ønsker klubben at etablere et mindre klubhus, en vaskeplads til cykler og forskellige andre faciliteter som kan gavne de kommende brugere af parken. Foreningen oplever stor opbakning til projektet i lokalområdet.
Over den kommende 2-årige periode vil foreningen arbejde proaktivt med at tiltrække fondsmidler, og skabe yderligere opbakning til projektet. Råderetsaftalen kan efter en 2-årige periode forlænges til at gælde i en samlet periode på 25 år, såfremt foreningen formår at realisere projektet økonomisk, og de fornødne ændringer i plangrundlaget tilvejebringes.
Da det pågældende areal er udlagt til erhvervsområde i den gældende lokalplan, forudsætter en realisering af projektet, at plangrundlaget i området ændres. Som følge heraf har foreningen pr. 1/12-2019 indsendt projektet til forhøring ifm. revideringen af kommuneplanen 2017-2029.
Der er ikke erhvervsmæssig interesse i arealet. Opnår foreningen en råderetsaftale, vil der ikke kunne erhvervsudvides på arealet de kommende 2 år. Svendborg Kommune har ikke budgetteret med indtægter fra et salg af arealet.
Alle fremtidige anlæg i Gudme Bike Park vil blive etableret og drevet af Foreningen Gudme Bike Park Klub.
Projektet blev drøftet på bestyrelsesmøde i Sport og Idræt i Svendborg(SIS) den 15.10 2018. Bestyrelsen fandt projektet spændende og bakker op om etableringen af Gudme Bike Park.
Se vedlagte bilag.
Sagen orienteres i Kultur – og Fritidsudvalget, og oversendes til beslutning Teknik- og Erhvervsudvalget, samt til godkendelse i Økonomiudvalget og endelig beslutning i Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune har ikke budgetteret med indtægter fra et salg af arealet.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-01-2020
Indstillingen godkendt.
Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 11 Husholdningsaffaldsregulativ 2020
+Beslutningstema
Forslag til affaldsregulativ for husholdninger i Svendborg Kommune, der skal oversendes til hhv. Økonomiudvalg og Byråd med henblik på godkendelse af, at det sendes i offentlig høring i 4 uger.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At forslag til affaldsregulativ for husholdninger godkendes til udsendelse i offentlig høring i 4 uger.
Sagsfremstilling
Statens Ressourcestrategi 2013 ”Danmark uden affald” sætter de overordnede rammer og mål for affaldssortering i Danmark. På Fyn har forvaltninger og forsyninger lavet et fælles fynsk samarbejde, SYFRE (Synergi i Fynske Ressourcestrategier) for at optimere løsninger og bruge hinandens viden på området.
Byrådet besluttede den 29. maj 2018 en ny struktur for afhentning af dagrenovation og 4 genanvendelige affaldsfraktioner – ressourcepanden, ringeordning for afhentning af storskrald – Genbrugsbilen samt ringeordning for indsamling af haveaffald.
Kommunalbestyrelsen skal jf. Affaldsaktørbekendtgørelsen udarbejde og vedtage regulativer om de ordninger for affald produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen. I regulativet fastsættes forskrifter om indsamlings- og anvisningsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering. Regulativet gælder for alle husholdninger, herunder også sommerhuse, kommunale institutioner og kolonihaveforeninger samt dagrenovation fra blandet bolig- og erhvervsområder.
Med vedtagelse af dette regulativ vil husstandsindsamlingen består af en indsamling af restaffald og madaffald i en to-delt container samt de genanvendelige fraktioner pap og papir samt glas og metal, ligeledes i en to-delt container. Desuden etableres en ringeordning for afhentning af storskrald og en række andre sorterede affaldsfraktioner samt en ringeordning for afhentning af haveaffald.
De nuværende miljøstationerne, hvor der indsamles de samme affaldstyper til genanvendelse som ved husholdningerne, bliver med den etablering af den nye ordning overflødige, hvorfor disse nedlægges. Dermed forsvinder de kendte blå bobler i landskabet.
De væsentlige ændringer i den nye indsamlingsordninger er:
- Dagrenovation består af restaffald, pap/papir, metal/glas og madaffald.
- Madaffald: Skal nu indsamles, Vand og Affald udleverer poser, som skal lukkes tæt.
- Papir, pap, glas og metal: Bliver nu indsamlet ved husstanden. Disse fraktioner kan endvidere stadig også afleveres på genbrugspladsen.
- Tøj: Containere til indsamling af tøj og sko fjernes i forbindelse med nedlægning af miljøstationerne. Der kan fortsat afleveres tøj og sko til genbrugsbilen (tidligere storskraldsordning) og på genbrugspladsen.
- Farligt affald: Der indføres en ”Rød kasse” som borgeren kan aflevere farligt affald i til genbrugsbilen (tidligere storskraldsordning). Der kan fortsat afleveres farligt affald på genbrugspladsen.
- Haveaffald: Der indføres en tilkøbsordning, hvor haveaffald afhentes ved husstanden bundtet eller i papirsække. Haveaffald kan stadig afleveres på genbrugspladsen.
- Indsamling af dagrenovation gælder også for kolonihaver og kommunale institutioner.
- Der åbnes op for innovative løsninger ved større kommunale institutioner og boligforeninger.
- Genbrugsbilen erstatter Storskraldsordningen – ordningen indeholder samme fraktioner, som tidligere, men bliver en bestilleordning.
- Vand og Affald stiller containere til rådighed for restaffald, madaffald, papir, pap, glas og metal.
- De kendte sækkestativer erstattes med containere for at sikre et godt arbejdsmiljø for renovationsmedarbejderen, dvs. undgå tunge løft.
- Der vil blive sat særligt fokus på plastindsamling ved genbrugsbilen.
Den nye ordningen gælder først ved en husstand, når de har modtaget de nye spande. Det forventes, at ordningen vil bliver introduceret i etaper fra september 2020.
Ved etablering af ovenstående ordninger forventes genanvendelsesprocenten for husholdningsaffald at stige fra ca. 36 % til ca. 55 %, og dermed vil det nationale mål for genanvendelse af affald i 2022 være overholdt. For at få en endnu højere genanvendelsesprocent er det nødvendigt at udsortere restaffaldet i flere fraktioner. Derfor besluttede Miljø og Naturudvalget på møde den 18. juni 2018, at Vand og Affald A/S fortsætter samarbejdet med de andre fynske kommuner om undersøgelser af mulighederne for etablering af et fælles centralt eftersorteringsanlæg samt belyser mulighederne for særskilt at indsamle tekstiler. Dette arbejde pågår stadig.
Et eftersorteringsanlæg vil ud over at kunne frasortere plast i forskellige plasttypefraktioner sandsynligvis også kunne sortere nye affaldsfraktioner til genanvendelse (f.eks. mælkekartoner og tekstiler m.v.).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det nye husholdningsregulativ betyder, at Svendborg Kommunes affaldsbortskaffelse bliver gennem en ordning Vand og Affald etablerer, og at de løsninger, der eksisterer på de kommunale institutioner i dag, bliver opsagt.
Vand og Affald A/S har indgået aftale med affaldstransportør om afhentning og tømning af husholdningsaffald i beholdere med kapacitet op til 770 liter. Vand og Affald vil i løbet af foråret 2020 udbyde afhentning og tømning af husholdningsaffald i større beholdere.
Vand og Affald arbejder på en løsning for de affaldsproducenter, som har et behov for mere kapacitet, så som større kommunale institutioner og boligforeninger.
De kommunale institutioner har fået bevilliget midler til indretning af affaldssystemerne indendørs.
Kolonihaveforeninger skal opstille faciliteter for affaldssortering, hvilket der ikke tidligere har været kutyme for i foreningerne
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Affaldsaktørbekendtgørelsen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 12 Godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget oversender Bæredygtighedsstrategi 2020 til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet en Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0, som er vedlagt ved bilag 1.
Strategien har været i høring i alle fagudvalg og Lokaludvalget. Bemærkninger herfra er indarbejdet i strategien.
Strategien indeholder kommunens Lokal Agenda 21-strategi samt har fokus på FNs verdensmål, særligt 8 af de i alt 17 verdensmål, som er mest relevante i forhold til temaerne i Planstrategi ’19:
- Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel
- Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål 9 – Industri, innovation og infrastruktur
- Verdensmål 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 – Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 – Klimaindsats
- Verdensmål 15 – Livet på land
- Verdensmål 17 – Partnerskaber for andling
I formuleringen af strategien har der været fokus på følgende gennemgående tematikker:
- Det vi allerede gør,
- Det vi vil gøre,
- Hvordan vi følger op,
- Det borgere, virksomheder og foreninger selv kan gøre, og
- Planer, politikker og strategier, der er med til at realisere verdensmålene.
Denne version 1.0 af Bæredygtighedsstrategien vil i 2020 blive fulgt op af en handlingsplan for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af handlingerne i Bæredygtighedsstrategi 2020 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 13 Kommuneplan 2020 - 2032: Ny tidsplan
+Beslutningstema
Beslutning om ny tids –og procesplan for revision af kommuneplanen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet,
- At den reviderede tids – og procesplan for revision af kommuneplanen godkendes.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede d. 25. juni 2019 at igangsætte arbejdet med revision af Kommuneplan 2017- 2029.
Med igangsættelse af revisionen, iværksatte man ligeledes en forudgående høring, med fokus på at indkalde idéer og forslag til det kommende planlægningsarbejde.
Det er et selvstændigt formål med Planloven at sikre, at borgerne på et tidligt tidspunkt i planlægningsarbejdet får lejlighed til at debattere planlægningsmulighederne, fremsætte forslag og derved give deres synspunkter til kende, før der er udarbejdet et planforslag.
Den forudgående høring fandt sted fra d. 7. oktober 2019 – 1. december 2019.
Der blev i høringsperioden afholdt tre borgermøder med temaerne Bosætning, Mobilitet og Erhverv og Turisme. Derudover blev der i samme periode afholdt en Nærdemokratidag, arrangeret af Lokaludvalget, med fokus på udvikling i lokalområderne.
I forbindelse med den forudgående høring er der indkommet over 100 kvalificerede forslag og ideer til den kommende revision af kommuneplanen. Høringssvarene kommer fra både borgere, grundejere, organisationer, professionelle bygherre, lokalområder mv.
På baggrund af de mange forslag og idéer, samt deres karakter og kompleksitet, er der behov for at revidere den oprindelige tids – og procesplan.
Den oprindelige tidsplan arbejder med offentliggørelse af forslag til en ny kommuneplan i juni 2020, med en forventet endelig vedtagelse i december 2020.
Ny tids – og procesplan
Den nye tids – og procesplan fremrykker processen sådan, at der offentliggøres et forslag til den nye kommuneplan i november 2020, med en forventet endelig vedtagelse i maj 2021.
I forbindelse med den nye tidsplan, arbejdes med en mulighed for at udarbejde en række parallelle kommuneplantillæg, der kan have en sådan strategisk karakter, at planlægningen ikke kan afvente en endelig vedtagelse af kommuneplanen.
Den nye tidsplan vil ikke have nogle komplikationer i forhold til offentlighedsreglerne i Planloven.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den nye tids- og procesplan forventes ikke at fordyrer udarbejdelsen af kommuneplanen, men vil betyde en forskydning af en del af udgifterne til 2021.
Finansieringen af kommuneplanen vil ske indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation og eksterne rådgivere.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt
Punkt 14 Forslag til kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplanforslag 641 for Lundeborg Badehotel
+Beslutningstema
Beslutning om offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplanforslag 641 for Lundeborg Badehotel, Gl. Lundeborgvej 46.
Indstilling
Direktionen indstiller til byrådet, at:
- Forslag til kommuneplantillæg 2017.05 offentliggøres i 8 uger.
- Forslag til lokalplan 641 offentliggøres i 8 uger.
- Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- Der ikke afholdes borgermøde i høringsperioden.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejerne af Lundeborg Strand Camping ønsker at afvikle campingpladsen og har igangsat et projekt for udvikling af området til hotel/ferielejligheder som hotelvirksomhed.
I kommuneplanen 2017-2029 er Lundeborg udpeget som turistcenter og et fremtidigt, primært lokaliseringssted for større ferie- og fritidsanlæg for de kystnære områder ved Storebæltskysten.
En realisering af projektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en ny lokalplan, da området i dag er udlagt til campingplads.
Teknik- og Erhvervsudvalget igangsatte den 10. september 2018 en forudgående høring efter planloven. Høringen blev gennemørt i perioden fra den 8. oktober til den 5. noveber 2018.
Der indkom i alt 12 høringssvar fra myndigheder, interesseorganisationer, naboer og borgere i Lundeborg. Høringssvarene spændte fra fuld opbakning, over opbakning på betingelser til ingen opbakning.
I forhold til skitseprojektet ”Lundeborg Badehotel” gik følgende emner igen i høringssvarene:
- Påvirkning af (kyst)landskab og natur.
- Hensyn til fredede arealer og arkæologi.
- Hensynet til omkringliggende naboer – indbliksgener, udsigt, støj.
- Placering af eventhus og tilhørende p-pladser.
- Trafikale forhold – Gl. Lundeborgvej og Stenmurervej.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 6. december 2018 at igangsætte planlægningen med bemærkning om, at byggefeltet skal holdes ovenfor skrænten mod kysten (altså udenfor strandbeskyttede arealer).
Markering af lokalplanområdet i den nordlige del af Lundeborg. Herudover er byzonearealer markeret med rød skravering.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.05
En anvendelse af området til hotel- og feriecenter kræver et tillæg til kommuneplan 2017-2029. Det skyldes, at området i dag er udlagt til rekreative formål i form af campingplads.
Der er udarbejdet et tillæg, som ændrer kommuneplanens ramme for området til fremadrettet at være:
Områdets anvendelse: | Rekreativt område i form af hotel- og feriecenter |
Zonestatus: | Byzone |
Max bebyggelsesprocent: | 20% |
Max antal etager: | 1½ etager |
Max bygningshøjde: | 7 m |
Særlige bestemmelser: | Der skal sikres offentlig adgang gennem området |
Anvendelse konkret: | Hotel |
Det bemærkes, området på nuværende tidspunkt allerede er inddraget til byzone, hvorfor zonestatus er uændret.
Derudover bemærkes det, at forslaget forudsætter, at der nedlægges en campingplads, hvilket kommuneplanen normalt søger at bevare. Direktionen indstiller, at campingpladsen kan nedlægges, da området i forvejen er udlagt til byzone, at området ved Lundeborg i kommuneplanen er udpeget til turistcenter og da den nye anvendelse vil styrke helårsturismen i Lundeborg og i Svendborg Kommune som helhed.
Forslag til lokalplan 641
Lokalplanens formål
Lokalplanforslaget indeholder følgende formålsbestemmelser:
- At områdets anvendelse fremmer helårsturisme og understøtter Lundeborg som turistcenter.
- At bebyggelsen indpasses i kystlandskabets karakter som værende lavt og åbent byggeri.
- At bebyggelsen gives et enkelt og sammenhængende arkitektonisk udtryk.
- At sikre udlæg af grønne friarealer og adgang til stranden.
- At parkeringsarealerne tilpasses området gennem udlæg af mindre parkeringsarealer og ved begrønning heraf.
Anvendelse og disponering
Der gives mulighed for at opføre en hotelbebyggelse med ca. 80-90 hotellejligheder og et fælleshus som skal indeholde reception, restaurant og konferencefaciliteter.
Lokalplan indeholder tre typer af delområder for hhv. hotelbebyggelse, grønne friarealer og parkeringsarealer. Lokalplanområdet er disponeret således, at områderne til parkering og friarealer ligger fast, mens områderne til hotelbebyggelse kan indrettes på flere måder. Eksempelvis kan hotellets fællesfaciliteter placeres frit indenfor delområdet til hotel.
Eksempel på disponering af lokalplanområdet.
Bebyggelsens omfang, placering og arkitektur
Af hensyn til byggeriets indpasning i Lundeborg og det omgivende kystlandskab, fastsætter lokalplanen bestemmelser om en maksimal bebyggelsesprocent på 20 % og en maksimal bygningshøjde på 6,7 m.
Hotellejlighederne kan opføres som sammenbyggede huse i 1½ etager i rækker af 3-5 huse, mens fælleshuset kan opføres som sammensatte ”huse” omkring et atrium.
Lokalplanen indeholder en række bestemmelser omhandlende udformning, materialer og farver som alle har til formål, at medvirke til en hotelbebyggelse der fremstår som en arkitektonisk helhed med et enkelt formsprog og gennemgående materialer og farver.
Visualisering af byggeriet set fra vandet.
Veje, stier og parkering
Adgang til lokalplanområdet sker via Gl. Lundeborg. Herfra giver 3 nye interne fordelingsveje videre adgang til området og vil samtidig give udsyn til og udkig fra kysten.
Lokalplanen giver mulighed for, at der frit kan anlægges stier gennem området. Stierne er private, da de vil skulle udlægges på privat grund. Oplægget fra bygherre er, at man gerne vil acceptere offentlig adgang gennem området.
Der udlægges i alt tre parkeringsarealer, mens Gl. Lundeborgvej og de grønne friarealer friholdes helt for parkering.
Det sydlige parkeringsarealet, nærmest vandet, er udlagt med det formål at skærme det tilstødende sommerhus-/boligområde fra den ny bebyggelse. Udlægget af parkeringsarealet imødekommer samtidig forslag indgivet som høringssvar til den forudgående høring.
Strandbeskyttelseslinje
En mindre del af lokalplanområdet er omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
Der er ikke planlagt for ny bebyggelse, anlæg eller vej- og stiudlæg inden for det strandbeskyttede areal.
I det nordligst hjørne af lokalplanområdet, indenfor strandbeskyttelsen, ligger to eksisterende lovlige strandhytter. Lokalplanen giver mulighed for, at disse to hytter kan genopføres med samme størrelse og placering i tilfælde af brand o. lignende.
Skovbyggelinje
Lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinje og en realisering af planlægningen for hotel- og feriecenter forudsætter derfor at Miljøstyrelsen reducerer skovbyggelinjen. Det vil være muligt at realisere projektet med en reduceret skovbyggelinje på 30 meter fra skovbrynet.
Alternativt kræver realisering at projektet, at Svendborg Kommune dispensere fra skovbyggelinjen ifm. byggesagsbehandling af et myndighedsprojekt.
Miljøvurdering
Der er foretaget en miljøscreening af lokalplanforslaget. Svendborg Kommune konkluderer på miljøscreeningen, at lokalplanen ikke medfører nogen væsentlig påvirkning på det omkringliggende miljø, og at der derfor ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til udarbejdelsen af kommuneplantillæg 2017.05 og lokalplansforslag 641 for Lundeborg Badehotel, finansieres indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Erhvervsmæssigt vurderes planerne at medvirke til en styrkelse af helårsturismen i Lundeborg ligesom Lundeborg Badehotel vil styrke Svendborg Kommunes image som en gæstfri og attraktiv kommune at besøge.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 15 Gammel Nybyvej 62 - Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.22 og forslag til lokalplan nr. 653 – Gammel Nybyvej 62, tæt/lav boligbebyggelse
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget og endelig godkendelse i Byrådet, at
- Forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.22 offentliggøres i 8 uger
- Forslag til lokalplan nr. 653 offentliggøres i 8 uger
- Der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- Der holdes borgermøde i den offentlige høring.
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget vedtog den 7. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Principperne for planlægningen, som blev besluttet i forbindelse med igangsætning:
- Maks. Otte boliger med en tæt/lav bebyggelsesstruktur (rækkehuse).
- Det skal sikres, at en boligbebyggelse placeres parallelt med og ud til Gammel Nybyvej.
- Der skal anvendes traditionelle genkendelige materialer for Gammel Nyby. Derudover gives mulighed for grønne tage. (levende/beplantet).
- Mulighed for sadeltag eller en kombination af sadeltag med lav rejsning og ensidet taghældning. Ved ensidet taghældning skal den højeste facade vende ind mod gårdrummet.
Den forudgående høring blev gennemført i perioden 30. april 2019 til 3. juni 2019.
Byrådet besluttede, den 28. august 2019, på baggrund af den forudgående høring at tilføje yderligere tre principper:
- Bygninger skal indordne sig landsbyens bebyggelsesstruktur fra slut 1600-tallet.
- Træbeklædning kan anvendes i mindre omfang og skal være lodret.
- Malede eller pudsede facader skal fremstå i jordfarveskalaen.
I forbindelse med den forudgående høring, blev der lovet et borgermøde i den offentlige høring.
Planområdets placering i Gammel Nyby.
Planforslagenes indhold
Kommuneplantillægget udlægger området til boligområde med mulighed for opførelse af otte tæt/lav boliger indenfor landsbyafgrænsningen.
Lokalplanens indhold baserer sig på et foreløbigt projekt, så bestemmelserne for bebyggelsens udformning og placering af projektet kan gennemføres, som skitseret, men med plads til justeringer ved den endelige projektering.
Bebyggelsen tænkes opført i en enkelt etage med sadeltag med en hældning på ca. 10 grader, men lokalplanens bestemmelser åbner desuden en generel mulighed for at etablere udnyttet tagetage.
Byggeriet skal opføres i materialer der er traditionelle og genkendelige i Gl. Nyby. Bebyggelsens facader skal derfor fremstå som blank mur eller som pudset murværk suppleret med lodret træbeklædning på mindre bygningspartier. Tagbeklædningen skal udføres som tegl eller tagsten i sort eller rød. Taget vil desuden kunne udføres med tagpap eller som ’grønt’ tag.
Bygherres rådgiver har udarbejdet forslag til lokalplan.
Ny bebyggelses placering
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslaget til kommuneplantillæg 2017.22 og forslag til lokalplan nr. 653 – Gammel Nybyvej 62 tæt/lav boligbebyggelse, er finansieret indenfor Plan og Udviklings eksisterende rammer.
Mulighed for udbygning af boliger i landsbyen er med til at understøtte bosætningen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 20-01-2020
Indstillingen godkendt.
Fraværende: René Haahr (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Fraværende: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.
Punkt 16 Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem René Haahr (V) ønsker på vegne af Venstres byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 28. januar 2020:
”Indstilling:
Set i lyset af oplysningerne som vi d.d. har fået kendskab til ved P4 Fyn, foreslår Venstre i Svendborg at Byrådet beslutter at rette henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht m.h.p. At få klart svar på hvornår udskiftningen af de over 50 år gamle signalanlæg på Svendborgbanen kan forventes afsluttet.
Kopi af henvendelsen ønskes endvidere tilsendt transportordførerene i de politiske partier i folketinget samt til de fynske MF´ere.
Den demografiske udvikling i Svendborg kommune viser vi har en kedelig nedgang af unge i studiealderen. Dette kan der være mange årsager til. Vi finder det sandsynligt at unge studerende undlader at bosætte sig i Svendborg og vores lokalområder langs Svendborgbanen fordi den kører så ustabilt. Som det fremgår i afskriften fra morgenens nyhedsudsendelse på P4 Fyn, har der siden januar 2018 har der været 1068 aflysninger som følge af fejl på signalanlæggene. Husk heri indgår der ikke forsinkelser!
Pendlerne på Svendborgbanen har i årevis efterlyst bedre og mere stabil drift. I 2016 blev det besluttet at de nye signalanlæg skulle være klar i 2019. Det er blevet udskudt til 2021 og nu har P4 Fyns aktindsigt vist at der slet ikke ligger nogen tidsplan for hvornår signalerne bliver udskiftet. Direktøren for signalprogrammet ved BaneDanmark, Søren Bøjsen mener det vil ske inden udgangen af 2030. Dette finder vi urimeligt og vi frygter at mange fravælger Svendborgbanen til fordel for den langt mere miljøbelastende bilisme.
I et så stort projekt som det er at renovere og udskifte signalanlæg på jernbaneskinnerne i Danmark bør der være klar plan for hvornår de enkelte strækninger bliver klar, ligesom vi finder nedprioriteringen af Svendborgbanen frem for andre sjællandske strækninger urimelig.
Bilag.
Herunder afskrift af indslag på P4- Fyn nyhederne kl. 0830:
Indslag ved journalist Jacob Høstrup
”Aflysninger, forsinkelser og frustrationer, sådan lyder det ofte når snakken falder på Svendborgbanen. Der var ellers lys forude for de 50 år gamle signaler. Banedanmark (BD) skulle ellers være færdig med at skifte dem sidste år, men lige nu kan ingen svare på hvornår de egentlig bliver skiftet.
Jacob Høstrup orienterer: Toget er aflyst sådan har beskeden lydt 2886 gange siden januar 2018. 37 % pct af tiden har dette skyldtes fejl på signalerne. Og lige nu er der intet der tyder på det bliver bedre for passagerne på Svendborgbanen i den nærmeste fremtid. BD lagde i 2016 op til at Svendborgbanen skulle opprioriteres så den kunne få nye signaler allerede i 2019. Men så blev den plan ændret så signalerne skulle være klar inden udgangen af 2021, og nu viser dokumenter at ingen ved hvornår arbejdet begynder. Faktisk kan der gå op til 10 år forklarer Søren Bøjsen der er direktør for signalprogrammet for BD ”Jeg vil gerne have holdt planerne, men når vi kan se når nogen ting skrider så må vi også prioritere rundt i det og den samlede plan for udrulningen af signalprogrammet, nemlig at vi skal være færdig i 2030, den holder forsat.” Ifølge dokumenterne skyldes forsinkelsen stridigheder mellem BD og den franske leverandør ”Alstom” siden januar 2018 har BD efterlyst en overordnet plan for arbejdet. En plan som endnu ikke er kommet! Alligevel mener Søren Bøjsen ikke der er grund til at fyre franskmændene. ”Når man har en kontrakt som den her og man skal samarbejde over så mange år, så kan det ikke undgås at man kommer til at diskutere undervejs” Alstom har ikke ønsket at stille op til interview.”
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Godkendt.