Punkt 8 Harley-Davidson Super Rally 2026
Beslutningstema
Harley-Davidson Club Danmark søger potentielle værtsbyer til Harley-Davidson Super Rally 2026 og forespørger en ansøgning fra Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, til byrådets godkendelse, at der ansøges om værtskab for Harley-Davidson Super Rally 2026.
Sagsfremstilling
Harley-Davidson Club Danmark (H-DCDK) har i 2026 50 års jubilæum og byder i den forbindelse ind på at afholde det årlige internationale Super Rally, der, sammen med jubilæet, ventes at tiltrække 16.000 Harley-Davidson motorcykler. H-DCDK søger i den forbindelse en værtskommune og har selv udset sig Svendborg som en attraktiv destination og derfor taget initiativ til drøftelserne.
Aftalegrundlag
Som værtskommune skal man stille den basale infrastruktur til rådighed og afholde udgifterne til dette. Det drejer sig primært om en optimal plads for afholdelse af Super Rally og forsyninger dertil. Sekundært er der et ønske om, at værtskommunen er behjælpelig med at finde lokale leverandører, som kan levere det tekniske materiel, som Super Rally har behov for, for på en god måde at afvikle arrangementet.
Deltagerne bor primært i en teltlejr i tilknytning til den plads, hvor også de officielle arrangementer afvikles. Det betyder, at pladsen skal have en vis volumen. Det vurderes, at området nord for Tankefuld op mod Faaborgvej, hvor Landsstævnets camping og parkering også afvikles, vil være en optimal placering. Det er tæt ved hovedfærdselsåre, og forsyning af vand, el og spildevand kan håndteres fra Tankefuld området. Anvendelsen af området forudsætter indgåelse af lejeaftale med privat lodsejer, der er orienteret om sagen.
Proces
Januar 2020: Svendborg og eventuelle øvrige kandidater præsenteres som de danske kandidater for H-DCDK’s hovedbestyrelse
Sommer 2020: H-DCDK udvælger den danske kandidatby
Oktober 2020: Den europæiske Harley-Davidson Club udvælger den endelige værtsby
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På baggrund af erfaringerne fra DGI Landsstævne 2021 er følgende budgetestimat for den kommunale opgave udarbejdet:
Jordleje 30 HA | 250.000 |
Strukturskadeerstatning | 75.000 |
Etablere og fjerne grusvej på området, 4 meter bred | 1.100.000 |
Etablere og fjerne indkørsel fra Faaborvej | 50.000 |
Etablere og fjerne vandforsyning | 500.000 |
Etablere og fjerne strømforsyning | 250.000 |
Forbrug vand | 400.000 |
Forbrug el | 300.000 |
Affaldshåndtering | 500.000 |
Projektleder 1 årsværk | 500.000 |
Sikkerhedsansvarlig | 100.000 |
Uforudsete udgifter og aktivering af turismeøkonomisk potentiale | 1.000.000 |
I alt | 5.025.000 |
Budgettet forudsætter et tæt og velvilligt samarbejde med de lokale forsyningsselskaber. Der forsøges desuden at opnå ekstern medfinansiering fra eksempelvis Destination Fyn, Region Syddanmark og kommercielle partnere.
Såfremt Svendborg tildeles værtsskabet, inddrages finansieringen i budgetforhandlingerne.
Super Rally afholder udgifterne til selve afviklingen.
Super Rally 2026 vil medføre et væsentligt antal besøgende til området, hvilket medfører en afsmittende effekt på relevante kommercielle aktører, primært indenfor hotel- og restaurationsbranchen. Destination Fyn har udarbejdet følgende turismeøkonomiske prognose på baggrund af VisitDenmarks gennemsnitstal for turismeforbrug og arrangørernes estimater på deltagerantal, indkvarteringsformer og besøgsdage. Beregningerne tager udgangspunkt i 16.000 deltagere:
Forventet antal deltagere | 16.-20.000 pers. |
Behov for kommerciel indkvartering | 5.000 pers. |
Indkvartering på midlertidig camping | 10.820 pers. |
Gennemsnitlig antal besøgsdage | 3,6 dage |
Estimeret turismeomsætning i Svendborg | 22 mio. kr. |
Estimeret turismeomsætning udenfor Svendborg | 9 mio. kr. |
På baggrund af den eksisterende kapacitet af kommercielle indkvarteringssenge forventes det, at Svendborg kan imødekomme 1.561 besøgende. Det betyder, at de resterende 3.439 besøgende, der efterspørger en kommerciel indkvarteringsseng, forventes indkvarteret andre steder på Fyn. Den forventede bruttoomsætning for disse besøgende udgør små 9 mio. kr. som forventes at tilfalde omegnskommunerne. Bruttoomsætningen for Svendborg kan altså øges, hvis den samlede kapacitet i perioden kan øges med midlertidige indkvarteringstilbud. Beregningerne inkluderer desuden ikke eventuelle gæster/besøgende til arrangementet udover arrangementets deltagere.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2020
Indstilles. Liste Ø var imod, da man ikke mener det er en kommunal opgave at støtte et motorcykelstævne. Det er også et forkert signal at invitere 16.000 med larmende og osende motorcykler til en kommune, som satser på at være fri for CO2-udslip fire år efter stævnet. Det er også i modstrid med at satse på cykelturisme
Beslutning i Byrådet den 28-01-2020
Man stemte om det.
For stemte: 23 (A, V, C, O, B, og Jesper Larsen)
Imod stemte: 5 (Ø, F og Å)
Undlod: 1 (Jens Munk.)