Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Godkendt.
Punkt 2 Oplæg om fremtidens sundhedsudfordringer
+Beslutningstema
Oplæg om fremtidens sundhedsudfordringer
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget orienteres om fremtidens sundhedsudfordringer
Sagsfremstilling
Kommunale sundhedstilbud er i forandring og udfordres fra flere sider. Sygehusvæsnet styrker deres behandlingstilbud og ændrer deres indlæggelses mønstre. Den demografiske sammensætning ændrer sig og forventninger, anbefalinger og aftaler ændrer karakter. Dette betyder at det kommunale sundhedsvæsen skal levere flere ydelser, men også at der skal leveres nye ydelser og leveres ydelser på andre måder.
Leder af Sundhedshuset Jesper Eilsø og leder af Træningsafdelingen Camille Larsson vil give deres bud på fremtidens sundhedsudfordringer i kommunalt regi. Oplæggene kan give udvalget inspiration til det videre arbejde med visioner for sundhedsområdet.
De vil blandt andet berøre udviklingen i antal og indhold i genoptræningsplaner, nye diagnoser, udfordringer med multisyge, samtidige psykiske og fysiske lidelser, kroniske sygdomme, borgere med få ressourcer og komplekse problemstillinger og forløbsprogrammer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Taget til efterretning.
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 for Social- og Sundhedsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet budgetopfølgning pr. 31. maj 2020. Opfølgningen blev kort gennemgået som orienteringspunkt på udvalgets møde den 16. juni 2020.
Budgetopfølgningen viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget for henholdsvis serviceudgifterne og overførselsudgifterne.
Serviceudgifter:
For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 1.019,0 mio. kr., hvilket er en forværring på 1,2 mio. kr. ift. opfølgningen pr. 31. marts 2020. De 0,7 mio. kr. heraf skyldes stigning i anslåede COVID-19-udgifter.
Afvigelsen ift. det korrigerede budget kan specificeres således på politikområder:
10,1 mio. kr. i merforbrug på ældreområdet
6,9 mio. kr. i merforbrug på socialområdet
0,8 mio. kr. i merforbrug på sundhedsområdet
17,8 mio. kr. i alt incl. 6,7 mio. kr. i anslåede COVID-19 udgifter.
Derudover er der på udvalgets område en negativ overførselspulje på 5,7 mio. kr., således at den samlede afvigelse er på 23,5 mio. kr. Den negative overførselspulje er et udtryk for forventningen til størrelsen af de positive overførsler ved regnskabsafslutningen. Det lykkedes ikke i 2019 at opfylde denne forventning, og det vil heller ikke kunne opnås i 2020.
For Socialområdet er der udarbejdet et særskilt notat om udgiftspresset, der kun for en mindre del kan tilskrives Covid-19.
Overførselsudgifter:
For overførselsudgifterne udgør det forventede regnskab 220,3 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,5 mio. kr. ift. opfølgningen pr. 31. marts 2020.
Afvigelsen ift. det korrigerede budget viser et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Godkendt og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Punkt 4 Budget 2021 - Temaer i Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021 og beslutning om evt. videresendelse til Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter forbundet med temaerne.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer. På mødet i august skal udvalget beslutte, hvorvidt der er temaer, der skal videresendes til Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlingerne.
De vedhæftede temaer er drøftet på tidligere møder i Social- og Sundhedsudvalget. Dog er temaet vedr. § 18 frivilligområdet blevet uddybet og inkluderer nu også Boblberg, ligesom temaerne vedr. demografi er blevet sammenskrevet til ét fælles tema og beløbene er genberegnet.
Følgende temabeskrivelser er vedlagt:
- Demografi ældre-, social- og sundhedsområdet (sammenskrevet, ændrede beløb)
- Plejeboliger
- Videreførelse af akutfunktionen
- Rekruttering af plejepersonale
- Skærpede myndighedskrav
- Sundhedsfremmende indsatser (røgfri fremtid)
- Styrkelse af det frivillige sociale arbejde §18 (ændret, nu også incl. bl.a. Boblberg)
- Kommunale EGU-pladser (fælles tema med BUU)
Der er vedlagt ansøgning fra Alkorådet incl. budget samt henvendelse fra FTR på plejecenterområdet.
Endvidere foreligger der et temaforslag vedrørende omklædningsfaciliteter for kørestolsbrugere ved Christiansminde Strand (anlæg). Forslaget er foranlediget af Handicaprådets drøftelser på deres møde den 19. maj 2020.
De økonomiske konsekvenser af temaerne fremgår af samlet oversigt. Temaet vedrørende demografi er anført særskilt, idet det i overensstemmelse med udvalgets beslutning forventes finansieret af de midler, der i kommuneaftalen er afsat til demografi.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag inden for fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget 16. juni 2020
Drøftet. Udvalget ønsker en uddybende beskrivelse af temaet omkring frivilligområdet og en samlet
oversigt over temaerne samt en genberegning af demografi.
Udvalget forudsætter, at de midler, der er afsat til demografi i kommuneaftalen tilgår området
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Udvalget fremsender temaforslag til Økonomiudvalget med anbefaling af,
- At de midler, der i Kommuneaftalen er afsat til at kompensere kommunerne for øgede udgifter til demografi, tilføres områderne som anført i temabeskrivelsen
- At øvrige temaer indgår i de politiske budgetforhandlinger, idet udvalget ønsker, at forslaget om tilskud til frivilligområdet øges til 0,8 mio.kr. svarende til tidligere niveau
- At ønsket fra Handicaprådet om omklædningsfaciliteter ved Christiansminde indgår i forhandlingerne om anlægsbudgettet i 2021.
Punkt 5 Beslutning om indsatsniveau for rehabiliteringsindsats for borgere med hjertesygdom
+Beslutningstema
Beslutning om indsatsniveau for rehabiliteringsindsats for borgere med hjertesygdom
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at social- og sundhedsudvalget beslutter om den sygdomsspecifikke rehabiliteringsindsats for borgere med hjertesygdom skal fortsætte.
Sagsfremstilling
1.januar 2020 blev Forløbsprogrammet for mennesker med hjertesygdomme sendt ud til sygehus, kommuner og praktiserende læger i Region Syddanmark. Forløbsprogrammet er en delaftale til Sundhedsaftalen i Region Syddanmark og bygger på Sundhedsstyrelsens anbefalinger og standarder. Programmet sætter rammen for hvordan kommune, sygehus og egen læge i et samarbejde udmønter anbefalingerne. Det er den enkelte kommune som fastlægger den nærmere udformning og niveau for tilbuddet med afsæt i forløbeprogrammets intention og beskrevne nye opgaver.
Forløbsprogrammet for hjerterehabilitering er det tredje i rækken og følger efter et for diabetes og et for KOL. Med forløbsprogrammet følger der ikke midler med til at løfte de nye opgaver.
I perioden december 2017 til juni 2020 har et satspuljefinansieret projekt i Sundhedshuset arbejdet med at videreudvikle og kvalitetssikre rehabiliteringstilbud til borger som udskrives fra sygehuset med en hjertesygdom. Aktiviteterne i projektet har i perioden fra 1. januar 2018 til juni 2020 været Svendborg Kommunes rehabiliteringsindsats til borgere med hjertesygdom, og imødekommet opgaverne skitseret i forløbsprogrammet. Med projektets afslutning er der ikke længere øremærkede midler i Sundhedshuset til at videreføre den sygdomsspecifikke rehabiliteringsindsats for borgere med hjertesygdom, jf. forløbsprogrammet.
For at videreføre forløbsprogrammet anbefales at videreføre udvalgte aktiviteter fra projektet for målgruppe. Projektets samlede budget for perioden (2,5 år) var 2.109.44 kr., og det anbefales at videreføre aktiviteter for 425.000 kr. årligt.
Fremadrettet vil implementeringen af nye forløbsprogrammer følge en ny procedure, da de sendes til godkendelse i alle syddanske kommuner. Forløbsprogrammet for depression er det første som følger denne procedure.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
At videreføre rehabiliteringsindsatsen med de udvalgte aktiviteter og til denne nye målgruppe vil koste 425.000 kr. i 2021 samt overslagsårene. Midlerne skal gå til løn til medarbejdere der kan varetage rehabiliteringsindsatserne som fx afklarende samtale, træning, mediyoga, kostvejledning og sygdomsmestring. Der kan ikke umiddelbart peges på finansiering inden for området.
Lovgrundlag
Forløbsprogrammet vedrører: Forebyggende træning (Sundhedslovens §119, stk. 2), almen genoptræning (Sundhedslovens §140), genoptræning efter sygdomsperiode uden indlæggelse (Serviceloven §86 stk. 1) og vedligeholdende træning (Servicelovens §86 stk. 2).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Udvalget ønsker at medtage forslaget til budgetforhandlinger.
Punkt 6 Beslutning om model for indsatsniveau for depression på sundhedsområdet
+Beslutningstema
Beslutning om model for indsatsniveau for depression på sundhedsområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget beslutter model for indsatsniveau for borger med depression på sundhedsområdet.
Sagsfremstilling
Under Sundhedsaftalen i Region Syddanmark ligger en række sygdomsspecifikke forløbsprogrammer. Forløbsprogrammerne er delaftaler til Sundhedsaftalen i Region Syddanmark og bygger på Sundhedsstyrelsen anbefalinger og standarder.
Forløbsprogrammet er et handlingsanvisende dokument, der beskriver sektorernes opgaver og roller i samarbejdet, herunder behandlings- og rehabiliteringsindsatsen for patienter/borgere med specifikke sygdomme. Der er således beskrevet en lang række eksisterende indsatser, samarbejde og forpligtelser for hver sektor.
Der er nu udarbejdet et nyt forløbsprogram for mennesker med depression, som sendes til godkendelse i de 22 kommuner. Dette er det første forløbsprogram som Sundhedsstrategisk Forum og Det Administrative Kontaktforum har sendt til politisk godkendelse i de syddanske kommuner.
Det er den enkelte kommune, som fastlægger den nærmere udformning af tilbuddet med afsæt i forløbeprogrammets intention og beskrevne nye opgaver.
Formål, målgruppe og nye opgaver i forløbsprogrammet
Det nye forløbsprogram for mennesker med depression har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet, på tværs af kommune, region (somatik og psykiatri) og praktiserende læger.
Forløbsprogrammet for depression understøtter Sundhedsaftalens fokus på mennesker med psykiske lidelser og understøtter sundhedsaftalens fokus på bedre overgange.
Målgruppen for den nye kommunale rehabiliteringsindsats, der er beskrevet i forløbsprogrammet, er mennesker over 18 år med depression i let til moderat grad, der ikke behandles i psykiatrien.
Opgaverne i forløbsprogrammet omfatter:
- Et nyt rehabiliteringstilbud til mennesker med depression, som har til formål at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen samt bidrager til en hensigtsmæssig livsstil. Tilbuddet omfatter indsatser vedr. det dobbelte KRAM (her tilføres en ekstra dimension vedr. mental sundhed og trivsel), sygdomsmestring, sygdomslære, rygestop, fysisk træning samt en ernæringsindsats.
- I forløbsprogrammet er beskrevet en koordinerende kontaktperson, som har til opgave at understøtte borgere diagnosticeret med depression som har komplekse behov, herunder indsatser inden for arbejdsmarkedsområdet og øvrige kommunale områder.
Koordinationsforpligtelsen er i forløbsprogrammet beskrevet som en ny opgave, men vurderingen på tværs af kommunens fagområder er at denne funktion er eksisterende i dag.
Svendborg kommune har allerede i dag sygdomsspecifikke rehabiliteringstilbud. Kommunen har ikke specifikke tilbud til borgere med depression. Hvis udvalget tilslutter sig vil det være en ny opgave.
Social- og Sundhedsudvalget har tidligere italesat et ønske om at styrke indsatsen ift. at fremme den mentale sundhed. Med implementeringen af forløbsprogrammet kunne det være en mulighed at udvide indsatsen til også at inkludere borgere med stress og angst. Den regionale sundhedsprofil tegner et billede af, at antallet af borgere med stress og angst stiger og ved at tilbyde en bredere indsats, vil kommunen have tilbud til en sårbar målgruppe, som sundhedsområdet i dag ikke har tilbud til.
Implementering af forløbsprogrammet vil medføre merudgifter for kommunen og udvalget kan beslutte ikke at iværksætte programmet og fastholde eksisterende indsatser. Hvis området ikke prioriteres økonomisk vil det ikke være muligt at leve op til alle elementer i forløbsprogrammet. I denne forbindelse skal bemærkes, at forløbsprogrammet for depression forventes at danne præcedens for kommende forløbsprogrammer og dermed finansieringen af nye kommunale sundhedsopgaver.
Implementeres forløbsprogrammet kun som samtaleforløb vil udgiften udgøre 0,3 mio. kr. med en skønnet målgruppe på 80 personer. Skal tilbuddet omfatte relevant fysisk træning øges udgiften til 0,5 mio. kr. Endelig vil forløbsprogrammets målgruppe kunne udvides til også at omfatte personer med stress og angst. Denne målgruppe skønnes at være af samme omfang og udgiften vil øges til 1,0 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afhængig af udvalgets beslutning variere fra 0,3 til 1,0 mio.kr. Der kan ikke umiddelbart peges på finansiering.
Forskellige indsatsniveauer:
| Målgruppe | Antal borgere | Udgift |
Samtale og sygdomsmestring | Depression | 80 | 0,3 mio. kr. |
Samtale, sygdomsmestring og træning | Depression | 80 | 0,5 mio. kr. |
Samtale, sygdomsmestring og træning | Depression, angst og stress | 160 | 1,0 mio. kr. |
Lovgrundlag
Forløbsprogrammet vedrører: Forebyggende træning (Sundhedslovens §119, stk. 2), almen genoptræning (Sundhedslovens §140), genoptræning efter sygdomsperiode uden indlæggelse (Serviceloven §86 stk. 1) og vedligeholdende træning (Servicelovens §86 stk. 2).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Udvalget ønsker at medtage model 3 – med stress, angst og depression til budgetforhandlingerne.
Punkt 7 Mærskgårdens Udbygning - regnskab 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af årsregnskab samt revisionsprotokollat for 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at regnskab 2019 med revisionsprotokollat godkendes.
Sagsfremstilling
Den selvejende institution Mærskgårdens Udbygning fremsender revideret årsregnskab samt revisionsprotokollat for 2019 til godkendelse.
På boligerne var der budgetlagt med et overskud på 62 t.kr. men årets resultat blev på 85 t.kr. Det skyldes primært mindreudgifter på beboerfaciliteter.
Køkkenet gav et underskud på 748 t.kr. mod budgetlagt 705 t.kr. og det skyldes primært mindreindtægt på dagligt salg.
Fra den 1. juni 2020 bliver der ikke længere lavet mad til beboerne i køkkenet. Maden bliver leveret fra Maersk Training. I 2020 forventes et underskud på 937 t.kr. mod budgetlagt 802 t.kr. Det skyldes primært mindreindtægt på salg ved arrangementer på grund af lukning som følge af COVID-19.
Fra 2021 forventes køkkenets underskud at ligge omkring 390 t.kr.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 918 af 10/12/1999 om drift og tilsyn med boliger og
hjem for gamle, syge og svagelige samt lette kollektivboliger.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Godkendt.
Punkt 8 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Ændring af Enhedslistens bemandling
- Ændring af Enhedslistens bemandling
- Orientering fra administrationen
- Status Covid-19 på Social- og Sundhedsområdet
- Ny affaldssorteringsordning.
Udsat.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Taget til efterretning.