Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Dagsordenen blev godkendt med bemærkning om, at punkt 3 behandles før punkt 2.
Punkt 2 Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i juni beslutter udvalget, hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Hvis udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne fremsender udvalget forslagene, inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter, til Økonomiudvalget.
Følgende temaer er behandlet på udvalgets tidligere møder:
Drift:
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering.
Anlæg:
- Gentænke færgebetjeningen af småøerne, herunder omstille Høje Stene til eldrift (oversendt til Teknik- og Erhvervsudvalget).
- Udmøntning af en CO2-reduktionsplan.
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort.
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet.
Der vedlægges endvidere ECO-nøgletal opdateret med regnskab 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Udvalget beslutter, at følgende temaer skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021:
Drift:
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering.
Anlæg:
- Gentænke færgebetjeningen af småøerne, herunder omstille Høje Stene til eldrift (oversendt til Teknik- og Erhvervsudvalget).
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort.
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet.
- Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde med i alt 9 årsværk.
- Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af indkøb af varmepumper samt udskiftning af de kommunale fossilbiler til elbiler, herunder ladekapacitet (oversendes til Teknik- og Erhvervsudvalget)
Løsgænger Jens Munk kan ikke godkende budgettemaet vedrørende genopretning af Natur- og Miljøområdet.
Punkt 3 Virksomhedsplan 2020
+Beslutningstema
Natur og Miljø udarbejder hvert år en virksomhedsplan for opgaver i afdelingen. Planen for 2020 har specifikt fokus på de opgaver, der på grund af personaleressourcer, vil blive nedprioriteret i 2020.
I forhold til ressourceforbruget på natur og miljøbeskyttelse anvender Svendborg Kommune væsentlig mindre end gennemsnittet i de øvrige kommuner i regionen og på landsplan. Endvidere er opgaver i forbindelse med den grønne omstilling og vandplanarbejdet vokset betydeligt de senere år, og personaleressourcerne i afdelingen har tilsvarende ikke fulgt med udviklingen, tværtimod da afdelingen i 2018 blev reduceret med ca. 3,5 årsværk.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at
- Miljø og Naturudvalget drøfter opgaveløsningen indenfor udvalgets ansvarsområde med henblik på vurdering og prioritering af det politiske serviceniveau
Sagsfremstilling
Miljø og Naturudvalget har ved møde i maj 2020 anmodet administrationen om at tydeliggøre, hvilke opgaver, der er prioriteret og nedprioriteret. Natur og miljøområdet har i 2018 gennemført besparelser svarende til ca. 4 årsværk. Mængden af opgaver har imidlertid ikke blevet mindre, tværtimod. Det betyder, at der er i Natur og Miljø er nødvendigt at foretage en stram prioritering af opgaverne. Opgaver med den grønne omstilling, herunder klimadagsordenen er blevet betydeligt mere omfattende end tidligere, og arbejdet med vandplanerne, herunder gennemførelse af vandplansprojekter har vist sig at være tidskrævende opgaver. I forbindelse med budgetforhandlingerne i 2019 blev det besluttet at tilføre 1 ekstra årsværk til grundvand og vandforsyningsområdet pr. 1. juli 2020, da arbejdet med indsatsplanerne blev opprioriteret.
Der er ved bilag 1 vedlagt uddrag af virksomhedsplan 2020 for Natur og Miljø, hvor fokus er på de opgaver, der administrativt bliver nedprioriteret som følge af afdelingens samlede personaleressourcer. De opgaver, der er prioriteret er myndighedsopgaver – for eksempel miljøgodkendelser, tilladelser og tilsyn, som er daglige driftsopgaver samt opgaver, der allerede er politisk besluttet at gennemføre, herunder planer og projekter, er kort beskrevet under hvert sagsområde.
Planen er udarbejdet for at give et samlet overblik over de opgaver, der nødvendigvis må nedprioriteres for at sikre balance imellem ressourcer og opgaveløsning på området. Såfremt flere opgaver skal løftes eller sagsbehandlingstider på myndighedsområdet ønskes nedbragt, vil det være nødvendigt at tilføre ekstra personaleressourcer.
Natur og Miljø består pr. 1 juli 2020 af en afdelingsleder og 25 specialiserede miljømedarbejdere. I virksomhedsplanen er et årsværk sat til 1.240 timer effektiv arbejdstid, dvs ferie, sygdom, interne møder, kurser mv ikke er indregnet i dette tal. Afdelingen råder derfor over 29.760 timer pr. år. Heraf er 3.740 timer, svarende til ca. 3 årsværk, reserveret til opgaver, der skal løses for Langeland og Ærø kommuner.
Siden strukturreformen i 2007 har Svendborg Kommune udført en række opgaver på natur- og miljøområdet for Langeland og Ærø kommuner, i daglig tale – det forpligtende samarbejde. Natur og Miljø har lavet delaftaler med Langeland og Ærø kommuner om at løse opgaver svarende til hhv. ca. 2.040 og 1.700 timer pr. år.
Samlet antal årsværk til løsning af opgaver for Svendborg Kommune er således knap 22 årsværk.
Som det fremgår af virksomhedsplanen for 2020 med fokus på de opgaver, der er nedprioriteret, anslås, at der mangler ca. 9 årsværk i Natur og Miljø for at kunne løse de opgaver, der er nedprioriteret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det kan have negative erhvervsmæssige konsekvenser, såfremt der er lang sagsbehandlingstid på myndighedsopgaverne, herunder miljøvurderinger.
Lovgrundlag
-
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Virksomhedsplanen, herunder serviceniveauet for 2020, blev taget til efterretning med bemærkning om, at der ønskes udarbejdet et budgettema vedrørende genopretning af Natur- og Miljøområdets myndigheds- og driftsarbejde.
Punkt 4 Spildevandsplan 2020-2031 endelig vedtagelse
+Beslutningstema
Forslaget til Spildevandsplan 2020-31 har været i offentlig høring, og der er modtaget en række indsigelser fra borgere. Disse indsigelser har administrationen gennemgået i vedlagte hvidbog.
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget og Byrådet, at
- Forslaget til spildevandsplan 2020-2031 vedtages
Sagsfremstilling
Byrådet har den 31. marts 2020 sendt forslag til spildevandsplan 2020-2031 i høring. Den kan findes via dette link. Eller kopier denne linje ind i en browser.
http://svendborg-sp.cowi.webhouse.dk/dk/andre-planer/spildevandsplan-2020-2031/
Administrationen har efterfølgende sendt informationsbreve ud til 253 ejere af ejendomme, der umiddelbart ville blive berørt af forslaget.
Der er som følge heraf indkommet 16 høringssvar og der er modtaget 20 telefonopkald.
Indsigelser generelt:
Indsigelserne omhandler primært separering af fælleskloakker. Enkelte ejere af ejendomme, som vil blive påbudt etablering af egne løsninger, har kontaktet administrationen for at blive orienteret om, hvad den nye spildevandsplan præcist betyder for deres ejendom.
Separering af fælleskloakker
10 høringssvar samt 10 telefonopkald omhandlede separering af fælleskloak.
Flere henvendelser omhandler, at der allerede på en eller anden måde er udført en separatkloakering på ejendommen, men at administrationen endnu ikke har modtaget dokumentation for, at dette arbejde er udført.
De områder, som i spildevandsplanen er planlagt til separatkloakering, er allerede forberedt her for. Det vil sige, at forsyningen har allerede etableret et 2-strenget system i området.
Områdernes muligheder for andre måder for håndtering af overfladevand er blevet vurderet og det er fundet, at et 2-strenget system er løsningen med størst samfundsmæssig værdi for området.
Det vil fortsat være muligt for enkeltejendomme at søge om at lave et LAR-anlæg på egen grund og dermed udtræde af kloakforsyningen for så vidt angår regnvand.
Jf. miljøbeskyttelsesloven § 28 stk. 4 er der tilslutningspligt for ejendomme, når stikledning er ført frem til grundgrænsen. Det er Kommunalbestyrelsen som afgør, hvornår den fysiske tilslutning skal være gennemført.
Enkelte henvendelser omhandler økonomi og om en separering kan afvente fx hussalg, da ejer er pensionist.
Grundejerne er allerede bekendt med, at der i deres område er lagt et 2-strenget system.
Administration vurderer derfor, at der ikke kan gives en yderligere frist for gennemførelse af tilslutning til systemet end den normale for separatkloakering. Fristen for at sikre deres ejendom overholder spildevandsplanen er 5 måneder fra de modtager et brev fra kommunen her om.
Spildevandsrensning i det åbne land
Enkelte henvendelser omhandler, at der allerede på en eller anden måde er udført en forbedret spildevandsrenseløsning. Administrationen vil tage kontakt til disse borgere for at indhente den fornødne dokumentation for løsningen, borgerne har valgt.
De resterende henvendelser om påbud om egne spildevandsrenseløsninger omhandlede vejledning i hvilke løsninger, der kan etableres for at efterkomme påbuddet.
Ekspropriation:
Med spildevandsplanens vedtagelse erklærer Byrådet sig villig til at gennemføre nødvendige ekspropriationer. Frivillige aftaler, der indgås mellem Vand og Affald og private lodsejere sker på ekspropriationslignende vilkår. I forslag til Spildevandsplanen er der et kortbilag, der viser, hvor ekspropriation evt. kan komme på tale, (se afsnittet Ekspropriationer – Brug af private ejendomme i afsnittet ”Afløbssystem”).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med vedtagelse af Spildevandsplanen vil Vand og Affald have række anlægsinvesteringer over de næste 4 år.
Gennemførelsen af anlæg under spildevandsplanen sker gennem Vand og Affald og ved privat finansiering.
Handleplaner for vejområdet sker via anlægs- og driftsbudgettet for vejområdet.
Det forventes, at det kommunale budget til vejafvandingsbidrag kan holdes inden for den nuværende flerårige ramme.
Gennemførelsen af spildevandsplanens myndighedsopgaver sker indenfor de Natur og Miljøs eksisterende budgetramme.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelseslovens § 32.
Spildevandsbekendtgørelsen, nr. 1317 af 04.12.2019
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, nr. 1512 af 15.12.2017
Bekendtgørelse af lov om kolonihaver, nr. 790 af 21.06.2007
Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter, nr. 844 af 23.06.2017
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Indstillingen godkendt og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-06-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Byrådet den 30-06-2020
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltog Helle Caspersen (V).
Punkt 5 Godkendelse af handleplan for bæredygtig udvikling i Svendborg Kommune 2020-2025
+Beslutningstema
Godkendelse af handleplan for bæredygtig udvikling i Svendborg Kommune 2020-2025.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 herunder en CO2-reduktionsplan godkendes.
Alternativt at,
- Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 herunder CO2-reduktionsplan kvalificeres af ekstern ekspert indenfor bæredygtighed og CO2-reduktion forud for endelig vedtagelse. Miljø- og Naturudvalget anviser finansiering til den eksterne bistand.
Sagsfremstilling
Udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 har været drøftet i alle fagudvalg i maj 2020. Alle fagudvalg tiltrådte udkastet, og oversendte følgende bemærkninger til Miljø- og Naturudvalget:
- Social og Sundhedsudvalget:
- ”Ved kommende revision af handleplanen skal der sættes mere ambitiøse mål for røgfri fremtid.”
- Kultur- og Fritidsudvalget:
- ”Udvalget ser frem til at arbejde med bæredygtighed bredt i de kommende samarbejdsaftaler med kulturinstitutionerne. I forbindelse med samarbejdsaftalerne, vil udvalget drøfte, hvordan Bæredygtighedsstrategi 2020 konkret kan udmøntes i de enkelte aftaler.”
På seneste udvalgsmøde den 5. maj 2020 behandlede Miljø- og Naturudvalget udkastet til handleplan for bæredygtig udvikling, og havde følgende bemærkninger:
- ”Der ønskes øget fokus på borgerinvolvering i relation til den grønne omstilling i kommunen som geografisk enhed.
- Der ønskes fokus på adfærdsregulerende tiltag i den kommunale virksomhed, som kan reducere CO2-udledningen.
- Der ønskes en årlig CO2-reduktionsplan.
- Der ønskes en politisk drøftelse på det kommende møde i udvalget i forhold til om køb af grøn strøm kan indregnes i CO2-reduktionen.”
Administrationen har efterfølgende tilrettet handleplanen. Den er vedlagt som bilag 1.
Handleplan for bæredygtig udvikling er en handleplan både for Bæredygtighedsstrategi 2020 og Klima- og Energipolitikken.
Handleplanen skal sikre, at den bæredygtige udvikling sættes i gang gennem konkrete initiativer i de forskellige fagområder i organisationen, og blandt borgere og virksomheder i Svendborg Kommune. Der foregår allerede mange relevante initiativer rundt omkring i organisationen. De medtagne initiativer er prioriteret af fagområderne.
Handleplanen indeholder initiativer og målsætninger indenfor hver af de 8 af FN’s verdensmål, som er medtaget i Bæredygtighedsstrategi 2020. Den bæredygtige udvikling skal ses som en proces, der er i konstant udvikling. Handleplanen skal derfor evalueres og revideres årligt.
CO2-reduktionsplan
Administrationen har udarbejdet en tilhørende CO2-reduktionsplan indeholdende tiltag på to niveauer: virksomheds- og geografisk niveau. Planen knytter sig hovedsagelig til verdensmål 13, men inddrager også verdensmål 9, 11, 12, 15 og 17, da disse mål bidrager til CO2-reduktion. CO2-reduktionsplanen er vedlagt som bilag 2.
Virksomhedsniveauet bygger på Svendborg Kommunes CO2-opgørelse for kommunen som virksomhed, og delmålet for 2025 er derfor 75% omstilling til vedvarende energi (VE) og 100% VE i 2030. Initiativer omhandler transport (inkl. færgedrift), energiforbrug, skovrejsning og adfærd.
Det geografisk niveau bygger på Svendborg Kommunes CO2-opgørelse for kommunen som geografisk enhed, og delmålet for 2025 er derfor 50% omstilling til VE og 100% VE i 2040. Initiativerne for denne del af reduktionsplanen omhandler transport, energi, erhverv, spildevand og adfærd.
Der er en del usikkerheder knyttet til estimaterne for økonomien både på virksomhedsniveau og geografisk niveau. For at kende den nøjagtige økonomi skal der indhentes tilbud for hvert initiativ. For nogle initiativer er usikkerhederne så store, at administrationen ikke har estimeret udgiften.
Desuden er der en del af initiativerne, som er meget afhængig af national lovgivning og afgiftsregulering. Eksempelvis er det usikkert, hvor hurtigt salget af elbiler tager fart, om overskudsvarme kan anvendes i fjernvarme, og hvilken teknologiudvikling der sker eksempelvis i landbruget.
Grøn strøm
Miljø- og Naturudvalget besluttede den 5. maj at drøfte om køb af grøn strøm kan indregnes i CO2-reduktionen. Som led i aftalen med Danmarks Naturfredningsforening (DN) om Klimakommune Plus+, indsender Svendborg Kommune hvert år en CO2-opgørelse til DN. DN tillader ikke, at grøn strøm medregnes som et CO2-reducerende tiltag i afrapporteringen.
Administrationen anbefaler derfor, at Svendborg Kommune ikke medregner grøn strøm i CO2-reduktionen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Målsætningerne i handleplanen frem til 2025 er vurderet overvejende mulige at opnå indenfor de nuværende økonomiske rammer. Initiativer, der rækker videre end dem, der fremgår af handleplanen for 2025 forudsætter særskilte bevillinger.
Målsætningerne frem mod 2030 i CO2-reduktionsplanen kræver for størstedelen af initiativerne særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Det besluttes, at CO2-reduktionsplanen under Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 kvalificeres ved Svendborg Kommunes deltagelse i Region Syddanmarks ”DK2020 projekt” forud for planernes endelig vedtagelse.
Sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på at anvise finansiering til deltagelse i projektet.
Liste V og Løsgænger Jens Munk kan ikke tilslutte sig beslutningen, idet indkøb af grøn strøm ønskes medindregnet i kommunens CO2 regnskab.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-06-2020
Indstilles, idet der tages stilling til finansieringen i forbindelse med de politiske forhandlinger om budget 2021. Liste V var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Natur- og Miljøudvalget.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Byrådet den 30-06-2020
Udgik.
Afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltog Helle Caspersen (V).
Punkt 6 Redegørelse for CO2-udledning fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme i 2018
+Beslutningstema
Der orienteres om administrationens redegørelse for CO2-udledning fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme i 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Miljø- og Naturudvalget
- Tager redegørelsen for CO2-udledning fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme i 2018 til efterretning.
Sagsfremstilling
Miljø- og Naturudvalget har på udvalgsmøde den 5. maj anmodet administrationen om at redegøre for følgende:
- Hvor meget CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme set i forhold til hvor meget varme og elektricitet, der blev leveret til kunderne. Beregning bedes opgjort i tabelform.
- Hvor stor var den reelle CO2-emission fra fjernvarme fra Svendborg Fjernvarme i 2018.
- Hvor mange tons CO2 blev der i 2018 udledt fra Svendborg Kraftvarme?
CO2-udledningen fra de to virksomheders produktion af varme og el i 2018 er opstillet i følgende tabel:
| Varme | Varme | El | El | Varme + El (tons CO2) |
Svendborg Fjernvarme Brændsler forbrugt:
|
85 |
15.186 |
7 |
2.491 |
17.677 |
Svendborg Kraftvarme Brændsler forbrugt:
|
100 |
15.202 |
22 |
6.816 |
21.988 |
I alt | 185 | 30.388 | 29 | 9.307 | 39.665 |
*Emissionsfaktorer anvendt er oplyst af Energinet/Energistyrelsen.
Når der efterfølgende fratrækkes et varmetab på 22,2 % i nettet på vej ud til kunderne, vil Svendborg Fjernvarme reelt levere 144 GWh til kunderne. Emissionsfaktoren for Svendborg Fjernvarmes varme i 2018 kan derfor beregnes til: 30.388 tons CO2/144 GWh = 211 g CO2/GWh.
Der har under gennemgang af alle brændselskilder og emissionsfaktorer vist sig nogle fejl i de data og beregninger, kommunen har anvendt. Det drejer sig om:
- Fejl i dataark fra Energistyrelsen, hvor fordelingen af brændselskilderne anvendt til henholdsvis varmeproduktion og elproduktion var forkert. Der er rettet henvendelse til Energistyrelsen herom.
- Manglende indregning af et varmetab i fjernvarmenettet. Netop den del af CO2-opgørelsen har en ekstern konsulent varetaget for Svendborg Kommune gennem de sidste 5 år. De seneste 3 år er varmetabet ved en fejl ikke indregnet. Konsulenten har anerkendt fejlen og genberegnet emissionsfaktoren (også for Stenstrup og Skårup Fjernvarme).
Fejlene betyder, at emissionsfaktoren for fjernvarme modtaget fra Svendborg Fjernvarme, Stenstrup Fjernvarme og Skårup Fjernvarme i 2018 reelt er større end angivet i CO2-opgørelsen. Det betyder, at den totale CO2-udledning for kommunen som virksomhed i 2018 reelt var 1.218 tons højere end den offentliggjorte.
Udviklingen i CO2-udledning fra 2017 til 2018 er også genberegnet. Resultatet er en stigning på 16%. Den offentliggjorte stigning var på 9%.
Som bilag 1 er vedlagt en opdateret CO2-opgørelse. Den vil blive lagt på hjemmesiden og sendt til Danmarks Naturfredningsforening.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Redegørelse tages til efterretning.
Punkt 7 Tilføjelse af nyt afsnit om "CO2-konsekvensvurdering som led i sagsfremstillinger til det politiske niveau"
+Beslutningstema
Der er politisk fremført ønske om, at der i forbindelse med sagsfremstillinger foretages en administrativ konsekvensvurdering af sagens betydning for kommunens CO2-opgørelse. Der forelægges et forslag til et forsøg med at indarbejde en CO2-konsekvensvurdering i fremtidige sagsbehandlinger. Efter forsøgsperioden evalueres forslaget med henblik på en tilretning og eventuel permanentgørelse.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Miljø- og Naturudvalget godkender med endelig vedtagelse i Økonomiudvalget,
- At der indføres en forsøgsordning med retningslinjer for, at alle dagsordenspunkter screenes og vurderes for konsekvenser i forhold til CO2-udslippet.
- At der i forbindelse med sager med en væsentlig konsekvens for CO2-udslippet, sikres orientering til Miljø- og Naturudvalget.
Sagsfremstilling
I forbindelse med seneste revision af Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik besluttede Byrådet, at alle direktørområder, kommunale institutioner og selskaber på linje med at vurdere økonomiske konsekvenser af ændringer og politiske beslutninger, også skal vurdere væsentlige konsekvenser for CO2-udslippet i kommunen som virksomhed og som geografisk område. I de sager, hvor der er væsentlige konsekvenser for CO2-udslippet, orienteres Miljø- og Naturudvalget, således, at ændringer indgår i den årlige CO2-reduktionsplan. Endvidere besluttede Økonomiudvalget, at administrationen anmodes om at udarbejde et konkret forslag til retningslinjer for vurdering af konsekvenser af CO2-udslippet til politisk godkendelse.
Administrationen foreslår en forsøgsordning med retningslinjer for, at alle dagsordenspunkter screenes og vurderes for konsekvenser i forhold til CO2-udslippet. Alle dagsordenspunkter tilføjes et afsnit med titlen:
- ”CO2-konsekvensvurdering”
I afsnittet skal der screenes og vurderes for, om punktets indstilling har indflydelse på CO2-udslippet. Hvis indstillingen resulterer i, at CO2-udslippet øges, skal der redegøres for konsekvenserne af beslutningen. Såfremt CO2-udslippet er væsentligt, skal Miljø- og Naturudvalget orienteres om sagen.
Administrationen foreslår, at der foretages en screening af, om den politiske beslutning vil påvirke CO2-udslippet i forhold til følgende parametre:
- Opvarming
- El-forbrug
- Transport
- Øvrige udledninger af CO2
Opvarmning: Ændringer i forbrug af olie, naturgas eller fjernvarme.
El-forbrug: Ændringer i forbrug af elektricitet i kontor/administration/institutioner eller andet.
Transport: Ændringer i energiforbrug af fx. diesel, benzin og el til Svendborg Kommunes egne eller leasede køretøjer (fx personbiler, varebiler, busser, lastbiler og færger).
Øvrige udledninger af drivhusgasser: Ændringer i CO2-udslippet som følge af indkøb af nye produkter, byggeri, anlæg eller andre ændrede tiltag.
Screeningen foretages på baggrund af nedenstående skema:
| Som virksomhed: Øget udslip af CO2 | Som geografisk enhed: Øget udslip af CO2 |
Opvarmning | Ja/nej | Ja/nej |
El-forbrug | Ja/nej | Ja/nej |
Transport | Ja/nej | Ja/nej |
Øvrige udledninger af drivhusgasser | Ja/nej | Ja/nej |
Hvis screeningen viser, at beslutningen vil medføre et større CO2-udslip, skal der foretages en konkret vurdering af udslippets størrelse. Sagsbehandleren skal indhente tal for energiforbrug og kan derefter bede Natur og Miljø om en omregning til CO2-ekvivalenter.
Vurderes CO2-udslippet at være væsentligt, skal Miljø- og Naturudvalget orienteres om beslutningen. Natur og Miljø kan være behjælpelig med at vurdere, om udslippet er væsentligt.
Administrationen foreslår, at forsøgsordningen udføres i oktober til december 2020, hvorefter den evalueres, justeres og evt. permanentgøres.
Forud for igangsætning af forsøgsordningen orienteres alle fagområder, og der sikres introduktion til den nye opgave i relation til sagsfremstillingerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forsøgsordningen vil trække på ekstra ressourcer i administrationerne, særligt i Natur- og Miljø, hvorfor opgaven forudsætter tilførsel af ekstra ressourcer eller nedprioritering af andre opgaver indenfor den eksisterende budgetramme.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Indstillingen godkendes og oversendes til Økonomiudvalgets vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-06-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 8 Skiftekærmøllerne - VVM-tilladelse til vindmøller ved Ny Søby, Tåsinge
+Beslutningstema
Beslutning om, at Svendborg Kommune meddeler VVM-tilladelse for vindmøller ved Ny Søby, Tåsinge (Skiftekærmøllerne).
Miljø- og Naturudvalget har kompetence til at beslutte, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøller ved Ny Søby, dog under forudsætning af, at Byrådet træffer beslutning om at vedtage kommuneplantillæg 2017.13 og lokalplan 637.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at:
- VMM-tilladelse til etablering af to vindmøller ved Ny Søby meddeles under forudsætning af, at Kommuneplantillæg 2017.13 og lokalplan 637 vedtages endeligt i Byrådet (d. 30. juni 2020).
- høringssvar besvares, som foreslået i den vedlagte hvidbog.
Sagsfremstilling
Baggrund
Vindmøllerne blev sat op i oktober 2017 i overensstemmelse med det daværende plangrundlag. Plangrundlaget blev i december samme år underkendt af Planklagenævnet på grund af manglende miljøvurdering. Miljø- og Fødevareklagenævnet traf samtidig afgørelse om, at projektet var omfattet af krav om miljøvurdering. Klagenævnene har vurderet, at der skal gennemføres en konsekvensvurdering af påvirkningen af NATURA 2000 området og særligt beskyttede arter i overensstemmelse med reglerne for beskyttelse af international natur (- habitatbekendtgørelsen). Når der er krav om en konsekvensvurdering er der samtidig krav om, at planer og projekt skal omfattes af en miljøvurdering.
Der er med udgangspunkt i en miljøvurdering af vindmøllerne ved Ny Søby på Tåsinge, Skiftekærmøllerne, udarbejdet en VVM-tilladelse - vedlagt som bilag 1.
For en oversigt over den samlede proces for vindmøllerne ved Skiftekær henvises til bilag 6 ”Samlet proces for Skiftekærmøllerne 2012 til 2020”.
Den nuværende plan- og miljøvurderingsproces blev indledt i april 2018.
- April 2018 – Første offentlige høring, inkl. borgermøde.
- Juni 2018 – Opsamling på første høring. Teknik og Erhvervsudvalget beslutter at fortsætte plan- og miljøvurderingsprocessen, Miljø- og Naturudvalget orienteres.
- Marts 2020 – Byrådet godkender, at forslag til planer, miljøvurderinger, samt udkast til VVM-tilladelse sendes i offentlig høring – se bilag 5 ”byrådets beslutning af 31. marts 2020”
- April/maj 2020 – Anden offentlige høring, inkl. digitalt infomationsmøde.
Følgende materiale har været fremlagt i offentlig høring i perioden d. 1. april 2020 til og med d. 27. maj 2020.
- Forslag til kommuneplantillæg 2017.13
- Forslag til lokalplan 637
- Miljøvurdering af planerne
- Miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet
- Udkast til VVM-tilladelse
Høringssvar og hvidbog
Der er indkommet i alt tre høringssvar fra borgere på Tåsinge.
Der er ikke indkommet høringssvar fra andre myndigheder.
Høringssvarene omhandler følgende temaer:
- Støj
- Natura 2000 og særligt beskyttede arter
- Alternative placeringer
- Strandbeskyttelseslinjen
- Fremadrettet kontrol med vindmøllerne
- Vindmøllernes harmoniforhold
- Værditabsordningen
- Proces
Høringssvarene gengives som resumé i bilag 2 - ”Hvidbog”. Her findes også et forslag til samlet svarnotat. De originale høringssvar er desuden vedlagt som bilag 3 - ”Samlede høringssvar”.
Ændringer på baggrund af høringssvar
De indkomne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i miljøvurderinger, plangrundlaget eller VVM-tilladelsen.
Miljøvurdering af planer og projekt
Planlægningen for vindmøller og det konkrete projekt er som nævnt tidligere omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet to miljøvurderinger, og i overensstemmelse med miljøvurderingsloven er miljøvurderingen af planerne udarbejdet af Svendborg Kommune (Miljørapport) og miljøvurderingen af projektet af ansøger (Miljøkonsekvensrapport, bilag 4).
Miljøvurderingen af planerne indgår i plangrundlaget, som behandles af Teknik- og Erhvervsudvalget og Byrådet. Planer med tilhørende miljøvurdering fremgår af Teknik- og Erhvervsudvalgets dagsorden til mødet d. 18. juni 2020. Miljøvurderingen af planerne konkluderer, at kommuneplantillæg og lokalplan kan realiseres, uden at det vil medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Miljøvurderingen af projektet konkluderer, at projektet kan realiseres uden at medføre væsentlige påvirkninger af miljøet. Miljøvurderingen er kvalitetssikret af administrationen, og danner grundlag for den vedlagte VVM-tilladelse til vindmøller.
De overordnede emner, der er behandlet i miljøvurderingen af projektet er påvirkning af:
- Befolkning i forhold til støj, skyggekast og visuel påvirkning
- Natur og særligt beskyttede arter
- Landskab
- Klima
Forud for miljøvurderingen er der udarbejdet en konsekvensvurdering efter habitatreglerne for påvirkning af NATURA-2000 området ” Det Sydfynske Øhav” samt arter, der kræver særlig beskyttelse (bilag 4 arter). Det er konkluderet, at der ikke er nogen påvirkning af arter, der er udpeget for NATURA 2000 området, og heller ikke af Bilag 4-arter. Vurderingen indgår som grundlag for miljø-vurderingerne, og er vedhæftet som bilag til disse rapporter.
VVM-tilladelse
VVM-tilladelsen er udarbejdet med udgangspunkt i det ansøgte projekt, og miljøvurderingen af projektet.
Tilladelsen indeholder vilkår om egenkontrol (overvågning), hvilket betyder, at mølleejerne skal kunne fremlægge data, der sandsynliggør, at den godkendte drift overholdes. Derudover er møllerne omfattet af de generelle regler om tilsyn jf. vindmøllebekendtgørelsen. Egenkontrollen er en oversigt over vindmøllernes drift gennem året, mens et tilsyn vil være et øjebliks-billede af den aktuelle drift.
Desuden er der i VVM-tilladelsen fastsat vilkår om, at ved ophør af driften af møllerne skal alle bygningselementer fjernes.
Eventuelle ændringer af det ansøgte projekt, skal som udgangspunkt screenes for, om der skal gennemføres en ny miljøvurdering. Det gælder dog ikke, hvis miljøpåvirkningen er uændret i forhold til den netop gennemførte miljøvurdering.
Den videre proces
Byrådet forventes, at træffe beslutning om plangrundlaget for vindmøllerne ved Skiftekær d. 30. juni 2020.
Hvis der træffes politisk beslutning om at give mulighed for vindmøller ved Skiftekær, vil administrationen efterfølgende offentliggøre afgørelser og bilag inkl. klagevejledning.
Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til hvidbogen, som svar på deres indsigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede udgifter til udarbejdelse af kommuneplantillæg 2017.13 samt lokalplan 657 med tilhørende miljøvurderinger og VVM-tilladelse for to vindmøller ved Skiftekær er finansieret indenfor administrationens budget.
Lovgrundlag
Lov om miljøvurdering af planer og programmer samt konkrete projekter (VVM)
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 9 Administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Vedtagelse af administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at
- forslag til administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune godkendes.
Sagsfremstilling
Som følge af, at Svendborg Kommune er blevet myndighed for sager om kystbeskyttelse indenfor kommunens grænser, har administrationen udarbejdet et forslag til administrationsgrundlag for kystbeskyttelse – se vedlagte Bilag 1 Version 1.0 Administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune.
Af administrationsgrundlaget fremgår den lovhjemmel, som kommunen har fået til at behandle kystsager og en beskrivelse af hvilke hensyn, som skal afvejes ved vurdering af hver enkelt sag om kystbeskyttelse.
I administrationsgrundlaget er også medtaget byrådets mål og retningslinjer for kysterne fra gældende kommuneplan KP17 samt en beskrivelse af procedure for sagsbehandling af en kystbeskyttelsessag.
Status på kystsager
Svendborg Kommune fik ved myndighedsoverdragelsen den 1. september 2018 overdraget syv ikke-afsluttede sager fra Kystdirektoratet. Heraf var to ansøgninger og fem var anmeldelser. Ansøgningerne er afsluttet samt en lovliggørelsessag. Resten af lovliggørelsessagerne er ikke afsluttet.
Der tilgik ikke ekstra ressourcer til kommunen i forbindelse med myndighedsoverdragelsen.
Efter den 1. september 2018 er der indgået mange forespørgsler om kystbeskyttelse fra lodsejere af kystmatrikler og afholdt møder med flere grundejerforeninger (Stokkebæk Strand, Klintholm Strand, Elsehoved, Smørmosen) ligesom der er indgået flere borgeranmeldelser om udført kystbeskyttelse.
Det har resulteret i en række nye sager heraf seks anmeldelser (to er afsluttet) og fem ansøgninger (ansøgninger mangler oplysninger eller er ikke indgået endnu).
Sagerne har typisk omhandlet hård kystbeskyttelse ved skråningsbeskyttelse/stenkastning.
Svendborg Kommune har oparbejdet en del erfaring med behandling af kystbeskyttelsessager og har pt. truffet fem afgørelser, hvoraf én er påklaget og efterfølgende stadfæstet ved Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Som følge heraf og med udspring i lovgrundlag, uddannelsesforløb ved Kystdirektoratet og viden om deres praksis, er nærværende udkast til administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune (Bilag 1 Version 1.0 Administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune) blevet udarbejdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kun ved kommunale fællesprojekter (kystbeskyttelseslovens kapitel 1a-projekter), kan der være direkte afledte økonomiske konsekvenser for kommunen – se nærmere beskrevet i Bilag 1 Version 1.0 Administrationsgrundlag for kystbeskyttelse i Svendborg Kommune.
Ressourcer til kommunens sagsbehandling afholdes indenfor de eksisterende økonomiske rammer.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse om kystbeskyttelse, LBK nr 57 af 21/01/2019, § 3, stk. 1
Lovbekendtgørelse om miljøvurdering, LBK nr 1225 af 15/10/2018, bilag 2, pkt. 10k
Bekendtgørelse om kysthabitat, Bek nr 654 af 19/05/2020, § 3, stk. 1
Lov om klageadgang LOV nr 646 af 19/05/2020
Inklusion af anden lovgivning som:
Bekendtgørelse af lov om planlægning LBK nr 287 af 16/04/2018
Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse LBK nr 240 af 13/03/2019
Bekendtgørelse af lov om skove LBK nr 315 af 28/03/2019
Bekendtgørelse af lov om vandløb LBK nr 1217 af 25/11/2019.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Indstillingen godkendes.
Punkt 10 Venstres byrådsgruppe
+Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe
Sagsfremstilling
Venstres byrådsgruppe anmoder om, at følgende behandles på Miljø- og Naturudvalgets møde den 16. juni 2020:
”Venstres byrådsgruppe ønsker pkt. 10 fra MNU udvalgets dagsorden den 5. Maj 2020 optaget på dagsordenen ved næste møde i MNU.
Der blev ved mødet besluttet, at der ikke kan dispenseres fra retningslinjerne i denne sag. Den beslutning ønsker Venstre ændret.
Der er udarbejdet retningslinjer for bade- og bådebroer i Svendborg Kommune. Disse administreres der efter, og der i dette regelsæt mulighed for dispensationer i konkrete tilfælde, hvor det giver mening. Administrationen har, siden disse retningslinjer blev vedtaget, administreret efter disse retningslinjer og har herunder lagt et niveau, som på udmærket vis svarer til de politiske ønsker.
Da udvalget er enige om, at zoneinddelingen på pågældende strækning er forkert, Har udvalget besluttet, at den pågældende strækning ændres fra rød zone til gul zone.
Det indstilles til udvalgets beslutning at:
Beslutningen om ikke at dispensere i det konkrete tilfælde annulleres, og administrationen anmodes i stedet om at behandle spørgsmålet om dispensation ud fra sædvanlig administrationspraksis, herunder at vurdere sagen ud fra regelsættet for Gul Zone.”
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Det besluttes at annullere beslutningen om ikke at dispensere i det konkrete tilfælde, og administrationen anmodes i stedet om at behandle spørgsmålet om dispensation ud fra sædvanlig administrationspraksis, herunder at vurdere sagen ud fra regelsættet for Gul Zone.
Liste Ø kan ikke tilslutte sig beslutningen.
Henrik Nielsen (V) forlod mødet under punktets behandling, idet han blev erklæret for inhabil.
Punkt 11 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Kommende større sager:
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der orienteres om budgetopfølgning per 31.maj. Det forventede regnskab afviger ikke fra det forventede regnskab per 31.marts, og områdets budget og udgifter forventes fortsat at balancere.
Der orienteres om et kommende privat naturprojekt ved Bjørnemose Sædegård.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-06-2020
Orienteringen tages til efterretning