Kommunalbestyrelsen
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Der var ingen spørgsmål.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B). Kommunalbestyrelsen godkendte dette.
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling. Liste Ø foreslog, at det lukkede punkt på tillægsdagsordenen blev opdelt i et åbent punkt, der handlede om bemyndigelse til borgmesteren mv. og et lukket punkt omhandlede den resterende del.
Man stemte om forslaget fra liste Ø.
For stemte: 3 (Ø)
Imod stemte: 26 (A, V, C, F, B og O)
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Frigivelse af anlægsmidler til vandløbsrestaurering
+Beslutningstema
Frigivelse af anlægsmidler til vandløbsrestaureringer i Hørup Å, Stokkebækken, Tange Å og i Nørreskov Bæk.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der meddeles og frigives en samlet anlægsbevilling på 5.673.390 kr i 2023 til realisering af fire vandløbsprojekter, som finansieres med 5.496.390 kr. af staten, EU-midler, 143.000 kr. fra Havørred Fyn og 34.000 kr. fra Svendborg Kommune.
- At Svendborg Kommunes egenfinansiering på 34.000 kr. finansieres af rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften.
Sagsfremstilling
Vandplanindsatserne er udpeget i statens vandplan gældende for Det Sydfynske Øhav for perioden (2015-2021). Kommunerne er forpligtet til at gennemføre disse indsatser jævnfør aftale mellem KL og staten.
Vandplanprojekterne finansernes af midler fra staten og EU mens Havørred Fyn-projekterne finansernes af Havørred Fyn med 20% medfinansiering fra kommunen.
Staten og Havørred Fyn har allerede givet tilsagn til at støtte projekterne. Den kommunale finansiering af projekterne er begrænsede og dækkes af rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften.
Administrationen anbefaler at igangsætte anlægsprojekter i fem vandløb i Svendborg Kommune i 2023. Formålet er at restaurere vandløbene så miljøtilstand samt gyde- og opvækstforholdene for havørreder bliver forbedret, jævnfør henholdsvis vandområdeplanens indsatsprogram og Havørred Fyns strategi. Indsatser i både Hørup Å og Stokkebækken er af tekniske årsager samlet i et projekt.
Projektet i Nørreskov Bæk gennemføres som frivilligt arbejde af Svendborg Sportsfiskerforening med støtte fra Havørred Fyn og Svendborg Kommune.
Projekternes økonomi fremgår af nedenstående tabel.
| ANLÆGSBUDGET | |||
PROJEKT | Staten/EU | Havørred Fyn | Svendborg Kommune | Samlet budget |
Hørup Mølle, Spærring ved Lundsbro, Hørup Å og Stokkebækken | 5.054.770 kr.
| 0 kr. | 0 kr. | 5.054.770 kr.
|
Tange Å – Havørred Fyn-projekt | 0 kr. | 108.000 kr. | 27.000 kr. | 135.000 kr. |
Tange Å - Vandplanprojekt | 441.620 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 441.620 kr. |
Nørreskov Bæk | 0 kr. | 35.000 kr. | 7.000 kr. | 42.000 kr. |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften til projekterne finansernes primært af eksterne midler. Svendborg Kommunes andel, i alt 34.000 kr. til Havørred Fyn-projekterne finansieres inden for rådighedsrammen til vandløbsvedligeholdelse på driften, som samtidig flyttes til anlæg for 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Punktet har ikke konsekvenser i forhold til udledning af CO2.
Lovgrundlag
Vandløbsloven og Lov om vandplanlægning.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 3 Garanti til private vandværker om efterfinansiering af nedlæggelse af overflødige brandstandere
+Beslutningstema
I Svendborg Kommune er der omkring 550 brandstandere, som vurderes utidssvarende i forhold til Beredskab Fyns behov. Der blev til Budget 2022-2025 prioriteret et anlægstema vedrørende nedlæggelse af de overflødige brandstandere, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Budget 2022 - Brandhaner). Der blev tildelt 500.000 kr. i hvert af årene. Grundet besparelser blev bevillingen imidlertid tilbagerullet igen i samme periode i forbindelse med en samlet anlægsreduktion vedtaget i Økonomiudvalget den 21. juni 2022, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Konsekvens ved realisering af helt eller delvist anlægsstop 2022-2026). Der er afsat 522.000 kr. i 2023-priser igen fra budget 2026.
De private vandværker vil alligevel gerne så hurtigt som muligt iværksætte sløjfningerne, hvis der er kommunal garanti for, at pengene tilbagebetales fra 2026-2029.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der gives en kommunal garanti for, at de private vandværker kompenseres for udgifter til sløjfning af overflødige brandstandere i perioden 2023-2025 på indtil 2 mio. kr. i budgetårene 2026-2029.
Sagsfremstilling
Det er opgjort, at der findes omkring 640 brandstandere i hele kommunen inkl. ca. 130 ved de private vandværker. Beredskabet har tilkendegivet, at de kun har interesse i at anvende ca. 10% af de eksisterende standere (svarende til ca. 60-70 standere). Derudover har vandværkerne i nogle tilfælde interesse i at bevare enkelte standere til udskylning med videre. Der er derfor samlet set omkring 550 brandstandere, som bør sløjfes.
Brandstandere, der ikke længere bliver brugt af beredskabet, risikerer at frostsprænges. I yderste konsekvens kan manglende udskylning og vedligeholdelse medføre, at vandkvaliteten til forbrugerne bliver dårlig på grund af bakterier og jernudfældninger i det blinde ledningsstykke fra vandværkernes ledning og frem til brandhanen. Den manglende vedligeholdelse er derfor ikke i overensstemmelse med Vandforsyningsplanens og Kommuneplanens målsætninger på vandforsyningsområdet om god drikkevandskvalitet og sikker vandforsyning.
Brandstanderne er kommunal ejendom, og sløjfningen af standerne er dermed også en kommunal udgift. I lyset af konsekvenserne af manglende vedligeholdelse, er det ikke en acceptabel løsning at undlade at vedligeholde standerne og de overflødige stande bør fjernes løbende. Af de ca. 550 brandstandere, som bør sløjfes, er de 418 i Vand & Affalds forsyningsområde. Standerne bør vedligeholdes årligt, men ikke alle vandværker gør dette.
Økonomi til sløjfning af brandstanderne.
På grund af manglende vedligehold af brandstanderne, blev der i et anlægstema til Budget 2022-2025 vedtaget, at afsætte 500.000 kr. årligt til nedlæggelse af overflødige brandstandere. Det blev dog i starten af 2022 besluttet at tilbagerulle bevillingen i samme periode på grund af anlægsbesparelser. Dette har vandværkerne udtrykt bekymring og utilfredshed med, senest i Vandrådets nyhedsbrev (Bilag 3. 2022 – Svendborg Vandråds Nyhedsbrev - December 2022).
De private vandværker var allerede langt med planerne om at kortlægge og nedlægge de overflødige brandstandere og har derfor udtrykt et ønske om at fortsætte med planerne. Da nedlægningen af brandstanderne er en kommunal opgave, skal omkostningerne afholdes af kommunen, men vandværkerne har tilbudt at lægge pengene ud. Vandværkerne har derfor efterspurgt en garanti for, at de udgifter vandværkerne lægger ud for kommunen, vil blive tilbagebetalt fra 2026-2029.
Ved de private vandværker er der kortlagt ca. 130 overflødige brandstandere, hvoraf de 75 ikke vedligeholdes i dag. Der er iværksat et samarbejde med Beredskab Fyn om endeligt at identificere, hvilke brandstandere Beredskabet ønsker at bevare. Der foreligger endnu ikke en færdig plan. Arbejdet skal naturligvis koordineres med vandværkerne inden sløjfningerne begyndes. Ifølge vandværkerne koster sløjfningen af en brandstander omkring 25.000 kr. Hvis der lægges til grund, at der er tale om en sløjfning af alle 75 brandstandere i perioden 2023-2025, vil der være behov for at stille en garanti på et beløb på 1,875 mio. kr., til tilbagebetaling til vandværkerne fra 2026-2029. Beløbet ligger indenfor en samlet ramme på 2 mio. kr. for budgetperioden.
Den samlede omkostning til sløjfning af alle kommunens overflødige brandstandere er estimeret til 13,75 mio. kr. Med den nuværende afsatte ramme på 522.000 kr. i 2023 priser fra 2026 rækker sløjfningsperioden derfor langt ud over næste budgetperiode (knap 26 år). Vandværkerne vil dog også fjerne nogle af brandstanderne, når de alligevel skal renovere ledningsstrækninger, ligesom de er interesserede i at overtage enkelte af brandstanderne for at anvende dem til udskylning og prøvetagninger. Den samlede omkostning kan derfor forventes at blive mindre, og der kan, ved ledningsfornyelser, være forholdsvis store besparelser i byområder, hvor standerne står tæt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede anlægsomkostninger anslås til ca. 13,75 mio. kr., og med et årligt budget fra 2026 på 522.000 kr. i 2023-priser, vil det tage ca. 26 år at nedlægge alle brandstandere.
CO2-Konsekvensvurdering
Beslutningen har ingen CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Vandforsyningsloven.
Beredskabsloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 4 Vejstrup Forsamlingshus - ansøgning om kommunegaranti
+Beslutningstema
Vejstrup Forsamlingshus genfremsender ansøgning om kommunegaranti på 700.000 kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget, at indstille til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen,
- at ansøgningen om lånegaranti skal bevilges.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget behandlede på møde den 2. maj 2022 ansøgning fra Vejstrup Forsamlingshus om kommunegaranti på 700.000 kr. Ansøgningen blev videresendt til budgetdrøftelserne, men blev ikke fremmet ved budgetforliget for budget 2023. Vejstrup Forsamlingshus genfremsender hermed ansøgning.
Vejstrup Forsamlingshus er under forvandling til at blive et moderne forsamlingshus og et fællesskabende mødested for Vejstrup.
I 2018 var Vejstrup Forsamlingshus nødlidende, både i forhold til aktiviteter og økonomi. Foreningerne Vejstrup Forsamlingshus og Vejstrup Borgerforening fusionerede og samtidig blev der igangsat en ny foreningsstruktur omkring forsamlingshuset. Der er en overordnet bestyrelse og underliggende arbejdsgrupper, der har til opgave at stå for de aktiviteter, som borgerne i Vejstrup og omegn efterspørger. Der er etableret 18 arbejdsgrupper med opgaver som spænder fra fællesspisning, foredrag, koncerter, yoga, seniorgymnastik, fastelavn- og julearrangementer, udlejninger, vedligeholdelse, bæredygtighed mm. I alt er der ca. 45 frivillige borgere involveret i arbejdet omkring Vejstrup Forsamlingshus.
Den nye struktur og den øgede aktivitet har hurtigt rejst et ønske om at opdatere og fremtidssikre Vejstrup Forsamlingshus.
Foreningen og Gråbrødre Arkitekter har i samarbejde med borgerne i Vejstrup, via 3 borgermøder udviklet et forslag til fremtidens hus.
Foreningen har siden ultimo 2020 været i gang med at søge midler til projektet.
På nuværende tidspunkt er der modtaget tilsagn om 2.858.000 kr. fordelt på følgende måde:
Folkeaktier, tegnet i Vejstrup (450 borgere) | 565.000 kr. |
Svendborg Kommune. Lokalpuljen | 500.000 kr. |
Svendborg Kommune, Staten, Landbyfornyelsespuljen | 1.540.000 kr. |
Fonden Fynske Bank | 125.000 kr. |
SEAF | 20.000 kr. |
Andelskassen | 8.000 kr. |
Potentialeplanspuljen | 100.000 kr. |
I alt | 2.858.000 kr. |
Projektets anlægssum udgør 5.5 mio. kr. excl. moms.
Et tilsagn om kommunegaranti på 700.000 kr. vil være et væsentligt bidrag til at opfylde ambitionerne for et nye fremtidssikret forsamlingshus i Vejstrup.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt kommunen stiller lånegaranti på 700.000 kr., vil der skulle deponeres et tilsvarende beløb.
Finansiering kan enten ske ved eventuel ledig låneramme ved regnskabsafslutningen, der udgør 11,4 mio. kr. excl. eventuel finansiering af deponering for lånegaranti overfor Thurø Sejlklub eller fra risikopuljen
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Lånebekendtgørelsen.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Opfølgning efter KFU's møde 09.01.2023
Finansiering kan enten ske ved eventuel ledig låneramme ved regnskabsafslutningen for 2022, eller fra risikopuljen for 2023, der udgør 8,7 mio. kr. forudsat, der er fragået 2,7 mio. kr. til finansiering af deponering vedrørende lånegaranti til Thurø Sejlklub. Garantien blev besluttet på Kommunalbestyrelsens møde den 20.12.2022.
Til sikkerhed for den økonomiske risiko det er at stille en garanti, har Svendborg Kommune mulighed for at sikre sig pant i ejendommen. Jævnfør gældende praksis i Svendborg Kommune optager kommunen pant i ejendommen, svarende til lånegarantien. Alle afledte udgifter hertil påhviler forsamlingshuset.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 09-01-2023
Indstillingen godkendtes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 5 Etablering af § 60-selskab om madproduktion med Langeland Kommune
+Beslutningstema
Etablering af § 60-selskab om madproduktion med Langeland Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Senior, Social- og Sundhedsudvalget overfor Kommunalbestyrelsen anbefaler,
- at Svendborg Kommune etablerer et § 60-selskab (60a-selskab) i samarbejde med Langeland Kommune vedr. produktion af ernæringsrigtig kølemad til ældre borgere.
- at ældrechefen, og ved ældrechefens eventuelle fravær dennes stedfortræder, udpeges som bestyrelsesmedlem for § 60a selskabet.
Sagsfremstilling
I efteråret 2019 indgik Langeland Kommune og Svendborg Kommune en samarbejdsaftale vedrørende madproduktion. Ordningen trådte i kraft 1. november 2019. Efterfølgende offentliggjorde daværende Social- og Indenrigsministerium en udtalelse, hvor de erklærede samarbejdet mellem Randers og Norddjurs Kommune for ulovligt. Samarbejdet mellem Langeland og Svendborg Kommune lænede sig tæt op ad samarbejdet mellem Randers og Norddjurs Kommune. Ministeriets udtalelse betød, at samarbejdet mellem Langeland og Svendborg Kommune også var ulovligt. Siden har begge kommuner arbejdet for at lovliggøre samarbejdet.
Administrationen har løbende været i kontakt med Ankestyrelsen i forhold til at anmode om forlængelse af fristen for ophør af samarbejde om madproduktion, idet Indenrigs- og Boligministeriet arbejdede med et lovforslag, som udvidede kommuners adgang til at indgå i kommunale driftssamarbejder, der som udgangspunkt omfattede alle driftsopgaver. På grund af manglende politisk flertal blev lovforslaget aldrig fremsat, og på den baggrund kunne Ankestyrelsen ikke imødekomme administrationens seneste anmodning om fristforlængelse. Ankestyrelsen besluttede i deres afgørelse, at samarbejdsaftalen mellem Langeland og Svendborg Kommune skal ophøre senest den 1. juli 2023 eller lovliggøres inden for samme frist.
Samarbejdet kan lovliggøres ved etablering af et § 60-selskab.
Etablering af et § 60-selskab
Et § 60-selskab er et samarbejde mellem kommuner, hvor deltagerkommunerne afgiver kompetence til at varetage netop de opgaver, der med vedtægterne overføres til selskabet. Ved at etablere et § 60-selskab placerer deltagerkommunerne en opgave fra kommunerne til selskabet. Det betyder helt konkret, at deltagerkommunerne bliver mindre.
Ankestyrelsen skal som udgangspunkt godkende etableringen af et § 60-selskab. På baggrund af selskabets størrelse vurderes det, at selskabet kan etableres inden for rammerne af § 60 a (”små virksomheder”) i Lov om Kommunernes Styrelse (styrelsesloven). I disse tilfælde skal Ankestyrelsen alene orienteres, da de fører tilsyn med selskabet.
Etablering af § 60a-selskabet forudsætter at Kommunalbestyrelsen i begge kommuner godkender indstillingen.
Formål
Formålet er produktion af kølemad til ældre borgere med udgangspunkt i servicelovens § 83.
Overordnet organisering
Der anbefales en bestyrelse til § 60a-selskabet med politisk udpeget repræsentation. Af hensyn til selskabets størrelse og ud fra ressourcemæssige betragtninger anbefales en bestyrelse bestående af de to ældrechefer fra Svendborg og Langeland Kommuner samt én medarbejderrepræsentant fra Det Gode Madhus uden stemmeret. Det anbefales ligeledes at stedfortrædere for ældrecheferne udpeges til bestyrelsen ved ældrechefernes eventuelle fravær. Bestyrelsens første opgave vil bestå i at udpege en leder til § 60a-selskabet.
Økonomi
- Ejerfordeling
Der anbefales en ejerfordeling på 83/17 ml. Svendborg og Langeland Kommune på baggrund af indbyggertallet i de to kommuner.
- Kapitalgrundlag
Det er revisors umiddelbare vurdering, at der vil være tale om et engangsindskud fra kommunerne, der er estimeret til et beløb på ca. 2 mio. kr., på baggrund af selskabets størrelse. Der vil udelukkende være tale om et midlertidigt likviditetstræk på kommunens konti, sådan at § 60a-selskabet har tilstrækkelige midler til betaling af løn og indkøb af råvarer mv. ved opstart. Kapitalgrundlaget indskydes med 1,66 mio. kr. svarende til 83 pct. af 2,0 mio. kr. af Svendborg Kommune og 0,34 mio. kr. svarende til 17 pct. af 2,0 mio. kr. af Langeland Kommune.
- Overdragelse eller leje af køkken
Kommunerne har indhentet en vurderingsrapport fra erhvervsmægler Nordicals, der vurderer ejendommen, hvori køkkenet drives til en markedsværdi på 8.000.000 kr. Nordicals vurderer en markedslejepris for ejendommen på 697.000 kr. Administrationen anbefaler på denne baggrund udlejningsmodellen, idet der økonomisk ikke vurderes at være en nævneværdig forskel på, hvorvidt køkkenet sælges eller udlejes til § 60a-selskabet. Henset til at det juridisk vil være nemmere for kommunerne at bringe samarbejdsaftalen til ophør ved udlejningsmodellen, anbefales det, at der fortsættes med denne model.
- Hæftelse
Deltagerkommunerne hæfter solidarisk og ubegrænset.
- Estimeret pris for mad
Madprisen i § 60a-selskabet er beregnet til ca. 50 kr. pr. hovedret, hvortil kommer udgifter til levering, som er beregnet til 8,25 kr. for Svendborgs borgere og 20,75 kr. for Langelands borgere. Samlet pris pr. hovedret forventes dermed at blive 58,25 kr. for Svendborgs borgere og 70,75 kr. for Langelands borgere. I begge kommuner gives et tilskud til maden, sådan at prisen for borgerne kan nedsættes, se nedenstående.
Den maksimale pris, der må opkræves jf. lovgivningen, er 59,00 kr. pr. hovedret incl. levering.
Stigningen i madprisen betyder følgende:
Svendborgs borgere: Den politisk godkendte pris for 2023 er 56,75 kr., og der skal gives et kommunalt tilskud på 1,50 kr., så prisen kan fastholdes på dette niveau.
Langelands borgere: Den politisk godkendte pris for 2023 er 59,00 kr. (max.) og kan ikke stige yderligere. I den nuværende pris indgår en udgift på 48,75 kr. for selve maden, som jf. skemaet nedenfor nu stiger til 50,00 kr. Denne stigning skal derfor gives af Langeland Kommune som et ekstra tilskud til borgerne.
Samlet pris for mad + levering i § 60a-selskabet er beregnet incl. moms, men er herunder anført excl. moms, idet momsen – som i dag - gives som kommunalt tilskud:
I kr. | § 60a + levering, Svendborg | § 60a + levering, Langeland |
Madpris pr. hovedret | 50,00 | 50,00 |
Levering pr. hovedret | 8,25 | 20,75 |
Kommunalt tilskud* | -1,50 | -11,75 |
Samlet pris i 2023 i § 60a | 56,75 | 59,00 |
Nuværende 2023-pris udmeldt til borgerne | 56,75 | 59,00 |
*) Derudover gives den indregnede moms som kommunalt tilskud.
Da beregningen skal svare til de faktiske omkostninger, indgår der bl.a., at § 60a-selskabet skal betale ca. 800.000 kr. årligt til Svendborg Kommune for varetagelse af opgaver i relation til bl.a. HR, økonomi og IT svarende til 4,4 % af de samlede udgifter til madproduktionen. Procentsatsen svarer til den, der anvendes i beregning af takster inden for rammeaftalen på det sociale område.
Stigende udgifter til råvarer, emballage, brændstof og el/varme er på nuværende tidspunkt ikke indregnet i madprisen.
Der er fortsat visse uafklarede forhold, der kan have betydning for beregningen, men det forventes, at det anførte niveau vil være det gældende.
Medarbejderoverdragelse
Ved etablering af § 60a-selskab vil alle medarbejdere i Det Gode Madhus overdrages til § 60a-selskabet. Som behandlet tidligere af kommunalbestyrelserne i begge kommuner følger det af virksomhedsoverdragelsesloven, at § 60a-selskabet som udgangspunkt indtræder i både eksisterende rettigheder og forpligtigelser i forhold til overtagne medarbejdere.
Antal medarbejdere der skal virksomhedsoverdrages, er omregnet til 19 fuldtidsansatte excl. chauffører.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kapitalgrundlaget indskydes med 1,66 mio. kr. svarende til 83 pct. af 2,0 mio. kr. af Svendborg Kommune og 0,34 mio. kr. svarende til 17 pct. af 2,0 mio. kr. af Langeland Kommune.
I Svendborg Kommune er den politisk godkendte pris for 2023 på 56,75 kr. for en hovedret inkl. levering. Fastholdelse af denne pris i § 60a-selskabet medfører, at der skal gives et kommunalt tilskud på knap 0,5 mio. kr. Dette tilskud kan tilvejebringes via øgede indtægter til kommunen vedr. husleje.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 47 af 15/01/2019) §§ 60 og 60 a.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 10-01-2023
Udvalget anbefaler etablering af et § 60-selskab og tilslutter sig repræsentation i bestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 6 P-kontrol i Langeland Kommune
+Beslutningstema
Langeland Kommune har henvendt sig til Svendborg Kommune vedrørende et samarbejde om parkeringskontrollen på Langeland. Der skal på den baggrund træffes beslutning om, hvorvidt Svendborg Kommune ønsker at indgå i et samarbejde med Langeland Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At godkende, at der arbejdes videre med en samarbejdsaftale med Langeland Kommune vedrørende parkeringskontrol, med forbehold for at serviceniveauet i Svendborg Kommune ikke reduceres som led heri.
Sagsfremstilling
Langeland Kommune har henvendt sig til Svendborg Kommune, for at bede om et samarbejde om parkeringskontrollen på Langeland.
På baggrund af henvendelsen har administrationen arbejdet videre med en samarbejdsmodel mellem P-Nord, Svendborg Kommune og Langeland Kommune, med hjemmel i Færdselsloven.
Jævnfør Færdselsloven kan to (eller flere) kommunalbestyrelser indgå en aftale om, at en af kommunerne helt eller delvist kan varetage udøvelsen af kommunal parkeringskontrol på den andens vegne. Det vil sige, at en kommunalbestyrelse for eksempel kan lade en anden kommune varetage den kommunale parkeringskontrol således, at parkeringskontrollører ansat i den bemyndigede kommune pålægger parkeringsafgifter i den delegerende kommune.
Rammerne for samarbejdet:
Der forventes som udgangspunkt udført parkeringskontrol:
- I eftermiddags-/aftentimerne én ugentlig hverdag af 2 timers varighed.
- Weekend- og/eller helligdag hver 2. uge af 1 times varighed.
Kontrollen forventes på månedsbasis i alt at udgøre:
- I eftermiddags-/aftentimerne: ca. 8 timer
- Weekend- og/eller helligdagskontrol: ca. 2 timer.
Den forventede tid er opgjort som den anvendte nettotid, hvortil der skal tillægges kørsel, administration og lignende.
Samarbejdet med Langeland Kommune vil foregå ved hjælp af to særskilte aftaler:
- Aftale 1:
- Aftale mellem Langeland Kommune og P-Nord med vilkår og lovgrundlag for udførelse af parkeringskontrol, udstedelse af afgifter og administration af den økonomiske del, herunder regnskab for parkeringsafgifter.
- At parkeringskontrollen helt eller delvist kan overtages af P-Nord i det tilfælde, hvor Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ophører eller reduceres i et omfang, hvorved Svendborg Kommune vurderer, at der ikke længere vil være grundlag for at levere den ønskede parkeringskontrol.
- Aftale 2:
- Aftale mellem Langeland Kommune og Svendborg Kommune med vilkår og betingelser for udførelse af parkeringskontrollen og betaling af omkostninger til udførelse af parkeringskontrollen.
- Vilkår i en eventuel aftale med Langeland Kommune vil blandt andet omfatte
- At Svendborg Kommunes omkostninger dækkes fuldt ud.
- At opgaven udføres af Svendborg Kommunes faste medarbejdere, som udfører parkeringskontrol.
- At opgaven ophører hvis Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ophører eller reduceres i et omfang, hvorved Svendborg Kommune vurderer, at der ikke længere vil være grundlag for at levere den ønskede parkeringskontrol.
Eventuelle samarbejdsvilkår forudsættes gennemarbejdet af begge kommuner før en samarbejdsaftale realiseres. Samarbejdsaftalerne forelægges til endelig godkendelse i begge kommunalbestyrelser.
Hvis Svendborg Kommune indgår en samarbejdsaftale med Langeland Kommune vedrørende parkeringskontrol lægges der til grund, at serviceniveauet for Svendborg Kommunes egen parkeringskontrol ikke bliver reduceret. Der vil som led i arbejdet med en samarbejdsaftale blive afdækket, hvordan det sikres at det nuværende serviceniveau i Svendborg Kommune fastholdes.
Såfremt det ikke er muligt at indgå en gensidig passende samarbejdsaftale mellem kommunerne, eller at Svendborg Kommune på et senere tidspunkt træder ud af samarbejdet, vil det være muligt for Langeland Kommune helt eller delvist at tilkøbe parkeringskontrollen ved P-Nord.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis Svendborg Kommune indgår en samarbejdsaftale med Langelands Kommune vedrørende parkeringskontrol, vil det være en aftale uden økonomisk udgift for Svendborg Kommune.
Langeland Kommune forudsættes at betale for parkeringskontrol på timebasis. Timebetalingen bliver opgjort som den reelle bruttotimepris med tillæg af eventuelle udlæg.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Færdelsloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 12-01-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 7 Etablering af almene familieboliger, Nordre Park
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeregnskab (skema C) for etablering af 95 almene familieboliger samt fælleslokaler v. Boligselskabet Sydfyn
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget overfor Kommunalbestyrelsen anbefaler:
- At godkende byggeregnskab (Skema C) med en samlet anskaffelsessum på 173,514 mio. kr. for afdeling 7526 Borgen (Nordre Park) v. Boligselskabet Sydfyn.
- At godkende at den kommunale grundkapital stiger med 148.000 kr. i forhold til tidligere godkendt beløb finansieret via restbudget vedr. grundkapital.
Sagsfremstilling
Byrådet har den 8/10-2019 godkendt Skema B vedr. et projekt med 97 almene familieboliger på arealet ved den tidligere Nordre Skole, nu kaldet Nordre Park, som en del af et samlet projekt med yderligere 17 private boliger samt en dagligvarebutik.
I projektforløbet er de 97 almene boliger blevet til 95 almene boliger, som fordeler sig med 21 stk. 2-rums boliger, 60 stk. 3-rums boliger og 14 stk. 4+-rums boliger, dog med en fastholdelse af det samlede areal på 8.498 m2. Desuden er der etableret fælleslokaler på 100 m2. Boligselskabet har ikke haft problemer med udlejningen af boligerne, og der står pt. 933 personer (heraf 151 aktive) på venteliste.
Byggesummen for de 95 almene boliger udgjorde oprindeligt 171,7 mio. kr. beregnet efter det daværende maksimumbeløb. Prisudviklingen og rentestigninger har imidlertid betydet, at der i byggesummen nu er tilføjet et beløb på 1,855 mio. kr. vedr. indeksering af entreprisekontrakten, hvilket boligselskabets revision finder retvisende. Anskaffelsessummen udgør herefter 173,514 mio. kr., hvilket betyder, at finansieringen skal hæves og fordeles som vist i flg. oversigt:
Finansiering: Skema B Skema C
Realkreditlån, 90% kr. 154.493.000 kr. 156.163.000
Kommunal grundkapital, 8% kr. 13.733.000 kr. 13.881.000
Beboerindskud, 2% kr. 3.433.000 kr. 3.470.000
I alt kr. 171.659.000 kr. 173.514.000
Pga. den forøgede byggesum er huslejen hævet fra 921 kr. til 927 kr. pr. m2 bruttoetageareal pr. år inkl. udgifter til afdelingens fællesfaciliteter. Hertil kommer udgifter til aconto forbrugsafgifter, IT, fællesantenneanlæg og øvrige udgifter på 124 kr. pr. m2 bruttoetageareal pr. år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den forhøjede anskaffelsessum indebærer således en forøgelse af den kommunale grundkapital på 148.000 kr. i forhold til det oplyste ved Byrådets godkendelse af Skema B på møde den 8.10.2019.
Merudgiften til kommunal grundkapital på 148.000 kr. kan finansieres af restbudget på kontoen for grundkapitalindskud.
Udover den kommunale grundkapital, skal Svendborg Kommune stille garanti for den del af realkreditlånet, som ligger udover 60% af ejendommens værdi. Det skønnes, at lånegarantien vil blive på ca. 56% af lånebeløbet svarende til ca. 87,5 mio. kr. Der er foretaget en foreløbig vurdering af ejendommen og garantistørrelsen kan derfor ændres ved den endelige vurdering efter at byggeregnskabet er godkendt.
Lovgrundlag
- LBK nr. 1877 af 27-09-2021 om almene boliger mv., som ændret ved lov nr. 890 af 21. juni. 2022, lov nr. 888 af 21. juni 2022, lov nr. 344 af 22. marts 2022 og lov nr. 2157 af 21. november 2021.
- Bekendtgørelse nr. 14 af 09-01-2020 om støtte til almene boliger m.v.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 8 Principbeslutning om kommunal garantistillelse
+Beslutningstema
Svendborg VE A/S har forespurgt kommunen om selskabet skal igangsætte arbejde med at forberede opsætning af solcelleanlæg på tagarealer på kommunalt ejede bygninger.
Svendborg VE A/S har på nuværende tidspunkt ikke økonomi at finansiere opsætning af solcelleanlæggene. Det vil derfor være nødvendigt for selskabet at optage bank- eller realkreditlån, der kan finansiere indkøb og opsætning af solcelleanlæggene. Långiver vil sædvanligvis stille krav om at kommunen stiller en garanti for disse lån. Økonomiudvalget anmodes om en principiel stillingtagen til om kommunen vil stille garanti for lån til finansiering af solcelleanlæg på kommunale tage.
Indstilling
Direktionen indstiller til drøftelse i Økonomiudvalget, om:
- Principielt at godkende at Svendborg Kommune afgiver garantier vedr. lån optaget af Svendborg VE A/S til finansiering af solcelleanlæg på kommunale tage
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på møde den 22.6.2021 at Svendborg VE A/S skulle undersøge muligheden for at opsætte solcelleanlæg på tre ejendomme ejet af Svendborg Kommune. Se Bilag 1 – Konkrete investeringer Svendborg VE A/S
Svendborg VE A/S har udarbejdet et notat, som beskriver de overordnede rammer for drift af solcelleanlæg ejet af Svendborg VE A/S på kommunale tagarealer. Se bilag 2 – Notat fra Svendborg VE A/S.
I notatet anføres det, som en betingelse for at en kommune må etablere og producere elektricitet fra solcelleanlæg til eget forbrug, at solcelleanlæggene skal udskilles i et selskab med begrænset ansvar. Denne betingelse er opfyldt hvis solcelleanlæggene ejes af Svendborg VE A/S, som er et datterselskab af Svendborg Forsyning A/S, som ejes 100 % af Svendborg Kommune.
Det anføres endvidere i notatet, at solcelleanlæggene kan finansieres via realkreditlån (eventuelt suppleret af banklån), hvor kommunen stiller en garanti overfor långiver. Alternativt kan kommunen indskyde kapital i selskabet til brug for investeringen i solcelleanlæg
Svendborg VE A/S har på nuværende tidspunkt ikke økonomi til selv at foretage de nødvendige investeringer. Selskabet har derfor forespurgt Svendborg Kommune om muligheden for at kommunen stiller garanti for de lån, som skal optages for at kunne indkøbe og opsætte solcelleanlæg på en række kommunale bygninger. Alternativt muligheden for at kommunen indskyder ny kapital i selskabet Svendborg VE A/S.
Forud for opsætning af solcelleanlæg på kommunens bygninger skal der laves en analyse af hvilke bygninger, hvor der potentielt kan opsættes solcelleanlæg. Med henblik på at kunne optimere driftsøkonomien er det vigtigt, at den producerede el på solcelleanlægget kan forbruges internt på ejendommen. Dette kan ske via bygningens ejet elforbrug, ladestandere til elbiler mv.
Center for Ejendomme og Teknisk Service har igangsat en analyse af hvilke af kommunens bygninger, som har det største potentiale for udnyttelse af energi produceret på solcelleanlæg.
På nuværende tidspunkt er det uafklaret om det er Center for Ejendomme og Teknisk Service eller Svendborg VE A/S, der skal stå for undersøgelserne og forberedelserne til opsætning af solcelleanlæggene. Udover analysen af hvilke bygninger, som har det største potentiale for opsætning af solcelleanlæg, skal der foretages undersøgelser af størrelsen på solcelleanlæggene og laves udbud. Der vil være behov for at der afsættes midler til finansiering af disse forberedende tiltag, hvilket afventer analysen fra Center for Ejendomme og Teknisk Service.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lån optaget af Svendborg VE A/S med henblik på indkøb og opsætning af solcelleanlæg på kommunale bygninger kan ikke ydes via KommuneKredit. Selskabet vil derfor være henvist til at søge finansiering via realkreditinstitut eller banklån.
Långiver vil sædvanligvis anmode om at Svendborg Kommune stiller en garanti for lånesummen. Det vil være muligt for kommunen at afgive en sådan garanti overfor långiver med krav om at Svendborg VE A/S betaler en garantiprovision til kommunen. Dette er i overensstemmelse med kommunens praksis for garantistillelse overfor forsyningsselskaber som f.eks. Svendborg Vand A/S og Svendborg Fjernvarme A.m.b.A.
Hvis kommunen stiller garanti overfor långiver, vil en sådan garantistillelse ikke belaste kommunens låneramme jf. gældende lånebekendtgørelse.
Lovgrundlag
Lov om Kommuners styrelse.
§ 2, stk. 1, nr. 7 i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier (Bek. nr. 68 af 25.1.2013)
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Indstilles.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 9 Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle
+Beslutningstema
Stillingtagen til projekt for fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kommunalbestyrelsen afgørelse
- Om garanti for lån hæves fra 95 mio. kr. til 107 mio. kr., forudsat der ikke modtages 12 mio. kr. tilskud fra Energistyrelsen.
- At der udarbejdes et nyt projektforslag, hvor beslutning herom forelægges TMU i februar 2023.
- Om der fortsat frigives 3 mio. kr. af kommunegarantien til udarbejdelse af et udbudsmateriale.
- At sats for garantiprovision i projektets opførelses- og indkøringsfase fastholdes uændret.
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsesmødet 26. april 2022 blev fjernvarmeprojektet godkendt forudsat:
- at der er indgået bindende tilslutningsaftaler med minimum 624 forbrugere inklusiv storforbrugere eller tilsvarende varmebehov, idet der dog kan afholdes udgifter til forberedelse af udbud af bygge- og anlægsarbejder samt udført projektansøgning op til 3 mio.kr.
- at Fjernvarmeværket benytter de nævnte nye leveringsbestemmelser, hvor udtrædelsesfristen vil være 18 måneder i stedet for 6 måneder.
- at leveringsbetingelserne udformes således, at der opkræves udtrædelsesgodtgørelse incl. andel af forsyningens aktuelle restgæld ved udtræden under opbygning, så længe tilslutningen er under grænsen for rentabilitet for projektet svarende til 624 forbrugere.
- en tidsperiode på 12 måneder fra politisk beslutning til at skaffe det fornødne kundegrundlag på minimum 624 forbrugere, samt
- at kommunen skal godkende modellen for afdragsordningen for så vidt, angår tilslutningsbidrag.
Fjernvarmeprojektet forudsatte for gennemførelse et tilskud fra fjernvarmepuljen på 12 mio. kr.
Svendborg Kommune har nu modtaget henvendelse fra Fjernvarmeforsyning Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle om at Energistyrelsens tilsagn på 12 mio. kr. er trukket tilbage. Fjernvarmen ønsker fortsat at gennemføre projekt, hvilket vil medføre behov for en forhøjet garanti for lån med 12. mio. kr.
Fjernvarmeforsyning Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle har i henvendelsen ikke oplyst afledte konsekvenser for forbrugerne ved yderligere lånoptagelse på 12 mio. kr.
Fjernvarmeforsyning Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle har oplyst, at der i seneste nyhedsbrev er orienteret om afslaget og oplyst, at med seneste låneberegning af marts 2022 vil et almindeligt hus på 130 m² skulle betale ca. 800 kr./år mere for varme.
Sideløbende har fjernvarmeforsyningen indsendt en klage over Energistyrelsens afgørelse inden klagefristens udløb den 5. december, og hvis denne klage skulle føre til, at tilskuddet alligevel opretholdes, ønskes projektet fortsat gennemført projektet i overensstemmelse med Kommunalbestyrelsens godkendelse af 26. april.
Fjernvarmeforsyningen oplyser, at der pr. 15. december 2022 er opnået mål på 625 forbrugere med tilmeldinger fra 652 forbrugere.
Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle anmoder Kommunalbestyrelsen om:
- ophævelse af vilkåret om tilskud fra fjernvarmepuljen, således, at der stadig er en godkendelse af projektforslaget.
- at kommunegarantien hæves med 12 mio. kr. til i alt 107 mio. kr.
- at der frigives 3 mio. kr. af kommunegarantien til udarbejdelse af et udbudsmateriale.
- at accepterer at genforhandle 3% provisionen i forbindelse med kommunegarantien.
Behandling af projektforslag
Såfremt Energistyrelsen fastholder deres afgørelse om, at fjernvarmeprojektet ikke kan modtage tilskud fra fjernvarmepuljen, bortfalder projektgodkendelsen af 26. april 2022. Det er et vilkår for, at fjernvarmeselskabet kunne søge fjernvarmepuljen, at projektgodkendelsen bortfalder, hvis der ikke opnås tilsagn. Administrationen afventer at meddele dette bortfald af projektgodkendelsen af 26. april 2022 til Energistyrelsen har behandlet den igangværende klage.
Det er således som udgangspunkt projektgodkendelsen af 27. juni 2018, som er gældende for området, der giver tilladelse til opførsel af et halmfyr, varmepumper og gaskedel med fjernvarmeforsyning af landsbyerne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle. Fjernvarmeselskabet er forpligtet til at leve op til deres forsyningspligt og forsyne borgerne i området senest d. 27. juni 2023 på baggrund af denne projektgodkendelse.
Administrationen vurderer ikke, at fjernvarmeselskabet kan leve op til denne forsyningspligt og derfor er der behov for udarbejdelse af et nyt projektforslag, som enten udlægger området til individuel forsyning eller der godkendes et opdateret projektforslag, hvor fjernvarmen baseres på en stor luft/vand varmepumpe og en gaskedel uden fjernvarmepuljen. Administrationen vurderer ikke, at fjernvarmeselskabet har kapital til at løfte projektforslagsprocessen, hvorved Svendborg Kommune som varmeplansmyndighed må løfte denne opgave.
Administrationen vurderer på baggrund af et notat udarbejdet af Horten, at kommunen har hjemmel til at finansiere denne projektforslagsproces jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Horten notat om økonomisk bistand).
Behandling af et opdateret projektforslag vil skulle ske på det snarest mulige møde ved og Teknik- og Miljøudvalgsudvalget, Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen så snart et opdateret projektforslag foreligger.
Svendborg Kommune kan risikere at skulle finansiere 2 projektforslag, hvis situationen opstår, at Svendborg Kommune godkender et opdateret projektforslag til fjernvarmeforsyning uden fjernvarmepuljen, men fjernvarmeprojektet ikke kan realiseres på grund af for høje anlægspriser i en udbudsproces. I dette tilfælde vil Svendborg Kommune skulle finansiere et efterfølgende projektforslag, der udlægger området til individuel forsyning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt der gives garanti for lån, blev sats for garantiprovision fastsat til årligt 3 % af garanteret restgæld 31.12. i projektets opførelses- og indkøringsfase. Satsen revurderes årligt ud fra en risiko- og markedsniveau betragtning.
Direktionen anbefaler, at garantiprovision fastholdes uændret.
Så længe et kommunegaranteret lån ikke misligholdes er der ingen yderligere økonomiske konsekvenser.
Som markedet udvikler sig for nærværende, med kraftigt stigende priser inden for energi, materialer, transport og lønninger m.v., er det nødvendigt at påpege en risiko for evt. afledte økonomiske konsekvenser heraf – for så vidt angår den samlede projektsum, dens finansieringsform, og efterfølgende driftsvilkår.
Sammenfattende er det direktionens fortsatte vurdering, at med de iboende risici jf. projektforslaget suppleret med at der ingen mulighed er for at fastholde kundegrundlaget (ingen tilslutningspligt og kunderne kan frit fravælge), løber kommunen en yderligere forhøjet risiko, såfremt projektet ikke modtager 12 mio. kr. i tilskud fra fjernvarmepuljen.
Administrationen har indhentet et tilbud fra rådgivningsfirmaet Rambøll for opdatering af projektforslaget, som giver mulighed for etablering af en luft/vand varmepumpe med gaskedel uden tilskud fra fjernvarmepuljen. Udgiften for opdateringen vil udgøre 20-30.000 kr.
Der er for nuværende ikke indhentet tilbud for udarbejdelse af projektforslag, som udlægger området til individuel forsyning, men på baggrund af tidligere udarbejdede projektforslag forventes en omkostning på ca. 50.000-100.000 kr.
Områder som er godkendt til fjernvarmeforsyning vil ikke kunne søge tilskud til individuelle varmepumper via varmepumpepuljen. Dette vil være tilfældet, hvis området er udlagt til individuel forsyning.
CO2-Konsekvensvurdering
I projektforslaget er det beskrevet, at fortsat brug af individuelle fossile brændsler vil have en udledning på 73.500 tons CO2 over en 20-årig periode. Ved gennemførsel af fjernvarmeprojektet vil udledningen udgøre ca. 4.850 tons CO2 over en 20-årig periode. Der vil derved ske en kraftig reduktion i CO2-udledningen gennem fjernvarmeprojektet i forhold til nuværende fossile situation.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven, LBK nr. 2068 af 16. november 2021
Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 818 af 4. maj 2021
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-01-2023
Udvalget indstiller, at ansøgningen fra Fjernvarmeforsyning af Ollerup, Vester Skerninge og Ulbølle imødekommes, idet garantiprovisionen dog fastholdes.
Afbud fra Mette Kristensen (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 10 Udtræden af Folkeoplysningsudvalget
+Beslutningstema
Anmodning om udtræden af Folkeoplysningsudvalget pr. 31.12.2022.
Indstilling
Det indstiller, at anmodningen imødekommes
Sagsfremstilling
Erik Jakobsen, valgt for Samrådets for Folkeoplysnings område, anmoder om udtræden af Folkeoplysningsudvalget pr. 31.12.2022.
Anmodningen er begrundet i, at arbejdstider meget ofte gør, at der ikke er mulighed for at deltage i møderne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 19-12-2022
Udtræden indstilles godkendt.
Rasmus Drabe Feldingbjerg var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 11 Godkendelse af medlem og suppleant til Handicaprådet
+Beslutningstema
Ny udpegning af medlem og suppleant til Handicaprådet.
Indstilling
Administrationen anbefaler, at Kommunalbestyrelsen godkender de indstillede.
Sagsfremstilling
Tidligere suppleant i Handicaprådet, Masoum Moradi, er ikke længere er ansat i kommunen. Masoum Moradi var suppleant for Kaspar Lauridsen, der repræsenterer Borger- og Arbejdsmarked.
Borger- og Arbejdsmarked indstiller derfor, at nedenstående udpeges som henholdsvis medlem og suppleant i Handicaprådet:
- Borger- og Arbejdsmarkedschef Michael Langkilde (som ordinært medlem)
- Afdelingsleder Kaspar Lauridsen (som suppleant for Michael Langkilde).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen bemærkninger
Lovgrundlag
Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Godkendt.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 12 Orientering
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Borgmesteren oplyste, at Team Danmark aftalen var blevet forlænget af Kultur- og Fritidsudvalget.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).
Punkt 13 Lukket - Overdragelse af Svendborg Kraftvarme til Svendborg Fjernvarme A.m.b.a.
+Beslutningstema
Aftale om aktieoverdragelse af Svendborg Kraftvarme P/S til Svendborg Fjernvarme A.m.b.a.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen:
- At orienteringen tages til efterretning
- At borgmesteren bemyndiges til at indgå en overdragelsesaftale med Svendborg Fjernvarme
Sagsfremstilling
Svendborg Fjernvarme har henvendt sig med henblik på fornyet forhandling om overdragelse af Svendborg Kraftvarme til Svendborg fjernvarme. På denne baggrund er vedlagte udkast til overdragelsesaftale fremsendt til kommunen og der har i fredags været forhandlinger herom.
Forhandlingen mundede ikke ud i en aftale, som parterne kunne blive enige om, men der har efterfølgende været yderligere dialog.
På de politiske møder vil der blive givet en orientering om og en status på forhandlingerne
Det er afgørende, at afgørelsen fremmes mest muligt pga. miljøgodkendelsen ultimo 2023 og af hensyn til sikring af affaldsmængder.
Direktionen indstiller, at borgmesteren bemyndiges til at indgå en overdragelsesaftale med Svendborg Fjernvarme.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En aftale kan bevirke at kommunen må stille en lånegaranti overfor Svendborg Fjernvarme i forbindelse med køb af aktierne og at kommunen i så fald skal deponere tilsvarende.
Supplerende til ovenstående skal nævnes, at kommunen skal som udgangspunkt betale en bloktilskudsafgift på 60%, såfremt der udtrækkes midler fra holdingselskabet.
Selskabets betaling for administration, der er budgetlagt med en indtægt på 831.000 kr. årligt, vil bortfalde fra 2024.
Selskabets likviditet indgår via tilgodehavende i kommunens gennemsnitlige likviditet, der i forbindelse med overdragelsen skal overføres til selskabets bankkonto.
CO2-Konsekvensvurdering
Er som udgangspunkt uændret, så længe værket driftes.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 31-01-2023
Fremsendes til Kommunalbestyrelsens behandling.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 31-01-2023
Man stemte om indstillingen.
For stemte: 26 (A, F, B, V, C og O)
Imod stemte: 3 (Ø).
Liste Ø kunne ikke støtte en bemyndigelse af borgmesteren til egenhændigt at træffe en beslutning vedrørende en overdragelsesaftale, som kommunalbestyrelsen kun har fået en mundtlig orientering om. Enhedslisten mener at en endelig aftale bør godkendes af kommunalbestyrelsen på et ekstraordinært mødet. Aftalen vil forringe kommunens økonomi med 10-12 mio. kr. pga lånegaranti og deraf følgende deponering. Det er kritisabelt at CO2-konsekvensvurdering er totalt fraværende. I første omgang vil en fortsættelse af Svendborg Kraftvarme betyde at fjernvarmens varmepumpe står stille i sommerhalvåret. Så grøn varme fra varmepumpen erstattes af delvis fossil opvarmning affald, som formodentlig endda vil være udenlandsk. Kan det opvejes af at kraftvarme kan erstatte brug af gas i dele af vinterhalvåret, det står hen i det uvisse.
Afbud fra René Haahr (V) og Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleanter deltog Karen Kruse (V) og Teddy Stafsen (B).