Kommunalbestyrelsen
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Der var ingen spørgsmål.
Der var afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).
Kommunalbestyrelsen godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 1. behandling af budget 2024 og overslagsårene 2025-27
+Beslutningstema
Budgetforslag 2024 og overslagsårene 2025-27 samt takstoversigt til Kommunalbestyrelsens 1. behandling.
Indkomne høringssvar vedr. fagudvalgenes spareforslag til budget 2024, samt prioritering af Økonomiudvalgets spareforslag.
Revideret kommissorium vedr. politisk styregruppe for Kloge Kvadratmeter.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens forslag 1 eller forslag 2 jf. direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2024 og overslagsårene 2025-27 og fremsendes til Kommunalbestyrelsens 1. behandling.
- Vedlagte forslag til takster for 2024 fremsendes til Kommunalbestyrelsens 1. behandling
- Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 25. september 2023 kl. 23.59.
- Indkomne høringssvar vedr. fagudvalgenes spareforslag. Økonomiudvalgets egne besparelsesforslag behandles med henblik på kvalificering og endelig fremsendelse af besparelseskatalog til budgetdrøftelserne.
- Revideret kommissorium vedr. politisk styregruppe for Kloge kvadratmeter godkendes.
Sagsfremstilling ift. ØU's beslutning
Til Økonomiudvalgets 1. behandling af budget 2024-27 den 12.9.2023 havde direktionen udarbejdet 2 forslag, som er nærmere beskrevet i notatet Direktionens forslag til 1. behandling af budget 2024, og som er vedlagt dagsorden.
Økonomiudvalget besluttede, at forslag til 1. behandlingen baseres på model 1 for så vidt, angår anlæg og model 2 få så vidt angår driften fratrukket temaet vedr. Baggårdsteatret. I forlængelse heraf er der i vedlagte notat vist en revideret resultatoversigt, samt oversigt over indarbejdede ændringer i forhold til det tekniske budget 2024-27, som blev gennemgået på budgetseminar den 29. august 2023.
Sagsfremstilling
Teknisk budget 2024-27:
Grundlaget for budget 2024-27 til 1. behandlingen tager afsæt i det tekniske budget 2024-27, som Kommunalbestyrelsen fik præsenteret på budgetseminaret den 29. august 2023.
Forventede skatte- og tilskudsindtægter er baseret på statsgaranti, og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille.
Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.
Det tekniske budget 2024-27 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 66.653.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 246.975.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 24.836.000 kr., skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 227.479.000 kr., afdrag på lån på 113.606.000 kr. og 1.717.000 kr. vedr. finansforskydninger.
Forventede indtægter fra indkomstskat og udligning er baseret på valg af statsgaranti for 2024. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.
Indtægtsbudgettet i det foreliggende udkast hviler på følgende forudsætninger:
- at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat i 2024 fastsættes til 26,30 procent. (uændret i forhold til 2023)
- at grundskyldpromillen for øvrige ejendommen fastsættes til 8,8 som er den maksimale grundskyldpromille for årene 2024-2028 jf. Lov om ejendomsskat
- at grundskyldpromillen for produktionsjord fastsættes til 7,2 svarende til den maksimale grundskyldpromille for produktionsjord for årene 2024-2028 jf. Lov om ejendomsskat.
- At der opkræves dækningsafgift af offentligt ejede ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) svarende til det beløb, som blev opkrævet for 2023.
Det oplyses desuden, at den kirkelige udskrivningsprocent som udgangspunkt fastsættes til 1,02 procent (uændret fra 2023). Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.
Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling i Økonomiudvalget den 3. oktober 2023 fastsættes til mandag den 25. september 2023 kl. 23.59. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Staben.
Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet, er der udarbejdet forslag til takster for 2024. Som følge af at taksterne er beregnet på baggrund af det tekniske budget, vil der, som følge af budgetændringer i forbindelse med kommende budgetforhandlinger, være ændringer i taksterne. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.
Det tekniske budget 2024-27 lever ikke op til den økonomiske politiks målsætninger, hvor den årlige gennemsnitlige likviditet skal udgøre min. 125 mio. kr. I forhold til KL’s vejledende ramme for bruttoanlægsudgifter er denne overskredet med 88 mio. kr.
Direktionens forslag til 1. behandling:
Jf. budgetproceduren skal direktionen komme med udkast til budget 2024-27 i økonomisk balance, og som fremsendes til 1. behandling af budgettet
Direktionen har jf. vedlagte bilag udarbejdet budgetudkast til 1. behandling, hvor direktionen har anvist 2 forslag til et budget 2024-27 i økonomisk balance. Begge forslag tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2024 jf. budgetnotat august 2023, samt det forventede regnskab for 2023 jf. koncernrapport pr. 30. juni 2023.
Forslag 1:
I forslag 1, som fremgår af resultatoversigt 1, er anlægsbudgettet reduceret med en pulje på 88 mio. kr. og periodiseret ud i overslagsårene. Der er ikke taget stilling til hvilke anlægsprojekter, der indgår i periodiseringen, men er blot ramme beløb. Der er ligeledes indarbejdet 6,5 mio. kr. vedr. løft af kommunernes serviceramme jf. kommende finanslov, samt afsat et budgetværn om afregning af administrative besparelser på 5 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. KL har udsendt opdaterede skøn vedr. grundskyldsværdier, som ligeledes er indarbejdet.
Forslaget er i økonomisk balance set i forhold til KL’s vejledende rammer for henholdsvis service- og anlægsudgifter. Forslaget overholder desuden målsætningerne i kommunen politik. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at afledte udgifter vedr. demografi samt fremsendte udfordringer fra fagudvalgene ikke er indarbejdet i forslaget.
Forslag 2:
I forslag 2, som fremgår af resultatoversigt 2, har direktionen med afsæt i forslag 1 gennemgået anlægsbudgettet med henblik på at reducere 2024 af hensyn til KL’s vejledende ramme samt for overslagsårene og derved opnå en likviditet i overensstemmelse med kommunens økonomiske politik. En oversigt over direktionens forslag til periodisering og reduktion af anlæg fremgår af notatets bilag 1.
I forslaget er der under serviceudgifterne indarbejdet udgifter vedr. demografi samt fremsendte udfordringer fra fagudvalgene, drift vedr. ny færge Høje Stene, overførte midler fra anlæg, samt bufferpulje i 2024. Desuden er der indarbejdet besparelser svarende til det samlede sparekatalog på 60-100 mio.kr.
Direktionens forslag 2 ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger, samt den vejledende serviceramme fra KL, men overskrider den vejledende anlægsramme med ca. 10 mio. kr.
Økonomiudvalgets reduktionsforslag til budget 2024, samt indkomne høringssvar:
Økonomiudvalget sendte på mødet den 22. august 2023 udvalgets reduktionsforslag i høring med frist den 5. september 2023. Der er indkommet 1 høringssvar, som fremgår af vedlagte bilag. Udvalget behandler høringssvaret på mødet, og som led heri udpeges nogle få spareforslag, som udvalget er enige om at bortprioritere, hvis budgetforhandlingerne giver mulighed herfor.
Oversigt over udvalgets reduktionsforslag fremgår af vedlagte bilag. Det fremgår af oversigten, at de samlede reduktionsforslag overskrider det udmeldte krav, hvorfor udvalget skal tage stilling til, om der skal en reduktion, så forslagene kommer i balance med det udmeldte krav.
Til orientering vedlægges bilag med alle indkomne høringssvar til fagudvalgenes spareforslag, samt beslutningsreferat fra behandling i fagudvalgene, undtagen referat fra Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, som eftersendes.
Kommissorium Kloge kvadratmeter:
I forlængelse af Kommunalbestyrelsens møde den 29. august 2023 pkt. 3. Kloge kvadratmeter vedlægges et revideret kommissorium til Økonomiudvalgets godkendelse.
Direktionen gør opmærksom på, at der ikke i direktionens forslag til 1. behandling er taget højde for besparelsesmålet på i første omgang 5 mio.kr., som indgår i projektet om ”Kloge Kvadratmeter”, men at dette afventer de kommende politiske forhandlinger om budget 2024. Det betyder, at der i givet fald kan reduceres tilsvarende i sparekataloget på 100 mio.kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af direktionens forslag til 1. behandling, som er vedlagt sagen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke vurderet
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 12-09-2023
Godkendt, idet økonomiudvalgets budgetforslag baseres på model 1 fsva. anlæg og model 2 fsva. driften fratrukket temaet vedr. Baggårdsteatret. Besparelsen vedr. 2 min. beredskabet udgår af Økonomiudvalgets sparekatalog.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Godkendt, idet budgetforslaget oversendes til kommunalbestyrelsens 2. behandling.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).
Punkt 3 Brandsikring af Aldersro Plejecenter
+Beslutningstema
Af brandsikkerhedsmæssige hensyn er det nødvendigt at gennemføre byggetekniske udbedringer på Aldersro Plejecenters afsnit med demens- og gæsteboliger (Aldersro 8) samt i dagcenteret (Aldersro 4), så bygningerne fortsat kan bruges af ikke-selvhjulpne personer.
I forbindelse med de lovpligtige brandsikkerhedsmæssige udbedringer anbefales det samtidig at gennemføre andre tiltag for at vedligeholde bygningen. Dvs. udskiftning af vandrør, installering af vandbehandlingsanlæg, tekniske udbedringer af elevatorerne samt efterfølgende renoveringer.
Der skal tages beslutning om bevilling til gennemførsel af de nødvendige udbedringer samt finansieringen heraf. Udbedringerne medfører en huslejestigning på mere end 5% og denne skal derfor godkendes af kommunalbestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Senior-, Social-, og Sundhedsudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- at der søges en samlet anlægsbevilling på 21,0 mio. kr. til udbedring af de byggetekniske forhold på Aldersro Plejecenter.
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- at der ansøges om en samlet anlægsbevilling på 21,0 mio. kr. i 2024
- at anlægsbevillingen finansieres via dels låneoptagelse på 18,4 mio. kr., dels via 0,9 mio. kr. fra ”pulje til vedligeholdelse af ejendomme” samt en negativ pulje på 1,7 mio. kr.
- At finansiering af den negative pulje på 1,7 mio. kr. samt den afledte drift på 0,3 mio. kr. overgår til budgetforhandlingerne for 2024.
- At godkende at der optages et lån på 18,4 mio. kr. med en maksimal løbetid på 30 år.
- At godkende den månedlige huslejestigning på 21 %, der følger af låneoptagelsen.
Sagsfremstilling
Baggrund for nødvendige brandsikkerhedsmæssige udbedringer
Svendborg Kommune igangsatte som følge af daværende transport-, bygnings- og boligministers hyrdebrev af 24. september 2018 om brandsikkerhed i plejeboliger, en brandteknisk gennemgang af relevante plejehjem, herunder Aldersro Plejecenter, Aldersro 8. Den brandtekniske rapport fra DBI – Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, afdækkede forskellige bygningsmæssige udfordringer i forhold til sikring mod brand.
DBI anførte bl.a. i rapporten: ”Det er på baggrund af en samlet vurdering af byggeriet, at DBI vurderer byggeriet egnet til anvendelse for ikke-selvhjulpne personer som plejehjem eller lignende (anvendelseskategori 6), men der er samtidig behov for at der gennemføres en opgradering af personsikkerheden i byggeriet…”.
På baggrund af den brandtekniske rapport fra DBI blev der udarbejdet en handleplan, som skulle sikre, at de nødvendige udbedringer gennemføres. På Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 8. juni 2021 tog udvalget orienteringen om handleplanen til efterretning.
DBI anbefalede i sin rapport en nærmere byggeteknisk gennemgang af plejecenteret for at dokumentere den brandtekniske kvalitet af bygningens brandadskillende bygningsdele, samt øvrige brandtekniske forhold som registreres i forbindelse med en bygningsgennemgang. Administrationen har bedt Rambøll om en sådan gennemgang. Der foreligger nu et notat, bilag 1 (Bilag 1. Brandteknisk Notat Aldersro Plejecenter, Rambøll), som indeholder udbedringsforslag, så Aldersro Plejecenter kan fortsætte med at være plejecenter for ikke-selvhjulpne personer (BR18 anvendelseskategori 6).
Nødvendige lovpligtige investeringer – brandsikkerhedsmæssige udbedringer
Som oplyst ved mødet i Social- og Sundhedsudvalget den 8. juni 2021, skal der foretages investeringer for at Aldersro Plejecenter fremadrettet kan anvendes som plejecenter.
Øget brandsikring, herunder også brandsikring, der følger af ufravigelige lovkrav, anses for en forbedring af ejendommen. Forbedringer af kommunalt ejede plejeboliger kan finansieres via låneoptagelse jf. gældende lånebekendtgørelse. Der er dog ikke låneadgang til den del af renoveringen, som vedrører servicearealerne. Efter fordelingsnøglen for ejendommen udgør den kommunale andel 1,693 mio. kr. ekskl. moms og beboerandelen 11,991 mio. kr. inkl. moms.
Økonomisk betydning for beboerne ved brandsikkerhedsmæssige udbedringer
Beboernes andel af renoveringen finansieres via optagelse af et lån. Ydelserne på lånet skal indregnes i den fremtidige husleje. Se en mere detaljeret oversigt for huslejestigninger ved forskellige formuer og boligstørrelser samt estimeret boligydelse i bilag 2, (Bilag 2. Oversigt af økonomiske konsekvenser for beboerne - brand). Som det fremgår af bilaget, så forventes det, at huslejestigningen i mange tilfælde vil blive udlignet af en stigning i boligydelsen. Da bruttohuslejen vil stige mere end 5 % kræver forhøjelsen dog kommunalbestyrelsens godkendelse.
Baggrund for andre vedligeholdelsesopgaver
Samtlige elevatorer på Aldersro Plejecenter er af ældre dato og skal have udskiftet en del mekanik for at de også fremadrettet lovmæssigt må anvendes. Vandrørene på Aldersro Plejecenter er også af ældre dato og i kritisk forfatning og skal snart udskiftes for at imødegå risikoen for rørbrud med mulige vandskader til følge. I forbindelse med de brandsikkerhedsmæssige udbedringer i bygningen med demens- og gæsteboligerne, hvor f.eks. rørføringerne skal brandsikres, anbefaler administrationen også at udskifte vandrørene i samme ombæring. Vandrørene i de øvrige bygninger forventes at blive skiftet de kommende år.
Hertil kommer et behov for at foretage istandsættelser af to etager, f.eks. maling, ens gulve og opgraderinger af køkkener, som har afventet brandsikringsprojektet, samt etablering af vandbehandlingsanlæg, som blev efterspurgt af lejerne.
Økonomisk betydning for beboerne ved andre vedligeholdelsesopgaver
Nye vandrør, vandbehandlingsanlæg samt tekniske udbedringer af elevatorerne er vedligeholdelse af bygningen, som lejerne finansierer igennem deres husleje. Afdelingen har opsparet 1,2 mio. kr. til vedligeholdelse. Da beløbet ikke er særlig høj taget afdelingens alder og stand taget i betragtning, anbefales det, at disse udbedringer finansieres sammen med de brandsikkerhedsmæssige udbedringer ved låntagning. Ved det samlede projekt inklusive brandsikring vil den kommunale andel efter fordelingsnøglen udgør 2,599 mio. kr. ekskl. moms og beboerandelen 18,41 mio. kr. inkl. moms.
Efter boligydelse vil huslejestigningen være reduceret til 59 kr. Se en mere detaljeret oversigt for huslejestigninger ved forskellige formuer og boligstørrelser samt estimeret boligydelse i bilag 3, (Bilag 3. Oversigt af økonomiske konsekvenser for beboerne – brandsikring, vandrør, vandbehandling, elevatorer og renovering).
Huslejen vil stadig være på et niveau, som er genkendeligt fra andre plejecentre. Se nedenstående oversigt.
Oversigt af huslejeniveauet ved en formue på 0,5 mio. kr.
Plejecenter | Boligens størrelse | Husleje | Boligydelse | Husleje efter boligydelse |
Aldersro – efter brandsikring og vedligeholdelse | 62 | 4.950 | 3.552 | 1.398 |
Ollerup – efter brandsikring | 66 | 7.969 | 6.190 | 1.506 |
Trollemose | 64 | 5.282 | 3.890 | 1.392 |
Tåsinge | 64 | 6.221 | 4.829 | 1.329 |
Beboerdemokrati
Personalet på Aldersro Plejecenter har orienteret lejere og deres pårørende om den forestående brandsikring og genhusning.
Der vil ske en løbende inddragelse af beboerdemokratiet for at sikre et så åbent, konstruktivt og ærligt samarbejde under hele processen. Efter loven om almene boliger afholdes et ekstraordinært beboermøde den 30. oktober 2023, hvor beboerne har mulighed for at stemme om forbedringerne og den medfølgende huslejestigning. I tilfælde af, at beboerne skulle stemme imod forbedringerne, vil der blive forelagt et dagsordenspunkt herom.
Tidsplan og genhusning
De lovpligtige brandsikkerhedsmæssige udbedringer skal foretages hurtigst muligt. Administrationen har allerede gennemført udbedringer for ca. 300.000 kr., som var lette at gå til, og som ikke krævede genhusning. De resterende udbedringer foretages i etaper og forventes påbegyndt sommeren 2024. Ved opstart i 2024 forventes det, at de nødvendige udbedringer er afsluttet i foråret 2026.
I forhold til omfanget af de lovpligtige udbedringer er det nødvendigt, at lejerne bliver genhuset i den periode der bygges om. Udbedringerne vil ske etagevis, som betyder at lejerne kan genhuses i samme bygning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I det nedenstående gives en oversigt af udgifterne for henholdsvis Svendborg Kommune og lejerne ved løsningen, hvor der brandsikres (løsning 1), udføres yderlige vedligehold og det samlede projekt (løsning 1+).
Udgifter for Svendborg Kommune
| Brandsikring (ekskl. moms) | Yderligere vedligehold (ekskl. moms) | Samlet (ekskl. moms) |
Løsning 1 | 1.692.855 |
| 1.692.855 |
Løsning 1+ | 1.692.855 | 906.180 | 2.599.035 |
Udgifter for lejerne
| Brandsikring (inkl. moms) | Yderligere vedligehold (inkl. moms) | Samlet (inkl. moms) |
Løsning 1 | 11.991.056 |
| 11.991.056 |
Løsning 1+ | 11.991.056 | 6.418.775 | 18.419.294 |
Ved den komplette løsning er Svendborg Kommunes andel, som vedrører servicearealerne, 2,599 mio. kr. ekskl. moms. Den del vedrører brandsikring, dvs. 1,69 mio. kr., søges finansieret ved de kommende budgetforhandlinger. Delen, der vedrører yderligere vedligehold, på 0,9 mio. kr. finansieres af kommunens pulje til bygningsvedligehold.
Lejernes andel på 18,41 mio. kr. inkl. moms finansieres via optagelse af et 30-årigt realkreditlån. Den årlige ydelse på dette lån udgør 1,013 mio. kr. og det vil blive indregnet i den fremtidige husleje.
Ved brandsikring og rørudskiftning mm. vil huslejen stige med maksimalt 987 kr. svarende til ca. 21%. Ville der udelukkende blive brandsikret, vil den månedlige husleje stige med maksimalt 643 kr. svarende til ca. 14 %. Lejerne vil dog som hovedregel have mulighed for at få ekstra boligydelse, hvorfor netto huslejen for langt de fleste lejere ved et projekt, hvor der både brandsikres og vedligeholdes, ikke stige.
En stor del af lejlighederne på Aldersro 8 anvendes som gæsteboliger, hvor udgiften til husleje afholdes af Svendborg Kommune. Hvis den månedlige husleje for den enkelte gæstebolig stiger med 987 kr., vil den samlede kommunale udgift stige med samlet 0,3 mio. kr. om året fra og med 2026. Denne merudgift søges finansieret ved de kommende budgetforhandlinger.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
- Hyrdebrev af 24. september 2018 om brandsikkerhed i plejeboliger fra daværende transport-, bygnings- og boligminister.
- Bygningsreglementet.
- Lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021 om almene boliger m.v.
- Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.m.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 05-09-2023
Indstillingen tiltrådt.
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 07-09-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Afbud: Jørgen Lundsgaard (B).
Beslutning i Økonomiudvalget den 12-09-2023
Indstilles.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Godkendt.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).
Punkt 4 Vedtagelse af tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031 med henblik på kloakering af tre områder
+Beslutningstema
Der forelægges et tillæg til Svendborg Kommunes spildevandsplan 2020-2031 med henblik på en vedtagelse.
Tillægget har til formål at tilvejebringe det formelle grundlag for kloakering af husspildevand og håndtering af tag- og overfladevand af 3 udpegede områder.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales, at
- Tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031 vedtages.
Sagsfremstilling
Der spildevandsplanlægges for 3 områder:
- Gemalvej, 5771 Stenstrup, sydlige del af matrikel 12a, Kirkeby By, Kirkeby
- Olufs Have, 5762 Vester Skerninge, matrikel 76 og 77s, Ulbølle By, Ulbølle
- Strandvænget 2A-19, Fiskopvej 24 og Rantzausmindevej 69 og 71, 5700 Svendborg
Der er ved at blive udarbejdet lokalplan og kommuneplantillæg for område 1 ved Gemalvej, hvor der ønskes opført nye boliger. For at imødekomme dette, bliver området udlagt som spildevandskloakeret.
Område 2 Olufs Have i Ulbølle ved Nyvej, indgår i Kommuneplanen som et blandet bolig- og erhvervsområde. Der er ved at blive udarbejdet en lokalplan for området. Dele af området er i dag fælleskloakeret og vil blive bibeholdt som dette. Resten af området, vil blive planlagt som spildevandskloakeret.
Område 3 ved Strandvænget (5700) har i dag et fællessystem, som er ved at være udtjent og som er underdimensioneret. Da regnvand ifølge spildevandsplanen skal afkobles fra husspildevand, når dette er muligt, bliver området ændret til separatkloakering. Det har været undersøgt, om det var muligt at lave offentlige LAR-anlæg (Lokal Afledning af Regnvand), men grundet de begrænsede offentlige arealer i området, er dette ikke muligt.
En nærmere beskrivelse af områderne kan findes i bilag 1 (Bilag 1. Tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031).
Der findes 2 bilag til tillægget. Bilag 2 indeholder redaktionelle opdateringer til spildevandsplanen (Bilag 2. Redaktionelle opdateringer til tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031), mens bilag 3 indeholder miljøscreening af tillægget (Bilag 3. Miljøscreening af tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031).
Tillægget har været offentliggjort i 8 uger fra den 31. maj til den 26. juli.
Der er indkommet 1 høringssvar, omhandlende afgræsningen af kloakoplandet for Olufs Have. Høringssvaret har medført en ændring af kloakoplandet for Olufs Have, så det passer med forslag til lokalplanen for området. Høringssvaret kan ses i bilag 4 (Bilag 4. Høringssvar til tillæg 2 til spildevandsplan 2020-2031).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen ændring af CO2-udledning.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven, nr. 358 af 1. juli 2023.
Spildevandsbekendtgørelsen 1393 af 21. juni 2021.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 07-09-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Afbud: Jørgen Lundsgaard (B).
Beslutning i Økonomiudvalget den 12-09-2023
Indstilles.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Godkendt.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).
Punkt 5 Unge-indsatsen 2023-25
+Beslutningstema
Prioriteringer i jobcentrets unge-indsats 2023-25
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget godkender fokus og prioriteringer i ungeindsatsen, jfr. sagsfremstillingen.
Sagsfremstilling
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget fik på deres møde den 17. august 2023 et oplæg om den beskæftigelsesrettede indsats på unge området.
På den baggrund vil følgende elementer blive prioriteret i indsatsen.
Skærpet fokus på ret og pligt.
De unge skal mødes med en aktiv indsats, hvor der stilles krav til de unge om deltagelse. Ved udeblivelser uden gyldig grund skal den unge mødes med konsekvenser i form af sanktioner.
Øget anvendelse af nytteindsats.
Nytteindsatsen kan anvendes som et aktivt tilbud til alle grupper af unge. Der skal være et klart formål med nytteindsatsen og der skal være fokus på at bringe den unge tættere på job eller uddannelse.
Øget fokus på jobsporet.
Den unge har mulighed for at fravælge et uddannelsespålæg og i stedet arbejde mod selvforsørgelse via beskæftigelsesrettede tilbud. Udvalget tror på at en mere jobrettet indsats kan være vejen frem for nogle unge. Virksomhedsrettede tilbud, faglig opkvalificering, lønnede timer og fuldtidsjob kan hjælpe de unge til selvforsørgelse og kan for nogle bane vejen for uddannelse senere i livet. Administrationen skal derfor have fokus på at vejlede den unge om muligheden for at indgå i en mere jobrettet indsats i jobsporet.
Fokus på fravær- og fritagelsesårsager
Administrationen skal fremover have fokus på fravær- og fritagelsesårsager, således, at de unge, der ikke kan deltage fuldt ud i den aktive indsats, kan fritages i det omfang at det er nødvendigt, men at der omvendt stilles de rigtige krav til de unge, der kan profitere af det.
Fraværs- og fritagelseshændelser skal løbende følges af ledelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Prioriteringer skal afholdes indenfor budgetrammen
CO2-Konsekvensvurdering
ingen
Sagen afgøres i
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 07-09-2023
Indstillingen blev godkendt af liste O, C, V og A.
Liste Ø var imod og begærede sagen i Kommunalbestyrelsen.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Mikael Hansen (A) deltog som suppleant.
Der var afbud fra Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Enhedslisten foreslår følgende ændringer i fokus og prioriteringer i ungeindsatsen:
- Antallet af borgere i nytteindsats fastholdes på nuværende, maksimalt 29.
- Aktivitetsparate og uddannelsesparate henvises ikke til nytteindsats, men opkvalificeres via AMU-kurser, sprogundervisning mm.
- Den månedlige, individuelle medarbejdersamtale vedr. fraværshændelser udgår
Man stemte om dette.
For stemte: 4 (Ø og Rasmus Drabe)
Imod stemte: 25 (A, V, C, B, O og Arne Ebsen)
Fagudvalgets flertalsindstilling blev vedtaget. Liste Ø og Ramus Drabe var imod. Liste Ø og Rasmus Drabe kunne ikke støtte indstillingen, da øget brug af nytteindsats og sanktioner i ungeindsatsen, skubber sårbare unge længere væk fra arbejdsmarkedet.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).
Punkt 6 Orientering
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Intet.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).