Punkt 2 1. behandling af budget 2024 og overslagsårene 2025-27
Beslutningstema
Budgetforslag 2024 og overslagsårene 2025-27 samt takstoversigt til Kommunalbestyrelsens 1. behandling.
Indkomne høringssvar vedr. fagudvalgenes spareforslag til budget 2024, samt prioritering af Økonomiudvalgets spareforslag.
Revideret kommissorium vedr. politisk styregruppe for Kloge Kvadratmeter.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens forslag 1 eller forslag 2 jf. direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2024 og overslagsårene 2025-27 og fremsendes til Kommunalbestyrelsens 1. behandling.
- Vedlagte forslag til takster for 2024 fremsendes til Kommunalbestyrelsens 1. behandling
- Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 25. september 2023 kl. 23.59.
- Indkomne høringssvar vedr. fagudvalgenes spareforslag. Økonomiudvalgets egne besparelsesforslag behandles med henblik på kvalificering og endelig fremsendelse af besparelseskatalog til budgetdrøftelserne.
- Revideret kommissorium vedr. politisk styregruppe for Kloge kvadratmeter godkendes.
Sagsfremstilling ift. ØU's beslutning
Til Økonomiudvalgets 1. behandling af budget 2024-27 den 12.9.2023 havde direktionen udarbejdet 2 forslag, som er nærmere beskrevet i notatet Direktionens forslag til 1. behandling af budget 2024, og som er vedlagt dagsorden.
Økonomiudvalget besluttede, at forslag til 1. behandlingen baseres på model 1 for så vidt, angår anlæg og model 2 få så vidt angår driften fratrukket temaet vedr. Baggårdsteatret. I forlængelse heraf er der i vedlagte notat vist en revideret resultatoversigt, samt oversigt over indarbejdede ændringer i forhold til det tekniske budget 2024-27, som blev gennemgået på budgetseminar den 29. august 2023.
Sagsfremstilling
Teknisk budget 2024-27:
Grundlaget for budget 2024-27 til 1. behandlingen tager afsæt i det tekniske budget 2024-27, som Kommunalbestyrelsen fik præsenteret på budgetseminaret den 29. august 2023.
Forventede skatte- og tilskudsindtægter er baseret på statsgaranti, og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille.
Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.
Det tekniske budget 2024-27 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 66.653.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 246.975.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 24.836.000 kr., skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 227.479.000 kr., afdrag på lån på 113.606.000 kr. og 1.717.000 kr. vedr. finansforskydninger.
Forventede indtægter fra indkomstskat og udligning er baseret på valg af statsgaranti for 2024. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.
Indtægtsbudgettet i det foreliggende udkast hviler på følgende forudsætninger:
- at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat i 2024 fastsættes til 26,30 procent. (uændret i forhold til 2023)
- at grundskyldpromillen for øvrige ejendommen fastsættes til 8,8 som er den maksimale grundskyldpromille for årene 2024-2028 jf. Lov om ejendomsskat
- at grundskyldpromillen for produktionsjord fastsættes til 7,2 svarende til den maksimale grundskyldpromille for produktionsjord for årene 2024-2028 jf. Lov om ejendomsskat.
- At der opkræves dækningsafgift af offentligt ejede ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) svarende til det beløb, som blev opkrævet for 2023.
Det oplyses desuden, at den kirkelige udskrivningsprocent som udgangspunkt fastsættes til 1,02 procent (uændret fra 2023). Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.
Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling i Økonomiudvalget den 3. oktober 2023 fastsættes til mandag den 25. september 2023 kl. 23.59. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Staben.
Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet, er der udarbejdet forslag til takster for 2024. Som følge af at taksterne er beregnet på baggrund af det tekniske budget, vil der, som følge af budgetændringer i forbindelse med kommende budgetforhandlinger, være ændringer i taksterne. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.
Det tekniske budget 2024-27 lever ikke op til den økonomiske politiks målsætninger, hvor den årlige gennemsnitlige likviditet skal udgøre min. 125 mio. kr. I forhold til KL’s vejledende ramme for bruttoanlægsudgifter er denne overskredet med 88 mio. kr.
Direktionens forslag til 1. behandling:
Jf. budgetproceduren skal direktionen komme med udkast til budget 2024-27 i økonomisk balance, og som fremsendes til 1. behandling af budgettet
Direktionen har jf. vedlagte bilag udarbejdet budgetudkast til 1. behandling, hvor direktionen har anvist 2 forslag til et budget 2024-27 i økonomisk balance. Begge forslag tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2024 jf. budgetnotat august 2023, samt det forventede regnskab for 2023 jf. koncernrapport pr. 30. juni 2023.
Forslag 1:
I forslag 1, som fremgår af resultatoversigt 1, er anlægsbudgettet reduceret med en pulje på 88 mio. kr. og periodiseret ud i overslagsårene. Der er ikke taget stilling til hvilke anlægsprojekter, der indgår i periodiseringen, men er blot ramme beløb. Der er ligeledes indarbejdet 6,5 mio. kr. vedr. løft af kommunernes serviceramme jf. kommende finanslov, samt afsat et budgetværn om afregning af administrative besparelser på 5 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. KL har udsendt opdaterede skøn vedr. grundskyldsværdier, som ligeledes er indarbejdet.
Forslaget er i økonomisk balance set i forhold til KL’s vejledende rammer for henholdsvis service- og anlægsudgifter. Forslaget overholder desuden målsætningerne i kommunen politik. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at afledte udgifter vedr. demografi samt fremsendte udfordringer fra fagudvalgene ikke er indarbejdet i forslaget.
Forslag 2:
I forslag 2, som fremgår af resultatoversigt 2, har direktionen med afsæt i forslag 1 gennemgået anlægsbudgettet med henblik på at reducere 2024 af hensyn til KL’s vejledende ramme samt for overslagsårene og derved opnå en likviditet i overensstemmelse med kommunens økonomiske politik. En oversigt over direktionens forslag til periodisering og reduktion af anlæg fremgår af notatets bilag 1.
I forslaget er der under serviceudgifterne indarbejdet udgifter vedr. demografi samt fremsendte udfordringer fra fagudvalgene, drift vedr. ny færge Høje Stene, overførte midler fra anlæg, samt bufferpulje i 2024. Desuden er der indarbejdet besparelser svarende til det samlede sparekatalog på 60-100 mio.kr.
Direktionens forslag 2 ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger, samt den vejledende serviceramme fra KL, men overskrider den vejledende anlægsramme med ca. 10 mio. kr.
Økonomiudvalgets reduktionsforslag til budget 2024, samt indkomne høringssvar:
Økonomiudvalget sendte på mødet den 22. august 2023 udvalgets reduktionsforslag i høring med frist den 5. september 2023. Der er indkommet 1 høringssvar, som fremgår af vedlagte bilag. Udvalget behandler høringssvaret på mødet, og som led heri udpeges nogle få spareforslag, som udvalget er enige om at bortprioritere, hvis budgetforhandlingerne giver mulighed herfor.
Oversigt over udvalgets reduktionsforslag fremgår af vedlagte bilag. Det fremgår af oversigten, at de samlede reduktionsforslag overskrider det udmeldte krav, hvorfor udvalget skal tage stilling til, om der skal en reduktion, så forslagene kommer i balance med det udmeldte krav.
Til orientering vedlægges bilag med alle indkomne høringssvar til fagudvalgenes spareforslag, samt beslutningsreferat fra behandling i fagudvalgene, undtagen referat fra Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, som eftersendes.
Kommissorium Kloge kvadratmeter:
I forlængelse af Kommunalbestyrelsens møde den 29. august 2023 pkt. 3. Kloge kvadratmeter vedlægges et revideret kommissorium til Økonomiudvalgets godkendelse.
Direktionen gør opmærksom på, at der ikke i direktionens forslag til 1. behandling er taget højde for besparelsesmålet på i første omgang 5 mio.kr., som indgår i projektet om ”Kloge Kvadratmeter”, men at dette afventer de kommende politiske forhandlinger om budget 2024. Det betyder, at der i givet fald kan reduceres tilsvarende i sparekataloget på 100 mio.kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af direktionens forslag til 1. behandling, som er vedlagt sagen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke vurderet
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 12-09-2023
Godkendt, idet økonomiudvalgets budgetforslag baseres på model 1 fsva. anlæg og model 2 fsva. driften fratrukket temaet vedr. Baggårdsteatret. Besparelsen vedr. 2 min. beredskabet udgår af Økonomiudvalgets sparekatalog.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 19-09-2023
Godkendt, idet budgetforslaget oversendes til kommunalbestyrelsens 2. behandling.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V). Som suppleanter deltog Allan Østergaard (B) og Jesper Larsen (V).