Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt, idet Børne- og Ungeudvalget yderligere besluttede, at dagsordenssætte punkt vedr. placering af klasser på Stokkebækskolen på baggrund af den udsendte pressemeddelelse fra skolebestyrelsen.
Punkt 2 Placering af klasser på Stokkebækskolen
+Sagsfremstilling
Skolebestyrelsen på Stokkebækskolen har den 12. november 2018 udsendt en pressemeddelelse.
Af pressemeddelelsen fremgår, at skolebestyrelsen på baggrund af de politiske signaler fra Borgmester og Byråd ønsker at give kompetencen tilbage til Byrådet og anmoder om, at Byrådet træffer beslutning mellem bestyrelsens tre modeller på novembermødet jævnfør vedlagte bilag.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Børne- og Ungeudvalget indstiller model 1 til Byrådets godkendelse.
Punkt 3 Orientering om status og indsatser på udskolingsområdet i Svendborg Kommune.
+Beslutningstema
Orientering om status og aktuelle indsatser i folkeskolernes udskoling. Orienteringen har særligt fokus på elevernes karakterer ved afslutning af 9. og 10. klasse, ny uddannelsespolitik og samarbejde med erhvervsuddannelserne (herunder EUD10).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Nationalt og kommunalt er der stort fokus på udskolingens arbejde samt på overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse. På mødet vil det forhåbentlig være muligt at vise data på afgangskaraktererne for 9. og 10. klasse juli 2018, fra Undervisningsministeriets datavarehus. Disse data er medio oktober 2018 endnu ikke offentliggjort, men forventes inden udgangen af oktober.
På mødet orienteres om lokale opmærksomhedspunkter og indsatser i folkeskolernes udskoling i forhold til:
- Elevernes karakterer ved afslutning af 9.og 10.klasse, herunder andelen af elever, der ikke opnår 02 i de bundne prøvefag.
- Skolernes arbejde med uddannelsesparathed, herunder indsatser for elever, der vurderes ikke uddannelsesparate.
- Data fra 10.klasse med særlig fokus på uddannelsesparathed.
- Samarbejder mellem folkeskole og erhvervsskole, herunder EUD10.
- Udarbejdelse af en ny uddannelsespolitik med fokus på styrket samarbejde mellem folkeskole, uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Herunder arbejdet med en ny fælles udskolingslinje, med særligt fokus på anvendelsesorienteret undervisning og naturfagligt indhold.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Taget til efterretning.
Punkt 4 Orientering om styrket praksisfaglighed i folkeskolen samt regeringsudspil om erhvervsuddannelserne.
+Beslutningstema
Orientering om aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen samt regeringsudspil om erhvervsuddannelser.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Den nationale opmærksomhed på at få flere til at søge og gennemføre en erhvervsuddannelse medfører et øget fokus på arbejdet i folkeskolens udskoling.
Regering og dele af folketinget indgik juni 2018 en aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen. Aftalen behandles politisk i efteråret 2018.
September 2018 offentliggjorde regeringen udspillet ’Fra folkeskole til faglært - erhvervsuddannelser til fremtiden’. En række af udspillets anbefalinger retter sig mod folkeskolen.
Nedenstående præsenteres hovedpunkterne i aftalen om styrket praksisfaglighed samt regeringsudspillet om erhvervsuddannelser til fremtiden.
- Politisk aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen.
Aftalepartierne er enige om, at nedenstående initiativ 1- 4, der kræver ændring af folkeskoleloven, træder i kraft fra skoleåret 2019/2020, punkt 5 gennemføres i årene 2018/2019 og 2019/2020.
Aftalen indeholder følgende elementer:
- Obligatorisk praktisk/musisk valgfag i 7.- 8.klasse
Det gøres obligatorisk for alle elever at vælge mindst et toårigt praktisk/musisk valgfag i 7.-8.klasse. Alle elever skal tilbydes faget håndværk og design. Derudover kan eleverne tilbydes et eller flere af følgende praktisk/musiske valgfag: billedkunst, madkundskab eller musik. Timerne skal hentes indenfor rammerne af elevernes eksisterende skoledag.
Ikke alle folkeskoler i Svendborg udbyder håndværk/design som valgfag i skoleåret 2018/2019.
- Prøve i praktisk/musisk valgfag
De praktisk/musiske valgfag skal kunne afsluttes med en praktisk/mundtlig prøve i 8. klasse. Den enkelte kommune beslutter, om der afholdes prøve.
- Styrket praksisfaglighed i den obligatoriske projektopgave i 9.klasse
I den obligatoriske projektopgave på 9. klassetrin skal opgaven og produktet sætte fokus på praksisfaglighed. Krav om inddragelse af valgfag i projektopgaven fjernes.
- Ret til erhvervspraktik i 8. og 9. klasse
Den eksisterende erhvervspraktikordning udvides, så elever får ret til at komme i praktik mindst en uge i 8. og 9. klasse. Det er fortsat elevens opgave at finde en erhvervspraktikplads.
- Udviklingsprojekt ”Praksisfaglighed i skolen”
Igangsættelse af udviklingsprojekt med formålet at styrke de anvendelsesorienterede, praksisfaglige og erhvervsrettede elementer i undervisningen. Projektet har desuden til formål at styrke samarbejdet mellem folkeskoler og erhvervsskoler.
- Regeringens udspil ” Fra folkeskole til faglært – erhvervsuddannelser til fremtiden”.
Udspillet indeholder 12 hovedelementer, hvoraf de fem nedenstående er rettet mod folkeskoleområdet:
Folkeskolen skal nære elevernes håndværkerdrømme
- Investering i nye og renoverede faglokaler, værksteder og udstyr
- Valgfag i 7.-9. klasse på erhvervsskolerne
- Lærere fra erhvervsuddannelserne gennemfører undervisning og aktiviteter i folkeskolen
- Obligatorisk prøve i det obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 8. klasse
- Barrierer for skoleelevers ophold på virksomheder skal fjernes
- Praksisfaglighed i læreruddannelsen
Opgør med automatvalget
- Et nationalt program for valg af ungdomsuddannelse for alle elever i 7. - 9. klasse
- Systematisk tilgang til uddannelsesvalg i 7. – 9. klasse
- Nyt undervisningsforløb ”Uddannelses- og erhvervskendskab” i 8. og 9. klasse
- Ny model for uddannelsesparathedsvurdering
- Styrket kollektiv vejledning i 7. – 9. klasse
- Kompetenceudvikling af vejledere og folkeskolelærere
Kommunerne skal have større ansvar for søgningen
- Kommunerne skal sætte lokale mål for søgningen til ungdomsuddannelserne
Flere skal vælge rigtigt første gang
- Effekten af nye adgangsforudsætninger til gymnasiale uddannelser skal følges med henblik på at understøtte øget søgning til erhvervsuddannelserne
10. klasse skal pege i retning af erhvervsuddannelserne
- Der nedsættes et ekspertudvalg, der skal undersøge, hvordan10. klasse kan erhvervsrettes, så flere vælger en erhvervsuddannelse
- Understøttelse af 10. klasseaktivitet på erhvervsskolerne
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Taget til efterretning.
Punkt 5 Budgetopfølgning pr. 30 september 2018 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30 september 2018 - Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
- At der søges om tillægsbevilling på 0,4 mio. kr. vedr. midtvejsregulering på dagtilbudsområdet.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen for Børne- og Ungeudvalget pr. september 2018 forelægges på udvalgsmødet. Budgetopfølgningen vedlægges som bilag.
Der forventes et samlet merforbrug på 15,8 mio. kr. Merforbruget fordeler sig på:
Serviceudgifter:
- Skoleområdet med et mindreforbrug på 10,3 mio. kr.
- Dagtilbudsområdet med et merforbrug på 2,1 mio. kr.
- Familie og Uddannelse med et merforbrug på 12,9 mio. kr.
- Ikke indfriet rammebesparelse budget 2017 med et merforbrug på 1,7 mio. kr.
Herudover har økonomiudvalget den 20. marts 2018 besluttet udvalgsfordeling af den negative pulje, som hidtil har været budgetlagt under Økonomiudvalgets ramme, som et forventet mindreforbrug på serviceudgifterne for kommunen samlet set. Fordelingen blev foretaget på baggrund af overførsler fra regnskab 2016 til budget 2018. Børne- og Ungeudvalgets andel af denne pulje udgør -12,2 mio. kr.
Overførselsudgifter:
- Familie og Uddannelse med et mindreforbrug på 2,8 mio. kr.
På Økonomiudvalgets møde den 11. september blev koncernrapporten pr. 30. juni 2018 behandlet. Rapporten viste, at der i 2018 var en styringsmæssig udfordring i forhold til overholdelse af kommunens serviceramme med forventet 37,5 mio. kr., samt et forventet anlægsforbrug der var godt 11 mio. kr. højere end vedtaget budget. Dette ville, trods forventede lavere overførselsudgifter, medføre et betydeligt kassetræk på en i forvejen beskeden likviditet, og på den baggrund besluttede Økonomiudvalget, at der i 2018 fortsat skulle føres en meget stram økonomisk styring med det formål, at nedbringe det forventede merforbrug
Det forventede regnskab for 2018 udviser pr. 30. september 2018 en overskridelse af servicerammen på 31,8 mio. kr. og et kassetræk på 29 mio. kr. mere end forudsat i det vedtagne budget 2018, hvilket er en forværring i forhold til koncernrapporten pr. 30. juni 2018 med knap 20 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Taget til efterretning og godkendt. Dagsordenstekst er rettet til, således at nye oplysninger om kassetræk fremgår af sagsfremstillingen.
Punkt 6 Budget 2019 - Udmøntning af rammebesparelse - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Udmøntning af rammebesparelse for budget 2019, herunder fremsendelse af reduktionsforslag i høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der med udgangspunkt i budgetforliget for 2019 sendes nye reduktionsforslag i høring
- At høringsfristen fastsættes til 27. november 2018
- At resterende sparepulje fra 2017 på 1,7 mio. kr. søges finansieret af reduktionsforslag for budget 2019
Sagsfremstilling
Jf. budgetforliget for 2019 samt godkendt proces på udvalgsmødet den 10. oktober 2019, drøftes reduktionsforslag på udvalgets område, med henblik på fremsendelse af reduktionsforslag i høring med høringsfrist den 27. november 2018 og efterfølgende beslutning om udmøntning på udvalgsmødet den 5. december 2018.
Udvalgets andel af rammebesparelsen udgør 5,4 mio. kr. i 2019, 6,5 mio. kr. i 2020 og 8,4 mio. kr. i 2021 og frem.
Fra budget 2017 til 2018 blev der overført rest fra sparepulje vedr. budget 2017 på 1,7 mio. kr. Sparepuljen forventes ikke indfriet i 2018 og administrationen foreslår at puljen finansieres af reduktionsforslag for 2019 og frem.
Reduktionsforslagene er opdelt i eksisterende forslag fra forårets finansieringskatalog og nye forslag på området. Nye forslag foreslås sendt i høring med høringsfrist den 27. november 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser fremgår af de enkelte reduktionsforslag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Punkt 7 Orientering om SSP-samarbejdet
+Beslutningstema
Orientering om SSP-samarbejdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om SSP-samarbejdet tages til efterretning
Sagsfremstilling
Hvad er SSP
SSPs formål er at forebygge kriminalitet hos børn og unge i Svendborg Kommune.
SSP er et lokalt samarbejde mellem skole, socialområde og Politi. SSP-samarbejdet organiserer kommunens kriminalitetsforebyggende indsats over for børn og unge. De tre enheder i SSP-samarbejdet har ansvaret for børn og unges trivsel og opvækst og er alle via lovgivningen forpligtet til at udføre kriminalpræventivt arbejde i bredeste forstand.
Målgruppe
SSP-arbejdets målgruppe er de unge under 18 år. Der skelnes mellem tre grupper af unge.
- Unge, der ikke umiddelbart er kriminalitetstruede
- Unge med særlige udfordringer i relation til kriminalitet fx unge med misbrug
- Unge der har begået kriminalitet og/eller udviser risikoadfærd
SSP-arbejdet fordeler sig på tre niveauer:
- Generel indsats rettet mod alle unge
- Specifik indsats rettet mod særlige grupper af unge
- Individuel indsats rettet mod unge der har begået kriminalitet og/eller udviser risikoadfærd.
Generel indsats rettet mod alle unge
- Oplæg for elever i skolerne om relevante kriminalpræventive temaer: Forebyggelse af ’almindelig’ kriminalitet, rusmiddelforebyggelse, herunder alkohol, hash og cigaretter, digital dannelse – forebyggelse af uhensigtsmæssig adfærd på nettet
- Oplæg for forældre om relevante kriminalpræventive temaer
- Formidler af generel information til lærere i skolerne om relevante kriminalpræventive temaer
- Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering
- Besøg i ungdomsskoler/klubber
Specifik indsats rettet mod særlige grupper af unge
- Opsøgende i forhold til grupper af unge der opholder sig ved skoler, havnen, i byen mv.
- Tilstede ved arrangementer der tiltrækker unge: f.eks. ”open by night” koncerter, sidste skoledag, bålfester mv.
- Samarbejde med den boligsociale helhedsplan
- Konfliktmægling
- Deltager i specifikke møder for folkeskoleklasser med aktuelle særlige udfordringer
Individuel indsats rettet mod unge der har begået kriminalitet og/eller udviser risikoadfærd
- Indsatser omkring unge, der har været på individmøder
- Deltagelse i afhøringer
- Kontakt og samarbejde med forældre til unge og den unge selv i misbrug, kriminalitet mv.
- Hjemmebesøg
På mødet gives en nærmere orientering om nuværende situation og indsatser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Taget til efterretning.
Punkt 8 Opdatering af styrelsesvedtægten for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud
+Beslutningstema
Styrelsesvedtægten for forældrebestyrelser er opdateret på baggrund af ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen) m.m. og foreslås sendt i høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget sender opdateret styrelsesvedtægt for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud i høring blandt de berørte bestyrelser med henblik på endelig beslutning på udvalgets møde 5. december 2018.
Sagsfremstilling
Folketinget vedtog i sommeren 2018 en reform af dagtilbudsområdet. Reformen har også betydning for forældrebestyrelsernes rolle og opgaver i de kommunale dagtilbud, som udvides og præciseres på en række områder.
Forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet følger områdestrukturen, og dagplejen udgør sit eget dagtilbud med egen forældrebestyrelse. En opdatering af styrelsesvedtægten har afventet en afklaring af strukturen på dagtilbudsområdet, som Børne- og Ungeudvalget traf beslutning om 17. september 2018. Der er således fremover fem forældrebestyrelser i alt.
En forældrebestyrelse skal løse sin opgave i samarbejde med dagtilbuddets leder, indenfor dagtilbudslovens bestemmelser og de overordnede rammer og prioriterede indsatser, som Byrådet og Børne- og Ungeudvalget har fastlagt for området.
Forslaget til ny styrelsesvedtægt er blevet til dels med afsæt i ændringerne i lovgivningen, dels via opsamling af erfaringer med den nuværende styrelsesvedtægt samt i en dialog med de nuværende bestyrelsesformænd.
Ændringen af dagtilbudsloven medfører behov for en række opdateringer af styrelsesvedtægten:
- Der skal vælges en forældrerepræsentant for hvert børnehus til forældrebestyrelsen (afsnit 1)
- Forældrebestyrelserne skal som hidtil inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Som noget nyt skal læreplanen også omhandle, hvordan dagtilbuddet kan styrke samarbejdet med lokalsamfundet (”det åbne dagtilbud” – parallelt med ”den åbne skole”). Forældrebestyrelsen får derfor en ny rolle i dette samarbejde (afsnit 3)
- Forældrebestyrelsen skal inddrages i dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange for børn fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole og fritidstilbud (afsnit 3).
- Forældrebestyrelsen skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem, fx dagtilbud/hjemsamtaler, håndtering af børns ferie og fravær, forældrenes involvering i barnets læring m.m. (afsnit 3).
Derudover lægges der op til en række øvrige justeringer:
Forældrebestyrelserne sidder i to år. På baggrund af dialogen med de nuværende bestyrelsesformænd foreslås det, at der fast afholdes et suppleringsvalg i september i de år, hvor der ikke er nyvalg. Her vælges der repræsentanter og suppleanter på de poster, der måtte være blevet tomme i årets løb. Formålet er at give flest mulige forældre mulighed for at deltage i bestyrelsesarbejdet i den periode, deres barn er i dagtilbud samt at understøtte, at der er funktionsdygtige bestyrelser. Dette er i forlængelse af den nuværende praksis i Dagplejens forældrebestyrelse.
Derudover foreslås det, at dagtilbuddene aktivt understøtter, at der etableres et husråd af forældre i alle børnehuse. Etablering af husråd indgik desuden som et element i dagsordenspunkt om ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet behandlet i Børne- og Ungeudvalget d. 27. august 2018. I styrelsesvedtægtens bilag 3 er beskrevet en vejledende model for husråd.
Formålet med husrådene er at styrke det direkte samarbejde om konkrete aktiviteter i dagligdagen mellem forældrene og med børnehuset og at styrke forbindelsen til det omgivende lokalsamfund, foreningslivet m.m. m.m. Husrådet er ikke formelt en del af forældrebestyrelsen og fungerer i dagligdagen uafhængigt af denne. Dette med henblik på at skabe en fleksibel ramme for en styrket forældreinvolvering, der passer til det enkelte børnehus og den enkelte forældregruppe.
Det foreslås at samle op på erfaringer med husrådenes arbejde med udgangen af 2020.
Endeligt lægges der op til en sproglig forenkling og en mere let tilgængelig udgave af styrelsesvedtægten. Indholdet af øvrige punkter i den nuværende styrelsesvedtægt videreføres i hovedtræk indenfor denne ramme, med enkelte præciseringer.
Det foreslås at sende den opdaterede styrelsesvedtægt i høring frem til 27. november med henblik på en endelig beslutning på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 5. december 2018.
Der afholdes nyvalg til de nye forældrebestyrelser i januar 2019, undtagen Dagplejen, hvor lovgivningen ikke medfører en ændring af bestyrelsens sammensætning og hvor der netop har været afholdt nyvalg i september 2018. De fire forældrebestyrelser, der vælges i januar 2019, vil således få en funktionsperiode, der er et halvt år længere end ellers – dvs. frem til 30. september 2021.
I foråret 2019 afholdes fælles opstart og kursus i samarbejde med de nye forældrebestyrelser, hvor der bl.a. vil være fokus på forældrebestyrelsens nye opgaver i regi af dagtilbudsreformen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 9 Justering af visitationskriterier på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform
+Beslutningstema
Beslutning om justering af visitationskriterier på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender visitationskriterier på dagtilbudsområdet.
Sagsfremstilling
Regeringen indgik den 9. juni 2017 en bred politisk aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”. Aftalen indeholder to initiativer der skal øge valgfriheden for forældre.
Repræsentanter fra Dagplejen, børnehuse, pladsanvisningen og Sekretariat og dagtilbud har gennemgået aftalens konsekvenser for visitationskriterierne på dagtilbudsområdet. Det vurderes at gældende visitationskriterier i hovedtræk lever op til aftalens initiativer.
Visitationskriterierne er endvidere gennemgået med henblik på en generel justering. Gennemgangen har ikke givet anledning til justeringer.
Venteliste til en dagtilbudsplads
Ifølge aftalen skal forældre fra den 1. januar 2019 have mulighed for at ønske alle dagplejere og alle børnehuse i kommunen.
I Svendborg Kommune har forældre mulighed for at ønske alle dagplejere og alle børnehuse i kommunen, hvorved aftalens initiativer ikke giver anledning til at ændre i gældende visitationskriterier.
Overflytning mellem dagtilbudspladser
Ifølge aftalen skal forældre fra den 1. januar 2019 have mulighed for at ønske overflytning mellem dagtilbudspladser.
I Svendborg Kommune har forældre mulighed for at ønske overflytning mellem dagtilbudspladser. For 0-2-årige har forældre kun mulighed for at ønske overflytning til og med den måned, hvor barnet fylder to år.
Som følge af aftalen bortfalder den nuværende aldersbegrænsning for overflytning fra 1. januar 2019, det vil sige at alle forældre får mulighed for at ønske overflytning mellem dagtilbudspladser.
Visitationskriterier på dagtilbudsområdet med justeringer som følge af aftalens initiativer er vedhæftet som bilag. Beskrivelsen af den nuværende aldersbegrænsning for overflytning er overstreget og ny tekst er indsat nedenstående. Herudover er der foretaget sproglige redaktionelle ændringer
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Justering af visitationskriterier på dagtilbudsområdet har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 27.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 10 Nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform
+Beslutningstema
Beslutning om nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At retningslinjer for anvendelse af deltidsplads på 30 timer pr. uge godkendes
- At retningslinjer for kombinationstilbud godkendes
Sagsfremstilling
Regeringen indgik den 9. juni 2017 en bred politisk aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”. Aftalen indeholder to nye tilbudstyper der skal øge fleksibiliteten for forældre. De to tilbudstyper er beskrevet nedenfor.
Repræsentanter fra Dagplejen, børnehuse, pladsanvisningen og Sekretariat og dagtilbud har gennemgået de nye tilbudstyper, herunder hvordan de foreslås udmøntet i Svendborg Kommune.
Deltidsplads til børn hvis forældre er på barsel- eller forældreorlov
Ifølge aftalen skal forældre fra den 1. januar 2019 have mulighed for at få en deltidsplads på 30 timer pr. uge i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud, hvis en eller begge forældre holder barsel- eller forældreorlov.
Deltidspladsen skal tilbydes børn i husstanden i aldersgruppen 26 uger og indtil skolestart mod en reduceret forældrebetaling.
Kommunerne skal fastsætte retningslinjer for anvendelse af deltidspladser. Det foreslås, at:
- Deltidspladsen tilbydes alle børn, hvis forældre er på barsel- eller forældreorlov, det vil sige at der ikke indsættes en minimumsgrænse for forældres fravær ved delvis genoptagelse af arbejdet
- Der ikke fastsættes retningslinjer for i hvilket tidsrum deltidspladsen skal anvendes, men at forældre afleverer barnets mødeplan til det enkelte dagtilbud med mindst en måneds varsel og for minimum to uger. Der kan ikke spares timer op, hvis barnet ikke anvender alle 30 timer pr. uge
- Dagtilbuddenes ressourcetildeling for en deltidsplads svarer til ressourcetildelingen for en fuldtidsplads, idet det kan forventes, at deltidsbørn primært er i dagtilbud midt på dagen, hvor der anvendes flest medarbejdertimer og mindre i dagtilbud i ydertimerne, hvor der anvendes færre medarbejdertimer. Herudover skal det enkelte dagtilbud følge op på barnets mødeplan
Svendborg Kommune tilbyder i dag ikke deltidspladser.
Kombinationstilbud til forældre med et dokumenteret behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid
Ifølge aftalen skal forældre med et dokumenteret behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid fra den 1. juli 2018 have mulighed for at få et kombinationstilbud. Kombinationstilbuddet består af en deltidsplads i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud samt et tilskud til en fleksibel pasningsordning uden for dagtilbuddenes åbningstid.
Kombinationstilbuddet kan samlet set ikke overstige hvad der svarer til en fuldtidsplads i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Herudover skal den fleksible pasningsordning udgøre mindst ti timer pr. uge.
Det gennemsnitlige antal timer pr. uge i dagtilbuddet må gerne variere, men må over en periode på fire uger ikke overskride det aftalte antal timer pr. uge. Forældre afleverer barnets mødeplan til det enkelte dagtilbud med mindst en måneds varsel og for minimum fire uger. Der kan ikke spares timer op, hvis barnet ikke anvender de aftalte timer.
Fleksible pasningsordninger skal godkendes efter samme retningslinjer som private pasningsordninger, og der skal føres tilsyn med fleksible pasningsordninger efter samme retningslinjer som private pasningsordninger. Dog skal fleksible pasningsordninger ikke leve op til at fremme børns læring gennem trygge læringsmiljøer.
Det foreslås at dagtilbuddenes ressourcetildeling for en deltidsplads som følge af et kombinationstilbud svarer til ressourcetildelingen for en fuldtidsplads. Det foreslås, at der tilbydes tre deltidspladser som følge af kombinationstilbud på henholdsvis 40, 30 og 20 timer pr. uge.
Pladsanvisningen har i efteråret fået få spørgsmål vedrørende kombinationstilbud. Henvendelserne har ikke kunne efterleve kravet om at den fleksible pasningsordning skal udgøre mindst ti timer pr. uge, hvorfor kombinationstilbud endnu ikke anvendes i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Takst for en deltidsplads på 30 timer pr. uge og takst for en deltidsplads som følge af et kombinationstilbud fremgår af dagsordenspunktet ”Takster for nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform”, som er på Børne- og Ungeudvalgets dagsorden den 12. november 2018.
Mindreindtægt på forældrebetaling som følge af reducering i takst for deltidspladser skal dækkes af den samlede ramme på dagtilbudsområdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 27 og 85.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 11 Takster for nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform
+Beslutningstema
Beslutning om takster for nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- At taksten for en deltidsplads på 30 timer pr. uge godkendes og oversendes til Byrådet
- At taksten for en deltidsplads som følge af et kombinationstilbud godkendes og oversendes til Byrådet
Sagsfremstilling
Regeringen indgik den 9. juni 2017 en bred politisk aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”. Aftalen indeholder to nye tilbudstyper der skal øge fleksibiliteten for forældre.
Ifølge aftalen skal forældre fra den 1. januar 2019 have mulighed for at få en deltidsplads på 30 timer pr. uge i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud, hvis en eller begge forældre holder barsel- eller forældreorlov. Deltidspladsen skal tilbydes mod en reduceret forældrebetaling.
Ifølge aftalen skal forældre med et dokumenteret behov for pasning uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid fra den 1. juli 2018 have mulighed for at få et kombinationstilbud. Kombinationstilbuddet består af en deltidsplads i et kommunalt, selvejende eller privat dagtilbud samt et tilskud til en fleksibel pasningsordning uden for dagtilbuddenes åbningstid, som mindst skal udgøre ti timer pr. uge.
Retningslinjer for deltidsplads på 30 timer pr. uge og kombinationstilbud er beskrevet i dagsordenspunktet ”Nye tilbudstyper på dagtilbudsområdet som følge af ny dagtilbudsreform”, som er på Børne- og Ungeudvalgets dagsorden den 7. november 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I beregningen af taksten for deltidspladser må kommunerne opdele udgifterne i faste og variable udgifter, således at forældre med deltidsplads betaler på lige fod med forældre med fuldtidsplads til udgifter der fordeles lige på børnene, uanset om de er på deltid eller fuldtid. Kommunerne foretager selv vurderingen af, hvad der kan anses som faste og variable udgifter ud fra en rimelighedsbetragtning.
Nedenfor er vist taksten for en deltidsplads på 30 timer pr. uge. Taksten udgør 80 pct. af taksten for en fuldtidsplads og betales pr. måned i 11 måneder om året.
| Dagpleje | 0-2 års plads i børnehuse | 3-5 års plads i børnehuse |
30 timer pr. uge | 2.276 kr. | 2.630 kr. | 1.449 kr. |
Nedenfor er vist taksterne for de deltidsplader, som tilbydes som følge af kombinationstilbud. Taksterne udgør henholdsvis 90, 80 og 75 pct. af taksten for en fuldtidsplads og betales pr. måned i 11 måneder om året.
| Dagpleje | 0-2 års plads i børnehuse | 3-5 års plads i børnehuse |
Op til 38 timer pr. uge i dagpleje og op til 40 timer pr. uge i børnehuse | 2.561 | 2.959 | 1.630 |
Op til 30 timer pr. uge | 2.276 | 2.630 | 1.449 |
Op til 20 timer pr. uge | 2.134 | 2.466 | 1.358 |
Mindreindtægt på forældrebetaling som følge af reducering i takst for deltidspladser skal dækkes af den samlede ramme på dagtilbudsområdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 27 og 85.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 12 Idéoplæg for flytning af Sundet Lundby Børnehave og Landet Bibliotek til Tåsingeskolen afd. Lundby
+Beslutningstema
Godkendelse af idéoplæg for flytning af Sundet Lundby Børnehave og Landet Bibliotek til Tåsingeskolen afd. Lundby samt frigivelse af anlægsrammen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne-og Ungeudvalget godkender idéoplæg og videresender det til orientering for Teknik- og Erhvervsudvalget.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget meddeler og frigiver en samlet anlægsramme på 2,941 mio. kr. fordelt med 0,4 mio. kr. i 2018 og 2,541 mio. kr. i 2019.
Sagsfremstilling
Flytning af Sundet Lundby Børnehave og Landet Bibliotek til Tåsingeskolen afd. Lundby var en del af Svendborg Byråds beslutning af Budget 2018.
Der skal indrettes kapacitet til 60 stk. 0-6 års pladser på B-niveau, hvoraf 20 pladser bruges som heldagslegestue til dagplejen.
Det nye fælles bibliotek skal indrettes, så der er kapacitet til såvel pædagogisk læringscenter som Landet folkebibliotek inkl. selvbetjeningsløsning med blandt andet udvidet åbningstid kl. 7.00-22.00.
For at opnå helhed i opgaveløsningen er der nedsat en projektgruppe, der varetager begge projekter som en samlet opgave. Projektgruppen er sammensat i overensstemmelse med Svendborg Kommunes ”Håndbog for anlægsprojekter” og har repræsentation af brugere, administration fra Dagtilbud, Skoleafdeling, bibliotek og CETS.
Projektgruppen har lagt vægt på interessentinddragelse og på at anskue projektet som et udviklingsprojekt, der tager udgangspunkt i det eksisterende samarbejde mellem interessenterne.
En enig projekt- og ledelsesgruppe står bag det fremlagte idéoplæg, der har til formål at skabe et attraktivt og fleksibelt kultur- og læringsmiljø, som giver mulighed for at udnytte de faglige ressourcer og anlægsmidlerne så optimalt som muligt. Den fremlagte planløsning åbner for andre legemuligheder, der ikke gør legepladsplanen så afhængig af legeredskaber.
Økonomien for de to delprojekter håndteres adskilt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Som en del af budgetforliget for 2018 blev der afsat en samlet anlægsramme på 2,941 mio. kr. til at realisere en samling af Landet bibliotek og Sundet børnehave på Tåsingeskolen, afd. Lundby.
Børnehavepladserne som skabes på skolen er jf. budgetforliget på B-niveau, som afspejles i det afsatte budget på 2,941 mio. kr.
Midlerne er fordelt med 0,4 mio. kr. i 2018 og 2,541 mio. kr. i 2019, hvorved midlerne kan meddeles og frigives.
Projektet er opdelt i to faser:
- Etablering og flytning af Landet bibliotek
- Etabling af 60 børnehavepladser på B-niveau, hvoraf 20 pladser bruges som heldagslegestue
Etablering og flytning af Landet bibliotek
Projektets omfang er af mindre karakter og udgør 0,182 mio. kr. af det samlede budget på 2,941 mio. kr. I forbindelse med flytningen af biblioteket etableres en selvbetjeningsløsning, der har et eget budget på 0,305 mio. kr. Det samlede udgift for at flytte og etablere plads samt selvbetjeningsløsning udgør derfor 0,487 mio. kr.
Etabling af 60 børnehavepladser på B-niveau, hvoraf 20 pladser bruges som heldagslegestue
Budgettet til at realisere dette er på 2,759 mio. kr. (2,941 mio. kr. - 0,182 mio. kr.) og forventes at kunne rumme det som er beskrevet nedenfor.
I forbindelse med udarbejdelsen af idéoplægget er visse bygningsmæssige- økonomiske- og disponeringsmæssige forudsætninger ændret sig fra anlægsprojektet blev besluttet i forbindelse med budgetforliget 2018.
Projektet indeholder stadig intern projektstyring, byggesagsstyring, tilbygning, køkken, indretning af SFO, toiletter, puslepladser, fast inventar, ventilation, flytning og uforudsete udgifter til en anslået samlet udgift på 1,871 mio. kr.
Det har været nødvendigt at benytte mere ekstern rådgivning til ingeniørarbejde og indretning end forudsat, da projektet skal realiseres indenfor en kort periode dels for at få samlet børnehave på skolen, hvor en del af børene allerede er, og dels for at opnå de konkrete arealeffektiviseringsbesparelser. Den samlede udgift udgør 0,324 mio. kr.
Herudover har man i forbindelse med en mere detaljeret gennemgang af bygningen konstateret, at der er ting som skal/bør inkluderes i projektet, som ikke oprindeligt var inkluderet:
- Nuværende lofter udskiftes til lovpligtige akustiklofter (anslået udgift 0,181 mio. kr.)
- Nuværende gulvbelægning udskiftes (anslået udgift 0,103 mio. kr.)
- Nuværende skydedøre repareres (anslået udgift 0,030 mio. kr.)
Projektgruppen anbefaler, at disse udgifter indarbejdes i projektet, idet budgettet til indhegning og legeplads reduceres fra 0,661 mio. kr. til 0,250 mio. kr. Legepladsen vil herefter indhegnes og indrettes efter projektgruppens anbefaling.
I ovenstående er der i større eller mindre grad indarbejdet maling af de rum som bliver berørt, men det har ikke været muligt at finde midler til at male hele den berørte del af bygningen. Udgiften er anslået til 0,072 mio. kr. og hvis der i forbindelse med licitationen viser sig midler til dette, anbefaler projektgruppen at maling indeholdes i projektet.
Lovgrundlag
Bygningsreglementet
Dagtilbudsloven
Lov om frokostordning (tillæg til dagtilbudsloven)
Folkeskoleloven
Folkeoplysningsloven
Biblioteksloven
Arbejdstilsynets gældende regler og vejledninger
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 08-11-2018
Godkendt.
Afbud fra Niels Chr. Nielsen (A). Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 13 Forslag til lov om ændring af Dagtilbudsloven. (Bedre fordeling i daginstitutioner).
+Beslutningstema
Status på lovforslag samt orientering om mulig handleplan
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet status på lovarbejdet i Folketinget og oplæg til en mulig handleplan, med tre foreløbige modeller, i forlængelse af sagsfremstilling på møde i Børne- og Ungeudvalget 5. september 2018. Dette for at være på forkant med at afdække mulige handlemuligheder i tide, såfremt Svendborg Kommune ikke opnår dispensation, så dyre og midlertidige løsninger undgås.
Ændring af Dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner) forventes at træde i kraft 1. januar 2020.
Status er, at Folketinget havde første behandling af forslag om bedre fordeling i daginstitutioner 9. oktober 2018. Her blev lovforslaget henvist til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget, som har frist for afgivelse af betænkning 29. november 2018. Herefter er 2. og 3. behandling i Folketinget planlagt til 6. og 11. december 2018.
Den fornyede behandling i Social-, Indenrigs- og Børneudvalget skyldes debat om låneramme og kommunernes mulighed for at søge dispensation.
Formålet med lovforslaget er, at børn fra udsatte boligområder kommer i dagtilbud, hvor der tales dansk, og hvor der er mulighed for at skabe gode miljøer med fokus på trivsel, læring, dannelse og udvikling. Det er hensigten, at der med lovforslaget indføres regler om, at der maksimalt må nyoptages 30 % børn fra udsatte boligområder i et dagtilbud eller i et børnehus på et kalenderår.
Lovforslaget indebærer herudover bl.a., at kommunerne, hvis den anviser børn med bopæl uden for et udsat boligområde en plads i et dagtilbud eller børnehus beliggende i et udsat boligområde, samtidig skal tilbyde barnet en plads i et andet dagtilbud eller børnehus, som ikke er beliggende i et udsat boligområde.
Lovforslaget udmønter aftalen af 28. maj 2018 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om bedre fordeling i daginstitutioner, som er en del af regeringens samlede indsats mod parallelsamfund.
På mødet i Børne- og Ungeudvalget 5. september 2018 blev plan mod parallelsamfund drøftet og det blev besluttet at indstille til budgetforhandlingerne for 2019, at der afsættes et rammebeløb til plan mod parallelsamfund.
Byrådet indgik forlig om Budget 2019 den 9. oktober 2018. Her blev der ikke afsat anlægsbevilling til plan mod parallelsamfund.
Svendborg kommunes samlede byråd har 20. september 2018 rettet henvendelse til Mai Mercado med ønsket om dispensation. Der er aftalt møde i Ministeriet 26. november 2018.
Administrationen har afdækket foreløbige handlemuligheder og mulige modeller i samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service og de berørte dagtilbud, dvs. Fyrtårnet Byparken Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken.
Kapaciteten i de to berørte dagtilbud er:
- Byparken Vuggestue: 30 0-2 års pladser
- Børnegården Byparken: 14 0-2 års pladser og 70 3-5 års pladser
Kapaciteten for det nødvendige antal pladser baseres på prognoser, så Svendborg Kommune kan opfylde pladsgarantien.
Hvis en kommune ikke overholder pladsgarantien skal kommunens tilskud til en dagtilbudsplads hæves til mindst 78 pct. for alle børn i dagtilbud indtil pladsgarantien igen opfyldes. I Svendborg Kommune udgør tilskud til en dagtilbudsplads 75 pct. Såfremt Svendborg Kommune ikke overholder pladsgarantien vil det betyde en nedsættelse af forældrebetalingen fra 25 pct. til 22 pct. i den periode hvor pladsgarantien ikke opfyldes. Dette svarer til 0,6 mio. kr. pr. måned eller 6,6 mio. kr. årligt.
På baggrund af ovenstående er der arbejdet med løsningsmuligheder for at kunne leve op til kravene om bedre fordeling i dagtilbud i Svendborg Kommune. Der arbejdes med tre modeller, der alle har afsæt i det politisk besluttede kvalitetsniveau samt hvad der er praktisk muligt i de undersøgte bygninger.
De foreløbige modeller kan sammenfattes som følgende:
Model 1 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud fortsætter som to selvejende selvstændige dagtilbud
Fyrtårnet Byparken Vuggestue flyttes til Hjortøvænge.
Fyrtårnet Børnegården Byparken flyttes til Ørbækvej 51 og 53.
Udflyttergruppen ved Skovmøllen forbliver uændret.
Afhængig af det valgte kvalitetsniveau vil kapaciteten kunne øges med 3 ekstra 0-2 års pladser.
Alternativt kan modellen ændres så Fyrtårnet Byparken Vuggestue flyttes til Ørbækvej, medens Fyrtårnet Børnegården Byparken flyttes til Hjortøvænge.
Model 2 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud sammenlægges til ét selvejende integreret dagtilbud
0-2 årige samt 3-6 årige samles på henholdsvis Ørbækvej 51 og 53 samt Hjortøvænge.
Udflyttergruppen Skovmøllen forbliver uændret.
Kvalitetsniveauet skal tilpasses, så alle 0-2 årige vil kunne fortsætte i børnehaven, hvilket i alt kan give 18 ekstra 3-6 års pladser.
Model 3 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud sammenlægges til ét selvejende integreret dagtilbud, i 2 faser
Ifølge Børnetalsprognosen pr. 1. august 2018 forventes der mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2019 og faldende antal ledige 3-5 års pladser i Svendborg by frem mod 2022. Herved kan forslag 1 og 2 opdeles i to faser, således at der først etableres 0-2 års pladser og dernæst 3-5 års pladser.
For allerede indskrevne 3-5-årige i Fyrtårnet Børnegården Byparken kan der anvises plads i andre nærliggende børnehuse fra 1. januar 2020 og frem til fase 2.
Fase 1:
Pr. 1. januar 2020 flyttes alle 0-2 årige fra de berørte dagtilbud til Ørbækvej. Afhængig af det valgte kvalitetsniveau vil bygningerne kunne rumme lidt færre eller lidt flere 0-2 årige end der i dag er indskrevet i de to dagtilbud.
De 3-6 årige i det berørte dagtilbud vil blive flyttet til andre børnehuse, hvor der i øjeblikket er ledig kapacitet, efter forældrenes ønsker.
Udflyttergruppen ved Skovmøllen skal afklares.
Fase 2:
I 2020-2021 etableres 3-6 års pladser på Hjortøvænge. Pladserne tages i brug i 2021, som følge af forventet øget efterspørgsel på 3-6 års pladser.
Ombygninger på Ørbækvej 51 og 53 samt Hjortøvænge skal påbegyndes senest xxx (Dato følger fra Viben Kræmmer/CETS), så der kan visiteres pladser fra september 2019 og tages i brug januar 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien i de enkelte modeller er i samarbejde med CETS beregnet på baggrund af ovenstående beskrivelser og børnetal. En overordnet økonomisk oversigt kan ses af skemaet nedenfor, i mio. kr.
Model | Samlet anlægsudgift | Årlig drifts-besparelse | Antal pladser 0-2 årige | Antal pladser 3-6 årige |
1 | 13,0 – 13,9 | - 0,44 | 47- 49 | 59 - 62 |
2 | 15,3 | - 0,51 | 44 | 88 |
3.1 (fase 1) | 7,1 – 7,7 | - 0,88 | 33 – 52 | 0 |
3.2. (fase 2) | 6,4 | 0,36 | 0 | 79 |
Udregningen indeholder, udover de mest nødvendige byggemæssige foranstaltninger, inventar mm, også;
- I de tilfælde hvor Hjortøvænget bruges, en udligning af eksisterende salgsbudget på 2,5 mio. kr.
- Reetableringsomkostninger for hvert af de nuværende dagtilbud i Byparken som flyttes
De økonomiske beregninger indeholder ikke produktionskøkken, LED opgradering og generel maling af overflader samt i de tilfælde hvor Ørbækvej 51 og 53 inddrages, en overdækning mellem husene.
Der er i de nuværende budgetter ikke afsat anlægsmidler til realisering af ovenstående, hvorfor udvalget skal peges på finansiering, såfremt at en af ovenstående modeller skal realiseres.
Der er i forbindelse med lovforslaget afsat en omstillingspulje på 101 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 fordelt på en ansøgningspulje og en lånepulje.
Bekendtgørelse om kriterierne for at kunne ansøge er pt. under udarbejdelse.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
- Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven. (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Bygningsreglement
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 14 Rammestyring på dagtilbudsområdet og proces for udarbejdelse af ny budgettildelingsmodel
+Beslutningstema
Orientering om rammestyring på dagtilbudsområdet og proces for udarbejdelse af ny budgettildelingsmodel.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Rammestyring på dagtilbudsområdet
Som led i budgetforlig for 2019 er det besluttet at indføre rammestyring som generelt princip i Svendborg Kommune.
Med rammestyring tildeles dagtilbudsområdet fra 2019 således et fast budget beregnet med afsæt i forventet antal børn i Budget 2019.
På dagtilbudsområdet forventes der jævnfør børnetalsprognosen pr. august 2018 et stigende antal børn. I Dagplejen er udgiftsniveauet hovedsageligt bundet op på lov og overenskomst, hvorved konsekvenserne af rammestyring primært vedrører normeringen i børnehuse. I udmøntning af budget 2019 for børnehusene er der således taget højde for et øget antal børn svarende til 1,3 mio. kr. Udvalget orienteres næste gang i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 31. marts 2019.
Konsekvenserne for 2020 har Økonomiudvalget den 17. april 2018 besluttet indgår i forbindelse med budgetarbejdet for 2020. Her fremlægger administrationen i maj budgetoplæg for fagudvalgene for de kommende budgetår, herunder hvorledes eventuelle merudgifter kan håndteres inden for udvalgets samlede budgetramme.
Såfremt udvalget undtagelsesvis vurderer, at der ikke kan anvises finansiering inden for udvalgets ramme, fremsender fagudvalget udvidelsesforslag og tilsvarende reduktionsforslag til Økonomiudvalget, som på mødet i juni beslutter, hvorvidt forslagene skal fremsendes til budgetforhandlingerne i september måned til prioritering på lige fod med eventuelle andre udvidelsesforslag og reduktionsforslag eller tilbagesendes til udvalget.
Ny budgetfordelingsmodel
Rammestyring betyder, at der er behov for at udarbejde en ny model for tildeling af budget til de enkelte dagtilbud, så der ikke fordeles mere budget, end den samlede ramme giver mulighed for i de enkelte år.
Sekretariat og Dagtilbud har derfor i samarbejde med Økonomi igangsat et arbejde med en ny budgettildelingsmodel.
Der stiles efter, at en ny budgetmodel skal indeholde et socio-økonomisk perspektiv, således, at børnehuse med mange udsatte børn og familier modtager en højere tildeling end øvrige.
Der sigtes desuden efter, at en ny budgetmodel skal understøtte driften af mindre børnehuse, således at en selvstændig garantimodel så vidt muligt bliver unødvendig.
En ny budgetmodel skal ligeledes kunne håndtere den usikkerhed, der i løbet af året vil være, om det endelige antal børn svarer til prognosen, når året er gået.
I udarbejdelsen indhentes der erfaringer fra øvrige kommuner, ligesom der vil være en dialog med berørte ledere og TR’erne.
Forslag til ny budgettildelingsmodel forventes fremlagt i Børne-og Ungeudvalget i marts 2019 – med henblik på at blive sendt i høring i forældrebestyrelser og MED-systemet. I maj 2019 fremlægges budgetmodellen efter høring til endelig beslutning.
I maj 2019 fremlægges desuden den årlige børnetalsprognose for dagtilbudsområdet, som rammestyringen og en ny budgetmodel skal ses i sammenhæng med.
Det forventes, at en ny budgetfordelingsmodel vil træde i kraft fra 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 15 Henvendelse fra bestyrelsen i Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave
+Beslutningstema
Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave – henvendelse fra bestyrelse vedrørende ønske om etablering af et køkken i forbindelse med ombygningen af ”Kastanjen” og etablering af 14 0-2 års pladser i tilknytning til Rantzausminde Børnehave.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Byråd besluttede 27. november 2017 at udvide kapaciteten for det selvejende dagtilbud Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave med 14 0-2 års pladser i ”Kastanjen”, der ligger ved siden af børnehaven.
I den forbindelse har bestyrelsen for Rantzausminde Børnehave den 7. maj 2018 rettet henvendelse til Børne- og Ungeudvalget. Bestyrelsen ønsker at undersøge mulighederne for at skabe mere plads til et køkken, idet bestyrelsen mener, at det samlet set vil være en bedre udnyttelse af pladsen, og at børnene vil have mere glæde af de muligheder, et køkken vil give end den ekstra gulvplads.
Børne- og Ungeudvalget blev orienteret om henvendelsen på møde 16. maj 2018.
I forbindelse med anlægsprojektet med etablering af de 14 0-2 års pladser er der i samarbejde med bestyrelsen og Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) projekteret en ombygning af det eksisterende køkken i ”Kastanjen”, så der dagligt vil kunne tilberedes et sundt frokostmåltid til børnene, jf. dagtilbudslovens bestemmelse om frokostordning.
Som opfølgning på bestyrelsens henvendelse blev der 18. juni 2018 afholdt møde med repræsentanter fra bestyrelsen, dagtilbuddet og CETS. Her blev det aftalt, at undersøge mulighederne for at etablere et køkken i ”Kastanjen”, hvor der også vil kunne tilberedes frokost til børnene i den nuværende Rantzausminde Børnehave, hvor kapaciteten er 60 3-6 årige, dvs. i alt et køkken, hvor dagligt kan produceres op til 74 portioner frokost. CETS har beregnet, at det er en fysisk mulighed. Det kræver at kvalitetsniveauet ændres fra A til B samt en anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. samt økonomi til drift.
For ikke at forsinke etableringen af de 14 0-2 års pladser er det aftalt med bestyrelsen og CETS, at en mindre udvidelse af køkkenet kan tænkes ind i anlægsprojektet. På den måde er der - indenfor rammerne af det vedtagne kvalitetsniveau A - indarbejdet et køkken, hvor der kan tilberedes 34 portioner frokost. Det betyder, at der i det ny køkken kan tilberedes frokost til de 14 børn samt at der eventuelt kan leveres frokost til en gruppe af børnehavebørnene – uden, at kvalitetsniveauet ændres fra A til B.
I køkkenet, der er ved at blive etableret i forbindelse med anlægsprojektet, er der taget de hensyn, der er mulige, i forhold til en eventuel senere udvidelse / ombygning af køkkenet, så der kan tilberedes frokost til alle børnene i den kommende integrerede institution.
Bestyrelsen for Rantzausminde Børnehave vil arbejde videre med ideer og løsninger, så alle børnene i dagtilbuddet på sigt kan deltage i frokostordning såvel som i det pædagogiske arbejde med at tilberede maden, sådan som bestyrelsen ønsker det.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften til et mindre køkken kan afholdes indenfor den afsatte anlægsramme.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Bygningsreglementet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 16 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Opfølgning på møde med de private dagtilbud
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018
Til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.