Vindere Prisfesten 2021

Prisfest 2021

Vindere af årets kultur-, idræts og spejderpriser

Lørdag 26. februar 2022 blev spændingen udløst, Da ni vindere blev fundet blandt de 24 nominerede inden for kategorierne kultur, idræt og spejder.

Vindere og prismotivering

ÅRETS LEDERPRIS – Spejder/FDF

Jill Steffen – Christiansminde Spejderne

Jill Steffen brænder igennem med et særligt overskud og lederarbejde, hvor hun favner alle både spejdermæssigt og personligt. Hun søger inspiration på det landsdækkende uddannelsesmarked og deltager også i styregrupper Bro Divisionen, der rækker ud over egen forening.

ÅRETS KNOKLERPRIS – Spejder/FDF

Bendt Rossander Sørensen - Pionererne, Det Danske Spejderkorps

Bendt har med meget stor omhyggelighed løftet opgaven som kasserer igennem 10 år hos Pionererne. Men Bendt er meget mere end kasserer. Han er praktikeren, der går forrest, og er med sit rare væsen en slags personlig vejleder for de unge 16-23 årige i klanen.

Niels Thrysøe

ÅRETS IDRÆTSLEDER
Niels Thrysøe – Formand i SG-Huset

Niels Thrysøe har gennem 35 år trukket et stort læs for at fremme gymnastikken og dens vilkår i Svendborg Gymnastikforening. Niels har også virket som træner i Tved i gymnastik og stortrampolin tilbage i 80'erne og gennem mange år i SG med springgymnastik.

Ollerup Gymnastikforening

ÅRETS IDRÆTSFORENING
Ollerup Gymnastikforening

Ollerup Gymnastikforening har igennem de sidste 6-8 år undergået en stor udvikling fra næsten udelukkende børnegymnastik til en forening med en bred palet af gymnastik-, idræts- og motionsaktiviteter for alle aldre og hele familien og med en fordobling af medlemstallet til følge. Ollerup Gymnastikforening er et fyrtårn for lokalområdet.

Sara

ÅRETS IDRÆTSTALENT
Sara Andersen – Motorcykel Clubben Svendborg

Sara Andersen har i 2021 vundet det danske samt det svenske mesterskab i Motor Cross, og en 8. plads til VM for piger. Det er præstationer der skaber motivation og inspiration hos mange unge kørere – og det i sig selv er en lige så stor præstation.

Mads Stephesen

ÅRETS KULTURPRIS
Mads Stephensen - Musikchef og booker på Spillestedet Harders

Mads Stephensen har et brændende engagement i byens innovative, rytmiske spillested Harders. Mads har en helt særlig evne til at stille sig til rådighed for den unge generation af musikere med hjælp og rådgivning, og han har været medvirkende til, at en ny generation af tilflyttere fra det københavnske musikliv, har fået øjnene op for Svendborgs unikke kulturliv.

Peder Most Garden

ÅRETS KULTURFÆLLESKAB
Peder Most Garden

Peder Most Garden er en kendt og anerkendt kulturinstitution og musikskole. De stiller altid op - og er med optrædener i ind- og udland – konstant og gennem mange år med til at sætte Svendborg på det kulturelle landkort som musikkens by.

Anne Van Deurs

ÅRETS KULTURTALENT
Anna van Deurs – Filmskaber

Anna van Deurs er en ung og supertalentfuld og engageret filmskaber, der de sidste seks år har instrueret og realiseret kortfilm og har været nomineret til nationale såvel som internationale priser.  I øjeblikket er Anna aktuel med den bæredygtigt producerede kortfilm ’Klimakrigeren’.

Tåsinge Forenede Boldklub

Billede følger

ÅRETS FRIVILLIGPRIS - Folkeoplysningsudvalget
Mads Nielsen - Tåsinge Forenede Boldklubber

Mads Nielsen holder han sig sjældent tilbage med sin frivillighed i Tåsinge Forenede Boldklubber. Mads stiller altid op, når der er arbejdsdage og oprydning. På samme måde stiller han altid op, når der er opgaver udenfor huset, og klubben har brug for hjælp til opgaver, f.eks. ved 5700 Summer.

Baggrund

Borgerne har i løbet af efteråret kunne indstille kandidater til de forskellige priser. De nominerede til priserne er blevet udvalgt af fire fagjuryer med repræsentanter fra folkeoplysnings-, idræts-, kultur- og spejderområdet og vinderne blev besluttet i en beslutningsjury bestående af repræsentanter fra de fire fagjuryer samt to politiske repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget i Svendborg Kommune.

,