Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Vindmøller Broholm - Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.27, lokalplan 658 og VVM tilladelse for vindmøller ved Broholm.
Byrådet har kompetencen til at vedtage kommuneplantillæg og lokalplan for vindmøller ved Broholm. Det er en forudsætning for vedtagelsen, at Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020 har godkendt, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- Kommuneplantillæg 2017.27 for vindmøller ved Broholm vedtages endeligt.
- Lokalplan 658 for vindmøller ved Broholm vedtages endeligt.
- Høringssvar besvares, som forslået i den vedlagte hvidbog.
Indstillingen sker under forudsætning af Miljø- og Naturudvalgets godkendelse d. 19. oktober 2020 om at meddele VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejeren af Broholm Gods og Fuglehavegård har i maj 2018 ansøgt om, at opstille tre ens vindmøller med en totalhøjde på knap 150 meter øst for Broholm Gods og Landevejen i Svendborg Kommune.
De tre vindmøller er placeret i landzone og en realisering af vindmølleprojektet kræver et tillæg til Kommuneplan 2017-2029 samt en lokalplan. Derudover udløser projektet krav om miljøvurdering af planerne og vindmølleprojektet samt en VVM-tilladelse.
På Byrådsmødet d. 30. oktober 2018 blev det besluttet at igangsætte planlægningen for tre vindmøller af knap 150 m højde ved Broholm.
Der blev i forlængelse heraf afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer og bemærkninger til planlægning og miljøvurdering i perioden 11. april til og med d. 12. maj 2019.
I høringsperioden blev der indsendt i alt 12 høringssvar. Tre høringssvar er fra andre myndigheder, henholdsvis Forsvarsministeriet, Svendborg Museum og Fyens Stift. De resterende høringssvar er fra borgere, herunder en underskriftindsamling med i alt 82 underskrifter fra naboer og borgere i området.
Høringssvarene fra borgerne er alle imod opstilling af vindmøller i området. Høringssvarene omfattede emner som påvirkning af fx herregårdslandskab, bevaringsværdige bygninger, naturskønt landskab, dyrelivet, samt emner om frygt for støjgener og økonomisk forringelse af boliger og kom med forslag om andre placeringer eller metoder til at reducering af CO2.
På Byrådsmødet d. 25. juni 2019 blev det besluttet, at fortsætte med processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering.
På Byrådets møde d. 26. maj 2017 blev det besluttet, at følgende materiale skulle sendes i offentlig høring i minimum otte uger:
- forslag til kommuneplantillæg 2017.27
- forslag til lokalplan 658
- miljøvurdering af planerne
- miljøkonsekvensvurdering af vindmølleprojektet
- udkast til VVM-tilladelse
Offentlig høring
Planforslag mv. har været i offentlig høring i periode fra d. 27. maj til og med d. 16. august 2020.
Den offentlige høring var først annonceret til og med d. 9. august, men blev efter offentliggørelsen forlænget med en uge til og med d. 16. august. Dette skete i forlængelse af borgermødet d. 25. juni 2020, hvor borgerne udtrykte ønske om en forlænget høringsperiode pga. sommerperioden.
Under den offentlige høring er der indkommet i alt 343 høringssvar fra borgere samt en enkelt forening. Ingen myndigheder har haft bemærkninger eller gjort indsigelse mod planforslagene.
Høringssvar i sin fulde form er vedlagt som lukket bilag 3-6 (Bilag 3-6 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar lukket 1-4 (001-343)). Høringssvarene i sin fulde form er vedlagt som lukkede bilag, da 13 af høringssvarene indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, hvorfor de ikke må offentliggøres, jf. persondataforordningen.
For at sikre størst mulig offentlighed omkring de afgivne høringssvar, er der vedlagt en kopi af høringssvarene, hvor oplysningerne om private forhold er ekstraheret (ved overstregning). Dette bilag er åbent og vedlagt som bilag 7-10 (Bilag 7-10 – Vindmøller Broholm – Samlet høringssvar åbent 1-4 (001-343)).
Hvert høringssvar er i øverste højre hjørne påført et unikt nummer, fx VINDBRO001, VINDBRO002, VINDBRO003 osv. Det unikke nummer er påført for at give mulighed for, at fremsøge det enkelte høringssvar i relation til sagens øvrige dokumenter (den sammenfattende redegørelse og hvidbogen).
Hvidbog
På baggrund af den offentlige høring af miljørapport samt planforslagene, er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse i overensstemmelse med miljøvurderingslovens bestemmelser herfor. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag 11 (Bilag 11 – Vindmøller Broholm – Sammenfattende redegørelse).
Som bilag til den sammenfattende redegørelse er der udarbejdet en oversigt over de indkomne høringssvar, hvoraf afsender og det unikke nummer fremgår. Oversigten er vedlagt som bilag 12 (Bilag 12 – Vindmøller Broholm - Oversigt høringssvar).
Derudover er der som bilag til den sammenfattende redegørelse udarbejdet en hvidbog med administrationens vurdering og forslag til afledte konsekvenser, samt forslag til samlet svarnotat af indsigelser. Hvidbogen er vedlagt som bilag 13 (Bilag 13 – Vindmøller Broholm – Hvidbog).
I hvidbogen er høringssvarene opdelt i følgende overordnede temaer:
- Placering
- Støj
- Sundhed
- Natur
- Landskab og visuel påvirkning
- Kulturarv
- Miljøforhold
- Lys og skygger
- Socioøkonomiske forhold
- Planlægning
- Ejendomsret
- Positive tilkendegivelser
Til hvert tema i hvidbogen fremgår en nummeroversigt over, hvilke høringssvar der berører det pågældende tema. For hvert tema er der udarbejdet et kort resume af de overordnede hovedtræk i de indkomne høringssvar. Derefter følger administrationens vurdering, bemærkninger og forslag til de tiltag, der er eller eventuelt skal foretages på baggrund af de indkomne høringssvar.
På baggrund af den endelige stillingtagen til besvarelse af indsigelser kan det oplyses, at administrationen vil besvare alle indsigere med den sammenfattende redegørelse samt oversigt og hvidbog, således det bliver muligt at forstå sammenhængen og de plan- og miljømæssige aspekter.
Ændringer på baggrund af høringssvar
Det er administrationens vurdering, at ingen af høringssvarene peger på væsentlige miljøkonflikter/forhold, der ikke allerede er belyst i den samlede miljøvurdering eller taget højde for i planerne.
På baggrund af høringssvarene er det administrationens anbefaling, at der foretages mindre justeringer og redaktionelle ændringer i kommuneplantillægget som angivet i den sammenfattende redegørelse og i hvidbogen. Rettelserne indebærer enkelte, mindre betydende skærpelser og præciseringer vedrørende møllernes placering i sigtelinjen fra Landevejen.
Kommuneplantillæg og lokalplan
Kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 giver mulighed for opstilling af tre vindmøller på maksimalt 149,9 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer. Planerne er vedlagt som hhv. bilag 2 (Bilag 2 – Vindmøller Broholm – Kommuneplantillæg 2017.27) og bilag 1 (Bilag 1 – Vindmøller Broholm – Lokalplan 658).
Miljøvurdering
Planlægningen for vindmøller og det konkrete projekt er omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet to miljøvurderinger.
I overensstemmelse med miljøvurderingsloven er miljøvurderingen af planerne udarbejdet af en ekstern rådgiver for Svendborg Kommune.
Miljøkonsekvensrapporten (tidligere VVM-rapport), som er en miljøvurdering af projektet, er udarbejdet af rådgiver for ansøger. Det er lovbestemt at det er ansøger, der skal levere en miljøkonsekvensrapport for projektet, jf. miljøvurderingslovens § 20.
Orientering om miljøvurdering af planer
Miljøvurderingen af planerne indgår i plangrundlaget og konkluderer, at kommuneplantillæg 2017.27 og lokalplan 658 kan realiseres, uden at det vil medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Miljøvurderingen af planerne redegør for påvirkningen af:
- Befolkning
- Mennesker og sundhed
- Landskab og kulturarv
- Biodiversitet
Forud for miljøvurderingen er der foretaget en afgrænsning af indholdet til miljøvurdering af henholdsvis planer og projekt. Afgrænsningen er gennemført med udgangspunkt i miljølovens bestemmelser og indkomne bemærkninger fra den første offentlige høring.
For yderligere oplysninger om miljøvurderingen af planerne henvises til bilag 14 (Bilag 14 – Vindmøller Broholm – Miljørapport for planer).
Orientering om miljøvurdering af projekt
Miljøvurderingen af projektet, inkl. § 25-tilladelsen (VVM-tilladelsen), behandles af Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020. Miljøvurderingen konkluderer, at projektet kan realiseres uden at medføre væsentlige påvirkninger af miljøet.
Miljøvurderingen er kvalitetssikret af Svendborg Kommunens eksterne rådgiver, og danner grundlag for § 25 tilladelsen til vindmøllerne.
For yderligere oplysninger om miljøvurderingen af projektet henvises til bilag 15 (Bilag 15 – Vindmøller Broholm – Miljøkonsekvensrapport for projektet). Tilhørende bilag til miljøkonsekvensrapporten med visualiseringer er vedlagt som bilag 16-19 (Bilag 16-19 – Vindmøller Broholm – Bilag MKR visualiseringer 1-4).
Orientering om § 25 tilladelse (VVM-tilladelse)
§ 25 tilladelse (VVM-tilladelse) er udarbejdet med udgangspunkt i det ansøgt projekt og miljøvurderingen af projektet. Tilladelsen er vedlagt som bilag 20 (Bilag 20 – Vindmøller Broholm - § 25 tilladelse).
Tilladelsen indeholder vilkår om, at møllerne stoppes, når en beboelse har opnået 10 timer skyggekast om året. Det betyder, at der skal installeres et softwareprogram i vindmøllerne, så ingen nabobebyggelser udsættes for skyggekast i mere end ti timer årligt samlet set fra vindmøllerne.
Derudover er der i tilladelsen vilkår om, at der skal gennemføres et vindmøllestop for flagermus ved den sydligste vindmølle, som stoppes ved lave vindhastigheder (under 5-6 m/s i nacellehøjde) i perioden ca. 15. juli – 15. oktober.
I tilladelsen er der også indsat vilkår om, at afværgeforanstaltningen for flagermus skal følges op med en overvågning over to år for at dokumentere behovet for vindmøllestoppet. Hvis dette ikke kan dokumenteres, kan møllestoppet fjernes igen, eller det kan justeres med hensyn til i hvilke perioder og ved hvilke vindretninger og temperaturer møllestoppet er relevant. Der er sket en mindre præcisering af dette vilkår for at tydeliggøre proces og ansvar omkring udførsel af denne overvågning.
Desuden er der i tilladelsen fastsat vilkår om, at ved ophør af driften af vindmøllerne skal alle bygningselementer fjernes.
Det er en forudsætning for vedtagelsen af planerne, at Miljø- og Naturudvalget d. 19. oktober 2020 har godkendt, at der meddeles VVM-tilladelse til vindmøllerne.
Orientering om støj
Støjkravene for vindmøller er reguleret i Bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Vindmøllerne skal til enhver tid overholde støjkravene fastsat i vindmøllebekendtgørelsen. Planlægningen for vindmøllerne ved Broholm er reguleret iht. den gældende lovgivning.
Beregningerne der er udført i forbindelse med miljøvurderingen, er efter administrationens vurdering fyldestgørende, da fremgangsmåden overholder vindmøllebekendtgørelsen og normal praksis.
Der er taget udgangspunkt i de gældende støjkrav, og der er ikke fremkommet oplysninger, som har givet anledning til særlige undersøgelser ud over sikring af opfyldelse af disse krav.
Når der skal tages stilling til vindmøllers miljøpåvirkning skal der jævnfør vindmøllebekendtgørelsen i forhold til støj, også overvejes kumulative effekter (samspil med andre projekter). Støjbelastning i samspil med Oure vindmøllen betyder at den samlede støjbelastning (vindmøllerne ved Broholm + eksisterende vindmøller i området) skal reduceres.
Dette kan eksempelvis gøres ved at nedtage vindmøllen ved Oure. Der kan dog også reguleres på den samlede støj på anden vis (eks. ved at regulere Broholm møllerne). Nedtagning af Oure vindmøllen er således ikke en forudsætning for vindmølleprojektet ved Broholm, men en af flere muligheder for at overholde støjkravene. Svendborg Kommune kan således ikke kræver, at vindmøllen ved Oure skal nedtages i forbindelse med opstilling af vindmøllerne ved Broholm.
Den eksisterende vindmølle ved Oure indgår ikke i beregningerne, da den forudsættes nedtaget ved en realisering af projektet. Der er efter ansøgers oplysninger indgået en forhåndsaftale mellem ansøger og ejer af Oure vindmøllen om nedtagelses af vindmøllen ved Oure.
Administrationen bemærker, at der ligeledes ikke er hjemmel til at fastsætte bestemmelser i en lokalplan om, at der skal gælde lavere grænseværdier for støj eller lavere lydisolationstal end de gældende grænseværdier.
Det er en forudsætning for opstilling af vindmøllerne, at bekendtgørelsen er overholdt. Den endelige mølletype skal først fastlægges på tidspunktet for anmeldelse af vindmøllerne, hvilket typisk sker i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse.
Når mølletypen er fastsat, vil de korrekte kildestyrker indgå i en ny og reel beregning af det samlede støjbillede.
I Svendborg Kommunes plan for overvågning af, at vindmølleejere overholder støjkravene, indgår både tilsyn og overvågning ved måling af støj ved idriftsættelse samt almindeligt tilsyn. Administrationen skal i den forbindelse bemærke, at der dog kun er lovhjemmel til at kræve måling af støj højst en gang årligt jf. vindmøllebekendtgørelsen.
En oversigt over brug af støjmålinger og beregninger er vedlagt som bilag 21 (Bilag 21 – Vindmøller Broholm – Brug af støjmålinger og –beregninger).
Den videre proces
Hvis der træffes politisk beslutning om at give mulighed for vindmøller ved Broholm, vil administrationen efterfølgende offentliggøre afgørelser og bilag inkl. klagevejledning.
Alle borgere, der har indsendt høringssvar, får efter politisk behandling tilsendt et link til den sammenfattende redegørelse med tilhørende oversigt og hvidbog, som svar på deres indsigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til planlægning og miljøvurdering er finansieret indenfor Teknik- og Erhvervsudvalgets drifts- og anlægsramme.
CO2-Konsekvensvurdering
-Konsekvensvurdering
Årsproduktionen for projektforslagets tre Vestas V136-møller på 4,0-4,2 MW er beregnet til ca.40,5 mio. kWh, og det svarer til årsforbruget af el i ca.10.125 husstande med et gennemsnitligt forbrug på 4.000 kWh pr. år. Det vil sige, at møllerne i projektforslaget kan producere en strømmængde, der svarer til forbruget i omkring 36 % af Svendborg Kommunes husstande (ifølge Statistikbanken har Svendborg Kommune 28.188 husstande pr.1.januar 2019).
Vindmøllernes bidrag til at reducere udledningen af forurenende stoffer fra kraftværkerne vil være til gavn for befolkningens sundhed. Kraftværkernes udledning af CO2 medfører globale klimaforandringer på grund af drivhuseffekten, mens luftforureningen med SO2, NOx og partikler mv. har lokale og regionale skadevirkninger på menneskers sundhed. Ved at reducere udledningen af forurenende stoffer bidrager vindmøllerne således til at begrænse skadevirkninger som følge af luftforureningen.
Set i forhold til almindeligt produceret el leveret til forbrug i Danmark (en blanding af fossile og vedvarende energikilder), vil vindmølleprojektet medføre en årlig reduktion i udledningen af CO2 på ca.8.060 ton (2018 niveau).
Desuden vil vindmølleprojektet medføre en reduktion i udledning af SO2 og NOx på henholdsvis ca. 8,5 ton og ca. 1,6 ton. Derudover vil projektforslaget forhindre produktionen af ca. 826 ton slagger og andet affald.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM).
Strategier og politikker:
- Klima- og Energipolitikken
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Liste V fremsætter følgende forslag:
Beslutning om Kommuneplantillæg og Lokalplan til etablering af tre vindmøller ved Broholm stoppes, alternativt udsættes beslutningen til 2022.
Forslaget begrundes blandt andet i følgende:
- De mange indsigelser fra borgere og interesseorganisationer der er indkommet i høringsperioden d. 27/5 til 16/8 med spørgsmål og bekymring om økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser for de mennesker, som kommer til at bo tæt på de tre vindmøller samt de konsekvenser de vil få for dyrelivet og naturlandskabet.
- Der kan konstateres manglende overholdelse af Naturstyrelsens vejledning om opsætning af vindmøller og Svendborg Kommunes egen kommuneplan hvad angår afstande møllerne imellem, afstande til andre møller i området, afstande til veje og harmoniforhold.
- Opstilling af de tre nye kæmpevindmøller erstatter ingen eksisterende møller og er dermed ikke i overensstemmelse med ”vindmølleloftet” i Energiforliget.
- Hensynet til Kystnærhedszonen overholdes ikke.
- Broholm Slot drives som hotel og restauration og er i Lokalplan 86 udpeget til rekreativt område. Her skal støjgrænsen 37db/39db ubetinget overholdes, hvilket jf. den foreliggende VVM-redegørelse ikke sker.
- Vindforholdene i området er ikke optimale for en effektiv udnyttelse af vindmøllernes kapacitet, og derfor er det et samfundsmæssigt ressourcespild at opsætte vindmøller i området.
- Usikkerhed omkring diverse rådgiveres roller i forbindelse med udarbejdelse af miljørapport, miljøkonsekvensrapport og administrationens sammenfattende redegørelse, forårsager tvivl om rådgivernes uvildighed.
- Risiko for store udgifter til sagsbehandling, advokatbistand og anden ekstern rådgivning som konsekvens af naboklager og anker, som dem der kendes fra tilsvarende sager efter opstillingen af vindmøller på Sydtåsinge.
- Danmarks Naturfredningsforening konkluderer i sit høringssvar, at området er uegnet til opstilling af vindmøller på 150 meter, og at der er risiko for stor skade på naturlandskabet, de levende hegn, solitære træer og at fredede sjældne dyrearter risikerer at forsvinde.
- Det er ikke korrekt, når det fra politisk hold argumenteres med, at Svendborg kommune jfr. Energiforliget er forpligtiget til at opsætte vindmøller, ligesom det ikke er korrekt, at vores Klima + aftale med DN, pålægger os at opføre disse møller.
- I forbindelse med revisionen af Kommuneplan 2009 blev mulighederne for at reservere egnede arealer til store vindmøller med totalhøjde op til 150 m undersøgt. Fem områder blev vurderet konkret hver især. Byrådet vurderede herudfra, at der ikke findes nogen velegnede arealer til de helt store vindmøller. Den beslutning blev blandt andet begrundet med de store landskabelige værdier som findes i kommunen og den relativt tætte bebyggelse, der er overalt i det åbne land.
- Opstilling af Broholmmøllerne er i strid med Svendborg Kommunes politik for ”Natur og Fritidsliv - Strategi og handlingsplan 2019-2030”, hvori der blandt andet står, at vi skal passe på vores fantastiske natur – og især de truede og særlige dyrearter.
En standsning/alt. udsættelse af afgørelsen skal tjene til, at der tilrettelægges en inkluderende proces om alternative løsninger for grøn omstilling og opnåelse af Svendborg Kommunes klimamål, og hvor dialog og inddragelse af borgere og interesseorganisationer sættes i højsædet. Den skal have det formål at skabe gennemsigtighed og sikre fælles viden om vindenergi og de konsekvenser det har, som her at opføre så store landvindmøller i et Herregårdslandsskab og med så skævt et harmoniforhold.
Den igangværende proces forholder sig ukritisk til en række forhold – for eksempel: støjberegningsmetoder og efterfølgende kontrol med overholdelse heraf samt store landvindmøllers indvirkning på borgernes helbred og livskvalitet. På samme måde tilsidesættes påvirkning af natur, dyreliv og landskaber, hvilket blandt andet Danmarks Naturfredningsforening påpeger er et stort problem. Den inkluderende proces skal som nævnt bruges til en grundig drøftelse af de alternative løsninger der findes, herunder havvindemøllestrøm og solenergi, udvikling af elnettet, investering i ladestationer m.v. Målet er klimaløsninger, der ikke udsætter vores borgere for unødige gener, og som på andre måder kan føre til opfyldelse af Svendborg Kommunes klimamål og være med til at fremme den grønne omstilling på flere planer.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 2 medlemmer af udvalget: Liste V
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Forslaget faldt dermed.
Løsgænger Jens Munk stiller forslag om, at der planlægges for et projekt med kun 2 vindmøller.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 1 medlem af udvalget: Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø
Liste V (2 medlemmer) undlod at stemme.
Dermed faldt forslaget.
Indstillingen bringes herefter til afstemning.
For stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C og Liste Ø.
Imod stemmer 2 medlemmer af udvalget: Liste V.
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Indstillingen var hermed godkendt med bemærkning om, at det ønskes, at de grønne puljemidler tilgår lokalområdet.
Liste V afgiver følgende mindretalsudtalelse:
Venstre mener principielt, at store vindmøller bør opføres på havet og evt. på land kun i øde områder. En vedtagelse af den aktuelle plan vil påføre de berørte borgere såvel økonomisk tab som ved tab af livskvalitet, ligesom der er store uafklarede spørgsmål til støjens indvirkning på menneskers helbred.
Energiforliget fra 2018, vedtaget af et stort flertal i Folketinget, forudsætter desuden, at antallet af vindmøller på land skal halveres. Også derfor kan Venstre ikke, med udsigten til etablering af kæmpestore vindmølleparker og energiøer på havet, støtte op om et vindmølleprojekt i et område, hvor vindeffektiviteten ovenikøbet er begrænset, og hvor natur og dyreliv trues. I øvrigt henvises til samtlige begrundelser i Venstres procedureforslag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgenes bemærkninger.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 27-10-2020
Sagen udgik fra dagsordenen.
Punkt 3 Kommuneplan 2021 - 2033: 1. behandling af forslag
+Beslutningstema
Byrådet godkendte den 31.03.2020 forslag til den videre proces, for forslag og idéer modtaget i den forudgående høring.
I forbindelse med godkendelse af forslag til den videre proces den 31.03.2020, blev det besluttet, at forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 skulle behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget, inden vedtagelse i Byrådet.
Nærværende dagsorden er således 1. behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget, hvor udvalget skal gennemgå og behandle forslag til ændringer til den kommende Kommuneplan 2021 – 2033.
1. behandlingen i Teknik- og Erhvervsudvalget oversendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til endelig godkendelse i Økonomiudvalget:
- At den reviderede tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
- At brugen af ekstern rådgivning til udarbejdelse af Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
- At administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes for følgende temaer:
- Bosætning og Byudvikling
- Mobilitet
- Erhverv og Turisme
- Diverse
- Arealeffektivisering
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år, både i forhold til nye boligområder, erhverv, natur, offentlige formål mv. Med kommuneplanen fastlægger byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Revideret tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033
Administrationen anbefaler, at revidere tidsplanen for Kommuneplan 2021 – 2033, så 2. behandlingen af forslag til kommuneplanen udskydes fra november til december 2020, og at Byrådet således først udsender kommuneplanforslaget i høring efter dets møde i december.
Baggrunden er, at Corona restriktionerne siden foråret har gjort det vanskeligere at mødes med de mange interessenter, både internt og eksternt, som har bidraget til udarbejdelsen af kommuneplanen. Dette har kompliceret og forsinket arbejdet væsentligt, da kommuneplanrevisionen er meget afhængig af samarbejdet med mange forskellige interessenter, herunder både borgere, grundejere, projektudviklere, organisationer, myndigheder mv.
Som en konsekvens af den reviderede tidsplan, vil den offentlige høring gennemføres i 8 uger i januar og februar 2021. Det vil dermed også sikre, at juleferien ikke optager en del af høringsperioden.
Se den reviderede tidsplan for Kommuneplan 2021 – 2033 i bilag 2 ”Tidsplan, Kommuneplan 2021 - 2033”.
Den reviderede tidsplan har ingen konsekvenser for den øvrige planlægning og fremadrettede proces, og vil ikke få konsekvenser for den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033, der fortsat forventes at være maj 2021.
Politisk inddragelse og proces
Nedenfor ses overblik over den politiske inddragelse og proces, indtil nu:
Tid | 25.06.2019 | 31.03.2020 | 11.06.2020 | 01.09.2020 |
Udvalg | Byrådet | Byrådet | Byrådet | Byrådet |
Beslutning | Igangsættelse af en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsættelse af forudgående høring.
| Godkendelse af forslag til den videre proces og prioritering af forslag og idéer modtaget i den forudgående høring. | Temamøde omkring Byudvikling og Bosætning. | Temamøde omkring Mobilitet og Erhverv/Turisme. |
Ændringer til Kommuneplan 2021 – 2033
På baggrund af den beskrevne proces har administrationen udarbejdet forslag til ændringer til Kommuneplan 2021 – 2033.
De enkelte ændringsforslag er beskrevet i hvidbogen, som er vedhæftet i bilag 1 (Jf. bilag 1. ”Hvidbog, 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.)
Hvidbogen behandler de forslag og ideer, som Svendborg Kommune har modtaget i forbindelse med forhøringen til Kommuneplan 2021 – 2033, samt administrative rettelser foretaget undervejs i planprocessen.
Ændringsforslagene er et resultat af en lang proces, med inddragelse af det politiske niveau, styrelser, borgere, grundejere, projektudviklere, lokale foreninger og organisationer, relevante fagområder i Svendborg Kommune mv.
Ændringsforslagene er opdelt i nedenstående temaer:
- Bosætning og byudvikling
De eksisterende boligudlæg og boligrækkefølgeplanen er tilpasset med fokus på
Svendborg bymidte, Svendborg havn og Tankefuld som de primære byudviklingsområder. Der er sket en generel oprydning, hvor uaktuelle udlæg, der ikke forventes realiseret er tilpasset eller taget ud af kommuneplanen, for at give plads til nye muligheder.
Det er kommet større fokus på lokalområderne i forhold til bosætning og byudvikling. Lokalområder med potentiale for øget bosætning er prioriteret. Der er fastholdt mulighed for nye boliger i alle lokalområder, men i et mindre omfang. De aktuelle boligudlæg vil i højere grad stemme overens med boligbehovet, hvilket giver et mere retvisende billede af den aktuelle situation, og vil give større fleksibilitet i den kommende planperiode. Ændringer og prioriteringer er foretaget i overensstemmelse med Byrådets Bosætningsstrategi 2019.
- Mobilitet
Der er i den nye kommuneplan arbejdet med en ændring i fokus fra trafik – og infrastruktur til mobilitetsplanlægning, hvilket er et effektivt middel til at gøre transporten grønnere, sundere og mere effektiv og sikre mindre forurening, reduceret trafikstøj, fleksible transporttilbud, mere attraktive bymiljøer, sundere borgere mv. Der er tilføjet nye målsætninger og retningslinjer, som skal understøtte en omstilling til en bæredygtig og CO2 neutral mobilitet.
Derudover er der arbejdet med at revidere p-normerne, for at imødekomme nogle af de udfordringer, som har været i forbindelse med de seneste byomdannelse – og fortætningsprojekter.
- Erhverv og Turisme
Kommuneplan 2021 – 2033 er tilpasset ny lovgivning indenfor planlægningen af detailhandel. Den ny lovgivning giver mulighed for større butiksudlæg blandt andet i lokalcentrene, hvor den maksimale butiksstørrelse ændres fra 1000m² til 1200m².
Administrationen anbefaler at der udlægges et nyt aflastningsområde til større udvalgsvarebutikker, idet Svendborg Storcenter er fuldt udbygget. Dette skal være med til at understøtte den gode detailhandelsstruktur i Svendborg.
I kommuneplanen er produktionserhverv blevet udpeget og der er udlagt et konsekvensområde rundt om produktionserhvervene, for at skabe hensyn til virksomhedernes virke i forhold til planlægningen rundt om. Der gives mulighed for udlæg af to nye dagligvarebutikker, der skal være med til at understøtte den fremadrettede byudvikling.
I forbindelse med temaet turisme, har der været fokus på at indarbejde og understøtte arbejdet med Geoparken Det Sydfynske Øhav.
- Diverse
De fleste ændringer under dette tema, er mindre tilpasninger til eksisterende foreningsformål, institutioner og øvrige offentlige formål.
- Arealeffektivisering
I forbindelse med den igangværende arealeffektivisering af kommunale bygninger, ændres plangrundlaget for disse ejendomme, sådan at de fremadrettet kan frasælges og anvendes til boligformål, lokale samlingssteder, forsamlingshuse mv.
Læsevejledning til hvidbogen fremgår af indledningen til selve hvidbogen.
Hvidbogen kan også tilgås i en digital kortversion. Tryk her!
Vejledning til brug af den digitale kortversion findes bagerst i den fysiske hvidbog. Se bilag 1 ”Hvidbog, 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.
Der er derudover udarbejdet en række uddybende baggrundsnotater for henholdsvis Tankefuld, detailhandel og parkeringsnormer, som er vedhæftet i bilag 3. (Jf. Bilag 3. ”Baggrundsnotater”).
Fremadrettet proces
Som beskrevet ovenfor, er det politisk besluttet, at forslag til Kommuneplan 2021 - 2033 behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget inden vedtagelse i Byrådet.
Fremadrettet politisk proces:
På baggrund af nærværende dagsorden og beslutning, og efterfølgende behandling i Økonomiudvalget, vil administrationen tilpasse forslag til Kommuneplan 2021 – 2033, som efterfølgende sendes til 2. behandling i Teknik – og Erhvervsudvalget, med oversendelse til Økonomiudvalget og Byrådet.
Ved 2. behandlingen skal det samlede forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og sendes i offentlig høring.
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 sendes i offentlig høring i januar og februar 2021, hvor borgere, grundejere, organisationer, myndigheder mv. kan kommenterer og komme med indsigelser til forslaget. Der afholdes ligeledes borgermøder i denne offentlighedsperiode. Nærmere detaljer herom forelægges i forbindelse med 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation og eksterne rådgivere.
Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder en række forslag til indsatser omkring Tankefuld, Det grønne og blå i byen, mobilitet mv. som kræver særskilt finansiering, da det ikke kan afholdes inden for de eksisterende driftsrammer. Finansieringen af de enkelte indsatser vil indgå i budgetforhandlingerne for 2022.
Brugen af eksterne rådgivere vil tilsammen overstige grænsen på 150.000 kr., og derfor søges der om godkendelse af brug af ekstern rådgivning til udarbejdelse af Kommuneplan 2021 – 2033. Brugen af ekstern rådgivning benyttes til udarbejdelse af lovpligtig redegørelse i forbindelse med udlæg af nyt aflastningscenter, sparring og udarbejdelse af nyt afsnit omkring mobilitet og digitalisering af kommuneplanen.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Bosætningsstrategi 2020
Bæredygtighedsstrategi 2020
Cykelruteplan
Klima- og Energipolitik. Målsætninger og indsatsområder 2020-2025
Kommuneplan 2017-2029
Parkeringsstrategi
Planstrategi ´19
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget med de følgende bemærkninger til temaerne i Kommuneplan 2021-2033:
- Bosætning og Byudvikling: Forslagene vedrørende henholdsvis Teglværksvej 2A (1.51), Viebæltet 1 (1.19), Stationsvej, Stenstrup (1.44) samt Baagøe og Riber, Kullinggade 29 (1.57) justeres og godkendes endeligt i forbindelse med 2.behandlingen. Øvrige forslag godkendes.
- Mobilitet: Forslagene vedrørende henholdsvis parkeringsnormer (2.21) og udpegning af hubs (2.20) justeres. Øvrige forslag godkendes.
- Erhverv og Turisme: Forslaget vedrørende henholdsvis Ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06), Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22) og udvidelse af Wienerbergers lerdepot (3.07) genoptages til drøftelse i forbindelse med 2.behandlingen. Øvrige forslag godkendes.
- Diverse: Forslag godkendes.
- Arealeffektivisering: Forslag godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Punkt 4 Turismekonsolidering - organisering i Svendborg
+Beslutningstema
Som en del af den igangværende konsolideringsproces af turismefremme på Fyn, skal Svendborg Kommune træffe beslutning om, hvordan turismeområdet skal organiseres lokalt i Svendborg, således, at kommunen sikrer, at erhvervsfremmeloven efterleves og turisterhvervet styrkes yderligere.
Indstilling
Direktionen indstiller Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Svendborg Kommune ved Erhvervskontoret er den lokale turistenhed i Svendborg og dermed er kontraktholder med Destination Fyn.
- Erhvervskontoret indgår en tillægsaftale med Destination Fyn om, at udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau varetages af Destination Fyn på vegne af Svendborg Kommune.
- Destination Fyn kan indgå en underentreprenør aftale med SvendborgEvent om at udføre udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
- Udarbejdelsen af kontrakter og samarbejdsaftale igangsættes.
Sagsfremstilling
Som følge af erhvervsfremmeloven undergår organiseringen på turismeområdet i 2020 en forandring gennem en konsolidering. Man går fra 80 fælleskommunale og kommunale turismeorganisationer til 15-25 turistdestinationsselskaber i Danmark. På Fyn er Destination Fyn i proces med konsolideringen, og Svendborg Kommune er via de fællesfynske aftaler medejer af turismedestinationensselskabet.
Jf. aftalen mellem KL og Erhvervsministeriet skal et turismedestinationsselskab have det overordnede ansvar for destinationsudviklingen i et område og være den operatør, der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
Det betyder, at Svendborg Kommune ikke fremover kan yde direkte tilskud til lokale organisationer, der arbejder med turismeservice- og fremme.
Der er to mulige løsninger for lokalt at varetage turismeserviceopgaven på det operative niveau. Enten ved, at kommunen hjemtager opgaven, der så løses i kommunalt regi, eller at Destination Fyn indgår en underentreprenøraftale med en lokal operatør, der så varetager opgaverne.
De afledte konsekvenser og muligheder udløst af turismekonsolideringen, er blevet indgående drøftet af SvendborgEvent, Destination Fyn og Erhvervskontoret med henblik på at finde løsningsmuligheder, der både kan tilgodese kravene i lovgivningen og det fælles ønske om at skabe mest mulig værdi for turisterhvervet og turisterne.
Sammen med ovenstående og Teknik- og Erhvervsudvalget er den mulige fremtidige organisering på turismeområdet blevet drøftet på en workshop d. 30/6-2020, hvor der var bred enighed om, at Svendborg Kommune skal være ”den lokale enhed” jf. Den Fynske Model, og dermed dem, som varetaget det strategiske arbejde både på det fælles fynske niveau og i forhold til projekter samt det taktiske samarbejde. Ligeledes blev der udtrykt opbakning til, at Erhvervskontoret er kontraktholder med Destination Fyn, og at der indgås en underentreprenøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent om at varetage udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
Detaljer om opgave- og ansvarsfordelingen samt mål og resultater fastlægges i det kommende samarbejde om aftalegrundlaget, som forventes at forløbe efter følgende tidsplan:
Dato 2020 |
|
30. september | Temamøde om Turismekonsolidering - TEU og Byrådet AFHOLDT |
19. oktober | Politisk behandling i TEU - Modellen for turismekonsolidering |
20. oktober | Politisk behandling i ØU - Modellen for turismekonsolidering |
27. oktober | Politisk behandling i Byrådet - Modellen for turismekonsolidering |
12. november | Politisk behandling i TEU - Udkast til aftalegrundlag |
17. november | Politisk behandling i ØU - Udkast til aftalegrundlag |
24. november | Politisk behandling i Byrådet - Udkast til aftalegrundlag |
3. december | Politisk behandling i TEU - Aftalegrundlag endelig behandling |
8. december | Politisk behandling i ØU - Aftalegrundlag endelig behandling |
15. december | Politisk behandling i Byrådet - Aftalegrundlag endelig behandling |
18. december | Alle aftaler omkring turismekonsolidering er på plads og underskrevet |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at beskrive de økonomiske konsekvenser, da det nye aftalegrundlag ikke er udarbejdet. Aftalegrundlaget og de der af økonomiske konsekvenser forelægges til politiske behandling i efteråret 2020.
Turismekonsolideringen skal medføre et stærkere og mere sammenhængende turismesamarbejde til gavn for turismefremme og øget vækst i turisterhvervet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme vedtaget den 13. december 2018 samt regeringen og KL’s aftale om konsoliderings hensyn.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 27-10-2020
Godkendt.
Punkt 5 Igangsætning af § 14 forbud for matrikel 110i, Nyby By, Bregninge
+Beslutningstema
I forbindelse med en godkendelse af en udstykningsplan i 2015 af Ydunshave efter lokalplan nr. 566 lavede Svendborg Kommune en administrativ fejl, hvorved der blev udstykket ovenpå et fælles friareal, som er imod formålsbestemmelserne i lokalplanen. Der skal derfor igangsættes en proces med henblik på lovliggørelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at
- der igangsættes et § 14 forbud med henblik på udarbejdelse af en ny lokalplan for en del af det lokalplanlagte område ved Ydunshave
- der foretages varsling og partshøring af ejeren af matrikel 110i, Nyby By, Bregninge om nedlæggelse af et § 14 forbud
Sagsfremstilling
Baggrund
Svendborg Kommune har i 2015 godkendt en udstykningsplan for den nordøstlige del af området i lokalplan 566, med henblik på opførelse af enfamilieshuse. Den godkendte udstykningsplan er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1 – Godkendt udstykningsplan 2015). På baggrund af denne bliver der søgt om og indhentet byggetilladelse til flere enfamilieshuse.
Administrationen bliver i 2019 opmærksom på, at der er sket en sagsbehandlingsfejl i forbindelse med udstykningen i 2015. Det sker i forbindelse med sagsbehandlingen af en ansøgning om byggetilladelse til rækkehuse på matr. 110i, Nyby By, Bregninge, som er placeret umiddelbart syd for det udstykkede område.
Den ene af de udstykkede grunde – matr. 110k, Nyby By, Bregninge – er udstykket ovenpå det fælles friareal F2 som er udlagt i lokalplan 566, hvilket fremgår af nedenstående oversigtskort. Udstykningen af matr. 110k er sket i strid med formålsbestemmelserne i lokalplanen og den udstykkede grund og det opførte enfamiliehus er derfor formelt ulovlig.
Oversigtskort over matr. 110 i og matr. 110k – det lyseblå område viser friarealet F2.
Det har efterfølgende givet planmæssige udfordringer i forbindelse med den kommende rækkehusbebyggelse på matr. 110i, da der nu mangler et fælles friareal i henhold til lokalplanens bestemmelser.
Planlovens § 14
Med planlovens § 14 har kommunen en mulighed for at nedlægge et forbud af højst 1 års varighed mod, at der retlig eller faktisk etableres forhold, som kan forhindres ved en lokalplan. Med denne bestemmelse har kommunen således mulighed for at ændre planlægningen for et område, og for at ændre lokalplaner som kommunen ikke længere mener er hensigtsmæssige.
Det er en forudsætning for nedlæggelse af et forbud, at det er med hensigt om at udarbejde en lokalplan for området, og at et lokalplanforslag er offentliggjort inden udløbet af fristen af forbuddet.
Før et eventuelt § 14 forbud nedlægges, skal der ske en varsling og en partshøring af matriklens ejer, så ejeren har mulighed for at komme med sine bemærkninger til et eventuelt § 14 forbud.
Anbefaling om nedlæggelse af § 14 forbud
Administrationen anbefaler, at der igangsættes en proces for nedlæggelse af et § 14 forbud på matr. 110i, Nyby By, Bregninge.
Formålet med nedlæggelse af et eventuelt § 14 forbud på denne matrikel vil være at kunne lave et planmæssigt grundlag, hvor der tages højde for den godkendte udstykningsplan samtidig med, at der fastlægges et nyt fælles friareal på en del af matr. 110i som erstatning for det manglende friareal.
På grund af sagens kompleksitet og forhistorie anbefaler administrationen, at et eventuelt forbud vil blive nedlagt med en frist omkring juli 2021, altså en frist på under 1 år.
Lovliggørelse af matr. 110k
Det bemærkes, at matr. 110k, Nyby, Bregninge, som er udstykket og bebygget i strid med lokalplan nr. 566 kræver en lovliggørelse.
Der er ikke lovhjemmel til at dispensere for forholdet, da det er i strid med lokalplanens formålsbestemmelser, hvorfor en retlig lovliggørelse kræver udarbejdelse af en ny lokalplan.
Svendborg Kommune er forpligtiget til at lovliggøre forhold, jf. planlovens § 51, stk. 3.
Der skal derfor udarbejdes en lovliggørende lokalplan for matr. 110k uagtet om der nedlægges § 14 forbud på matr. 110i.
Administrationen anbefaler derfor, at man i forbindelse med lokalplanlægningen for erstatningsfriarealet samtidig lovliggør matr. 110k under den samme lokalplan. Administrationen vurderer ikke, at der er behov for at nedlægge et § 14 forbud på matr. 110k for at sikre lovliggørelse af ejendommen, da ejendommen allerede er bebygget.
Den videre proces
Hvis indstillingen godkendes, så vil administrationen umiddelbart herefter gennemføre varsling og partshøring af ejeren af matr. 110i, Nyby By, Bregninge, omkring det påtænkte § 14 forbud.
Efter høringen er gennemført vil sagen igen skulle forelægges Teknik- og Erhvervsudvalget, da kompetencen omkring § 14 forbud ligger ved udvalget. Her vil udvalget denne gang skulle træffe endelig afgørelse om, hvorvidt der skal nedlægges et § 14 forbud.
Hvis Teknik- og Erhvervsudvalget træffer afgørelse om at nedlægge et § 14 forbud, så vil der efterfølgende blive igangsat en lokalplanproces.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forbud efter planlovens § 14 er erstatningsfri regulering. Det skal senere i processen afklares hvorvidt Svendborg kommune kan ifalde et erstatningsansvar i forhold til om kommunen har udøvet anden ansvarspådragende adfærd.
De erhvervsmæssige konsekvenser vil være, at bygherre ikke kan påbegynde sit byggeri før der er udarbejdet en ny lokalplan.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes ikke, at der vil være væsentlige ændrede forudsætninger for CO2 udledningen ved en ændring af planmæssige grundlag.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at der indledes partshøring forud for eventuel igangsættelse af et § 14 forbud, og at der først træffes politisk beslutning vedrørende et §14 forbud efter partshøringens gennemførelse.
Punkt 6 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Orientering om henvendelse fra borger vedrørende Erhvervsområde Vest og administrationens udkast til udvalgets besvarelse.
Kommende større sager:
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Orienteringen taget til efterretning.