Punkt 4 Turismekonsolidering - organisering i Svendborg
Beslutningstema
Som en del af den igangværende konsolideringsproces af turismefremme på Fyn, skal Svendborg Kommune træffe beslutning om, hvordan turismeområdet skal organiseres lokalt i Svendborg, således, at kommunen sikrer, at erhvervsfremmeloven efterleves og turisterhvervet styrkes yderligere.
Indstilling
Direktionen indstiller Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Svendborg Kommune ved Erhvervskontoret er den lokale turistenhed i Svendborg og dermed er kontraktholder med Destination Fyn.
- Erhvervskontoret indgår en tillægsaftale med Destination Fyn om, at udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau varetages af Destination Fyn på vegne af Svendborg Kommune.
- Destination Fyn kan indgå en underentreprenør aftale med SvendborgEvent om at udføre udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
- Udarbejdelsen af kontrakter og samarbejdsaftale igangsættes.
Sagsfremstilling
Som følge af erhvervsfremmeloven undergår organiseringen på turismeområdet i 2020 en forandring gennem en konsolidering. Man går fra 80 fælleskommunale og kommunale turismeorganisationer til 15-25 turistdestinationsselskaber i Danmark. På Fyn er Destination Fyn i proces med konsolideringen, og Svendborg Kommune er via de fællesfynske aftaler medejer af turismedestinationensselskabet.
Jf. aftalen mellem KL og Erhvervsministeriet skal et turismedestinationsselskab have det overordnede ansvar for destinationsudviklingen i et område og være den operatør, der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
Det betyder, at Svendborg Kommune ikke fremover kan yde direkte tilskud til lokale organisationer, der arbejder med turismeservice- og fremme.
Der er to mulige løsninger for lokalt at varetage turismeserviceopgaven på det operative niveau. Enten ved, at kommunen hjemtager opgaven, der så løses i kommunalt regi, eller at Destination Fyn indgår en underentreprenøraftale med en lokal operatør, der så varetager opgaverne.
De afledte konsekvenser og muligheder udløst af turismekonsolideringen, er blevet indgående drøftet af SvendborgEvent, Destination Fyn og Erhvervskontoret med henblik på at finde løsningsmuligheder, der både kan tilgodese kravene i lovgivningen og det fælles ønske om at skabe mest mulig værdi for turisterhvervet og turisterne.
Sammen med ovenstående og Teknik- og Erhvervsudvalget er den mulige fremtidige organisering på turismeområdet blevet drøftet på en workshop d. 30/6-2020, hvor der var bred enighed om, at Svendborg Kommune skal være ”den lokale enhed” jf. Den Fynske Model, og dermed dem, som varetaget det strategiske arbejde både på det fælles fynske niveau og i forhold til projekter samt det taktiske samarbejde. Ligeledes blev der udtrykt opbakning til, at Erhvervskontoret er kontraktholder med Destination Fyn, og at der indgås en underentreprenøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent om at varetage udvalgte turismeserviceopgaver på det operative niveau lokalt i Svendborg.
Detaljer om opgave- og ansvarsfordelingen samt mål og resultater fastlægges i det kommende samarbejde om aftalegrundlaget, som forventes at forløbe efter følgende tidsplan:
Dato 2020 |
|
30. september | Temamøde om Turismekonsolidering - TEU og Byrådet AFHOLDT |
19. oktober | Politisk behandling i TEU - Modellen for turismekonsolidering |
20. oktober | Politisk behandling i ØU - Modellen for turismekonsolidering |
27. oktober | Politisk behandling i Byrådet - Modellen for turismekonsolidering |
12. november | Politisk behandling i TEU - Udkast til aftalegrundlag |
17. november | Politisk behandling i ØU - Udkast til aftalegrundlag |
24. november | Politisk behandling i Byrådet - Udkast til aftalegrundlag |
3. december | Politisk behandling i TEU - Aftalegrundlag endelig behandling |
8. december | Politisk behandling i ØU - Aftalegrundlag endelig behandling |
15. december | Politisk behandling i Byrådet - Aftalegrundlag endelig behandling |
18. december | Alle aftaler omkring turismekonsolidering er på plads og underskrevet |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at beskrive de økonomiske konsekvenser, da det nye aftalegrundlag ikke er udarbejdet. Aftalegrundlaget og de der af økonomiske konsekvenser forelægges til politiske behandling i efteråret 2020.
Turismekonsolideringen skal medføre et stærkere og mere sammenhængende turismesamarbejde til gavn for turismefremme og øget vækst i turisterhvervet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme vedtaget den 13. december 2018 samt regeringen og KL’s aftale om konsoliderings hensyn.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-10-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-10-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 27-10-2020
Godkendt.