Teknik- og Erhvervsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Birger Jensen (V).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 2 Budget 2020 - fremsendelse af temaer Teknik- og Erhvervsudvalget
+Beslutningstema
Temaer til budget 2020 – Teknik- og Erhvervsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At udvalget drøfter, hvorvidt den nye anlægstemabeskrivelse Midlertidige anvendelse/aktiviteter ifm. havneudvikling skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. juni 2019 blev det besluttet at fremsende følgende temaer fra Teknik- Erhvervsudvalget til de kommende budgetforhandlinger:
Drift:
- Kollektiv trafik – gratis bybusser om lørdagen.
- Rottebekæmpelse.
Anlæg:
- Affaldssortering i kommunens institutioner og afdelinger.
- Geopark-corner og –besøgscenter.
- Nordre Kaj.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af den enkelte beskrivelse.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Anlægstemabeskrivelsen fremsendes.
Udvalget oversender tillige til budgetforhandlingerne, at anlægsbudgettet til trafiksikkerhedsprojekter inkl. cykelstier mv. hæves til 2017-niveau.
Udvalget besluttede tillige,
- at driftstemaet for kollektiv trafik suppleres med flextrafik og regionale busruter.
- at der udarbejdes en temabeskrivelse for indfangning af vilde katte.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 3 Godkendelse af skema C for Gudbjerg Plejecenter
+Beslutningstema
Godkendelse for skema C for ombygningsprojekt på Gudbjerg Plejecenter.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik – og Erhvervsudvalget tager sagen til orientering og oversender sagen til endelig godkendelse i Byrådet. Dette indebærer, at:
- Anskaffelsessummen på 10.272.000 kr. i skema C for etablering af 6 nye boliger godkendes.
- Anskaffelsessummen på 5.468.000 kr. i skema C for omdannelse af 10 eksisterende boliger til 6 boliger godkendes.
- Anskaffelsessummen på 5.005.000 kr. i skema C for servicearealet godkendes.
- Der gives en tillægsbevilling på 300.000 kr. til dækning af merudgifter på serviceareal. Finansiering af tillægsbevilling sker fra afsat pulje til vedligehold af kommunale ejendomme.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede på møde den 31.1.2017 at igangsætte et ombygningsprojekt på Gudbjerg Plejecenter. På samme møde blev anlægsbevillingen til den kommunale del af udgifterne vedr. servicearealet frigivet.
Gudbjerg Plejecenter bestod på daværende tidspunkt af i alt 24 boliger og efter ombygningen er der i alt 26 boliger – 23 plejeboliger og 3 ældreboliger. Projektet var opdelt i tre dele. For det første en omdannelse af 10 små og utidssvarende plejeboliger til 6 plejeboliger. For det andet etablering af 6 nye boliger (3 plejeboliger og 3 ældreboliger). For det tredje er der sket ændringer i det kommunale serviceareal. Projektet er udført i et samarbejde mellem Svendborg Kommune og boligorganisationen BSB Svendborg.
Byrådet har på sit møde den 27.6.2017 godkendt skema B for de tre delprojekter (efter afholdt licitation), hvorefter ombygningen gik i gang. Ombygningsprojekterne er færdiggjort med skæringsdato 1.10.2018. Domea har på vegne af BSB Gudme nu indsendt Skema C for de tre delprojekter (det endelige byggeregnskab) til godkendelse i Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede om- og tilbygning af Gudbjerg Plejecenter har bestået af tre delprojekter med særskilt byggeregnskab. Den samlede byggesum udgør 20.995.000 kr. jf. Tabel 1.
Tabel 1 Endelig anskaffelsessum
|
Skema B i kr. inkl. moms
|
Skema C i kr. inkl. moms |
Difference |
Etablering af 6 boliger
|
10.516.000 |
10.272.000 |
244.000 |
Omdannelse af eksisterende boliger
|
5.515.000 |
5.468.000 |
47.000 |
Omdannelse af eksisterende boliger* | 250.000 | 250.000 | 0 |
Etablering/renovering af serviceareal
|
4.630.000 |
5.005.000 |
-375.000 |
I alt
|
20.911.000 |
20.995.000 |
-84.000 |
Note: De 250.000 kr. i ustøttede byggeudgifter finansieres via en kapitaltilførsel hvoraf kommunens andel udgør 50.000 kr.
Finansieringen af den samlede anskaffelsessum fremgår af tabel 2:
Tabel 2 Finansiering
Etablering af 6 nye boliger | Grundkapital på 10 % (1.027.200 kr.) Beboerindskud på 2 % (205.440 kr.) Lån på 88 % (9.039.360 kr.) I ALT: 10.272.000 kr. |
Omdannelse af 10 nuv. boliger til 6 nye
| Lån 5.468.000 kr. Kapitaltilførsel 250.000 kr. I ALT: 5.718.000 kr. |
Renovering af servicearealer ex. moms
| Kommunal udgift: 4.004.000 kr. Anlægsbevilling 3.704.000 kr. Difference: 300.000 kr. |
Merudgifterne på 300.000 kr. ex. moms vedrørende servicearealet kan henføres til en problemstilling vedr. konstateret skimmelsvamp, som blev opdaget under ombygningen, og merudgifterne i forhold til Skema B finansieres via kommunens vedligeholdelsespulje. I kommunens samlede anlægsregnskab for renovering af servicearealet indgår der også en række udgifter, som ikke fremgår af det af DOMEA indsendte byggeregnskab. Der vil i forbindelse med aflæggelse af kommunens regnskab for 2019 blive redegjort for de konkrete afvigelser i forhold til anlægsbevillingen.
Huslejeniveauet er årligt 1.080 kr. m2 for de nyetablerede ældre- og plejeboliger og 1.011 pr. m2 for de omdannede boliger.
I forbindelse med godkendelse af Skema B har Svendborg Kommune afgivet garanti for lån optaget i Nykredit A/S. Den kommunale garantistillelse, som blev beregnet på daværende tidspunkt, fremgår af tabel 3:
Tabel 3 Kommunal garantistillelse v/ Skema B
Lånetype
|
Garantistørrelse |
Kommunal garantistillelse |
Støttet lån omdannelse af 10 til 6 boliger |
50 % af 5.515.000 kr. |
2.257.500 |
Ustøttet lån til omdannelse af 10 til 6 boliger |
100 % af 250.000 kr. |
250.000 |
Ustøttet lån til etablering af 6 boliger |
100 % af 9.163.440 kr. |
9.163.440 |
|
| 11.670.940 |
Baseret på oplysningerne i de vedlagte bilag (Skema C) forventes den samlede kommunale garantistillelse ikke at afvige væsentligt i forhold til det ovenfor anførte beløb på 11.670.940 kr.
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 119 af 1.2.2019 (Almenboligloven) § 127 jf. § 118.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets endelige godkendelse.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 4 Fleksboliger på Socialområdet - Byggeprogram
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeprogram for etablering af 6 fleksboliger samt frigivelse af rådighedsbeløb i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, med endelig godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At Byggeprogrammet principgodkendes i Social- og Sundhedsudvalget
- At Social- og Sundhedsudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender byggeprogrammet
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender at udbyde opgaven i fagentrepriser
- At Teknik- og Erhvervsudvalget bemyndiger administrationen til at foretage valg af entreprenør
- At Teknik- og Erhvervsudvalget frigiver rådighedsbeløbet på 6,9 mio. kr. i 2019
Sagsfremstilling
Etableringen af seks fleksboligere blev første gang forelagt byrådet den 29.05.2018, hvor etableringen og finansieringen blev godkendt.
Byrådet behandlede herefter sagen igen den 28.08.2018, hvor ideoplægget blev godkendt samt kommissorium og visionsoplæg blev forelagt.
På baggrund af ovenstående beslutninger er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra CETS - Kommunale Ejendomme, CETS - Ejendomsservice, Social og Sundhed Administration, Økonomi samt leder og medarbejdere fra Botilbudet Skovsbovej.
Arbejdsgruppen har ud fra ideoplægget, kommissoriet, visionsoplægget, og indenfor den af byrådets afsatte anlægsramme, udarbejdet et byggeprogram, hvor der overordnet er blevet lagt vægt på:
- sikkerhed
- enkelthed
- funktionalitet
I forbindelse med de arkæologiske forundersøgelser af området, i begyndelsen af maj, fandt man 4 gravpladser. Dette har medført en arkæologisk udgravning af området, som blev påbegyndt i uge 28.
Konsekvensen af udgravningen har medført, at det samlede projekt har forskubbet sig ca. 6 måneder, og det forventes derfor at byggeriet vil stå færdig midt 2020.
Udgifterne til de arkæologiske udgravninger vil samlet betyde en udgift på 0,2 mio.kr. for Svendborg Kommune og bliver prioriteret indenfor den samlede anlægsramme.
Byggeprogrammet samt tidsplan er vedlagt dagsordenspunktet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte den 28.08.2018 en samlet anlægsbevilling på 7,3 mio. kr., med et rådighedsbeløb på 0,4 mio. kr. i 2018 og 6,9 mio. kr. i 2019, til realisering af seks fleksboliger på Skovsbovej.
Rådighedsbeløbet i 2018 på 0,4 mio. kr. er frigivet, hvorefter man søger om at få frigivet rådighedsbeløbet i 2019 på 6,9 mio. kr.
Projektet som er illustreret i byggeprogrammet forventes at kunne holdes indenfor den af byrådets afsatte anlægsramme, inklusiv den arkæologiske udgravning.
I forbindelse med realisering af projektet forventes budgettet at fordele sig som følger:
Område | Indhold | Budgetskøn |
Udgifter forbundet med grunden | Landinspektør, byggemodning, køb af grund, haveanlæg, p-pladser mm. | 1,1 mio. kr. |
Byggeudgifter | Nybyggeri, cykelskur, tilslutningsafgifter mm. | 4,4 mio. kr. |
Tekniske anlæg | IT mm. | 0,1 mio. kr. |
Inventar | Fast inventar | 0,2 mio. kr. |
Omkostninger | Byggetilladelse, rådgiver, kunst, mm. | 0,8 mio. kr. |
Arkæologiske undersøgelser | Udgravning | 0,2 mio. kr. |
Uforudselige udgifter |
| 0,5 mio. kr. |
I alt |
| 7,3 mio. kr. |
Det forventes ikke at udgifterne til én enkeltstående ekstern rådgiver i dette projekt, overskrider grænsen på 150.000 kr.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet
Bygningsreglementet BR18
Lokalplan 323
Kommuneplan
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-08-2019
Godkendt.
Der var afbud fra
- Hanne Ringgaard Møller (B) - som suppleant deltog Steen Tinning (B) og
- Susanne Gustenhoff (Ø) – som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 5 Halvårlig afrapportering vedr. vedligehold af kommunens bygningsmasse
+Beslutningstema
Godkendelse af afrapportering for budget til bygningsvedligehold for 1. halvår 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at afrapporteringen for 1. halvår 2019 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Fra budget 2017 afsatte Byrådet yderligere midler til indhentning af efterslæb på bygningsvedligeholdelsen, samtidig besluttede Byrådet, at der skal udarbejdes en halvårlig statusrapport, som forelægges det ansvarlige udvalg.
Midlerne skal sikre bygningernes økonomiske og brugsmæssige værdi, jf. Svendborg Kommunes strategi for bygningsvedligehold.
Strategien indeholder blandt andet
- Tilstandsregistrering af alle bygninger i kommunen
- Centralisering af budgettet til vedligeholdelsesopgaver så der sættes ind, hvor behovet viser sig størst, eller til bygninger, der måtte have en særlig prioritering.
- En specifik årlig prioritering af midlerne til specifikke vedligeholdelsesopgaver ud fra principperne i vedligeholdelsesstrategien.
Status 1. halvår 2019:
I forbindelse med frigivelse af det samlede budget til bygningsvedligeholdelse, godkendte Teknik- og Erhvervsudvalget den 17. januar 2019 et konkret forslag til disponering af det samlede budget på 27,16 mio. kr. eksklusiv overførsler fra 2018.
Det har vist sig nødvendigt at ændre i det oprindelige dispositionsforslag. Nogle projekter har vist sig dyrere end forventet, og en række forhold har gjort det nødvendigt at omdisponere budgettet. Nye projekter er kommet til, andre er nedjusteret eller udskudt til senere, jf. vedlagte bilag.
Projekter som er udført som beskrevet:
- Skårup skole har fået afsluttet renoveringen af undervisnings-pavillonen, samt faglokaler. Yderligere er der gennemført PCB-renovering i form af en vinduesudskiftning.
- Børnehuset Kastanjen har i forbindelse med ombygninger fået udskiftet samtlige vinduer i bygningen.
- Der udføres løbende vedligehold på kommunens elevatorer, og reparation af belægninger i terræn - her gøre især opmærksom på et større projekt på Nymarkskolen, hvor kørebanen til cyklister og P-plads adskilles af hensyn til trafiksikkerheden på skolens område, samtidig er der udført ny asfaltbelægning.
- Udendørs leg- og læringsmiljøer får henover året udført vedligehold, reparationer og opgradering af legeredskaber og faldunderlag.
- Der udføres løbende rottebekæmpelse, samt kloakrenovering.
De væsentligste justeringer til det oprindelige disponeringsforslag er følgende:
- Ørkildskolen afd. Øst havde som udgangspunkt en mindre renovering af tagetagen med henblik på bedre udnyttelse. Ved nærmere undersøgelse viste det sig nødvendigt at udskifte taget på hele hovedbygningen. Projektet blev derfor betydelig dyrere og omfangsrigt. Projektet er igangsat og løber hen over årsskiftet, og derfor overføres en del af puljen til 2020.
- Stenstrup Plejecenter har fået tildelt flere midler til gennemførelse af et større rørprojekt, Udbud af opgaven er i gang, og projektet udføres i slutningen af året.
- Det Gode Madhus skulle have skiftet en enkelt blæsefryser i 2019. Grundet en god aftale er opgaven flyttet til 2020, idet alle tre blæsefryser kan udskiftes på én gang, til en mere fordelagtig pris.
- Landstævnet i 2021 har ingen udgifter til materiel i 2019, derfor overføres puljen til 2020.
- Radon-puljen nedskrives grundet bedre målresultater end forventet.
- Ungdomsskolen pulje er nedskrevet. Der udføres mindre udbedringer, idet midlerne blev overført til tagudskiftning på Ørkildskolen afdeling Øst.
Af projekter der er blevet prioriteret ind i 2019 kan nævnes
- Tåsingeskolen afd. Lundby har en igangværende tag-reparation.
- Bagergade 67, hvor der er vandskade i flere lejemål, der udbedres over sommeren.
- På Ørkildskolen afdeling Byen renoveres det tidligere madkundskabslokale til brug for skolens billedkunstundervisning. I kælderen renoveres det tidligere billedkunstlokale til brug for Juniorklubben, der fraflytter Bagergade 28.
- Issøskolen afd. Stenstrup er i gang med en omfattende udbedring af ventilationssystemet.
- Udskiftning af vinduer i HR-afdelingen.
- I forbindelse med rokade renoveres nedslidte dele af køkkenområdet i rådhuskantinen.
- Børnehuset Ryttergården har en forestående tagudskiftning på en sidebygning.
- Ny asfaltbelægning på vej ved Gudme Børnehus.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Teknik- og Erhvervsudvalget godkendte den 17. januar 2019 en samlet anlægsbevilling i 2019 på 27,16 mio. kr. Herefter er der overført 6,14 mio. kr. fra tidligere år.
Det korrigerede budget i 2019 er derfor på 33,30 mio. kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Taget til efterretning.
Udvalget oversender en bemærkning til budgetforhandlingerne om, at der fremover kun afrapporteres én gang årligt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 6 Filippahuset - forlængelse af driftperiode
+Beslutningstema
Godkendelse af en forlængelse af afholdelsen af de bygningsmæssige driftsudgifter på Filippahuset
Indstilling
Direktionen indstiller, at Svendborg Kommune forlænger afholdelsen af de bygningsmæssige driftsudgifter til Filippahuset, til og med den 31. juli 2020.
Sagsfremstilling
Ved Budgetforliget 2019 blev det vedtaget at gennemføre et arealeffektiviseringsprojektet for heldagsskolen, Vestermarkskolen og Stenstrup Børnehus.
I forlisteksten fremgår:
Forligsparterne er i øvrigt enige om, at:
- (…)
- gennemføre arealeffektiviseringsprojektet vedr. heldagsskolen og Vestermarkskolen. I denne sammenhæng tilbydes de nuværende brugere af Filippahuset at overtage ejendommen gratis. Lokaludvalget indgår i dialog med brugerne om dette. Svendborg Kommune afholder bygningernes driftsudgifter i 2019. Ejendomme sættes til salg, hvis brugerne ikke ønsker at overtage ejendommen.
- (…)
Et væsentlig element i beslutningen er en nødvendig og stor udgift til at PCB-sanere Filippahuset, hvis bygningen fortsat skulle anvendes til børn, unge og kvinder i den fødedygtige alder. Omfanget af et behov for PCB-sanering, hvis ejendommen skal anvendes til fritidsbrug, har betydning for de nuværende brugers beslutning om overtagelse af Filippahuset. Administrationen har derfor fået udarbejdet en vurdering af denne problematik, der også drøftes mellem Lokaludvalget og Hundstrup Borgerforening på et møde der er berammet til den 22 august 2019.
For at give de nuværende bruger en passende tid og mulighed for at træffe beslutning om en eventuel overtagelse af Filippahuset foreslår administrationen, at den nuværende aftale om at afholde de bygningsmæssige driftsudgifter forlænges med 7 måneder, til og med den 31. juli 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med vedtagelsen af arealeffektiviseringsprojektet godkendte man de økonomiske forudsætninger for projektet. Forudsætningerne kan ses af nedenstående skemaer:
Anlæg | ||||
I 1.000 kr. | 2019 | 2020 | 2021 og frem | Samlet |
Anlægsramme | 4.000 | 5.671 | 0 | 9.671 |
Finansiering via salgsindtægter | 0 | -2.675 | 0 | - 2.675 |
Finansiering indenfor gældende anlægsramme | -3.900 | -160 | 0 | - 4.060 |
Finansieret via budgetforliget | 100 | 2.836 | 0 | 2.936 |
Drift | |||
I 1.000 kr. | 2019 | 2020 | 2021 og frem |
Driftsbesparelser | 0 | 0 | -391 |
Finansieret via budgetforliget | 0 | 0 | -391 |
Jf. ovenstående bliver driftsbesparelserne først tilført arealeffektiviseringspuljen fra 2021 og frem. Det foreslås derfor, at forlængelsen til den 31. juli 2020 finansieres indenfor de nuværende rammer for Centeret for Ejendomme og Teknisk Service.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 7 Venstres byrådsgruppe - trafikfarlighedsklassificering
+Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe
Sagsfremstilling
Venstres byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalget møde den 15. august 2019:
” Venstre ønsker de parametre gennemgået, som er anvendt i den nyligt gennemførte trafikfarlighedsklassificering”.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Administrationen gennemgik parametrene og procedurer for revurdering af trafikfarlige veje i efteråret.
Udvalget tog gennemgangen til efterretning.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 8 Venstres byrådsgruppe - Sundbrovej 39
+Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Venstres byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 6. juni 2019:
” Venstre indstiller igangsætning af følgende :
Firmaet Tornelykke købte i 2012 af Svendborg Kommune, ejendommen Sundbrovej 39, 5700 Svendborg. Ejendommen består af en grund, beliggende i ca. 30.000 m² gammel grusgrav. Området har tidligere været benyttet af Svendborg kommune, som oplagsplads og base for kommunens entreprenørafdeling. Ved overtagelsen i 2012 var grunden bebygget med en enkelt nyere hal. Siden har Tornelykke udviklet forretningen så godt, at der nu er brug for opførelsen af flere haller på området.
Udvidelser i det ønskede omfang, 2-3 haller yderligere, vil risikere at give problemer under de eksisterende landzoneregler, og derfor ønskes området, via et kommuneplantillæg og en lokalplan, udlagt til som det erhvervsområde, som det alligevel har været anvendt til i mere end 25 år, siden grusgravens lukning.
Vedlagt ses billeder af området – herunder et billede taget fra Bregninge Kirketårn. Som det fremgår er bebyggelsens indvirken på landskabet meget minimal, ligesom det kan tilføjes, at bebyggelses procenten med de ønskede haller, fortsat vil være under 20%.
Det foreslås at udlægge området til erhverv, således at virksomheden fortsat kan fungere og vokse – og således at lokalplanen giver tilladelse til en miljøklasse, som passer til en entreprenørforretning, men begrænset således der ikke senere kan etableres tung eller forurenende produktion på stedet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Udsættes.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
For forslaget stemte:
Birger Jensen (V), Rene Haahr (V) og Jens Munk (løsgænger)
Imod forslaget stemte:
Flemming Madsen (A), John Arly Jensen (A), Torben Frost (A), Niels Chr. Nielsen (A), Palle Fischer (C), Jens Erik Laulund Skotte (Ø)
Forslaget blev ikke godkendt.
Birger Jensen (V) ønskede at anvende standsningsretten og begærede sagen i byrådet.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 9 Den Blå Kant dispositionsforslag
+Beslutningstema
Godkendelse af dispositionsforslag og budgetoverslag for første etape af Den Blå Kant.
Indstilling
Den politiske styregruppe for Den Blå Kant indstiller til Byrådet,
- at dispositionsforslaget og budgettet godkendes i sin helhed.
Sagsfremstilling
Dispositionsforslaget til den første anlægsetape af Den Blå Kant beskriver et anlægsprojekt for området omkring havnebassinet mellem Honnørkajen, Udrustningskajen og Frederiksø. Den overordnede idé er at skabe en forbedret forbindelse fra bymidten ned til havnen. Det kan være med til at skabe endnu mere liv på kajen og ved vandet.
Forslaget viser disponering af alle delarealer og anviser de overordnede rumlige kvaliteter, valg af materialer og inventar. Forslaget er opdelt i følgende hovedelementer:
- Krydset (Frederiksgade, Havnepladsen, Jessens Mole og Frederiksbro)
- Bryggen (Syd for Frederiksbro og kajerne vest og øst for denne)
- Ankomstpladsen (Udrustningskajen nordlige del)
- Udrustningskajen (Udrustningskajen sydlige del)
Parkering:
- Dispositionsforslaget forudsætter at ca. 44 p-pladser omplaceres syd for vejen på Frederiksø. Det er muligt at omplacere stort set det samme antal pladser andre steder i nærområdet (på Frederiksø).
Den politiske styregruppe har godkendt dispositionsforslaget uden ændringer med følgende bemærkninger til projektets videre udvikling:
- Prissætningen af bryggen ved Frederiksbroen bør udfordres.
- Efter udarbejdelse af projektforslaget bør der evt. træffes politisk beslutning om at reducere i forslaget, så byrumbearbejdelsen fx standses umiddelbart efter strandfeltet.
Den videre proces:
- Rådgivningsaftale forhandles på plads med hovedrådgiver. (aug. - sept. 2019)
- Udvikling af projektet i følgende faser: (sept. 2019 – marts 2020)
- Projektforslag (herefter politisk behandling - forventeligt i efteråret 2019)
- Myndighedsprojekt
- Hovedprojekt (detailprojektering).
- Udbud – (april 2020) Entreprisearbejderne sendes i udbud. I tilknytning til denne proces gennemføres en markedsdialog i samarbejde med Miljøforum Fyn om de konkrete løsninger i projektet, hvor også lokale virksomheder får mulighed for at bringe sig i spil til opgaven.
- Anlæg og tilsyn (maj 2020 – feb. 2021)
- Aflevering og ibrugtagning. (marts 2021)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsramme for projektet ”Den Blå Kant, Byrumsudvikling og Klima” er på 29,2 mio. kr., inklusiv fremskrivninger.
Heraf er ca. 4 mio. kr. anvendt til arkitektkonkurrencer og de resterende 25,2 mio. kr. er prioriteret til realisering af 1. etape.
Jf. Teknik- og Erhvervsudvalget beslutning den 5. maj 2019 afsættes der, af den resterende ramme på 25,2 mio. kr., et beløb på 1,2 mio. kr. til kvalificering af det samlede projekt. Dette sker som led i den ansøgning, der er sendt til Realdania, om at blive pilotkommune i projektet ”Byerne og det stigende havvand”.
Herefter restere der et budget på 24 mio. kr. til realisering af 1. etape. Udgifterne forventes at fordele sig som følger:
I mio. kr. |
|
Anlægsudgifter* | 19,20 |
Ekstern rådgiver** | 2,90 |
Intern projektledelse | 0,35 |
Kunst*** | 0,10 |
Forundersøgelser**** | 0,25 |
Andre Udgifter***** | 1,20 |
Samlet | 24,00 |
* Jævnfør dispositionsforslaget
** Rådgiverhonorar (inkl. det arbejde, der er udført frem til nu). Der er endnu ikke forhandlet en rådgiveraftale. Standardsats ifølge Foreningen for Rådgivende Ingeniører er 15% af entrepriseudgifterne.
***Byrådet har i 2008 vedtaget, at der ved anlægsprojekter og større renoveringsopgaver over 5 mio. kr. budgetteres med midler til kunstnerisk udsmykning på 5 promille af byggesummen. Byggesummen defineres som håndværkerudgifter mens anlægssummen er den samlede budgetramme for byggeriet.
**** geoteknik, landmåler, jordforurening mm
***** usikkerheder i ovenstående beløb samt øvrige anlæg i tilknytning til projektet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 10 Endelig vedtagelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.17 for udvidelse af landsbyafgrænsningen for Gammel Nyby på Tåsinge
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.17.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- kommuneplantillæg 2017.17 vedtages endeligt
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget har d. 06.12.2018 igangsat udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg 2017.17 for udvidelse af landsbygrænsningen for Gammel Nyby på Tåsinge.
Kommuneplantillægget udvider landsbyafgrænsningen, som forudsætning for, at grundejer kan søge en ny landzonetilladelse til opførelse af et énfamilieshus.
Den omtalte grund ligger i naturlig forlængelse af landsbyen Gl. Nyby, og det fremgår af historiske kort, at der tidligere har været bebyggelse på stedet. Udvidelsen følger princippet for resten af landsbyafgrænsningen i Gl. Nyby, som koncentrerer huse og bebyggelse langs med vejen. Udvidelsen følger den eksisterende landsbybebyggelse, og skaber således en naturlig afrunding af landsbyen. Landsbyafgrænsningen fungerer som grundlag for byrådets administration af planlovens bestemmelser om landzone, og bruges til at fastsætte afgrænsningen mellem by og land.
Offentlig høring
Byrådet besluttede d. 26.03.2019 at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg 2017.17 i 8 uger fra 26.marts - 31. maj 2019.
Der er i høringsperioden indkommet to høringssvar.
Høringssvarene omhandler ønske om yderligere udvidelse af landsbyafgrænsningen, overkørselsforhold, samt en indsigelse mod, at det kommende énfamilieshus vil have en negativ indvirkning på den åbne udsigt.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i administrationens indstilling vedr. kommuneplantillæg 2017.17.
Høringssvarene gengives som resumé i bilag 1, og findes i deres fulde længde i bilag 2.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.17 har ingen direkte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
- Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets endelige godkendelse.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 11 Gammel Nybyvej 62 - Opsamling efter forudgående høring
+Beslutningstema
Beslutning om videre planlægning for tæt-lav bebyggelse på Gammel Nybyvej 62.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- der udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og lokalplan på baggrund af tidligere besluttede principper for planlægningen samt, at der tilføjes yderligere tre principper*.
- bebyggelsesplanen tager udgangspunkt i den situationsplan, som er vist på bilag 3.
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget vedtog den 7. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Principper for planlægningen, besluttet i forbindelse med igangsætning
- Maks. otte boliger med en tæt/lav bebyggelsesstruktur (rækkehuse).
- Det skal sikres at en boligbebyggelse placeres parallelt med og ud til Gammel Nybyvej.
- Der skal anvendes traditionelle genkendelige materialer for Gammel Nyby. Derudover gives der mulighed for grønne tage (levende/beplantet).
- Mulighed for saddeltag eller en kombination af saddeltag med lav rejsning og ensidet taghældning. Ved ensidet taghældning skal den højeste facade vende ind mod gårdrummet (tagfladen skal kunne ses fra Gammel Nybyvej).
Forudgående høring
Den forudgående høring er gennemført i perioden 30. april 2019 til 3. juni 2019, hvor der er indkaldt forslag og idéer til det kommende kommuneplantillæg. Der har ikke været afholdt borgermøde.
Høringssvarene giver anledning til at tilføje yderligere tre principper*:
- Bygningerne skal indordne sig landsbyens bebyggelsesstruktur fra slut 1600-tallet.
- Træbeklædning kan anvendes i mindre omfang og skal være lodret.
- Malede eller pudsede flader skal fremstå i jordfarveskalaen.
Høringssvar fra den forudgående høring
Der er indkommet i alt fem høringssvar. Høringssvarene omhandler først og fremmest Gammel Nybys bebyggelsesstruktur og dernæst karakteren af projektforslaget. Følgende er en kort opsummering af indhold i høringssvarene:
- Museet mener, at der er behov for en bevarende lokalplan, hvor der tages stilling til, hvad man kan opføre, uden at landsbyens værdier forringes. Høringssvaret indeholder en historisk gennemgang, som foreligger i fuld længde i bilag 2.
- To borgere mener, at en tæt-lav bebyggelse ikke kan indpasses i landsbyen.
- To borgere mener, at bebyggelsen kan indpasses, forudsat at ny bebyggelse tilpasses det eksisterende kulturmiljø.
- En borger og museet mener, at den bevaringsværdige bygning, som der er givet nedrivningstilladelse til, bør bevares eller genopføres i sokkel.
- Generelt kommenteres karakteren af projektforslaget ift. tagform, farver, byggelinje samt at referencen til den trelængede gård ikke kan genkendes.
- Øvrige kommentarer går på indkørsler, parkering samt bekymring ift. hvem der flytter ind.
Høringssvarene er samlet og resumeret i en hvidbog, bilag 1. Derudover vedlægges høringssvarene i deres fulde længde, bilag 2.
Ny bebyggelsesplan
Administrationen har efter den forudgående høring været i dialog med bygherre, bygherres rådgiver og museet omkring tilpasning af bebyggelsesplanen. Den tilrettede bebyggelsesplanen er vist på bilag 3.
Administrationen har lagt vægt på at bevare bebyggelsesstrukturen fra slutningen af 1600-tallet, som er udtryk for landsbyens traditionelle bebyggelsesstruktur, med smalle matrikler. Bebyggelsen ud til Gammel Nybyvej er gjort kortere, så den ikke fremstår for bred i forhold til vejens øvrige bygninger. Bygningen ud til vejen kommer til at indeholde to boliger og facaden opdeles, så den afspejler dette. Derudover skal der anvendes traditionelle byggematerialer, hvilket blandt andet indebærer lodret træbeklædning og farver indenfor jordfarveskalaen.
Bygherres rådgiver tilpasser projektet, så det indpasses i Gammel Nyby bebyggelsesstruktur. Taget forbliver en kombination af sadeltag med ensidig taghældning. Bygningerne opføres i en kombination af puds og lodret træbeklædning.
Bygherres rådgiver udarbejder lokalplan med afsnit om Gammel Nybys bevaringsværdige bebyggelsesstruktur, bebyggelses ydre fremtoning og byggefelter som sikrer, at projektet tilpasses landsbyens bebyggelsesstruktur.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Mulighed for udbud af en ny boligtype i landsbyen kan understøtte bosætningen.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets behandling
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 12 Klosterplads og Frederiksgade Omdannelse - Offentliggørelse af planforslag
+Beslutningstema
Offentliggørelse af kommuneplantillæg 2017.21 og lokalplan nr. 649 – Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.21 offentliggøres i 8 uger.
- forslag til lokalplan nr. 649 offentliggøres i 8 uger.
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Byrådet vedtog den 28. maj 2019 på baggrund af den forudgående høring at fortsætte planlægningen på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Planforslagene tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade. Projektet er en del af områdefornyelsen Liv i Min By, som handler om at skabe bedre forbindelse mellem bymidte og havn, gøre det lettere at færdes på tværs af byen, samt skabe rekreative byrum med mulighed for ophold undervejs.
Planforslagenes indhold
Planforslagene omfatter udelukkende udearealer og dermed ingen bygningsbestemmelser.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.21 udlægger området til offentlige formål i form af byrum. Området kan anvendes til blandede byrum, såsom torve, pladser, veje, parkering, promenade, og andet som er beregnet til gående, stående eller siddende ophold.
Forslag til lokalplan nr. 649 tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af området fra trafikrum til byrum. Lokalplanforslaget indeholder bestemmelser om henholdsvis Klosterplads og Frederiksgade.
Klosterplads
Der gives mulighed for opførelse af trappeanlæg, indsnævring af vejprofil, herunder reduktion af p-pladser, samt etablering af cykelstier i begge retninger. Derudover mulighed for pladsdannelse for enden af stationsbygningen, hvor en formidling af fortidsminde kan markeres i belægninger.
Frederiksgade
Der gives mulighed for sivegade med ensartet belægning uden niveauspring og kanter. En belægning der i sin udstrækning rækker fra facade til facade. Derudover gives mulighed for udvidelse af den plads der ligger ud til Jessens Mole, så den lille vejforbindelse i den sydlige ende fjernes og arealet inddrages i pladsen. Der gives mulighed for ensretning af gaden.
Planforslagenes afgrænsning.
Parkering
Som en del af processen i arbejdet med projektforslaget er der i samarbejde med politi, ejere og lejere i området undersøgt tre parkeringssituationer, som blev besluttet af byrådet i forbindelse med igangsætning af den forudgående høring:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
I forlængelse af parkeringsforliget er der udarbejdet et notat af rådgiver med henblik på at belyse de tre parkeringssituationer, som er nævnt ovenfor:
• Skråparkering i Frederiksgade
• P-pladser foran Sydbank
• P-pladser foran stationen
Notatet er gennemgået på møde med Fyns Politi og fremlagt for ejere og lejere i området ved et inviteret møde. På baggrund af notatet og møderne har OmrådeForum besluttet ikke at arbejde videre med skråparkering i Frederiksgade eller p-pladser foran Sydbank.
Skråparkeringen mødte stor modstand blandt naboerne i Frederiksgade og p-pladserne foran Sydbank vurderes fra politiets side meget uhensigtsmæssig ift. oversigt og faktisk manøvrering når der skal parkeres og er desuden placeret midt i T-kryds. (Jf. færdelsloven må der ikke parkeres i ”overliggeren” i et t-kryds).
Notat om parkeringssituation, referat fra møde i Områdeforum og dispositionsforslag vedlægges som bilag.
Der arbejdes til gengæld videre med at optimere området foran stationsbygningen, så der eventuelt kan skabes mere plads til parkering. Ændringerne drejer sig blandt andet om s-svingets eksakte udformning og udformningen af den hævede/markerede flade.
Lokalplanen angiver ikke specifikt hvor, der er parkeringspladser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til den kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Anlægsudgifterne hører under områdefornyelsen Liv i Min by.
Omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte.
Lovgrundlag
Lov om planlægning.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets behandling.
Birger Jensen (V), Rene Haahr (V) Jens Munk (løsgænger) stemte imod og havde følgende mindretalsudtalelse:
Vi er grundlæggende for projektet, men stemmer imod fordi, vi:
- ikke vil fjerne alle parkeringspladser ved Sydbank
- ønsker en illustration af et mere lige vejforløb (s-svinget på Klosterplads)
- ønsker en uddybning af det hensigtsmæssige i at føre en cykelsti gennem et shared space samt behovet for den anførte bredde på cykelstien
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 13 Anmodning om igangsætning af planlægning for boliger i Sundhøj, Bjernemarksvej
+Beslutningstema
Beslutning om planlægning for nye boliger i Sundhøj, Bjernemarksvej.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Anmodning om udlæg af nyt boligområde i Sundhøj indgår i revision af kommuneplanen og dermed den samlede vurdering af boligbehovet og nye udlæg i kommunen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejer af ejendommen, markeret med rødt på ovenstående luftfoto, ønsker at inddrage jorden til udlæg af nyt boligområde. Der er derfor anmodet om at få igangsat nyt plangrundlag for udlæg af et boligområde med op til 200 boliger.
Ønsket for området er at skabe en varieret bebyggelse bestående af parcelhuse, gårdhavehuse, rækkehuse og etageboliger.
Planlægning
Området ligger i landzone og er ikke omfattet af en kommuneplanramme. Der vil derfor skulle udarbejdes tillæg til kommuneplanen og en lokalplan for området, hvis projektet skal realiseres.
Området ligger i forlængelse af eksisterende boligområde ved Sundhøj og Vindeby. Der er tale om inddragelse af større område til byvækst. Lokalt i området er der allerede flere udlæg til boliger, både i lokalplaner, hvor der stadig er byggemuligheder og i kommuneplanlagte boligområder. Se kort nedenfor.
Allerede planlagte boligområder, markeret med blåt, som giver mulighed for ca. 200 boliger.
For at kunne vurdere behovet for nye boligudlæg i området, anbefaler administrationen, at ønsket om nye boliger i Sundhøj indgår i den samlede vurdering af boligbehov i forbindelse med kommuneplanrevisionen. Herunder vurderes øvrige ønsker til udlæg af nye boligområder.
Vurdering af boligbehov skal ses i sammenhæng med den igangværende bosætningsstrategi og administrationens opgave med at gennemgå eksisterende lokalplaner og kommuneplanlagte boligområder, som ikke er udnyttede.
Projekter af en sådan størrelse på ca. 200 boliger bør ses i en større sammenhæng og inden en planlægning igangsættes, skal der endvidere ske en faglig vurdering af projektet i forhold til bebyggelse og omfang. Dette foregår i tæt dialog med bygherre og rådgiver og er tidsmæssigt krævende.
Administrationen anbefaler derfor, at ønsket indgår i den kommende kommuneplanrevision.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt ønsket om udlæg af nyt boligområde indgår i kommuneplanrevisionen afholdes økonomien indenfor det planlagte budget.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 14 Solcelleprojekter ni steder i kommunen
+Beslutningstema
Beslutning om prioritering af ni projekter samt igangsættelse af planlægning for solceller.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at der tages beslutning om:
- prioritering af de ni projekter for solcelleanlæg, herunder om der er projekter, der ikke ønskes planlægning for fremadrettet.
- igangsættelse af planlægning for det højest prioriterede område.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede den 26. juni 2018 at standse planlægning for udpegningen af områder til vindmøller og solceller til kommuneplanen. Det betyder, at der i kommuneplanen ikke er udpeget positivområder for placering af solcelleanlæg eller vindmøller. Positivområder er områder, hvor det planlægningsmæssigt er bedst at placere den pågældende type anlæg. Positiv-udpegninger forhindrer dog ikke planlægning andre steder i kommunen. Det blev samtidig besluttet, at byrådet vil forholde sig til alle indkomne ansøgninger om solcelleanlæg, uanset hvor i kommunen de ønskes placeret.
Svendborg Kommune har modtaget ansøgninger om 9 forskellige projekter for solcelleanlæg rundt om i kommunen. Ansøgningerne er fordelt på 3 forskellige lodsejere og områderne kan ses på kortet vedhæftet som Bilag 1. Ansøgningerne er dels indkommet uopfordret og dels i forbindelse med den forudgående høring, der blev afholdt i foråret 2018.
Behovet for VE-energi
I forbindelse med arbejdet for at udpege områder i kommuneplanen til vindmøller og solenergianlæg, blev behovet for alternativ energi i Svendborg Kommune beregnet. Ved temamødet for Byrådet i maj 2018 fremlagde rådgiverfirmaet PlanEnergi en beregning, der fremskriver behovet frem til 2029. I maj 2018 var kommunens målsætning 100 % vedvarende energi (VE) i 2050 på geografisk niveau. PlanEnergi havde derfor beregnet, at behovet for andel VE i 2029 ville være 50 %. Beregningerne viste, at det mål kunne nås ved at sikre 100 % VE i strømforsyningen. De viste med illustrationen Bilag 2, at 100 % VE i strøm kan nås med eksempelvis 20 stk. store vindmøller (over 150 m) eller 335 ha solceller.
Kommunens nuværende målsætning er for nylig skærpet til at ville nå 100 % VE i 2040. Det betyder, at kommunen skal nå 50 % VE allerede i 2025.
I PlanEnergis beregninger var indlagt forudsætninger om, at følgende forhold var opfyldt samtidig med opførelsen af vindmøller og/eller solceller:
Fuld udnyttelse af biogasressource (Energiplan Fyn)
Fuld omlægning af fjernvarmeforsyningen til VE
Individuel olie omstillet til VE
10 % varmebesparelser
10 % biobrændstoffer til vejtransport
Alle eksisterende møller er nedtaget (vindmøller ved Tåsinge er fra 2009)
Bilag 3 viser den andel, som de ni solcelleprojekter hver især, vil bidrage med til Svendborgs samlede energibehov. Realisering af alle ni projekter vil være af markant betydning for andelen af VE-energi i Svendborg Kommune.
Screening og prioritering af projekterne
Administrationen har indledningsvis prioriteret de ni projektansøgninger.
Udgangspunktet for administrationens vurdering af en ansøgning om solcelleprojekter, er en screening af det konkrete areal samt kommuneplanens principielle retningslinjer for solcelleanlæg. Alle ni projekter ønskes placeret på bar mark i landzone. Der skal derfor udarbejdes lokalplan for hvert at de ni projekter. For alle projekter gælder også, at der skal udarbejdes kommuneplantillæg for det enkelte projekt, da der er i modstrid med udpegninger i kommuneplanen. Der er dog forskel på, hvor mange bindinger eller udpegninger det enkelte projekt er i konflikt med.
Administrationen har efter screeningen af de ni projektforslag prioriteret dem i forhold til hinanden. Screeningen kan ses oversigtelig i skemaet bilag 4.
Prioritet 1 er det område som har færrest bindinger, der er i modstrid med realiseringen af et solcelleanlæg. Prioritet 1 er dermed det projekt, der foreslås igangsat lokalplanlægning for først. Projektet er nærmere beskrevet i bilag 5. En nærmere detailplanlægning, herunder forudgående offentlig høring, kan afdække andre forhold som kan betyde justeringer af projektet i forhold til beskrivelsen.
Prioritet 1) Øst for Tved
Prioritet 2) Sydøst for Stenstrup
Prioritet 3) Nørremarksvej
Prioritet 4) Heldagergårdsvej
Prioritet 5) Hvidkilde Nord
Prioritet 6) Øst for Gml Nyby
Prioritet 7) Hvidkilde Syd
Prioritet 8) Nyborgvej, øst for Tved
Prioritet 9) Syd for Ulbølle
I screeningen af de ni projekter er følgende udpegninger, bindinger, retningslinjer samt planmæssige overvejelser inddraget:
- Kommuneplanens retningslinjer for solcelleanlæg, herunder hvor kuperet arealerne er
- Udpegninger i kommuneplanen: kystnærhedszone, landskaber der skal beskyttes,
herregårdslandskaber, kulturmiljøer samt særlig værdifuldt landbrugsland
- Grundvandsinteresser
- Afstanden til naboer
- Konkret vurdering af det konkrete projekt og det konkrete landskab
- Statens vejledning til placering af solcelleanlæg
Ansøger og lodsejer for Prioritet 1, et areal øst for Tved Erhvervsområdet, har i foråret afholdt et nabomøde i området. Svendborg Kommune deltog ikke i mødet, men har fået oplyst, at der var både positive og negative tilkendegivelser i forhold til projektet blandt naboer i området.
Grundvandsinteresser
På flere af arealerne er der grundvandsinteresser og nærhed til drikkevandsboringer. Ansøgerne, der ejer disse arealer, har gjort opmærksom på, at solcelleanlæg kan være en god sikring af grundvandsressourcerne. Dette skal ses i forhold til at dyrke og sprøjte arealerne i en konventionel landbrugsdrift. Dette udsagn støttes af Vand & Affald.
For at sikre beskyttelsen af grundvandet under eventuelle solcelleanlæg kræves sikring af, at solcellepanelerne ikke rengøres med pesticidholdige rensemidler. Antallet af eventuelle dyr fx får, der sættes til at græsse mellem solpanelerne skal også reguleres i forhold til grundvandsbeskyttelse. Sådanne driftskrav kan ikke sikres gennem en lokalplan. Om krav til driften af et solcelleanlæg kan sikres af anden vis, skal undersøges nærmere.
Landskabsbeskyttelse
Kommunens åbne land er i kommuneplanen inddelt i 23 landskabsområder med hver sit særkende. Landskabsområderne er udpeget som ”tilpas-”, ”ændre-” eller ”beskyt-” områder.
Landskabsudpegningerne bruges af administrationen fx i forbindelse med landzoneadministration og tilladelser til etablering af landbrugsbygninger. I de landskabsområder der er udpeget til at skulle beskyttes, kan der jf. kommuneplanen kun i ganske ubetydeligt omfang ske etablering af byggeri eller tekniske anlæg. I disse områder kan altså ikke placeres solcelleanlæg og der gives altid afslag til husstandsvindmøller. I områder udpeget som ”tilpas” eller ”ændre” er mulighederne tilsvarende større for indpasning af byggeri. Ved at tage udgangspunkt i de tre kategorier af landskabsudpegninger sikres en enkel, ensartet og gennemsigtig landzoneadministration i hele kommunen. Den ensartede administration letter samtidig sagsbehandlingstiden for den enkelte sag.
Landskabsområderne og deres ”beskyt”-status er udpeget i 2010-2011 efter analyse med Miljøministeriets ”Landskabskaraktermetode”. Formålet var at opnå landsdækkende ensartede begreber til at beskrive landskaber. Dette bl.a. for at sikre, at Planklagenævnets afgørelser sker ud fra samme type landskabsvurderinger i hele landet. Et eksempel er planklagesagen for det første solcelleanlæg ved Ulbølle. Her blev en placering i det åbne land accepteret af Planklagenævnet, blandt andet fordi arealet ligger i et landskabsområde med betegnelsen ”tilpas” og at lokalplanen sikrede en afskærmende beplantning omkring anlægget.
Det er muligt politisk, via et kommuneplantillæg at åbne op for at give muligheden for at etablere solcelleanlæg i landskabsområder der er udpeget som ”beskyt”-områder. Der vil dog være risiko for, at Planklagenævnet vil underkende kommuneplantillægget i en eventuel klagesag. Samtidig vil det betyde, at administrationen mister et vigtigt redskab til at sikre ensartet sagsbehandling i landzoneadministrationen.
Kulturmiljø
I kommuneplanen er udpeget 37 kulturmiljøer fordelt på 4 kategorier. Under kategorien ‘land’ er udpeget tre herregårdsmiljøer, hvoraf Hvidkilde er et af de tre. Et af de bærende bevaringsværdier for herregårdsmiljøet er herregårdspræget i de udstrakte skove og store, åbne marker.
Planklagesag fra Ulbølle
Lokalplan nr. 614 for et solcelleanlæg ved Fåborgvej 139-141, Ulbølle blev påklaget til Planklagenævnet efter vedtagelsen i Byrådet i maj 2018. Bl.a. placeringen i det åbne land blev påklaget. Solcelleanlægget er endnu ikke opført. Klagesagen er nu afgjort og Svendborg Kommune har fået medhold i samtlige klagepunkter af et enigt klagenævn. Afgørelsen understøtter dermed Svendborg Kommunes vurderinger i forbindelse med den pågældende planlægning af solcelleanlæg.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Planlægningen for solcelleanlæg, kan ske inden for rammerne af udvalgets budget.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 13-08-2019
Udvalget indstiller til Byrådet, at
- der igangsættes planlægning for prioritet nr. 1.
- der i september 2019 afholdes workshop for byrådet om dilemmaet mellem hensynet til kulturelle- og landskabelige værdier og vores ambition om både at styrke den grønne omstilling ved at planlægge for flere solenergianlæg og at sikre rent drikkevand
- sagen igen forelægges fagudvalg og byrådet i oktober 2019
Udvalget bemærker endvidere, at den grønne omstilling skal prioriteres højt. Politisk er der et ønske om at bruge udlæg til solenergianlæg strategisk, så solceller kan opstilles på områder, hvor den nuværende jordbrugsdrift udgør en potentiel risiko for drikkevandet. På den måde kan der skabes vedvarende energi og grundvandet forskånes for sprøjtemiddelrester.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Udvalget indstiller til Byrådet, at
- der igangsættes planlægning for prioritet nr. 1.
- der i september 2019 afholdes workshop for byrådet om dilemmaet mellem hensynet til kulturelle- og landskabelige værdier og vores ambition om både at styrke den grønne omstilling ved at planlægge for flere solenergianlæg og at sikre rent drikkevand
- sagen igen forelægges fagudvalg og byrådet i oktober 2019
Udvalget bemærker endvidere, at den grønne omstilling skal prioriteres højt. Politisk er der et ønske om at bruge udlæg til solenergianlæg strategisk, så solceller kan opstilles på områder, hvor den nuværende jordbrugsdrift udgør en potentiel risiko for drikkevandet. På den måde kan der skabes vedvarende energi og grundvandet forskånes for sprøjtemiddelrester.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 15 Nyt vejnavn Gammel Rådhusstræde (5884)
+Beslutningstema
Ændring af vejnavnet Kirkevej til Gammel Rådhusstræde for lokalplanområdet i lokalplan 592.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Udvalget godkender vejnavnet Gammel Rådhusstræde
Sagsfremstilling
I forbindelse med etablering af 10 lejligheder i det gamle Gudme Rådhus og planer om yderligere nybyggeri på området, er der ikke ledige husnumre nok på Kirkevej til at adressere de kommende boliger.
Det foreslås at omdøbe lokalplanområdet til Gammel Rådhusstræde, således at navnet refererer til det historiske omkring det tidligere rådhus i Gudme.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om vejnavne og adresser: BEK nr. 426 af 02/05/2014
Kommunalbestyrelsen er adressemyndighed og har ansvaret for kommunens samlede bestand af vejnavne og adresser.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Punkt 16 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
- Der ønskes administrativ opfølgning vedr. omkostninger til eventuel anskaffelse af parkerings-app.
- Der ønskes administrativ status på projekt vedrørende renovering af skilte.
- Der ønskes administrativ status på cykelstiprojekt ved Hvidkilde
Administrationen:
Orientering vedr. åbning af ny pulje til nedskiltning af hastighedsgrænser - alle kommuner kan søge
Orientering vedrørende køb af konsulentbistand til parkeringsstrategi, som kan finansieres inden for eksisterende ramme.
Orientering om SEF-fondens donation af fire ladestandere til el-biler. Ved hver stander reserveres to p-pladser til el-biler, med en tidsbegrænsning på 2 timer. Der er ingen driftsudgifter for Svendborg Kommune.
Orientering om status på sag vedrørende lovliggørelse af facade, Møllergade 21A. I forbindelse med sagen er administrationen gjort opmærksom på en række andre facader i Møllergade, der kan være i modstrid med gældende lokalplan. Administrationen igangsætter derfor en indledende undersøgelse heraf.
Kommende større sager:
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Taget til efterretning
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).