Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Der var ingen spørgsmål .
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt, idet man besluttede at behandle tillægsdagsordenen før de lukkede punkter på dagsordenen.
Punkt 2 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø
+Beslutningstema
Beslutning om nyt plangrundlag for Skarø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 vedtages endeligt, med de foreslåede planlægningsmæssige ændringer
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede d. 26.03.19 at offentliggøre forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø.
Lokalplanen er udarbejdet for at skabe bedre muligheder for øget bosætning og turismeerhverv på Skarø. Der gives mulighed for, at der kan etableres flere overnatningsmuligheder på øen, både til helårsbeboere og for turister. For at sikre en optimal internet- og mobildækning på Skarø og resten af øhavet, giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres en antennemast på øen.
Offentlig høring
Forslag til kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø har været i offentlig høring i 8 uger fra d. 29.03.19 – 29.05.19.
I høringsperioden blev der afholdt borgermøde på Skarø d. 27.04.19.
Der er indgivet 30 høringssvar i den offentlige høring, fra både borgere på Skarø, Tåsinge og Svendborg, samt Danmarks Naturfredningsforening og Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur for Sydfyn. Der er ikke indkommet nogle høringssvar fra statslige myndigheder.
Høringssvarene omhandler følgende temaer:
- 29 ud af 30 høringssvar ønsker ikke en 42m antennemast på Skarø
- Ny bebyggelses omfang, udtryk og placering
- Naturbeskyttelse
- Bevaringsværdige kulturmiljøer og bygninger
- Visuelle og landskabelige gener
- Helårsbeboelse for nye boliger
Høringssvarene gengives som resumé i bilag 1, og findes i deres fulde længde i bilag 2.
Kortoversigt med lokalplanafgrænsningerne
Planlægningsmæssige ændringer
Høringssvarene har givet anledning til planlægningsmæssige ændringer i forhold til det endelige kommuneplantillæg og lokalplan for Skarø. Ændringerne er fortaget som angivet i hvidbogen (bilag 1).
De foreslåede ændringer til lokalplanforslaget vurderes ikke at være i strid med lokalplanens principper eller af så væsentligt et omfang, at det kræver en fornyet høring i henhold til planlovens bestemmelser.
Ændringerne er foretaget i dialog med den enkelte grundejer og projektudvikler.
Høringssvarene har givet anledning til følgende planlægningsmæssige ændringer:
- Område A
- det præciseres, at modtagefaciliteterne placeres mod Søndre Stænge, som også bliver adgangen til området.
- det præciseres, at området skal have et gennemgående helhedsudtryk – og udformning.
- Område B
- boligerne flyttes længere op mod den eksisterende landsbybebyggelse, for at bibeholde den samlede begyggelsesstruktur for Skarø By
- den maksimale bygningshøjde reduceres fra 8,5 til 8 meter, for at sikre en bedre tilpasning til den øvrige boligbebyggelse på Skarø.
- der stilles krav om, at de nye boliger skal udformes som længehuse, for at sikre en bedre tilpasning til den eksisterende landsbybebyggelse.
- Område C
- det præciseres, at levende hegn skal suppleres med afskærmende beplantning, der kan opnå samme højde som det eksisterende hegn, for at skabe mindre synlighed fra gadeplan.
- der stilles krav, om at den nederste del af antennemasten skal dækkes af levende beplantning.
- Område D
- den maksimale bygningshøjde reduceres til samme højde som det eksisterende stuehus.
- Område E
- antallet af campingenheder reduceres til 50 jf. kommuneplanen og campingreglementet
- det præciseres, at der skal laves støjdæmpende foranstaltninger i form af plankeværk mod nærmeste naboer.
- det præciseres, at der ikke må opstilles campingvogne på området, for at fastholde den primitive karakter.
Antennemast på Skarø
De nationale strategier og handlingsplaner har tekniske målsætninger for mobildækning (4G) samt mobil bredbåndsdækning på 100/30 Mbit/s til hele Danmark i 2020. Dette kræver udbygning af mobilnettet gennem markedsdrevet udbygning af telenettet. Placeringen på Skarø er en strategisk placering i et område med manglende dækning - som ikke opfylder de nationale mål for 2020. Placering af masten på Skarø, vil udover at dække Skarø, også dække det øvrige øhav, Tåsinge vest, Ballen, Lehnskov huse, færgetrafikken, sejlerne og turisterne.
Højden på 42 meter er krævet for, at flere teleudbydere kan have udstyr i masten – samtidig med at alle teleudbydere kan dække hele det ønskede område og opnå maximal dækning med deres udstyr.
Eksisterende master og vindmøller både på øerne og fastlandet, har enten ikke rette placering eller højde for teleudbyderne, for at dække det ønskede geografisk område.
Det er Svendborg Kommunes samlede vurdering, at antennemasten ikke vil påvirke arter eller naturtyper på udpegningsgrundlaget for Natura 2000 området Sydfynske Øhav. Placeringen er en afvejning i forhold til de visuelle påvirkninger og de samfundsmæssige interesser. Antennemaster må, som beskrevet i de Fælleskommunale retningslinjer for masteopstilling i Byregion Fyn, opstilles indenfor landskabsbeskyttede områder, hvis der er et dokumenteret behov. Der er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke sandsynlighed for at masten vil påvirke Natura 2000-området ”Sydfynske Øhav”.
Det har, på baggrund af den offentlige høring, ikke været muligt at finde en alternativ placering af antennemasten på grundejers matrikel, på grund af private forhold og ønsker på ejendommen.
Antennemasten på Skarø er et resultat af en forhandling mellem Svendborg Kommune og TDC om lejeindtægter på eksisterende og fremtidige masteplaceringer. I forhandlingerne har der primært været fokus på at opnå bedre dækning på områder, hvor der opleves dækningsproblemer enten for borgere, erhvervsliv eller Svendborg Kommunes personale.
Sagen angående forhandlingerne har været behandlet på Byrådet d. 24 april 2018.
Helårsbeboelse
Forslag til lokalplan 633 for Skarø stiller krav om, at nye boliger skal anvendes til helårsbeboelse. Denne bestemmelse er fastsat for at sikre, at nye boliger understøtter bosætningen, og ikke anvendes som fritidshuse.
Der er på nuværende tidspunkt mulighed for at søge om fleksboligstatus i de eksisterende boliger på Skarø, og dermed mulighed for at anvende dem som fritidshuse.
Intentionen med fleksboligordningen handler om at sikre værdien i den eksisterende bygningsmasse og ikke at give fleksboligtilladelse til nyopførte boliger.
Det er Byrådet, der har kompetencen til at beslutte praksis omkring fleksboligordningen, og mulighederne for oprettelse af fritidsboliger i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne forbundet med planlægningen af kommuneplantillæg 2017.08 og lokalplan 633 for Skarø, er finansieret indenfor afdelingens eksisterende rammer.
Det forventes, at en godkendelse af lokalplanen vil give nye muligheder indenfor turisme, bosætning og erhvervsudvikling, der forventes at være med til at understøtte den lokale økonomi.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
For stemte 8 medlemmer: Flemming Madsen (A), Per Nykjær (V), John Arly Henriksen (A) , Jens Munk (Løsgænger) , René Haahr (V) , Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A), Palle Fischer (C)
Imod stemte 1 medlem: Susanne Gustenhoff (Ø) med bemærkning om, at Enhedslisten kan ikke stemme for telemast placering på Skarø, da det tidligere er beskrevet, at senderne på vindmøllerne V/Lehnskov Tåsinge kan dække området. Endvidere støtter vi os til Naturfredningsforeningens indsigelse.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles. Liste Ø fastholder mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt. Liste Ø, B og Å var imod, idet man ikke kan støtte den del, der handler om opstillingen af en gittermast.
Punkt 3 Klosterplads og Frederiksgade Omdannelse - Offentliggørelse af planforslag
+Beslutningstema
Offentliggørelse af kommuneplantillæg 2017.21 og lokalplan nr. 649 – Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Teknik- og Erhvervsudvalget og endelig godkendelse i Byrådet, at
- forslag til kommuneplantillæg nr. 2017.21 offentliggøres i 8 uger.
- forslag til lokalplan nr. 649 offentliggøres i 8 uger.
- der ikke udarbejdes miljøvurdering af planforslagene. Beslutningen herom offentliggøres sammen med planforslagene.
- inden endelig vedtagelse af planerne præsenteres et forslag til et mere lige vejføring gennem svinget fra Klosterplads til Jernbanegade med kommentarerne fra forhåndsdialogen med Fyns Politi for både Områdeforum, fagudvalg og Byrådet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Byrådet vedtog den 28. maj 2019 på baggrund af den forudgående høring at fortsætte planlægningen på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Planforslagene tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade. Projektet er en del af områdefornyelsen Liv i Min By, som handler om at skabe bedre forbindelse mellem bymidte og havn, gøre det lettere at færdes på tværs af byen, samt skabe rekreative byrum med mulighed for ophold undervejs.
Teknik- og Erhvervsudvalget indstillede15. august 2019 til byrådet, at kommuneplantillæg og forslag til lokalplan nr. 649 offentliggøres. Efter udvalgsbehandlingen blev det imidlertid klart, at sagsfremstillingen til for den politiske behandling af planforslagene manglede bilag fra Fyns Politi om vejføringen. Derfor besluttede Økonomiudvalget 20. august 2019, at sende offentliggørelsen af planforslagene tilbage til Teknik- og Erhvervsudvalget.
Proces frem mod endelig vedtagelse:
Såfremt planforslagene offentliggøres, udarbejder administrationen i offentlighedsfasen et forslag til en vejføring, der tager højde for Fyns Politis bemærkninger om, at S-kurven bør have blødere sving. Det undersøges samtidig, om et mere lige vejforløb giver mulighed for at bevare p-pladser ved Sydbank/Colorama som beskrevet i byrådets p-forliget. Det mere lige vejforløb inkl. forslag til p-pladser og cykelstiens forløb sendes til forhåndsudtalelse hos Fyns Politi for at sikre, at der ikke arbejdes videre med en løsning, som politiet ikke kan godkende.
Inden endelig vedtagelse af lokalplanen præsenteres forslag til et mere lige vejforløb med kommentarerne fra Fyns Politi for både Områdeforum, fagudvalg og byrådet.
Forsinkelsen af planlægningen medfører også en forsinkelse af udbudsprocessen på selve anlægsarbejdet, da udbuddet bør afvente den politiske beslutning om planprocessen i fagudvalg og byråd. Derfor kan ændringerne i Frederiksgade vanskeligt nå at gennemføres i løbet af foråret 2020. For ikke at genere restaurationer og virksomheder henover sommeren 2020 igangsættes anlægsfasen i Frederiksgade derfor til september 2020.
Planforslagenes indhold
Forslag til lokalplan nr. 649 tager udgangspunkt i det projektforslag, der er udarbejdet for omdannelsen af området fra trafikrum til byrum. Lokalplanforslaget indeholder bestemmelser om henholdsvis Klosterplads og Frederiksgade.
Planforslagene omfatter udelukkende udearealer og dermed ingen bygningsbestemmelser.
Forslag til kommuneplantillæg 2017.21 udlægger området til offentlige formål i form af byrum. Området kan anvendes til blandede byrum, såsom torve, pladser, veje, parkering, promenade, og andet som er beregnet til gående, stående eller siddende ophold.
Lokalplansforslaget definerer ikke den eksakte vejføring på Klosterplads. Det angiver heller ikke specifikt hvor, der kan etableres parkeringspladser. Planforslagene angiver alene rammerne for en evt. ændring.
Klosterplads
Der gives mulighed for opførelse af trappeanlæg, indsnævring af vejprofil, herunder reduktion af p-pladser, samt etablering af cykelstier i begge retninger. Derudover mulighed for pladsdannelse for enden af stationsbygningen, hvor en formidling af fortidsminde kan markeres i belægninger.
Frederiksgade
Der gives mulighed for sivegade med ensartet belægning uden niveauspring og kanter. En belægning der i sin udstrækning rækker fra facade til facade. Derudover gives mulighed for udvidelse af den plads der ligger ud til Jessens Mole, så den lille vejforbindelse i den sydlige ende fjernes og arealet inddrages i pladsen. Der gives mulighed for ensretning af gaden.
Planforslagenes afgrænsning.
Parkering
Som en del af processen i arbejdet med projektforslaget er der i samarbejde med politi, ejere og lejere i området undersøgt tre parkeringssituationer, som blev besluttet af byrådet i forbindelse med igangsætning af den forudgående høring:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
I forlængelse af parkeringsforliget er der udarbejdet et notat af rådgiver med henblik på at belyse de tre parkeringssituationer, som er nævnt ovenfor:
• Skråparkering i Frederiksgade
• P-pladser foran Sydbank
• P-pladser foran stationen
Notatet blev i 22. marts gennemgået på møde med Fyns Politi og fremlagt for ejere og lejere i området ved et inviteret møde. På baggrund af notatet og møderne har OmrådeForum besluttet ikke at arbejde videre med skråparkering i Frederiksgade eller p-pladser foran Sydbank. (Notatet, referat fra møde i Områdeforum og dispositionsforslag vedlægges som bilag.)
- Skråparkeringen mødte stor modstand blandt naboerne i Frederiksgade og p-pladserne foran Sydbank vurderes fra politiets side meget uhensigtsmæssig ift. oversigt og faktisk manøvrering når der skal parkeres og er desuden placeret midt i T-kryds. (Jf. Færdelslovens § 29 stk. 1, nr. 2 må der ikke parkeres i ”overliggeren” i et t-kryds.
Efter Områdeforums møde 8. maj 2019 modtog administrationen 13. maj 2019 Fyns Politis bemærkninger til notatet. Heraf fremgår det bl.a., at den foreslåede S-kurve næppe kan godkendes. Tilsvarende problematiseres en række andre forhold. (Udtalelse fra Fyns Politi er vedlagt som bilag.) Rådgiver blev 14. maj 2019 bedt om at forholde sig til udtalelsen fra Fyns Politi og fremsendt 28. maj 2019 et revideret notat. (Notat er vedlagt som bilag.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlægsudgifterne hører under områdefornyelsen Liv i Min by.
Udgifter til den kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Omdannelsen af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-08-2019
Sagen indstilles til Byrådets behandling.
Birger Jensen (V), Rene Haahr (V) Jens Munk (løsgænger) stemte imod og havde følgende mindretalsudtalelse:
Vi er grundlæggende for projektet, men stemmer imod fordi, vi:
- ikke vil fjerne alle parkeringspladser ved Sydbank
- ønsker en illustration af et mere lige vejforløb (s-svinget på Klosterplads)
- ønsker en uddybning af det hensigtsmæssige i at føre en cykelsti gennem et shared space samt behovet for den anførte bredde på cykelstien
Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Birger Jensen (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-08-2019
Sagen tilbagesendes til Teknik og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
For stemte 6 medlemmer: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A), Susanne Gustenhoff (Ø), Palle Fischer (C).
Imod stemte 3 medlemmer: Per Nykjær (V), René Haahr (V), Jens Munk (Løsgænger).
Venstre og Jens Munk (Løsgænger) afgiver følgende mindretalsudtalelse:
Venstre og Jens Munk (Løsgænger) stemmer imod, med den begrundelse, at det findes forkert at sende projektet i høring uden de skitser af et fladere vejforløb, som er blevet undladt i næsten et halvt år, som følge af dels manglende kendskab til politiets mail og dels på trods af parkeringsforligets intentioner.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgets bemærkninger.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt. Liste V og Jens Munk var imod.
Punkt 4 Lovændringer vedr. henlæggelse af beføjelser og pligter
+Beslutningstema
Med virkning fra den 8. juni 2018 er der indført ændringer i Bekendtgørelse af byggeloven.
Lovændringen sker jf. LOV nr. 734 af den 8. juni 2018, hvor der gives mulighed for at Kommunalbestyrelsen / Byrådet kan henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommissionen.
De henlagte beføjelser og pligter giver beredskabet mulighed for at træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade.
Før etableringen af Beredskab Fyn løste de enkelte beredskaber opgaven i den enkelte kommune. Beredskabet var knyttet direkte op på kommunen, og agerede som kommunen.
Med etableringen af Beredskab Fyn er beredskabet i dag at regne som en ekstern forvaltningsmyndighed ift. de 9 ejerkommuner.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalget, at byrådet godkender:
- at henlægge sine beføjelser og pligter til den fælles Beredskabskommission, og derved give Beredskab Fyn bemyndigelse til at kunne træffe afgørelse om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade.
Sagsfremstilling
Med etableringen af de 24 selvstændige beredskabsenheder i Danmark, udgik lovhjemmelen til at beredskaberne kunne varetage kommunernes interesser inden for byggelovgiven. Dette har betydet at hvis der opstod brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold og der er en konkret risiko for personskade, havde beredskabet ikke mulighed for at kunne argere på forholdet, da dette høre under byggeloven som varetages af kommunerne.
Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 6 kan kommunalbestyrelsen henlægge beføjelser og pligter til den fælles beredskabskommission til på stedet at træffe afgørelser om brandsikkerhedsmæssige forhold, hvor brugen af en bygning udgør et ulovligt forhold efter denne lov, og der er en konkret risiko for personskade.
Efter bestemmelsens stk. 7 kan beføjelser og pligter alene henlægges, såfremt kommunalbestyrelsen på henlæggelsestidspunktet vurderer, at den ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse om de ulovlige brandsikkerhedsmæssige forhold.
Beredskabet kommer ud for situationer og på tidspunkter, hvor beredskabet ikke har lovhjemmel til at handle på forhold, som konkret udgør en risiko for personskade iht. brandsikkerhedsmæssige ulovlige forhold jf. byggeloven, da byggemyndigheden entydigt ligger hos ejerkommunen, som Beredskab Fyn ikke er en del af.
De nedenfor nævnte situationer er alle eksempler på situationer, hvor beredskabet enten tilkaldes eller er på stedet i forbindelse med løsning af sædvanlige opgaver. Efter beredskabets opfattelse, er der i alle situationer tale om alvorlige mangler, idet det konkret vurderes at kunne medføre personskade i forbindelse med en evt. brand. Der kan være flere situationer end de nævnte.
Borgerens sikkerhed bør derfor prioriteres i sådanne situationer frem for at afvente tilstedekomsten af en byggesagsbehandler, såfremt det overhovedet er muligt. Det vurderes ikke at være rimeligt for borgeren, at afvente en ny sagsbehandler, når den først fremmødte har de fornødne kompetencer til at træffe sådanne afgørelser i lignende situationer. Under disse omstændigheder er det beredskabets vurdering, at det ikke vil være forsvarligt for beredskabet at forlade stedet, uden at der er truffet en afgørelse.
Overordnet set skal denne sagsfremstilling og indstilling ses som en undtagelsesbestemmelse, hvor brugen vurderes til at være minimal, og som en hjælp til ejerkommunerne i de situationer og på de tidspunkter, hvor ejerkommunen ikke har mulighed for at sagsbehandle brugen af en ulovlig bygning, der udgør en konkret risiko for personskade. Alternativet er at beredskabet alene underretter kommunen og ikke foretager sig yderligere med risiko for personskade til følge.
Telte og arrangementer - der er omfattet af brandsynsbekendtgørelsen (BEK nr. 1000 af 29062016)
Ved brandsyn i og ved telte, salgsområder, festivaler, campingområder, engangsarrangementer og midlertidige arrangementer mv., opstår det at midlertidige konstruktioner og telte mv., ikke overholder udstedet byggetilladelse eller tilhørende certifikater iht. opstillinger og placeringer, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
Automatiske brandalarmanlæg, der er krævet efter byggeloven
Beredskabet bliver tit kontaktet vedr. automatiske brandalarmsanlæg, som er krævet i byggetilladelsen til bygningen, om at de enten har fejl eller ikke kan sende en alarm til beredskabet, og derved er ulovlig efter byggeloven. Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejs- og redningsforhold, eller at branden kan blive af en større størrelse uden at den bliver opdaget og derved større risiko for personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
Ulovlig anvendelse af bygninger og andre akutte situationer, hvor kommunen ikke selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse
Beredskabet bliver kaldt ud til anvendelse af lokaler, bygninger og grundarealer, der ikke anvendes efter udstedet tilladelse eller ikke har en tilladelse efter byggeloven.
Forholdende kan udgøre en risiko for personskade ved en evt. brand begrundet i evt. flugtvejsforhold, brandspredning til eller fra andet og derved større risiko for brand og personskade.
Ved henlæggelse af beføjelser og pligter, gives der mulighed for at beredskabet kan fastsætte særlige vilkår eller meddele dispensation for at sikre fortsat drift, såfremt dette vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Alternativt såfremt det vurderes ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan træffe afgørelser om standsningsmeddelelse (nedlægge forbud mod anvendelse), jf. byggelovens § 18.
En henlæggelse af de pågældende beføjelser og pligter til Beredskab Fyn, forudsætter en ændring af Vedtægter for Beredskab Fyn, der skal godkendes af de 9 ejerkommuner.
Ifølge byggelovens § 16 C, stk. 8 skal kommunalbestyrelsens henlæggelse af beføjelser og pligter fastsættes i vedtægterne for samarbejdet eller i et bilag hertil. Ansvarsfordelingen mellem aftaleparterne, og hvilke beføjelser og pligter der henlægges, skal fremgå af vedtægterne.
Ændringen vil blive fremført efter godkendelse af henlæggelse af beføjelser og pligter iht. byggeloven § 16 C, stk. 6.
I samarbejdsaftalen mellem kommunen og Beredskab Fyn, skal de situationer, som henlæggelse til beredskabet i rollen som bygningsmyndighed med hensyn til brandsikkerhedsmæssige forhold, fremgå. Beredskabet vil eksempelvis kunne tillægges kompetence til, uden for kommunens åbningstid i forbindelse med deres virke, at kunne træffe afgørelse om de brandsikkerhedsmæssige forhold, f.eks. for at muliggøre fortsat brug af en bygning, eller f.eks. ved et arrangementsbrandsyn umiddelbart inden arrangementets opstart. Det skal til enhver tid ud fra en fortolkning af aftalens ordlyd være muligt at afgøre, hvilke konkrete opgaver der kan varetages af det fælles beredskab samt i hvilke situationer.
Lovgrundlag
Lov om ændring af byggeloven
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt.
Punkt 5 Høring af revideret Klima- og Energipolitik
+Beslutningstema
Miljø- og Naturudvalget godkendte den 13. august 2019 et forslag til revideret klima- og energipolitik og besluttede som led i høringsfasen at sende det i høring i alle fagudvalg.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter, om der skal afgives høringssvar til forslag til revideret Klima- og Energipolitik.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder nye målsætninger for omstilling til vedvarende energi. Målsætningerne er godkendt af Miljø- og Naturudvalget den 5. februar 2019.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Forslag til revideret Klima- og Energipolitik er vedlagt ved bilag 1.
Forslag til Klima- og Energipolitik er i 4 ugers høring i alle fagudvalg samt i offentlig høring i løbet af august/september.
Desuden præsenteres forslaget for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forventningen er, at Klima- og Energipolitikken kan godkendes i Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet i 4. kvartal 2019.
Høringsfristen er den 4. oktober 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Politikken vil medføre, at Svendborg Kommunes efterspørgsel på grønne løsninger vil stige. Det forventes derfor, at politikken vil understøtte den grønne omstilling, som mange virksomheder allerede er påbegyndt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Jens Munk (løsgænger). Jens Munk deltog ikke i behandlingen af punkt 8 (dette punkt) og punkt 9.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Steen Tinning (B) og Anne Katrine Olsen (A) var fraværende. Torben Frost (A) deltog som stedfortræder for Anne Katrine Olsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Drøftet. Der afgives ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Drøftet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Der fremsendes følgende høringssvar:
Per Nykjær (V): ønske om, at kommunen sikrer indkøb af grøn strøm.
Susanne Gustenhoff (Ø): I fht. Klima plus aftalen, kommentar i fht., at vi kun har nået 2% og slet ikke er i nærheden af at de målsatte 6%. I fht. Fjernvarme, DKs forbrug af biomasse er ikke bæredygtigt, og skal nedbringes. Det er generelt en tvivlsom affære at støtte udbredelsen af fjernvarme, når det ikke er overskudsvarme, og vi i øvrigt vil lukke kraftvarmen.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Fremsendes med fagudvalgenes bemærkninger
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Sagen tilbagesendes til fagudvalget.
Punkt 6 Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for boliger på Erikholmsvej på Thurø
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for et boligområde ved Eriksholmsvej på Thurø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik – og Erhvervsudvalget, at
- forslag til kommuneplantillæg og lokalplan offentliggøres i 4 uger
- der afholdes borgermøde i høringsperioden
- der ikke udarbejdes miljøvurdering
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik – og Erhvervsudvalget besluttede d. 10.09.2018 at igangsætte planlægningen for et nyt boligområde ved Eriksholmsvej og Brovejen på Thurø.
Området blev medtaget i Kommuneplan 2017 – 2029 på baggrund af et ønske om at skabe mulighed for et mere varieret boligudbud på Thurø med alternative boligtyper som lejeboliger, andelsboliger og bofællesskaber.
Lokalplanområdet
Formål
Der gives mulighed for at etablere et boligområde med op til 60 boliger bestående af rækkehuse og etageboliger. Bebyggelsen kan opføres i maksimalt to etager med en maksimal bygningshøjde på 8,5 meter. Der kan etableres faciliteter til fælles brug for områdets beboere som f.eks. fælleshus og andre fælles faciliteter.
Kommuneplantillægget har til formål at give mulighed for etageboliger i to etager, samt mulighed for at udstykke mindre grundstørrelser på 200m2 for etageboliger og tæt-lav bebyggelse i 2 etager.
Formålet med mindre grundstørrelser er, at fællesarealerne i højere grad kan prioriteres frem for de private haver, hvilket imødekommer ønsket om at etablere et boligområde med fokus på fællesskaber. Kommuneplantillægget skal således sikre det planmæssige grundlag for at etablere forskellige boligtypologier samt mindre private grunde, så ønsket om en diversificeret beboersammensætning bedre kan imødekommes.
Illustrationsplan for området
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne i forbindelse med planlægningen af forslaget til kommuneplantillæg og lokalplan, for et boligområde ved Eriksholmsvej på Thurø, finansieret indenfor afdelingens eksisterende rammer.
Et varieret boligudbud understøtter direkte, eller som led i en flyttekæde, tiltrækning af nye borgere, som kan bidrage til at øge arbejdskraftudbuddet i kommunen.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 05-09-2019
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige afgørelse.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltager Susanne Gustenhoff (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10-09-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt.
Punkt 7 Tillæg til Værdighedspolitikken
+Beslutningstema
Godkendelse af tillæg om bekæmpelse af ensomhed til Svendborg Kommunes Værdighedspolitik
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Social og Sundhedsudvalget indstiller tillæg til Værdighedspolitik til endelig godkendelse i Byrådet
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har siden den 1. marts 2016 været forpligtet til at træffe beslutning om en Værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje.
Partierne bag finanslovsaftalen for 2019 vil styrke kommunernes indsatser i forhold til at bekæmpe ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre. ’Bekæmpelse af ensomhed’ skal fremover indgå som et af de områder, som kommunalbestyrelsen som minimum skal beskrive i Værdighedspolitikken.
Emnerne er således:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
6) Pårørende
7) Bekæmpelse af ensomhed
Tilføjelsen af det nye område ’Bekæmpelse af ensomhed’ indebærer, at kommunalbestyrelsen første gang skal behandle og indarbejde området som en del af kommunens Værdighedspolitik senest den 31. december 2019. Det fremgår af bekendtgørelsen, at Ældrerådet og andre relevante parter skal inddrages i arbejdet med at beskrive ensomhed i Værdighedspolitikken.
Ældreområdet i Svendborg Kommune har sammen med Ældrerådet, Ældre Sagen, frivillige foreninger og Frivilligrådet udarbejdet ’En fælles indsats mod ensomhed’ som tillæg til Svendborg Kommunes allerede eksisterende Værdighedspolitik.
Tillægget ’En fælles indsats mod ensomhed’ kan læses på side 12-13 i Svendborg Kommunes Værdighedspolitik.
Lovgrundlag
Finanslov 2019
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Udvalget tilslutter, at tillæg oversendes til Byrådets godkendelse.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt
Punkt 8 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 9 Orientering (Lukket)
+Punkt 10 Etableringstilskud til Sydfyns Krisecenter
+Beslutningstema
Ansøgning fra Sydfyns Krisecenter om etableringstilskud.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til, om udvalget ønsker at fremsende ansøgningen til budgetforhandlingerne for 2020.
Sagsfremstilling
Sydfyns Krisecenter har efter oplæg på gruppeformandsmøde fremsendt ansøgning om etableringstilskud på 650.000 kr. til Social- og Sundhedsudvalget. Administrationen blev på mødet den 2. april 2019 bedt om at undersøge, om det er muligt at yde et etableringstilskud.
Social- og Indenrigsministeriet blev på udvalgets anmodning spurgt den 15. maj 2019 og har ved dagsordenens udarbejdelse endnu ikke fremsendt svar jf. bilag. Såfremt ministeriet svarer inden mødet, forelægges svaret på mødet.
Sydfyns Krisecenters ansøgning er bilagt på Social- og Sundhedsudvalgets referat fra mødet den 8. maj 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Engangsudgift på 650.000 kr. i 2020 ved tilsagn om at yde et etableringstilskud.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Et flertal (V og B) ønsker at fremsende ansøgningen til budgetforhandlingerne, idet svaret fra ministeriet afventes. Et mindretal (A og Ø) stemte imod og begærede sagen standset og forelagt Byrådet, idet man vurderer, at det ikke er en kommunal opgave at yde etableringstilskud til et privat, takstfinansieret tilbud.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Liste Ø, B og Å stillede følgende procedureforslag: ”Sagen tilbagesendes til fagudvalget med henblik på at kommunens indsats for voldsramte kvinder indgår i budgetforhandlingerne og på baggrund af ansøgningen fra Sydfyns Krisecenter ønskes det, at administrationen belyser følgende op til budgetforhandlingerne:
- Hvor mange yderligere pladser på krisecenter vurderes det, at der behov for på Sydfyn?
- Hvor mange udgifter har Svendborg kommune på nuværende tidspunkt årligt til andre kommuner til kvinder, der søger på krisecentre.
- Hvor store årlige ekstra udgifter for kommunen, vil der være såfremt flere kvinder fra Svendborg Kommune vælger at tage på krisecenter? Hvad vil fx 10 ekstra ophold koste?
- Hvordan og i hvor lang tid sikrer kommunen i dag et efterværn for kvinder, der har været på krisecenter.
- Er efterværnet af praktisk karakter? Er der behandlingsmæssig hjælp at hente for kvinderne (F.eks. i forhold til traumer efter vold eller længere tids stalking?).
- Vil det tilbud, som Sydfyns Krisecenter beskriver udvide tilbuddet om efterværn til voldsramte, i hvilket omfang vil det påvirke kommunens budget?
- Er der en struktur i Sydfyns Krisecenter som sikrer, at der er en klar adskillelse mellem en ansvarlig bestyrelse og de ansatte.
- Hvordan kan kommunen kræve at et kommunalt støttet krisecenter lever op til kommunens arbejdsklausuler/tegner overenskomst?
- Hvordan kan der sikres et fast samarbejde mellem kommunen og et eventuelt krisecenter?”
Byrådet godkendte dette.
Punkt 11 Godkendelse af varmepumper på Bodøvej 13
+Beslutningstema
Byrådet godkendte den 27. august 2019 en ansøgning fra Svendborg Fjernvarme om at etablere et varmepumpeprojekt med under 5 tons ammoniak på Bodøvej 13. På baggrund af ønske fra Svendborg Fjernvarme om at ændre projektet til et anlæg med over 5 tons ammoniak, blev Miljø- og Naturudvalget den 3.september 2019 orienteret om principper for administrationens sagsbehandling i forhold til et anlæg med over 5 tons ammoniak. I forlængelse heraf ønskede Miljø- og Naturudvalget at afholde et ekstraordinært møde med et beslutningspunkt på dagsordenen forud for Byrådsmødet den 17.september 2019.
Idet Svendborg Fjernvarme endnu ikke har fremsendt en ansøgning om et nyt anlæg, men forventes at gøre det, skal der træffes fornyet principbeslutning vedrørende et varmepumpeprojekt med mere end 5 tons ammoniak. I den forbindelse skal der tages stilling til, hvorvidt naboarealet Bodøvej 20, der anvendes til motocrossbane, er arealfølsom anvendelse i risikobekendtgørelsens forstand. Dette har betydning i forhold til, om virksomhedens nye ønsker om mere ammoniak i anlægget, skal behandles efter risikobekendtgørelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller
- at Teknik- og Erhvervsudvalget træffer beslutning til endelig godkendelse i Byrådet om,
- at området med tilskuerarealer ved motocrossbanen skal betragtes som arealfølsom anvendelse i forhold til særreglen om ammoniak (> 5 tons ammoniak), og at anlægget dermed bliver en risikovirksomhed
eller
- at området med tilskuerarealer ved motocrossbanen skal betragtes som ikke arealfølsom anvendelse i forhold til særreglen om ammoniak (> 5 tons ammoniak), og at anlægget dermed ikke bliver en risikovirksomhed.
- at Miljø- og Naturudvalget træffer beslutning til endelig godkendelse i Byrådet om at principgodkende et varmepumpe projekt med over 5 tons ammoniak under forudsætning af, at Svendborg Fjernvarme indsender opdateret ansøgning om projektgodkendelse og fornyet kommunegaranti.
Sagsfremstilling
Ved byrådsmøde 27. august 2019 blev projektforslaget om varmepumper på Bodøvej 13 vedtaget med bemærkning om,
”.. at såfremt det konkrete anlæg ændres til at være ammoniakbaseret, skal der ske fornyet sagsbehandling af såvel anlæggets godkendelse som lånegaranti.”
Svendborg Fjernvarme (SFV) har i fremsendt projektforslag forelagt et kombi-anlæg som indeholder både ammoniak og glykol som drivmiddel. Et sådant kombi-anlæg vil kunne udformes i et utal af varianter, men det afgørende for, om plangrundlaget er opfyldt ved en placering på Bodøvej 13, vil være, at tærskelværdien på 5 tons ammoniak ikke overskrides.
Et sådant anlæg kan placeres i området, uanset de omgivende arealers anvendelse.
Overskrides mængden på 5 tons ammoniak vil anlægget kunne blive omfattet af risikobekendtgørelsens særregel om ammoniak og chlor, hvis der samtidig ligger arealfølsom anvendelse indenfor en radius af 200 meter.
På Bodøvej 20 ligger der et rekreativt område ca. 100 meter NØ for Svendborg Fjernvarmes areal. Dette område anvendes til motocrossbane.
Af deres miljøgodkendelse fremgår det, at udover de to ugentlige træningsdage har motocross’en tilladelse til afholdelse af 6 årlige arrangementer. Det drejer sig her om løb, som blandt andet indbefatter afholdelse af en del af Danmarksmesterskabet.
Specielt ved disse arrangementer opholder der sig en stor menneskemængde indenfor de 200 meter fra de planlagte varmepumper.
Da der kan være store økonomiske fordele i at have et større ammoniakindhold i varmepumperne, har SFV (se bilag med mailkorrespondance af 5. september og frem til 13. september 2019 samt bilag med notat fra afholdt møde den 12.september 2019) ønsket, at Svendborg Kommune tager direkte stilling til, om risikobekendtgørelsens særregel om ammoniak vil finde anvendelse i forhold til et ændret projekt, hvor der indgår mere end 5 tons ammoniak. Det indebærer, at Svendborg Kommune skal tage stilling til de omgivende arealers følsomhed.
Særreglens formulering omkring arealfølsomhed er ikke fuldt udtømmende og det er derfor kommunen, der skal afgøre, om den givne aktivitet er at betragte som arealfølsom.
På den baggrund har administrationen indhentet forskellige udtalelser fra relevante eksperter og myndigheder (Bilag 1-5 refererer til disse udtalelser):
- Advokatfirmaet Horten har udarbejdet et notat, der konkluderer, at det ikke kan afvises, at der er tale om arealfølsom anvendelse og rådgiver derfor til anvendelse af forsigtighedsprincippet. Horten anbefaler at kontakte Miljøstyrelsen.
- Miljøstyrelsen er bedt om en vejledende udtalelse, og har konkluderet, at selvom der i særreglen er lempelser ift. følsom arealanvendelse er definitionerne ikke udtømmende. Vurderingen må foretages af kommunen ud fra de konkrete forhold. I tvivlstilfælde kan de øvrige risikomyndigheder, herunder Beredskabet, inddrages.
- Beredskab Fyn har i sin udtalelse vurderet, at der er tale om mange mennesker, når der afholdes stævner på motocrossbanen. Risikobekendtgørelsen gælder for arealanvendelse, hvor mange mennesker opholder sig. Der er tale om tilskuere, der ikke nødvendigvis er kendte med flugtvejene og derved ikke nødvendigvis kan bringe sig i sikkerhed ved egen hjælp. Beredskab Fyn vurderer dermed, at der er tale om arealfølsom anvendelse.
- Svendborg Kommunes miljømyndighed har besigtiget motocrossbanen den 8. september 2019, hvor der blev afholdt DM-løb. Der var mere end 1000 tilskuere samlet til arrangementet og anslået 2-300 officials og deltagere. Langt hovedparten af tilskuerne befandt sig i de sydvestlige områder af banen, og lydforholdene var vanskelige ift. at høre en alarm. Adgangsvejen er en blind vej, og parkering sker i den sydvestlige del af området, hvilket begrænser flugtvejen. Det er på baggrund af den konkrete besigtigelse den kommunale miljømyndigheds vurdering, at motocrossbanen er arealfølsom anvendelse i forhold til risikobekendtgørelsens særregel om ammoniak, idet en stor menneskemængde i det fri netop ville være udsat i forhold til den potentielle fare (en luftbåren giftig ammoniaksky).
- Det er planmyndighedens vurdering, at de specifikke aktiviteter på den konkrete motocrossbane på Bodovej skal betragtes som særligt risikofølsom arealanvendelse (arealfølsom anvendelse). Planmyndighedens vurdering i forhold til enkeltboliger indenfor en 200 meters radius fra et anlæg med mere end 5 tons ammoniak vil ikke udløse klassificering som risikovirksomhed jf særreglen for ammoniak og chlor i risikobekendtgørelsen Det er alene et sammenhængende boligområde, som vil udløse særreglen. Derfor vil de to boliger nordvest og vest for det ansøgte projekt ikke udløse særreglen. Der er ikke boliger i det øvrige område, men enkelte boliger i industriområdet ville heller ikke være omfattet af særreglen. Såfremt SFV betragtes som en risikovirksomhed skal al planlægningen indenfor en radius på 500 meter ske i samarbejde med og efter godkendelse fra risikomyndighederne (Miljømyndigheden, Beredskab og Politi).
På baggrund af de indhentede oplysninger, kan der samlet opstilles følgende argumenter for og imod at betragte motocrossbanen som arealfølsom anvendelse.
Følgende taler imod, at området skal betragtes som arealfølsomt:
- Motocrossbaner er ikke specifikt nævn i særreglen
- Særreglens bestemmelser om arealfølsom anvendelse skal tolkes mere lempeligt end de generelle bestemmelser i risikobekendtgørelsen.
- Der foregår ikke overnatning for mange mennesker på motocrossbanens arealer
- Der er ikke boliger i området.
Følgende taler for, at området skal betragtes som arealfølsomt:
- Ved store arrangementer er mange mennesker samlet (over 1000)
- Alarmering er vanskeliggjort af larmende aktivitet
- Publikum til arrangementer kan ikke forventes at kende til flugtveje
- Evakuering i området er umiddelbart vanskelig (blind vej og adgangsvej i farens retning)
- Ammoniak vil i en uheldssituation være luftbåren og kan være dødelig selv i mindre koncentrationer. Menneskemængden kan dermed blive udsat for påvirkning, da de opholder sig i det fri.
Administrationen vurderer samlet set på baggrund af ovenstående, at motocrossbanen skal betragtes som arealfølsom anvendelse i forhold til særreglen om ammoniak. Det vil sige, at så længe afstanden mellem motocrossbanens tilskuer-arealer og det kommende varmepumpeanlæg er mindre end 200 meter, vil anlægget skulle sagsbehandles efter risikobekendtgørelsens regler.
Såfremt Svendborg Fjernvarme bliver en risikovirksomhed, skal al planlægningen indenfor en radius på 500 meter ske i samarbejde med og efter godkendelse fra risikomyndighederne.
I forhold til de tre scenarier, der er oplistet i tidligere fremsendte notat til Byrådet 30. august 2019 og i orienteringspunkt på MNU’s møde 3. september 2019 giver det følgende muligheder for Svendborg Fjernvarmes anlæg af varmepumpeprojekt:
1. Anlæg på mindre end 5 tons ammoniak udgør ikke en risikovirksomhed
Det hidtil ansøgte projekt indebærer et ”kombi-anlæg” som indeholder mindre end 5 tons ammoniak, hvilket betyder at virksomheden ikke bliver en risikovirksomhed. Et sådant anlæg betragtes som et kombi-anlæg, hvor drivmidlet er en kombination af ammoniak og glykol (ved den ansøgte størrelse varmepumpe på 15-20 MW vil hovedparten af drivmidlet således være glykol).
Administrationen vurderer, at der i løbet af 3-5 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.
Dette scenarie er derfor fuldt dækket ind i Byrådets beslutning den 27. august 2019.
2. Anlæg på mere end 5 tons ammoniak, og mere end 200 meter til arealfølsom anvendelse udgør ikke en risikovirksomhed
Et projekt med over 5 tons ammoniak vil ikke udløse krav om behandling som risikovirksomhed, medmindre der forefindes en følsom arealanvendelse indenfor 200 meter fra anlægget. Er der mere end 200 meter til arealfølsom anvendelse, vil der kunne etableres et ammoniakanlæg større end 5 tons, uden at virksomheden bliver omfattet af risikobekendtgørelsen.
Dette vil kunne opnås, såfremt et af de følgende tre forhold er opfyldt:
- Byrådet vurderer, at motocrossbanen ikke er arealfølsom anvendelse
- SFV flytter placeringen af det planlagte ammoniakanlægget, så der opnås en afstand over 200 meter
- Motocrossbanens tilskuerareal flyttes, så der opnås en afstand over 200 meter.
Svendborg Fjernvarme vil skulle indsende et opdateret projektforslag og opdateret ansøgning om kommunegaranti. Projektforslaget og kommunegarantien vil skulle behandles på ny i såvel Miljø- og Naturudvalget, økonomiudvalget og Byrådet.
Administrationen vurderer, at der i løbet af 3-5 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.
3 Anlæg på mere end 5 tons ammoniak, og med mindre end 200 meter til følsom arealanvendelse udgør en risikovirksomhed
Et projekt over 5 tons ammoniak placeret med mindre end 200 meter til arealfølsom anvendelse vil indebære at virksomheden bliver en risikovirksomhed med den nuværende planlagte beliggenhed. Der skal udarbejdes sikkerhedsdokument, som skal afstemmes med øvrige sikkerhedsmyndigheder (Beredskab Fyn og Politiet).
Svendborg Fjernvarme vil skulle indsende et opdateret projektforslag og opdateret ansøgning om kommunegaranti. Projektforslaget og kommunegarantien vil skulle behandles på ny i såvel Miljø- og Naturudvalget, økonomiudvalget og Byrådet.
Administrationen vurderer, at der i løbet af 4-8 måneder kan gives miljøgodkendelse og spildevandstilladelse.
For scenarie 1 og 2 vil byggetilladelsen kunne gives før endelig tillæg til miljøgodkendelse såfremt der ansøges herom. For scenarie 3 skal der foreligge et gennemarbejdet sikkerhedsdokument godkendt af alle risikomyndigheder, inden der kan gives byggetilladelse.
For alle tre scenarier skal virksomheden udarbejde udførligt teknisk dokumentation for at ammoniakanlægget etableres og drives sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Administrationen stiller relevante vilkår om indretning og drift i tillæg til miljøgodkendelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet har på mødet 27. august 2019 godkendt Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. s anmodning om kommunal garanti for byggekredit/20 årigt lån på 60,5 mio. kr. til fase 1 (2019/20) af etablering af luft / vand varmepumpeanlæg.
Der vil efterfølgende blive ansøgt (i år 2020) om kommunal garanti for byggekredit/20 årigt lån på op til 39,5 mio. kr. til fase 2. Beløbet er bl.a. afhængig af, om der opnås en forventet energibesparelse på cirka 20 mio. kr., dvs. en samlet garanti for lån på op til 100 mio. kr.
Efter gældende praksis opkræves Svendborg Fjernvarme A.M.B.A. garantiprovision på markedsvilkår. Bidragssatsen i forbindelse med dette projekt er for nærværende fastsat til 0,5 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Fjernvarmens behov for lånegaranti er uændret for de 3 scenarier.
Såfremt SFV bliver en risikovirksomhed, vil en mindre del af kommunens erhvervsareal (cigaren) langs motorvejen blive påvirket, så det udelukker planlægning af arealfølsom anvendelse i fremtiden.
Lovgrundlag
Bek. Nr. 372 af 25. april 2016 - Risikobekendtgørelsen
Risikohåndbogen, version 2 opdateret 30. november 2018 elektronisk publikation fra Miljøstyrelsen
Bek. Nr. 371 af 21. april 2016 – Bekendtgørelse om planlægning omkring risikovirksomheder
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 16-09-2019
Flemming Madsen (A) bragte følgende beslutningsforslag til afstemning:
Det indstilles til Byrådets endelig godkendelse, at området med tilskuerarealer ved motocrossbanen skal betragtes som arealfølsom anvendelse i forhold til særreglen om ammoniak (> 5 tons ammoniak), og at anlægget dermed bliver en risikovirksomhed.
Det bemærkes, at såfremt SFV flytter placeringen af det planlagte ammoniakanlægget, så der opnås en afstand over 200 meter eller at Beredskab Fyn på anden vis kan godkende området som ikke arealfølsomt, vil der kunne etableres et ammoniakanlæg større end 5 tons, uden at virksomheden bliver omfattet af risikobekendtgørelsen.
For stemte 4 medlemmer: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A).
Imod stemte 5 medlemmer: Jens Munk (Løsgænger), Jens Erik Laulund Skotte (Ø), René Haahr (V), Lars Erik Hornemann (V), Palle Fischer (C).
Lars Erik Hornemann (V) bragte følgende beslutningsforslag til afstemning:
Det indstilles til Byrådets endelige godkendelse, at området med tilskuerarealer ved motocrossbanen skal betragtes som ikke arealfølsom anvendelse i forhold til særreglen om ammoniak (> 5 tons ammoniak), og at anlægget dermed ikke bliver en risikovirksomhed.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for endelig miljøgodkendelse, at SFV i dialog med motocross bane etablerer en sikker flugtvej samt effektivt alarmeringssystem. Omkostningerne hertil bekostes af SFV.
For stemte 5 medlemmer: Jens Munk (Løsgænger), Jens Erik Laulund Skotte (Ø), René Haahr (V), Lars Erik Hornemann (V), Palle Fischer (C)
Imod stemte 4 medlemmer: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Torben Frost (A), Niels Christian Nielsen (A).
Forslaget var dermed vedtaget.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 16-09-2019
Miljø- og Naturudvalget godkendte indstillingen.
For stemmer 5 medlemmer: Bruno Hansen (F) , Henrik Nielsen (C) , Jesper Kiel (Ø), Birger Jensen (V), Jens Munk (Løsgænger)
Imod stemmer 2 medlemmer: Søren Kongegaard (A), Pia Dam (A)
Mindretallet (A) bemærker følgende:
Vi vil betragte motocrossbanen som arealfølsom, jf. udtalelser fra de berørte myndigheder, og derfor kan anlægget over 5 tons ikke principgodkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 17-09-2019
Et flertal på 5 bestående af V, C, O og Ø indstiller flertalsindstillingerne fra fagudvalgene. Et mindretal på 4 bestående af A var imod.
Afbud fra John Arly Henriksen. Som suppleant deltog Søren Kongegaard.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Et flertal på 17 bestående af V, C, O, Ø, Å, F, Jesper Larsen og Jens Munk tiltrådte flertalsindstillingerne fra fagudvalgene. Et mindretal på 12 bestående af A og B var imod.
Punkt 12 SIMAC - placering af byggefelt på Nordre Kaj
+Beslutningstema
Beslutning om SIMAC’s endelige placering på Nordre Kaj
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at der træffes beslutning om:
- Placering af SIMAC med sydfacaden i en afstand af 12-13 m fra kajkant
- Placering af et parkeringshus nord for SIMAC og udenfor lokalplanområdet.
- At indpasning af bygningen ift kajankre mv. håndteres i forbindelse med forhandlingerne om grundsalget/-købet
- At samarbejde om evt. fælles ejerforhold af parkeringshus afklares i særskilt aftale herom
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på sit møde den 21. maj 2019 ”en placering af SIMAC i en afstand af 16 m fra kajkant, idet placeringen dog skal respektere adskillelse mellem kajankre og fundament for SIMAC”.
Efter vurdering af henholdsvis SMUC-fondens og Svendborg Kommunes ingeniørrådgivere er det konkluderet, at en placering i 16 m’s afstand fra kajkant vil være såvel teknisk meget uhensigtsmæssig som bekostelig. En større afstand vil skulle op i ca. 19 m for at respektere kajankrene. SMUC-fonden ønsker derfor, at SIMAC’s sydfacade placeres i en afstand af 12-13 m fra kajkanten. Hermed vil der ske en overbygning af ankerblokkene og deres forankringer til kajkonstruktionen på ca. 4-5 m’s længde (se bilag 1 angående placeringer).
Administrationen gør opmærksom på, at en overbygning af kajankrene får betydning for senere renovering af disse. Håndteringen af kajankrene under byggeprocessen og videre frem håndteres i forbindelse med forhandlingerne om grundsalget/-købet. Kommunens tekniske rådgivere har påpeget, at en overbygning af kajankrene vil fordyre renovering og evt. udskiftning ift. den nuværende situation. Den evt. merudgift kan først beregnes, når den endelige tekniske løsning er fundet.
En placering af SIMAC i en afstand af 12-13 m fra kajkant vil være omtrent en halvering af den nuværende bredde på Nordre Kaj, på ca. 25 m, som i kommuneplanen er en bærende del af områdets kulturmiljø.
En reduceret kajbredde får betydning for:
- Færdsel for gående og cyklister, idet denne færdsel formentlig vil skulle foregå i et ”shared space” med vare- og servicekørsel til havnens øvrige aktiviteter
- Manøvreareal i forhold til aktiviteter fra kaj til skibe ud for bygningen
Der er i havneudviklingsplanen fra 2014 anvist muligheder for indskrænke kajbredden uden at der gives fuldstændig køb på kulturmiljøets kvaliteter. Det foreslåede placering på 12-13 meter svarer nøje til byrådsbeslutningen 29. marts 2016, der lå til grund for konkurrenceprogrammet og dermed også for arkitektkonkurrencens vinderforslag.
Parkeringshus
I SIMAC-konkurrencens vinderforslag var der angivet et p-hus ved Østre Havnevej, som skulle dække p-behovet for SIMAC og Den maritime Erhvervspark. I bearbejdningen af forslaget har det vist sig, at p-huset fylder langt mere end vist i konkurrenceforslaget, og dermed udelukker et byggefelt, som var tiltænkt en senere udvidelse for SIMAC/erhvervsparken eller andet erhverv. Det vurderes, at parkeringshuset med fordel i stedet kan placeres nord for SIMAC, ud til krydset Østre Havnevej/Nyborgvej, hvor der også i vinderforslaget var placeret et p-hus.En flytning til dette sted vil sikre fremtidige udviklingsmuligheder på den langt mere attraktive areal ved Østre Havnevej/Hudes Plads og samtidig åbne en mulighed for etablering af et p-hus, som dækker p-behovet ikke alene for SIMAC og Erhvervspark, men også for de boligbyggerier som planlægges syd for Nyborgvej på det tidligere godsbaneareal.
Den endelige udformning og placering af p-huset er ikke endeligt afklaret og udelades derfor af lokalplanen for SIMAC-byggeriet. En sikring af at p-huset gennemføres og et eventuelt samarbejde om fælles ejerforhold af parkeringshus afklares i særskilt aftale herom
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Et nyt SIMAC på Svendborg Havn vil styrke og øge SIMACs rolle som motor for vækst, innovation og iværksætteri i den private sektor. Isoleret set, vil en smallere kaj kunne opfattes som en begrænsning for den erhvervsmæssige anvendelse af Nordre Kaj ud for SIMAC.
En placering af SIMAC ovenpå kajankrene vil med stor sandsynlighed betyde en økonomisk merudgift til renovering af kajer og evt. udskiftning af ankrene i årene fremover.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Økonomiudvalget den 17-09-2019
Indstilles. Liste Ø var imod, idet man ønsker, at SIMAC placeres mindst 19 m. fra kajkanten.
Afbud fra John Arly Henriksen. Som suppleant deltog Søren Kongegaard.
Beslutning i Byrådet den 17-09-2019
Godkendt. Liste Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.