Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Godkendt.
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 2 Planstrategi `19
+Beslutningstema
Beslutning om offentliggørelse af Planstrategi ´19 for Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at det besluttes
- at offentliggøre Planstrategi ’19 med tilhørende Agenda 21 Strategi,
- at fastsætte en frist på otte uger for fremsættelse af ideer, forslag og kommentarer,
- at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af Planstrategi ’19. Beslutningen herom offentliggøres sammen med offentliggørelsen af Planstrategi ’19.
Sagsfremstilling
Beslutning om Planstrategi ´19 skal besluttes i alle stående udvalg, derefter Økonomiudvalget og endeligt Byrådet.
Baggrund
Byrådet besluttede den 27. marts 2018 at igangsætte Planstrategi´19 herunder Lokal Agenda 21 strategi.
Planstrategi ´19 er Byrådets vision og strategi for, hvordan vi skaber retning og udvikling for hele Svendborg Kommune i de kommende år. Planstrategien omhandler ikke kun fysisk planlægning, men beskriver byrådets vision for kommunen. Planstrategien er dermed et redskab for hele kommunen og samarbejdspartnere til at prioritere og målrette indsatser, således at visionen efterleves.
Planstrategien og Lokal Agenda 21 strategi er de overordnede dokumenter i planhierarkiet, som kommunen har pligt for at udarbejde.
I planstrategien besluttes, om der skal foretages en hel eller delvis revision af eksisterende kommuneplan.
Planstrategi ´19 er udarbejdet digitalt og kan læses via følgende link:
Planstrategi ’19 for Svendborg Kommune.
Vision for Planstrategi ´19
Visionen i Planstrategi ´19 er:
I Svendborg skaber vi tid, rum og mulighed for, at alle kan leve og opleve det gode liv, hvad enten vi bor, arbejder eller besøger Svendborg.
Vi ønsker at udvikle kommunen med omhu og omtanke i alt hvad vi gør – og med udgangspunkt i Svendborg Kommunes særlige by- og landsbymæssige muligheder, den maritime historie og de landskabelige kvaliteter.
Cittaslow
Cittaslow giver en fælles udviklingsretning, styrker samarbejdet og fremhæver Svendborgs særlige kendetegn og styrker – Svendborgs identitet. Med Planstrategien viser Byrådet, hvordan vi med omhu og omtanke, vil arbejde for at bevare Svendborgs lokale særpræg, når vi arbejder med fremtidens udvikling.
Indhold i Planstrategi ´19
I Planstrategi ´19 har Byrådet fokus på seks temaer:
- Bosætning og Erhverv
- Turisme
- Mobilitet
- Fællesskaber
- Bevægelse
- Bæredygtighed
Med de seks temaer understøtter byrådet borgernes mulighederne for at leve et bæredygtigt og godt liv. Grundlaget er mulighederne for at deltage i fællesskaber, have bevægelse i hverdagen samt god adgang til trafikal og digital infrastruktur. Samtidig ønsker Byrådet at skabe forudsætningerne for at forbedre vores og kommende generationers livsgrundlag ved øget bosætning, uddannelse, turisme og sund erhvervsudvikling.
Byrådet ønsker således, at opnå en langsigtet bæredygtig udvikling, hvor tingene hænger sammen i en helhed. Derfor er FN´s verdensmål, indarbejdet i Planstrategi ´19. Planstrategien forholder sig dermed til hvordan de globale udfordringer kan løses i vores lokale kontekst. Indarbejdelsen af FN´s verdensmål er samtidig kommunens Agenda 21 Strategi.
De seks temaer i Planstrategien behandles i hvert sit afsnit. For hvert afsnit beskrives hvorfor Byrådet har valgt at indarbejde det pågældende tema og hvad Byrådet vil have særligt opmærksomhed på. Dernæst beskrives, hvordan Byrådet vil arbejde med temaet.
Da temaerne understøtter hinanden på kryds og tværs, er der emner som omtales under flere temaer. Ny uddannelsespolitik er f.eks. et emne der forholder sig både til temaet Bosætning og Erhverv samt temaet Fællesskaber. Cyklisme er et eksempel på et emne som nævnes under temaerne Turisme, Mobilitet samt Bevægelse.
Endelig indeholder Planstrategi ´19 afsnit om planlægning siden sidste kommuneplanrevision og hvilke dele af kommuneplanen vi forventer, at revidere ved kommende kommuneplanrevision.
Tematillægget til Planstrategi ´16 om sommerhuse bliver indarbejdet i Planstrategi ´19 under temaet Turisme.
Inddragelse
Efter Planstrategi ’19 blev igangsat blev der nedsat en politisk følgegruppe svarende til medlemmerne i Teknik- og Erhvervsudvalget.
Den politiske følgegruppe har deltaget i en række workshop og møder, hvor planstrategiens opbygning, vision, temaer, byrådets ønsker samt tillægget om sommerhuse er blevet drøftet.
Drøftelser på borgermøderne i forbindelse med sidste kommuneplanrevision, har endvidere givet inspiration til indholdet i planstrategien.
Fremsættelse af ideer, forslag og kommentarer
Da planstrategien er byrådets egen strategi, skal den ikke offentliggøres som forslag (som ved kommuneplan og lokalplaner), men når byrådets beslutning offentliggøres skal offentligheden have mulighed for at kommentere på strategien i mindst otte uger. Byrådet kan efter kommenteringsperioden vælge at ændre strategien. Herefter skal det offentliggøres, hvorvidt byrådet har valgt at ændre strategien eller ej.
I løbet af de 8 uger hvor Planstrategi ´19 er lagt frem til idéer, forslag og kommentarer vil Planstrategi ’19 være udstillet på Svendborg Bibliotek. Der vil blive arrangeret en dag, hvor Byrådet kan være til stede på biblioteket og præsentere Planstrategi ’19 for den brede offentlighed.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til offentliggørelse af Planstrategi ´19 og aktiviteter i høringsperioden, kan afholdes indenfor det eksisterende budget.
Lovgrundlag
Planlovens § 23a
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-10-2018
Tiltrådt.
Morten S. Petersen (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 08-10-2018
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 09-10-2018
Miljø- og Naturudvalget ønsker, at den videre behandling udsættes en måned med henblik på en uddybende drøftelse af Planstrategi ’19.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 09-10-2018
Godkendt.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Indstillingen blev godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 3 Årlig orientering fra UU Sydfyn
+Beslutningstema
Årlig orientering fra UU Sydfyn med udgangspunkt i UU Sydfyns årshjul.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tager UU Sydfyns orientering til efterretning.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i UU Sydfyns årshjul orienterer leder af UU Sydfyn om aktuelle indsatser ud fra følgende punkter:
- Halvårsstatistik 2018
- Status på arbejdet med gældende virksomhedsplan 2018/2019
- Dialog om lokale forhold
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 4 Orientering om Svendborgprojektet
+Beslutningstema
Orientering om Svendborgprojektet.
Indstilling
Det indstilles,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Idrætsskolerne startede i 2008, som en del af Team Danmark-aftalen. Der var tilknyttet forskning i en periode – pt. er der forskning tilknyttet Aktive børn i dagtilbud. Det er frivilligt om skolerne vil være idrætsskoler. Siden 2012 har alle grundskoler været idrætsskoler. I alt 3.742 elever har ekstra idræt – der er ikke lignende indsatser i Danmark.
I 0.-6. klasse har de seks lektioners idræt om ugen. To lektioner tilrettelægges efter fælles mål og fire lektioner efter principperne i aldersrelateret træning (grundmotorisk træning tilpasse børnenes alder og udviklingstrin).
I Svendborg har vores bud på at leve op til intentionerne i den understøttende undervisning været Svendborgprojektet, da der er fokus på variation i skoledagen, trivsel og bedre undervisningsparathed.
Med henblik på at udvikle kvalificeret kompetenceudvikling for medarbejderne på skolerne og i dagtilbud, er der indgået partnerskabsaftale med Gymnastikhøjskolen i Ollerup – ”Svendborgkurserne”. Sammen med UCL har de afviklet efteruddannelsen i ATK for de 250 lærere og pædagoger, der indtil nu har gennemgået denne.
Det er ikke obligatorisk for skolerne at have ekstra idræt i udskolingen, men tre skoler har valgt at øge idrætstimerne. Issø-skolen har 4 lektioner om ugen + valgfaget ”Sund og Aktiv”, som der er stor søgning til. Skårup har 4 lektioner om ugen og Rantzausminde har 60 min. lektioner, svarende til 30 min. ekstra idræt om ugen. Herudover tilbyder nogle skoler forskellige valgfag indenfor idræt og bevægelse.
Svendborgprojektet består af 16 ph.d'er. Der er fundraiset 36 mio. kr. til forskningen. Der er til dato afsluttet 12 ph.d’er og 37 publikationer fra studiet.
Man ved, at børnene på idrætsskolerne:
- er mindre fede – der er halvt så mange fede i hver klasse i Svendborg sammenlignet med resten af landet
- har nedsat risikoen for livstilssygdomme
- bliver i bedre fysisk form, stærkere, får bedre koordination og balance
- får på trods af et højere aktivitetsniveau ikke flere skader
- får lavere risiko for rygproblemer
- øget trivsel hos børnene i Svendborg (jf. de nationale trivselsmålinger)
- de børn der har mest brug for et sundhedsmæssigt løft har størst gavn af den ekstra idræt
Fra andre studier ved man, at fire lektioner idræt om ugen ikke er tilstrækkeligt i forhold til at opnå de sundhedsmæssige gevinster, men med Svendborgprojektet kan man nu vise, at seks lektioner har en markant effekt. Effekten er især markant for de børn, der normalt ikke dyrker idræt i fritiden.
Fra andre undersøgelser ved man desuden, at disse børn ofte kommer fra familier uden tradition for foreningsidræt eller lignende. Idrætsskolerne er derfor især en gevinst for sundheden hos børn fra disse familier.
SDU er i gang med at udarbejde fondsansøgning, der skal forsøge at sikre penge til at undersøge knoglevæksten hos piger og koble Svendborg-gruppen med den nyeste genetiske forskning. Forventet projektstart er i 2020.
Svendborgprojektet tiltrækker stor opmærksomhed fra ind- og udland. Der har været besøg fra 6 lande, 20 kommuner, ministerier, 10 sundheds- og erhvervsnetværk, oplæg på forskellige konferencer i Danmark, vi har afholdt to konferencer med 300 deltagere – den næste er den 6. november 2018. Herudover har der været mange dækninger af projektet i pressen igennem årene.
Fra starten har det været et tværfagligt samarbejde med direktørområderne i kommunen. Svendborgprojektet er fundament for flere andre indsatser i Svendborg; Aktive børn i dagtilbud, Bevæg dig for livet-visionskommune, Den sydfynske Idrætsklynge, Team Danmark-aftalen, Svendborgkurserne m.fl.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Driftsudgiften til idrætsskolerne fra 0.-6. klasse udgør årligt 4,3 mio. kr.
Det dækker den del af lønudgiften, der udgør differencen mellem den understøttende og den fagopdelte undervisning i de fire ekstra idrætslektioner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 5 Budget 2019 - Budgetforligets rammebesparelser på Børne- og Ungeudvalgets område
+Beslutningstema
Proces for udmøntning af rammebesparelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At proces for udmøntning af rammebesparelsen godkendes.
Sagsfremstilling
Budgetforlig for 2019 blev indgået den 20. september 2018, herunder forventning om formel godkendelse på Byrådets møde den 7. oktober 2018, i den forbindelse blev det besluttet, at det var nødvendigt med yderligere tiltag for at skabe balance i kommunens økonomi. Der blev derfor aftalt yderligere besparelser på 20 mio. kr. i 2019 og stigende i overslagsårene. Heraf udgør Børne- og Ungeudvalgets andel 5,4 mio. kr. i 2019, 6,5 mio. kr. i 2020 og 8,4 mio. kr. fra 2021 og frem.
Processen for udmøntning af rammebesparelserne foreslås at forløbe således:
Oktober: Udvalget drøfter og godkender processen for udmøntningen af rammebesparelsen.
November: Udvalget tager stilling til udmøntning af de konkrete besparelser på baggrund af eksisterende reduktionsforslag fra forårets finansieringskatalog og eventuelt nye forslag. Forslag der ikke tidligere er sendt i høring, sendes i høring med kort frist, således at høringssvarene kan forelægges på decembermødet.
December: Udvalget tager endelig beslutning om udmøntning af rammebesparelsen på udvalgets område.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien vil fremgå af de enkelte reduktionsforslag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 6 Godkendelseskriterier for private pasningsordninger
+Beslutningstema
Godkendelse af kriterier for private pasningsordninger opdateret som følge af dagtilbudsreformen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At retningslinjer for godkendelse af og tilsyn med private pasningsordninger godkendes.
Sagsfremstilling
Generelt om private pasningsordninger
Private pasningsordninger er ordninger i dagtilbudslovens § 78-85, hvor forældre modtager et økonomisk tilskud fra kommunen til brug for ansættelse af en privat pasningsordning.
Der gives i Svendborg Kommune tilskud til privat pasning af 0-2-årige. Der findes to typer af private pasningsordninger :
- Privat pasning uden for eget hjem. Den private pasningsordning er selvstændig erhvervsdrivende og er maksimalt godkendt til fem børn. Varetages pasningen af flere personer, kan der gives tilladelse til, at der modtages op til ti børn. Der indgås pasningsaftale mellem forældre og den private pasningsordning.
- Privat pasning i eget hjem (ung pige, bedsteforældre, ven, m.m.). Svendborg Kommune har aktuelt ingen i denne ordning.
Svendborg Kommune har aktuelt 24 godkendte private pasningsordninger med 96 indmeldte 0-2-årige pr. september 2018.
Den private pasningsordning skal inden opstart godkendes af Svendborg Kommunes tilsynsførende.
Private pasningsordninger er ikke et dagtilbud, det vil sige, at private pasningsordninger ikke er omfattet af dagtilbudslovens specifikke formål for dagtilbud samt kravet om pædagogiske læreplaner med videre. Private pasningsordninger er omfattet af dagtilbudslovens generelle formålsbestemmelse om blandt andet at skulle skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for barnet.
Økonomi
Svendborg Kommunes tilskud pr. barn udgør pr. 1. januar 2018 maksimalt kr. 5.548 kr. pr. måned. Det kommunale tilskud pr. barn skal udgøre mindst 75 procent af den billigste budgetterede nettodriftsudgift pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen, dog højst 75 procent af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning. Hvis barnet passes mindre end 31 timer om ugen, nedsættes maksimumtilskuddet. Tilskuddet søges af og udbetales til barnets forældre jf. § 83 stk. 2.
Dagtilbudsreformen
Med dagtilbudsreformen vedtaget i Folketinget i sommeren 2018 er der indført nye krav til private pasningsordninger:
Navnet privat pasningsordning skal anvendes om ordningen i offentlige sammenhænge. Formålet er at opnå at private pasningsordninger i deres markedsføring ikke giver forældre og andre indtryk af, at der er tale om eksempelvis en dagpleje efter dagtilbudslovens § 21 stk. 2 og 3, hvor der stilles andre krav i forhold til rammer og det pædagogiske indhold.
Svendborg Kommune skal forud for godkendelse af pasningsaftaler orientere forældrene om forskellen mellem privat pasningsordning efter dagtilbudslovens § 78 og dagtilbud efter dagtilbudslovens § 19 stk. 2-5, og § 21, stk. 2 og 3. I en privat pasningsordning er der ikke krav om: Udarbejdelse af en pædagogisk læreplan, formaliseret forældreindflydelse, pasning af barnet, hvis børnepasseren er syg, alternativ pasning ved afholdelse af lukkedage og opsigelse. Desuden gives der ikke fripladstilskud til privat pasning.
Formålet med kravet om oplysning er, at forældre, der ønsker tilskud til en privat pasningsordning som et alternativ til en plads i et dagtilbud, kan træffe deres valg på et oplyst grundlag.
Kommunens tilsyn skal ske løbende. Der skal nu også føres tilsyn med børns læring via trygge læringsmiljøer, og det skal stå mål med kommunes tilsyn med alderssvarende dagtilbud.
Der er udarbejdet nye godkendelseskriterier for de private pasningsordninger, hvor ændringerne i dagtilbudsloven er indarbejdet. Bilag er vedhæftet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Godkendelseskriterierne har ingen selvstændige økonomiske konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 78 – 85.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Godkendt med tilføjelsen: Den private børnepasser må gerne have dyr og dyrene må gerne være sammen med børnene. Dyrene må aldrig være alene med børnene og skal derfor forsvarligt kunne adskilles fra børnene.
Tidligere vedlagt bilag ”Tidligere retningslinjer for godkendelse af og tilsyn med private pasningsordninger 2014” blev udskiftet med ”2017 oktober måned – Retningslinjer for godkendelse og tilsyn med private pasningsordninger”.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 7 Fremrykket udfasning af specialklasserække på Issø-skolen
+Beslutningstema
Beslutning om udfasning af specialklasserækken på Issø-skolen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At specialklassen på Issø-skolen nedlægges med udgangen af skoleåret 2018/2019.
- At finansiering i indeværende skoleår sker via tilbageløbsressourcer
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede 27. november 2017 at fastholde specialklasserækken på Issø-skolen frem til 1. august 2020. Det forventede antal elever var på daværende tidspunkt 7-8 elever i skoleåret 2018/2019 og 5 elever i skoleåret 2019/2020. Såvel Issø-skolen som PPR vurderede, at den optimale løsning ville være, at disse elever fik mulighed for at færdiggøre deres skolegang i specialklasserækken på Issø-skolen.
Det har imidlertid vist sig, at 5 af de forventede elever har fundet andre skoletilbud hen over sommeren, hvorfor der kun er tre elever tilbage i specialklasserækken i skoleåret 2018/2019.
Administrationen fremsætter derfor forslag om, at specialklasserækken udfases et år tidligere end forventet ved udgangen indeværende skoleår 2018/2019, da en klasse med tre elever er for lille en enhed både ud fra en pædagogisk såvel som økonomisk vurdering.
De involverede forældre er informeret.
Ligeledes arbejdes der allerede nu på planlægningen for eleverne for skoleåret 2019/20 i forhold til skoletilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I skoleåret 2018/2019 er der oprettet en klasse med 3 elever vedr. specialklasserækken på Issø-skolen.
Årstakst for Issø-skolens specialklasserække er 119.364 kr. (i 2018-pris) pr. elev.
Jf. beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 27.11.2017, er der garanteret tildeling til 8 elever i skoleåret 2018/19. Ekstraudgiften andrager 596.820 kr., som finansierers af tilbageløbsresurserne på skoleområdet.
Idet tilbuddet udfases med udgangen af skoleåret 2018/19, er der ikke behov for yderligere finansiering via tilbageløbsresurserne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Godkendt.
Mette Kristensen (V) kunne ikke følge indstillingen, idet elever og forældre i forbindelse med beslutningen om ny specialstruktur er blevet lovet, at udfasning af specialklassetilbud, herunder også Miniklasserne på ISSØ-Skolen, sker ved naturlig afgang efter 9./10. klasse. Dette ud fra princippet om, at ingen elever skulle flyttes eller skifte skole som konsekvens af beslutningen.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende.
Punkt 8 Røgfri fremtid
+Indstilling
·
At
social- og sundhedsudvalget tager stilling til indgåelse i partnerskabet Røgfri
Fremtid, og beslutter hvilke af 3 nedenstående visioner der skal arbejdes
videre med.
· At sagens sendes videre til Udvalget for Børn og Unge hvorefter den overgår til endelig godkendelse i byrådet.
Sagsfremstilling
Hvorfor Røgfri Fremtid? Rygning er den enkeltstående risikofaktor, der har størst betydning for folkesundheden. Rygning er den vigtigste forebyggelige årsag til tab af gode leveår. Der er endvidere tydelig social ulighed, når det gælder rygning. En af de helt store udfordringer på rygeområdet er, at mange unge stadig begynder at ryge. På trods af den skærpede rygelovgivning begynder 40 unge under 18 år hver dag at ryge. Det kan være svært at stoppe, så lad os gøre det svært at starte.
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er gået sammen om at danne partnerskabet Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er en del af en international bevægelse og er forankret i WHO’s rammekonvention om tobak. Her har Danmark forpligtet sig til at beskytte både nuværende og kommende generationer mod følgerne af tobaksbrug. Den nationale vision er et røgfrit Danmark, hvor ingen ryger eller bliver udsat for tobaksrøg. Målet er, at i 2030 ryger ingen børn og unge under 18 år og at færre end 5 % af den voksne befolkning ryger.
Alle der kan bakke op om Røgfri Fremtids vision og målsætning, kan blive partner i Røgfri Fremtid. Hver partner er unik, og kan på sin egen måde bidrage til, at målet om, at der i 2030 ses de første røgfrie generationer i Danmark nås. Over 70 partnere har allerede valgt at tilslutte sig Røgfri Fremtid, herunder 35 af landets kommuner. Som partner skriver kommunen under på at ville støtte visionen om en røgfri fremtid og tilslutte sig Røgfri Fremtids hovedbudskaber:
- Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.
- Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv.
- Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.
I Svendborg Kommunes sundhedspolitik står der ”vi tør at se sundhedsudfordringerne i øjnene” og det er præcis hvad røgfri fremtid byder ind på. Partnerskabet tager fat om de udfordringer, der er forbundet med at skabe en røgfri fremtid for både nuværende og kommende generationer. I tråd med sundhedspolitikken, vil vi ligeledes være med til at fremme lighed i sundhed. Dette både gennem forebyggelse af rygestart, men også ved at understøtte at flere gennemfører rygestop på tværs af sociale grupper, ung som gammel. Den overordnede vision for Svendborg Kommune er i tråd med visionerne under Røgfri fremtid. Vi kan i Svendborg selv sammenstykke realiseringen af arbejdet med at opnår en Røgfri Fremtid for vores borgere. Herunder kan man dele realiseringen af visionen op i tre trin:
1. Røgfri generation 2025
o Røgfri Skoletid
o Røgfri Ungdomsuddannelse
2. Røgfri arbejdstid 2030
o Røgfri arbejdstid på alle arbejdspladser i kommunen
o Røgfri arbejdstid på alle kommunale arbejdspladser
o Røgfri arbejdstid med undtagelser
o Røgfri arbejdstid på enkelte arbejdspladser
3. Røgfri kommune 2030
o Samarbejde med offentlige og private arbejdspladser
o Røgfrie matrikler
o Forebyggelse og hjælp til rygestop blandt udvalgte målgrupper
o Understøttelse af arbejdet med, at den sociale norm er, - at der ikke ryges
En forudsætning for at opnå visionen om en røgfri kommune er arbejdet med de to andre mål omkring røgfri skoletid og røgfri arbejdstid. Således kan en røgfri kommune i 2030 ikke adskilles fra de to andre målsætninger, men er hinandens forudsætninger. Under hvert af trinene kan man yderligere vælge at arbejde på flere underniveauer, både indenfor og på tværs. Den største effekt af tobaksforbyggende arbejde kommer, når der iværksættes tiltag både centralt og lokalt med en bred palet af indsatser, dvs. når der samtidig arbejdes på tværs af forvaltninger og sektorer med forskellige metoder og forebyggelsesindsatser. Det er helt afgørende, at visionen om en røgfri Kommune i 2030 indfries i samarbejde med alle relevante aktører, og herunder ikke mindst borgerne, for ellers når vi ikke i mål.
Elementerne i en effektiv tobaksforebyggelse er jf. Sundhedsstyrelsens nye forebyggelsespakke på tobaksområdet fra 2018:
A. Fremme rygestop
B. Fremme af røgfri miljøer
C. Forebyggelse af rygestart
På baggrund af visionen – så vil der i et samarbejde på tværs af forvaltninger og uddannelsesinstitutioner og relevante partnere udarbejdes konkrete underliggende målsætninger og handleplaner for realisering af visionen. Der er allerede veletablerede strukturer som det fremadrettede samarbejde kan forankres i, hvilket giver et godt udgangspunkt arbejdet med at realiserer visionen i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen finansielle omkostninger ved indgåelse i partnerskabet, men der skal afsættes personalemæssige ressourcer på tværs af forvaltningsområder til indgåelse af interne og eksterne samarbejde og videreudvikling af tværgående indsatser.
Lovgrundlag
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-09-2018
Udvalget ønsker at indgå i partnerskabet. Udvalget ønsker at starte med fokus på trin 1 med en årlig evaluering. Udvalget opfordrer H-MED til at arbejde med mulighed for røgfrie kommunale arbejdspladser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Indstilles.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 9 Orientering om arbejdet med plan for indfasning af Forårs SFO
+Beslutningstema
Orientering om arbejdet med plan for indfasning af Forårs SFO.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
I forbindelse med delforliget den 24. maj 2018 om budget 2019 blev det besluttet, at der skal gennemføres en analyse med henblik på at afdække muligheder for at indføre obligatorisk Forårs SFO. Analysen skal indgå som et grundlag for, at der på Børne- og Ungeudvalgets møde i april 2019 kan træffes beslutning om en konkret udmøntning af forslaget.
Ved indførelse af obligatorisk Forårs SFO sker overgangen fra dagtilbud til skole inden undervisningspligtens indtræden, det vil sige inden 1. august. Forårs SFO er således et særligt tilrettelagt pædagogisk tilbud forud for den egentlige skolestart, det vil sige et andet tilbud end børnehave og den almindelige SFO. Budgetforslaget lægger op til at overgangen fra dagtilbud til skole sker pr. 1. april.
I forbindelse med Dagtilbudsreformen er der indført et nyt punkt i Folkeskoleloven, som formaliserer, at Forårs SFO skal arbejde med Dagtilbudslovens læreplanstemaer eller Folkeskolelovens kompetenceområder for børnehaveklassen.
Administrationen igangsætter arbejdet med analyse af muligheder og plan for indfasning af Forårs SFO i alle kommunale skoler med indskoling. Arbejdet omfatter bl.a.:
- Erfaringsudveksling med kommuner, der har indført Forårs SFO
- Kapacitetsafdækning af alle kommunale skoler med indskoling herunder eventuelle behov for tilpasninger
- Endeligt budget for drift og eventuelle bygningstilpasninger
- Plan for indfasning med afsæt i kapacitetsafdækning
- Rammer, principper og anbefalinger for arbejdet med Forårs SFO - med afsæt i erfaringsudveksling med andre kommuner og i samarbejde med skoler og dagtilbud
- Dialog med private dagtilbud og private skoler
- Dialog med forældrebestyrelser og skolebestyrelser
I arbejdet inddrages i øvrigt erfaringer fra distrikter, som allerede arbejder med forskellige modeller for overgangsarbejde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Drift:
Ifølge budgetforslaget vil indførelse af Forårs SFO give en besparelse på 1,513 mio. kr. i 2020 svarende til at 25 pct. af alle kommunale skoler med indskoling har Forårs SFO, og en besparelse på 3,029 mio. kr. i 2021 og overslagsår svarende til at 50 pct. af alle kommunale skoler med indskoling har Forårs SFO.
Oversigt fra finansieringskataloget – delforlig 2019
Besparelsespotentialet findes ved, at medarbejdernormeringen i Forårs SFO er lavere end i børnehaven, og taksten fastholdes svarende til børnehavetakst.
Anlæg:
Der er i reduktionsforslaget ikke afsat budget til anlægsinvesteringer. Såfremt analysen peger på behov for bygningstilpasninger vil finansiering indgå i sagens udvalgsbehandling i april 2019.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 10 Evaluering og genforhandling af samarbejdsaftale med Team Danmark
+Beslutningstema
C. drøftelsessag
Samarbejdsaftalen med Team Danmark udløber med udgangen af 2018, og skal derfor evalueres og genforhandles.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At evalueringen tages til efterretning
- At udkast til ny samarbejdsaftale drøftes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har haft status som Team Danmark elitekommune siden 2007. Samarbejdsaftalerne med Team Danmark er 4-årige, og den nuværende aftale udløber med udgangen af 2018. Aftalen er evalueret og der er udarbejdet et udkast til ny samarbejdsaftale for perioden 2019 til 2022.
Svendborg Kommune har i de tidligere aftaler haft særligt fokus på sport og uddannelse via idrætsskoler, sportsklasser og sportsakademi. Disse indsatser fortsætter i den nye samarbejdsaftale, og herudover er der særligt fokus på samarbejdet med og udviklingen af de prioriterede klubber gennem uddannelse og netværk.
De prioriterede sportsgrene vil i den kommende aftale være fodbold, håndbold, motocross, sejlsport, badminton, basketball, team gym og power tumbling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er uændrede. Udgifterne fremgår af udkast til samarbejdsaftalen.
Lovgrundlag
Lov om Eliteidræt af 26. april 2004
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-10-2018
Evaluering taget til efterretning. Udkast til aftale drøftet.
Morten S. Petersen (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning og drøftet udkast til ny samarbejdsaftale.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 11 Orientering om etablering af Småbørnsteam
+Beslutningstema
Orientering om etablering af Småbørnsteam
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering tages til efterretning
Sagsfremstilling
Familieafdelingen og CBUF har siden maj 2018 afdækket mulighederne for, at tilbyde gravide og forældre til småbørn i særligt udsatte positioner et alternativt tilbud til et døgnophold for Familien.
Det er planen, at der fra januar 2019 skal etableres et Småbørnsteam, som et alternativ til døgnophold for familien.
Lovgrundlag
Lov om Socialservice
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 12 Førstehjælpskurser til medarbejdere i dagtilbud
+Beslutningstema
Orientering om ansøgning til styrkelse af kompetencerne i førstehjælp blandt medarbejdere i kommunale, selvejende og private dagtilbud.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Socialstyrelsen har udmeldt en ansøgningspulje på 7,8 mio. kr. til støtte til kommuner, der ønsker at styrke kompetencerne i førstehjælp blandt alle medarbejdere i dagtilbud, der er tæt på børnene. Støtten gives til afholdelse af kurser i førstehjælp.
Ansøgningsfrist er 5.10.2018 og projektet løber i perioden 1.2.2019 - 31.1.2022.
Ansøgningspuljen er en del af ”Stærke Dagtilbud - alle børn skal med i fællesskabet” og har til hensigt at skabe et fornyet fokus på førstehjælpskompetencer i de danske dagtilbud og dermed understøtte sikkerheden for børnene. Det gælder i kommunale, selvejende og private dagtilbud.
Det er et krav, at puljemidlerne anvendes på medarbejdere, der ikke indenfor de seneste 24 måneder har gennemført eller er i gang med at gennemgå førstehjælpskursus.
Der er søgt puljemidler til førstehjælpskurser til i alt 320 medarbejdere på dagtilbudsområdet. De 320 medarbejdere er geografisk fordelt på kommunale, selvejende og private dagtilbud.
Tildeles Svendborg Kommune midler er det hensigten, at førstehjælpskurserne samt efterfølgende opdateringsuddannelse skal afvikles af Beredskab Fyn, på Brandskolen i Svendborg.
For at deltage skal dagtilbuddene medfinansiere 25 % af kursusafgiften samt dække udgifter til vikar, i de to dage en medarbejder er på kursus. Socialstyrelsen lægger i tildeling af midler vægt på, at der udarbejdes en plan for håndtering af førstehjælp efter tilskudsperiodens ophør. I relation hertil er det besluttet, at dagtilbuddene forpligter sig til, at medarbejderne deltager på efterfølgende opdateringsuddannelse, som er 3 timer hvert andet år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til førstehjælpskurser beløber sig over de tre projekt-år til 233.250 kr. Heraf er der en egenfinansiering på 58.313 kr. Egenbetaling til finansiering af førstehjælpskurser, efterfølgende opfølgningsuddannelse samt vikardækning afholdes af det enkelte dagtilbud.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 13 Politisk mødekalender 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af møder i Børne- og Ungeudvalget i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødekalenderen godkendes.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et forslag til mødekalender for de politiske udvalg i 2019.
Mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget bliver ud fra forslaget således:
- onsdag den 16. januar 2019, kl. 15.30
- onsdag den 6. februar 2019, kl. 15.30
- onsdag den 6. marts 2019, kl. 15.30
- onsdag den 3. april 2019, kl. 15.30
- onsdag den 8. maj 2019, kl. 15.30
- onsdag den 12. juni 2019, kl. 15.30
- onsdag den 14. august 2019, kl. 15.30
- onsdag den 4. september 2019, kl. 15.30
- onsdag den 9. oktober 2019, kl. 15.30
- onsdag den 6. november 2019, kl. 15.30
- onsdag den 4. december 2019, kl. 15.30
Mødedatoer er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og
byråd, se bilag.
Udvalget afholder to årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
I 2019 er det:
- Tirsdag den 9. april 2019, kl. 18.30-20.30
- Mandag den 30. september 2019, kl. 18.30-20.30
Udvalget afholder fire årlige dialogmøder med bestyrelserne på skoleområdet, med efterfølgende samrådsmøde med skolebestyrelsen på den skole, hvor dialogmødet finder sted.
I 2019 er der dialogmøder:
- Mandag d. 18. februar 2019 kl. 17.15-19.15 på Tåsingeskolen
- Tirsdag d. 14. maj 2019 kl. 17.00-19.00 på Byhaveskolen
- Torsdag d. 12. september 2019 kl. 17.00-19.00 på Thurø Skole
- Onsdag d. 20. november 2019 kl. 17.00-19.00 på Stokkebækskolen
Samrådsmøderne er:
- Mandag d. 18. februar 2019 kl. 19.30-20.30 med Tåsingeskolens skolebestyrelse
- Tirsdag d. 14. maj 2019 kl. 19.15-20.15 med Byhaveskolens skolebestyrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 14 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Børn og Unge Topmødet 2019 fra torsdag d. 31. januar til fredag d. 1. februar 2019
- Styrelsesvedtægt i dagtilbud
- Henvendelse fra Sex & Samfund
- Svar fra Socialstyrelsen på tre puljeansøgninger vedr. NUSSA SkoleParat, Etnisk Flerfamiliegruppe og Læsevenner
- Henrik Nielsen valgt som formand for FGU på Sydfyn
- Orientering om Aftale om bekæmpelse af parallel samfund
- Orientering om uheldet på legepladsen i det selvejende dagtilbud Børnegården Byparken
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.