Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Godkendt. Dagsordenspunktet vedr. Dispensation fra det maksimale klasseelevtal på Nymarkskolen i skoleåret 2018/19 blev uddelt på mødet og medtages på dagsorden.
Punkt 2 Fagligt og økonomisk bæredygtige skoler
+Beslutningstema
Fagligt og økonomisk bæredygtige skoler.
Indstilling
Sagsfremstilling
I
forbindelse med delaftale om budget 2019 den 24. maj 2018 blev der afsat en
besparelsesramme på skoleområdet på 1,875 mio. kr. i 2019, stigende til 4,5
mio. kr. i 2020 og frem. Udmøntningen af besparelsen besluttes i Børne- og
Ungeudvalget.
Derudover er der en ufinansieret årlig garantitildeling til skolerne fra 1.
august 2019 og frem på 5,1 mio. kr. for skoleåret 2019/20, stigende til 12,2 mio.
kr. for skoleåret 2024/25. (jf. elevtalsprognose 2018).
Børne-
og Ungeudvalget godkendte den 15. aug. 2018 administrationens oplæg til det
videre arbejde med udmøntning af besparelseskravet på 4,5 mio. kr., samt den
økonomiske udfordring i forbindelse med garantimodellen på skoleområdet.
Ligeledes blev tids- og procesplan for det videre arbejde godkendt.
Administrationen
har på baggrund heraf udarbejdet et samlet oplæg, som løser de samlede
økonomiske udfordringer.
Der tages i oplægget afsæt i et politisk ønske om at bevare den nuværende
skolestruktur med de nuværende matrikler, samt ønsket om bevarelse af det decentrale
styringsprincip.
Oplæggets punkter og konklusioner:
- Optimering af klassedannelse.
I:
Der foreslås klassedannelse ved 28 elever i stedet for det nuværende antal på
26 elever.
Den besluttede besparelse på 4,5 mio. kr. opnås gennem et færre antal klasser.
Finansiering sker via de skoler, der kan optimere antallet af klasser.
II:
Optimering af antal klasser på Stokkebækskolen med 3 løsningsforslag, hvor alle
tre matrikler bevares.
Effekt i forhold til garantimodel udgør 2,8 mio. kr. i skoleåret 2019/20,
stigende til 4,7 mio. kr. i 2024/25.
Se bilag 1 for uddybning af løsningsforslag.
Det er skolebestyrelsens kompetence indenfor den økonomiske ramme at beslutte
model, enten et af de tre løsningsforslag, eller et helt fjerde.
Garantitildeling til Stokkebækskolen bliver unødvendig ved optimering af
skolens klassedannelse.
- Justering af skoledistrikter.
Alle
skoledistrikter er gennemgået i forhold til en evt. justering af grænserne
mellem skolerne med henblik på afdækning af optimeringsmulighederne.
Ligeledes er prognosetal fra elevtalsprognosen for 2018 gennemgået med særligt
fokus på de skoler, som vipper mellem 1 og 2 spor samt 2 og 3 spor.
Det drejer sig om Skårup Skole, Vestermarkskolen samt Tved Skole.
Ud
fra elevtalsprognosen vil Skårup Skole og Vestermarkskolen fremadrettet blive
et-sporede skoler.
Tved Skole bliver fremadrettet to-sporet.
Bilag 2 indeholder prognosetal for kommende 0. årgange på de tre skoler.
Kombinationen
af et faldende elevtal i prognoseperioden og ændring af klassedannelse ved 28
giver skolerne en øget margin i forhold til at have plads til tilflyttende børn
i distriktet.
Nugældende princip jf. Vedtægt for styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler
for frit skolevalg fastholdes, således at der ikke optages børn fra andre
distrikter eller kommuner, når elevtallet i en klasse er på 24 eller derover.
Antal
klasser på skolerne fastsættes i dialog mellem skolechef og skolerne.
Styrelsesvedtægten tilrettes, således at princip herfor indgår.
Konklusion:
I forhold til optimeringsmuligheder ses der ikke et behov for justering af
skoledistrikterne.
- Justering af tildelingsmodel.
Overordnet
har forslaget til resursemodellen til hensigt at sikre alle skoler faglig og
økonomisk bæredygtighed, således at skoler med både færre og flere elever i
klasserne tilgodeses.
Skolerne får et mere ensartet råderum, samtidig med at råderummet generelt bliver højere.
Modellen er fortsat grundlæggende elevtalsafhængig, hvorved den understøtter incitamentet på skolerne til optimering i fx valgfag, resurseindsatser, samlæsning m.m.
Den
nuværende resursemodel er primært baseret på elevtildeling og enhedstakster for
hhv. 0.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse samt 10. klasse. Disse beløb er
forskellige, idet der er forskelligt timetal, afhængigt af klassetrin.
I den justerede nye model er tildelingen en differentieret
elevtildeling med fokus på klassedeling, stadig opdelt på hhv. 0.-3.
klasse, 4.-6. klasse, 7.-9. klasse samt 10. klasse.
Derudover
er beløbet reguleret, således at der tildeles et basisbeløb for elev nr. 1-16,
et lavere beløb for elev nr. 17-26, og igen et højere beløb for elev nr. 27-28.
Idet resursemodellen er baseret på prognosetal vil der være afvigelser i forhold til faktiske elevtal, blandt andet i forhold til søgningen til de frie skoler. Dette kan få indflydelse på antallet af klasser.
Modellen er udarbejdet, så den kan imødegå prognoseudsving.
Konklusion:
Den justerede resursemodel øger det samlede økonomiske råderum på skolerne,
samtidig med at forskellen i råderummet mellem skolerne mindskes.
År/ | Nuværende resursemodel | Ny justeret resursemodel |
2019/20 | 20,5 % | 25,6 % |
2024/25 | 16,7 % | 24,8 % |
I råderumsprocenten for den justerede resursemodel er besparelsen på 4,5 mio.
kr. indarbejdet.
I råderumsprocenten for nuværende resursemodel er besparelsen ikke indregnet, hvorfor tallet vil falde
yderligere.
Bilag 3 viser den tekniske tildeling.
Bilag 4 indeholder konsekvensberegninger, indeholdende midler til lovpligtig
undervisning, råderum, gennemsnitsbudget pr. klasse og klassekvotienten for
både nuværende og justeret resursemodel.
Skolernes øvrige resursetildeling:
Udover budgettet i ovennævnte resursemodel, får skolerne andre budgettildelinger.
I den
nuværende model tildeles skoler med flere matrikler et ekstra beløb pr.
matrikel til ledelse og administration.
Dette beløb er forhøjet og fremstår i den nye model som et selvstændigt
matrikelbeløb.
Derudover er den besluttede samlede årlige besparelse på ledelse på 1,5 mio.
kr. indarbejdet.
Øvrige tildelinger er løbende justeret og administrationen vurderer, at det for nuværende ikke er nødvendigt at justere yderligere på disse.
Bilag 5 indeholder en oversigt over skolernes samlede resursetildeling på almenområdet, herunder samlet budget pr. elev.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den
skitserede model håndterer den interne fordeling af resurserne blandt skolerne.
Samtidig overflødiggøres garantimodellen, og de politisk besluttede rammer
inklusive den årlige besparelse på 4,5 mio. kr. er indeholdt i modellen.
Øvrigt provenu ved klassedannelse ved 28 elever i stedet for 26 elever, indgår
som en del af finansieringen af den samlede model.
Ligeledes er besparelsen på ledelse på i
alt 1,5 mio. kr. indarbejdet.
Skolernes
økonomiske råderum, som for nuværende er fastsat til minimum 14,25%, er i den
justerede model på mellem 24,8% og 25,6% i gennemsnit.
Dette skyldes primært at klassedannelse sker ved 28 elever i stedet for 26.
Laveste råderum er i de beregnede år (19/20-24/25) minimum 17,3% for en enkelt
skole.
Der er en positiv sammenhæng mellem råderumsprocent og klassekvotient.
Udover de beløb, som indgår i resursemodellen tildeles skolerne andre resurser primært pr. elev. Disse fremgår af bilag 4.
Desuden er al bygningsdrift uforandret pr. matrikel og indgår i CETS´s budget og uafhængigt af elevtal.
Elevtalsprognosen for 2018 er anvendt i beregningerne.
I resursemodellen indgår budgetmæssig demografiregulering, idet der i perioden 19/20-24/25 sker et fald i 6-16 årige.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Godkendt.
Mette Kristensen (V) er imod, idet man udover administrations forslag også ønsker en model 2 beskrevet, som med inspiration fra Hedensted Kommune tildeler almenområdets ressourcer via en kombination af en tildeling per klasse og en tildeling per elev. En sådan tildelingsmodel vil medvirke til at mindske den fremtidige sårbarhed for skoler i tyndtbefolkede områder. En model 2 skal betragtes som et supplement til de øvrige modeller og på lige fod indgå i den videre dialog med skolebestyrelserne.
Punkt 3 Budget 2019 - Temaer i Børne- og Ungeudvalget.
+Beslutningstema
Budget 2019 – Temaer i Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Sagsfremstilling
Jf. beslutning i økonomiudvalget pr. 7. august 2018 behandles temaer for området med henblik på fremsendelse til budgetforhandlingen for 2019.
For Børne- og Ungeudvalgets område er udvalgt følgende temaer:
Temaer godkendt af Økonomiudvalget:
- Forberedende grunduddannelse (FGU) – Drift (En del af lov og cirkulæreprogrammet).
- Bekæmpelse af parallelsamfund – Anlæg (flere pladser på dagtilbudsområdet). Fremsendes som tillæg til dagsorden, jf. særskilt sag på nærværende dagsorden (tillægsdagsorden).
Tema bestilt af Børne-og ungeudvalget på augustmødet:
- Flere 0-2 årige i 2019 end budgetlagt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Belyses under de enkelte temabeskrivelser.
Udvalgets egne temaer, som medfører eventuelle merudgifter, prioriteres indenfor udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Drøftet og temaerne fremsendes.
Punkt 4 Budgetopfølgning pr. 30. juni 2018 for Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning fra Børne- og Ungeudvalget pr. juni 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen for udvalget for Børne- og Ungeudvalget pr. juni 2018 forelægges på udvalgsmødet. Budgetopfølgningen vedlægges som bilag.
Der forventes et samlet merforbrug på 18,5 mio. kr. Merforbruget fordeler sig på:
Serviceudgifter:
Skoleområdet med et mindreforbrug på 8,2
Dagtilbudsområdet med et merforbrug på 1,7 mio. kr.
Familie og Uddannelse med et merforbrug på 13,9 mio. kr.
Ikke indfriet rammebesparelse budget 2017 med et merforbrug på 1,7 mio. kr.
Herudover har økonomiudvalget den 20. marts 2018 besluttet udvalgsfordeling af den negative pulje, som hidtil har været budgetlagt under Økonomiudvalgets ramme, som et forventet mindreforbrug på serviceudgifterne for kommunen samlet set. Fordelingen blev foretaget på baggrund af overførsler fra regnskab 2016 til budget 2018. Børne- og Ungeudvalgets andel af denne pulje udgør -12,2 mio. kr.
Overførseludgifter:
Familie og Uddannelse med et mindreforbrug på 2,8 mio. kr.
På Økonomiudvalgets møde den 22. maj blev koncernrapporten pr. 31.
marts 2018 behandlet. Rapporten viste, at der i 2018 var en
styringsmæssig udfordring i forhold til overholdelse af kommunens
serviceramme med forventet knap 40 mio. kr. Endvidere forventedes
anlægsforbruget godt 30 mio. kr. højere end vedtaget budget. Dette ville,
trods forventede lavere overførselsudgifter, medføre et betydeligt
kassetræk på en i forvejen beskeden likviditet.
På baggrund af dette besluttede Økonomiudvalget, at der i 2018 fortsat
føres en meget stram økonomisk styring indeholdende:
- Fortsat ihærdig indsats på de områder, der udgiftsmæssigt er udfordret
- Generel økonomiske tilbageholdenhed, således at det alene er absolut uomgængelige udgifter, der afholdes i 2018
- Anlægsudgifter revurderes og udskydes med henblik på at alene uomgængelige og absolut nødvendige udgifter afholdes i 2018. Hertil bør ejendomssalget intensiveres for at styrke likviditeten.
- På baggrund af koncernrapporten pr. 30. juni 2018 forelægger direktionen udviklingen for Økonomiudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Taget til efterretning.
Punkt 5 Takstoversigt 2019 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt 2019 – Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Sagsfremstilling
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale for 2019 har administrationen udarbejdet forslag til takstoversigt for 2019 på Børne- og Ungeudvalgets område, til behandling i udvalget forinden 1. behandlingen af budget 2019 i Byrådet den 18. september.
Forslag til takster for 2019 er udarbejdet på grundlag af teknisk budget, hvilket betyder, at der kan forekomme takstændringer som følge af ændringer i budgettet frem til budgetvedtagelsen.
På Børne- og Ungeudvalgets område består taksterne af forældrebetaling og forældrebetalingsandelen udgør:
25% på dagpleje, vuggestue og børnehave.
100% på frokostordninger
20% på klubber
91,7% på SFO
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne ændres såfremt der er budgetmæssige ændringer på områderne inden budgetvedtagelsen.
Lovgrundlag
Lov og kommunernes styrelse
Punkt 6 Etablering af 0-2-års pladser i det private dagtilbud Tved Børnehus
+Beslutningstema
Tved Børnehus søger om ændring fra privat dagtilbud med 3-5 årspladser til privat dagtilbud med 0-5-års pladser med virkning fra 1. oktober 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Tved Børnehus ansøgning om ændring til privat dagtilbud for 0-6 årige godkendes med virkning fra 1. oktober 2018 til 12 0-2 års-pladser og 47 3-5 års-pladser.
- At Tved Børnehus vedtægter godkendes.
Sagsfremstilling
Tved
Børnehave – Solstrålen blev godkendt som privat dagtilbud med 3-5-års pladser
pr. 1. juli 2011 på adressen Hellet 3, 5700 Svendborg. Dagtilbuddet har nu
ændret navn til Tved Børnehus i forbindelse med at de ønsker at udvide
dagtilbuddet med 0-2-års pladser.
Tved Børnehus har fremsendt ansøgning om ændring fra privat leverandør af
dagtilbud med 3-5 årspladser til privat leverandør af dagtilbud med 0-5-års
pladser med virkning fra 1. oktober 2018 med en normering på 12 0-2 års pladser
og 47 3-5-års pladser.
Tved Børnehus har pr. 1. august 2018 indskrevet 40 3-5-årige.
Med ansøgningen er fremsendt nye vedtægter, byggetilladelse, ekstra
garantistillelse, og nye pædagogiske læreplaner. Vedtægter og ansøgning er
vedhæftet som bilag.
Når ibrugtagningstilladelse fra Byg, Plan og Erhverv foreligger, foretages der
ibrugtagningstilsyn af Sekretariat og Dagtilbud, hvor der ud over de fysiske
forhold også vil blive gennemgået den pædagogiske læreplan.
Tved Børnehus har indsendt byggetilladelse, vedtægter og pædagogiske læreplaner
samt driftsgaranti på kr. 329.796 svarende til tre måneders driftstilskud for
12 0-2-års pladser og opfylder således de godkendelseskriterier for private
dagtilbud som er godkendt i Børne- og Unge Udvalget d. 9. juni 2015, hvorfor
dagtilbuddet ifølge dagtilbudsloven skal godkendes til udvidelsen med 12
0-2-års pladser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilskud til private dagtilbud er sammensat af
Driftstilskud
Bygningstilskud
Administrationstilskud.
Driftstilskuddet svarer til gennemsnittet af det budgetterede
nettodriftstilskud pr. barn i aldersgruppen eksklusiv udgifter til
ressourcepædagoger. Tilskuddet svarer således til kommunens udgift for de
0-5-års pladser i kommunalt tilbud eksklusiv udgifter til bygninger og
administration.
Etableringen af 12 0-2-års pladser pr. 1. oktober 2018 medfører i 2018
ufinansierede udgifter til bygningstilskud og administrationstilskud på hhv.
22.000 kr. og 7.600 kr., dvs. samlet 29.600 kr. Finansieringen i 2018 sker
inden for udvalgets rammer via demografipuljen.
Fra 2019 og frem medfører etableringen af det private dagtilbud merudgifter til bygningstilskud og administrationstilskud på hhv. 88.000 kr. og 30.000 kr. i alt 118.000 kr. årligt som finansieres indenfor udvalgets ramme på dagtilbudsområdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 19 stk. 1 og 5 samt § 20.
Punkt 7 Etablering af 0-2 års pladser samt heldagslegestue i Østerdalen Hesselager Børnehus
+Beslutningstema
Indstilling
Direktionen indstiller, at;
- der etableres seks 0-2 års pladser samt heldagslegestue i Østerdalen Hesselager Børnehus
- driftsbesparelse på Garantimodellen på 374.000 kr. anvendes til at nedsætte rammereduktionen på dagtilbud på 1.041.000 kr. jf. Delaftale om budget 2019
Sagsfremstilling
På møder i Udvalget for Børn og Unge - senest den 14. august 2017 – blev etablering af 0-2 års pladser i blandt andet Østerdalen Hesselager Børnehus drøftet. Det skete i forbindelse med drøftelse af garantimodellen samt etablering af 0-2 års pladser og heldagslegestue i Østerdalen. Imidlertid blev der ikke etableret 0-2 års pladser i Østerdalen Hesselager Børnehus.
Østerdalen Hesselager Børnehus modtager tildeling fra garantimodellen. I 2019 forventes det at Østerdalen Hesselager Børnehus skal modtage tildeling fra garantimodellen svarende til syv garantipladser det vil sige 374.000 kr. i 2018-priser.
De seks 0-2 års pladser og heldagslegestue forventes at kunne holdes indenfor den kapacitet, der er til rådighed i Østerdalen Hesselager Børnehus. Da børnetalsprognosen pr. 1. august 2018 viser, at der også i de kommende år forventes ledig 3-5 års pladser, medens der forventes mangel på 0-2 års pladser i Stokkebækskolens distrikt.
Østerdalen Hesselager Børnehus er bygningsmæssigt godkendt til både 0-2 års pladser og 3-5 års pladser. En tilpasning af kapaciteten kan derfor afhjælpe både den forventede mangel på 0-2 års pladser samt gøre børnehuset mere bæredygtigt, således at forventede udgifter til garantipladser mindskes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsudgift til etablering af seks 0-2 års pladser og heldagslegestue forventes at udgøre 613.000 kr., hvoraf de 460.000 kr. omhandler etablering af liggehal samt ombygning til heldagslegestue mm. og 153.000 kr. udgør inventar mm.
Ovenstående foreslås finansieret indenfor anlægsrammen til Sikkerhedsmæssige tiltag, for 2018.
Efter nedskrivelse af rammereduktionen på 1.041.000 kr. med driftsbesparelsen på Garantimodellen på 374.000 kr. udgør resterende rammebesparelse 667.000 kr.
Budgettet i Garantimodellen reduceres med 7 pladser hvorefter der resterer 12,5 pladser.
Punkt 8 Tilpasning af kapacitet på dagtilbudsområdet i forlængelse af børnetalsprognose
+Beslutningstema
Orientering om tilpasning af kapacitet i Skårup Skoles distrikt og Svendborg by i forlængelse af børnetalsprognose.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering om tilpasning af kapacitet i Skårup Skoles distrikt og Svendborg by tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Skårup Skoles distrikt
Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2018 – 2022, godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 16. maj 2018, skal der aktuelt foretages tilpasning af 0-2 års pladser i Skårup Skoles distrikt, idet der er ledige 0-2 års pladser.
Antallet af 0-2 års pladser i Skårup Skoles distrikt er tilpasset ved, at antallet af 0-2 års pladser i Østerdalen Skårup Børnehus er nedjusteret fra 20 til 15, og en dagplejer påbegynder pædagogisk assistentuddannelse.
Svendborg by
Den seneste Børnetalsprognose pr. 1. august 2018, forelagt for Børne- og Ungeudvalget den 15. august 2018, forventer generelt flere 0-2-årige end børnetalsprognosen pr. 1. april 2018. Dette skyldes flere fødsler i maj, juni og juli 2018.
Samlet for Svendborg Kommune forventes der 15 flere 0-2-årige i 2019 og 32 flere 0-2-årige i 2020. En stor del af de flere 0-2-årige er bosiddende i Svendborg by. I Svendborg by forventes der 12 flere 0-2-årige i 2019 og 20 flere 0-2-årige i 2020. Hermed udfordres pladsgarantien i Svendborg by allerede fra 2019.
Administrationen har modtaget ansøgning fra det private dagtilbud Tved Børnehave – Solstrålen om etablering af 12 0-2 års pladser fra 1. oktober 2018 (se øvrigt dagsordenspunkt).
Etablering af 12 0-2 års pladser i det private dagtilbud Tved Børnehave – Solstrålen betyder, at antallet af 0-2 års pladser i Svendborg by øges. Administrationen visiterer ikke børn til private dagtilbud, hvorved de flere 0-2 års pladser ikke indgår i visiteringen af 0-2-årige i Svendborg by.
Det forventes dog, at 0-2 års pladserne i det private dagtilbud Tved Børnehave – Solstrålen bliver anvendt, hvorfor efterspørgslen efter 0-2 års pladser i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg by må forventes at falde.
Som ovenfor nævnt forventes der 12 flere 0-2 årige i Svendborg by i 2019. Ved etablering af 12 0-2 års pladser i det private dagtilbud Tved Børnehave – Solstrålen forventer administrationen, at pladsgarantien kan opfyldes i 2019.
Der forventes 20 flere 0-2-årige i Svendborg by i 2020. Ved etablering af 12 0-2 års pladser i det private dagtilbud Tved Børnehave – Solstrålen forventer administrationen, at pladsgarantien ikke kan opfyldes i 2020. Administrationen afventer Børnetalsprognose og kapacitet 2019 – 2023, som forelægges Børne- og Ungeudvalget i maj 2019.
Punkt 9 Godkendelse af Rammeaftale for 2019-2020
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udkast til rammeaftale 2019-2020 godkendes.
Sagsfremstilling
De syddanske Kommuner har ansvaret for koordinering af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i Syddanmark. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes en rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet.
Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det sociale område. Rammeaftalen består af en fælles udviklingsstrategi og en styringsaftale.
Udviklingsstrategien omhandler den faglige udvikling på det sociale område, herunder overordnede indsatser med særlig fokus. Styringsaftalen indeholder aftaler og tiltag for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som styringsaftalen omfatter, samt fastlægger rammerne for samarbejdet ved køb og salg af kommunale og regionale pladser.
Rammeaftalen har hidtil været 1 årig, men vil gældende fra 2019 være 2 årig.
KKR Syddanmark har den 19. juni 2018 godkendt nærværende udkast til rammeaftale for 2019-2020, som forelægges til endelig godkendelse hos kommuner og Region.
Rammeaftalen for 2019-2020 har fokus på følgende indsatser for den faglige udvikling:
- Øget fokus på effekt. Vi skal sikre, at de metoder vi anvender virker
- Fokus på hvordan kommunerne kan understøtte, at borgerne er en aktiv del af samfundet
- Øget fokus på koordinerende socialpsykiatriske indsatser og sektorovergange
- Styring af udgifterne. De samlede udgifter på det specialiserede socialområde skal falder, minimum fastholdes i forhold til året forinden
- Tendenser og behov
- Opfølgning på belægningen på tilbud på det specialiserede socialområde i Syddanmark
- Belægnings- og driftsmøder med Region Syddanmark
- Sikring af effektiv drift
- Lands- og Landsdækkende tilbud og sikrede afdelinger
De styringsmæssige aftaler fremgår primært af rammeaftalens bilag. Bilagene indeholder overordnet aftaler om:
· Tilbud omfattet af styringsaftalen
· Oprettelse og lukning af tilbud
· Ændring af takster og kapacitet
· Prisstruktur
· Afregningsregler og betalingsaftaler
· Enkeltmandsprojekter og særforanstaltninger
· Takstberegning
· Notat om sociale tilbud, der har behov for særlig opmærksomhed
Udkast til rammeaftale for 2019-2020 har været i høring i Handicaprådet og Rådet for udsatte borgere. Høringssvarene vedlægges som bilag.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde (Bekendtgørelse nr. 1631 af 16/12/2016).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-09-2018
Punkt 10 Godkendelse af pejlemærker og proces for arbejdet med en uddannelsespolitik for Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Godkendelse af oplæg til pejlemærker og proces til en Uddannelsespolitik for Svendborg Kommune.
Indstilling
Sagsfremstilling
Uddannelsesrådet har i efteråret 2017 anbefalet at der udarbejdes en Uddannelsespolitik, for Svendborg Kommune. Anbefalingen er at det laves i et samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og uddannelsesinstitutionerne inden for uddannelsesområdet.
Administrationen har arbejdet på at konkretisere anbefalingen, og har i den forbindelse etableret en projektorganisation bestående af en styregruppe, arbejdsgruppe og en følgegruppe. Styregruppen og arbejdsgruppen er bredt sammensat af repræsentanter fra Svendborg Kommunes uddannelses-, beskæftigelses- og erhvervsområde, mens følgegruppen er bredt sammensat af personer fra Svendborg Kommune, fra erhvervslivet og fra uddannelsesområdet.
Der foreligger nu et udkast til pejlemærker og proces for en uddannelsespolitik. Udkastet er blevet behandlet, drøftet og anbefalet af følgegruppen. Pejlemærker og proces er skitseret i nedenstående. Der er til sagsfremstillingen vedhæftede uddybende bilag.
Pejlemærker for Svendborg Kommunes uddannelsespolitik
Svendborg skal være fremtidens uddannelsesby, hvor et tæt samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner er med til at skabe udsyn, understøtte og uddanne vores kommende generationer til en fremtid, der efterspørger både faglært arbejdskraft, selvforsørgende individer og kreativt iværksætteri.
Konkret er det formålet at uddannelsespolitikken skal danne et forpligtende fundament som med afsæt i Svendborgs fælles lokale uddannelsesmiljø og de fælles lokale værdier styrker Svendborg som Sydfyns uddannelsescentrum.
Uddannelsespolitikken skal mellem parter fra kommune-, erhvervs- og uddannelsesliv danne afsæt for konkrete forpligtende handlinger, for et fælles ansvar og for en fælles retning inden for uddannelsesområdet, sådan at uddannelse kan blive en motor for fælles vækst på tværs af områderne.
Uddannelsespolitikken vil blive rammesat af 3 tydelige og retningsgivende pejlemærker, som vil fungere som uddannelsespolitikkens visionspunkter, som politikken vil stræbe efter at indfri. Hvert pejlemærke vil blive konkretiseret i et handlingsspor, som vil danne baggrund for uddannelsespolitikkens konkrete handlingsstrategier. Det er oplægget at uddannelsespolitikken skal skabe:
- Uddannelse til vækst
- Uddannelse i bevægelse
- Uddannelse for livet
Eksempler på hvad de overstående pejlemærker eksempelvis kunne adressere er vedlagt som bilag.
Tids- og procesplan
I arbejdet med uddannelsespolitikken vil der være en væsentlig ekstern involvering. Den eksterne involvering er overordnet kendetegnet ved nedsættelsen af en bredt funderet følgegruppe, af en ”ungefølgegruppe” og af afholdelsen af et event for uddannelsespolitikken.
Følgegruppen er sammensat på tværs af Svendborg Kommune, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og en ung fra ”ungefølgegruppen”. Ungefølgegruppen er sammensat af unge studerende fra Svendborgs uddannelsesinstitutioner.
Følgegruppen vil få en gennemgående rolle i arbejdet med uddannelsespolitikken. Følgegruppen inviteres til at være aktive deltagere på opstartseventen, ligesom følgegruppen i løbet af efteråret vil blive indbudt til at kvalificere udkast til uddannelsespolitikken.
Ungefølgegruppen vil ligeledes få en gennemgående rolle. Ungefølgegruppen mødes inden hvert følgegruppemøde, sådan at den ungerepræsentant der også sidder i følgegruppen kan virke som et kontinuerligt link og talerør mellem de to følgegrupper.
Event for uddannelsespolitikken er rammesat til 30. oktober 2018. Det centrale omdrejningspunkt for event for uddannelsespolitikken vil være at få interessenternes sparring på og bud ind i, hvordan at de enkelte pejlemærkers handlingsspor i uddannelsespolitikken vil kunne udformes.
Det er intentionen at uddannelsespolitikken vil forelægge klar til byrådsbehandling i april 2019.
Punkt 11 Orientering om frokostordninger i dagtilbud
+Beslutningstema
Orientering om frokostordninger i kommunale og selvejende dagtilbud.
Indstilling
Det indstilles,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Generelt om frokostordninger
Børne- og Ungeudvalget afholdt dialogmøde med forældrebestyrelserne i kommunale og selvejende dagtilbud d. 12. april 2018. På mødet blev der givet en orientering om frokostordning i dagtilbud. Opmærksomhedspunkter fra mødet vedrørte især økonomi og takster. Denne orientering skal bl.a. ses i forlængelse heraf.
Siden 2010 skal alle børn i dagtilbud iht. dagtilbudsloven have tilbudt et sundt frokostmåltid. Formålet er, at alle børn får et sundt måltid midt på dagen, som skal medvirke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til børnenes generelle velvære og udvikling. Frokostmåltidet omfatter alle børn i børnehuset, medmindre der foreligger lægeerklæring om særlig allergi el.lign.
Frokostmåltidet skal leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger samt til Mad- og måltidspolitikken i Svendborg Kommune. Derudover har Byrådet i februar 2018 besluttet, at alle kommunale køkkener skal certificeres til det økologiske spisemærket Bronzemærket. Bronzemærket betyder at 30-60% af råvarerne skal være økologiske. Eventuelle merudgifter skal holdes indenfor budgettet ved at tilpasse brugen af råvarer. Børne- og Ungeudvalget har d. 15.8.2018 i forlængelse heraf besluttet, at frokostordninger i kommunale og selvejende dagtilbud skal være omfattet af bronzemærket inden udgangen af 2019. I øjeblikket er Sundet Børnely certificeret til det økologiske bronzemærke.
Mulighed for fravalg
Frokostmåltidet kan fravælges kollektivt af forældrene i et børnehus. Frokostmåltidet er fravalgt hvis et flertal af forældrene stemmer nej tak. Hvis halvdelen eller flere stemmer ja eller ikke deltager i afstemningen skal der etableres en frokostordning i børnehuset. Et fravælg gælder for to år af gangen. Der er i lovgivningen også mulighed for at fastsætte en 1-årig valgperiode. Ved en 1-årig periode vil mulighederne for at indgå favorable aftaler med leverandører dog være mindre.
I øjeblikket er der i Svendborg Kommune frokostordninger i syv kommunale og selvejende børnehuse, heraf fire med egenproduktion. Børnehuse med anretterkøkken indgår selv aftale med leverandører om levering af et delvist tilberedt måltid. I øjeblikket anvender alle den samme leverandør. Næste gang der skal være afstemning om frokostordning er i efteråret 2018 efter den endelige vedtagelse af Budget 2019. Afstemningerne er hemmelige og arrangeres lokalt i børnehusene i perioden fra 10. oktober til 30. november. Et eventuelt fravalg af frokostordning gælder for 2019 og 2020.
Forældrene eller grupper af forældre har jf. dagtilbudsloven mulighed for selv at arrangere andre typer mad- og frugtordninger i stedet for frokostordningen eller som supplement, typisk formiddag og eftermiddag.
Finansiering og takst for frokostordningen
Frokostmåltidet er jf. dagtilbudsloven fuldt finansieret af forældrene. Det betyder, at der opkræves en særskilt takst for frokostordningen i de huse, der er omfattet.
Taksten omfatter hele bruttodriftudgiften til løn og råvarer til frokostmåltidet (den almindelige forældretakst for dagtilbud omfatter 25% af bruttodriftudgifterne). Ejendomsudgifter, herunder husleje, vedligeholdelse, inventar, køkkenmaskiner m.v. samt evt. udgifter til personaleadministration af køkkenpersonale afholdes af kommunen og indgår ikke i taksten.
Taksten opkræves i 11 måneder om året, idet juli er betalingsfri. Taksten må ikke anvendes til andre udgifter eller andre måltider i børnehuset end frokostmåltidet.
I Svendborg Kommune udgør taksten for frokostmåltidet i 2018 586 kr. I Budget 2019 lægges der op til at videreføre taksten på samme niveau. Korrigeret for pris- og lønudvikling svarer det til 593 kr. i 2019. Taksten behandles som led i selvstændigt dagsordenspunkt om takstoversigt for Budget 2019.
Taksten for frokostmåltidet er ens for alle børnehuse. Administrationen har været i dialog med KL med henblik på at afklare de lovgivningsmæssige muligheder for at differentiere taksten. KL oplyser efter dialog med Børne- og Socialministeriet, at det vurderes, at der i princippet er mulighed for at fastsætte forskellige takster for forskellige børnehuse. Det er fortsat kommunalbestyrelsen, der skal fastsætte taksten eller taksterne. KL har dog ikke kendskab til kommuner, hvor der anvendes differentierede takster.
KL og Børne- og Socialministeriet oplyser samtidig, at det ikke er afklaret hvad differentierede takster ville betyde i forhold til reglerne om søskenderabat og friplads. Samlet set foreligger der således aktuelt ikke et grundlag for at kunne udmønte eventuelle differentierede takster i praksis. Administrationen vil i en dialog med forældrebestyrelserne afdække eventuelle ønsker om at arbejde videre med mulighederne for differentierede takster i næste periode, hvis en afklaring af regelgrundlaget viser sig at åbne mulighed for det.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune afholder udgifter til fripladstilskud og søskenderabat i forbindelse med frokostordningen. Udgiftens omfang er afhængig af, hvor mange forældre/børnehuse, der fravælger frokostordningen. Derudover afholder Svendborg Kommune udgiften til etablering af frokostordning og løbende udskiftning af inventar, køkkenmaskiner m.m.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Taget til efterretning.
Punkt 12 Plan mod parallelsamfund - anlægsbehov på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Beslutning om afsætning af rammebeløb til etablering af kapacitet i dagtilbud uden for det udsatte boligområde Skovparken/Byparken. Behovet for ekstra kapacitet opstår som følge af regeringens plan om bekæmpelse af parallelsamfund.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller til budgetforhandlingerne for 2019, at der afsættes en anlægsramme på 7,9 mio. kr. (inkl. bortfald af salgsindtægt på 2,5 mio. kr.) svarende til udgiften for etape 1 i forslag 1.
Sagsfremstilling
Baggrund
Den 28. maj 2018 indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund.
Aftalen indeholder flere initiativer, som berører dagtilbud og skoler. Aftalens hviler på et bredt flertal i Folketinget og forventes at blive fremsat som lovforslag i oktober 2018.
Børne- og Ungeudvalget blev på møder den 20. juni og 15. august 2018 orienteret om ”Aftale om bekæmpelse af parallelsamfund”.
Aftalens overordnede mål er at mindske antallet af udsatte boligområder samt bidrage til at børn fra udsatte boligområder i højere grad udvikler deres sprog og generelle læringsparathed samt stifter bekendtskab med danske traditioner, normer og værdier.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har (senest i maj 2018) defineret at Svendborg Kommune har ét udsat boligområde, som dækker Byparken/Skovparken i Svendborg by. I området er der to selvejende dagtilbud. Det er Fyrtårnet Børnegården Byparken samt Fyrtårnet Byparken Vuggestue.
Konsekvenser i Svendborg kommune
Aftalens initiativer om bedre fordeling af børn i dagtilbud har konsekvenser for Svendborg Kommune og betyder bl.a.:
1. Max. 30 børn fra et udsat boligområde i et børnehus
Andelen af børn fra udsatte boligområder må højest udgøre 30 pct. i hvert børnehus. Det er uanset om børnehuset ligger indenfor eller udenfor det udsatte boligområde.
I Svendborg Kommune er der tre børnehuse der ligger højere end 30% børn fra det udsatte boligområde. Det drejer sig om:
- Fyrtårnet Byparkens Vuggestue 33%
- Fyrtårnet Børnegården Byparken 37%
- Børnebyøster Paraplyen 61 %
Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken er selvejende og er beliggende i boligområdet. Børnebyøster Paraplyen er kommunalt og ligger udenfor boligområdet, men modtager mange børn fra det område.
Procentfordelingen forventes at kunne bringes ned under 30% via ændringer i visitationskriterierne.
2. Skal tilbydes to pladser
Hvis kommunerne ønsker at tilbyde børn uden for udsatte boligområder en plads i et børnehus i et udsat boligområde, skal der samtidig tilbydes en plads i et børnehus uden for et udsat boligområde.
Denne regel omfatter således de to selvejende dagtilbud, der er beliggende i det udsatte boligområde. De selvejende dagtilbud indgår i kommunens pladsgaranti og visitering af pladserne sker via den centrale pladsanvisning.
Det er vurderingen, at det obligatoriske tilbud om en anden plads udenfor det udsatte boligområde vil betyde, at langt hovedparten af forældrene vil vælge den anden plads. Antallet af børn i de to børnehuse i området vil således falde markant, og grundlaget for en økonomisk og fagligt bæredygtigt drift vil falde bort.
For at kunne tilbyde en plads nr. to forudsætter det endvidere, at der er tilstrækkelig kapacitet til rådighed. Ifølge Børnetalsprognosen pr. 1. august 2018 forventes der i forvejen mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2019 og et faldende antal ledige 3-5 års pladser i Svendborg by frem mod 2022.
Begge ændringer gælder for både kommunale og selvejende dagtilbud og forventes at træde i kraft 1. januar 2020. Pladser i dagtilbud pr. 1. januar 2020 visiteres i september 2019.
Samlet set er der derfor behov for at etablere en kapacitet til at håndtere forpligtelsen til at tilbyde en plads udenfor det udsatte boligområde. For at kunne nå at etablere pladserne inden loven træder i kraft er der således behov for allerede på nuværende tidspunkt at afsætte en anlægsramme. 0-2 års pladser skal kunne tages i brug fra den 1. januar 2020 og 3-5 års pladser fra 2021.
I lovforslaget fremgår en dispensationsadgang i forhold til at fravige princippet med tilbud om to pladser. Rammerne for dispensationsadgangen er endnu ikke fastsat. Da de nødvendige pladser skal være etableret ved udgangen af 2019 vurderes det, at der er behov for at afsætte en anlægsramme som led i Budget 2019. Administrationen vil følge lovarbejdet og løbende fremlægge muligheder for at tilpasse anlægsprojektet, hvis der åbner sig konkrete muligheder for dispensation.
Kapacitetsbehov og anlægsramme
Kapaciteten i børnehusene beliggende i det udsatte boligområde er:
- Byparken Vuggestue: 30 0-2 års pladser.
- Børnegården Byparken: 14 0-2 års pladser og 70 3-5 års pladser.
Ved tilpasning af de fysiske rammer på dagtilbudsområdet gælder en række principper, som blev godkendt af Børne- og Ungeudvalget 6.juni 2012 og Økonomiudvalget 19. juni 2012.
Principperne vedrører placering, faglig og økonomisk bæredygtighed, sammensætning af antal 0-2 års pladser og 3-5 års pladser, større børnehuse, fordeling af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse og kvadratmeter pr. 0-2 årige samt 3-5 årige.
Administrationen og Center for Ejendomme og Teknisk service (CETS) er p.t. i samarbejde med de to berørte selvejende dagtilbud i gang med at afdække forskellige muligheder, hvor der foreløbigt er lavet beregninger på forslag 1 og 2:
- Forslag 1 – Etablering af kommunalt børnehus til 0-2 års og 3-5 års pladser på Hjortøvænge 40
- Forslag 2 – Etablering af ét selvejende børnehus med 0-2 års og 3-5 års pladser på Hjortøvænge 40
Herudover arbejdes der med at belyse yderligere muligheder, bl.a. etablering af to selvejende dagtilbud med 0-2 års og 3-5 års pladser på hhv. Hjortøvænge 40 og Ørbækvej 51 og 53 samt muligheden for at de to selvejende dagtilbud finder egne faciliteter og løsninger.
Det foreslås derfor, at der i Budget 2019 afsættes en anlægsramme på 7,9 mio. (inkl. bortfald af salgsindtægt på 2,5 mio. kr.) svarende til en realisering af etape 1 i forslag 1. Anlægsrammen skal muliggøre, at der kan besluttes et konkret forslag for etablering af de nødvendige pladser inden 1. januar 2020.
Børne- og Ungeudvalget vil få forelagt et uddybet beslutningsgrundlag for valg af forslag på et kommende møde med henblik på at udvalget indstiller et konkret anlægsprojekt indenfor den afsatte ramme. Det forventes at sagen kan behandles på udvalgets møde den 7. november 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det har indenfor den givne tidsramme kun været muligt at beregne økonomi vedrørende forslag 1 og 2. Yderligere oplysninger vedr. økonomien kan ses i anlægsudvidelsestemaet som er vedlagt.
Der søges på den baggrund en anlægsramme på baggrund af beregningerne for forslag 1, idet det forudsættes at anlægsudgiften ved en realisering af en første etape af et evt. andet forslag vil skulle holdes indenfor denne ramme.
Forslag 1 - Etablering af et kommunalt børnehus på Hjortøvænge 40 med 0-2 årspladser
Etape 1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Anlæg | 7,9 mio. kr. | 0 | 0 | 0 |
I anlægsudgiften indgår bortfald af salgsindtægt for Hjortøhus på anslået 2,5 mio. kr.
I Etape 1 er der ikke taget stilling til finansiering af udgifter til bygningsdrift fra 2020, når huset er i drift. Der vil skulle tages stilling til en finansiering heraf ifm. Budget 2020.
Ved etablering af en evt. etape 2 anslås anlægsudgifterne samlet set at udgøre 16,9 mio. kr. fordelt over 2019-2022. Herudover kommer afledte driftsudgifter.
Det er forudsat, at anlægsudgiften til en første etape af et evt. andet forslag vil at kunne realiseres indenfor anlægsbudgettet for forslag 1.
I lovforslaget fremgår det, at der afsættes en statslig låne- og ansøgningspulje til formålet, som kommunerne kan søge til kapacitetstilpasning. Puljen udgør 200 mio. kr. og er fordelt over 2019 og 2020. Rammerne for låne- og ansøgningspuljen er p.t. ikke fastsat. Svendborg kommune vil på baggrund af en vurdering af de nærmere kriterier ansøge puljen
Hvis en kommune ikke overholder pladsgarantien skal kommunens tilskud til en dagtilbudsplads hæves til mindst 78 pct. for alle børn i dagtilbud indtil pladsgarantien igen opfyldes. I Svendborg Kommune udgør tilskud til en dagtilbudsplads 75 pct. Såfremt Svendborg Kommune ikke overholder pladsgarantien vil det betyde en nedsættelse af forældrebetalingen fra 25 pct. til 22 pct. i den periode hvor pladsgarantien ikke opfyldes. Dette svarer til 0,6 mio. kr. pr. måned eller 6,6 mio. kr. årligt.
Punkt 13 Dispensation fra det maksimale klasseelevtal på Nymarkskolen i skoleåret 2018/19
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation fra det maksimale klasseelevtal på Nymarkskolen i skoleåret 2018/19 i sportsklassen på 9. årgang til elev nr. 27.
Sagsfremstilling
Nymarkskolen ansøger om dispensation til sportsklassen på 9. årgang.
Ved de nylige afholdte optagelsessamtaler til en ledig plads var 2 ud af de 4 ansøgere lige og særdeles velkvalificerede. Det vidner om en høj motivation at ansøge om et skift til sportsklassen så sent i skoleforløbet. Nymarkskolen vil derfor gerne optage begge de kvalificerede elever. Det betyder at klassen vil få 27 elever. Lærerteamet har været med i udvælgelsesprocessen, og er helt indforstået med den ekstra elev.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Dispensation har ingen økonomiske konsekvenser for kommunens økonomi, da tildelingen til skolerne primært er baseret på en elevtildeling.
Punkt 14 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Orientering om specialområdet
- Orientering om Forårs-SFO
- Orientering om arbejdet med Skriv og Læs appen
- Udleveret invitation til politisk møde i Region Syddanmark
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018
Taget til efterretning.