Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant er indkaldt Mikael Hansen (A). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Flemming Madsen (A) redegjorde for hans opfattelse af inhabilitet i punkt 7. Byrådet besluttede inhabilitet.
Punkt 2 Årsregnskab og beretning 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af udkast til Svendborg Kommunes Årsregnskab og beretning 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Udkast til Årsregnskab og beretning 2019 for Svendborg Kommune godkendes.
Sagsfremstilling
Der forelægges udkast til "Årsregnskab og beretning 2019" for Svendborg Kommune.
Beretningen indeholder en overordnet regnskabsaflæggelse med fokus på kommunens samlede økonomi og som bilag på sagen ligger:
- Fagudvalgsberetninger 2019
- Anlægsregnskab 2019
- Regnskabsoversigter 2019
- Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2019
Regnskabet udviser et samlet driftsoverskud på 141,3 mio. kr. imod vedtaget budget på 114,0 mio. kr. og et korrigeret budget på 97,5 mio. kr.
Der har været afholdt anlægsudgifter for netto 83,5 mio. kr., imod vedtaget budget på 118,6 mio. kr. og et korrigeret budget på 123,6 mio. kr.
Kommunens samlede likvide ultimo beholdning er steget med godt 21,9 mio. kr., fra en negativ beholdning ultimo 2018 på -35,2 mio. kr., til en negativ beholdning ultimo 2019 på -13,3 mio. kr.
Likviditeten var i gennemsnit 155,3 mio. kr. i 2019, opgjort efter Social- og Indenrigsministeriets beregningsmodel for gennemsnitsbeholdning.
Som led i regnskabsaflæggelsen er overførsler af restbevillinger fra 2019 til 2020 blevet behandlet på Økonomiudvalgsmødet i marts og videresendt til Byrådets godkendelse.
BDO - Kommunens revision har gennemgået årsregnskabet for 2019 i hovedtræk og oplyser i en forhåndstilkendegivelse, at revisionen vil underskrive "Årsberetning og regnskab 2019".
Udkast til Årsregnskab og beretning 2019 fremlægges efter godkendelse, sammen med bilagene: Fagudvalgsberetninger 2019, Anlægsregnskab 2019, Regnskabsoversigter 2019 og Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2019, på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den økonomiske konsekvens for regnskabsaflæggelsen indgik i dagsordenspunkt for overførsler til 2020.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse, og Social- og Indenrigsministeriets budget- og regnskabssystem.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 3 Byggeprogram for om- og tilbygning på Vestermarkskolen samt udvidelse af projektet
+Beslutningstema
Godkendelse af udvidelse af projektet og byggeprogram samt bevilling og frigivelse af tillægsbevilling til renovering af madkundskabslokale
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller til Teknik og Erhvervsudvalgets godkendelse, at projektet udvides med renovering af madkundskabslokale
- At et udvidede byggeprogram inkl. madkundskabslokalet principgodkendes
- At Børne- og Ungeudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- Indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr., og at udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget godkendelse:
- Byggeprogrammet, herunder udvidelsen med faglokale
Direktionen indstiller endvidere til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- der bevilliges og frigives en anlægstillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr.
- udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 4. marts 2020 idéoplægget for om- og tilbygning af Vestermarkskolen i forbindelse med at dagtilbud flytter ind på skolen.
Projektgruppen har nu udarbejdet et byggeprogram, se bilag 1 - Byggeprogram_Vestermarkskolen. I den forbindelse foreslår projektgruppen, at madkundskabslokalet på skolen renoveres samtidig med den øvrige om- og tilbygning.
Administrationen anbefaler, at projektgruppens forslag følges, da skolens madkundskabslokale er højt prioriteret i forhold til anvendelse af de afsatte midler til renovering af faglokaler i 2021.
Madkundskabslokalet er nedslidt, og blev ikke prioriteret af de tidligere puljer til renovering af faglokaler. Madkundskab ligger i direkte forlængelse af den del af bygningen, der skal renoveres og lokalet skal efterfølgende også anvendes af SFO med flere, som skal have deres dagligdag i området. Det vil derfor af hensyn til byggeprojektet og den fremtidige brug være hensigtsmæssigt at tænke de to projekter sammen.
Det samlede projekt omfatter
- En tilbygning og det nuværende SFO og 0. klasse indrettes til dagtilbud – børnehave og heldagslegestue.
- SFO, forårs-SFO og 0. klasse flyttes til nyindrettede lokaler, hvor mellemskoleeleverne er nu. 3-5 klasse flyttes til andre lokaler på skolen.
- Samtidig indrettes der til håndværk og design i parterreplan. Dette er en mindre renovering og indretning af lokalerne.
- Renovering af madkundskabslokale
Der er indgået aftale med rådgiver, og det forventes, at opgaven udbydes til håndværkere sommeren 2020, og at det samlede projekt står færdigt maj 2021, med mulighed for indvielse umiddelbart før Landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Teknik- og Erhvervsudvalget frigav den 5. december 2019 den oprindelige anlægsramme på 9,773 mio. kr., til realiseringen af projektet.
En udvidelse af projektet med renovering af madkundskab fordrer en udvidelse af projektet med 1,00 mio. kr. Der søges på baggrund af dette en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., og at dette finansieres via en fremrykning af midler fra 2021 til 2020, fra projektet ”Faglokaler”.
Konkret betyder det, at det afsatte budget på 1,00 mio. kr. i 2021 til renovering af ”Faglokaler” fremrykkes fra 2021 til 2020 og tilgår projektet, så den samlede anlægsramme udvides fra 9,773 mio. kr. til 10,773 mio. kr.
”Faglokale” projektet er flerårigt, og der er afsat en årlig ramme på 1,00 mio. kr. Ved valg af denne finansiering er budgettet til ”Faglokaler” prioriteret i 2021.
De 10,773 mio. kr. fordeler sig på to projekter:
Vestermarkskole-projektet 8,973 mio. kr. (Se bilag 2 - Økonomi)
Heldagsskole-projektet 1,800 mio. kr.
Udgifterne til eksterne rådgiver blev godkendt den 6. juni 2019 af Teknik- og Erhvervsudvalget.
Lovgrundlag
Bygningsreglement 2018
AB18
ABR18
Kasse- og Regnskabsregulativet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 4 Finansiering af arkæologiske undersøgelser i Tankefuld Område D2
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme til arkæologiske undersøgelser i Tankefuld Delområde D2.
Indstilling
Direktion indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet
- At der bevilges og frigives en samlet anlægsramme kr. 1.346.314 inkl. moms til finansiering af udgifter til arkæologiske undersøgelser på et areal på 14.500 m² i Tankefuld Delområde D2.
- At administrationen bemyndiges til at indgå kontrakt med Slot-og Kulturstyrelsen jf. det fremsendte maksimumbudget på arkæologiske undersøgelser.
Sagsfremstilling
Salget af Tankefuld Delområde D2 blev besluttet på Byrådsmødet den 17. september 2019. I den forbindelse skulle der foretages en arkæologisk forundersøgelse af arealet på ca. 4,3 ha.
Svendborg Museum undersøgte området i efteråret 2019. Der blev i denne forundersøgelse fundet væsentlige fortidsminder i form af stolpehuller, affaldsgruber, kogegruber og enkelte kulturlag på ca. 14.500 m2 af det samlede område på 43.000 m2.
På baggrund af resultatet af forundersøgelserne har Svendborg Museum nu fremsendt et budget over omkostninger til arkæologiske undersøgelser på et areal på 14.500 m2 til Slots-og Kulturstyrelsen. Styrelsen har godkendt det fremsendte budget og videresendt dette til Svendborg Kommune.
Det fremgår af den betingede aftale med investoren om salg af Delområde D2 i Tankefuld, at det er en betingelse for handlens gennemførelse, at jorden skal kunne frigives for arkæologi.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det fremsendte budget fra Slots- og Kulturstyrelsen lyder på kr. 1.346.314 inkl. moms. Slots- og Kulturstyrelsen gør opmærksom på, at der er tale om et maksimumbudget og at udgifterne kan blive mindre end budgetteret afhængig af undersøgelsens resultater.
Der søges en bevilling til og frigivelse af en samlet anlægsramme på 1.346.314 kr. incl. moms. I 2020.
Ovenstående anlægsramme finansieres af rådighedsbeløb afsat i forbindelse med overførsler fra 2019.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Liste Ø ønskede indstillingen til afstemning.
For stemte 8 medlemmer: liste A, C, V og Løsgænger Jens Munk.
Liste Ø undlod at stemme.
Indstillingen blev herefter godkendt og anbefalet til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Liste Ø ønskede indstilllingen til afstemning.
For stemte 8 (A, V, C, og O)
Imod: 0
Undlod: 1 (Ø)
Indstillingen dermed godkendt til byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Liste Ø ønskede indstilllingen til afstemning.
For stemte 26 (A, V, C, B, F, O og Jens Munk)
Imod: 0
Undlod:3 (Ø)
Indstillingen dermed godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 5 Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af tillægsbevilling og udvidelse af den samlede anlægsramme til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Kultur- og Fritidsudvalget og i Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet
- At der gives en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr i 2020, til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, så den samlede anlægsramme for projektet udgør 4, mio. kr.
- At ovenstående tillægsbevilling på 1,5 mio. kr. finansieres af den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget.
- At den samlede anlægsramme på 4,0 mio. kr. bevilges og frigives i 2020.
Sagsfremstilling
Den 27. juni 2017 godkendte Byrådet, at der kunne etableres en ny idrætshal ved Dronningemaen, at den eksisterende badmintonhal rives ned og at området reetableres med parkeringspladser.
På det pågældende tidspunkt vurderedes det, at projektet med nedrivning og reetablering ville fordre en udgift på 2,5 mio. kr. Det har dog efterfølgende vist sig, at den forventede udgift vil være på ca. 4,0 mio. kr., hvilket betyder en merudgift på 1,5 mio. kr.
I den samlede udgiftsramme på 4,0 mio. kr. er der ikke medtaget udgifter til eventuel oprensning af forurening under den eksisterende hal og på området generelt. Det er ikke usandsynligt, at der findes slagger. Det endelige omfang og prisen for en eventuel oprensning kan først afklares, når hallen ikke længere anvendes. Har en eventuel oprensning et økonomisk omfang, der går ud den samlede anlægsramme vil sagen igen skulle rejes for Byrådet.
Administrationen har i samarbejde med Haludvalget undersøgt årsagerne til differencen på 1,5 mio. kr. Havde disse udgifter været kendt på beregningstidspunktet ville de have udgjort 1,6 mio. kr.
Merudgiften på ca. 1,5 mio. kr. kan henvises til omkostninger, der ikke var medtaget i det oprindelige overslag samt til en generel prisudvikling, da det oprindelige overslag er fra 2017. Det forventede merforbrug kan overordnet henføres til følgende poster:
Regnvandsbassin | 0,273 mio. kr. |
Vandbremse | 0,094 mio. kr. |
Etablering af oileudskiller mm. (Anslået) | 0,230 mio. kr. |
Kloak udfordring mm. (Anslået) | 0,060 mio. kr. |
Belysning på P-plads (Anslået) | 0,240 mio. kr. |
Støttemur og rækværk (Delvis anslået) | 0,252 mio. kr. |
Trappe i terræn og fliser omkring hal | 0,215 mio. kr. |
15 m² ekstra fliser | 0,007 mio. kr. |
Prisregulering fra 2017 – 2020 | 0,250 mio. kr. |
Samlet | 1,621 mio. kr. |
Administrationen vurderer, at merforbruget/tillægsbevillingen på 1,5 mio. kr. kan finansieres af den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget i 2020. Anbefalingen og nærværende dagsordenspunkt har været forelagt Haludvalget på deres møde den 12. marts 2020. Haludvalgets kommentarer kan ses af bilag 1 – Haludvalgets kommentarer til finansiering af nedrivning af badmintonhal og reetablering af området.
Der er i den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget reserveret 5,0 mio. kr., til realisering af projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, i budgettet for 2020. Der vil herefter fortsat restere 1,0 mio. kr. af den oprindelige reservation til Haludvalgets disponering.
Da det ikke er muligt at pege på andre finansieringsmuligheder i 2020, vil en alternativ mulighed være, at tillægsbevillingen finansieres fra den generelle del puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme ved at fremrykke 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2020. Det vil betyde, at der vil være det mindre til at vedligeholde den samlede bygningsmasse for, i 2021. Konsekvensen vil være, at der er vedligeholdelsesopgaver på eksempelvis skoler, dagtilbud, plejecentre mm, der ikke kan gennemføres.
Rådgiver for det samlede projekt forventer, at projektet er færdigt til årsskiftet 2020/2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte den 27. juni 2017 en samlet anlægsramme på 2,5 mio. kr. til projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området” samt, at dette blev finansieret via den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, som prioriteres af Haludvalget.
Det endelige projekt fordrer dog en samlet anlægsramme på 4,0 mio. kr., hvorfor der søges en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr., for at kunne realisere projektet.
I den del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme der prioriteres af Haludvalget, er der i 2020 prioriteret midler til netop dette. Det er derfor muligt jf. indstillingen, at bevillige og frigive tillægsbevillingen/den samlede anlægsramme for projektet.
Den alternative finansiering af tillægsbevillingen kan ske via den generelle del af puljen for vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme, ved en fremrykning af 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2020. Konkret betyder dette at den samlede anlægsramme i 2021, til vedligeholdelse af Kommunale Ejendomme reduceres med 1,5 mio. kr. og at de 1,5 mio. kr. tilgå projektet ”Nedrivning af badmintonhal og reetablering af området”, som en tillægsbevilling i 2020. Vælges dette alternativ vil man også skulle godkende at bevillige og frigive tillægsbevillingen/den samlede anlægsramme for projektet.
Beslutning i Haludvalget den 12-03-2020
Haludvalget tager orienteringen til efterretning, men ønsker at udtrykke utilfredshed med forløbet omkring finansiering af nedrivningsopgaven.
Haludvalget behandlede sagen omkring nedrivning af Svendborg Badmintonhal på et møde den 16. maj 2017, og anbefalede scenarie 1, som efterfølgende også blev godkendt i Byrådet.
Beslutningen blev truffet ud fra de beskrevne forudsætninger, hvor udgiften til nedrivning af Badmintonhallen var sat til en anslået pris på 2,5 mio. kr.
Det er for Haludvalget utilfredsstillende, at den endelige pris afviger så markant, og dermed belaster Haludvalget finansiering med 1,5 mio. kr. mere end forudsat, og at dette først kommer til Haludvalgets kendskab efter kontrakten for entreprisen er indgået.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 30-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 6 SIMAC - Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme til nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelig vedtagelse i Byrådet:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme på 0,829 mio. kr. i 2020, til nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15
- At ovenstående anlægsbevilling finansieres delvist via:
- 0,242 mio. kr. fra projektet ”Køb af Nordre Kajgade 9a mm.” og
- 0,587 mio. kr. via de forventede salgsindtægter, forbundet med SIMAC projektet
Sagsfremstilling
Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15 (se illustrationen nedenfor) sker som led, i forbindelse med realiseringen af SIMAC projektet. De to bygninger fjernes til jord.
Udgifter forbundet med forhold under jord vil blive forelagt Byrådet i forbindelse med forelæggelse af købskontrakt.
Rydningen af området sker under hensyn til SIMAC projektet samt aktiviteter og højsæson på og nær Nordre Kaj.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Nedrivning/fjernelse af bygningerne beliggende Nordre Kajgade 9A og 15 vil fordre en forventet udgift på 0,829 mio. kr.
I den forbindelse søges der en bevilling og frigivelse af en samlet anlægsramme på 0,829 mio. kr. i 2020.
Ovenstående anlægsramme søges, jævnføre indstillingen, delvist finansieret via projektet ” Køb af Nordre Kajgade 9a mm.” på 0,242 mio. kr., som er sat af til netop dette, og de resterende 0,587 mio. kr. via de forventede salgsindtægter forbundet med SIMAC projektet.
Konkret betyder dette, at de 0,242 mio. kr. tilgår den nye anlægsbevilling og at projektet ”Køb af Nordre Kajgade 9a mm. ” lukkes ned. Finansieringen af de resterende 0,587 mio. kr. vil ske ved indarbejdelsen af en salgsindtægt, som udlignes i forbindelse med salg af grund i SIMAC projektet.
Lovgrundlag
Byggeloven, Bygningsreglementet (BR18), Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, Arbejdstilsynets vejledning om Sikkerhed ved nedbrydning og Brancheundervisningsnotat om nedrivning, Håndtering af byggeaffald (Svendborg Kommunes regulativ for erhvervsaffald).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 7 Overfladevand og offentlige parkeringspladser på Skovsbovænge
+Beslutningstema
Beslutning om medfinansiering af anlæg til håndtering af overfladevand fra Skovsbovænge ifbm. ny udstykning samt anlæg af nye parkeringspladser ved Poulinelund.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse og Byrådets endelige vedtagelse:
- At der indgås økonomisk aftale med bygherren for udstykningen på Skovsbovænge om etableringen af fælles anlæg til håndtering af overfladevand fra den offentlige del af vejen på Skovsbovænge.
- At der bevilges og frigives 90.000 kr. til anlæg af nye parkeringspladser ved Poulinelund.
- At der bevilges og frigives 247.500 kr. til et anlægsprojekt til sikring af, at den offentlige del af Skovsbovænge kan afvandes.
- At ovenstående anlægsramme i 2020 finansieres af overførte anlægsmidler fra projektet – forlængelse af Johannes Jørgensens Vej.
Sagsfremstilling
Sagen omkring overfladevand er tidligere behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 20. januar 2020 og på Økonomiudvalgets mødet 21. januar 2020, hvorfra sagen blev tilbagesendt til fornyet administrativ behandling.
Administrationen har genbehandlet sagen, og har samtidig set den i sammenhæng med etablering af nye parkeringspladser ved Poulinelund. Hidtil har parkeringen foregået på et privatejet areal, som nu udstykkes til parcelhuse, og der er derfor behov for parkeringspladser til de besøgende i skoven. Det er væsentligt at håndteringen af overfladevandet på den offentlige del af vejen håndteres inden udstykning, da der ellers efterfølgende vil skulle indgås aftaler med de nye ejere om etablering af afvanding og anlæggelse af parkeringsplads.
Der har ved administrationens genbehandling af sagen været nye forhandlinger med bygherren for udstykningen. Der er opnået en reduktion fra 50% til 25% på kommunens bidrag til tilslutningen og samtidig opnået en aftale om retten til anlæggelse af en parkeringsplads ved skoven, under forudsætning af politisk godkendelse.
Overfladevand:
Baggrunden for etablering af fælles anlæg til afvanding er at sikre afvandingen af den offentlige del af Skovsbovænge, idet vejvandet herfra løber i retning mod den nye udstykning og der er i dag ingen anlæg til afledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge.
Der er planlagt privat byggemodning til 10 parceller i området. Det ny område skal håndtere regnvandet på egen grund ved etablering af et regnvandsbassin, ifølge ”Forslag til Lokalplan 655 for et område til boligformål i Skovsbo”.
Bygherren ønsker at etablere et fælles regnvandsbassin. Svendborg Kommune har derfor været i dialog med bygherren om, at der kan udledes overfladevand fra den offentlige del af vejen på Skovsbovænget til dette regnvandsbassin beliggende på den private byggemodning.
I den nye aftale indgår at: (bilag 1 – bygherres accept af fordeling af udgifter):
- bygherren afholder 75 % af anlægsudgiften og kommunen afholder 25 % af anlægsudgiften til transportledning af overfladevand og regnvandsbassin.
- grundejerforeningen for lokalplanområdet forestår fremtidig drift og vedligeholdelse af fællesledning og regnvandsbassin.
- kommunen har ingen udgift fremover for retten til at benytte fælles transportledninger og regnvandsbassinet på den private byggemodning.
Da den offentlige vej hælder ned mod det nye byggemodningsområde er anlæg af et fælles anlæg til bortledning en nødvendighed. Overfladevandet fra vejen kan ikke ledes direkte til vandløb, da det først skal igennem et forsinkelsesbassin el lign.
Hvis det undlades at etablere et fællesanlæg nu, vil det private regnvandsbassin ikke kunne tilsluttes uden ekstra anlægsudgifter til nye regnvandsledninger og udvidelse af bassin forudsat, at grundejerforeningen i fremtiden vil være indstillet på dette.
Vejvandet vil samles for enden af den kommunale del af Skovsbovænge og samles i dag på privat fællesvej. Det er også muligt, at vejvandet fra den øvre del (der er offentlig vej) vil ledes på overfladen til den nye byggemodning. Det er ikke lovligt at lede overfladevand fra vej til andre private arealer på overfladen.
Når den nye byggemodning er etableret, vil det ikke længere være muligt at lede vejvand fra den offentlige vej væk, idet vandet skal gennem et forsinkelsesbassin inden vandet må udledes til recipient. Da byggemodningen ligger nederst og der samtidig ikke må bygges tekniske anlæg i Fredskov, er der ikke andre muligheder end at lave aftale om etablering af bassin på privat jord.
Behov for anlæg og vedligeholdelse af parkeringsplads:
Hidtil har der været aftale med grundejeren på Skovsbovænge nr. 10, om, at gæster til Poulinelund kan parkere på et privat areal, det bliver nu udstykkes til parcelhusbebyggelse.
Ifølge lokalplanen for boligområdet kan der etableres en mindre parkeringsplads for 6 biler øst for vejadgangen til Poulinelund.
Administrationen anbefaler, at kommunen etablerer og vedligeholder parkeringspladsen, da der ikke er anden parkeringsmulighed tæt på skoven. P-pladsen tinglyses efter aftale med bygherre på det private areal inden udstykningen.
Vedligeholdelse af privat fællesvej:
Den private fællesvej ned til kommunens skovparcel er sammenfaldende med en offentlig sti. Vedligeholdelsespligten af den private fællesvej ned til kommunens skovparcel skal fordeles mellem brugerne af vejen efter deres brug. Kommunen fortsætter med at vedligeholde den del af vejbrugen som er grundet adgangen til skovparcellen; herunder også den eventuelle p-plads. Kommunen arbejder på en partsdeling af vedligeholdelsen igennem en skriftlig aftale med bygherren. Denne aftale kan efterfølgende tinglyses.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Overslag:
Fælles anlægsudgifter til bortledning af overfladevand: 550.000 kr./ 4 137.500 kr.
Egne udgifter til bortledning af regnvand på den offentlige del af Skovsbovænge 110.000 kr.
Svendborg kommunes samlede udgifter til bortledning af overfladevand 247.500 kr.
Udgifterne er fordelt således, at Svendborg Kommune betaler 25 % af anlægsudgifterne til etableringen af fælles regnvandsbassin og tilhørende rørledning på det private område. Kommunen afholder hele udgiften til etableringen af afvandingssystemet til bortledning af overfladevand på den offentlige del af Skovsbovænge.
Parkeringsplads:
Parkeringspladsen anlægges i grus. Anlægsudgiften er beregnet til 90.000 kr. Vedligeholdelsen andrager ca. 2000 kr. årligt og kan afholdes på driftsbudgettet for skovdrift.
Den samlede udgift til både anlæg til bortledning af overfladevand og parkeringsplads bliver herefter 247.500 kr. + 90.000 kr. i alt 337.500 kr.
Den samlede udgift til både anlæg af bortledning af overfladevand og anlæg af parkeringsplads på 337.500 kr. søges finansieret af overførte midler fra anlægsprojektet forlængelse af Johannes Jørgensens Vej.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes spildevandsplan
Svendborg Kommuneplan – klimatilpasning
Lokalplan 655
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Flemming Madsen (A) forlod mødet under sagens behandling.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø).
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles. Flemming Madsen var inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Flemming Madsen (A) var inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Punkt 8 Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn
+Beslutningstema
Godkendelse af parkeringsstrategi og tilhørende hvidbog for Svendborg bymidte og havn
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med oversendelse til endelig godkendelse i Byrådet.
- At hvidbogen fra den offentlige høring om parkeringsstrategien for Svendborg bymidte og havn samt input fra temamøde 21. januar 2020 godkendes.
- At parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn godkendes.
Sagsfremstilling
I februar 2019 besluttede Byrådet at der skulle udarbejdes en ny parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn, som skulle tage højde for de fremtidige udviklingsprojekter og parkeringsproblematikker. Efter udarbejdelse af det først udkast til en ny parkeringsstrategi har der været afholdt temamøde med deltagelse af udvalgte interessenter d. 21. januar 2020, hvor der kom en række forslag til ændringer, jf. Bilag 1 (Bilag 1: Temamøde januar 2020). Herefter blev de relevante forslag indarbejdet i parkeringsstrategien, jf. Bilag 5 (Bilag 5: Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn - Hovedrapport_ver07.pdf) inden strategien blev sendt i offentlig høring jf. hvidbogen, jf. Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring) og Bilag 6 (Bilag 6: Bilag til Hvidbog fra offentlig høring).
Procesplan for færdiggørelse af parkeringsstrategi:
Efter den offentlige høring er parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og havn nu klar til Byrådets endelige godkendelse.
I forbindelse med den offentlige høring er der indkommet i alt 15 høringssvar fra interesseorganisationer og borgere. Et resumé af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som Bilag 2 (Bilag 2: Hvidbog fra offentlig høring) og Bilag 6 (Bilag 6: Bilag til Hvidbog fra offentlig høring), og alle høringssvarene kan læses i deres fulde længde i Bilag 3 (Bilag 3: Høringssvar i fuld længde) og Bilag 7 (Bilag 7: Bilag til høringssvar i fuld længde)
Høringssvar fra den forudgående høring:
Ud fra de 15 høringssvar fra den offentlig høring og input fra temamødet er der udarbejdet denne liste med en række ønsker til parkeringsstrategien.
Ønskerne fremgår i ikke prioriteret rækkefølge:
- Etablering af korttidsparkering ved Midtbyhallen
- Gratis korttidsparkering i midtbyen.
- Ensretning af Skolegade med skråparkeringer
- Parkeringspladser på Frederiksø forbeholdes dem, der har ærinde på Frederiksø
- Byens små gader må kun benyttes til parkering af beboerne i gaden
- Parkeringspladser til langtidsparkering evt. med shuttlebus
- Inddragelse af private parkeringspladser til dobbeltudnyttelse
- Bynær handicapparkering med indretning velegnet til store biler
- Udvidelse af P-huset i Hulgade med henblik på bynære p-pladser
Alle høringssvar og input fra temamødet er gennemgået i samarbejde mellem kommunens rådgiver og administrationen.
Høringssvarene har ikke medført direkte ændringer i selve strategien, idet de alle er meget konkrete. De medtages i stedet som input til handleplanen, der udarbejdes efter godkendelsen af parkeringsstrategien.
De konkrete tiltag, som kræver større investeringer, vil efterfølgende skulle indgå som anlægsprojekter i kommende budgettemaer, for at kunne realiseres.
Revideret plan for indsatser i forbindelse med parkeringsstrategien.
De næste skridt i forhold til realiseringen af en godkendt Parkeringsstrategi, vil være som følger:
- Parkeringsstrategien vedtages af Byrådet (maj 2020)
- Udarbejdelse af handleplan for p-pladser i Bymidten (med foreløbigt indhold beskrevet nedenfor)
- Revision af kommuneplan 2021 vedr. mobilitet og p-normer, herunder temadrøftelse i Byrådet i september 2020 (efteråret 2020 – maj 2021)
Etapeplan for indsatser:
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser kendes ikke på nuværende tidspunkt. Under forudsætning af politisk godkendelse af strategien, vil administrationen udarbejde forslag til budgettemaer for Budget 2021, hvori de konkrete anlægsprojekter kan indgå.
Formålet med parkeringsstrategien er, at Svendborg Kommune løbende tilpasser parkeringsudbuddet til byens og samfundets udvikling, således at borgerne og erhvervslivet har gode parkeringsforhold i midtbyen og omkring havnen.
Lovgrundlag
Vejloven og færdselsloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Liste V stillede følgende ændringsforslag:
”Venstre stiller ændringsforslag om at udsætte fremsendelse af Parkeringsstrategien, til endelig vedtagelse i Byrådet. Udsættelsen skal bruges til at undersøge, hvordan man dels kan bevare, dels kan reetablere, et væsentligt antal nærparkeringspladser i den indre bykerne. Nødvendigheden af en parkeringsstrategi anerkendes, men Venstre har en bekymring om, hvorvidt parkeringspladserne i Dronningmaen og på Stenpladsen vil være tilstrækkelige til at understøtte detailhandlen. Venstre vil også gerne give ældre og gangbesværede borgere bedre adgang til behandlere og servicefunktioner i midtbyen”.
For forslaget stemte 2 medlemmer: Liste V
Imod forslaget stemte 6 medlemmer: Liste A, C, Ø
Løsgænger Jens Munk undlod at stemme.
Forslaget var dermed nedstemt.
Herefter blev indstillingen sat til afstemning.
For indstillingen stemte 7 medlemmer: Liste A, C, Ø og Løsgænger Jens Munk.
2 medlemmer, Liste V undlod at stemme.
Indstillingen blev herefter godkendt og anbefalet til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Liste V genfremsatte ændringsforslaget fra Teknik- og Erhvervsudvalget og ønskede afstemning om dette.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 7 (A, C, O og Ø)
Man stemte herefter om flertalsindstillingen.
For stemte: 7 (A, C, O og Ø)
Imod stemte: 0
Undlod: 2 (V)
Indstillingen var herefter godkendt til byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Liste V genfremsatte ændringsforslaget fra Teknik- og Erhvervsudvalget og ønskede afstemning om dette.
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 21 (A, B, C, O, F og Ø)
Undlod: 1 (Jens Munk)
Man stemte herefter om flertalsindstillingen.
For stemte: 22 (A, B, C, O, F og Ø og Jens Munk.)
Imod stemte: 0
Undlod: 7 (V)
Indstillingen var herefter godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).
Punkt 9 OCR træningsbane ved Tåsingeskolen, afd. Sundhøj
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tåsinge Gymnastikforening for et areal beliggende ved Tåsingeskolen til etablering af en OCR træningsbane.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 15 årig råderetsaftale med Tåsinge Gymnastikforening for anlæggelse af OCR træningsbane
- At administrationen bemyndiges på Byrådets vegne til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Tåsinge Gymnastikforening, ønsker at anlægge en OCR træningsbane på et areal ved Tåsingeskolen afd. Sundhøj ved Centerafdelingen.
Arealet er beliggende på adressen Eskærvej 67, matrikelnr. 3k, Vindeby By, Bregninge.
OCR (Obstacle Course Racing) er træning i naturen. Træningen består af løb i terræn, hvor der er indlagt forhindringer undervejs. OCR træning og løb er populært over hele verden, og både træning og løb kan dyrkes af hele familien.
OCR træningsbanen skal bestå af militærlignende forhindringer, som skal forceres, under eller hen over. Forhindringerne skal være af varierende sværhedsgrad, og have elementer af styrke, balance og teknik. En OCR træningsbane vil kunne bruges af alle både børn og voksne.
Banen bliver i størrelse ca. 8 x 21 meter, og vil blive belagt med faldunderlag.
Banen vil være tilgængelig for både skolebørn, fritidsordningen og øvrige foreninger på Tåsinge, samt alle forbipasserende. OCR træningsbanen kan bruges til leg og fysisk aktivitet.
Tåsinge Gymnastikforening og ledelsen på Tåsingeskolen afd. Sundhøj har afholdt møde og der bakkes op om projektet om etablering af en OCR træningsbane.
Banen skal primært benyttes til træning af OCR-træning og teknik træning i forbindelse med OCR løb for klubbens medlemmer, men skolen, øvrige foreninger og borgere kan benytte banen til aktiviteter, da banen bliver frit tilgængelig.
Folkeoplysningsudvalget er orienteret om sagen på mødet den 24. marts, og Sport og Idræt i Svendborg på et kommende møde.
Det påhviler foreningen at indhente alle myndighedsgodkendelser til banen, samt sikre sig at banen er sikkerhedscertificeret efter gældende regler.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tåsinge Gymnastikforening er bygherre på projektet og vil via fondsmidler og egne midler finansiere den samlede anlægssum.
Foreningen skal selv indhente fornødne tilladelser til opførelse af banen.
De fremtidige udgifter til drift og vedligeholdelse af anlægget afholdes af Tåsinge Gymnastikforening.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 30-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 02-04-2020
Godkendt og anbefales til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Stedfortræder: Jesper Kiel (Ø)
Afbud: Palle Fischer (C). Stedfortræder: Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-03-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Mikael Hansen (A).