Senior- Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsordenen
+Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Godkendt
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 2 Pejlemærker for kloge kvadratmeter
+Beslutningstema
En mere optimal anvendelse af kommunens bygninger kan frigøre midler og nedbringe vores klimaaftryk. Udvalget skal tage stilling til administrationens forslag til et sæt af pejlemærker for ejerskab, anvendelse og drift af kommunens bygninger.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Teknik- og Miljøudvalget at anbefale overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen:
- At godkende forslag til Svendborg Kommunes pejlemærker for kloge kvadratmeter
Sagsfremstilling
Kommunen skal stille de bedst mulige faciliteter til rådighed for brugere, borgere og erhvervsliv, ved at understøtte deres behov indenfor de givne rammer, under hensyntagen til den afledte anlægs- og driftsøkonomi. Værdien af kommunens ejendomskapital skal samtidig sikres.
En mere optimal anvendelse af kommunens bygninger kan frigøre midler og nedbringe vores klimaaftryk.
Administrationen foreslår, at ejerskab, anvendelse og drift af kommunens bygninger fremover tager afsæt i følgende pejlemærker:
Pejlemærker for kloge kvadratmeter
Vi vil spare på kvadratmeter i stedet for hoveder og hænder og samtidig nedbringe vores klimaaftryk.
Belægningen i vores bygninger øges. Vores bygninger skal anvendes multifunktionelt. Brugere af vores bygninger vil, i langt højere grad end i dag, dele faciliteter med andre. Ejendomme med lav belægning skal enten tilføres aktiviteter eller sælges/nedrives.
Vi ejer/lejer/giver tilskud til:
• Bygninger som vi anvender til kerneopgaven.
• Bygninger af strategisk formål (byudvikling, kulturbevarelse, nødvendig kapacitetsudvidelse, etc.) Ved nybygning eller nyanskaffelse afsættes der penge til drift, vedligehold og eventuel ombygning til fremtidig anvendelse.
Bygninger der ikke opfylder disse formål skal sælges. Kan salg ikke opnås, skal bygningerne nedrives. Ved salg går et evt. salgsprovenu til kassen og muliggør investering i og ombygning af eksisterende bygninger.
Vi anvender vores bygninger, så:
• Vi reducerer vores energiforbrug i bygningsmassen.
• Vi reducerer CO2 udledning fra bygningsmassen.
• Vi reducerer det samlede antal m2, som kommunen anvender, da dette vil medvirke til, at den afsatte drifts- og anlægsøkonomi vil række længere og fastholde bygningskapital.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Pejlemærkerne skal understøtte besparelser på bygningsdrift, en bedre bygningskapital og højere likviditet.
CO2-Konsekvensvurdering
Pejlemærkerne skal mindske klimaaftrykket fra kommunens bygninger.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-08-2023
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Godkendt med en tilføjelse om, at der skal tages hensyn til kommunens sammenhængskraft.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 15-08-2023
Indstillingen anbefales med bemærkning om, at det skal ske under hensyntagen til kommunens sammenhængskraft og medarbejdernes arbejdsmiljø og at passus ”i stedet for hoveder og hænder” udgår af pejlemærket ”Vi vil spare på kvadratmeter, i stedet for hoveder og hænder og samtidig nedbringe vores klimaaftryk.”
Punkt 3 Kloge kvadratmeter
+Beslutningstema
En mere optimal anvendelse af kommunens bygninger kan frigøre midler, der kan nedbringe kommunens reduktionskrav på andre velfærdsområder. Udvalget skal tage stilling til administrationens forslag til et koncernmål for besparelser på bygningsdrift og en proces for udarbejdelse af en udmøntningsplan.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget og Teknik- og Miljøudvalget at anbefale overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen:
- At godkende koncernmål for besparelse på bygningsdrift på 5 mio. kr.
- At godkende økonomimodel for realisering af besparelse
- At der etableres en politisk styregruppe, der skal udarbejde en plan for udmøntning af besparelsen i budget 2025
- At godkende forslag til kommissorium for den politiske styregruppe
- At forslaget oversendes til budgetforhandlingerne
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes økonomi er presset og der skal findes store besparelser på både service- og anlægsbudgettet. Samtidig skal Svendborg Kommune spare på energiforbruget og reducere CO2-udledningen for at leve op til målsætningerne i Svendborg Kommunes Klimahandleplan.
Med en mere optimal anvendelse af de bygninger og arealer, der danner rammen om de kommunale opgaver, kan kommunen spare både penge, energi og CO2 udledning.
Koncernmål
Administrationen foreslår, at der opstilles et mål om at 5 mio. kr. ud af den samlede kommunale spareramme skal findes på bygningsdrift. På tværs af kommunens forskellige områder, skal der således findes besparelser på bygningsdrift for 5 mio. kr., der kan stå i stedet for besparelser på andre former for service. Svendborg Kommunes pejlemærker for kloge kvadratmeter (jf. anden sag på dagsordenen) danner grundlag for udmøntning af besparelsen.
Koncernmålet om at finde 5 mio. kr. på bygningsdrift er således ikke en udvidelse af reduktionskravet. Det er derimod et redskab til at finde besparelser på kvadratmeter i stedet for hoveder og hænder.
Økonomimodel
Administrationen foreslår en økonomimodel, der bygger på en solidarisk tankegang, hvor målsætninger, besparelseskrav og potentialefordelinger udarbejdes med udgangspunkt i et koncernmæssigt perspektiv.
Besparelseskravet på 5 mio. kr. fordeles forlods efter samme nøgle som de igangværende besparelser (60-100 mio. kr.), selv om potentialet på de forskellige områder er forskelligt. Det betyder at der reelt fjernes 5 mio. kr. af besparelseskravet på anden service (100 mio. kr.). Alle områder kan således medregne en bygningsbesparelse på 5 procent af deres oprindelige besparelseskrav til Budget 2027.
Den opnåede besparelse opgøres på koncernniveau og alt efter om den lander over/under 5 mio. kr. efterreguleres der ift. områderne. Det betyder, at hvis koncernen ikke når kravet på de 5 mio. kr. på bygningsbesparelser, skal den resterende besparelse findes på anden service. Lander besparelser over de 5 mio. kr. bliver der mulighed for at fritage områderne for flere servicebesparelser, svarende til differencen. I begge tilfælde opgøres det ift. den oprindelige fordelingsnøgle (60-100 mio. kr.).
Politisk styregruppe
Administrationen foreslår, at der etableres en politisk styregruppe, der har til opgave at fremlægge en plan for udmøntningen af de 5 mio. kr. på bygningsdrift, som indgår i den politiske aftale om budget 25. Rammerne for styregruppens arbejde fremgår af vedlagte forslag til kommissorium for styregruppen (Bilag 1. Forslag til kommissorium for politisk styregruppe for kloge kvadratmeter)
Endelig foreslår administrationen, at forslaget om koncernmål og -økonomimodel samt politisk proces for kloge kvadratmeter oversendes til de politiske forhandlinger om budget 2024 med henblik på at kunne indgå i en aftale herom.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Arbejdet skal munde ud i forslag, der flytter budgetreduktioner fra service/velfærd til bygningsanvendelse og samtidig forbedrer kommunens likviditet.
CO2-Konsekvensvurdering
Arbejdet skal munde ud i forslag, der begrænser den samlede CO2 udledning fra kommunale bygninger.
Lovgrundlag
Kommunestyrelsesloven
Styrelsesvedtægten for Svendborg Kommune
Svendborg Kommunes Klimahandleplan
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-08-2023
Indstillingen blev godkendt med den bemærkning, at styregruppen skal sende planen for udmøntning af besparelsen i budget 2025 til udtalelse i fagudvalgene forinden endelig godkendelse.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Indstillingerne godkendes.
Lars Erik Hornemann (V) tager forbehold ift. sammensætningen af den politiske styregruppe.
Kommissoriet rettes til under afsnittet om Sammensætning, idet 3. punkt ’Hanne Klit, formand for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget (repræsenterer bygningsanvendelse indenfor det frivillige sociale foreningsområde)’ erstattes af ’ ’Hanne Klit, formand for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget (repræsenterer bygningsanvendelse indenfor området Senior, Social og Sundhed)’.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 15-08-2023
Indstillingen anbefales med bemærkning om, at alle partier skal sikres mulighed for repræsentation i styregruppen herunder, at styregruppen skal fremsende forslag til fagudvalgenes bemærkninger inden endelig godkendelse”.
Punkt 4 Budget 2024 - Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til budget 2024.
Indstilling
Direktionen indstiller til Senior-, Social- og Sundhedsudvalget,
- At udvalget drøfter vedlagte besparelsesforslag og sender dem i høring frem til 30. august
- At udvalget fremsender demografitemaer og udfordringstemaer til budgetdrøftelserne.
Sagsfremstilling
Besparelser:
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget er på de seneste møder blevet orienteret om administrationens arbejde med spareforslag til budget 2024.
Besparelsesforslagene er nu udarbejdet og er vedlagt dagsordenen. Der er udarbejdet spareforslag for 31,0 mio. kr. i 2024 stigende til 40,6 mio. kr. i 2027, fordelt således på politikområder:
I mio. kr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Ældre | 18,0 | 20,8 | 23,6 | 23,7 |
Social | 10,3 | 11,9 | 13,5 | 13,5 |
Sundhed | 2,7 | 3,1 | 3,5 | 3,5 |
I alt | 31,0 | 35,8 | 40,6 | 40,6 |
Jf. budgetproceduren skal de endelige spareforslag sendes i høring senest på fagudvalgenes møder i august. Høringsperioden starter umiddelbart dagen efter udvalgsmødet og slutter for Senior-, Social- og Sundhedsudvalgets område den 30. august, hvorefter høringssvarene eftersendes til behandling på udvalgsmødet den 5. september 2023.
På udvalgets møde i september vælges de besparelsesforslag, som ønskes anvendt til dækning af de negative puljer på udvalgets område, der er overført fra 2022 til 2024-2026. Resterende forslag fremsendes til budgetforhandlingerne sammen med de indkomne høringssvar.
Demografi og udfordringer:
Beskrivelser af demografi og udfordringer til budget 2024 skal jf. budgetproceduren fremsendes til budgetdrøftelserne senest på fagudvalgenes augustmøder. Beskrivelserne var vedlagt dagsordenen til udvalgets møde den 13. juni 2023 og er også vedlagt dagens dagsorden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser fremgår af de enkelte spareforslag.
Udvalgets spareforslag skal udgøre 31,0 mio. kr. i 2024 stigende til 40,6 mio. kr. i 2027.
Spareforslagene skal dække udvalgets bidrag til kommunens sparekatalog, hvortil kommer besparelse som følge af udvalgets negative puljer overført fra 2022:
I mio. kr. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kommunens sparekatalog | 25,5 | 30,3 | 35,6 | 40,6 |
Neg.puljer SSSU | 5,5 | 5,5 | 5,0 | 0 |
Spareforslag i alt | 31,0 | 35,8 | 40,6 | 40,6 |
CO2-Konsekvensvurdering
Eventuelle konsekvenser ift CO2 vil fremgå af de enkelte spareforslag.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Drøftet forslag sendes i høring. Demografi og udfordringer fremsendes til budgetdrøftelser.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø
Punkt 5 Anvendelse af Kvægtorvet
+Beslutningstema
I forbindelse med ibrugtagningen af Svendborg Maritime Erhvervscenter (SME) fraflyttes Kvægtorvet.
Der er flere scenarier for en fremtidig anvendelse af Kvægtorvet, hvorfor der skal træffes beslutning om, hvilket scenarie der skal arbejdes videre med.
Indstilling
Direktionen indstiller til Senior, - Social- og Sundhedsudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- A) At placere Frivillighuset på Kvægtorvet, og
- 1) At Svendborg Kommune fortsat varetager driften af bygningen, eller
- 2) At Frivillighuset selv varetager driften af bygningen
Eller
- B) At placere Frivillighuset i Skovparken
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales, at godkende et af følgende scenarier
- A) Opsigelse af Kvægtorvet
Eller
- B) Fastholde lejemålet til Frivillighus, og
- 1) At godkende at Svendborg Kommune fortsat varetager driften af bygningen, eller
- 2) At godkende at Frivillighuset selv varetager driften af bygningen
Eller
- C) Fastholde lejemålet til flytning af Miljø- og Teknik, Svendborgvej 135
- At godkende, at Frivillighuset samtidig tilbydes lejemålet i Skovparken
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har lejet Kvægtorvet af ES Ejendomme, og kontrakten er uopsigelig fra lejers side indtil udgangen af februar 2026 og uopsigelig fra udlejers side indtil udgangen af februar 2036. Lejemålet udgør ca. 1.000 m2.
Idet ejendommen fraflyttes i forbindelse med ibrugtagningen af SME, er der udarbejdet forskellige scenarier for den fremtidige anvendelse af lejemålet, se bilag 1 (Bilag 1. Notat om fremtidig anvendelse af Kvægtorvet).
Sagen er opbygget således, at den belyses ud fra følgende parametre:
- De konkrete behov,
- Fordele og ulemper,
- Økonomi (beskrives under økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser)
Ad A – Opsigelse af Kvægtorvet
Svendborg Kommune er som lejere af ejendommen bundet til lejemålet indtil udgangen februar 2026. Rent juridisk betyder det, at udlejer kan nægte lejer at opsige lejemålet. Dog kan der være en mulighed for at indgå i en dialog med udlejer om opsigelse af lejemålet før tid. Med det scenarie vil der følge en dialog og forhandling med udlejer, som kan kræve en række vilkår af lejer som kompensation for at bryde kontrakten. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre de vilkår, som udlejer vil kræve som kompensation, men det forventes at udgøre en vis økonomisk konsekvens.
Fordelen ved dette scenarie er, at kommunen reducerer i antal kvadratmeter, energiforbrug og CO2.
Ulemperne ved dette scenarie er eksempelvis, at der kan være bygninger af ringere kvalitet, som kan erstattes med Kvægtorvet, samt at det vil have økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Hvis lejemålet opsiges, vil Svendborg Kommune fremadrettet ikke have forpligtelser overfor udlejer, når lejemålet overdrages til udlejer.
Ad B – Fastholde lejemålet til Frivillighus
Det lejemål, som Frivillighuset på nuværende tidspunkt er placeret i, er blevet opsagt. Frivillighuset skal således flyttes til en ny placering i kommunen. Det er et muligt scenarie, at Svendborg Kommune fastholder lejemålet og fremlejer det til Frivillighus. Lejemålet udgør ca. 1.000 m2. Frivillighuset råder i dag over 600 m2. De resterende ca. 400 m2 forudsættes i dette scenarie udlejet til andre frivillige organisationer.
Hvis Svendborg Kommune fastholder lejemålet og fremlejer det til Frivillighus, er det normalvis kommunen som forestår driften af lejemålet, herunder rengøring. Frivillighuset har et ønske om, selv at forestå rengøringen af lejemålet. I tilfælde af, at Frivillighuset selv varetager denne opgave, vil det have personalemæssige konsekvenser for teknisk service området. Herudover skal det bemærkes, at selvom Frivillighuset selv varetager rengøringen, vil kommunen overfor udlejer være ansvarlig for niveauet af rengøring.
I henhold til lejekontrakten kan Svendborg Kommune fremleje Kvægtorvet til anden side. Udlejer har overfor administrationen tilkendegivet, at de gerne indgår i en dialog med kommunen om anden anvendelse af lejemålet end det nuværende, men at det vil være et krav fra udlejers side, at en kommende lejer ikke er til gene for de omkringliggende erhverv og ejerlejligheder, og at de indhegnede parkeringsarealer respekteres. Dette er i forvejen gældende betingelser i lejekontrakten. Herudover har udlejer tilkendegivet, at såfremt en fremlejetager selv ønsker at varetage rengøringen af lejemålet, vil det kræve et stort depositum til sikkerhed.
Fordelen ved dette scenarie er, at Frivillighuset får den centrale og synlige placering i byen, som de har ønsket.
Ulempen er, at Svendborg Kommune skal afholde tomgangsleje og administrere lejekontrakter, herunder fremleje til øvrige frivilligt sociale foreninger.
Det skal bemærkes, at det ligeledes er muligt at placere det kommende Frivillighus i Skovparken, idet det nuværende dagtilbud til ukrainske børn pr. 1. august 2023 ikke anvendes fuldt ud til dagtilbud. Samtidig bliver nabobygningen ledig pr. 1. januar 2024. Det samlede lejemål, der bliver ledigt, udgør ca. 600 m2.
Fordelene ved at Frivillighuset placeres i Skovparken, at bygningsmassen opfylder det ønskede antal m2, pejlemærker for ”Kloge Kvadratmeter” efterleves og områdefornyelsesprojektet i Skovparken har givet udtryk for at funktioner som eksempelvis Frivillighuset vil understøtte projektet.
Ulemperne ved Skovparken, er, at placeringen er mindre synlig sammenlignet med Kvægtorvet.
Ad C – Fastholde lejemålet til flytning af Miljø- og Teknik, Svendborgvej 135
Det er et muligt scenarie at samle administrationen i Miljø- og Teknik på Frederiksø og Kvægtorvet, så ejendommen Svendborgvej 135 kan frasælges med henblik, på boligudvikling.
Ejendommen på Svendborgvej 135 lider under et større vedligeholdelsesefterslæb, hvilket bl.a. kommer til udtryk med et utæt tag, som har en omkostning på 3,3 mio. kr. at reparere. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at anvende en større del af 1. salen i bygningen, grundet tagets tilstand.
Fordelene ved dette scenarie er, at direktørområdet bliver samlet i samme område af byen, hvilket vil skabe større sammenhængskraft og bedre synergier i hverdagen, samt styrke det tværfaglige samarbejde. Direktørområdet vil endvidere skulle fungere på færre kvadratmeter end i dag, hvilket bidrager til at efterleve pejlemærker for ”Kloge Kvadratmeter”. Endelig forventes det, at klimabelastningen reduceret grundet mindre medarbejdertransport og reduceret energiforbrug.
Ulemperne er, at der er færre parkeringspladser til brug for medarbejderne i tilknytning til Kvægtorvet, og at der skal sikres anden aktivitet på Svendborgvej 135.
Lokalrådet Forum 5762 har tilkendegivet, at de er positivt indstillet overfor et udviklingsprojekt af ejendommen, så den kan anvendes til boligformål. Se bilag 2 (Bilag 2. Tilkendegivelse fra Forum 5762). Herudover har der været dialoger med almene boligselskaber, som er positivt indstillet overfor boligudvikling af ejendommen.
Lejemålet Kvægtorvet udgør færre m2 end ejendommen på Svendborgvej 135, hvilket betyder, at der skal ske en optimering af direktørområdets arealanvendelse. Eksempelvis skal Kvægtorvet indrettes med en lavere skrivebordsratio, og den enkelte medarbejder vil ikke kunne disponere over sit eget personlige kontorbord, men vil skulle deles om pladsen med kollegerne, når der arbejdes fra Kvægtorvet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med ibrugtagelsen af Svendborg Maritime Erhvervscenter (SME) fraflyttes Fremtidsfabrikken II på Kvægtorvet.
Dette efterlader et årligt ikke-realiserbart indtægtsbudget på 1,127 mio. kr.
Nedenstående tabel viser det samlet økonomisk oversigt over de forskellige scenarier
Drift | A – Opsigelse af Kvægtorvet | B1 – Fastholde lejemålet til Frivillighus - Svendborg Kommune fortsat varetager driften af bygningen | B2 – Fastholde lejemålet til Frivillighus - Frivillighuset varetager selv driften af bygningen | C – Fastholde lejemålet til flytning af Miljø- og Teknik, Svendborgvej 135 |
Ikke-realiserbart indtægtsbudget | -1.127.000 | -1.127.000 | -1.127.000 | -1.127.000 |
Driftsbesparelser | 1.213.763 | 0 | 0 | 854.000 |
Lejeindtægt | 0. | 952.158 | 802.258 | 0 |
Mellemregning | 86.763 | -174.842 | -324.742 | -273.000 |
Finansiering af husleje |
| -952.158 | -802.258 |
|
Tilskud fra Svendborg Kommune |
| 528.000 | 528.000 |
|
- Heraf disponeret til almendrift |
| -17.000 | -85.000 |
|
Fremleje estimeret |
| 200.000 | 200.000 |
|
Frivilligcenter og Selvhjælp Svendborg medfinansiering i 4 år |
| 125.000 | 125.000 |
|
Manglende husleje finansiering |
| -116.158 | -34.258 |
|
Årlig deludfordring | 86.763 | -291.000 | -359.000 | -273.000 |
Efter salg af Svendborgvej 135 |
|
|
| 250.000 |
Udfordring efter 4 år ved bortfald af støtte fra Frivilligcenter og Selvhjælp Svendborg |
| -125.000 | -125.000 |
|
Årlig udfordring ved fuld implementering | 86.763 | -416.000 | -484.000 | -23.000 |
Sparet rengøring og vedligehold på Teknik og Miljøudvalget område |
|
| 149.900 kr. |
|
Ad A - Opsigelse af Kvægtorvet
Ved en opsigelse af lejemålet Frederiksgade 6 og 12, vil der blive frigivet et samlet driftsbudget på 1,214 mio. kr. årligt.
Dette betyder en kassetilførsel på 0,087 mio. kr. årligt (1,214 mio. kr. – 1,127 mio. kr.)
Der skal efterfølgende rejses en særskilt sag til finansiering af kompensation mm. ved opsigelse af lejemålet før tid.
Ad B1 – Fastholde lejemålet til Frivillighus - Svendborg Kommune fortsat varetager driften af bygningen
Ved at fastholde lejemålet og fremleje det til Frivillighus, forventes det at kunne realisere en lejeindtægt på 0,952 mio. kr.
Dette betyder en årlig udfordring på 0,175 mio. kr. årligt (0,952 mio. kr. – 1,127 mio. kr.).
Hertil kommer at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for Frivillighuset at realisere den fulde husleje på 0,952 mio. kr., hvoraf der mangler 0,116 mio. kr. de første fire år og efterfølgende 0,241 mio. kr.
Dette samlede årlige årlig udfordring er derfor på 0,291 mio. kr. de første fire år og efterfølgende 0,416 mio. kr. Udfordringen skal finansieres indenfor de eksisterende driftsrammer for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.
Der skal efterfølgende rejses en særskilt sag til finansiering af evt. depositum mm. når omfanget kendes. Der er tidligere afsat en anlægsbevilling på 0,870 mio. kr. til evt. mindre tilpasninger.
Ad B2 – Fastholde lejemålet til Frivillighus - Frivillighuset varetager selv driften af bygningen
Ved at fastholde lejemålet og fremleje det til Frivillighus, forventes det at kunne realisere en lejeindtægt på 0,802 mio. kr.
Dette betyder en årlig udfordring på 0,325 mio. kr. årligt. (0,802 mio. kr. – 1,127 mio. kr.).
Hertil kommer at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for Frivillighuset at realisere den fulde husleje på 0,802 mio. kr., hvoraf der mangler 0,034 mio. kr. de første fire år og efterfølgende 0,159 mio. kr.
Dette samlede årlige årlig udfordring er derfor på 0,359 mio. kr. de første fire år og efterfølgende 0,416 mio. kr. Udfordringen skal finansieres indenfor de eksisterende driftsrammer for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.
Der skal efterfølgende rejses en særskilt sag til finansiering af evt. depositum mm. når omfanget kendes. Der er tidligere afsat en anlægsbevilling på 0,870 mio. kr. til evt. mindre tilpasninger.
Ad C – Fastholde lejemålet til flytning af Miljø- og Teknik, Svendborgvej 135
Ved at fastholde lejemålet og anvende dette til samling af direktørområdet for Miljø- og Teknik, forventes det at kunne realisere en driftsbesparelse samt en reduktion i kantinedriften, da denne ikke forventes videreført, på samlet 0,854 mio. kr.
Dette betyder en årlig udfordring på 0,273 mio. kr. årligt. (0,854 mio. kr. – 1,127 mio. kr.) som reduceres til 0,023 mio. kr. årligt når Svendborgvej 135 sælges, idet der frigives et tomgangsbudget på 0,250 mio. kr. Udfordringen skal finansieres indenfor de eksisterende driftsrammer for Teknik- og Miljøudvalget.
Der skal efterfølgende rejses en særskilt sag til finansiering af evt. anlægsinvesteringer så som indflytningsudgifter. Indflytningsudgifterne er på minimum 0,834 mio. kr., men afhænger af det endelige omfang. En flytning vil betyde at man ville kunne spare en potentiel udgift på 3,3 mio. kr. mio. kr. til tagrenovering
CO2-Konsekvensvurdering
Ad A: Opsigelse af Kvægtorvet
Ved en opsigelse af lejemålet, vil det have en positiv indflydelse på CO2-udledningen for kommunen som virksomhed, idet Kvægtorvets årlige CO2-udledning udgør ca. 22 ton.
Ad B – Fastholde lejemålet til Frivillighus
Et Frivillighus under Svendborg Kommune vil betyde, at der udledes ca. 22 ton CO2. Det vurderes dog ikke som en ændring i CO2-udledningen, idet Kvægtorvet allerede indgår i kommunens samlede bygningsportefølje.
Ad C – Fastholde lejemålet til flytning af Miljø- og Teknik, Svendborgvej 135
Kvægtorvets årlige CO2-udledning udgør ca. 22 ton, og Svendborgvej 135’s årlige CO2-udledning udgør ca. 69 ton.
Ved at fastholde lejemålet på Kvægtorvet og anvende dette til samling af direktørområdet for Miljø- og Teknik, vil det have en positiv indflydelse på CO2-udledningen for kommunen som virksomhed. Svendborgvej 135 er væsentlig større end Kvægtorvet, og der vil derfor ske en reduktion af CO2-udledningen med ca. 47 ton.
Svendborgvej 135 er opvarmet med gas, hvor Kvægtorvet er opvarmet med fjernvarme.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Et flertal i udvalget bestående af Socialdemokraterne (A), Enhedslisten (Ø), Konservative (C) og Dansk Folkeparti (O) anbefaler en placering af Frivillighus på Kvægtorvet og at Svendborg Kommune fortsat varetager driften af bygningen. Administrationen anmodes om at komme med forslag til finansiering af manko på driften.
Venstre (V) var imod, da de massive besparelser på Senior-, Social- og Sundhedsområdet peger på en placering i Skovparken og en opsigelse af lejemålet Kvægtorvet.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 6 Mærskgårdens Udbygning - regnskab 2022
+Beslutningstema
Årsregnskab samt revisionsprotokollat for 2022 for Mærskgårdens Udbygning.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at regnskab 2022 med revisionsprotokollat godkendes.
Sagsfremstilling
Regnskab og revisionsprotokollat for Den selvejende institution Mærskgårdens Udbygning for 2022 skal godkendes.
På boligerne var der budgetlagt med et overskud på 29.000 kr. men årets resultat blev et underskud på 15.446 kr. Det skyldes primært merudgift til afsat feriepengeforpligtigelse.
For Køkkenet udviste regnskabet et mindreforbrug på 213.000 kr., og det skyldtes at køkkenet har været lukket de første 8 måneder af 2022. På nuværende tidspunkt er køkkenet lukket ned.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 918 af 10/12/1999 om drift og tilsyn med boliger og
hjem for gamle, syge og svagelige samt lette kollektivboliger.
Sagen afgøres i
Senior- Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Godkendt.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 7 Regional Udviklingsstrategi i høring
+Beslutningstema
Region Syddanmark har sendt forslag til Regional Udviklingsstrategi 2024-2027 i høring.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Plan- og Lokalsamfundsudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Børne, Unge og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefaler:
- at orienteringen om forslag til Regional Udviklingsstrategi 2024-2027 tages til efterretning.
- at der eventuelt afgives forslag til et høringssvar fra Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Region Syddanmark har sendt Sammen om fremtidens Syddanmark – forslag til Regional Udviklingsstrategi 2024-2027 i offentlig høring frem til den 18. september 2023, se bilag (Bilag 1 – Forslag til Regional Udviklingsstrategi).
Den regionale udviklingsstrategi sætter retningen for den regionale udviklingsindsats i Syddanmark frem mod slutningen af 2027. Retningen er sat i god dialog med borgere og samarbejdspartnere og med et ønske om at bidrage til et levende regionalt folkestyre.
Strategiens fire sammenhængende visioner omhandler:
- Et grønt og bæredygtigt Syddanmark
- Et kompetent og innovativt Syddanmark
- Et sundt Syddanmark i trivsel
- Et sammenhængende og attraktivt Syddanmark
Effekten af indsatserne vil blive forstærket gennem partnerskaber, internationalt og dansk-tysk samarbejde.
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter forslaget til den regionale udviklingsstrategi og eventuelt afgiver forslag til et høringssvar fra Svendborg Kommune
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-08-2023
Taget til orientering, idet der udarbejdes input til et fælles høringssvar fra hele kommunen, der rundsendes til udvalgets eventuelle kommentarer.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 15-08-2023
Indstillingen anbefales.
Punkt 8 Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023-2035
+Beslutningstema
Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023-2035 har været i høring i otte uger. De indkomne bemærkninger fremlægges til drøftelse i alle udvalg og Kommunalbestyrelsen, som skal beslutte om høringssvarene giver anledning til at ændre udviklingsstrategien.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At godkende de i hvidbogen listede indstillinger (kolonne D), som efterfølgende indarbejdes i strategien, der offentliggøres som den endelig udgave af Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023-2035
- At godkende den beskrevne metode til strategiens realisering og løbende opfølgning herpå
- At de tværgående signaturprojekter:
- Nr. 18 - ”Svendborgs maritime kulturarv og grøn Geo-havnepark” forankres i Plan- og Lokalsamfundsudvalget
- Nr. 19 - ”Musik til Svend” forankres i Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog i marts 2023 at sende Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi i høring – jf. bilag 1 ”Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023-2035” samt bilag 2 ”Nye sommerhusområder”, der skal betragtes som et bilag til strategien. Det samlede materiale udgør kommunens lovpligtige planstrategi og i vedlagte bilag er indarbejdet redaktionelle ændringer uden indholdsmæssig betydning.
Strategien fortæller om Kommunalbestyrelsens ambitioner og ønsker for Svendborgegnens langsigtede udvikling og sætter en ny udviklingsretning for fremtidens Svendborg. Strategien tydeliggør kommunens styrker og gør det i højere grad muligt at udnytte synergier og potentialer til gavn for både borgere, virksomheder og besøgende.
Udviklingsstrategien er udarbejdet i samarbejde med lokale aktører, der har medvirket i borgermøde og workshops. Strategien har været i otte ugers høring, hvor der er kommet 29 høringssvar. Alle høringssvarene fremgår i deres fulde længde af bilag 3 ”Samling af høringssvar til Svendborg Kommunes Udviklingsstrategi 2023 - 2035”. Administrationens bemærkninger til alle høringssvarene fremgår af vedlagte hvidbog – jf. bilag 4 ”Hvidbog for Udviklingsstrategiens høring 2023”, der er opbygget således:
Kolonne | Oplysninger og bemærkninger til hvert høringssvar |
A | Høringssvarets nummer og afsender |
B | Høringssvarets indhold (sammenfatning) |
C | Administrationens bemærkninger |
D | Direktionens indstilling til behandling af høringssvaret |
E | Hvilke udvalg skal behandle høringssvaret |
Høringssvarene fremlægges til drøftelse i alle udvalg og Kommunalbestyrelsen, som skal beslutte om høringssvarene giver anledning til at ændre udviklingsstrategien.
Metode til strategiens realisering og løbende opfølgning herpå
For på lang sigt at realisere strategien har Kommunalbestyrelsen vedtaget 17 signaturprojekter, der med årene forventes at blive igangsat. For at sikre løbende prioritering af og opfølgning på projekterne anbefales, at de indgår i kommunens normale økonomistyring, herunder budgetprocesser og -opfølgninger, koncernrapporter mv. Derfor anbefales, at de fagudvalg, der jf. styrelsesvedtægten, har ansvaret for dele af strategien allerede i oktober 2023 igangsætter en prioritering og konkretisering af udvalgets signaturprojekter med henblik på at
- Skabe fokus på og eventuelt supplere allerede igangsatte projekter
- Igangsætte projekter inden for udvalgets økonomiske rammer
- Udarbejde udvidelsesforslag til budget 2025.
Desuden anbefales, at det politiske ansvar for de tværgående signaturprojekter beskrevet på side 23 i strategien fordeles således.
Nr. | Signaturprojekt | Ansvarligt udvalg |
18 | Svendborgs maritime kulturarv og grøn Geo-havnepark | Plan- og Lokalsamfundsudvalget |
19 | Musik til SVEND | Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 14-08-2023
Indstillingen blev godkendt.
Udvalget anerkender de høringssvar, der er indkommet indenfor kultur- og fritidsudvalgets resortområde, som administrationen har indarbejdet i det endelige udkast til udviklingsstrategien.
Udvalget ønsker dog en dialog frem mod kommunalbestyrelsesmødet om forankringen af signaturprojekterne.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Anbefalinger godkendt.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 15-08-2023
Indstillingen godkendt.
Punkt 9 Mødekalender for udvalget 2024
+Beslutningstema
Fastsættelse af datoer for møder i Senior-, Social- og Sundhedsudvalget 2024
Indstilling
Direktionen anbefaler,
- At mødeplanen – herunder mødetidspunkter - godkendes
Sagsfremstilling
Møderne foreslås afholdt på følgende tirsdage i 2024 med mødestart kl. 15:30 i kantinen, Svinget 14:
- 9. januar
- 6. februar
- 5. marts
- 2. april
- 7. maj
- 4. juni
- 13. august
- 3. september
- 24. september
- 5. november
- 3. december.
Såfremt udvalgsmøde holdes på center/institution er mødestart kl. 14:45 med rundvisning og information om stedet forud for selve udvalgsmødet.
Forslag til mødeplan fra Direktionssekretariatet for samtlige udvalg er vedlagt.
Økonomiudvalget har godkendt mødeplanen for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen har godkendt mødeplanen for Kommunalbestyrelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
-
CO2-Konsekvensvurdering
-
Sagen afgøres i
Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Godkendt.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Punkt 10 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Møde med unge om SOSU-uddannelserne
- Møde med unge om SOSU-uddannelserne
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Proces salg Hesselager
- Ventelistegaranti
- Henvendelse fra FOA til kommunale fagudvalg og seniorråd om prioritering af hygiejnisk rengøring hos ældre borgere på plejecentre og i hjemmeplejen (brev og anbefalinger vedlagt)
- Ansøgning om lånedispensation for 2024 til udvidelse af den kommende botilbudskapacitet på socialområdet (vedlagt)
- Invitation til konference om idræt for udsatte og oversete målgrupper fra @OMBOLD i København (vedlagt)
- Tandplejen
- Ældre- og Sundhedskonference 2023 afholdes den 12. oktober 2023 (program vedlagt)
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 15-08-2023
Taget til efterretning.
Der var afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).