Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Dagsordenen blev godkendt.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 2 Forslag fra Venstre om tilfredshedsundersøgelse af Borgerservice
+Beslutningstema
Tilfredshedsundersøgelse i Borgerservice
Indstilling
Jesper Larsen (V) indstiller, at
- udvalget beslutter at gennemføre en tilfredshedsundersøgelse af Borgerservice.
Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Larsen ønsker på vegne af Venstre at forslå, at der laves en tilfredshedsundersøgelse af service og omgivelserne i Borgerservice.
Diskretion og tilgængelighed bør indgå.
Undersøgelsen forslås først at starte op, når Bibliotek og Borgerservice genåbnes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Administrationen udarbejder forslag til indhold og proces i en tilfredshedsundersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af Borgerservice til beslutning i udvalget.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 3 Borger og Arbejdsmarked - status på Covid-19 situationen
+Beslutningstema
Orientering om den aktuelle situation
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
På mødet vil blive givet en aktuel status på udviklingen samt de indsatser, der er igangsat i Borger- og Arbejdsmarkedsområdet som følge af COVID-19.
Vedlagt er KL’s henvendelse til Beskæftigelsesministeren med en opfordring til en bedst mulig genstart af beskæftigelsesindsatsen, herunder 7 pejlemærker.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 4 Budgetopfølgning 1. kvartal 2020 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2020 for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. marts 2020 viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget:
Serviceudgifter
For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 75,7 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,6 mio. kr., som kan specificeres på følgende politikområder:
Udvalgets budgetopfølgning opfylder dermed kravet om et samlet mindreforbrug, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Overførselsudgifter
Overførselsudgifterne er påvirket af Covid-19, hvilket der er nærmere redegjort for i bilaget. Der forventes samlet set merudgifter på 29,2 mio. kr. på overførselsudgifterne, idet det forventede regnskab udgør 948,3 mio. kr. i forhold til et korrigeret budget på 919,1 mio. kr. Der er følgende forventede afvigelser pr. politikområde:
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 5 Budget 2021, temaer - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelser af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
På udvalgets møde den 30. marts blev det besluttet at arbejde videre med følgende temaer:
- Socialt ansvarlige virksomheder.
- Indsats for kvinder med anden etnisk baggrund.
- Covid-19: Skøn for den samlede betydning for overførselsudgifterne (udarbejdes i forbindelse med det almindelige arbejde med skøn for overførselsudgifter).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften ved temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Temaerne blev drøftet og godkendt. Oversendes til endelig behandling på udvalgets møde den 15. juni 2020.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 6 Indsatsplan med måltal
+Beslutningstema
Godkendelse af måltal i indsatsplanen
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at måltallene godkendes
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på udvalgsmødet den 30 marts 2020 indsatsplanen som et supplement til Beskæftigelsesplanen for 2020.
Der blev i forbindelse med godkendelse af indsatsplanen ønsket konkrete måltal, som udvalget løbende kan følge for de enkelte indsatser. På baggrund heraf er der i indsatsplanen indskrevet forslag til mål i for de indsatser, hvor det er muligt og relevant at fastsætte konkrete måltal.
I forhold til den oprindelige indsatsplan er fokusområde sygefravær ændret til fokusområde fastholdelse, da denne betegnelse passer bedre til de indsatser, udvalget prioriterer. Såfremt udvalget ønsker, at fokusområdet videreføres i Beskæftigelsesplanen for 2021, vil der være fokus på at anvende begrebet fastholdelse.
I forhold til de foreslåede måltal tages der et generelt forbehold i forhold til den aktuelle covid19 situation. Det er endnu for tidligt at fastslå de langsigtede konsekvenser af den midlertidige suspendering af beskæftigelsesindsatsen. Der kan således være mål, der på den baggrund, ikke kan indfris i indeværende år, men udvalget vil løbende blive orienteret om udviklingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Måltallene blev godkendt, idet måltallet for aktivitetsparate revurderes på kommende møde.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 7 Oplæg til Fælles Fynsk Strategi 2021
+Beslutningstema
Fælles Fynsk strategi 2021
Indstilling
Direktionen indstiller, at forslaget drøftes med henblik på eventuelle input inden endelig behandling i Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum
Sagsfremstilling
De fynske kommuner har et tæt samarbejde på Beskæftigelsesområdet, hvilket tidligere blandt andet har resulteret i et fælles tillæg til kommunernes individuelle beskæftigelsesplaner.
På sidste møde i Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum den 20. april 2020 blev vedlagte forslag til en fælles strategi for samarbejdet i 2021 drøftet. De enkelte kommuner har mulighed for at drøfte forslaget og komme med forslag inden de fynske udvalgsformænd godkender strategien på næste møde den 16. juni 2020.
Der er udpeget 4 strategiske pejlemærker for samarbejdet:
- Fælles rekrutteringsindsats
- Fælles opkvalificeringsindsats
- Indsatsen for ledige akademikere
- Koordineret virksomhedsindsats
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Indstilles til Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 8 Borgerrejser med 6 unge
+Beslutningstema
Til efterretning.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Der har i starten af 2020 været gennemført borgerrejser med 6 unge medborgere.
En borgerrejse er en åben dialog med en facilitator, hvor borgeren selv bestemmer, hvad der er det vigtige og hvilke budskaber, der skal gives tilbage til kommunen.
Konceptet er nærmere beskrevet i det vedlagte bilag.
Borgerrejserne kan bruges til at opsamle erfaringer, der kan bruges til intern læring i kommunen. En borgerrejse er ikke et åbent tilbud, men aftales fra gang til gang, når der opstår et behov for at opnå ny viden om borgernes oplevelser.
De 6 borgerrejser er individuelle og fortrolige, men fællestrækkene og dermed læringselementerne er trukket sammen i vedlagte notat.
Noget af det der går igen i stort set alle borgerrejser er, at de unge ønsker at blive mødt, at blive hørt og at blive inddraget i beslutninger, der vedrører dem.
Et andet element er et ønske om fokus på formål frem for mål. Der ønskes en klar mening med de ting, der iværksættes i samarbejde med den unge. Den unge skal kunne se vejen for at kunne følge den.
Der nævnes også værdien af fællesskaber, der ikke har fokus på de unges sårbarhed, men fokus på positive aktiviteter, der kan hjælpe den unge videre.
I flere af borgerrejserne fremhæves et godt samarbejde med jobcentret, hvor der har været den samme sagsbehandler i gennem forløbet. Sagsbehandlere, der møder borgerne og hjælper med at finde løsninger, der passer til den unges situation.
Erfaringerne fra de gennemførte borgerrejser er allerede blevet brugt i forbindelse med udbudsprocessen på ungeområdet, men vil også blive brugt i en læringsproces sammen med personalet i Ungekontakten, der har den daglige kontakt med de unge.
Den facilitator, der har gennemført borgerrejserne vil præsentere erfaringerne for medarbejderne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 9 Orientering om Nytteindsats
+Beslutningstema
Orientering om Nytteindsats.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På baggrund af drøftelser i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget er der udarbejdet et kort statusnotat om anvendelse af nytteindsatsen i Svendborg.
Nytteindsatsen i Svendborg er forankret i CETS – Center for ejendom og Teknisk Service. De henviste borgere udfører arbejdsopgaver, som ligger udover det normerede niveau for opgaveløsningen indenfor CETS normale arbejdsopgaver. Opgaverne er aftalt via årlige møder med arbejdsmarkedets parter.
Det er politisk fastsat at den ugentlige arbejdstid i nytteindsatsen er 28 timer, således at der er mulighed for jobsøgning sideløbende.
Indsatsen anvendes primært til de jobparate målgrupper, og ganske få tilfælde til aktivitetsparate borgere.
Fra oktober 2019 til 1. marts 2020 har jobcentret henvist samlet 132 borgere.
- 15 har været åbenlyst uddannelsesparate.
- 5 borgere modtog integrationsydelse.
- 2 borgere modtog A dagpenge.
- 4 aktivitetsparate borgere.
- 106 borgere modtog kontanthjælp som jobparat.
I vedlagte notat orienteres om hvordan nytteindsatsen anvendes for de forskellige målgrupper. Ligeledes gives der eksempler på de opgaver, der er aftalt med arbejdsmarkedets parter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats kap. 13.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 10 IGU-status
+Beslutningstema
Status på igangsatte IGU-forløb.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 1. februar 2020 startede 11 kvinder og 4 mænd op i et IGU-forløb indenfor Social- og Ældreområdet. Deres arbejdsopgaver dækker bl.a. opgaver indenfor køkken, rengøring, ældrepleje og pedelfunktioner.
Erfaringerne fra tidligere IGU-projekter viser, at det rigtige match mellem arbejdergiver og elev er afgørende for et bæredygtigt forløb. Rekrutteringsprocessen er derfor foregået i tæt samarbejde mellem Jobcentret og Social- og Ældreområdet. Jobrådgiverne i Jobcentret har gennemgået den fulde potentielle målgruppe for IGU, som har dannet bruttotruppen for screening og individuelle samtaler med borgerens jobrådgiver og den potentielle arbejdsgiver fra hhv. Social- og Ældreområdet.
Tidligere erfaringer har endvidere vist, at det er vigtigt at eleverne kan efterkomme de sproglige krav, der stilles på arbejdspladsen. Da størstedelen af den tilbageværende integrationsmålgruppe er på Danskuddannelse 1 - dvs. de har ingen eller ringe skolebaggrund, og har ikke lært at læse og skrive på deres modersmål - arbejder Jobcentret, social- og ældreområdet i samarbejde med sprogskolen, LærDansk, på et forløb med sprogmakkere. Formålet er at opkvalificere elevernes sproglige kompetencer.
Ud over det netop igangsatte IGU-forløb startede der i august 2018 20 IGU-elever op på Ældreområdet. Af disse 20 er 12 fortsat i ansættelse indtil den 16. september 2020. 8 er ophørt af følgende årsager:
- 3 stoppede 1. januar 2019 og gik i ordinær uddannelse
- 3 er stoppet af helbredsmæssige årsager
- 1 er flyttet til anden kommune
- 1 er opsagt grundet personlige årsager (enlig mor til 2 børn, hvor økonomien kunne ikke hænge sammen).
Jobcentret samarbejder med ældreområdet målrettet mod at bringe IGU-eleverne videre i beskæftigelse. Såfremt det ikke lykkes at fastholde IGU-eleverne i beskæftigelse, vil eleverne være berettiget til dagpenge.
Jobcentret har sideløbende arbejdet med IGU-forløb på det private arbejdsmarked.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Når et IGU-forløb stoppes før tid, kan det have betydning for kommunens udgifter til forsørgelse samt muligheden for at hjemtage resultattilskud, medmindre forløbet stoppes i forbindelse med overgang til ordinær uddannelse eller beskæftigelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 11 Status på vejledningstilbud i Ungekontakten "Min Plan"
+Beslutningstema
Status på erfaringer og foreløbige resultater.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget til orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Formålet med ”Min Plan” er at opnå en tættere kontakt med de unge fra første henvendelse i Ungekontakten, og dermed sikre en tidlig og effektiv screening af de unge på baggrund af deres faglige, sociale og sproglige kompetencer. Dette er afgørende i arbejdet med at lægge en målrettet og realistisk plan mod uddannelse eller job i samarbejde med den unge.
Siden opstarten den 30. oktober 2019, har ”Min Plan” bestået af følgende ugeskema:
Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
Opstart af nye og intro til ”Min Plan” i Ungekontakten, herunder gennemgang af regler og formål omkring uddannelsesplan, mødepligt, sanktioner, 225-timers reglen mv. | Fysisk træning | Undervisning/oplæg på Erhvervssskolen med ugentligt job- og uddannelsesrettet indhold. | Fysisk træning | Ro på (Mindfulness, yoga og afspænding) på Kursusstedet Impuls. |
Det gennemsnitlige fremmøde har i perioden været knap 80 %. I dette ligger en stor gruppe med et fremmøde på 100 % samt en mindre gruppe med meget sparsomt eller intet fremmøde. Sidstnævnte gruppe er afmeldt til andre indsatser.
En optælling viser, at der pr. 11. marts 2020 er 41 unge, der er afsluttet fra ”Min Plan”. De er blevet afsluttet til:
- Ordinær uddannelse (FGU, sosu, højskole, VUC): 5
- Ordinært arbejde: 5
- UP Brobygningsforløbet: 6
- Praktik mhp. på ansættelse: 3
- Individuelt forløb v. sagsbehandler: 5 (heraf 3 henvist til jobkonsulent for praktik/arbejde)
- Ikke berettiget til uddannelseshjælp: 2
- Fraflyttet kommunen: 1
- Henvist til nytteindsats: 3
- Barsel: 2
- Sygdom, afsoning, misbrug – (indsats fra socialafdelingen og/eller behandling): 4
- Anden indsats pga. psykiske vanskeligheder fx mentor eller Cafe Aroma: 3
Erfaringerne fra opstarten og frem til nu
Mange af de unge har et ønske om ordinært arbejde. Det opleves, at de unge har stor gavn af at mødes til de forskellige aktiviteter. De er gode til at danne sociale netværk med hinanden og en stor del af dem, mødes også i fritiden og/eller følges til flere end de skemalagte træninger.
Der opleves et stort behov for individuelle snakke/støtte/opmuntring i forhold til de udfordringer, de unge møder i deres hverdag. Det kan være alt fra problemer med kæreste/familie, hjælp til at læse/forstå breve fra kommunen, kontakt til læge, problemer med udlejer, sparring på ansøgninger mv. samt støtte til at håndtere angst, hvis den opstår under aktiviteterne samt sparring/motivation for at få handlet på de ting/mål, som de har sat for dem selv.
Relationen til de unge er afgørende for at fastholde den enkeltes motivation og fremmøde i projektet. Dette relationsarbejde er en vigtig del af forløbet og løses ved, at der er 2 gennemgående medarbejdere tilknyttet forløbet. Det giver mulighed for at tage hånd om den enkelte unge, når behovet opstår – også selv om det fx er midt i den fysiske træning eller før/efter undervisningen samt opfølgning på fremmøde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
”Min Plan” finansieres indenfor den samlede ramme til tilbud.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 12 Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025
+Beslutningstema
Drøftelse og kommentering af udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøfter og kommenterer udkast til handleplan for bæredygtig udvikling og specifikt tager stilling til relevante initiativer under mål 8, 9 og 17.
- Beskæftigelses- og Integrationsudvalget oversender kommentarer og eventuelle rettelser eller tilføjelser til Miljø- og Naturudvalget for deres videre behandling af sagen.
Sagsfremstilling
Bæredygtighedsstrategi 2020 blev godkendt af Byrådet den 28. januar 2020. Miljø- og Naturudvalget besluttede den 5. november 2019, at der skal udarbejdes en handleplan for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Natur og Miljø har udarbejdet et udkast til handleplanen. Den er vedlagt som bilag 1.
Handleplan for bæredygtig udvikling er en handleplan både for Bæredygtighedsstrategi 2020 og Klima- og Energipolitikken. Planen skal sikre, at den bæredygtige udvikling sættes i gang gennem konkrete initiativer i de forskellige fagområder i organisationen, og blandt borgere og virksomheder i Svendborg Kommune. Der foregår mange relevante initiativer rundt omkring i organisationen. De medtagne initiativer er udvalgt, fordi de er konkrete og målbare.
Handleplanen indeholder initiativer og målsætninger indenfor hver af de 8 af FN’s verdensmål, som er medtaget i Bæredygtighedsstrategi 2020. Den bæredygtige udvikling skal ses som en proces, der er i konstant udvikling. Handleplanen skal derfor evalueres og revideres årligt.
Natur og Miljø har været i dialog med alle afdelingschefer i Svendborg Kommune og alle har budt ind med initiativer og målsætninger. For hvert initiativ er der angivet en baseline. Årstallet for baseline varierer fra initiativ til initiativ afhængig af, hvornår man sidst foretog en opgørelse. Det kan være for 2018, 2019 eller 2020. For enkelte initiativer er der endnu ikke angivet en baseline. Det skyldes, at initiativet først starter op i 2020, og baseline vil derfor blive fastlagt senere i år.
Jævnfør den tidligere fremlagte tidsplan er udkast til handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 sendt til drøftelse og kommentering i alle fagudvalg i maj 2020. Høringssvar vil blive indarbejdet i handleplanen. Endelig godkendelse i Miljø-og Naturudvalget samt Byrådet er planlagt til juni 2020.
Udkast til handleplan for bæredygtig udvikling vil blive eftersendt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Målsætningerne i handleplanen for 2025 er vurderet mulige at opnå indenfor de nuværende økonomiske rammer. Såfremt ambitionsniveauet hæves vil det kræve særskilte bevillinger.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Udvalget tiltrådte udkastet, der oversendes til godkendelse i Miljø og Naturudvalget.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 13 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering om møde i Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum
- Orientering om møde med A-kasserne under LAU Sydfyn
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om grundlovsceremoni - Corona
- Jobcenterindblik
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-05-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).