Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Godkendt. Punkt 8 flyttes op til før punkt 6.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 2 Dialog med elevforum
+Beslutningstema
Dialog med Elevforum.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter de foreslåede emner i en gensidig dialog med Elevforum.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 3. april 2017 at oprette et fælleskommunalt elevråd (Elevforum) med deltagelse af elevrepræsentanter fra alle skoler.
Formålet med Elevforum er at understøtte elevernes medindflydelse i Svendborg Kommune, samt at skabe et forum for fællesskab og samarbejde mellem skolernes elevråd.
Elevforum mødes med Børne- og Ungeudvalget to gange årligt, første gang i 2018 bliver på nærværende møde den 7. marts 2018. Elevforum har inden mødet haft en workshop i Byrådssalen, hvor de forbereder sig til dialogen med udvalget.
Elevforum har meldt ind, at de ønsker at drøfte nedenstående emner med Børne- og Ungeudvalget:
- Elevrådenes spørgeskemaundersøgelse - Præsentation af resultater fra deltagende skoler vedrørende skoledagens længde
- Transport – mulighed for at skolerne i yderområderne kan deltage i aktiviteter uden for lokalområdet
- Budget – Præsentation og drøftelse af Elevforums bekymring for de udmeldte besparelser
- Ideer / punkter fra Børne- og Ungeudvalget til Elevforums arbejde
Formålet med drøftelsen er gensidig dialog og input til det fremtidige arbejde i det politiske udvalg og i Elevforum. Drøftelsen foregår i Byrådssalen i tidsrummet 15:30 til 16:00 den 7. marts 2018.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Drøftet de foreslåede emner.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 3 Budget 2019 - Status reduktionsforslag
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tager administrationens foreløbige arbejde med reduktionsforslag på Børne- og Ungeudvalgets område til efterretning.
Sagsfremstilling
Jf. budgetproceduren for 2019 får udvalget på mødet i marts forelagt en foreløbig status på administrationens arbejde med reduktionsforslag til budget 2019.
Samlet skal der udarbejdes sparekatalog på 134 mio. kr. Heraf udgør Børne- og ungeudvalgets forslag 43,3 mio. kr.
På mødet i april forelægges udvalget de beskrevne forslag, som efterfølgende sendes i høring i 3 uger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 4 Progressionsrapport for skoleområdet
+Beslutningstema
Progressionsrapport for skoleområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Progressionsrapporten 2016/17 godkendes og oversendes til behandling i Byrådet den 27. marts 2018.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen skal jf. folkeskoleloven § 40 føre tilsyn med folkeskolerne gennem behandling og beslutning af Kvalitetsrapporten i lige kalenderår.
Børne- og Ungeudvalget besluttede d. 6. juni 2017 at anvende Svendborg Kommunes Progressionsrapport som erstatning for Kvalitetsrapporten på skoleområdet.
Progressionsrapporten dokumenterer, at skolerne arbejder frem mod de nationale og lokale målsætninger i forhold til læring, trivsel og i overgangen til ungdomsuddannelsen, også omtalt som 2020 mål. Progressionen dokumenteres bl.a. gennem prøveresultater fra 9. kl., nationale test og trivselsmålinger over tid.
Progressionsrapporten er operationaliseret med henblik på, at folkeskolerne og skoleafdelingen i Svendborg Kommune kan arbejde data- og videninformeret med målfastsættelse i forhold til den videre realisering af folkeskolereformen
Progressionsrapporten kombinerer to formål:
- Kommunalbestyrelsens lovpligtige tilsyn med folkeskolerne
- Skolernes eget arbejde med målrettet viden- og datainformeret progression og udvikling
Den kommunale Progressionsrapport indeholder data på kommuneniveau og er sammenfattet af tre delrapporter: en Progressionsrapport, en Ungerapport og en Faktarapport. Derudover er der en Progressionsrapport for hver enkelt skole, hvor skoler med udskoling også har udarbejdet en Ungerapport. Faktarapporten indgår i alle skolerapporter med tallene på kommuneniveau. Skolernes egen Progressionsrapport indeholder udtalelser fra skolens ledelse og bestyrelse.
Jævnfør bekendtgørelsen skal kvalitetsrapporterne godkendes af kommunalbestyrelsen senest den 31. marts. Forud for dette møde vil der tirsdag d. 27. marts 2018 være et temamøde for Byrådet, hvor fire udvalgte temaer vil blive gennemgået for at opnå en større indsigt i det arbejde, der sker på de enkelte skoler i arbejdet frem mod 2020 mål. Der er valgt to temaer, hvor der er positiv progression og to temaer hvor der ikke har været den forventede progression.
De to temaer for positiv progression:
- Andelen af elever der mistrives på 4.- 9. klasse falder samlet set
- En positiv progression i læsning på 8. klassetrin i de nationale tests
De to temaer hvor der ikke har været den forventede progression:
- Andelen af elever der opnår 02 eller derover i dansk og matematik.
- Andelen af elever i 8. klasse der vurderes ikke-uddannelsesparate er højere end forventet
Administrationen vurderer, at de enkelte skolers resultater og igangværende arbejde er tilfredsstillende. Der er et engageret læringsmiljø på alle 13 folkeskoler og der arbejdes generelt kvalificeret og målstyret med at indfri de nationale og lokale målsætninger.
Lovgrundlag
- Lov om Folkeskolen § 40
- Lovbekendtgørelse
nr. 665 af 20. juni 2014.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Punkt 5 Skolernes ferieplan for 2020/21
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller skolernes ferieplaner for skoleåret 2020/21 til godkendelse
- At ferieplanen oversendes til behandling i Økonomiudvalget og beslutning i Byrådet
Sagsfremstilling
Ifølge folkeskolelovens § 14a fremgår det, at
- Skoleåret begynder den 1. august
- Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni
- Sommerferien varer indtil den af kommunalbestyrelsen bestemte første skoledag efter skoleårets begyndelse
- Det er ikke muligt at delegere beslutningen til et kommunalt udvalg, den kommunale forvaltning eller skolelederne
Dette betyder, at der ikke kan placeres skoledage i juli måned.
Ferieplanen har været til udtalelse i skolebestyrelserne og elevforum.
Skolebestyrelserne (undtaget Ørkildskolen) og elevforum anbefaler ferieplanen.
Skolebestyrelsen ved Ørkildskolen mener, at juleferien er for lang. De ønsker, at juleferien rykkes, så den starter og slutter senere.
Punkt 6 Beslutning om tildelingsmodel for skoleåret 2018/19 til skoler med lavt økonomisk råderum - efter høring
+Beslutningstema
Beslutning om tildelingsmodel for skoleåret 2018/19 til skoler med lavt økonomisk råderum – efter høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget anbefaler en garantitildeling til skoler med lavt økonomisk råderum for skoleåret 2018/19 således at alle skoler har et minimumsråderum på 14,25%.
- Modellen finansieres ved at skoler med højst økonomisk råderum nedjusteres i resursen, og midlerne tildeles skoler med råderum under 14,25%, samt at resterende budget fra garantitildelingen for skoleåret 2017/18 på 700.000 kr. indgår som medfinansiering.
- At resursemodellen på almenområdet ændres permanent pr. 1. august 2018 for tildelingen til 7.-9. klasse. Reguleringen indebærer, at resursen til 3 ud af 6 understøttende lektioner ændres til resursen, svarende til fagopdelt undervisning.
- At punktet oversendes til Økonomiudvalgets behandling og Byrådets godkendelse med henblik på ikrafttræden pr. 1. august 2018.
Sagsfremstilling
Børne-
og Ungeudvalget besluttede den 17. januar 2018 at fremsende forslag om model
for finansiering af garantitildeling til skoler med lavt økonomisk råderum i
høring og til udtalelse ved skolernes ledelse, MED-udvalg og skolebestyrelser.
Hidtil har finansiering af garantitildeling sket delvist via ekstra tilførte midler på 1,7 mio. kr. Øvrig finansiering har der været taget stilling til fra år til år.
Den
foreslåede model indebærer, at skoler med højst økonomisk råderum nedjusteres i
tildelingen, og midlerne tildeles skoler med lavt økonomisk råderum, således at
alle skoler har et minimumsråderum på 14,25 %. Modellen omhandler skoleåret
2018/19.
Råderummet beregnes som forskellen mellem budgetbehovet pr. klasse (1 lærer pr.
lektion i det lovpligtige antal lektioner) og den faktisk tildelte resurse.
Råderummet anvendes til dækning af vikar, aldersreduktion, fratrædelser, DSA (Dansk som andetsprog), holddannelse, tolærerordning m.v.
For grundskolerne tildeles tillige budget til idrætstimer, som medgår til finansiering af den understøttende undervisning.
Udover ovennævnte tildelinger er der en række øvrige tildelinger, blandt andet til mindre inklusionsindsatser, fællestid, ledelse m.v.
Derudover er der fremsat forslag om en permanent ændring i resursetildelingen på almenområdet for 7. -9. klasse, således at resursen til 3 ud af 6 understøttende lektioner ændres til resursen, svarende til fagopdelt undervisning.
I garantitildelingsmodellen for 2018/19 anvendes forventet elevtal fra elevtalsprognosen for 2017.
Den
faktiske tildeling sker på baggrund af elevtallet pr. 5. sept. 2018.
Som det fremgår af bilaget bliver prognosen mere præcis jo tættere den er på
det aktuelle år.
Der er indkommet i alt 18 høringssvar og udtalelser, som ikke er entydige i svarene.
Høringssvar og udtalelser er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Baseret på elevtalsprognose 2017 samt minimum råderum på 14,25 %, forventes der et behov for garantitildeling for skoleår 18/19 på 5,4 mio. kr., heraf 1,1 mio. kr. til Skårup Skolen, 3,4 mio. kr. til Stokkebækskolen og 0,9 mio. kr. til Vestermarkskolen.
For at sikre en garantitildeling på 5,4 mio. kr. til de skoler med lavt råderum, kan de andre skoler højest have et råderum på 27,32 %. Nærmere udligning fremvises i bilag.
Historisk data om garantitildeling
For skoleåret 2015/16 var udgiften 3,7 mio. kr., for skoleåret 2016/17 var udgiften 2 mio. kr. og i indeværende skoleår er udgiften 3,4 mio. kr. til sikring af et råderum på minimum 14,25 %.
I alle tre år er det Skårup Skole, Stokkebækskolen og Vestermarkskolen der har fået tildelt midlerne.
Udsvinget i råderummet før garantitildeling spænder mellem 2,1 % og 38,9 %.
Det økonomiske råderum stiger proportionelt med klassekvotienten. I skoleåret 2017/18 er der et gennemsnitligt råderum på 23,1 % ved en gennemsnitlig klassekvotient på 21,1.
For skoleåret 2017/18 er det samlede økonomiske råderum 36 mio. kr.
Der resterer et restbudget på 700.000 kr. i forbindelse med finansiering af garantitildelingen for skoleåret 2017/18, som kan medgå til finansiering af garantitildeling for skoleåret 2018/19.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Børne- og Ungeudvalget besluttede:
En foreløbig resurseberegning fra februar 2018 med skolernes egne forventede elevtal udviser et forventet samlet finansieringsbehov til garantitildeling på 2,7 mio. kr.
På denne baggrund finansieres garantitildelingen for skoleåret 2018/19 via:
- Restbudget fra garantitildeling 2017/18 på 0,7 mio. kr.
- Forventet mindreforbrug på modtagelsesklasser i skoleåret 2018/19 på 0,7 mio. kr. i 2018 og 1,0 mio. kr. i 2019. I alt 1,7 mio. kr. i skoleåret 2018/19
- Evt. yderligere finansiering sker via en nedjustering af råderummet for de skoler med højst råderum, således at alle skoler har et økonomisk råderum på minimum 14,25%
- Resursemodellen på almenområdet ændres permanent pr. 1. august 2018 for tildelingen til 7.-9. klasse. Reguleringen indebærer, at resursen til 3 ud af 6 understøttende lektioner ændres til resursen, svarende til fagopdelt undervisning
Udleveret nyt bilag, der vedhæftes referatet.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 7 Indskrivning til børnehaveklasse 2018/19
+Beslutningstema
Elev- og klassetal i forbindelse med indskrivning til børnehaveklasse 2018 forelægges til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ved indskrivning til børnehaveklasse med start i august 2018 er der primo februar indmeldt 462 børn til folkeskolerne i Svendborg Kommune – 9 færre børn end skoleåret 2017/18.
Af disse 462 børn har 49 søgt om optagelse i anden skole end distriktsskolen. 15 ansøgere har fået afslag efter principperne om frit skolevalg og klassedannelse vedtaget af Byrådet d. 29. marts 2011. Desuden har 3 fået afslag på deres 1. prioritet, men har fået opfyldt deres 2. prioritet. Der er søgt og bevilliget skoleudsættelse for 6 børn.
Det tilmeldte antal børn udløser i alt 22 børnehaveklasser i skoleåret 2018/19. Den gennemsnitlige klassekvotient bliver på 20,9. Sidste år blev der ligeså oprettet 22 klasser, hvor klassekvotienten var på 21,5.
120 børn er optaget i kommende børnehaveklasser på privat-/friskole. I forbindelse med indskrivningen til børnehaveklasse 2017/18 var der optaget 127 børne på privat-/friskole.
12 børn er uafklaret.
Andelen af forældre, som indskrev deres børn digitalt til børnehaveklasse skoleåret 2017/18 var 89,4 %. Forældre der i perioden 1. -14. januar 2018 har indskrevet deres børn digitalt er steget til 89,6 %. Det er obligatorisk for borgerne at betjene sig selv digitalt på udvalgte områder – herunder indskrivning til børnehaveklasse og SFO.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Resursetildelingen til skolerne sker primært via et beløb pr. elev, og antallet af oprettede børnehaveklasser (0. årgang) har derfor ikke umiddelbart økonomiske konsekvenser for kommunen, idet det er den enkelte skole, der skal afholde udgiften inden for den tildelte økonomiske ramme.
Dog kan kombinationen af elevtal og antal klasser på 0. årgang på de enkelte skoler have betydning for garantitildelingen til skoler med små klassekvotienter og dermed lavt råderum.
På baggrund af elevtalsprognose 2017 for skoleåret 2018/19, ville den forventede garantitildeling anføres til 5,8 mio. kr. Erstattes elev- og klassetal på 0. årgang med de aktuelle indskrivningstal pr. 24. januar 2018, ses i stedet en garantitildeling på 5,4 mio. kr., dvs. et forventet mindreforbrug i skoleåret 2018/19 på 0,4 mio.kr., fordelt med 0,17 mio. kr. i 2018 og 0,23 mio. kr. i 2019.
Endelig beregning af garantitildelingen kan dog først foretages, når elev- og klassetal pr. 5.9.2018 kendes.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven §36 og §38
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 8 Modtagelsesklasser for flersprogede elever i skoleåret 2018 / 19
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 8. juni 2016 placering af modtagelsestilbud for flersprogede elever. Modtagelsesklasser for flersprogede elever på henholdsvis 1. til 3. klassetrin og 4. til 6. klassetrin er placeret på Ørkildskolen. Modtagelsesklasser for flersprogede elever på 7. til 10. klassetrin er placeret på Nymarkskolen. Beslutningen medførte mulighed for oprettelse af yderligere modtagelsestilbud på Issø-skolen for 1. til 3. og 4. til 6. klassetrin, samt tilbud på Vestermarkskolen for 7. til 10. klassetrin ved yderligere elevtilgang til området.
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 7. december 2016 den fremtidige organisering af modtagelsesklasser, herunder principper for oprettelse- og nedlæggelse af modtagelsesklasser inden for den besluttede ramme.
De bærende principper er:
- Pædagogisk bæredygtighed
- Økonomisk bæredygtighed
- Integrationsperspektiv
Det forventede antal elever i modtagelsesklasserne for skoleåret 2018/19 bygger på aktuelle elevtal, forventet udslusning til almenområdet og udmeldte prognoser fra Udlændingestyrelsen.
Prognosen fra Udlændingestyrelse angiver det forventede antal flygtninge der ankommer til Svendborg Kommune. Heri er det ikke muligt at tage højde for familiesammenføringer eller opnå kendskab til familiernes behov for skolegang.
Det udmeldte antal flygtninge for 2018 er 36.
I 2017 var det udmeldte antal flygtninge 58 og der ankom 32.
De aktuelle elevtal i modtagelsesklasserne fremgår af tabellen herunder.
Skolerne har forsøgt at fremskrive elevtallene til august 2018, ud fra viden om de nuværende elever.
Der skal derfor tages forbehold for elever som indskrives i perioden frem mod kommende skoleår i form af familiesammenføringer, nyankomne flygtninge eller flersprogede tilflyttere.
I tallene er der taget højde for elever der rykker fra en modtagelsesklasse til en anden.
Skole | Aktuelt elevtal 7/2 2018 | Aktuelt antal klasser 7/2 2018 | Forventet elevtal 1/8 2018 | Forventet resursetildeling |
Ørkildskolen 1. til 3. klasse | 14 | 2 klasser | 6 | 1 klasse |
Ørkildskolen 4. til 6. klasse | 18 | 2 klasser | 7 | 1 klasse |
Nymarkskolen 7. til 10. klasse | 15 | 2 klasser | 14 | 2 klasser |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Resursetildeling på modtagelsesområdet er på baggrund af antal klasser.
Resursetildelingen per 1.- 3. årgang modtagelsesklasse er på 0,8 mio. kr. årligt og 0,9 mio. kr. årligt per 4.- 6. årgang modtagelsesklasse.
Ifølge skolernes forventning, vil der være 1 klasse færre på indskoling og 1 klasse færre på mellemtrin for skoleåret 2018/19. Dette vil betyde at tilbageløbsresurser til folkeskolerne forøges med 0,7 mio. kr. i 2018 og 1,7 mio. kr. årligt derefter.
Lovgrundlag
Lov om folkeskolen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018
Taget til efterretning.
Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.
Punkt 9 Orientering om den rusmiddelforebyggende indsats
+Punkt 10 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
- Henvendelse fra Askelæ
- Netværk for udvalgsformand på børn- og ungeområdet
- Deltagelse i konferencer m.v.
- Møde med private børnepassere
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren: