Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Budget 2021 Takstoversigt - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt 2021, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til takstoversigt fremsendes til 1. behandling af budget 2021.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale for 2021 har administrationen udarbejdet forslag til takstoversigt for 2021 på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område, til behandling i udvalget inden 1. behandlingen af budget 2021 i Byrådet den 15. september.
På Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område er taksterne fastsat ved lov, og eventuelle takstændringer for 2021 kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 3 Budget 2021 - Beskæftigelses- og Integrationsudsvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af budgettema
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget drøfter budgettemaet ”Borgere i udsatte boligområder i job”, mhp. fremsendelse til budgetforhandlingerne.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på deres møde den 10. august 2020, at der skulle udarbejdes et budgettema om en særlig indsats for borgere i udsatte boligområder – en indsats, der skal understøtte den nuværende og kommende boligsociale helhedsplan.
Administrationen har udarbejdet vedlagte tema, der foreløbig er vedlagt i budgetmappen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der foreslås afsat 550.000 kr. til en særlig beskæftigelsesindsats i udsatte boligområder.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Et flertal i udvalget (A og V) fremsender forslaget til budgetforhandlingerne. Et mindretal (B) kunne ikke tilslutte sig dette.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 4 Oplæg til brugerundersøgelse med prisoverslag
+Beslutningstema
Valg af model til brugerundersøgelse
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget tager stilling til om en af de 3 løsningsmodeller skal igangsættes. Administrationen anbefaler løsningsmodel A.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på deres møde den 15. juni 2020, at de ønskede oplæg til indhold i brugerundersøgelse med pristilbud. Administrationen har på den baggrund udarbejdet 3 forskellige forslag, som kan igangsættes i 2020, såfremt Corona-situationen i Danmark tillader det. Modellerne er beskrevet nærmere i vedlagte bilag.
Løsningsmodel A:
I denne model indgås der aftale med ekstern leverandør, der, efter en indledende drøftelse med ledelsen om undersøgelsens formål, inddrager 4-8 relevante medarbejdere i en en-dags designworkshop, der sikrer at spørgerammen lever op til undersøgelsens formål.
Undersøgelsen opsættes på tablets, så borgerne kan udfylde spørgeskemaet i forbindelse med deres besøg i Borgerservice. Leverandøren har mulighed for at koble undersøgelsen op på tidsbestillingssystemet således, at der er mulighed for at inddrage en række baggrundsoplysninger som f.eks. formål med besøg, ventetid mv. Denne mulighed giver mulighed for mere nuancerede resultater.
Undersøgelsen gennemføres i en 3 måneders periode, hvorefter leverandøren udarbejder en rapport med resultater og anbefalinger, der kan præsenteres og drøftes med personalet og udvalget.
Løsningsmodel B:
I denne model indkøbes en løsningsmodel, der gør det muligt at gennemføre spørgeskemaundersøgelsen på tablets i Borgerservice. Med modellen fås udstyr og software samt bistand til at installere spørgeskemaet.
Selve spørgerammen skal udformes internt i kommunen. Det kunne ske via personalemøder i Borgerservice. Det anbefales, at antallet af spørgsmål begrænses til få spørgsmål indenfor de områder, udvalget har lagt op til; den oplevede service og de fysiske rammer.
Der er i denne løsning ikke mulighed for at koble undersøgelsen til tidsbestillingssystemet, så hvis der ønskes oplysninger om, hvilken type henvendelse, ventetid mv. skal det indarbejdes som en del af spørgsmålene. Samlet set bør der ikke være mere end 10-15 spørgsmål. Leverandøren vil herefter opsætte spørgsmålene på tablets, så borgeren kan udfylde den i forbindelse med deres besøg i Borgerservice.
Med løsningen samles besvarelserne i en cloud-løsning som administrationen kan tilgå. Al behandling og analyse af resultaterne skal kommunen selv levere.
Løsningsmodel C:
Den sidste model er en manuel spørgeskemaundersøgelse, der kan foregå på 2 måder; en helt manuel løsning C1 eller en semi-digital løsning C2.
I både C1 og C2 vil spørgerammen skulle udarbejdes internt i kommunen, som i løsning B, men derudover vil spørgsmålene skulle opsættes i et spørgeskema.
C1: I denne løsning udleveres spørgeskemaet i papirform, som borgeren har mulighed for at udfylde på stedet, eller tage med hjem og indsende (med en frankeret svarkuvert). Med denne løsning vil der være brug for en del personaleressourcer til at indtaste alle svarene.
C2: I denne løsning bliver borgerne spurgt, om de vil deltage i en elektronisk spørgeskemaundersøgelse. De borgere, der ønsker at deltage, afleverer deres emailadresse og modtager senere et link til undersøgelsen. I denne løsning anvendes en af de kendte digitale løsninger, der er for at udarbejde elektroniske spørgeskemaer. Med denne løsning skal der bruges personaleressourcer til at indtaste borgernes mailadresser og udsende spørgeskema.
For både C1 og C2 gælder, at behandling og analyse af data skal ske internt.
Anbefaling:
Administrationen anbefaler løsningsmodel A. Ved at anvende en leverandør, der har stor erfaring og gode referencer i såvel design, dataindsamling og analysefasen sikres et professionelt og uvildigt resultat og anbefalinger.
Såvel løsningsmodel B og særligt C vurderes at være meget ressourcekrævende i form af medarbejderressourcer. Disse ressourcer vil skulle trækkes ud af den ordinære drift. Samtidig kan design af undersøgelse og analyse af data kræve andre kompetencer end dem Borgerservicepersonalet normalt besidder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Løsningsmodel A
Pris 70.250 kr. + begrænsede personaleressourcer til designfasen
Løsningsmodel B
Pris 42.788 kr. + personaleressourcer til design af spørgeramme samt analyse af data
Løsningsmodel C
Betydelige personaleressourcer til design af spørgeramme, dataindsamling og analyse af data.
Ved valg af løsning C1 vil der derudover være udgifter til papir og porto.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Udvalget godkendte, at der arbejdes videre med model A. Undersøgelsen gennemføres når Borgerservice er i normal gænge efter Corona-epidemien.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 5 Arbejdsmarkedssituationen efter Covid19
+Beslutningstema
Orientering om status
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesområdet er udfordret af at arbejdsmarkedssituationen på kort tid har ændret sig efter covid-19. Som følge af nedlukningen steg ledigheden markant, og om end der i de seneste ledighedstal er set en stagnerende tendens er der fortsat stor usikkerhed omkring de længerevarende konsekvenser for beskæftigelsessituationen.
Via jobcentrets virksomhedsservice og de brancheansvarlige accountmanagere er der set nærmere på de brancher, der er prioriteret i den vedtagne virksomhedsstrategi, for at danne et billede af hvordan covid19 påvirker virksomhederne. Situationen opleves forskelligt for de enkelte brancher, hvor f.eks. Bygge og anlægsbranchen har været relativt upåvirket af situationen, men Horesta-branchen var meget hårdt ramt af nedlukningen. I bilagsmaterialet er der kort beskrevet, hvordan de enkelte brancher er berørt.
Situationen har medført, at der er behov for at sætte et ekstra fokus på de nyledige – jobparate kontanthjælpsmodtagere og a-dagpengemodtagere, hvor der særligt ses en stigning i antallet af tilmeldte. Det høje ledighedstal vil betyde, en skærpet opmærksomhed på at de ledige støttes med de tilbud, der kan være med til at understøtte, at de går hurtigere i beskæftigelse.
Som udvalget godkendte på deres møde den 15. juni 2020 arbejdes der aktuelt med en helt ny kontakt- og indsatsstrategi for målgruppen, som vil blive præsenteret på et kommende udvalgsmøde.
Der er dog allerede en lang initiativer der har været bragt i spil. Jobcenter Svendborg valgte f.eks. allerede fra start at anlægge en aktiv linje, der betød en tidlig telefonisk kontakt til de ledige, også i den periode, hvor beskæftigelsesindsatsen var suspenderet. Der var fokus på at hjælpe de ledige videre til de jobåbninger, der trods alt også har været i perioden, f.eks. indenfor rengøringsområdet.
Der har i perioden også været fokus på at sikre at tilbudsmuligheder, der understøtter borgernes behov og samtidig lever op til sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Bilagsmaterialet beskriver flere initiativer.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 6 Opfølgning på IGU-forløb indenfor SOSU-området 2018
+Beslutningstema
Orientering om IGU-forløb indenfor SOSU-området.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Den 17. september 2018 startede 20 borgere i et IGU-forløb indenfor Social og Sundhedsområdet. IGU-forløbene blev etableret i et samarbejde mellem SOSU Fyn, Ældreområdet og Jobcenter Svendborg.
Et IGU-forløb varer 2 år og de forløb der fortsat er i gang vil blive afsluttet den 16. september 2020. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har løbende i den 2 årige periode fået en kort status på forløbene. Denne status vil være den afsluttede status på forløbet fra 2018.
Af de 20 borgere, der startede forløbet er der 9 der fortsat er i gang og 11 der har afbrudt forløbet før tid.
Deltagere der er afsluttet før tid:
- 3 af deltagere afbrød allerede forløbet i januar 2019 og startede i ordinær uddannelse.
- 2 borgere flyttede fra kommunen – den ene er efterfølgende flyttet tilbage og deltager i det nye forløb, der startede i februar 2020
- 3 borgeres forløb er stoppet
- 3 borgere har selv opsagt deres stilling (en valgte at blive selvstændig, en stoppede af økonomiske årsager og en af helbredsmæssige årsager)
Deltagere, der afsluttes 16. september 2020:
- 1 forventes at blive ansat i nogle timer – dog ikke fuld tid
- 2 borgere afsluttes med ros, men der er aktuelt ikke vakante stillinger på de pågældende arbejdspladser. De understøttes i at søge andre job indenfor fagområdet.
- 6 borgere ansættes ikke (2 har motivationsudfordringer, mens de øvrige har sproglige eller faglige udfordringer)
De positive erfaringer fra forløbet er, at alle parter på de enkelte arbejdspladser har fået udbytte af forløbene. Personale og ledelse har taget meget positivt imod IGU-eleverne, og gjort, hvad de har kunnet for at forløbene blev udbytterige.
Eleverne har især fået udbytte i form af at opleve, hvad det vil sige og hvad det kræver at være på en dansk arbejdsplads. Alle har udviklet sig sprogligt, om end i forskellig grad. Alle vurderes at være blevet mere afklaret i forhold til fremtiden.
Udfordringerne har især været det sproglige. Få har haft et så godt sprog, at dette ikke har været en barriere. For mange har det været endog en stor barriere. Det har været medvirkende til at flere mistede motivationen i forhold til undervisningsdelen. Der har i mindre grad været nogle kulturelle udfordringer, der er blevet løst løbende. De fleste har ikke haft megen arbejdserfaring hjemmefra, og for mange virker de krav, der stilles på en dansk arbejdsplads meget store.
For de borgere, der vender tilbage til offentlig forsørgelse vil der være fokus på gennem en aktiv indsats at bygge videre på de kompetencer de har fået gennem forløbet og dermed hjælpe den enkelte videre mod beskæftigelse.
Forløbene har også bidraget til at udvikle et endnu bedre samarbejde mellem ældreområdet og jobcentret. Som led i budgetforliget 2020 blev der aftalt et nyt IGU-forløb, hvor der aktuelt er 11 borgere i gang. Erfaringerne fra det første forløb inddrages naturligvis i de nye forløb, bl.a. i forhold til undervisningsdelen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er indhentet 17 resultattilskud. De borgere, der efter endt forløb ikke opnår ansættelse vil være berettiget til ydelse/dagpenge.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 7 Principper og fokusområder for beskæftigelsesindsatsen 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af principper og fokusområder
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget godkender principper og fokusområder for beskæftigelsesindsatsen i 2021
Sagsfremstilling
Rammerne for beskæftigelsesindsatsen udgøres af den gældende lovgivning, de fastlagte ministermål og de lokale prioriteringer. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget lagde med beskæftigelsesplanen for 2020 et flerårigt sigte, hvilket betyder, at hovedlinjerne i beskæftigelsesindsatsen fastholdes i planen for 2021.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har siden 2019 haft indarbejdet en række overordnede principper for beskæftigelsesindsatsen i beskæftigelsesplanen samt udpeget særlige fokusområder.
Med baggrund i den ekstraordinære stigning i ledigheden som følge af bl.a. covid-19 forslås der mindre justeringer i fokusområderne, således at der også sættes fokus på de jobparate ledige, så den stigende ledighed ikke på sigt fører til stigende langtidsledighed.
Principper for indsatsen.
Principperne danner grundlaget for jobcentrets beskæftigelsesindsats og mødet med borgeren.
- Der skal arbejdes differentieret med indsatsen med udgangspunkt i, hvor jobparate borgerne er.
- Den virksomhedsrettede indsats skal være prioriteret og have fokus på at opnå beskæftigelse.
- For jobparate borgere skal der være fokus på geografisk og faglig mobilitet
- For borgere længst fra arbejdsmarkedet skal der være fokus på understøtning og en trinvis indføring på arbejdsmarkedet.
- Der skal være fokus på samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre samarbejdspartnere for at sikre at der arbejdes sammen om at hjælpe borgerne til at få skabt en varig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det foreslås, at principperne, der vil indgå i beskæftigelsesplanen for 2021 formuleres, så de fortsat bedst muligt understøtter de nye udfordringer på arbejdsmarkedet, samt at der tilføjes et princip i forhold til ministermålet om værdighed:
- Dem der kan selv – skal selv
- Professionalisme og specialisering – hjælp til dem der ikke kan selv
- Fokus på mobilitet – faglig og geografisk
- Forpligtende og aktive fællesskaber – opgaven løses sammen med borgeren
- Virkeligheden virker – den virksomhedsrettede indsats skal være omdrejningspunktet
- Stærkt tværgående samarbejde – internt og eksternt
- Værdig sagsbehandling – intern læring og proaktiv opfølgning.
Fokusområder i 2021
I Beskæftigelsesplanen for 2020 var der udpeget 4 fokusområder; unge, integration, samarbejde og sygefravær.
Sygefravær:
Der har i 2019 og 2020 været fokus på at udvikle et tæt og professionelt samarbejde mellem Jobcenter, HR og kommunens arbejdspladser. Det er vurderingen, at samarbejdet i dag fungerer godt. Det vurderes derfor, at der ikke længere er behov for at fastholde sygefravær som et særligt fokusområde.
Unge:
Det anbefales, at unge fastholdes som et fokusområde. Erfaringerne fra det interne ungeprojekt peger på at en tidlig screening kan være med til at afklare de unge hurtigere og mere præcist, således at de får den indsats de har behov for.
Integration:
Det anbefales at integration fastholdes som et fokusområde i 2021. Indsatserne skal blandt andet understøtte arbejdet i den boligsociale helhedsplan. Samtidig bør der være fokus på at videreudvikle samarbejdet med Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Integrationsrådet.
Samarbejde:
Det anbefales at samarbejde fastholdes som et fokusområde i 2021. F.eks. samarbejdet med socialt ansvarlige virksomheder som er et udvalgets budgettemaer. Men også samarbejdet med øvrige samarbejdspartnere er vigtigt for at lykkedes med beskæftigelsesindsatsen.
Set i lyset af den aktuelle beskæftigelsessituation foreslås det, at der i 2021 også sættes fokus på de jobparate ledige, hvor der er set en stigning som følge af covid19. Borgere tæt på arbejdsmarkedet skal sikres en hurtig og målrettet indsats for at sikre at ledighedsforløbet bliver så kort som muligt. I løbet af efteråret præsenteres en ny kontakt- og indsatsstrategi.
De foreslåede fokusområder er dermed:
- Jobparate
- Unge
- Integration
- Samarbejde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 8 Mødekalender for udvalget 2021
+Beslutningstema
Fastsættelse af datoer for møder i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget 2021.
Indstilling
Direktionen anbefaler,
- At mødeplanen – herunder mødetidspunkter – godkendes.
Sagsfremstilling
Møderne foreslås afholdt på følgende mandage i 2021 med mødestart kl. 15:30 på Rådhuset:
- 11. januar
- 1. februar
- 8. marts
- 12. april
- 3. maj
- 7. juni
- 16. august
- 6. september
- 4. oktober
- 8. november
- 6. december
Forslag til mødeplan fra Direktionssekretariatet for samtlige udvalg er vedlagt.
Økonomiudvalget har den 25. august 2020 godkendt mødeplanen for Økonomiudvalget og Byrådet har den 1. september 2020 godkendt mødeplanen for Byrådet.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Mødekalenderen blev godkendt.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 9 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Møde med a-kasserne
- Møde med Svendborg Senior Erhverv
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Udvalget vil gerne besøge detailhandelsvirksomhed.
- Hanne Ringgaard Møller (B) oplyste, at B ønsker at ændre sin repræsentation i udvalget og vil indstille til Byrådet af Steen Tinning (B) indtræder.
- Orientering fra administrationen
- Valg af leverandør efter udbudsproces på ungeområdet
- Orientering om ”50+erne på arbejdsmarkedet”- arrangementer
- Sprogundervisning
- Femern program
- Orientering om engangstilskud
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
- Udvalget inviteres til debat om FN’s verdensmål i uge 48 – 28. november – på Svendborg Bibliotek. Invitation vedlægges
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 07-09-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Maria Haladyn (A). Som suppleant deltog Torben Frost (A).