Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Dagsordenen godkendt.
Birger Jensen (V) forlod mødet kl. 17.50.
Punkt 2 Orientering om udledninger fra Kommunens renseanlæg
+Beslutningstema
Orientering om udledninger fra Kommunens renseanlæg.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune er myndighed for kommunens renseanlæg og skal godkende udledninger herfra. Miljøstyrelsen er myndighed i forhold til at føre tilsyn med kommunens renseanlæg.
Hvert år får kommunen en tilsynsrapport fra Miljøstyrelsen. Rapporten for 2019 viser, at alle kommunens renseanlæg overholder alle gældende udlederkrav. Svendborg Kommune skulle i juni 2020 i forbindelse med en landsdækkende undersøgelse for Miljøstyrelsen oplyse om eventuelle tilladelser til udledning af urenset spildevand i forbindelse med omlægninger/reparationer af renseanlæg. Svendborg Kommune har ikke givet sådanne tilladelser de seneste 10 år, da omlægninger/reparationer har kunnet udføres ved opstuvning eller udledning via andet system med rensning.
Det spildevand, der ledes til renseanlæggene, består dels af husspildevand, processpildevand fra virksomheder og spildevand fra hospitaler.
Desuden ledes også overfladevand (regnvand) fra ejendomme, som ikke er separatkloakeret samt regnvand fra veje. Dette spildevand kræver egentlig ikke rensning, men bliver alligevel ledt til renseanlæg. I spildevandsplanen er det udførligt beskrevet, hvilken indsats der bliver gjort for at afkoble mest muligt vand (der ikke kræver rensning) fra spildevandssystemet.
Afkoblingsstrategien skal sikre, at overløb fra spildevandssystemet i forbindelse med kraftig regn/skybrud minimeres. Vand og Affald har implementeret et overvågningsprogram – Power BI – til at følge indsatsen.
Alle virksomheders processpildevand bliver reguleret via en udledningstilladelse. I udledningstilladelsen bliver der stillet vilkår med grænseværdier for de stoffer spildevandet må indeholde, inden det ledes til spildevandssystemet. Det kan dels være på stofkoncentration og dels på vandmængde. Vurderingerne foretages ud fra de vejledende grænseværdier, Miljøstyrelsen har fastsat. Der er fastsat vejledende grænseværdier på stoffer, som tungmetaller, olie/fedt, salte, m.m. Det vil sige, at det meste af det forurenede stof er renset fra ved kilden (virksomheden) inden det ledes videre til det pågældende renseanlæg.
Der er ikke fastsat vejledende grænseværdier for det spildevand, der udledes fra husstande og hospitaler.
De medicinrester og kemikalier, der udledes via spildevandet fra hospitaler udgør typisk mellem 1 – 4 % af det samlede mængde - resten stammer fra husholdninger, da en stor del af behandlingerne sker ambulant.
Miljøstyrelsen har fokus på hospitalsspildevand. Miljøstyrelsen har lavet en handlingsplan og gennemfører løbende evaluering på, hvilke af landets hospitaler, der har en egentlig tilslutningstilladelse og hvilke stoffer der i tilladelserne er fokus på. Ligeledes har Miljøstyrelsen opfordret kommunerne til at lave tilslutningstilladelser til eksisterende hospitaler, jævnfør borgmesterbrev af 2011. Der er krav om, at nye hospitaler skal have en tilslutningstilladelse.
Det er kommunen, der er myndighed for hospitalers spildevandsudledninger, og kommunen afgør om et eksisterende hospital skal have en tilladelse eller ej.
I Svendborg Kommune har vi ikke givet Svendborg Sygehus en spildevandstilladelse, da det er et eksisterende sygehus. Administrationen følger udviklingen sammen med de øvrige kommuner på Fyn. Der er fortsat ingen krav til, hvilke stoffer, der skal analyseres for i hospitalsspildevand og hvilke grænseværdier, der eventuelt skal overholdes.
Det rensede spildevand fra renseanlæg skal overholde grænseværdier for organisk stof, kvælstof og fosfor. Der er ligeledes grænseværdier for tungmetaller i renseanlæggets slam, såfremt det skal anvendes til jordbrugsformål.
Kommunens renseanlæg virker på en sådan måde, at tungmetaller bundfældes og bindes i spildevandsslammet, som efterfølgende køres på landbrugsjord, hvis grænserværdierne herfor er overholdt. Hvis grænseværdierne for tungmetaller i slammet ikke kan overholdes, skal slammet deponeres. Da tungmetallerne bindes til slammet, er der ikke specifikke krav om analyser for tungmetaller i det udledte rensede spildevand fra renseanlæggene.
De krav kommunen stiller i udledningstilladelserne til renseanlæggene, er de krav, der er angivet i tilhørende love og bekendtgørelser. Det er ikke muligt at stille yderligere krav end hvad det fremgår her af.
Miljøstyrelsen udfører i disse år en række vidensprojekter, som indgår i arbejdet med vandplanlægningen. Den viden, projekterne skaber, skal sikre, at indsatserne i vandområdeplanerne er baseret på et solidt fagligt grundlag. Projekterne gennemføres sammen med en lang række forskningsinstitutioner og samarbejdspartnere.
Hvis der gennem dette arbejde findes uønsket forurening i vandløb eller havet og det kan dokumenteres, at forureningen stammer fra renseanlæg, kan det medføre, at der skal stilles skærpede krav til renseanlæggenes udledninger.
Forsyningsselskaber er underlagt vandsektorloven. Vandsektorloven sætter råderummet for forsyningsselskabernes økonomi, hvilket betyder, at der ikke frit kan investeres/optimeres på renseanlæg. Investeringerne skal sikre, at forbrugeren kun pålægges den byrde (i form af forbrugstakster), der er nødvendig for at opnå det fælles vedtagne rensningsniveau.
Kommunen godkender årligt takster for forsyningsselskabet ved fremlæggelse i byrådet (typisk på december mødet.)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Spildevandsbekendtgørelsen
Spildevandsvejledningen
Vandsektorloven
Sagen afgøres i
Miljø og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020 for Miljø- og Naturudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning og indgår i den samlede koncernrapportering.
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen pr. 31. maj 2020 viser ingen afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget.
Umiddelbart er området heller ikke påvirket af Covid-19.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Sagen taget til efterretning.
Punkt 4 Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer, der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i august beslutter udvalget, hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Hvis udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne fremsender udvalget forslagene, inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter, til Økonomiudvalget.
Følgende temaer er behandlet på udvalgets tidligere møder:
Drift:
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering. (Bilag 1 - Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering).
- Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde. (Bilag 2 - Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde).
Anlæg:
- Udmøntning af en CO2-reduktionsplan. (Bilag 3 - Udmøntning af en CO2-reduktionsplan).
- Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 4 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort. (Bilag 5 - Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort).
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet. (Bilag 6 - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – registrering af naturværdierne med fokus på sjældne arter, Bilag 7 - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – LIFE-projekt og Bilag 7A - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – LIFE-projekt).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Miljø- og Naturudvalget beslutter, at følgende temaer fremsendes til Økonomiudvalget:
Drift:
- Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering. (Bilag 1 - Skovforvaltning, herunder medarbejderressourcer til implementering).
- Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde. (Bilag 2 - Genopretning af Natur- og Miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde).
Anlæg:
- Udmøntning af en CO2-reduktionsplan. (Bilag 3 - Udmøntning af en CO2-reduktionsplan).
- Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet. (Bilag 4 - Udmøntning af CO2-reduktion på mindst 900 ton i 2021 på virksomhedsniveau i form af varmepumper og elbiler, herunder ladekapacitet).
Det bemærkes, at det inden udvalgets møde i september skal undersøges, om der kan låneoptages til investering i varmepumper, og om der er afledte besparelser på driftsbudgetterne på grund af varmebesparelser.
- Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort. (Bilag 5 - Jordfordeling indgår i forbindelse med det Grønne Danmarkskort).
- Naturgenopretning i relation til biodiversitet. (Bilag 6 - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – registrering af naturværdierne med fokus på sjældne arter, Bilag 7 - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – LIFE-projekt og Bilag 7A - Naturgenopretning i relation til biodiversitet – LIFE-projekt).
Punkt 5 Beslutning om deltagelse i DK2020 partnerskab
+Beslutningstema
Godkendelse af deltagelse i DK2020 partnerskabet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Svendborg Kommune fremsender ansøgning om deltagelse i DK2020 partnerskabet og
- der afsættes medarbejderressourcer svarende til 900.000,- kr. til deltagelse i partnerskabet i en 1,5 årig periode og
- tildeling af medarbejderressourcer til projektet indgår i budgetdrøftelserne
Sagsfremstilling
Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 har været drøftet i alle udvalg i maj 2020. Alle fagudvalg tiltrådte udkastet.
På det seneste udvalgsmøde den 16. juni 2020 behandlede Miljø- og Naturudvalget handleplan for bæredygtig udvikling og den tilhørende CO2-reduktionsplan. Udvalget besluttede, at:
- ”CO2-reduktionsplanen under Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 kvalificeres ved Svendborg Kommunes deltagelse i Region Syddanmarks ”DK2020 projekt” forud for planernes endelig vedtagelse. ”
DK2020 er et partnerskab indgået mellem Realdania, Kommunernes Landsforening og de fem danske regioner med en ambition om, at alle kommuner får udarbejdet klimaplaner. CONCITO er videnspartner og overordnet projektleder for projektet.
Projektet startede som et pilotprojekt, hvor 20 danske kommuner har gennemgået et faciliteret forløb, som skal ruste dem til at udvikle det kommunale klimaarbejde, og nu får de resterende kommuner også mulighed for at deltage. Den 16. juni 2020 modtog Svendborg Kommune borgmesterbrev fra KL (vedlagt som bilag 1 - Borgmesterbrev om DK2020 Partnerskab med bilag).
Alle kommuner tilbydes et individuelt vejledningsforløb, som skal understøtte kommunens klimahandlingsplan mod CO2-neutralitet senest i 2050, jf. Parisaftalens målsætninger. Partnerskabet omfatter både et tilbud til den enkelte kommune og arbejde på tværs af hvert Kommunekontaktrådet i Syddanmark (KKR Syddanmark) med regionen.
Første runde af projektforløbene har opstart i november i år, og anden runde har opstart i november 2021. Der er plads til 40 kommuner i første runde. Deltagelse i forløbet varer cirka 1,5 år for kommunen. Ansøgningsfrist er august 2020.
Både kommuner, som er langt fremme og har haft klimamål i en årrække, og kommuner, som er knap så langt fremme, men som ønsker at hæve ambitionsniveauet kan deltage.
Det forventes, at deltagende kommuner er:
- Villige til at forankre projektet politisk og i topledelsen af kommunen.
- Villige til at indgå i et forpligtende samarbejde og tage de nødvendige skridt til at opdatere eller videreudvikle deres eksisterende klimaplan eller –strategi.
- I stand til at udpege kontaktperson og afsætte de nødvendige medarbejdertimer til et tværfagligt team.
Det koster ikke et gebyr at deltage, men kommunen skal afsætte ressourcer internt til planlægningsindsatsen og deltagelse i faglige workshop med andre kommuner.
Antallet af ressourcer kan variere fra kommune til kommune og vil afhænge af kommunens eksisterende klimaarbejde, hvilke data man allerede har og om man er vant til at arbejde med klima på tværs af forvaltninger. Det anslås, at der skal anvendes ca. 1 årsværk i projektperioden på 1,5 år fordelt på medarbejdere og ledelse primært i Natur og Miljø.
Administrationen anbefaler, at Svendborg Kommune tilslutter sig DK2020 partnerskabet, og at administrationen fremsender ansøgning om medlemskab i DK2020 partnerskabet i august 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune er allerede langt med klimaarbejde, men ved deltagelse i partnerskabet modtages klimafaglig bistand, 1:1 vejledning og sparring til at udvikle, opdatere eller tilpasse klimaarbejdet
Lokalt.
Deltagelse i partnerskabet forudsætter, at der afsættes yderligere 900.000,- kr. til Natur og Miljøs driftsbudget i projektperioden. Der henvises til bilag 2 (Genopretning af natur og miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde) i denne dagsordens punkt 4 ”Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget”.
Lovgrundlag
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Punkt 6 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Orientering om udskydelse af studietur.
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Status vedrørende Vandrådets arbejde
Status på projekt vedr. Bjørnemosegård
Orientering vedr. skovrejsning ved Skårup
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Birger Jensen (V) forlod mødet kl. 17.50 umiddelbart inden orienteringen om skovrejsning ved Skårup.