Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Dagsordenen blev godkendt.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 2 Fremtidens Borgerservice
+Beslutningstema
Orientering om Borgerservice
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har ønsket en status og en rundvisning på Borgerservice.
På mødet får udvalget en rundvisning på Borgerservice og afdelingsleder Birgit Bondesen orienterer om Borgerservice nu og i fremtiden.
Præsentationen vil derudover tage udgangspunkt i blandt andet kerneopgaverne i Borgerservice, de konkrete borgerhenvendelser, hvordan der arbejdes med borgernes serviceoplevelse, hvilke samarbejdspartnere der arbejdes sammen med og hvad der har betydning for fremtidens borgerservice.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Udsat.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 3 Godkendelse af procesplan og godkendelse af økonomisk ramme for tilfredshedsundersøgelse i Borgerservice
+Beslutningstema
Godkendelse af procesplan og økonomisk ramme
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget godkender procesplan og økonomisk ramme for udarbejdelse af tilfredshedsundersøgelse.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og integrationsudvalget bad på foranledning af forslag fra Venstre om et oplæg til udarbejdelse af en brugertilfredshedsundersøgelse i Borgerservice.
Administrationen har udarbejdet vedlagte forslag til en procesplan. Det anbefales, at undersøgelsen tilrettelægges i samarbejde med en ekstern leverandør med erfaringer fra lignende brugerundersøgelser.
Det foreslås, at der hentes 2-3 tilbud fra eksterne leverandører, der får mulighed for at komme med et forslag til hvordan en brugerundersøgelse kan afvikles professionelt og lettest tilgængeligt for brugerne i Borgerservice.
Procesplanen beskriver 5 faser.
- Indledende fase
- Tilbudsfase
- Designfase
- Undersøgelsesfase
- Evalueringsfase
Mellem design og undersøgelsesfasen vil udvalget få præsenteret udkast til undersøgelsesdesign, således at det sikres at undersøgelsen lever op til udvalgets ønsker og forventninger.
Covid19 har betydet, at Borgerservice har været lukket i en længere periode. I forbindelse med genåbningen er der indført tidsbestilling på alle henvendelsestyper og med udvidet åbningsperioder for at kunne sikre tilstrækkelig afstand mellem ekspeditionerne. Der er derfor endnu ikke tale om ”normale tilstande”, hvorfor en brugerundersøgelse på nuværende tidspunkt muligvis ikke vil give et retvisende billede. Det anbefales derfor, at fase 4 – undersøgelsesfasen planlægges til oktober/november, som skitseret i vedlagte procesplan.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det foreslås at udvalget afsætter en ramme på maksimalt 150.000 kr. til udarbejdelse af undersøgelsen, der finansieres af det samlede budget på området. Tilbudsgiverne får oplyst den maksimale ramme, hvorfor kvaliteten af de afgivne tilbud vil blive det afgørende parameter i evaluering af tilbud.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Udvalget ønsker oplæg til indhold i brugerundersøgelse med pristilbud på behandling af udvalgets møde i september.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 4 Borger og Arbejdsmarked - status på Covid-19
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
På mødet gives en kort status fra Borger- og Arbejdsmarkedsområdet efter genåbning af offentlige arbejdspladser og genåbning af beskæftigelsesindsatsen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 5 Budget 2021, temaer - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer, der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i juni beslutter udvalget, hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Hvis udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne fremsender udvalget forslagene, inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter, til Økonomiudvalget.
Følgende temaer er behandlet på udvalgets tidligere møder:
- Socialt ansvarlige virksomheder.
- Indsats for kvinder med anden etnisk baggrund.
- Covid-19: Skøn for den samlede betydning for overførselsudgifterne (udarbejdes i forbindelse med det almindelige arbejde med skøn for overførselsudgifter).
Der vedlægges endvidere ECO-nøgletal opdateret med regnskab 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af de vedlagte temabeskrivelser.
Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Temaerne fremsendes til budgetforhandlingerne.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 6 Fællesmøde mellem Integrationsrådet og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af input til kommende fællesmøde
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøfter input til fællesmøde.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har i indsatsplanen besluttet at der skal afholdes et årligt fællesmøde med kommunens Integrationsråd.
Fællesmødet har til formål at styrke samarbejdet og skabe et større samspil mellem Integrationsrådet og udvalget.
Udvalget drøfter mulige temaer til et fællesmøde mhp. at administrationen kan planlægge et møde i 2. halvår af 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Der afholdes fællesmøde med Integrationsrådet med drøftelse af initiativer til fremme af integration.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 7 Udarbejdelse af ny kontakt- og indsatsstrategi
+Beslutningstema
Godkendelse af brug af konsulentbistand til udarbejdelse af ny kontakt- og indsatsstrategi.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget godkender, at jobcentret indgår kontrakt med konsulentfirmaet Mploy om udarbejdelse af en ny kontakt- og indsatsstrategi for jobparate borgere.
Sagsfremstilling
Ved budgetlægningen for 2020 blev der budgetteret med et årligt antal forsikrede ledige på 700 personer i 2020. Budgetskønnet har vist sig, jf. budgetopfølgningen pr. 31. marts at være for optimistisk. Udviklingen i andet halvår af 2019 var mod forventning stigende, en stigning som fortsatte i januar 2020, hvor det samlede antal dagpengemodtagere udgjorde over 1.000 personer.
Der var således inden corona-krisen udsigt til et forventet merforbrug, der er blevet værre af den aktuelle situation. Med den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen fra 11. marts til 27. maj 2020 ændredes mulighederne for en aktiv indsats og ledigheden steg meget i perioden. De langvarige konsekvenser for ledigheden er vanskelige at forudsige, men der er behov for en ændring af den hidtidige indsats som følge af det væsentligt højere antal ledige.
Der var før beskæftigelsesindsatsen blev delvist suspenderet igangsat en række initiativer overfor borgerne i form af en øget samtalevolumen samt et øget fokus på geografisk og faglig mobilitet i jobsøgningen. I forhold virksomhedsindsatsen er der arbejdet med at sætte fokus på jobcentret som en professionel rekrutteringspartner i form af præsentationsvideoer, radiospots og indlæg på Linkedin.
Der er behov for en ny strategi for kontakten til de ledige og de indsatser, der iværksættes. Der er behov for i højere grad at differentiere indsatsen for nyledige og ledige, som har behov for en mere intensiv indsats for at komme i beskæftigelse igen.
Der er behov for at arbejde mere strategisk med virksomhedsrettede indsatser for jobparate borgere, hvilket er en videreudvikling af virksomhedsstrategien i jobcentret, så den tilpasses den aktuelle situation på beskæftigelsesområdet. Virksomhedskonsulenter og accountmanagere vil i højere grad skulle inddrages i dialogen med borgerne og sikre det tidlige rette match, ikke blot i forhold til ordinær rekruttering, men også i forhold til opkvalificerende virksomhedsrettede tilbud.
Da der således er tale om en tilpasning af indsatsen, der får betydning for såvel jobrådgivere samt virksomhedskonsulenternes tilgang til borgeren og dialogen med virksomhederne vurderes det, at der er behov for ekstern konsulentbistand til sammen med de berørte medarbejdergrupper at udvikle og implementere af en ny kontakt- og indsatsstrategi for jobparate borgere.
Der ønskes et samarbejde med konsulentfirmaet Mploy, der har stor erfaring på området, og som har kendskab til erfaringer fra andre kommuner.
Valget af Mploy skal ligeledes ses i lyset af at der er indgået aftale med Mploy om det STAR-finansierede kompetenceudviklingsprojekt, der er igangsat for flere medarbejdergrupper i jobcentret. Udvikling af en ny kontakt- og indsatsstrategi vil ske sideløbende og koordineret i forhold til dette projekt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften til konsulentbistand forventes at udgøre 250.000 kr. der finansieres af jobcentrets budget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 8 Kommende Femern forbindelse - beskæftigelsesmæssige overvejelser
+Beslutningstema
Orientering om Femern Belt i et beskæftigelsesmæssigt perspektiv
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Femern A/S etablerer en ny fast forbindelse fra Rødby til Puttgarden under Femern Bælt. Anlægsarbejdet til en samlet værdi på knap 30 mia. forventes igangsat den 1. januar 2021 og have en varighed på cirka 9 år.
I byggeperioden vil op mod 3.000 personer årligt være beskæftiget med at bygge Femern-forbindelsen på byggepladsen i Rødbyhavn. Et lignende antal arbejdspladser vil blive skabt hos underleverandører, der kommer fra hele Danmark samt Europa.
Projektet er opdelt i 3 faser
- Etablering af fabrik, servicebygninger og beboerfaciliteter
- Drift og servicering
- Nedtagning
Der vil være tale om job indenfor mange forskellige brancher i de 3 faser. I fase 1 vil fokus behovet være indenfor byg og anlæg, f.eks. bygnings- og anlægsstruktører og andre håndværksfag.
Jobcentrene i Svendborg og Langeland har aftalt et tæt samarbejde og vil understøtte en koordinering på tværs af Fyn i regi af Rekrutteringsservice Fyn samt et samarbejde med Jobcenter Lolland og Femern Belt Development.
Jobcentrene ser en mulighed for at den fynske bygge- og anlægsbranche profiterer af det kommende Femern-byggeri. Både i forhold til lokale virksomheder, der forventes at indgå som underleverandører og ledige, der forventes at gå i job.
Svendborgs Erhvervskontor har etableret kontakt til Erhvervsskolen og Femern A/S og Jobcenter Svendborg koordinerer løbende med Erhvervskontoret.
Jobcenter Svendborgs accountmanagere indenfor Industri samt Byg og anlæg arbejder sammen om opgaven, for at sikre at der dels sker en vidensdeling med de lokale virksomheder samt at der arbejdes på at skabe et solidt rekrutteringsgrundlag via målrettet opkvalificering.
Jobcentrene vil have fokus på markedsføring af Femern projektet lokalt med henblik på at rekruttere ledige.
Aktiviteter kunne være:
- Infomøder for borgere og virksomheder
- Busture til Femern med borgere og virksomheder
- Synliggørelse på Facebook og LinkedIn samt lokalradio
Administrationen arrangerer en fælles besigtigelsestur til Femern Belt Development i august/september, hvor politikere og udvalgte embedsfolk i de to kommuner får mulighed for at besøge projektet og høre mere om anlægsplanerne og de forventede jobåbninger.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 9 Status på arbejdet omkring ministermålet "Flere med Handicap i job"
+Beslutningstema
Orientering om arbejdet med ministermålet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Som Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev orienteret om på deres møde i oktober, er der nedsat en tværfaglig styregruppe og en tværfaglig arbejdsgruppe, der skal fremme det tværlige samarbejde for derigennem at styrke mulighederne for at flere mennesker med et selvoplevet handicap opnår en tilknytning til arbejdsmarkedet.
Siden udvalgsorienteringen er der fra centralt hold offentliggjort 2 rapporter på området. Special funktionen Job & Handicap under STAR har udgivet ”Analyse af beskæftigelsesindsatsen på handicapområdet for 2018” der er en landsdækkende undersøgelse udarbejdet af Discus og Epinion. Undersøgelsen viser en lille stigning i det lokalpolitiske fokus på handicap området og at kommunerne har fokus på at bruge de handicapkompenserende undersøgelser. I rapporten ser lidt nærmere på betydningen af det øgede lokalpolitiske fokus, der dels er med til at skabe fokus på mulighederne, men som også er med til at øge det tværfaglige samarbejde i kommunerne. Analysen ser også lidt nærmere på kommunernes organisering på området, hvor langt de fleste kommuner organiserer sig med en eller anden form for nøglepersoner/ressourcepersoner på området.
Den anden rapport er ”Evaluering af ordningen med personlig assistance”, som STAR ligeledes har fået udarbejdet. Rapporten viser at redskabet i stigende grad anvendes, men primært som et fastholdelsesredskab og i mindre grad som en vej ind på arbejdsmarkedet. Evalueringen peger på en del udfordringer i kommunerne om administrationen af ordningen, hvorfor STAR vil medtage dette i en kommende gennemskrivning af lov om kompensation til handicappede i erhverv.
De 2 nævnte rapporter peger begge på at organisering og vidensniveauet har betydning for anvendelse af handicapkompenserende ordninger. Der arbejdes med et undervisningsforløb i samarbejde med CABI, der vil øge viden blandt en større gruppe af medarbejdere, der vil få et øget kendskab og mulighed for at spotte relevante borgere, der er i målgruppen. En øget opmærksomhed fra medarbejderne, der er suppleret med særligt specialiserende nøglepersoner, der kan understøtte administration af ordningerne, forventes at målrette anvendelsen af de handicapkompenserende ordninger. Undervisningen vil foregå i efteråret. Der vil derudover også blive udarbejdet informationsmateriale til medarbejderne.
Begge rapporter kan læses via STAR’s hjemmeside www.star.dk
Det lokale arbejde med at styrke handicapområdet har, som mange andre områder, været påvirket af Corona-nedlukningen, da en del af de planlagte aktiviteter har måtte udskydes. Aktiviteterne er planlagt til at blive genoptaget frem mod sommerferien.
Svendborg Kommune indgår i en kortlægning af området, der foretages af Marselisborg. Denne undersøgelse blev i første omgang pausemarkeret, men en del af aktiviteterne er efterfølgende gennemført digitalt. Der har været interview med udvalgte ledere og medarbejdere i jobcentret og der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse og påbegyndt en sagsgennemgang. Senere vil der være en workshop for alle casekommunerne. Udvalget vil blive orienteret om resultaterne af kortlægningen når denne forelægger.
Der er arbejdet på en pjece med information til borgerne om hvor de kan søge information om støttemulighederne. Samtidig er der planlagt, at der i jobcaféen i Byparken samt i Jobbutikken på Ramsherred skal være en dag, hvor borgerne har mulighed for at søge yderligere information og få svar på deres spørgsmål ved en nøglemedarbejder. Datoerne bliver fastlagt efter sommerferien.
På lederniveauet har der været afholdt møde med Dansk Handicap Forbund for at indbringe viden og erfaring i Jobcenter Svendborg. Ligeledes har der været afholdt møde med Job- og udviklingscenter Castberggård for at styrke jobcentermedarbejdernes viden om og arbejde med døve og personer med høretab.
Der er planlagt møder med jobkonsulenter på tværs af den kommunale organisering for at styrke samarbejdet. Der er tale om medarbejdere fra jobcentret, Grønnemoseværkstederne og CSV.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 10 Opfølgning på Beskæftigelsesplan og Indsatsplan 2020
+Beslutningstema
Opfølgning på måltal.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning samt fastholder måltallet for aktivitetsparate borgere, der opnår ordinære timer.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på deres møde den 4. maj 2020 en række måltal i indsatsplanen. Vedlagt er første opfølgning på måltallene, der dog skal ses i lyset af perioden med delvis suspendering af beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget vil få forelagt en opfølgning på måltallene ved udgangen af 3. kvartal samt ved årets afslutning.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget ønskede muligheden for at revurdere måltallet for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der opnår ordinære timer. Baggrunden for det oprindeligt foreslåede måltal på 15 procent er beskrevet i det vedlagte bilag. De 15 procent er en ambitiøs målsætning, da landsgennemsnittet i 2019 udgjorde 11,6 procent og det er de færreste kommuner, der har opnået en andel der er højere end 15 procent.
I lyset af den aktuelle situation på beskæftigelsesområdet er det usikkert om måltallet vil kunne realiseres i indeværende år, men jobcentret vil fortsat arbejde for at flere borgere får en virksomhedsrettet indsats, der kan føre til ordinære timer, hvorfor måltallet foreslås fastholdt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning. Måltallet for aktivitetsparate fastholdes.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Punkt 11 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering om møde med A-kasser
- Orientering om møde i Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum den 16. juni 2020
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Budgetopfølgning
- Danske Regioner sætter på årets konference Sundhed for Alle fokus på børn og unges sundhed og trivsel.
- Repatriering
- Aflysning af fælles fynsk jobmesse d. 10 september.
- LærDansk opsiger kontrakt
- Valg af leverandør
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
- Ministermål for 2021 er udmeldt
- Nyhedsbrev fra KL til Kommunernes Beskæftigelsesudvalg vedr. aktiv beskæftigelsesindsats
- Statistik fra RAR-Fyn
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 15-06-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).