Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Godkendt.
Punkt 2 Task Force - Status Rapport
+Beslutningstema
Orientering om status rapport fra Task Force.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På mødet i Børne- og Ungeudvalget i maj 2017 besluttede udvalget at anmode administrationen om at udarbejde en ansøgning til Socialstyrelsens Task Force. I september 2017 modtog Svendborg Kommune tilsagn fra Socialstyrelsen om Task Force forløb.
Task Forcen er et samarbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen.
Formålet med Task Forcen er:
- at understøtte kommuner i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling
- at bistå kommunerne med at sikre et helhedsorienteret perspektiv
- at fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne.
Forløbet med Task Force blev indledt med en analyse af myndighedsopgaverne på området for udsatte børn og unge. Analysen blev gennemført i perioden oktober 2017 – Januar 2018 med afsæt i en sagsgennemgang af 20 konkrete børnesager, workshop om kvalitet i sagsbehandlingen, interviews med ledere, medarbejdere og samarbejdspartnere samt skriftligt materiale fra kommunen.
Temaerne i analysen er:
- Inddragelse
- Faglig udredning
- Valg af indsats
- Opfølgning og udvikling
Analyserapporten blev forelagt for Børn- og Ungeudvalgsmødet den 7. februar 2018, hvor Task Force præsenterede mønstre og betingelser på myndighedsområdet, samt konkrete anbefalinger for udviklingen i Familieafdelingen.
De konkrete anbefalinger kan sammenfattes under følgende overordnede temaer:
- Alle sagsbehandlere skal have relevante og dækkende kompetencer
- Retningslinjer og arbejdsgange kan understøtte en ensartet sagsbehandling
- Nye tiltag – Kvalitetsstandarder, ledelsesinformation og ledelsestilsyn
- Prioritering af tæt faglig ledelse og sparring med henblik på at sikre kvalitet i sagsarbejdet og fælles faglig retning
- Systematisk arbejde med implementering
Anbefalingerne fra Task Forcens analyserapport er udmøntet i en tre års plan for Familieafdelingen, hvor der hvert år udarbejdes en særskilt udviklingsplan med et overordnet emne, med afsæt i Task Forcens anbefalinger.
Den første udviklingsplan ” Sikkert Grundlag 2018” blev godkendt af Task Force på møde den 4. maj 2018.
Udviklingsplanen for 2019 ” Ny strategi og Tværgående Samarbejde” blev præsenteret for Børn- og Ungeudvalget den 6. marts 2019.
Understøttelse fra Task Force i forhold til Familieafdelingens arbejde med aktiviteter og mål i udviklingsplanen blev afsluttet med sidste møde i Task Force i april 2019. Herefter blev Task Forcens afsluttende fase igangsat, med en analyse af 20 sager der blev indkaldt af Ankestyrelsen i april 2019. De 20 sager, af et samlet sagsantal på 1267, blev udvalgt tilfældigt med udgangspunkt i kriterier fra Ankestyrelsen, hvor afgørelsen om forebyggende foranstaltninger skal være truffet i perioden mellem 1. april 2018 og 31. marts 2019, mens afgørelsen om anbringelse skal være truffet i perioden 1. april 2017 og 31. marts 2018.
På mødet i Børne- og Ungeudvalget d. 4. september, vil repræsentanter fra Task Force give en fremlæggelse af rapportens resultater.
I satspuljeaftalen for 2019 er der afsat varige midler til at følge udviklingen i kommunernes sagsbehandling på området for udsatte børn og unge. Første måling igangsættes i 2021 og offentliggøres i maj 2022. På dette tidspunkt vil der således foreligge endnu en statusmåling for udviklingen af sagsarbejdet i Familieafdelingen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 3 Budgetopfølgning 2. kvartal 2019 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning 2. kvartal 2019 – Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvikling i forventet regnskab
Som følge af at det forventede regnskabsresultat pr. 31. marts 2019 for serviceudgifter under ét overskred kommunens serviceramme med godt 30 mio. kr., har Økonomiudvalget besluttet, at der fortsat føres en stram økonomistyring og at områder med større afvigelser i forhold til korrigeret budget i budgetopfølgningen pr. 30. juni 2019 redegør nærmere for de budgetmæssige udfordringer og udarbejder handleplan for imødegåelse af udfordringer. Målet er, at budgetopfølgningen viser en væsentlig forbedring i forhold til 31. marts 2019.
Det forventede regnskab pr. 30. juni 2019 for Børne- og Ungeudvalget udgør 941 mio. kr., og i forhold til forventet regnskab pr. 31. marts er der tale om en forbedring på 5,9 mio. kr.
Udviklingen i det forventede regnskab beskrives nærmere i budgetopfølgningsbilaget.
Der forventes et merforbrug på 10,4 mio. kr. på Serviceudgifter mens, der forventes balance på Overførselsudgifterne. Udvalgets budgetramme er dermed overskredet. Merforbruget fordeler sig på:
- Skoleområdet med et mindreforbrug på 4,2 mio. kr.
- Dagtilbudsområdet med et merforbrug på 2,1 mio. kr.
- Familie og Uddannelse med et mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
- Negativ overførselspulje på 12,9 mio. kr.
På BUU april 2019 blev det besluttet at halvdelen af den negative overførselspulje udmøntes i generel nedskrivning af budgetterne i 2020. Den anden halvdel søges udmøntet ifm. budgetopfølgning/regnskab 2019.
Områderne er nærmere beskrevet i budgetopfølgningsbilaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 4 Takstoversigt 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt 2020 – Børne og Ungeudvalget
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om takster for 2020 tages til efterretning og fremsendes til 1. behandling af budget 2020.
Sagsfremstilling
Det er obligatorisk at der til budgetforslagets 1. behandling udarbejdes en takstoversigt. Efter nuværende praksis har taksterne til 1. behandling været beregnet på baggrund af det tekniske budget fremskrevet og inkl. afledte konsekvenser af kommuneaftale. På grund af den forsinkede kommuneaftale er dette ikke muligt, hvorfor det er besluttet at anvende takstoversigten jf. det vedtagne budget 2019.
Taksterne Børn- og Ungeudvalgetsområdet består af forældrebetaling. Forældrebetalingen fra 2019 vedlægges punktet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne ændres såfremt der er budgetmæssige ændringer på området inden budgetvedtagelsen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning og fremsendes til 1. behandling af budget 2020.
Punkt 5 Forslag til justering af struktur og ændring af ressourcetildelingsmodel - efter høring
+Beslutningstema
Skoleafdelingen har analyseret struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet og har på den baggrund udarbejdet forslag til justeringer og ændringer, der har været sendt i høring med frist den 20. august 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til justering af struktur samt ændring af ressourcetildelingsmodel inden for specialundervisningsområdet.
Sagsfremstilling
I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, og i 2016 blev det besluttet at gennemføre en ny struktur. På daværende tidspunkt var der fokus på og en forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever. Det svarede i 2015 til ca. 130 færre elever i specialundervisningstilbuddene.
Data viser, at på trods af de nævnte tiltag og ændringer, så har antallet af segregerede elever været konstant med tendens til en stigning sidst i perioden frem mod august 2018. Samlet set var der i 2018 segregeret 5,1 pct. ud af det samlede antal elever (inklusiv elever på privat- og efterskole) i Svendborg Kommune.
Status er samtidig, at de økonomiske forudsætninger bag den nuværende tildelingsmodel ikke holder, da antallet af segregerede elever ikke er faldet, ligesom udgifterne pr. elev er steget. Konsekvensen er, at der vil ske en udhuling af budgettet til almenundervisningen, da det skal finansiere det stigende udgiftsniveau på specialundervisningsområdet
På baggrund af ovenstående har skoleafdelingen gennemført en analyse af strukturen på specialundervisningsområdet og ressourcetildelingsmodellen. Analyserne har ført til forslag om justering af strukturen samt ændring af ressourcetildelingsmodellen. Forslagene har været sendt i høring med frist tirsdag den 20. august 2019 ved skolebestyrelser, skolernes MED-udvalg, de faglige organisationer, Heldagsskolen under Familieafdelingen samt Handicaprådet.
13 ud af de 25 høringssvar vedrørende justering af struktur forholder sig positivt til den foreslået ændring. 3 tager forslaget til efterretning, 6 høringssvar forholder sig neutralt og 3 høringssvar forholder sig kritisk til forslaget.
18 ud 25 høringssvar vedrørende ændring af ressourcetildelingsmodel forholder sig positivt til forslaget. 3 tager forslaget til efterretning, 2 høringsparter har ikke afgivet svar i forhold til denne del, 1 høringssvar forholder sig kritisk og 1 høringssvar forholder sig positivt overfor dele af forslaget men kritisk i forhold til andre dele.
Høringssvarene indeholder en række forskellige perspektiver, herunder argumenter for at beholde eller få et heldagsklassetilbud. Der er dog tre tematikker, der går igen på tværs af flere af høringssvarene. Det er styrken i at skolerne fremover får forudsigelige budgetter, understøttelse og opkvalificering af medarbejdere samt overførsel af ressourcer fra special- til almenområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Godkendt med en successiv indfasning af strukturen dog senest i skoleåret 2021\2022 samt at heldagsklassen forbliver på Skårup skole.
Punkt 6 Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer - efter høring
+Beslutningstema
Skoleafdelingen har udarbejdet forslag til overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune. Rammen beskriver et forpligtende samarbejde på tværs af folkeskole, dagtilbud og familieområdet, der skal understøtte ambitionen om, at flere børn fremover gennemfører deres skolegang i almentilbuddet. Forslaget blev sendt i høring med frist 20. august 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget vedtager overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer.
Sagsfremstilling
I efteråret 2018 gennemførte Skoleafdelingen en analyse af skolernes arbejde med inklusion. I analysearbejdet gav flere skoler udtryk for, at der var behov for en overordnet og forpligtende politisk vision og rammesætning for arbejdet med inklusion på tværs af Børne- og Ungeudvalgets område. Derfor har Skoleafdelingen og PPR i samarbejde med Dagtilbud og Familieafdelingen udarbejdet ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.
Rammepapiret har fokus på arbejdet med at skabe robuste og mangfoldige læringsfællesskaber. Udgangspunktet er, at Svendborg Kommune ser mangfoldighed og diversitet som en ressource og har ambitioner på alle børns vegne. Derfor er vi optaget af den enkeltes deltagelse i fællesskabet og har en klar ambition om, at flest mulig forbliver i almentilbuddet. Også de børn og unge, der oplever udfordringer med deres deltagelse.
Udover en overordnet formålsbeskrivelse og målsætning indeholder rammepapiret en række forpligtende punkter i forhold til det fremadrettede arbejde på såvel forvaltningsniveau som institutionsniveau, herunder en beskrivelse af PPR’s og specialtilbuddenes rolle i praksisnær kompetenceudvikling på de enkelte institutioner.
Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune blev sendt i høring med frist tirsdag den 20. august 2019 ved skolebestyrelser, skolernes MED-udvalg, de faglige organisationer, Heldagsskolen under Familieafdelingen samt Handicaprådet.
18 af de 25 indkomne høringssvar bakker op om Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer. 2 høringssvar tager høringsmaterialet til efterretning, 3 høringssvar forholder sig neutralt ,1 enkelt høringssvar forholder sig kritisk til materialet og 1 høringssvar forholder sig positivt overfor dele af forslaget men kritisk i forhold til andre dele.
Tre tematikker går igen på tværs af høringssvarene. Det er tilførsel af ressourcer fra special- til almenområdet som en forudsætning, kompetenceudvikling af skolernes medarbejdere samt fokus på og en optagethed af PPR’s ændrede rolle.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Godkendt.
Punkt 7 Værestedet
+Beslutningstema
Drøftelse af muligheder efter ophør af puljemidler.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter punktet.
Sagsfremstilling
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 14. august 2019 blev det besluttet at drøfte sagen om ophør af puljemidler til Værestedet på udvalgets septembermøde. Værestedet er beliggende ved Nymarkskolen, og er et socialpædagogisk klubtilbud for områdets børn og unge i alderen 9-18 år. Det overordnede formål er at skabe et fundament for børn og unge, så de tør og kan deltage i fællesskaber både med fokus på bl.a. deltagelse i fritidsaktiviteter og samvær med andre børn og unge. Tilbuddet er gratis for børnene og de unge og kræver ingen visitation. Værestedet er organiseret under Svendborg Juniorklub. Ledelsen flyttes pr. 1. december 2019 til Tved Skole.
Værestedet har to fuldtidsansatte og en projektmedarbejder på 32 timer. Projektmedarbejderens løn er dækket af statslige puljemidler (siden 2012). Puljemidlerne muliggør dannelsesture med mindre grupper, ’sund mad’-projekt, samarbejde med foreninger og åbningstid i skoleferierne (se bilag 1 – Ugentlige aktiviteter). Disse puljemidler udløber 31. dec. 2019. Siden foråret 2019 har mulighederne for tilsvarende nye puljemidler været afsøgt, foreløbig uden resultat.
Beskrivelse af hverdagen i Værestedet 2019
I de 40 skoleuger er den samlede ugentlige åbningstid inkl. aftenklubber 28,5 timer (årligt 1140 timer (40 uger * 28,5 time)). I skoleferierne er den ugentlige åbningstid på 25 timer (årligt 200 timer (8 uger*25 timer)). I størstedelen af åbningstiden er der tre medarbejdere, hvilket sikrer stabilitet ved sygdom og ferie og muliggør ture ud af huset. Fremmødet i skoleugerne er ca. 40 børn/unge pr. dag og ca. 29 børn/unge pr. dag i ferieugerne (se bilag 2 – Værestedet fremmøde 2019). Udover åbningstiden tilbringes timerne på indkøb, madlavning, øvrig forberedelse, møder (Personalemøder, SSP, Den boligsociale Helhedsplan etc), administration, ture m/u overnatning.
Muligheder efter ophør af puljemidler
Model 1: Budgetudvidelse på kr. 370.000,-, som gør det muligt at fastholde nuværende aktivitetsniveau og medarbejdergruppe.
Model 2: Reduktion af Værestedets tilbud med en omfordeling af de ugentlige 2*37 timer (årligt 2*1680 timer), der er til rådighed. Det kan løses på varierende måder fx:
- Afkorte åbningstid (eksempelvis afkorte den daglige åbningstid eller en lukkedag pr. uge)
- Faste dage med to medarbejdere og dage med tre medarbejdere, hvor udadgående aktiviteter placeres
- Madproduktionen reduceres og/eller flyttes ind i åbningstiden
- Afkorte ugentlige personalemøder og planlægningstid
- Flere lukkeuger i ferier (der er pt. åbent i alle ferier bortset fra juleferie og én uge i sommerferie). Det vil give bedre muligheder for ferieafvikling, så den øvrige åbningstid dækkes bedre.
Det vil være hensigtsmæssigt at fordele de 2*37 timer ud på flere medarbejdere, så bemandingen i åbningstiden bliver fleksibel.
Et eksempel på model 2
- Åbningstider man-tors: 14.00-18.30, fredag: 14.00-17.00 og lukning af aftenklub onsdag = en samlet ugentlig åbningstid på 23,5 timer mod nuværende 28,5 timer (årligt fra 1140 timer til 940 timer).
- Afvikle ugentlige personalemøder på to timer fremfor tre, hvilket reducerer tilstedeværelsen med yderligere en time (årligt 40 timer).
- To ugentlige dage med tre medarbejdere og tre dage med to medarbejdere.
- To lukkeuger i sommerferien mod nuværende én (ferieåbning reduceres fra 200 til 175 timer).
- Reducere eftermiddagsmåltider, så der nogle dage serveres større og andre mindre måltider, som produceres sammen med brugerne.
- Ansætte pædagog/lærerstuderende eller praktikant i deltidsstillinger for at reducere udgiften for flere timer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
2019 (nuværende budget inkl. puljemidler)
Timer til rådighed 4832 timer
Timeforbrug i åbningstid 3384 timer
Timeforbrug øvrige aktiviteter 1448 timer (30,2 timer pr. uge)
2020 – Model 1
Fastholdelse af de beskrevne aktiviteter og medarbejdere kræver en budgetudvidelse på kr. 370.000,-
2020 – Model 2 (et eksempel uden økonomiske konsekvenser)
Timer til rådighed 3360 timer
Timeforbrug i åbningstid 2672 timer
Timeforbrug øvrige aktiviteter 688 timer (14,6 timer pr. uge)
Se bilag 3: Beregninger af timefordeling m/u puljemidler
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Drøftet og godkendt, at rammen for den fortsatte drift af Værestedet sker indenfor den budgetlagte ramme.
Punkt 8 Opfølgning på uddannelsespolitik
+Beslutningstema
Opfølgning på uddannelsespolitik.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At opfølgning på uddannelsespolitikken primært sker gennem to årlige møder i Uddannelsesrådet.
Sagsfremstilling
Ved udarbejdelsen af uddannelsespolitikken har det været en vigtig opmærksomhed i politikkens følgegruppe samt i de involverede politiske udvalg, at der sker en grundig og central opfølgning på politikkens konkrete samarbejder og handlinger.
Administrationen lægger op til, at Uddannelsesrådet og Erhvervsrådet får en central rolle i opfølgning og udmøntning af uddannelsespolitikken.
Uddannelsesrådet for kompetencegivende uddannelser i Svendborg Kommune blev etableret i 2009. Siden 2012 har det bl.a. været formålet, at Uddannelsesrådet skulle virke som det koordinerende og udviklende samarbejdsforum for uddannelse, kommune og erhverv med fokus på en helhedsorienteret udvikling af uddannelsesområdet i Svendborg.
Med udarbejdelsen af en uddannelsespolitik for Svendborg Kommune foreslås det at lade Uddannelsesrådets fremadrettede arbejde primært tage afsæt i uddannelsespolitikkens overordnede pejlemærker.
Rådet skal have fokus på arbejdet med at omsætte politikkens pejlemærker til samarbejder og konkrete handlinger. Rådet drøfter desuden aktuelle temaer og emner på uddannelsesområdet. Rådet afholder to årlige møder, som hidtil, og møderne placeres henholdsvis efterår og forår. Et af årets møder afholdes som fælles møde med Erhvervsrådet.
Møde A: Afholdes som et fælles møde med Erhvervsrådet, varighed 2 1/2 time. Mødet har fokus på opfølgning og videndeling omkring uddannelsespolitikkens konkrete handlespor og aktiviteter samt på handlinger fra Erhvervspolitikken, der omfatter uddannelsesområdet. Det tilstræbes, at mødet afholdes på en af de institutioner eller virksomheder, hvor aktiviteten foregår.
Møde B: Afholdes som et temamøde, varighed 1 1/2 time. Aktuelle temaer fra uddannelsespolitikken samt på uddannelsesområdet generelt belyses og drøftes fra de forskellige deltageres perspektiv. Eksempler på temaer, ”Fra folkeskole til faglært”, FGU, praktikordninger på gymnasiet. På mødet indgår desuden et punkt med information fra de forskellige mødedeltagere.
Oversigt over Uddannelsesrådets deltagere vedlægges som bilag.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Godkendt, idet Børne- og Ungeudvalget løbende orienteres.
Punkt 9 Status på uddannelsesområdet
+Beslutningstema
Orientering om status på uddannelsesområdet, herunder samarbejder inden for uddannelsesområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager status på uddannelsesområdet til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har et bredt uddannelsesområde med institutioner dækkende fra de forberedende uddannelser, gymnasiale og erhvervsfaglige ungdomsuddannelser til de videregående uddannelser.
Som følge af et generelt fokus på uddannelsesudvikling og tilpasning til nationale lovreformer inden for uddannelsesområdet, er der i Svendborg Kommune blevet etableret en række uddannelsesmæssige samarbejder, ligesom kommunens kommunale ungeindsats er blevet tilpasset gældende lovgivning. To uddannelsesmæssige samarbejder er samarbejdet om CAMPUS Svendborg og Partnerskabsaftalen mellem erhvervsskolerne og Svendborg Kommune.
CAMPUS Svendborg er et partnerskab mellem Svendborg Erhvervsskole, Svendborg Gymnasium og HF, Social- og Sundhedsskolen, FGU Syd- og Midtfyn og Svendborg Kommune. CAMPUS Svendborg har fysisk centrum i bygningskomplekset af uddannelser på Skovsbovej og A. P. Møllersvej. Partnerskabet blev formaliseret i 2014 omkring visionen ”CAMPUS Svendborg er fremtidens uddannelsesmiljø, som gør det attraktivt og muligt for alle unge i Svendborg Kommune at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse”.
I CAMPUS Svendborg er det bl.a. lykkedes at få understøttet og videreudviklet et rusmiddelforebyggelsesnetværk på tværs af institutioner og kommune. Svendborg Kommune vil på baggrund af den nye uddannelsespolitik drøfte det videre arbejde i CAMPUS Svendborg.
Partnerskabsaftalen med erhvervsskolerne er konkret indgået mellem Svendborg Erhvervsskoler og Gymnasier, Social- og Sundhedsskolen Fyn afd. Svendborg og Svendborg Kommune. I aftalen forpligtiger parterne sig til et samarbejde omkring indfrielsen af de nationale målsætninger for erhvervsuddannelsernes udvikling, som de blev formuleret i EUD reformen fra 2014.
Partnerskabsaftalen er gældende for perioden 2017-2020.
Formålet med partnerskabsaftalen er blandt andet at iværksætte aktive og gensidigt forpligtigende samarbejdsrelationer, som skal sikre flere studerende optages på – og gennemfører – en erhvervsuddannelse.
Med henblik på at leve op til dette formål har grundskolerne i Svendborg Kommune etableret en bred vifte af samarbejder med primært Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier.
Samarbejderne omfatter blandt andet:
- Madskole på 6. årgang på Stokkebækskolen og Rantzausminde Skole
- Nyt praksis-fagligt valgfag på 7. og 8. klasse i håndværk/design. H/d hold har årligt to hele dage på Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier.
- Scienceklassen på Tåsingeskolen. Aftale indgået om årligt samarbejde med både Erhvervsskole og HTX.
- EUD 10, med både Social- og Sundhedsskolen og Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier
- Samarbejde med FOOD – en årlig dag med hele 10. klasse centeret og eleverne fra FOOD
- 5 besøg på FOOD med 10. klasses ”Kompas dit liv” linjen
- 10. klasse har samarbejde med HTX Robolæring og Diabetesprojekt hele skoleåret på linjen ”Mennesket og teknologi”
- 10. klasse afvikler matematik dage på HHX
- LOMA hygiejnebevis
Den kommunale ungeindsats
Med udgangspunkt i den politiske aftale om ”bedre veje til uddannelse og job”, og den deraf afledte ”Lov om kommunal indsats for unge under 25 år”(ungeindsatsloven), er kommunerne blevet forpligtiget på at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats for unge under 25 år.
Børne- og Ungeudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Social- og Sundhedsudvalget godkendte på denne baggrund, i januar 2019, at Ungekontakten i Svendborg Kommune fastholdes i dens nuværende form, som den fortsatte ramme om Svendborg Kommunes sammenhængende ungeindsats, og at nye opgaver, som følger af ungeindsatsloven, håndteres i Ungekontaktens eksisterende rammer. Det betyder at Uddannelses- og Erhvervsvejledningen (UU) fortsat varetages i Ungekontakten.
De nye opgaver for den kommunale ungeindsats tæller bl.a.:
- Målgruppevurdering til FGU
- Én plan på tværs af afdelinger og forvaltninger (den unges uddannelsesplan), herunder evt. tildeling af kontaktperson
I Ungekontakten er det UU-vejledere som varetager målgruppevurdering til FGU. Målgruppevurderingen til FGU følges tæt af en koordinationsgruppe hvor også Jobcenter Svendborg er repræsenteret. Uddannelsesrådgivere fra Jobcenter Svendborg har fortsat mulighed for igangsætte unge under 25 år på et forberedende forløb på VUC, såfremt den unge ikke er i målgruppen for FGU. UU-vejlederne indstiller fortsat unge til STU.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 10 Nye godkendte valgfag
+Beslutningstema
Godkendelse af nye valgfag til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At de nye valgfag tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ifølge aftale om et fagligt løft i folkeskolen kan kommunalbestyrelsen godkende, at der tilbydes undervisning i valgfag, der ligger ud over valgfagene i valgfagsrækken, og som ikke nødvendigvis er praktisk eller kunstnerisk betonede fag.
Børne- og Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og undervisningsvejledninger for folkeskolen er senest revideret i 2017. De nye læseplaner og undervisningsvejledninger afspejler, at bindingerne i Fælles Mål er løsnet. De overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, er fortsat bindende, mens de underliggende færdigheds- og vidensmål er blevet vejledende. Der er udarbejdet en skabelon for etablering af nye valgfag i kommunerne, som kommunerne skal følge ved indførelse af nye valgfag. Skabelonen indgår i bekendtgørelsen om Fælles mål, som trådte i kraft 15. marts 2018, og følger kravene til 1-årige valgfag i valgfagsrækken.
Skabelonen indeholder formulering af formål, kompetenceområder og –mål, færdigheds- og vidensmål samt læseplan.
Byrådet har på sit møde den 24. juni 2014 besluttet at delegere kompetencen til beslutning om godkendelse af nye valgfag til administrativ afgørelse til Skoleafdelingen, samt at de forelægges Børne- og Ungeudvalget til orientering.
Skoleafdelingen har godkendt følgende valgfag for 7.-9. årgang
- Amerikansk Fodbold
- Æbleplantagen
Valgfagene vil fremgå på kommunens hjemmeside.
Skabelon for hvert nyt valgfag er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 11 Kortlægning 3 i Program for Læringsledelse
+Beslutningstema
Orientering om tredje kortlægning i Program for Læringsledelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har sammen med 12 andre kommuner siden 2015 været en del af det A. P. Møller støttede program – Program for Læringsledelse. Programmet er et bidrag til at
- realisere folkeskolens ambition om, at skolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan.
- folkeskolen skal mindske betydningen af elevernes sociale baggrund i forhold til faglige resultater
- styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen
Arbejdet i programmet tager afsæt i kortlægninger på tværs af kommuner og skoler. En kortlægning består af forskningsvaliderede elektroniske spørgeskemaer til elever, pædagoger, lærere, ledere og forældre.
Formålet med kortlægningerne er at kommunen og den enkelte skole kan få et evidensinformeret grundlag at foretage udviklingsstrategier på samt en mulighed for at kunne se, om indsatser giver de ønskede resultater. På baggrund af hver kortlægning udarbejder en tilknyttet forskergruppe kompetencepakker med forskellige temaer. Kompetencepakkerne skal bidrage til et kompetenceløft inden for et givent tema, både på den enkelte skole og på tværs af kommunen. Temaerne bliver bestemt ud fra de samlede kommuneresultater. Efter hver kortlægning bliver der også udarbejdet en kommunal rapport samt en samlet rapport på tværs af de deltagende kommuner.
Der er kortlægninger hvert andet år. Det vil sige den første blev gennemført i 2015, den anden i 2017 og den tredje og sidste bliver gennemført i perioden 16. september – 11. oktober 2019.
Efter første kortlægning valgte de enkelte skoler i Svendborg, hvilke kompetencepakker de ønskede på baggrund af egne resultater. Efter anden kortlægning har der været et særligt fokus på en fælles kommunal kompetencepakke; relationskompetence i undervisningen – professionel relationskompetence. Kompetencepakken er udviklet af Skolekonsulent og Ph.d. Louise Klinge. Louise Klinge har med sin forskning været med til at sætte skærpet fokus på relationskompetence betydning for elevernes læring og trivsel.
Programmet afsluttes december 2019. Svendborg Kommune har valgt ikke at gå med i en eventuel ny ansøgning om fortsættelse af programmet. Kommunens skoler har fortsat fokus på at arbejde systematisk med lovbestemte- og egne data. Herigennem fastholdes arbejdet med udvikling og sikring af faglig kvalitet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om Folkeskolen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 12 Ansøgning om dispensation fra regel om bedre fordeling i dagtilbud
+Beslutningstema
Orientering om Svendborg Kommunes svar på uddybende spørgsmål fra Børne- og Undervisningsministeriet til ansøgningen om dispensation fra bedre fordeling i dagtilbud (regel om at tilbyde to pladser).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Fra 1. januar 2020 betyder ændringer i dagtilbudsloven bl.a., at hvis der anvises en plads i et dagtilbud beliggende i et udsat boligområde til børn, der bor uden for området, skal de samtidig have tilbudt en anden plads udenfor det udsatte område. Reglen betyder, at der skal være ekstra pladskapacitet at tilbyde.
Børne- og Ungeudvalget godkendte d. 6. marts 2019 at Svendborg Kommune søger om dispensation fra reglen om at skulle tilbyde to pladser. Der var fra ministeriet udmeldt en forventet sagsbehandlingstid på tre måneder.
Pga. udskrivelse af valg i juni var det ikke muligt for ministeriet at svare på ansøgningen indenfor fristen.
Børne- og Undervisningsministeriet sendte d. 4. juli 2019 en henvendelse med uddybende spørgsmål til Svendborg Kommunes ansøgning. Børne- og Ungeudvalget blev orienteret herom på møde d. 14. august 2019.
Administrationen har i samarbejde med de to berørte selvejende dagtilbud og øvrige tværfaglige samarbejdspartnere udarbejdet en besvarelse af spørgsmål fra ministeriet.
Spørgsmål og Svendborg Kommunes svar er kort ridset op nedenfor. Svendborg Kommunes svar er vedlagt som bilag.
1. Slutdato for den ønskede periode for dispensation.
Ministeriet bemærker at der ikke kan søges en permanent dispensation.
Svendborg Kommune præciserer, at der ønskes dispensation for den maksimale periode på fem år.
2. Uddybning af hvilke særlige forhold der vanskeliggør eller gør det særligt uhensigtsmæssigt for de berørte dagtilbud at følge reglerne.
Det uddybes og præciseres i svaret, at der er tale om to dagtilbud, der geografisk ligger på kanten af det udsatte boligområde, og at ca. to tredjedele af børnene i dagtilbuddene er bosat uden for det udsatte boligområde. De to dagtilbud rummer således et læringsmiljø, der allerede i dag er tydeligt præget af dansk sprog, kultur, værdier og normer. Børn fra det udsatte boligområde drager på denne måde fordel af at være en del af et læringsmiljø præget af dansk sprog og kultur. Der ydes desuden efter behov en særlig målrettet pædagogisk indsats omkring dansk sprog og kultur for de børn og familier, der har et særlig behov for det.
Da der ikke søges dispensation fra en regel om maks. 30% børn fra et udsat boligområde i et givet dagtilbud er der grundlag for at opretholde et positivt læringsmiljø for børn fra det udsatte boligområde.
Det særligt uhensigtsmæssige ved at skulle tilbyde to pladser til børn bosat uden for området består således i, at grundlaget for søgningen til de to dagtilbud - der qua deres virke og børnesammensætning allerede i dag medvirker til at børn ikke vokser op i et parallelsamfund - sandsynligvis vil falde bort.
3. Uddybning af hvilke tiltag, der iværksættes mod 1-2 årige børn i de to dagtilbud for at fremme dansk sprog og modvirke at de vokser op i et parallelsamfund.
Der er i samarbejde med de to berørte dagtilbud, Interkulturelt Team og sekretariatet for den boligsociale helhedsplan udarbejdet en uddybende beskrivelse af tiltag rettet mod at understøtte sprog og dansk kultur, normer og værdier, som dermed modvirker at børn vokser op i et parallelsamfund. De beskrevne tiltag er særligt rettet mod børn i vuggestuealderen, mens nogle tiltag går på tværs af aldersgrupper.
4. Opfølgning på milepæle og tiltag i forhold til opfølgning og afrapportering.
I forbindelse med en dispensation skal der hvert andet år udarbejdes en afrapportering til ministeriet. I samarbejde med de to berørte dagtilbud, Interkulturelt Team og sekretariatet for den boligsociale helhedsplan er det uddybet, hvordan der følges op på indsatsen. Enkelte milepæle mm. er desuden uddybet.
5. Ansøgning til statslig lånepulje
Børne- og Undervisningsministeriet gør opmærksom på, at Svendborg samtidig har ansøgt Indenrigsministeriets pulje til anlægsudgifter i forbindelse med regelændringerne (flytning af dagtilbud m.v.).
Svendborg Kommune præciserer, at første prioritet er at opnå dispensation fra reglen om at tilbyde to pladser. En anvendelse af evt. midler fra lånepuljen kun vil blive aktuel, hvis der ikke opnås dispensation.
Sideløbende med behandlingen af ansøgningerne har den nye børne- og socialminister indbudt alle kommuner, der har søgt dispensation, til en separat drøftelse af lovgivningen og dispensationsmulighederne. Fra Svendborg Kommune deltager borgmesteren, formanden for Børne- og Ungeudvalget samt kommunaldirektøren primo september i et møde med ministeren.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis hverken dispensationsansøgning eller låneansøgningen imødekommes til fuld anlægsfinansiering, vil det have afledte udgifter til anlæg af ny kapacitet. Anlægsudgiften vil i så fald skulle indgå som anlægstema i budgetforhandlingerne for budget 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.
Punkt 13 Etablering af en ekstra 0-2 års plads i det private dagtilbud Tved Børnehus
+Beslutningstema
Det private dagtilbud Tved Børnehus søger om etablering af yderligere en 0-2 års plads, der medfører en fravigelse af det besluttede kvalitetsniveau.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om, at dispensere fra det politiske fastsatte kvalitetsniveau
- At ansøgningen fra Tved Børnehus om udvidelse af en 0-2 års plads godkendes
Sagsfremstilling
Tved Børnehus blev godkendt som privat dagtilbud med 3-5 års pladser pr. 1. juli 2011 på adressen Hellet 3, 5700 Svendborg. I oktober 2018 blev der etableret 0-2 års pladser, således at Tved Børnehus nu har en kapacitet på 12 0-2 års pladser og 47 3-5 års pladser.
Økonomiudvalget besluttede den 19. juni 2012 ved tilpasning af de fysiske rammer på dagtilbudsområdet, at fastsætte kvalitetsniveau svarende til niveau A i Bygningsreglement 2010. Det er 4,5 m2 pr. 0-2 års plads og 3,5 m2 pr. 3-5 års plads, suppleret med 2,5 m2 pr. barn til aktivitetsrum. Ud fra dette niveau blev Tved Børnehus godkendt til 12 0-2 års pladser på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 5.9.2018.
Tved Børnehus ønsker at øge med en 0-2 års plads, da de med 13 0-2 års pladser opnår en bedre fordeling af medarbejdere. Baggrunden er, at vuggestue og børnehave er placeret i hver sin bygning på matriklen. Tved Børnehus beskriver, at det ikke er hensigtsmæssigt og muligt, at samle hele børnegruppen i vuggestue og børnehave i ydertimerne, hvilket betyder merforbrug af personaletimer i ydertimerne. Tved Børnehus vurderer, at de godt kan have et barn yderligere, uden det forringer kvalitet for bevægelse og aktiviteter.
Der er tidligere dispenseret fra kvalitetsniveau A ved godkendelse af tegningsmateriale for Sundet Børnely, hvor aktivitetsrummet var 0,9 m2 mindre samt tilbygning til Øbakkerne Solsikken, hvor der er 2,5 m2 mindre.
Bygningsmæssigt er det for Tved Børnehus 0,5 m2 mindre pr. barn end kvalitetsniveau A.
Administrationen anbefaler, at udvalget giver tilladelse til en ekstra 0-2 års plads.
Antal kvm pr. barn | Byggelovgivning | Byggelovgivning | Tved Børnehus |
0-2 årige | 3 | 4,5 | 4,5 |
Aktivitetsrum | 0 | 2,5 | 2,0 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilskud til private dagtilbud er sammensat af
- Driftstilskud
- Bygningstilskud
- Administationstilskud
Driftstilskuddet svarer til gennemsnittet af det budgetterede nettodriftstilskud pr. barn i aldersgruppen eksklusiv udgifter til ressourcepædagoger. Tilskuddet svarer således til kommunens samlede udgift for 0-5 års pladser i kommunalt tilbud samt andel af fællesudgifter.
Fra 1. oktober 2019 og frem medfører etableringen af den private dagtilbudsplads udgifter til bygningstilskud og administrationstilskud på i alt 8.927 kr. årligt som finansieres indenfor udvalgets ramme på dagtilbudsområdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 19 - 20
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Godkendt.
Punkt 14 Høring af revideret Klima- og Energipolitk
+Beslutningstema
Miljø- og Naturudvalget godkendte den 13. august 2019 et forslag til revideret klima- og energipolitik og besluttede som led i høringsfasen at sende det i høring i alle fagudvalg.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter, om der skal afgives høringssvar til forslag til revideret Klima- og Energipolitik.
Sagsfremstilling
Den reviderede Klima- og Energipolitik indeholder nye målsætninger for omstilling til vedvarende energi. Målsætningerne er godkendt af Miljø- og Naturudvalget den 5. februar 2019.
Politikken indeholder også en beskrivelse af indsatsområder i 2020-2025 indenfor:
- Kommunal virksomhed
- By og boliger
- Erhverv og turisme
- Transport
- Energiproduktion og –forsyning
- Uddannelse
- Natur og grønne arealer
Forslag til revideret Klima- og Energipolitik er vedlagt ved bilag 1.
Forslag til Klima- og Energipolitik er i 4 ugers høring i alle fagudvalg samt i offentlig høring i løbet af august/september.
Desuden præsenteres forslaget for Det Grønne Råd den 28. august 2019.
Forventningen er, at Klima- og Energipolitikken kan godkendes i Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet i 4. kvartal 2019.
Høringsfristen er den 4. oktober 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af indsatserne fra 2020-2025 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Politikken vil medføre, at Svendborg Kommunes efterspørgsel på grønne løsninger vil stige. Det forventes derfor, at politikken vil understøtte den grønne omstilling, som mange virksomheder allerede er påbegyndt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Jens Munk (løsgænger). Jens Munk deltog ikke i behandlingen af punkt 8 (dette punkt) og punkt 9.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-09-2019
Drøftet. Udvalget afgiver ikke høringssvar.
Steen Tinning (B) og Anne Katrine Olsen (A) var fraværende. Torben Frost (A) deltog som stedfortræder for Anne Katrine Olsen.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Drøftet. Der afgives ikke høringssvar.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Drøftet.
Punkt 15 Afdækning af tilbud og indsatser for børn og unge som pårørende i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om tilbud og indsatser til børn og unge som pårørende i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter om der er behov for yderligere indsatser
- At Social- og Sundhedsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om et pårørende- og interessentmøde ift. kommunens pårørendearbejde og godkender udkast til program.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d. 13.august godkendte Social- og Sundhedsudvalget den videre proces for arbejdet med børn og unge som pårørende. Første del af processen var udarbejdelsen af en afdækning af kommunale tilbud og indsatser til børn og unge som pårørende.
Afdækningen viser, at kommunen har en række tilbud og indsatser på tværs af fagområder. Nogle af disse er vi forpligtet til at levere, og andre har vi selv valgt at levere (bilag eftersendes).
Supplerende til den kommunale afdækning, er udarbejdet en liste over tilbud i kommunen leveret af frivillige sociale foreninger. Listen viser et udpluk af de foreninger som leverer indsatser til børn og unge som pårørende som enten deres primære eller sekundære formål.
Udover afdækningen af tilbud og indsatser, besluttede udvalget at der skulle arbejdes videre med planlægning af et fælles pårørende- og interessentmøde. Forslag til program:
- Et udvalg af frivillige sociale foreninger som har indsatser til målgruppen samt repræsentanter fra kommunens pårørenderåd, fortæller om deres indsatser
- Fælles åben dialog
- Udvalgene drøfter det videre behov for styrkelse og synliggørelse af tilbud til børn og unge som pårørende
Deltagerkreds: et udvalg af frivillige sociale foreninger med tilbud til målgruppen, repræsentanter fra kommunens pårørenderåd samt de to udvalg.
Mødet foreslås til at vare 3-4 timer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Serviceloven
Sundhedsloven
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-09-2019
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget godkender, at der arbejdes videre med programmet med inddragelse af brobygger og frivilligråd.
Der var afbud fra Jesper Larsen (løsgænger) og som suppleant deltog Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Til efterretning og godkendt.
Punkt 16 Meddelelser
+Sagsfremstilling
- Kommende større sager
- Tilsagn på puljeansøgning fra Sundhedsplejen vedrørende barnets første 1000 dage
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.