Punkt 12 Ansøgning om dispensation fra regel om bedre fordeling i dagtilbud
Beslutningstema
Orientering om Svendborg Kommunes svar på uddybende spørgsmål fra Børne- og Undervisningsministeriet til ansøgningen om dispensation fra bedre fordeling i dagtilbud (regel om at tilbyde to pladser).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Fra 1. januar 2020 betyder ændringer i dagtilbudsloven bl.a., at hvis der anvises en plads i et dagtilbud beliggende i et udsat boligområde til børn, der bor uden for området, skal de samtidig have tilbudt en anden plads udenfor det udsatte område. Reglen betyder, at der skal være ekstra pladskapacitet at tilbyde.
Børne- og Ungeudvalget godkendte d. 6. marts 2019 at Svendborg Kommune søger om dispensation fra reglen om at skulle tilbyde to pladser. Der var fra ministeriet udmeldt en forventet sagsbehandlingstid på tre måneder.
Pga. udskrivelse af valg i juni var det ikke muligt for ministeriet at svare på ansøgningen indenfor fristen.
Børne- og Undervisningsministeriet sendte d. 4. juli 2019 en henvendelse med uddybende spørgsmål til Svendborg Kommunes ansøgning. Børne- og Ungeudvalget blev orienteret herom på møde d. 14. august 2019.
Administrationen har i samarbejde med de to berørte selvejende dagtilbud og øvrige tværfaglige samarbejdspartnere udarbejdet en besvarelse af spørgsmål fra ministeriet.
Spørgsmål og Svendborg Kommunes svar er kort ridset op nedenfor. Svendborg Kommunes svar er vedlagt som bilag.
1. Slutdato for den ønskede periode for dispensation.
Ministeriet bemærker at der ikke kan søges en permanent dispensation.
Svendborg Kommune præciserer, at der ønskes dispensation for den maksimale periode på fem år.
2. Uddybning af hvilke særlige forhold der vanskeliggør eller gør det særligt uhensigtsmæssigt for de berørte dagtilbud at følge reglerne.
Det uddybes og præciseres i svaret, at der er tale om to dagtilbud, der geografisk ligger på kanten af det udsatte boligområde, og at ca. to tredjedele af børnene i dagtilbuddene er bosat uden for det udsatte boligområde. De to dagtilbud rummer således et læringsmiljø, der allerede i dag er tydeligt præget af dansk sprog, kultur, værdier og normer. Børn fra det udsatte boligområde drager på denne måde fordel af at være en del af et læringsmiljø præget af dansk sprog og kultur. Der ydes desuden efter behov en særlig målrettet pædagogisk indsats omkring dansk sprog og kultur for de børn og familier, der har et særlig behov for det.
Da der ikke søges dispensation fra en regel om maks. 30% børn fra et udsat boligområde i et givet dagtilbud er der grundlag for at opretholde et positivt læringsmiljø for børn fra det udsatte boligområde.
Det særligt uhensigtsmæssige ved at skulle tilbyde to pladser til børn bosat uden for området består således i, at grundlaget for søgningen til de to dagtilbud - der qua deres virke og børnesammensætning allerede i dag medvirker til at børn ikke vokser op i et parallelsamfund - sandsynligvis vil falde bort.
3. Uddybning af hvilke tiltag, der iværksættes mod 1-2 årige børn i de to dagtilbud for at fremme dansk sprog og modvirke at de vokser op i et parallelsamfund.
Der er i samarbejde med de to berørte dagtilbud, Interkulturelt Team og sekretariatet for den boligsociale helhedsplan udarbejdet en uddybende beskrivelse af tiltag rettet mod at understøtte sprog og dansk kultur, normer og værdier, som dermed modvirker at børn vokser op i et parallelsamfund. De beskrevne tiltag er særligt rettet mod børn i vuggestuealderen, mens nogle tiltag går på tværs af aldersgrupper.
4. Opfølgning på milepæle og tiltag i forhold til opfølgning og afrapportering.
I forbindelse med en dispensation skal der hvert andet år udarbejdes en afrapportering til ministeriet. I samarbejde med de to berørte dagtilbud, Interkulturelt Team og sekretariatet for den boligsociale helhedsplan er det uddybet, hvordan der følges op på indsatsen. Enkelte milepæle mm. er desuden uddybet.
5. Ansøgning til statslig lånepulje
Børne- og Undervisningsministeriet gør opmærksom på, at Svendborg samtidig har ansøgt Indenrigsministeriets pulje til anlægsudgifter i forbindelse med regelændringerne (flytning af dagtilbud m.v.).
Svendborg Kommune præciserer, at første prioritet er at opnå dispensation fra reglen om at tilbyde to pladser. En anvendelse af evt. midler fra lånepuljen kun vil blive aktuel, hvis der ikke opnås dispensation.
Sideløbende med behandlingen af ansøgningerne har den nye børne- og socialminister indbudt alle kommuner, der har søgt dispensation, til en separat drøftelse af lovgivningen og dispensationsmulighederne. Fra Svendborg Kommune deltager borgmesteren, formanden for Børne- og Ungeudvalget samt kommunaldirektøren primo september i et møde med ministeren.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis hverken dispensationsansøgning eller låneansøgningen imødekommes til fuld anlægsfinansiering, vil det have afledte udgifter til anlæg af ny kapacitet. Anlægsudgiften vil i så fald skulle indgå som anlægstema i budgetforhandlingerne for budget 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-09-2019
Taget til efterretning.