Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 2 Forretningsorden til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
+Beslutningstema
Beslutning om udvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender forretningsordenen.
Sagsfremstilling
Forretningsorden for udvalgenes arbejde fastsættes af de respektive udvalg jævnfør styrelseslovens §20, stk. 3. Vedlagte udkast til forretningsorden indeholder en beskrivelse af udvalgets møder, delegation, sagsindsigt, pressekontakt og formidling af beslutninger, beslutningsdygtighed, afstemning, beslutningsprotokol m.v.
Forretningsordenen tager udgangspunkt i den forretningsorden, som fagudvalgene har benyttet i perioden 2018 - 21. I vedlagte udkast er der følgende justeringer, som er markeret med rødt i vedlagte bilag:
- §4 ”udvalget indgår aftaler om foretræde for udvalget..”
- I §8, stk 3 er ”..behandling i kommunalbestyrelsen eller det relevante fagudvalg i overensstemmelse med medlemmets ret til at indbringe spørgsmål og fremsætte forslag til beslutninger om kommunens anliggender” tilføjet.
- §10, stk. 3 har følgende tilføjelse ”Mødedeltagerne kan efter mødets afslutning alene referere..”
- I §11, stk. 4 er følgende tilføjet” Administrationen vurderer i hver enkelt sag, om den kan opdeles i to separate punkter – en åben og en lukket sag”.
- §16 er følgende fjernet ” Medlemmerne kan kun deltage i behandling af sager, når de personlig er til stede under udvalgets møde.”.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 3 Introduktion til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
+Beslutningstema
Overordnet orientering om udvalgets sagsområde indenfor dagtilbud, skoler og uddannelse samt og familie-, børn- og ungeområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet gives en overordnet orientering om Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets sagsområde.
Jf. styrelsesvedtægten for Svendborg Kommune dækker udvalgets område dagtilbud (dagpleje, vuggestue, børnehave mm), skoler og uddannelse (folkeskoler, SFO, klub, uddannelsesvejledning og samarbejde med ungdomsuddannelser) samt familie, børn og unge (social myndighedssagsbehandling, indsatser under serviceloven, særlige undervisningstilbud).
Som hovedregel dækker udvalgets ansvarsområde børn og unge op til 18 år. På enkelte områder går aldersgrænsen dog længere op.
På mødet vil der blive givet en overordnet introduktion til fagområderne og det tilknyttede budget.
Udvalget er desuden indbudt til tre møder uden for udvalgsmøderne med en uddybende introduktioner til hvert af de tre fagområder, hvor der desuden vil være mulighed for uddybende spørgsmål og afklarende dialog om de enkelte områder.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Dagtilbudsloven
Folkeskoleloven
Lov om social service
mfl.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 4 Politisk mødekalender 2022
+Beslutningstema
Godkendelse af mødeplan for Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødekalenderen godkendes.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et forslag til mødekalender for de politiske udvalg i 2022.
Mødedatoerne for Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget bliver ud fra forslaget således:
- Onsdag d. 12. januar 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 2. februar 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 9. marts 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 6. april 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 4. maj 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 15. juni 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 17. august 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 7. september 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 5. oktober 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 9. november 2022 kl. 15.30
- Onsdag d. 7. december 2022 kl. 15.30
Mødedatoerne er koordineret med de øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og kommunalbestyrelse, se bilag.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 5 Dialogmøder og samrådsmøder 2022
+Beslutningstema
Godkendelse af mødedatoer for dialogmøder og samrådsmøder i Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget i 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødedatoerne godkendes.
Sagsfremstilling
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget afholder 3 årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
Mødedatoer er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og kommunalbestyrelse.
I 2022 er dialogmøderne på dagtilbudsområdet:
- Torsdag d. 31. marts 2022 kl. 18.30 – 20.30 – Kommunale og Selvejende dagtilbud
- Torsdag d. 27. oktober 2022 kl. 18.30 – 20.30 – Private Dagtilbud
- Torsdag d. 3. november 2022 kl. 18.30 – 20.30 – Kommunale og Selvejende dagtilbud
Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget afholder 3 årlige dialogmøder med skolebestyrelserne på skoleområdet.
I 2022 er dialogmøderne og samrådsmøderne på skoleområdet:
- Byhaveskolen onsdag d. 23. marts 2022 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde kl. 19.15-20.15
- Vestermarkskolen onsdag d. 8. juni 2022 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde kl. 19.15-20.15
- Skårup Skole onsdag d. 16. november 2022 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde kl. 19.15-20.15
3 årlige samrådsmøder er i 2022:
- Ørkildskolen onsdag d. 27. april 2022 kl. 17.00-18.00
- Nymarkskolen onsdag d. 27. april 2022 kl. 18.30-19.30
- Issø-skolen onsdag d. 10. oktober 2022 kl. 17.00-18.00
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 6 Dagtilbudspladser i Skårup
+Beslutningstema
På baggrund af et ønske fra partiet Venstre orienteres der om status på dagtilbudspladser i Skårup.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I Skårup er der et børnehus, Østerdalen Skårup Børnehus, som har 15 vuggestuepladser og 50 børnehavepladser.
Vuggestuepladser
Når et vuggestuebarn bliver tre år, rykker barnet i børnehave, og frigiver dermed en vuggestueplads. Der er derfor løbende ledige vuggestuepladser i Østerdalen Skårup Børnehus.
Til og med december 2022 er der 18 børn på venteliste til en vuggestueplads i Østerdalen Skårup Børnehus, hvis forældre ønsker Østerdalen Skårup Børnehus som 1. prioritet. Der kan ikke tilbydes en vuggestueplads til alle 18 børn i Østerdalen Skårup Børnehus.
Administrationen tilstræber at tilbyde en dagpleje- eller vuggestueplads i skoledistriktet, hvis det er i overensstemmelse med forældrenes ønske. Det forventes, at der kan tilbydes en dagpleje- eller vuggestueplads til alle 18 børn i Skårup Skoles distrikt – enten en vuggestueplads i Østerdalen Skårup Børnehus, en vuggestueplads i Østerdalen Oure Børnehus eller en dagplejeplads.
Børnehavepladser
Antallet af børnehavepladser i Skårup er de senere år blevet reduceret. Dette skyldes at bygningerne i det tidligere Østerdalen Bakkehuset er blevet afhændet til Sydfyns Fri Fagskole i 2020 og 2021, da skolen ønskede at anvende deres bygning og grund til eleverne. Dette har medført, at der i 2021 ikke var ledige børnehavepladser i Østerdalen Skårup Børnehus.
I dialog med forældrene har pladsanvisningen tilbudt en anden børnehaveplads til de børn, der ikke var plads til i Østerdalen Skårup Børnehus. De fleste forældre har fået en børnehaveplads til deres barn i Østerdalen Oure Børnehus. Få forældre har fået en børnehaveplads til deres barn i et privat dagtilbud eller i et børnehus i Svendborg by.
Administrationen tilstræber at tilbyde en børnehaveplads i skoledistriktet, hvis det er i overensstemmelse med forældrenes ønske. I 2021 har dette været muligt, idet der var ledige børnehavepladser i Østerdalen Oure Børnehus til alle børn, der ikke var plads til i Østerdalen Skårup Børnehus.
Der er igen ledige børnehavepladser i Østerdalen Skårup Børnehus, når de ældste børnehavebørn starter i forårsSFO pr. 1. april 2022. På nuværende tidspunkt er der otte ledige børnehavepladser pr. 1. april 2022. Til og med marts 2023 er der 34 børn på venteliste til en børnehaveplads i Østerdalen Skårup Børnehus, hvis forældre ønsker Østerdalen Skårup Børnehus som 1. prioritet. Da der er otte ledige børnehavepladser pr. 1. april 2022, kan der ikke tilbydes børnehaveplads til alle 34 børn i Østerdalen Skårup Børnehus.
Det forventes, at der frem mod marts 2023 ikke kan tilbydes en børnehaveplads til alle 34 børn i Skårup Skoles distrikt. På nuværende tidspunkt forventes det at der fra oktober 2022 til og med marts 2023 bliver brug for at tilbyde en børnehaveplads udenfor Skårup Skoles distrikt til 14 børn bosiddende i Skårup Skoles distrikt. I dialog med forældrene kan der tilbydes en børnehaveplads i Svendborg by eller i andre skoledistrikter.
Som følge af en forventning om mangel på børnehavepladser i Skårup Skoles distrikt indgik der i budget 2022 et anlægsforslag på etablering af 30 børnehavepladser i modulhus på Skårup Skoles grund, som ligger i gåafstand fra Østerdalen Skårup Børnehus. Anlægsforslaget indgik ikke i budget 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Taget til efterretning, idet det bemærkes, at kapacitetsudfordringen i Skårup tages op i forbindelse med den kommende ”Børnetalsprognose og kapacitet”.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 7 Nyt børnehus på Thurø
+Beslutningstema
Ved budgetforliget for 2022 blev der afsat midler til at etablere et nyt børnehus på Thurø.
Plan- og Lokalsamfundsudvalget skal tage beslutning om at påbegynde et kommuneplantillæg og en lokalplan.
Teknik- og Miljøudvalget skal frigive anlægsmidler, godkende brug af ekstern rådgiver og fastsætte kriterier for valg af skitserådgiver.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,
- At der igangsættes kommuneplantillæg og lokalplan for realisering af et nyt børnehus på Thurø, på matr. 4h, Thurø By, Thurø
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At frigive rådighedsbeløbet i 2022 på 10,9 mio. kr.
- At godkende brugen af eksterne rådgivere i alle projektets faser
- At godkende kriterierne for valg af skitserådgiver:
- Valg af skitserådgiver vil ske på baggrund af referencer og deres udførelse af dagtilbud, efter certificeret byggeri samt erfaring med udførelse af pædagogiske læringsmiljøer – både inde og ude.
- At bemyndige administrationen til at udvælge og indgå kontrakt med ekstern rådgiver til at udarbejde et skitseprojekt.
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget,
- At sagen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har det seneste år oplevet en stigning i antallet af 0-5-årige. Stigningen skyldes en betydelig nettotilflytning af familier med 0-5-årige børn, og at der er født flere børn i 2021 end tidligere år.
For at Svendborg Kommune fortsat kan imødekomme pladsgarantien, og for at det som hovedregel fortsat skal være muligt at tilbyde dagtilbudspladser på Thurø til børn bosiddende på Thurø, er der i budget 2022 afsat et anlægsbudget til at etablere et nyt børnehus på Thurø med 14 vuggestuepladser, 100 børnehavepladser og en heldagslegestue til dagplejere på Thurø.
Med etablering af et nyt børnehus på Thurø vil der være to selvstændige børnehuse på Thurø under dagtilbuddet Østerdalen med samlet 34 vuggestuepladser, 185 børnehavepladser og heldagslegestue til dagplejere på Thurø.
Det forventes, at det nye børnehus på Thurø skal være klar til at modtage børn og forældre primo 2024. Det er en stram tidsplan, og det kræver en strømlinet proces for såvel brugerinddragelsen som selve byggeprocessen.
Administrationen har udarbejdet et forventet forløb, se bilag 1 (Bilag 1. Tids- og procesplan - nyt børnehus på Thurø), som skal understøtte, at det nye børnehus på Thurø er klar til at tage imod børn og forældre primo 2024.
Der skal nedsættes en brugergruppe, som skal bestå af repræsentanter fra Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling, Økonomi og Sekretariat og Dagtilbud.
Principper for til- og nybygning på dagtilbudsområdet
I forbindelse med til- og nybygning af Øbakkerne Kirkeby Børnehus, Østerdalen Gudme Børnehus, Vesterlunden Skovlinden, Sundbyøster 4-Kløveren og Sundbyøster Humlebien blev der i 2012 udarbejdet principper for til- og nybygning på dagtilbudsområdet.
I principperne står der blandt andet, at alle børnekvadratmeter i et børnehus – inde og ude – er lege- og læringsrum, som skal understøtte den pædagogiske læreplan. Rummene skal være fleksible at anvende i forhold til aktiviteter og antal børn, og der skal være plads til at fordybe sig uden at blive forstyrret.
Først i 2022 skal principper for til- og nybygning genbesøges med henblik på at opdatere disse. Der lægges op til en involverende proces, som skal være færdiggjort, således at de nye principper vil gælde for det nye børnehus på Thurø.
Byggeri
For at skabe et bæredygtigt byggeri anbefales det, at børnehuset bliver bygget efter certificeringsordning DGNB. Opførelsen kommer til at følge den kommende klimahandleplan, som skal besluttes politisk. Den endelige bæredygtighedsklasse vil blive bestemt ud fra, hvad der er muligt indenfor projektets økonomiske ramme.
Byggeriet skal opføres på en måde, hvor udgifterne til den løbende drift og vedligeholdelse minimeres.
Skitserådgiver
Administrationen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at benytte en ekstern rådgiver til at udarbejde et skitseprojekt med fokus på børnehusets udtryk og indretning samt indretning af det udendørslæringsmiljø, samt tilknytning til omgivelserne. Brugergruppen vil i denne proces blive inddraget for at opnå så nøjagtigt et skitseprojekt som muligt, der er tilpasset brugernes behov.
Kriterierne for valg af skitserådgiver vil ske på baggrund af referencer og tidligere udførelse af dagtilbud, certificeret byggeri, samt erfaring med udførelse af pædagogiske læringsmiljøer – både inde og ude.
Der vil ske en tæt dialog og sparring mellem udarbejdelse af skitseprojekt og lokalplan.
Totalrådgiver
Det er politisk besluttet at udbyde byggeri i fagentrepriser, men administrationen anbefaler, at der anvendes totalrådgiver for at have alle rådgiver ydelser samlet i en kontrakt. Totalrådgiverens opgave er at projektere hovedprojektet, ansøge og sikre de nødvendige tilladelser hos myndighederne, udarbejde udbudsmateriale, indhente priser samt at lede byggepladsen.
Kriterierne for valg af totalrådgiver udarbejdes forud for udbuddet, og de forlægges udvalget i løbet af første halvår 2022.
Kommuneplantillæg og lokalplan for nyt børnehus
Med budget 2022 blev der peget på en mulig placering af et nyt børnehus på matr. 4h, Thurø By, Thurø. Området er ejet af Svendborg Kommune, og indgår som en del af det samlede rekreative område ved Thurø Hallen og Thurø Boldklub. Administrationen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at der arbejdes videre med denne placering, da der her kan skabes en god synergi mellem et nyt børnehus og den fremtidige udvikling af området.
Der vil her være gode muligheder for at skabe et moderne børnehus, der kan tænkes sammen med omgivelserne, og hvor de udendørslæringsmiljøer kan anvendes som et aktiv for det tilstødende rekreative område og resten af lokalområdet. Placeringen er endvidere valgt for at skabe mindst mulig trafikal belastning for resten af Thurø by. Placeringen er blevet positivt modtaget af blandt andet Thurø Lokalråd og Øhavets Bevægelsescenter.
Illustrationsplan for mulig fremtidig placering, Budgetforlig 2022
Som en del af den videre planlægning vil der arbejdes med en inddragelsesproces, hvor lokale kultur – og idrætsforeninger, grundejerforeninger, lokalråd, borgere mv. inddrages. Denne proces indledes med en forudgående høring i primo 2022, hvor der indkaldes forslag og ideer til den videre planlægning. I den forbindelse afholdes et lokalt borgermøde.
Den endelige placering, samt de overordnede planlægningsprincipper, vil blive fastlagt på baggrund af den forudgående høring, og vil danne grundlag for den videre lokalplanlægning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med budget 2022 blev der afsat en samlet anlægsramme på 35,9 mio. kr. til etablering af et nyt børnehus på Thurø. Den samlede anlægsramme blev fordelt med et rådighedsbeløb på 10,9 mio. i 2022 og 25,0 mio. kr. i 2023, og det er derfor muligt at frigive det ønskede rådighedsbeløb for 2022.
Udgifterne forbundet med udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan afholdes, indenfor anlægsprojektets ramme.
Udgifterne til brug af ekstern rådgivning vil overstige grænseværdien på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges en godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.
Udbudsregler
I forbindelse med indledende brug af skitserådgiver benyttes der direkte tildeling, da det vurderes at denne udgift kan holdes under 300.000 kr., som er grænsebeløbet for, hvornår der kan laves direkte tildeling i forhold til Indkøbs- og Udbudspolitikken.
Valg af totalrådgiverydelsen vil blive afholdt efter EU-udbudsreglerne, idet udgifterne til denne ydelse klart forventes at overstige EU-tærskelværdien på 1,6 mio. kr. Udbuddet forventes afholdt som et begrænset udbud med en prækvalifikation, hvor der udvælges op til 5 rådgivere, der skal afgive pris på totalrådgivningsydelsen. Udbuddet er offentligt og alle som lever op til konditionerne kan derfor byde.
Sagen afgøres i
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget 2022-2025 den 11-01-2022
Indstillingen godkendes, med bemærkning om at tidsplan og proces for borgerinddragelse ønskes forelagt for udvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 8 Børnetalsprognose pr. 1. december 2021 og udbygning af vuggestuepladser
+Beslutningstema
Administrationen har modtaget børnetalsprognose pr. 1. december 2021, som igen opjusterer befolkningsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige de kommende år. For at kunne opfylde pladsgarantien i 2022 forventer administrationen, at der i 2022 skal etableres vuggestuepladser i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om finansiering af driftsudvidelsen samt overfor Teknik- og Miljøudvalget indstille, at der bevilliges en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Teknik- og Miljøudvalget skal godkende brugen af ekstern rådgiver samt overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen indstille at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget,
- At driftsudgifter på 3,448 mio. kr. i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde
- At driftsudgifter fra 2023 og frem på årsbasis 5,932 mio. kr. indgår i budgetforhandlingerne for 2023
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- At der søges en tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. til etablering af 34 vuggestuepladser
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At godkende brugen af eksterne rådgivere
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der bevilliges og frigives en samlet tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. i 2022
- At direktionen efterfølgende peger på finansiering, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Sagsfremstilling
Tre gange om året – pr. 1. april, 1. august og 1. december - modtager dagtilbudsområdet en børnetalsprognose, som følger op på gældende befolkningsprognose i forhold til, om der fødes flere eller færre børn end forventet, og om nettotilflytningen er større eller mindre end forventet.
2021 var et særligt år med en helt ekstraordinær udvikling i antallet af 0-2-årige. De tre børnetalsprognoser i 2021 har således alle opjusteret antallet af de 0-2-årige.
Dette skyldes, at der er født flere børn i 2021 end forventet, og at nettotilflytningen af 0-2-årige er større i 2021 end forventet (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Fremrykning af modulhus i Svendborg by
Som følge af de to første børnetalsprognoser i 2021 er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til at udbygge med 32 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2022 og til at udbygge med 28 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2024. Samlet udbygges der med 60 vuggestuepladser.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at der er behov for at fremrykke etableringen af et modulhus med 20 vuggestuepladser i Svendborg by, således at der kan modtages børn og forældre allerede fra 1. april 2022 og ikke som oprindeligt planlagt fra 1. januar 2023.
Da den oprindelige forventning var, at modulhuset skulle tages i brug fra 1. januar 2023, er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til modulhuset. Driftsmidlerne skulle derimod indgå i budgetforhandlingerne for 2023, hvorfor der i budget 2022 ikke er afsat driftsmidler til modulhuset.
Børnetalsprognose pr. 1. december 2021
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at administrationen forventer, at der som følge af et konstateret øget behov for dagpleje- eller vuggestuepladser siden børnetalsprognosen pr. 1. august 2021 er behov for yderligere udbygning af pladser, men at administrationen afventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021.
Sammenlignet med børnetalsprognosen pr. 1. april 2021 forventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021 53 flere 0-2-årige i 2022. Med denne forøgelse forventer administrationen, at det ikke er tilstrækkeligt at udbygge med 32 vuggestuepladser i 2022.
Med afsæt i faktisk antal indmeldte børn og børn på venteliste til en dagpleje- eller vuggestueplads i 2022 forventer administrationen, at såfremt der ikke etableres flere pladser i 2022, end de 32 vuggestuepladser der allerede er planlagt, kan pladsgarantien ikke opfyldes fra august 2022, idet der fra august 2022 ikke er et tilstrækkeligt antal pladser i hele Svendborg Kommune til at imødekomme efterspørgslen (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Administrationen forventer at der fra august 2022 er behov for at etablere 20 pladser i Tåsingeskolens distrikt og 14 pladser i Vestermarkskolens distrikt, som skal være klar til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022. Pladser i august 2022 visiteres i maj 2022.
Udbygning af vuggestuepladser
I Tåsingeskolens distrikt kan Dagplejen opretholde det nuværende antal dagplejepladser, men Dagplejen kan ikke øge antallet af dagplejepladser (se notat vedrørende ansættelse af dagplejere i Svendborg Kommune). I Tåsingeskolens distrikt er der således behov for at etablere vuggestuepladser.
I Vestermarkskolens distrikt har Dagplejen hidtil kunne tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser, hvilket var forventningen ved de første to børnetalsprognoser i 2021.
På grund af en fortsat stigning i antallet af 0-2-årige i Vestermarkskolens distrikt, og på grund af at Dagplejen ikke har kunne ansætte dagplejere i 2021 til at øge antallet af dagplejepladser i Vestermarkskolens distrikt forventes det nu, at Dagplejen ikke kan tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser. I Vestermarkskolens distrikt er der således også behov for at etablere vuggestuepladser.
Det er ikke umiddelbart muligt at etablere 34 vuggestuepladser indenfor de eksisterende bygninger, og det er ikke muligt at opføre tilbygninger, som kan være færdige til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022 (se vedhæftede notat vedrørende alternative muligheder i eksisterende og kendte bygninger, hvor Vindeby Børnehus, Bergmannsvej på Thurø, Vesterlunden Ryttergården, bygningen anvendt af det nedlagte Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue indgår). Det foreslås derfor, at der indkøbes to permanente modulhuse, som skal placeres i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Etablering af 34 vuggestuepladser pr. 1. august 2022 i to permanente modulhuse indebærer en meget stram tidsplan. Der er derfor behov for, at der hurtigst muligt indkøbes to permanente modulhuse. Administrationen vil i januar 2022 sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi gå i dialog med brugere i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt i forhold til placering af de to permanente modulhuse. Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om placering på udvalgsmødet den 2. februar 2022.
Befolkningsprognose 2022-2035 for Svendborg Kommune
Den nye befolkningsprognose for Svendborg Kommune vil indregne forskydninger sket i 2021. Børnetalsprognose og kapacitet 2022-2026 forelægges Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 4. maj 2022. Med afsæt i den nye børnetalsprognose vil administrationen sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi udarbejde en plan for udbygning af dagtilbudspladser, som kan indgå i budgetforhandlingerne til budget 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften forbundet med etableringen af to permanente modulhuse til 34 vuggestuepladser inden den 1. august 2022 er estimeret til 18,2 mio. kr.
Projektet omfatter blandt andet indkøb af permanente modulhuse, tilslutningsafgifter, legeplads, klargøring af området, ABA-anlæg, fundament, kloak, belægning, inventar, belysning, affaldsgårde, ny vejadgang, parkeringspladser, ekstern rådgiver samt lade standere.
Det vil påhvile direktionen at pege på finansieringen af den samlede anlægsramme på 18,2 mio. kr. i 2022, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Udgifterne til brug af ekstern rådgivning vil overstige grænseværdien på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges en godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.
Etableringen af 34 vuggestuepladser samt fremrykningen af 20 vuggestuepladser fra 2023 til 2022 betyder at der etableres 54 ekstra vuggestuepladser i 2022.
Ibrugtagning af 54 ekstra vuggestuepladser i løbet af 2022 vil give øgede driftsudgifter for 3,448 mio. kr. Udgiften vedrører løn og øvrig drift i børnehusene samt diverse bygningsudgifter til el, vand og varme. På årsbasis vil nettoudgiften udgøre 5,932 mio. kr. fordelt med 0,266 mio. kr. vedr. bygningsdrift og 5,666 mio. kr. vedr. løn og øvrig drift i børnehusene.
Direktionen indstiller, at driftsudgifterne i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde mens udgiften fra 2023 indgår i budgetforhandlingerne.
Alternativt vil det være muligt at inddrage ikke anvendte spareforslag i det foreliggende katalog eller at driftsudvidelsen søges finansieret via overførsler fra 2021 til 2022 eller via budgetopfølgningen i 2022.
Holdes merudgiften inden for dagtilbudsområdets eksisterende ramme, svarer det til at serviceniveauet sænkes. Yderligere skal diverse takster til forældrebetaling samt tilskud til private dagtilbud genberegnes og varsles i tre måneder inden det kan iværksættes. Ændringen vil resultere i faldende indtægter grundet lavere forældrebetaling, mens det modsat vil give færre udgifter til private dagtilbud, da tilskuddet reduceres, ligesom det vil give færre udgifter til friplads- og søskendetilskud.
Ifølge dagtilbudsloven skal kommunerne ved manglende overholdelse af pladsgarantien hæve tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud til mindst 78 pct. for alle børn indmeldt i kommunale og selvejende dagtilbud med virkning fra den 1. i den følgende måned og indtil pladsgarantien igen kan opfyldes.
Hvis tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud hæves til mindst 78 pct. vil det samlet betyde, at den årlige forældrebetaling falder med 7,1 mio. kr. svarende til ca. 650.000 kr. pr. måned. Dette er beregnet med udgangspunkt i nuværende takstberegning og nuværende børnetal.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Det indstilles, at finansiering af driftsudgifter på 3,448 mio.kr. i 2022 indgår i forhandlingerne vedr. evt. uforbrugte midler i 2021 ved regnskabsafslutningen.
Indstillingen godkendt, idet man herunder indstiller løsningen, der er skitseret i det lukkede bilag. Administrationen bemyndiges til at gennemføre den skitserede løsning. Der indstilles samtidig en forøgelse af tillægsbevillingen til 20,6 mio. kr. Administrationen anmodes om at afdække evt. alternative muligheder vedr. henvendelsen fra Hundstrup Borgerforening med endelig beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25. januar 2022.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 9 Indskrivning til forårsSFO og børnehaveklasse i skoleåret 2022/2023
+Beslutningstema
Elev- og klassetal i forbindelse med indskrivning til forårsSFO og børnehaveklasse 2022 forelægges til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ved indskrivning til forårsSFO med start 1. april 2022 og børnehaveklasse med start august 2022 er der primo december 2021 indmeldt 479 børn i folkeskolerne i Svendborg kommune – til sammenligning var tallet 420 børn sidste år.
Prognosen sagde 461 børn, dvs. 18 børn mere end forventet.
Af de 479 børn i år, har 49 søgt om optagelse i anden folkeskole end distriktsskolen.
47 har fået godkendt deres ansøgning og 2 har fået opfyldt deres 2. prioritet efter principperne om frit skolevalg og klassedannelse vedtaget af Byrådet 29. marts 2011.
Der er søgt og bevilliget skoleudsættelse for 6 børn.
Det tilmeldte antal børn forventes at udløse 21 klasser i skoleåret 2022/2023.
Den forventede klassekvotient forventes at blive på 22,8 og kendes først endeligt pr. 5. september 2022.
I skoleåret 2021/2022 blev der oprettet 20 klasser, hvor klassekvotienten var 21,0
128 børn er optaget i kommende forårsSFO og børnehaveklasse 2022/2023 på en privat- og friskole. I forbindelse med indskrivningen til børnehaveklasse i skoleåret 2021/2022 blev der optaget 125 børn på privat- og friskoler.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det forventede antal elever i børnehaveklasse i skoleåret 2022/2023 er ifølge elevtalsprognosen 461 elever. Antal elever i børnehaveklasse i skoleåret 2022/2023 er ved indskrivningen i december 2021 på 479 elever. Fordelingen af elever mellem skolerne, betyder at det beregnede antal klasser er 21 klasser, som svarer til forventningen i elevtalsprognosen.
Det faktiske elevtal pr. 5/9 2021 var 426 elever i de kommunale børnehaveklasser mod 420 ved indskrivningen i november 2020.
Ressourcetildelingen til forårsSFO beregnes på baggrund af det faktiske elevtal pr. 1/4 2022, hvor ligeledes de frie skolers tilskud beregnes og udbetales.
Ressourcetildelingen til børnehaveklassen beregnes endeligt på baggrund af elevtallet 5/9 2022.
Her beregnes den samlede regulering af skolernes budgetter samt budgetter til fri- og privatskoler.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 10 Godkendelse af valgperiodens længde for skolebestyrelser
+Beslutningstema
Beslutning om mulighed for toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelserne.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget godkender,
- At der gives mulighed for at vælge toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelserne
- At kompetencen til at godkende toårig valgperiode efter ansøgning fra en skolebestyrelse delegeres til Skole- og Uddannelseschefen.
Sagsfremstilling
Vestre Skole, Ørkildskolen og Tåsingeskolen har siden 2018 deltaget i forsøgsordning med toårig valgperiode for skolebestyrelser. Forsøgsperioden udløber ultimo 2021.
Alle tre skoler har haft gode erfaringer med denne valgperiodes længde, som især har betydet, at det har været lettere at tiltrække kandidater og dermed besætte alle pladserne til forældrerepræsentanter i skolebestyrelserne.
2. maj 2019 godkendte Folketinget, på baggrund af en bred politisk aftale ”Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole”, ændring af Folkeskoleloven på en række områder. Aftalen indeholdt 13 initiativer.
Et af de 13 initiativer og en del af lovændringen omhandler muligheden for toårig valgperiode for forældrerepræsentanter i skolebestyrelser.
Skolebestyrelserne spiller en vigtig rolle i forhold til i samarbejde med skolens ledelse at sætte retning for skolen og at føre tilsyn med skolens virksomhed.
Nogle steder oplever kommunalbestyrelserne udfordringer med at få besat alle pladserne til forældrerepræsentanter i skolebestyrelserne.
Intensionen var derfor, at landets kommunalbestyrelser skulle have bedre mulighed for at tiltrække forældrerepræsentanter til skolebestyrelsesarbejdet.
Valgperioden for forældrerepræsentanter er fire år, men man ønskede med lovændringen en fleksibilitet til lokalt at træffe beslutning om at nedsætte valgperioden til to år for de forældre, der måtte ønske dette.
På baggrund af skolebestyrelsernes erfaringer og lovændringen foreslår Skole og Uddannelse, at de enkelte skolebestyrelser fremover kan vælge, om man ønsker to- eller fireårige valgperiode for enten alle forældre, eller de forældrerepræsentanter, der måtte ønske det.
Kompetencen til at bevilge dette, efter konkret ansøgning fra skolebestyrelserne, foreslås delegeret til Skole- og Uddannelseschefen.
Udvalget orienteres i forbindelse med, at der afholdes valg på skolerne (næste gang forår 2022).
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 11 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Fyrtårnet Mariasøstrenes Børnehus
- KL´s Børn og Unge Topmøde d. 27.- 28. januar 2022
- Hjortøhus
- Nymarkskolen
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.