Social- og Sundhedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Godkendt.
Punkt 2 Status - Covid-19-situationen på Social- og Sundhedsområdet
+Beslutningstema
Orientering om den aktuelle situation.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Orientering om aktuel status på udviklingen samt de indsatser, der er igangsat og påtænkes igangsat, herunder gradvis genåbning af besøg og tilbud.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 3 Budget 2021, temaer - Social- og Sundhedsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i juni beslutter udvalget, hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område, herunder finansiering.
Hvis udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne fremsender udvalget forslagene, inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter, til Økonomiudvalget.
Følgende temaer er behandlet på udvalgets tidligere møder:
- Videreførelse af akutfunktionen
- Rekruttering af plejepersonale
- Demografi ældre
- Demografi/mængdeudvikling social
- Demografi sundhed
- Sundhedsfremmende indsatser (røgfri fremtid)
- Plejeboliger
- Frivilligområdet/Frivillighuset
- Skærpede myndighedskrav
- Boblberg
- Kommunale EGU-pladser (fælles tema med BUU)
Der er modtaget brev fra FTR/plejecenterområdet, der er vedlagt som bilag. Der vedlægges endvidere ECO-nøgletal opdateret med regnskab 2019.
Efter udvalgets drøftelse på maj-mødet er tilføjet budgettema vedr. Boblberg og beskrivelsen vedr. plejeboliger er justeret og restbesparelse fra budget 2019 er tilføjet. I temabeskrivelsen vedr. akutfunktionen er tilføjet en vurdering af effekt i forhold til hospitalsindlæggelser og endelig er der justeret i temabeskrivelserne vedr. demografi på ældre- og socialområdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien fremgår af de vedlagte temabeskrivelser. Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Drøftet. Udvalget ønsker en uddybende beskrivelse af temaet omkring frivilligområdet og en samlet oversigt over temaerne samt en genberegning af demografi.
Udvalget forudsætter, at de midler, der er afsat til demografi i kommuneaftalen tilgår området.
Punkt 4 Tilskud fra pulje til Demenscenter Sydfyn
+Beslutningstema
Orientering om tilskud fra pulje til Demenscenter Sydfyn.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social og Sundhedsudvalget tager til efterretning, at puljetilskuddet indarbejdes i driften som beskrevet i nedenstående.
Sagsfremstilling
Svendborg og Ærø Kommune fik i 2017 projektmidler til at etablere et Rådgivnings- og kontaktcenter på demensområdet. Efter en projektperiode blev der i budgetforliget for 2020 besluttet at videreføre Demenscenter Sydfyn, dels via budgetudvidelse, medfinansiering og omprioritering i form af i forvejen ansatte medarbejdere, og betaling fra Ærø Kommune.
Svendborg Kommune og Ærø Kommune har efterfølgende fået bevilget midler fra Sundhedsstyrelsen til videreførelse af Demenscenter Sydfyn i årene 2020-2023, startende med fuldfinansiering i 2020 og reduktion til ca. 1/3 i 2023.
Midlerne til videreførsel af Demenscenter Sydfyn skal anvendes med fokus på bruger- og pårørendeinddragelse og der skal tilbydes støttende samtaler og rådgivning af mennesker med demens og deres pårørende. Demenscenteret skal ligeledes tilbyde sociale og fysiske aktiviteter, mulighed for samvær med ligesindede via fx demenscaféer, pårørendegrupper og kurser for pårørende og mennesker med demens.
Demenscenter Sydfyn vil fortsat primært være for hjemmeboende mennesker med demens i de tidlige stadier af sygdommen samtidig med, at centeret kan fungere som samlingssted for særlige grupper af mennesker med demens.
Disse kriterier er svarende til den funktionalitet Ærø og Svendborg Kommune aktuelt har i Demenscenter Sydfyn.
I forhold til videreførsel af Demenscenter Sydfyn foreslår administrationen, at puljemidlerne indarbejdes i den daglige drift således,
- At de driftenheder i Svendborg Kommune, der leverer ressourcer til demenscentret, bliver kompenseret i det omfang, der er puljemidler til det
- Projektmedarbejder på 7 timer finansieres af puljen
- Ærø medfinasierer de første 4 år med personaleresourcer og først økonomisk efter 2023
- Driftmidlerne går til øgede aktiviteter for brugerne i Demenscenter Sydfyn, herunder supervision og undervisning af pårørende.
Anvendelse af tilskuddet skal dokumenteres i afrapportering til Sundhedsstyrelsen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune har fået bevilget:
2020: 1.500.000 kr.
2021: 1.300.000 kr.
2022: 700.000 kr.
2023: 464.704 kr.
Det er en forudsætning for tilsagnet af midler, at der er medfinansiering fra Svendborg Kommune
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 5 Vision for sundhedsområdet
+Beslutningstema
Proces ift. vision og Sundhedspolitik.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget:
- Drøfter udkast til revideret sundhedspolitik 2020
- Godkender forslag til procesplan for udarbejdelse af vision, godkendelse af sundhedspolitikken og handleplan.
Sagsfremstilling
På mødet den 5.maj 2020 var der ønske om en yderligere politisk proces vedr. visionen og politik på sundhedsområdet ift. den reviderede Sundhedspolitik.
Udvalgt skal tage stilling til proces for høring og godkendelse sundhedspolitik:
Forslag til proces:
- Medio august: Visionsseminar med deltagelse af udvalgte, relevante frivillige foreninger og faglige repræsentanter
- 1. september: Opsamling på visionsseminar og godkendelse af vision på udvalgsmødet Sundhedspolitik og vision sendes til digital borgerhøring
- 6. oktober: Opsamling på høringssvar
- 10. november: Godkendelse af revideret sundhedspolitik
- 24. november Sundhedspolitik til godkendelse i Byrådet
- 1. december: Input til handleplan
- Januar: Godkendelse af handleplan.
Sammenhæng til politik
Sundhedspolitikken.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Drøftet. Udvalget godkender forslag til procesplan.
Punkt 6 Plejecenter eller plejehjem
+Beslutningstema
Betegnelse plejecenter eller plejehjem.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Social og Sundhedsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt plejecentre i Svendborg Kommune fremover skal benævnes plejecenter eller plejehjem.
Sagsfremstilling
Formand for Social og Sundhedsudvalget Hanne Klit (A) ønsker, at Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til, om plejecentrene i Svendborg Kommune fremover skal benævnes som plejecenter eller plejehjem.
Før kommunesammenlægningen blev begge benævnelser anvendt. I forbindelse med harmonisering de 3 kommuner i mellem, blev benævnelsen plejecenter valgt.
Ældrerådet er blevet bedt om at komme med høringssvar.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
15 plejecentre skal have nye skilte ved indgang/tilkørsler mv.
Det vil kræve personaleressourcer ift. at gennemgå og tilrette hjemmeside, informationsmateriale, velkomstbrochurer, visitkort, navneskilte mv.
Derudover vil der være udgifter til trykning af nyt grafisk materiale.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Udvalget ønsker at fastholde plejecenter som betegnelse i Svendborg Kommune.
Punkt 7 Samarbejde om madproduktion med Langeland Kommune
+Beslutningstema
Beslutning om opsigelse af samarbejdsaftale med Langeland Kommune i forhold til samarbejde om madproduktion, samt en principbeslutning om at arbejde videre med etablering af et § 60-selskab mellem Svendborg og Langeland Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Social- og Sundhedsudvalget træffer beslutning om at opsige samarbejdsaftalen om madproduktion med Langeland Kommune med virkning fra den 1. august 2020,
- at administrationen i dialog med Langeland Kommune arbejder på at etablere et samarbejde om madproduktion via et § 60-selskab.
Sagsfremstilling
I efteråret 2019 indgik Svendborg og Langeland Kommune en samarbejdsaftale vedrørende madproduktion. Ordningen trådte i kraft den 1. november 2019.
Baggrunden for samarbejdet er økonomisk. Langeland Kommune indgik i samarbejdet for at undgå besparelser der ville påvirke serviceniveauet for borgerne på Langeland. For Svendborg Kommune har den øgede produktion minimeret prisstigninger for kommunens borgere.
Kommunerne har arbejdet i god tro. Samarbejdsaftalen blev lavet med udgangspunkt i Randers og Norddjurs Kommunes samarbejdsaftale, der både af Klagenævnet for Udbud og Ankestyrelsen var erklæret lovlig.
Siden har Social- og Indenrigsministeriet offentliggjort en udtalelse på baggrund af det private firma ”Det Danske Madhus” klage over Randers og Norddjurs Kommune. Ministeriet kommer i deres udtalelse frem til, at samarbejdet om madproduktion er ulovligt. Samarbejdet kan lovliggøres ved etablering af et § 60-selskab.
Opsigelse af nuværende samarbejde
Samarbejdsaftalen kan opsiges med 10 måneders varsel til den første i måneden. Aftalen vil blive opsagt med virkning fra den 1. august 2020, hvorfor den ophører ved udgangen af maj 2021.
Etablering af et § 60-selskab
Et § 60-selskab er et samarbejde mellem kommuner, hvor deltagerkommunerne afgiver kompetence til at varetage netop de opgaver, der med vedtægterne overføres til selskabet.
Ankestyrelsen skal ind over sagsbehandlingen ved etablering af et § 60-selskab.
Ejerfordeling
Der anbefales en ejerfordeling på 85/15 mellem Svendborg Kommune og Langeland Kommune på baggrund af antallet af solgte retter pr. år.
Overdragelse af medarbejdere
Ved eventuel etablering af § 60-selskab vil alle medarbejdere i Det Gode Madhus skulle virksomhedsoverdrages til § 60-selskabet, og eventuelt chauffører fra Langeland Kommune. Det følger af virksomhedsoverdragelsesloven, at § 60-selskabet som udgangspunkt indtræder i både eksisterende rettigheder og forpligtelser i forhold til overtagne medarbejdere. Dette gælder rettigheder og pligter, der følger af individuelle ansættelsesaftaler, kollektive overenskomster og aftaler og offentlige bestemmelser eller aftaler om løn- og arbejdsforhold. Notat vedrørende overdragelse af medarbejdere er vedlagt som bilag.
Opsættende virkning
Opsigelse af samarbejdsaftale og etablering af § 60-selskab vurderes at have store omkostninger for de to kommuner, både ressourcemæssigt, økonomisk og i forhold til virksomhedsoverdragelse af medarbejdere.
Social- og indenrigsminister Astrid Krag har udtalt, at hun på baggrund af sagen fra Norddjurs og Randers vil kigge nærmere på kommunernes muligheder for at samarbejde. På baggrund af dette har Langeland og Svendborgs borgmestre anmodet ministeren om, at lovkrav om opsigelse af samarbejdsaftale får opsættende virkning, indtil ministeren har haft mulighed for at vurdere lovgivningen på området sammen med KL.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede økonomiske konsekvenser ved etablering af et § 60-selskab skal beregnes. I den forbindelse skal det blandt andet undersøges:
- hvad markedslejen er for udlejning af køkken inkl. udstyr til § 60-selskabet, og
- hvad § 60-selskabet skal betale Svendborg Kommune for at få bistand til løn- og it-administration mv.
Det er en forudsætning, at der skal etableres en bestyrelse, udpeges en revisor til § 60-selskabet, og selskabets vedtægter skal kvalitetssikres af en ekstern advokat.
Lovgrundlag
Kommunestyrelsesloven § 60
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Udvalget godkender opsigelsen og beder administrationen arbejde på etablering af et § 60-selskab.
Punkt 8 Status på Økologi på Ældreområdet
+Beslutningstema
Status på Ældreområdets omlægning til bronzemærket i økologi for produktions- og modtagekøkkener.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Ældreområdet har siden januar 2019 arbejdet med at udmønte den politiske beslutning om at omlægge produktions- og modtagekøkkener til bronzemærket i økologi (30-60%). Den egentlige omlægning startede med den nye SKI-aftales ikrafttrædelse september 2019.
De fleste køkkener havde et udgangspunkt, hvor der stort set ikke blev handlet økologisk. Det har derfor taget længere tid end forventet at tilrette råvareforbruget, så omlægningen til økologi kunne ske udgiftsneutralt.
For at kunne ansøge om bronzemærket, skal produktions- og modtagerkøkkenernes råvareforbrug i tre måneder ligge på over 30% i økologi.
Status på omlægningen fremgår af følgende tabel:
Køkken | Status på økologi |
Aldersro (modtagekøkken) | Certificeret bronzemærke |
Caroline Amalielund (modtagekøkken) | Certificeret bronzemærke |
Damgården (modtagekøkken) | Ansøgt om bronzemærke (afventer certificering) |
Demensbyen Bryghuset (modtagekøkken) | Certificeret bronzemærke |
DGM (produktionskøkken) | Certificeret bronzemærke |
Gudbjerg (produktionskøkken) | Certificeret bronzemærke |
Munkevænget (modtagekøkken) | Er på over 30% men mangler grundet Corona-nedlukning 1 måned med over 30% før ansøgning er mulig |
Ollerup (produktionskøkken) | Er på over 30% i perioden marts-maj, og der ansøges i løbet af juni |
Stenstrup (modtagekøkken) | Certificeret bronzemærke |
Thurøhus (modtagekøkken) | Ansøgt om bronzemærke (afventer certificering) |
Tåsinge (modtagekøkken) | Certificeret bronzemærke |
Ådalen (produktionskøkken) | Certificeret bronzemærke |
Alle køkkener på nær Ollerup og Munkevænget er certificeret eller har ansøgt om bronzemærket.
Caféen i aktivitetscenter Munkevænget har været lukket ned siden marts grundet Corona/Covid-19, og mangler stadig én måned på 30% førend den kan ansøge om bronzemærket. I januar og februar har caféen ligget over 30% i økologi. Det er dermed forventningen, at aktivitetscenteret en måned efter genåbning kan ansøge om bronzemærket.
Køkkenet på Ollerup Plejecenter har de seneste tre måneder i gennemsnit ligget på godt 30% økologi, og er derfor klar til at ansøge om bronzemærket.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Omlægningen er sket indenfor eksisterende budgetter.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 9 Socialfagligt tilsyn på Svendborg Kommunes tilbud
+Beslutningstema
Orientering om socialfagligt tilsyn på Svendborg Kommunes tilbud i 4. kvartal 2019 og 1. kvartal 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- at Social- og Sundhedsudvalget tager tilsynsrapporterne til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til retssikkerhedsloven har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Formålet med tilsynet på det sociale område er at påse, at borgerne får den hjælp og støtte, de har ret til ud fra gældende regler.
Den kommunale tilsynsopgave på det specialiserede socialområde i Svendborg Kommune varetages af henholdsvis Socialafdelingen og Socialtilsyn Syd.
Socialafdelingen fører tilsyn med Svendborg Kommunes beskæftigelsestilbud samt aktivitets- og samværstilbud. Socialtilsyn Syd fører tilsyn med kommunens støttecentre, botilbud og misbrugsbehandlingstilbud.
Socialtilsyn Syd bedømmer tilbuddene på baggrund af en central fastsat kvalitetsmodel, som fremgår af figur 1. Kvalitetsmodellen består af syv temaer og en bedømmelsesskala.
Figur 1: Socialtilsyn Syds kvalitetsmodel
Tema | Bedømmelsesskala |
1) Uddannelses og beskæftigelse | 1) I meget lav grad opfyldt |
2) Selvstændighed og relationer | 2) I lav grad opfyldt |
3) Målgruppe, metoder og resultater | 3) I middel grad opfyldt |
4) Sundhed og trivsel | 4) I høj grad opfyldt |
5) Organisation og ledelse | 5) I meget høj grad opfyldt |
6) Kompetencer | |
7) Fysiske rammer | |
Socialtilsyn Syd behandler ikke alle temaer ved det enkelte tilsynsbesøg. Det varierer således fra gang til gang, hvor mange af de syv temaer og hvilke temaer, der behandles. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at tilsynsrapporterne således kan indeholde bemærkninger fra forrige tilsyn, selvom bemærkningerne ikke længere er aktuelle, da tilbuddet har handlet på dem.
Tilsyn gennemført af Socialafdelingen er mere generelle og er ikke på samme måde bedømt efter en fast kvalitetsmodel med en bedømmelsesskala.
Opsummering af tilsynsrapporterne
Socialafdelingen har i perioden fra cirka den 1. oktober 2019 til den 30. april 2020 modtaget i alt 15 tilsynsrapporter. Heraf 14 fra Socialtilsyn Syd og 1 fra Socialafdelingen. De 15 tilsynsrapporter kan tilgås på www.tilbudsportalen.dk.
Tilsynene giver overordnet set udtryk for, at der er tale om velfungerende tilbud. Der er et højt fagligt niveau, og beboerne trives i tilbuddene.
Socialtilsyn Syd giver kommunens tilbud en score på mellem 4,4 og 5,0. Disse scorer indikerer, at tilbuddene i høj grad eller i meget høj grad lever op til socialtilsynets kriterier. Bilag 1 er en oversigt over Socialtilsyn Syds score for de enkelte tilbud.
Anmærkninger i tilsynsrapporterne
1) I tilsynsrapporten for Sydbo påpeger tilsynet, at de faglige tilgange og metoder ikke anvendes systematisk, samt at den daglige dokumentation er mangelfuld ti forhold til borgerens udvikling og registreringer af aftaler med læger mv. Desuden vurderer tilsynet, at medarbejdernes viden i forhold til magtanvendelser er mangelfuld.
- Sydbo har prioriteret pædagogfaglig koordination for at opkvalificere dokumentationen samt sikre, at de faglige tilgange og metoder anvendes systematisk. Desuden har Socialafdelingen igangsat undervisning om magtanvendelse og indlagt en systematik på teammøderne, hvor faglige drøftelser prioriteres umiddelbart efter en magtanvendelse med henblik på læring.
2) Hvad angår Handicap Øst vurderer tilsynet, at samarbejdsvanskeligheder mellem tre af tilbuddene fortsat til en vis grad påvirker den pædagogiske indsat trods forskellige tiltag.
- Der er foretaget en omorganisering af Handicap Øst og Handicap Vest, således at de 12 tilbud fremadrettet er fordelt på tre ledelsesområder. De tre omtalte tilbud er nu opdelt på to ledelsesområder, hvilket ændrer samarbejdsformen og har en positiv indvirkning på samarbejdet mellem de tre tilbud.
3) I forhold til Handicap Vest bemærker tilsynet, at borgernes trivsel i Skovsbovej 103 er negativt påvirket af personalegennemstrømning, konkrete borgerforhold og et paradigmeskifte i tilgangen til den enkelte borger. Desuden påpeger tilsynet, at medarbejderne skal opkvalificeres i forhold til den nye vejledning om magtanvendelse fra januar 2020.
- Omorganiseringen af Handicap Øst og Handicap Vest har styrket ledelseskraften generelt på tilbuddene – herunder også på Skovsbovej 103. Personalegennemstrømningen er aftaget, og der er ledelsesmæssigt fokus på, at den forholdsvis nye personalegruppe udvikler deres faglige samarbejde. Der er indarbejdet en systematik, hvor der afsættes tid til drøftelse af konkrete magtanvendelsessituationer med henblik på erfaringsudveksling og nye handlestrategier.
Høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte
Tilsynsrapporterne har været i høring i henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvarene er vedlagt som henholdsvis bilag 2 og 3.
Lovgrundlag
Lov om socialtilsyn samt kapitel 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 10 Beretning om magtanvendelse 2019 på sociale tilbud
+Beslutningstema
Beretning om magtanvendelse 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At beretningen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I henhold til bekendtgørelse nr. 1239 af 22. november 2019 er kommunerne forpligtet til én gang årligt at udarbejde en beretning om brug af magt i forhold til borgere, der bor på sociale tilbud i eller uden for kommunen. Svendborg Kommunes årsberetning omfatter desuden brug af magt i forhold til borgere, som Langeland Kommune og Ærø Kommune er handlekommune for, jf. det forpligtende samarbejde.
Svendborg Kommunes årsberetning for 2019 er nu udarbejdet og bilagt nærværende sagsfremstilling.
På de botilbud, hvor der er foretaget uberettiget magtanvendelse, har der været dialog med stedets ledelse.
Beretningen har været sendt til høring i Handicaprådet. Høringssvar fra Handicaprådet er vedlagt som bilag.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 11 Ankestatistik på Social- og Ældreområdet 2019
+Beslutningstema
Orientering om Ankestatistik på Social- og Ældreområdet for 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans på Social- og Ældreområdet. Hvert år laver Ankestyrelsen opgørelser over, hvor mange klager styrelsen har behandlet for borgere i de enkelte kommuner.
På baggrund af Ankestyrelsens opgørelse offentliggør Social- og Indenrigsministeriet et kommuneopdelt Danmarkskort, der viser omgørelsesprocenten for klagesager efter serviceloven. Danmarkskortet skal behandles politisk i de enkelte kommuner jævnfør retssikkerhedslovens § 79 b.
Der anvendes tre begreber, når Ankestyrelsen udregner omgørelsesprocenter:
- Stadfæstelse: Styrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.
- Hjemvisning: Hvis der for eksempel mangler væsentlige oplysninger i en sag, og styrelsen ikke selv kan indhente dem, sender styrelsen sagen tilbage til myndigheden. Det betyder, at myndigheden skal genoptage sagen og afgøre den på ny.
- Ændring/ophævelse: Styrelsen er helt eller delvist uenig i afgørelsen og ændrer eller ophæver den.
Omgørelsesprocenten viser, hvor mange sager Ankestyrelsen har hjemvist eller ændret/ophævet ud af alle behandlede sager.
Danmarkskortet offentliggøres i 15. juni 2020 og er inddelt i tre kort:
- Samlet Socialområdet (Børn og Unge, Social- og Ældreområdet)
- Voksenhandicap-området
- Børnehandicap-området
Klager over afgørelser truffet af Socialafdelingen og Ældreområdet indgår i kortet for det samlede Socialområdet samt i kortet over Voksenhandicapområdet.
Det samlede socialområde
I 2019 behandlede Ankestyrelsen 92 ankesager fra Svendborg Kommune på det samlede Socialområde, hvoraf 31 sager blev ændret/hjemvist. Der er således en samlet omgørelsesprocent på 34 %.
21 af de 31 sager er klager over afgørelser truffet af Social- og Ældreområdet, mens de sidste 10 sager er klager over afgørelser på Børne- og Ungeområdet.
På Social- og Ældreområdet er der i 2019 truffet flere hundrede afgørelser efter serviceloven. De omgjorte sager er gennemgået og evalueret administrativt med henblik på læring.
Tabel 1 viser antallet af ændrede/hjemviste sager behandlet på Ældre- og Socialområdet samt hvilken paragraf i serviceloven, sagerne er afgjort efter.
Paragraf | Antal ændrede/hjemviste sager |
§ 83 (hjemmehjælp) | 1 |
§ 85 (bostøtte) | 1 |
§ 96 (BPA) | 2 |
§ 100 (merudgifter) | 4 |
§ 102 (misbrugsbehandling) | 1 |
§ 107 (midlertidig botilbud) | 1 |
§ 112 (hjælpemidler) | 6 |
§ 114/115 (biler) | 4 |
§ 118 (pasning af nærtstående) | 1 |
I alt | 21 |
Tabel 1
Voksenhandicap-området
Ankestyrelsen har udtaget fire bestemmelser på voksenområdet til særlig analyse i forbindelse med udarbejdelsen af Danmarkskortet: § 95 (kontanttilskud), § 96 (borgerstyret personlig assistance), § 97 (ledsagerordning) og § 100 (merudgifter) i serviceloven.
I 2019 behandlede Ankestyrelsen 11 sager inden for de fire paragrafområder, hvoraf 6 sager er blevet hjemvist/ændret/ophævet. Omgørelsesprocenten er dermed 55 %.
Tabel 2 viser antallet af ændrede/hjemviste sager på de fire paragraffer, der indgår i Danmarkskortets voksenhandicap-område.
Paragraf | Antal ændrede/hjemviste sager |
§ 95 (kontanttilskud) | 0 |
§ 96 (BPA) | 2 |
§ 97 (ledsagerordning) | 0 |
§ 100 (merudgifter) | 4 (heraf 2 vedr. samme borger) |
I alt | 6 |
Tabel 2
Lovgrundlag
Retssikkerhedslovens § 79 b.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 12 Sundhedsfagligt tilsyn på Svendborg Kommunes botilbud
+Beslutningstema
Orientering om sundhedsfagligt tilsyn på botilbuddene Ryttervej og Vestereng i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- at Social- og Sundhedsudvalget tager tilsynsrapporterne til efterretning.
Sagsfremstilling
Efter sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed (Styrelsen) tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Herunder alle offentlige og private institutioner, virksomheder og behandlingssteder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af autoriserede sundhedspersoner eller af personer, der handler på deres ansvar. Sundhedsfaglig behandling kan for eksempel være medicinhåndtering, kateterpleje, sårpleje mv.
Formålet med tilsynsbesøget er at vurdere patientsikkerheden samt at sikre læring hos sundhedspersonalet.
Tilsynsbesøget tager dels udgangspunkt i en række generelle målepunkter, og dels i målepunkter, som er specifikke for typen af behandlingsstedet. Målepunkterne fokuserer på, om patientsikkerheden er tilgodeset, og om patientrettighederne er overholdt.
Med udgangspunkt i en stikprøve udvælger Styrelsen de steder, hvor der skal føres tilsyn. Det er således ikke alle relevante tilbud i Svendborg Kommune, som får et tilsynsbesøg hvert år.
På baggrund af tilsynsbesøget udarbejder Styrelsen en tilsynsrapport, hvori de redegør for deres samlede vurdering af patientsikkerheden og kategoriserer tilbuddet i en af nedenstående kategorier:
- Ingen problemer af betydning for patientsikkerhed
- Mindre problemer af betydning for patientsikkerhed
- Større problemer af betydning for patientsikkerhed
- Kritiske problemer af betydning for patientsikkerhed
I henhold til Sundhedsloven er det op til den enkelte kommune at afgøre på hvilket niveau, tilsynsrapporterne behandles. Socialafdelingen orienterer Social-og Sundhedsudvalget om tilsynsbesøgene løbende og ligger en samlet sag op til politisk behandling én gang årligt.
Opsummering af tilsynsbesøg
I 2019 blev Ryttervej, Vestereng og Søndergade udvalgt. Socialafdelingen har pr. 1. maj 2020 kun modtaget tilsynsrapporter vedrørende Ryttervej og Vestereng. Tilsynsrapporterne er tilgængelige på www.stps.dk.
Styrelsen har vurderet Ryttervej og Vestereng i kategorien større problemer af betydning for patientsikkerhed og givet påbud om, at tilbuddene skal bringe de uopfyldte målepunkter i orden.
Bilag 1 er en oversigt over, hvilke krav henholdsvis Ryttervej og Vestereng skal opfylde, for at Styrelsen ophæver påbuddene.
Socialafdelingen har på baggrund af den mundtlige tilbagemelding på selve tilsynsbesøgene straks iværksat en række tiltag for at styrke det sundhedsfaglige arbejde på tilbuddene. Herunder har Socialafdelingen blandt andet indenfor tilbuddenes økonomiske ramme ansat en sundhedsfaglig konsulent, afsat midler til opgradering af journalføringssystemet (Nexus) og udarbejdet nye samt opdateret eksisterende instrukser. Alle disse tiltag skal bidrage til, at Socialafdelingen efterlever Styrelsens krav.
Styrelsen har været på et nyt tilsynsbesøg på Ryttervej i februar 2020. På tilsynsbesøget var der positiv tilbagemelding i forhold til Ryttervejs efterlevelse af påbuddene. På baggrund af tilsynsbesøget i februar 2020 lægger Styrelsen op til, at påbuddene ophæves, og at Ryttervej vurderes i kategorien mindre problemer af betydning for patientsikkerheden. På tilsynsbesøget havde Styrelsen kun én enkel anmærkning vedrørende informeret samtykke, hvilket Socialafdelingen efter tilsynsbesøget har bragt i orden.
Styrelsen anerkender skriftligt, at Vestereng arbejder aktivt med og har gjort tiltag med henblik på at forbedre forholdene på tilbuddet. Styrelsen fastholder fortsat sin kategorisering, da Styrelsen ikke på baggrund af det indsendte materiale kan konstatere, om de iværksatte tiltag er tilstrækkeligt implementeret. Styrelsen ophæver påbuddet, når Styrelsen ved et nyt tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddet er efterlevet. Styrelsen havde planlagt nyt besøg på Vestereng i marts 2020, som blev aflyst på grund af corona-virussen.
Høring i Handicaprådet
Tilsynsrapporterne har været i høring i Handicaprådet. Høringssvaret er vedlagt som bilag 2.
Lovgrundlag
Sundhedsloven § 213.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 13 Status hjemtagelse af Høre-, Tale- og Mobilitetsområderne
+Beslutningstema
Status/årsrapport på høre-, tale -og mobilitetsområderne.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at status tages til efterretning
Sagsfremstilling
Hjemtagelsen af de tre områder, er fortsat i god drift. Der ses generelt en øget tilgang af borgere på områderne, hvilket tyder på at flere er blevet opmærksomme på og har fået kendskab til tilbuddene på områderne.
For Mobilitetsområdet vedkommende modtager borgerne deres indsatser i Sygeplejeklinikken på Ollerup Plejecenter eller i eget hjem.
Borgerne modtager for Høre- og Taleområdet primært deres indsatser i Tale- & Hørehuset på Svinget 14, hvor Hjælpemidler & Hverdagsteknologi også er placeret. Indsatserne varetages også i borgers eget hjem, hvor dette skønnes hensigtsmæssigt.Der er indrettet Høre- og Talekonsultation samt venteværelse, og det er tilgængeligt ift. kørestolsbrugere og øvrige borgere med gangbesvær.
Der er på nuværende tidspunkt ansat to Hørekonsulenter, en Talekonsulent samt en Mobilitetsterapeut til varetagelse af opgaverne på de tre områder. Der er administrativ hjælp fra Myndighedsafdelingens kontor.
Borgerne er meget tilfredse med de nære og tilgængelige tilbud. I 2020 vil der særligt ske forandringer på Taleområdet via den nyligt vedtagne Hjerneskadestrategi og der forventes en øget tilgang af borgere. Det er derfor et område, hvor udviklingen vil blive fulgt tæt.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne
Lov om socialservice
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 14 Tilsyn Ældreområdet 2019
+Beslutningstema
Fremlæggelse af samlet årsrapport for tilsyn på ældreområdet i 2019 – uanmeldte tilsyn, dialogbaserede anmeldte tilsyn og tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed .
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Social- og Sundhedsudvalget tager den forelagte årsrapport til efterretning.
Sagsfremstilling
Ifølge Serviceloven skal der én gang årligt udarbejdes og offentliggøres en årsrapport for tilsyn på ældreområdet. Social- og Sundhedsudvalget skal drøfte årsrapporten med henblik på opfølgning af tilsynet.
Der har i 2019 været afholdt i alt 21 uanmeldte kommunale tilsyn på plejecentre, som Svendborg Kommune driver eller har driftsoverenskomst med. Tilsynet har ved 12 tilsyn fundet ingen mangler, ved 6 tilsyn kun mindre mangler, der har givet anledning til faglig vejledning. Ved 3 tilsyn har der været betydende mangler der har givet anledning til udfærdigelse af handleplaner og opfølgende tilsyn.
Styrelsen for Patientsikkerhed har afholdt 5 anmeldte Ældretilsyn efter Serviceloven, hvor fokus er på kvalitet, og 15 anmeldte Patientsikkerhedstilsyn efter Sundhedsloven, hvor fokus er på patientsikkerhed.
Ældretilsyn har vist mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet, og 1 tilsyn har givet anledning til påbud, der er ophævet efter fornyet tilsyn.
9 Patientsikkerhedstilsyn har vist ingen problemer af betydning for patientsikkerheden. 4 tilsyn har vist mindre problemer af betydning for patientsikkerheden, men 2 tilsyn har vist større problemer for patientsikkerheden og medført påbud. Begge påbud er ophævet efter fornyede tilsyn.
Tilsynene viser, at områderne dokumentation, medicinhåndtering og patientrettigheder fortsat målrettet skal kvalitetssikres, for samlet set at leve op til både Sundhedsstyrelsens og Kommunens krav.
Overordnet set kan det konkluderes, at Svendborg Kommunes Ældreområde overholder de politisk vedtagne kvalitetsstandarder og gældende regler fra Sundhedsstyrelsen.
Lovgrundlag
Lov om social Service § 151.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.
Punkt 15 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Henvendelse fra ambulant krisetilbud
- Henvendelse fra ambulant krisetilbud
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Generalforsamling i Kræftens Bekæmpelse.
- Generalforsamling i Kræftens Bekæmpelse.
- Orientering fra administrationen
- Budgetopfølgning ultimo maj 2020. Foreløbig orientering.
- Danske Regioner sætter på årets konference Sundhed for Alle fokus på børn og unges sundhed og trivsel. Konferencen afholdes 5. november 2020.
- Puljemidler til styrkelse af den kommunale alkoholbehandling af dobbeltbelastede
- Opfølgning på avisartikel
- Møde med regionalt psykiatriudvalg.
- Budgetopfølgning ultimo maj 2020. Foreløbig orientering.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 16-06-2020
Taget til efterretning.