Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Forretningsorden til Økonomiudvalget
+Beslutningstema
Beslutning om udvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget godkender forretningsordenen.
Sagsfremstilling
Forretningsorden for udvalgenes arbejde fastsættes af de respektive udvalg jævnfør styrelseslovens §20, stk. 3. Vedlagte udkast til forretningsorden indeholder en beskrivelse af udvalgets møder, delegation, sagsindsigt, pressekontakt og formidling af beslutninger, beslutningsdygtighed, afstemning, beslutningsprotokol m.v.
Forretningsordenen tager udgangspunkt i den forretningsorden, som fagudvalgene har benyttet i perioden 2018 - 21. I vedlagte udkast er der følgende justeringer, som er markeret med rødt i vedlagte bilag:
- §4 ”udvalget indgår aftaler om foretræde for udvalget..”
- I §8, stk 3 er ”..behandling i kommunalbestyrelsen eller det relevante fagudvalg i overensstemmelse med medlemmets ret til at indbringe spørgsmål og fremsætte forslag til beslutninger om kommunens anliggender” tilføjet.
- §10, stk. 3 har følgende tilføjelse ”Mødedeltagerne kan efter mødets afslutning alene referere..”
- I §11, stk. 4 er følgende tilføjet” Administrationen vurderer i hver enkelt sag, om den kan opdeles i to separate punkter – en åben og en lukket sag”.
- §16 er følgende fjernet ” Medlemmerne kan kun deltage i behandling af sager, når de personlig er til stede under udvalgets møde.”.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Godkendt, idet udvalget dog ønsker en præcisering af afleveringsfristen i forhold til forslag jfr. initiativretten
Punkt 3 Mødekalender
+Beslutningstema
Ændring af mødedato i maj måned 2022.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalgets ordinære møde i maj måned er fastlagt til den 24. maj 2022 kl. 15.30.
Da tre af udvalgets medlemmer er tilmeldt konference om Byudvikling på havne – best practise, foreslår borgmesteren, at økonomiudvalgets møde flyttes til tirsdag den 17. maj 2022 kl. 15.30.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Godkendt, idet mødet den 24.5 flyttes til den 18.5.
Punkt 4 Budgetprocedure Budget 2023
+Beslutningstema
Drøftelse af formål, principper, hensyn m.m. for udarbejdelse af budget 2023-26.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Økonomiudvalget drøfter formål, principper, hensyn m.m. for udarbejdelse af budget 2023-26
- Administrationen på baggrund af Økonomiudvalgets tilkendegivelser udarbejder oplæg til budgetprocedure for budget 2023, som forelægges Økonomiudvalget den 8. februar 2022 til godkendelse.
Sagsfremstilling
Med afsæt i proceduren for udarbejdelse af budget 2022-25 drøfter Økonomiudvalget behovet for og/eller ønsker om, at foretage justeringer til processen for udarbejdelse af budget 2023-26.
På baggrund af Økonomiudvalgets tilkendegivelser udarbejder administrationen oplæg til budgetprocedure for budget 2023 til godkendelse på Økonomiudvalgets møde den 8. februar 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ej relevant
Lovgrundlag
Jf. den kommunale styrelseslov fastlægger Økonomiudvalget budgetprocessen for kommende budget, samt udarbejder forslag til budget for kommende år til kommunalbestyrelsen..
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Godkendt.
Punkt 5 Støtte til byrådsmedlemmer i forbindelse med chikane og trusler
+Beslutningstema
Det skal besluttes, om der skal gives mulighed for at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der har været udsat for chikane mv. i forbindelse med varetagelse af deres politiske hverv.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at det indstilles til Kommunalbestyrelsen,
at der ydes støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der har været udsat for chikane mv. i sammenhæng med varetagelsen af deres politiske hverv,
at støtten ydes i form af hjælp til at indgive og følge op på politianmeldelse samt godtgøre udgifterne til psykologbistand,
at udgiften afholdes indenfor Kommunalbestyrelsens budgetramme,
at der etableres en generel ordning der administreres af forvaltningen efter de beskrevne kriterier, og
at ordningen organisatorisk placeres under Kommunaldirektørens område.
Sagsfremstilling
Kommunernes Landsforening (KL) har den 18. juni 2021 skrevet til landets kommunalbestyrelsesmedlemmer. I brevet orienteres om kommunernes mulighed for at hjælpe kommunalbestyrelsesmedlemmer med at indgive og følge op på en politianmeldelse, hvis de som led i deres politiske hverv er blevet udsat for chikane, trusler mv. Der er også mulighed for at godtgøre politikerne for deres udgifter til psykologbistand, hvor behandlingsbehovet udspringer af chikanen mv. i forbindelse med varetagelsen af deres virke som kommunalbestyrelsesmedlem.
Brevet fra KL er skrevet på baggrund af et notat af 14. juni 2021 fra Indenrigs- og
Boligministeriet. I notatet slås det fast, at kommunalbestyrelsen efter kommunestyrelsesloven har adgang til at støtte kommunalbestyrelsesmedlemmerne i nævnte omfang. Der er derudover ministeriets vurdering at støtte kun kan ske, hvis politikerne er blevet udsat for chikanen mv. i forbindelse med varetagelsen af deres kommunalpolitiske hverv. Der skal derudover være en tidsmæssig sammenhæng mellem chikanen mv. og politikerens ønske om at lade sig bistå af kommunen med at indgive politianmeldelse og få godtgjort udgifter til psykologbistand.
Ministeriet udtaler videre, at Kommunalbestyrelserne har mulighed for at tilrettelægge bistanden gennem en generel ordning, som kan administreres af forvaltningen, eller selv tage stilling fra sag til sag.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte at yde støtte i forhold til både politianmeldelse og
psykologbistand eller kun en af delene.
I alle tilfælde skal Kommunalbestyrelsen fastlægge de overordnede betingelser for, hvornår politikerne er
omfattet af muligheden for hjælp fra kommunen.
På baggrund af brevet fra KL skal Kommunalbestyrelsen således tage stilling til, om og i givet fald hvordan Kommunalbestyrelsen ønsker at tilrettelægge sin hjælp til kommunalbestyrelsesmedlemmerne, hvis de udsættes for chikane, trusler mv. forbundet med varetagelsen af deres lokalpolitiske hverv.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte:
1. At afvise at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der udsættes for chikane, trusler mv. og dermed fastholde nuværende praksis.
2. At yde støtte til indgivelse af og opfølgning på politianmeldelse mod den eller de
person(er), der har udsat et kommunalbestyrelsesmedlem for chikane, trusler mv. i forbindelse med dennes varetagelse af sit kommunalpolitiske hverv samt godtgøre udgifterne til psykologbistand ved behandlingsbehov afledt af chikanen mv.
Såfremt Kommunalbestyrelsen vælger at yde støtte til indgivelse af og opfølgning på politianmeldelse og godtgøre udgifterne til psykologbistand, skal Kommunalbestyrelsen også tage stilling til, hvordan ordningen skal administreres.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte:
a. At indføre en ordning, hvorefter Kommunalbestyrelsen selv behandler sagerne og tager stilling til, om en sag falder indenfor kriterierne for bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne. Kriterierne fastlægges af Kommunalbestyrelsen (se nedenfor).
b. At indføre en generel ordning, hvorefter forvaltningen tager stilling til, om en sag falder
indenfor kriterierne for bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne. Kriterierne fastlægges af Kommunalbestyrelsen (se nedenfor).
Såfremt Kommunalbestyrelsen beslutter sig for at yde støtte til politianmeldelse og psykologbistand, foreslås følgende kriterier at skulle være opfyldt for, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne kan omfattes af hjælpen:
Kommunalbestyrelsesmedlemmet skal være blevet udsat for chikane, trusler, vold, hærværk eller lignende i sammenhæng med varetagelsen af sit virke som kommunalpolitiker. Der skal være en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen mv. og kommunalbestyrelsesmedlemmets ønske om at indgive politianmeldelse eller kontakt til politiet i øvrigt.
Det behandlingskrævende behov for psykologbistand skal være forårsaget af
kommunalbestyrelsesmedlemmets varetagelse af sit kommunalpolitiske hverv, og der skal foreligge en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen mv. og kommunalbestyrelsesmedlemmets behov for psykologbistanden.
Hvis Kommunalbestyrelsen beslutter at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmerne ved at lade forvaltningen bistå med at indgive og følge op på politianmeldelse samt godtgøre udgifter til psykologbistand, vil det have følgende administrative konsekvenser: Forvaltningen vil skulle bistå kommunalbestyrelsesmedlemmerne med at indgive politianmeldelse mod den eller de person(er), der har udsat medlemmet for chikane, trusler mv. og følge op herpå. Det vil ligge i naturlig
sammenhæng med den bistand, kommunens medarbejdere modtager i dag.
Svendborg Kommune har i dag en ordning med Dansk Krisekorps, hvor der kan stilles psykologbistand til rådighed for medarbejdere. Denne ordning afregnes med 789 kr. pr. time. Tilsvarende ordning vil kunne etableres for kommunalbestyrelsesmedlemmerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansiering forslås afholdt inden for Kommunalbestyrelsens budgetramme.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Kommunestyrelseslovens § 16, stk. 11, 2. pkt.
Bestemmelsen giver en kommunalbestyrelse adgang til at yde kommunalbestyrelsesmedlemmer støtte til udgifter forbundet med varetagelse af deres kommunalpolitiske hverv.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Indstilles.
Punkt 6 Udviklingsstrategi for Svendborg Kommmune 2023-2035
+Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen skal ifølge loven inden udgangen af første halvdel af valgperioden offentliggøre en strategi for kommunens langsigtede udvikling. Denne strategi benævnes typisk som kommunens plan- eller udviklingsstrategi. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen kunne sætte en udviklingsretning, der gør Svendborg Kommunes styrkepositioner tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer. Direktionen fremlægger et forslag til metode og tidsplan, som Kommunalbestyrelsen bedes godkende.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at det overfor Kommunalbestyrelse anbefales,
at godkende metode, tidsplan og politisk forankring for Udviklingsstrategiens udarbejdelse.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune indgår sammen med andre kommuner i konkurrencen om at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer til kommunen.
Især når man overvejer, hvor man vil investere eller etablere sig eller når beslutningen handler om, hvorvidt man vil blive i kommunen, kan det være vigtigt at vide, hvordan og med hvilken retning Kommunalbestyrelsen vil udvikle Svendborg Kommune – både i byen og på landet. Kommunalbestyrelsens langsigtede udviklingsstrategi for Svendborg Kommune kan understøtte og tydeliggøre denne retning og give et tydeligt signal til omverdenen.
Administrationen anbefaler, at en sådan strategi tager udgangspunkt i det, Svendborg Kommune allerede er gode til eller er kendte for, også kaldet kommunens styrkepositioner. I forbindelse med forberedelserne til Landsstævnet, blev der i 2020 lavet en analyse, som peger på at Svendborg Kommune har følgende fem styrkepositioner: Kultur, Uddannelse og Oplysning, Maritim Sektor, Turisme samt Natur
Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer. Strategien vil mere konkret blandt andet indeholde en visionstekst samt beskrivelser af udfordringer og muligheder i forhold til hver styrkeposition. Desuden skal strategien anvise en række konkrete handlinger, der forventes udarbejdet i tæt samarbejde med lokale samarbejdspartnere og interessenter. Handlingerne skal forstærke styrkepositionerne og ikke mindst skabe synlighed og opmærksomhed omkring dem.
Desuden kan strategien blive et vigtigt og forpligtende prioriteringsredskab for Kommunalbestyrelsen, når den skal afsætte midler til konkrete handlinger og projekter i hverdagen på udvalgsmøder og i den årlige budgetproces. Dermed kan strategien sikre, at Svendborg Kommune målretter indsatserne og samler kræfterne sammen med lokale samarbejdspartnere om nogle få udvalgte temaer.
Kommunalbestyrelsen skal i følge loven offentliggøre en strategi for kommunens langsigtede udvikling inden udgangen af den første halvdel af valgperioden. Strategien skal danne grundlag for den efterfølgende revision af kommuneplanen, der sætter retning for den fysiske planlægning. En ny udviklingsstrategi vil bidrage til også at løfte denne forpligtelse.
Forslag til overordnet tidsplan
Administrationen foreslår nedenstående forløb for strategiens udarbejdelse. Forslaget bygger på at balancere hensynet til at:
- Forløbet bliver kort og koncentreret og dermed giver Kommunalbestyrelsen mulighed for hurtigt at sætte understøttende initiativer i gang allerede i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023.
- Strategien udarbejdes i samarbejde med lokale samarbejdspartnere og nøgleaktører, der allerede er engageret i arbejdet indenfor styrkepositionerne samt bredt med øvrige borgere, virksomheder, foreninger m.fl.
- Strategien udvikles for og med hele kommunen, så lokalområdernes kvaliteter, forskelligheder og ildsjælenes engagement bringes i spil.
Forventet tidsplan:
25. marts 2022 – Kommunalbestyrelsesseminar:
Med baggrund i opdateret viden om styrkepositionerne drøftes ønsker til fremtidens Svendborg Kommune generelt og specifikt i forhold til de enkelte styrkepositioner.
Slutningen af april 2022 – Borgermøde:
Med baggrund i opdateret viden om styrkepositionerne sammenholdt med nye tendenser og fremtidsforskning drøfter politikere samt borgere, foreninger og andre nøgleaktører holdninger og ønsker i forhold til styrkepositionernes fremtidige udvikling.
Juni 2022 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Med afsæt i input fra ovenstående to møder drøfter og vedtager Kommunalbestyrelsen første udkast til visionsteksten i strategien. Desuden drøftes forslag til budgetramme til konkrete handlinger.
August – oktober 2022:
I samarbejde med nøgleaktører, borger, foreninger m.fl. udarbejdes forslag til konkrete handlinger, der kan forstærke styrkepositionerne. Handlingerne behandles evt. i de relevante fagudvalg.
November 2022 - Temamøde i kommunalbestyrelsen:
Drøftelse af 1. udkast til den samlede udviklingsstrategi
December 2022/Januar 2023 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Vedtagelse af høringsudgave af udviklingsstrategien med efterfølgende høring i 8 uger.
April 2023 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Endelig vedtagelse af Udviklingsstrategi for Svendborg Kommune 2023-2035.
Politisk organisering
Administrationen foreslår, at udviklingsstrategien forankres i Økonomiudvalget, der således bliver politisk styregruppe for strategiens udarbejdelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Strategiens udarbejdelse bygger primært på eksisterende viden blandt kommunale og øvrige lokale aktører. Udgifterne til borgermøde mv. er:
Udgifter | Kr. |
Afholdelse af borgermøde | 100.000 |
Grafisk opsætning, tryk mv. | 70.000 |
Diverse | 30.000 |
I alt | 200.000 |
Udgiften til udviklingsstrategiens udarbejdelse jf. beskrevne aktiviteter afholdes inden for Miljø og Tekniks driftsbudget. Udgifter til inddragelsesaktiviteter og lignende på de enkelte fagområder afholdes af de respektive fagområder.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Indstilles, idet konsekvenserne i forhold til budgetlægningen for 2023 udgår.
Punkt 7 Børnetalsprognose pr. 1. december 2021 og udbygning af vuggestuepladser
+Beslutningstema
Administrationen har modtaget børnetalsprognose pr. 1. december 2021, som igen opjusterer befolkningsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige de kommende år. For at kunne opfylde pladsgarantien i 2022 forventer administrationen, at der i 2022 skal etableres vuggestuepladser i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om finansiering af driftsudvidelsen samt overfor Teknik- og Miljøudvalget indstille, at der bevilliges en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Teknik- og Miljøudvalget skal godkende brugen af ekstern rådgiver samt overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen indstille at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget,
- At driftsudgifter på 3,448 mio. kr. i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde
- At driftsudgifter fra 2023 og frem på årsbasis 5,932 mio. kr. indgår i budgetforhandlingerne for 2023
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- At der søges en tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. til etablering af 34 vuggestuepladser
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At godkende brugen af eksterne rådgivere
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der bevilliges og frigives en samlet tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. i 2022
- At direktionen efterfølgende peger på finansiering, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Sagsfremstilling
Tre gange om året – pr. 1. april, 1. august og 1. december - modtager dagtilbudsområdet en børnetalsprognose, som følger op på gældende befolkningsprognose i forhold til, om der fødes flere eller færre børn end forventet, og om nettotilflytningen er større eller mindre end forventet.
2021 var et særligt år med en helt ekstraordinær udvikling i antallet af 0-2-årige. De tre børnetalsprognoser i 2021 har således alle opjusteret antallet af de 0-2-årige.
Dette skyldes, at der er født flere børn i 2021 end forventet, og at nettotilflytningen af 0-2-årige er større i 2021 end forventet (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Fremrykning af modulhus i Svendborg by
Som følge af de to første børnetalsprognoser i 2021 er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til at udbygge med 32 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2022 og til at udbygge med 28 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2024. Samlet udbygges der med 60 vuggestuepladser.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at der er behov for at fremrykke etableringen af et modulhus med 20 vuggestuepladser i Svendborg by, således at der kan modtages børn og forældre allerede fra 1. april 2022 og ikke som oprindeligt planlagt fra 1. januar 2023.
Da den oprindelige forventning var, at modulhuset skulle tages i brug fra 1. januar 2023, er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til modulhuset. Driftsmidlerne skulle derimod indgå i budgetforhandlingerne for 2023, hvorfor der i budget 2022 ikke er afsat driftsmidler til modulhuset.
Børnetalsprognose pr. 1. december 2021
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at administrationen forventer, at der som følge af et konstateret øget behov for dagpleje- eller vuggestuepladser siden børnetalsprognosen pr. 1. august 2021 er behov for yderligere udbygning af pladser, men at administrationen afventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021.
Sammenlignet med børnetalsprognosen pr. 1. april 2021 forventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021 53 flere 0-2-årige i 2022. Med denne forøgelse forventer administrationen, at det ikke er tilstrækkeligt at udbygge med 32 vuggestuepladser i 2022.
Med afsæt i faktisk antal indmeldte børn og børn på venteliste til en dagpleje- eller vuggestueplads i 2022 forventer administrationen, at såfremt der ikke etableres flere pladser i 2022, end de 32 vuggestuepladser der allerede er planlagt, kan pladsgarantien ikke opfyldes fra august 2022, idet der fra august 2022 ikke er et tilstrækkeligt antal pladser i hele Svendborg Kommune til at imødekomme efterspørgslen (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Administrationen forventer at der fra august 2022 er behov for at etablere 20 pladser i Tåsingeskolens distrikt og 14 pladser i Vestermarkskolens distrikt, som skal være klar til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022. Pladser i august 2022 visiteres i maj 2022.
Udbygning af vuggestuepladser
I Tåsingeskolens distrikt kan Dagplejen opretholde det nuværende antal dagplejepladser, men Dagplejen kan ikke øge antallet af dagplejepladser (se notat vedrørende ansættelse af dagplejere i Svendborg Kommune). I Tåsingeskolens distrikt er der således behov for at etablere vuggestuepladser.
I Vestermarkskolens distrikt har Dagplejen hidtil kunne tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser, hvilket var forventningen ved de første to børnetalsprognoser i 2021.
På grund af en fortsat stigning i antallet af 0-2-årige i Vestermarkskolens distrikt, og på grund af at Dagplejen ikke har kunne ansætte dagplejere i 2021 til at øge antallet af dagplejepladser i Vestermarkskolens distrikt forventes det nu, at Dagplejen ikke kan tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser. I Vestermarkskolens distrikt er der således også behov for at etablere vuggestuepladser.
Det er ikke umiddelbart muligt at etablere 34 vuggestuepladser indenfor de eksisterende bygninger, og det er ikke muligt at opføre tilbygninger, som kan være færdige til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022 (se vedhæftede notat vedrørende alternative muligheder i eksisterende og kendte bygninger, hvor Vindeby Børnehus, Bergmannsvej på Thurø, Vesterlunden Ryttergården, bygningen anvendt af det nedlagte Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue indgår). Det foreslås derfor, at der indkøbes to permanente modulhuse, som skal placeres i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Etablering af 34 vuggestuepladser pr. 1. august 2022 i to permanente modulhuse indebærer en meget stram tidsplan. Der er derfor behov for, at der hurtigst muligt indkøbes to permanente modulhuse. Administrationen vil i januar 2022 sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi gå i dialog med brugere i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt i forhold til placering af de to permanente modulhuse. Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om placering på udvalgsmødet den 2. februar 2022.
Befolkningsprognose 2022-2035 for Svendborg Kommune
Den nye befolkningsprognose for Svendborg Kommune vil indregne forskydninger sket i 2021. Børnetalsprognose og kapacitet 2022-2026 forelægges Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 4. maj 2022. Med afsæt i den nye børnetalsprognose vil administrationen sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi udarbejde en plan for udbygning af dagtilbudspladser, som kan indgå i budgetforhandlingerne til budget 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften forbundet med etableringen af to permanente modulhuse til 34 vuggestuepladser inden den 1. august 2022 er estimeret til 18,2 mio. kr.
Projektet omfatter blandt andet indkøb af permanente modulhuse, tilslutningsafgifter, legeplads, klargøring af området, ABA-anlæg, fundament, kloak, belægning, inventar, belysning, affaldsgårde, ny vejadgang, parkeringspladser, ekstern rådgiver samt lade standere.
Det vil påhvile direktionen at pege på finansieringen af den samlede anlægsramme på 18,2 mio. kr. i 2022, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Udgifterne til brug af ekstern rådgivning vil overstige grænseværdien på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges en godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.
Etableringen af 34 vuggestuepladser samt fremrykningen af 20 vuggestuepladser fra 2023 til 2022 betyder at der etableres 54 ekstra vuggestuepladser i 2022.
Ibrugtagning af 54 ekstra vuggestuepladser i løbet af 2022 vil give øgede driftsudgifter for 3,448 mio. kr. Udgiften vedrører løn og øvrig drift i børnehusene samt diverse bygningsudgifter til el, vand og varme. På årsbasis vil nettoudgiften udgøre 5,932 mio. kr. fordelt med 0,266 mio. kr. vedr. bygningsdrift og 5,666 mio. kr. vedr. løn og øvrig drift i børnehusene.
Direktionen indstiller, at driftsudgifterne i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde mens udgiften fra 2023 indgår i budgetforhandlingerne.
Alternativt vil det være muligt at inddrage ikke anvendte spareforslag i det foreliggende katalog eller at driftsudvidelsen søges finansieret via overførsler fra 2021 til 2022 eller via budgetopfølgningen i 2022.
Holdes merudgiften inden for dagtilbudsområdets eksisterende ramme, svarer det til at serviceniveauet sænkes. Yderligere skal diverse takster til forældrebetaling samt tilskud til private dagtilbud genberegnes og varsles i tre måneder inden det kan iværksættes. Ændringen vil resultere i faldende indtægter grundet lavere forældrebetaling, mens det modsat vil give færre udgifter til private dagtilbud, da tilskuddet reduceres, ligesom det vil give færre udgifter til friplads- og søskendetilskud.
Ifølge dagtilbudsloven skal kommunerne ved manglende overholdelse af pladsgarantien hæve tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud til mindst 78 pct. for alle børn indmeldt i kommunale og selvejende dagtilbud med virkning fra den 1. i den følgende måned og indtil pladsgarantien igen kan opfyldes.
Hvis tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud hæves til mindst 78 pct. vil det samlet betyde, at den årlige forældrebetaling falder med 7,1 mio. kr. svarende til ca. 650.000 kr. pr. måned. Dette er beregnet med udgangspunkt i nuværende takstberegning og nuværende børnetal.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Det indstilles, at finansiering af driftsudgifter på 3,448 mio.kr. i 2022 indgår i forhandlingerne vedr. evt. uforbrugte midler i 2021 ved regnskabsafslutningen.
Indstillingen godkendt, idet man herunder indstiller løsningen, der er skitseret i det lukkede bilag. Administrationen bemyndiges til at gennemføre den skitserede løsning. Der indstilles samtidig en forøgelse af tillægsbevillingen til 20,6 mio. kr. Administrationen anmodes om at afdække evt. alternative muligheder vedr. henvendelsen fra Hundstrup Borgerforening med endelig beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25. januar 2022.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget 2022-2025 den 13-01-2022
Indstillingen godkendt for så vidt angår brug af eksterne rådgivere.
Udvalget anbefaler indstillingen overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse, idet der bakkes op om beslutningen i Børn- og Ungeudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Fremsendes til kommunalbestyrelsens behandling.
Punkt 8 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Borgmesteren oplyste:
- at han på det kommende kommunalbestyrelsesmøde vil lægge op til, at man anmoder direktionen om et forslag til, hvorledes man kan reducere omfanget af dokumentationskrav mv.
- at der var givet fritagelse på grundskyld til forening. Sagen beskrives på det kommende udvalgsmøde.
Punkt 9 5700 Summer event
+Beslutningstema
Økonomisk tilskud fra Svendborg Kommune til fortsættelse af festivalen 5700 Summer
Indstilling
Direktionen indstiller til endelig godkendelse i Kommunalbestyrelsen,
- om der i 2022 gives 0,5 mio. kr. tilskud og 0,5 mio. kr. underskudsgaranti til 5700 Summer.
- at finansiering af tilskud på 0,5 mio. kr. i 2022 i givet fald sker via uforbrugte midler fra Eventpuljen under anlæg, mens finansiering af underskudsgaranti på 0,5 mio. kr. findes i forbindelse med regnskabsafslutningen.
- om der årligt i 2023-2025 gives 1,0 mio. kr. tilskud, hvor finansiering findes i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2023.
Sagsfremstilling
Foreningen Små Armbevægelser, som står bag Festivalen 5700 Summer, har henvendt sig til Svendborg Kommune med ønske om medfinansiering af festivalen i sommeren 2022 samt årligt tilskud i årene fremover.
Det fremgår af henvendelsen, at
- I 2020 blev der solgt mere end 8500 koncertbilletter, og i 2021 var antallet af solgte koncertbilletter steget til 15.000, hvilket cementerede festivalens voksende succes i Svendborg med national anerkendelse til følge. Festivalen modtog priser som f.eks. Best of Svendborg og Kulturprisen og blev tillige nomineret til Steppeulven og GAFFA-prisen.
- eksperter i branding og kommunikation er enige i, at festivalen bør fortsætte uden stop for at udnytte det momentum, der er opbygget over de sidste to år. Dette på trods af at festivalen vil være i konkurrence med andre arrangementer og events såvel Landsstævnet samt musikarrangementer og festivaler, som ikke har kunnet afvikles som følge af Corona.
- der ikke er fastlagt nogen endelig dato for en eventuel afvikling i 2022, men såfremt festivalen skal planlægges i 2022, er der behov for en snarlig afklaring om finansiering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der søges om årligt tilskud på 1 mio. kr. i årene 2022-2025. I 2022 søges der dog om et direkte tilskud på 0,5 mio. kr. kombineret med en underskudsgaranti på 0,5 mio. kr.
Finansiering af direkte tilskud på 0,5 mio. kr. i 2022 kan anvises fra resterende midler i Eventpuljen, som ikke er fuldt disponeret, mens der ikke umiddelbart kan peges på finansiering af underskudsgarantien på 0,5 mio. kr.
Der kan ikke anvises finansiering i budget 2023 og frem.
CO2-Konsekvensvurdering
Kan ikke vurderes pt.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Der bevilges en underskudsgaranti på 500.000 kr. finansieret fra event-puljen.
For 2023 – 25 fremsendes sagen til budgetforhandlingerne.