Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Liste C foreslog, at man afviste punkt 5 fra dagsordenen som et identisk forslag med et tidligere behandlet forslag.
Man stemte om dette.
For stemte: 5 (C, A, V og Jens Munk)
Imod stemte: 2 (Ø og F).
Sagen bortfaldt derfor.
Dagsordenen blev herefter godkendt.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 2 Husholdningsaffaldsregulativ 2020
+Beslutningstema
Forslag til affaldsregulativ for husholdninger i Svendborg Kommune, der skal oversendes til hhv. Økonomiudvalg og Byråd med henblik på godkendelse af, at det sendes i offentlig høring i 4 uger.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At forslag til affaldsregulativ for husholdninger godkendes til udsendelse i offentlig høring i 4 uger.
Sagsfremstilling
Statens Ressourcestrategi 2013 ”Danmark uden affald” sætter de overordnede rammer og mål for affaldssortering i Danmark. På Fyn har forvaltninger og forsyninger lavet et fælles fynsk samarbejde, SYFRE (Synergi i Fynske Ressourcestrategier) for at optimere løsninger og bruge hinandens viden på området.
Byrådet besluttede den 29. maj 2018 en ny struktur for afhentning af dagrenovation og 4 genanvendelige affaldsfraktioner – ressourcepanden, ringeordning for afhentning af storskrald – Genbrugsbilen samt ringeordning for indsamling af haveaffald.
Kommunalbestyrelsen skal jf. Affaldsaktørbekendtgørelsen udarbejde og vedtage regulativer om de ordninger for affald produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen. I regulativet fastsættes forskrifter om indsamlings- og anvisningsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering. Regulativet gælder for alle husholdninger, herunder også sommerhuse, kommunale institutioner og kolonihaveforeninger samt dagrenovation fra blandet bolig- og erhvervsområder.
Med vedtagelse af dette regulativ vil husstandsindsamlingen består af en indsamling af restaffald og madaffald i en to-delt container samt de genanvendelige fraktioner pap og papir samt glas og metal, ligeledes i en to-delt container. Desuden etableres en ringeordning for afhentning af storskrald og en række andre sorterede affaldsfraktioner samt en ringeordning for afhentning af haveaffald.
De nuværende miljøstationerne, hvor der indsamles de samme affaldstyper til genanvendelse som ved husholdningerne, bliver med den etablering af den nye ordning overflødige, hvorfor disse nedlægges. Dermed forsvinder de kendte blå bobler i landskabet.
De væsentlige ændringer i den nye indsamlingsordninger er:
- Dagrenovation består af restaffald, pap/papir, metal/glas og madaffald.
- Madaffald: Skal nu indsamles, Vand og Affald udleverer poser, som skal lukkes tæt.
- Papir, pap, glas og metal: Bliver nu indsamlet ved husstanden. Disse fraktioner kan endvidere stadig også afleveres på genbrugspladsen.
- Tøj: Containere til indsamling af tøj og sko fjernes i forbindelse med nedlægning af miljøstationerne. Der kan fortsat afleveres tøj og sko til genbrugsbilen (tidligere storskraldsordning) og på genbrugspladsen.
- Farligt affald: Der indføres en ”Rød kasse” som borgeren kan aflevere farligt affald i til genbrugsbilen (tidligere storskraldsordning). Der kan fortsat afleveres farligt affald på genbrugspladsen.
- Haveaffald: Der indføres en tilkøbsordning, hvor haveaffald afhentes ved husstanden bundtet eller i papirsække. Haveaffald kan stadig afleveres på genbrugspladsen.
- Indsamling af dagrenovation gælder også for kolonihaver og kommunale institutioner.
- Der åbnes op for innovative løsninger ved større kommunale institutioner og boligforeninger.
- Genbrugsbilen erstatter Storskraldsordningen – ordningen indeholder samme fraktioner, som tidligere, men bliver en bestilleordning.
- Vand og Affald stiller containere til rådighed for restaffald, madaffald, papir, pap, glas og metal.
- De kendte sækkestativer erstattes med containere for at sikre et godt arbejdsmiljø for renovationsmedarbejderen, dvs. undgå tunge løft.
- Der vil blive sat særligt fokus på plastindsamling ved genbrugsbilen.
Den nye ordningen gælder først ved en husstand, når de har modtaget de nye spande. Det forventes, at ordningen vil bliver introduceret i etaper fra september 2020.
Ved etablering af ovenstående ordninger forventes genanvendelsesprocenten for husholdningsaffald at stige fra ca. 36 % til ca. 55 %, og dermed vil det nationale mål for genanvendelse af affald i 2022 være overholdt. For at få en endnu højere genanvendelsesprocent er det nødvendigt at udsortere restaffaldet i flere fraktioner. Derfor besluttede Miljø og Naturudvalget på møde den 18. juni 2018, at Vand og Affald A/S fortsætter samarbejdet med de andre fynske kommuner om undersøgelser af mulighederne for etablering af et fælles centralt eftersorteringsanlæg samt belyser mulighederne for særskilt at indsamle tekstiler. Dette arbejde pågår stadig.
Et eftersorteringsanlæg vil ud over at kunne frasortere plast i forskellige plasttypefraktioner sandsynligvis også kunne sortere nye affaldsfraktioner til genanvendelse (f.eks. mælkekartoner og tekstiler m.v.).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det nye husholdningsregulativ betyder, at Svendborg Kommunes affaldsbortskaffelse bliver gennem en ordning Vand og Affald etablerer, og at de løsninger, der eksisterer på de kommunale institutioner i dag, bliver opsagt.
Vand og Affald A/S har indgået aftale med affaldstransportør om afhentning og tømning af husholdningsaffald i beholdere med kapacitet op til 770 liter. Vand og Affald vil i løbet af foråret 2020 udbyde afhentning og tømning af husholdningsaffald i større beholdere.
Vand og Affald arbejder på en løsning for de affaldsproducenter, som har et behov for mere kapacitet, så som større kommunale institutioner og boligforeninger.
De kommunale institutioner har fået bevilliget midler til indretning af affaldssystemerne indendørs.
Kolonihaveforeninger skal opstille faciliteter for affaldssortering, hvilket der ikke tidligere har været kutyme for i foreningerne
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven
Affaldsbekendtgørelsen
Affaldsaktørbekendtgørelsen
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 3 Godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget oversender Bæredygtighedsstrategi 2020 til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet en Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0, som er vedlagt ved bilag 1.
Strategien har været i høring i alle fagudvalg og Lokaludvalget. Bemærkninger herfra er indarbejdet i strategien.
Strategien indeholder kommunens Lokal Agenda 21-strategi samt har fokus på FNs verdensmål, særligt 8 af de i alt 17 verdensmål, som er mest relevante i forhold til temaerne i Planstrategi ’19:
- Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel
- Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål 9 – Industri, innovation og infrastruktur
- Verdensmål 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 – Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 – Klimaindsats
- Verdensmål 15 – Livet på land
- Verdensmål 17 – Partnerskaber for andling
I formuleringen af strategien har der været fokus på følgende gennemgående tematikker:
- Det vi allerede gør,
- Det vi vil gøre,
- Hvordan vi følger op,
- Det borgere, virksomheder og foreninger selv kan gøre, og
- Planer, politikker og strategier, der er med til at realisere verdensmålene.
Denne version 1.0 af Bæredygtighedsstrategien vil i 2020 blive fulgt op af en handlingsplan for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af handlingerne i Bæredygtighedsstrategi 2020 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Indstilles.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 4 Socialdemokratiets byrådsgruppe
+Beslutningstema
Socialdemokratiets byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Socialdemokratiets byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 14. januar 2020:
” Socialdemokratiet ønsker, at Svendborg Kommune tilmeldes Giftfri Have.
Giftfri Have er et initiativ taget af Danmarks Naturfredningsforening og Landsforeningen Praktisk Økologi for at beskytte grundvandet og samtidig fremme vild natur og biodiversitet i landets haver.
Siden 1996 har Svendborg Kommune haft et forbud mod at anvende kemisk ukrudtsmidler på kommunens grønne arealer, og således har kommunen allerede nu en praksis, hvor man i videst mulig omfang ikke anvender sprøjtegift.
Når Svendborg Kommune tilmelder sig Giftfri Haver giver det et øget fokus på kommunen som giftfri og på, at det er et fælles ansvar at værne om vores natur og miljø. Når kommunen på den måde går forrest, er det også forhåbningen, at flere borgere bliver motiveret for at tilmelde sig ordningen”.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Udsat.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 5 Enhedslistens byrådsgruppe
+Beslutningstema
Enhedslistens byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Enhedslistens byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 14. januar 2020:
” Genovervejelse af Svendborg Kraftvarmes fremtid
I et svar fra ministeren for Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen bliver der slået fast, at Svendborg Kraftvarme (SKV) skal overholde 80%-reglen, hvis man vil køre videre efter in-house-reglen. Efter gennemførelse af den nye affaldsplan, reduceres affaldsmængden fra Vand og Affald fra 18.000 tons til 11.000 tons. Det betyder enten, at Svendborg Kraftvarmes afbrænding skal reduceres til en tredjedel eller at Svendborg Kommunes affald skal i udbud og dermed risikere at blive brændt i andre anlæg. SKV kan ikke teknisk eller økonomisk køre på med ? af de nuværende affaldsmængder. Dermed skal Svendborg Kommunes affald sendes i udbud efter 2024, det kan føre til værket kører videre helt uden lokalt affald. Det kan ikke være en kommunal opgave. Et udbud betyder samtidigt, at man ikke kan køre videre efter hvile-i-sig selv-princippet, hvor affaldskunderne, som nu betaler en overpris for at få brændt affaldet. Dermed risikerer Svendborg Kommune at stå med et tab, såfremt der ikke kan skaffes de nødvendige mængder affald fra udlandet eller hvis Svendborg Fjernvarme ikke ønsker at aftage varmen.
Byrådet vedtog 29. oktober 2019 at drive SKV videre til 2024 og at det inden udgangen af 2021 vurderes om værket skal videreføres. I materialet til byrådets beslutning fremstod det som om affaldsmængderne fra Vand og Affald kunne tages for givet. Dermed har en del af beslutningsgrundlaget været forkert.
Svendborg Kommune har i december 2019 vedtaget en ny klima og energipolitik, som forudsætter:
- Virksomheden skal være 100 % omstillet
- til vedvarende energi (VE) i 2030.
- Den geografiske enhed skal være 100
- % omstillet til vedvarende energi (VE) i 2040
Afbrænding af affald udleder CO2 og indeholder store mængder plastik, som er baseret på olie og altså er fossilt brændstof. Det skal udfases for, at kommunen kan leve op til målsætningerne. Derfor er det nødvendigt, at SVK afvikles og det bør forberedes i god tid, således, at der kan findes gode løsninger for værkets medarbejdere.
Derfor foreslår Enhedslisten:
- Udvalget oversender sagen til Økonomiudvalget, som anmodes om at genoverveje beslutningen om Svendborg Kraftvarme, således at værket afvikles senest 2024 og at man indgår dialog med Svendborg Fjernvarme om dette.
- Administrationen belyser, hvad en lukning af Svendborg Kraftvarme har af effekt på CO2-regnskabet både som virksomhed og som geografisk område, såfremt den nuværende produktion erstattes med ren vedvarende energi.
- Administrationen belyser hvilke alternative tiltag kommunen skal foretage, som kunne have samme effekt på CO2-regnskabet, som en lukning af Svendborg Kraftvarme og erstatning med ren vedvarende energi.
- Administrationen udarbejder en oversigt over de forventede affaldsmængder på Fyn efter 2024 på baggrund af kommunernes nye affaldsplaner. Dette sammenholdes med Fynsværkets forbrændingskapacitet.
Ministersvar på spørgsmål fra Enhedslisten
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/kef/spm/83/svar/1617441/index.htm
Beslutning i byrådet 29. oktober
https://www.svendborg.dk/dagsorden/byraadet-29-10-2019
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik
http://svendborg.dk/sites/default/files/PDF/klima-_og_energipolitik.pdf”.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Sagen blev afvist fra dagsordenen.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).
Punkt 6 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Kommende større sager:
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 14-01-2020
Der var ingen sager til orientering.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Torben Frost (A).