Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Der var ingen spørgsmål.
Der var afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V). Byrådet godkendte dette.
Borgmesteren oplyste, at der forelå en lukket tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Godkendelse af Beskæftigelsesplan 2021
+Beslutningstema
3. behandling af Beskæftigelsesplan 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget indstiller Beskæftigelsesplan 2021 til Byrådets godkendelse
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplanen for 2021 er udarbejdet med udgangspunkt i den aktuelle lovgivning, de beskæftigelsespolitiske mål udmeldt af ministeren og lokalpolitiske prioriteringer og beskriver Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets fokusområder og målsætninger i det kommende år og danner dermed rammen og Jobcenter Svendborgs indsats.
I processen har udkast til beskæftigelsesplanen været sendt i høring ved relevante høringsparter. Høringssvarene blev behandlet af udvalget den 9. november, og på baggrund af udvalgets drøftelser er planen tilpasset.
I vedlagte udkast til Beskæftigelsesplan fremgår rettelser med særskilt farvemarkering. Svendborg Kommunes grafiske afdeling arbejder aktuelt med at udarbejde et bedre layout, som vil kunne præsenteres inden byrådsbehandlingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 24-11-2020
Udgår.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-11-2020
Indstilles til Byrådets godkendelse med tilføjelse vedr. socialøkonomiske virksomheder.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Liste O stillede følgende ændringsforslag: Følgende indføres i beskæftigelsesplanen:
- flere jobparate personer på kontanthjælp skal i beskæftigelse og flere aktivitetsparate bliver jobparate.
- Indvandrere og andre udlændinge med et integrationsbehov skal i 37 timers nyttejob/beskæftigelse – det gælder også indvandrerkvinder længst væk fra arbejdsmarkedet.
- Alle flygtninge og familiesammenførte vurderes jobparate til en start, når de bliver boligplaceret i Svendborg Kommune.
- Hvis en borger ikke møder op til kommunens tilbud, skal der sanktioneres.
- Antallet af flygtninge, familiesammenførte til flygtninge, indvandrere og familiesammenførte til indvandrere, der vender tilbage til hjemlandet med repatrieringsordningen skal stige.
Eftersom det er et lovkrav skal kommunens repatrierings/hjemsendelsesindsats være beskrevet i beskæftigelsesplanen.
Derfor ønsker DF sig også nedenstående indskrevet.
REPATRIERING
Den 21. februar 2019 blev der vedtaget ny lovgivning på udlændingeområdet, herunder reglerne for repatriering. Som en fast del af den lokale beskæftigelsesplan skal det fremover beskrives, hvordan kommunerne arbejder med rådgivning og information om repatriering.
Repatrieringsindsatsen skal medvirke til, at herboende udlændinge og danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab, der ønsker at vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, får den bedst mulige rådgivning til at kunne træffe beslutning om at vende tilbage.
Svendborg Kommune skal implementeret lovændringerne på området ved blandt andet følgende tiltag:
? Alle medarbejdere er informeret om de nye regler, samt om hvordan relevante borgere bedst bliver rådgivet om muligheden for repatriering.
? Der er skabt overblik over hvilke borgere, som er omfattet af vejledningsforpligtelsen om repatriering. Det drejer sig aktuelt om 578 borgere. Disse borgere får en personmarkering i journalsystemet, således sagsbehandleren er opmærksomme på at vejlede borgerne om muligheden for repatriering og får noteret det i journalen. Opdateres månedligt.
Liste C foreslog, at pind 2 i Liste Os ændringsforslag blev ændret fra 37 timer til 28 timer og nyttejob/beskæftigelse tilføjes anden meningsfyldt aktivitet.
Man aftalte, at ændringsforslaget med denne ændring tages med i arbejdet med de kommende indsatsplaner.
Liste Ø stillede følgende ændringsforslag:
Ændringsforslag 1:
Fokusomra°de: Integration
“Hvordan arbejder vi:” tilføjes:
Fokus på at vejlede dem, som ønsker at starte selvstændig virksomhed.
-
“Vi ma°ler bl.a. pa°: “ - Tilføjes:
- hvilke jobtyper, selvstændig virksomhed og uddannelse det lykkes at få borgerne i gang med.
Ændringsforslag 2:
Fokusomra°de: Samarbejde
Listen:
“Eksterne samarbejdspartnere er bl.a.: “
Tilføjes
Socialøkonomiske virksomheder
Byrådet tiltrådte disse ændringsforslag.
Beskæftigelsesplanen blev herefter godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 3 Omkonstituering Geopark Det Sydfynske Øhav
+Beslutningstema
Omkonstituering af nye bestyrelsesmedlemmer til Geopark Sydfyn fra Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
I forbindelse med arbejdet på at styrke Geopark Det Sydfynske Øhav har der været arbejdet med forskellige modeller. Der peges på model 5, hvor:
- Opgaven med Geopark etablering, UNESCO-ansøgning, drift samt den videre udvikling af Geoparken løses i stærkt fællesskab med kommunerne.
- Sekretariatet samtidig med Geopart opgaven fortsat løser Naturturisme-opgaven.
- Bestyrelsen ændres således, at de fire borgmestre fra Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg kommuner indtræder i bestyrelsen.
Såfremt Byrådet godkender model 5, betyder det for Svendborg Kommune, at Borgmester Bo Hansen indtræder og Flemming Madsen udtræder af bestyrelsen for Geopark Det Sydfynske Øhav med virkning fra 1. januar 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 4 Budget og Takster 2021 - Svendborg Spildevand A/S
+Beslutningstema
Svendborg Spildevand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget 2021.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forsyningssekretariatet er prismyndighed. Taksterne indstilles til godkendelse jævnfør vedtægterne og kommunens ejerpolitik.
Byrådet skal, jævnfør § 3 i betalingsloven og § 16 i vandsektorloven, godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (legalitetskontrol) og vedtage eventuelle lånegarantier.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- taksterne, jævnfør fremlagte takstblad for 2021, godkendes.
Sagsfremstilling
Takstgodkendelse:
Takststrukturen er fastholdt med budget 2021.
Taksterne fremgår af vedlagte takstblad 2021 for Vand og Affald.
Det faste bidrag fastholdes til 312 kr. (ekskl. moms) i alt 390 kr. inkl. moms.
Det variable bidrag fastholdes til 34,40 kr. (ekskl. moms) i alt 43 kr. inkl. moms pr m3.
Dette medfører ingen ændring for en gennemsnitsfamilie med et årligt forbrug på 130 m3.
Tilslutningsbidrag
Takst for tilslutning er reguleret efter bestemmelse i betalingsvedtægt med indeks for jord-arbejder. Takst for tilslutning af regn- og spildevand falder fra 51.964 kr. til 51.752 kr. (ekskl. moms).
Vejbidrag
Kommunalt vejbidrag er indregnet med 1.399.000 kr.
Der er på landsplan usikkerhed om, hvilken beregningsmodel, der skal anvendes til udregning af kommunalt vejbidrag, hvorfor der kan komme ændringer i løbet af 2021.
Særbidrag
Indtægten fra særbidrag er indregnet efter reel opgørelse for de berørte virksomheder.
Legalitetskontrol
Administrationen skal i forbindelse med legalitetskontrol påse, at
- Indtægtsrammen for budgetåret er overholdt
- "Hvile i sig selv" princippet er overholdt
- Lovgivning og de øvrige forvaltningsretlige principper er overholdt
Indtægtsramme:
Forsyningssekretariatet har udmeldt en endelig indtægtsramme for 2021 for Svendborg Spildevand A/S. Forsyningssekretariatet har fremsendt afgørelse til indtægtsramme, som er sat til 106.714 t.kr.
Af budgettet fremgår, at Svendborg Spildevands omsætning i 2021 er sat til 97.045 t.kr. Indtægtsrammen vurderes derfor for overholdt.
"Hvile i sig selv":
Det bærende princip om "hvile i sig selv" er overholdt - dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Lovgivning:
Betalingsvedtægt og Spildevandsplan:
Takstbladet overholder strukturen i den nye betalingsvedtægt (medregnet de seneste ændringer af takststruktur) og de overordnede rammer i Spildevandsplanen omkring fremtidige investeringer.
Investeringer:
I Svendborg Spildevand A/S opretholdes et højt investeringsniveau. Investeringerne sikrer, at de store værdier bevares og udbygges i takt med samfundets udvikling. Investeringerne er ligeledes med til at sikre et højt serviceniveau og håndtering af klimatilpasninger mv. Ligeledes er investeringerne medvirkende til nedbringelse af de fremtidige drifts- og vedligeholdelsesudgifter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For 2021 er det ikke vurderet, at Svendborg Spildevand A/S skal anmode Svendborg Kommune om, at stille garanti over for KommuneKredit.
Kommer der en fast beregningsmodel for betaling af kommunalt vejbidrag i 2021, kan dette ændre udgiften for det kommunale vejbidrag til Svendborg Spildevand A/S.
CO2-Konsekvensvurdering
Da der ikke sker væsentlige ændringer af taksterne for Svendborg Spildevand A/S, vurderes det at CO2-udledningen, som følge af denne beslutning, ikke ændres i Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jævnfør kommunestyrelsesloven.
Området er detaljeret reguleret efter:
- Lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 553 af 24. april 2020.
- Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 1623 27. december 2019
- Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 23. januar 2020.
- Bekendtgørelse om fastsættelse af den variable del af vandafledningsbidraget m.v. BEK nr. 1367 af 30. november 2015.
- Lovbekendtgørelse nr. 478 af 14. april 2020 om afgift af spildevand.
- Bekendtgørelse om særbidrag for særligt forurenet spildevand nr. 1375 af 30. november 2015.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 5 Budget og takster 2021 - Svendborg Affald A/S
+Beslutningstema
Svendborg Affald A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget for 2021.
Takster på affaldsområdet indstilles til godkendelse, jf. vedtægterne og kommunens ejerpolitik.
Byrådet skal godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (legalitetskontrol).
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Takster, jf. fremsendte takstblad for 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
Takster 2021:
På baggrund af det af Svendborg Affald A/S bestyrelse fastsatte budget for 2021, har selskabet fremsendt takstblad til Byrådets godkendelse.
Affaldstaksterne stiger i 2021, hvilket primært er afledt af en forhøjet forbrændingstakst fra Svendborg Kraftvarme A/S, samt de nye affaldsordninger, som trådte i kraft i efteråret 2020. Samlet set stiger affaldstaksterne for en alm. husstand med en 110 liters sæk med 27,7 % da disse overgår til en 240 liter beholder, mens affaldstaksterne for en alm. husstand med 240 liters beholder stiger med 6,7 %.
Renovationstakst inkl. moms | 2020 110 l sæk | 2021 110 sæk | 2020 240 l spand | 2021 240 l spand |
Boligbidrag (parcelhus m.v.) | 1.250,00 | 1.600,00 | 1.250,00 | 1.600,00 |
Restaffaldsgebyr 110 l sæk/240 l spand | 1.060,00 | 945,00 | 1.515,00 | 1.350,00 |
I alt | 2.310,00 | 2.545,00 | 2.765,00 | 2.950,00 |
Boligbidrag
Boligbidraget betales én gang årligt og dækker ordningerne: afhentning af pap/papir og glas/metal, genbrugsstationer inkl. aflevering af farligt affald, Storskrald samt mindre ordninger.
For borgere i parcelhus stiger boligbidraget fra 1.250 kr. pr. år til 1.600 kr. pr. år, inkl. moms, mens for borgere i lejligheder falder boligbidraget til 1.120 kr. pr. år inkl. moms.
For borgere, der bor i sommerhus, stiger boligbidraget fra 575 kr. pr. år til 640 kr. pr. år inkl. moms. For borgere, der bor på værelser stiger boligbidraget ligeledes til 640 kr. pr. år, svarende til en stigning på 75%, mens bidraget for kolonihaver fra 2021 pålægges et boligbidrag på 160 kr.pr. år inkl. moms.
Restaffaldsgebyr
Ud over boligbidraget opkræves et restaffaldsgebyr for afhentning af dagrenovation og madaffald. Restaffaldsgebyret er afhængigt af beholderstørrelsen. Taksterne falder i 2021 for en 240 liter spand fra 1.515 kr. pr. år til 1.350 kr. pr. år inkl. moms svarende til et fald på ca. 11%.
To eller flere boliger kan gå sammen om en fællesløsning mod en reduktion i gebyret afhængigt af boligtype.
Taksterne for ekstraordinær tømning stiger, afhængigt af beholderstørrelse. For en 240 l beholder stiger prisen fra 135 kr. pr. år inkl. moms til 150 kr. pr. år inkl. moms, svarende til en stigning på 11 %.
Taksterne fremgår af takstbladet. Bilag 1 Takstblad 2021.
Erhverv på genbrugspladser
Erhvervsbiler med erhvervsaffald vil blive faktureret pr. besøg. Taksten fra 2020 på 125 kr. (ekskl. moms) er fastholdt i 2021.
Der vil fortsat være betaling for virksomheders aflevering af farligt affald. Taksten fra 2020 er fastholdt i 2021 på 8 kr./kg. (inkl. moms).
Taksten for aflevering af dagrenovationslignende affald på genbrugspladsen for erhverv stiger fra 30 kr./kg til 50 kr./kg.
Offentlige institutioner
Fra 2021 overgår indsamlingen af affald fra Svendborg Kommunes institutioner til Vand og Affald og bliver en særskilt ordning, der kommer til at hvile i sig selv.
Legalitetskontrol
Byrådet skal i forbindelse med behandling af takstbladet sikre, at gældende affaldsbekendtgørelse overholdes, og de to vigtigste punkter i denne sammenhæng er:
- At udregning af takster er sket med baggrund i budgettet, og
- At der ikke forekommer krydssubsidiering, dvs. at alle ordninger hviler i sig selv og at borgerne ikke betaler for erhvervets affald og vice versa.
Budgetmaterialet er blevet gennemgået og det vurderes foreløbigt, at alle affaldsordninger hviler i sig selv.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den nye affaldsordning vil medføre prisstigninger for borgere, som beskrevet ovenfor.
CO2-Konsekvensvurdering
Øget affaldssortering vil medfører en mindre CO2-udledning, da andelen af affald til forbrænding mindskes væsentligt.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven.
Affaldsbekendtgørelse nr. 224 af 08-03-2019.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 6 Budget og Takster 2021 - Svendborg Vand A/S
+Beslutningstema
Svendborg Vand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget for 2021.
Takster for drifts- og anlægsbidrag indstilles, jf. vedtægterne og kommunens ejerpolitik, til godkendelse.
Byrådet skal godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (Legalitetskontrol) og vedtage evt. lånegarantier.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- Anlægs- og driftsbidrag, jf. fremlagte takstblad for 2021, godkendes.
Sagsfremstilling
Svendborg Vand A/S fremsender anlægs- og driftsbidrag for 2021 til godkendelse.
Tilslutningsbidraget for 2021 er reduceret med 0,11 % svarende til den generelle udvikling i bygge- og anlægsomkostninger. Det faste driftsbidrag er uændret siden 2020, og kubikmeterprisen for vand er fastholdt i forhold til 2020.
Tilslutningsbidrag:
Hovedanlægsbidraget er ændret fra 9.812 kr. til 9.800 kr.
Forsyningsledningsbidraget er ændret fra 8.392 kr. til 8.380 kr.
Stikledningsbidraget for 32/40/50 mm ledninger er ændret fra 9.800 til 9.790 kr.
Det samlede anlægsbidrag er dermed ændret fra 28.004 kr. i 2020 til 27.970 kr. i 2021.
Der er ikke forskel på tilslutningsbidragene mellem land og by.
Driftsbidrag:
Den årlige afgift pr. husstand er uændret 680 kr.
Vandafgiften er uændret 9,00 kr. pr. m3.
| Driftsbidrag [kr.] |
| Tilslutningsbidrag [kr.] | ||||||
Navn | Fast afgift |
Afgift pr. m³ | Pris 120 m³ |
| Hoved-anlæg | Forsynings-ledning | Stikled-ning | Måler-brønd | Samlede |
Svendborg Vand A/S | 680 | 9,00 | 1.760 |
| 9.800 | 8.380 | 9.790 |
| 27.970 |
Grøn afgift til staten er i 2021 på 6,18 kr./m³. I 2020 blev der betalt 6,37 kr./m³. Beløbet var større i 2020, fordi der også blev betalt et drikkevandsbidrag til grundvandskortlægning. Dette bidrag er bortfaldet i 2021.
* Alle nævnte takster er eksklusiv moms.
Økonomiske rammer:
Forsyningssekretariatet har den 20. oktober 2021 fremsendt Svendborg Vands økonomiske ramme for 2021 og 2022. Den samlede indtægtsramme for 2021 må udgøre 26,361 mio. kr., hvilket Svendborg Vand A/S’ ikke formår at overholde jf. budget for 2021, idet indtægtsrammen er beregnet til 28,292 mio. kr. Når indtægtsrammen ikke overholdes et år vil det blive modregnet i det efterfølgende år, og det har Svendborg Vand taget højde for i 10 års budgettet.
Af Svendborg Vand A/S’ regnskab 2019 fremgår det, at der var indtægter for 26.988 mio. kr., og det overholder Forsyningssekretariatets udmeldte indtægtsramme for 2019 på 27,005 mio. kr.
Implementering af intentionerne i ejerpolitikken:
I relation til effektiviseringer er der i Svendborg Vand A/S’ budget fastsat en reduktion af de faktiske driftsomkostninger på 2,97 % fra regnskab 2019 til budget 2021.
Hvile-i-sig-selv-princippet:
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved takstbladets godkendelse, og at selskabet samtidig tilgodeser det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.
Lånoptagelse:
Svendborg Vand har ikke anmodet om godkendelse af lånoptagelse for 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune har stillet garanti for Svendborg Vands tidligere lånoptagelserne i Kommunekredit, og selskabet betaler herfor en årligt garantiprovision til kommunen af restgælden.
CO2-Konsekvensvurdering
Da der ikke er væsentlige ændringer af taksterne for Svendborg Vand A/S, vurderes det at CO2-udledningen ikke ændres i Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse.
Området er reguleret efter:
- Lov nr. 223 af 31-05-1968 om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse 47 af 15-01-2019 med seneste ændringer.
- Lov 299 af 08-06-1978 om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse 1450 af 05-10-2020.
- Lbk. nr. 52 af 23-01-2020 om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Vandsektorloven)
- Bek. 1623 af 27-12-2019 om økonomiske rammer for vandselskaber (Udmøntning af vandsektorforliget).
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 7 Budget og takster 2021 - Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Bestyrelsen for Svendborg Kraftvarme A/S har på møde den 18. november 2020 godkendt forslag til budget for 2021 med tilhørende fastsættelse af takster for varme og affaldsgebyrer for 2021.
Svendborg Kommune skal ifølge Svendborg Kommunes Ejerpolitik efterfølgende godkende taksterne for 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Taksterne for varme og affald i 2021 godkendes
- Administrationsaftale for 2021 mellem Svendborg Kommune og Svendborg Kraftvarme A/S godkendes.
Sagsfremstilling
Svendborg Kraftvarme A/S har i budget for 2020 forventninger om, at modtage 50.000 tons affald, der fordeler sig således:
Affald fra Svendborg 19.000 tons, omkringliggende kommuner 15.500 tons og øvrige 15.500 tons.
Svendborg Kraftvarme A/S opererer på et marked, hvor der er stor konkurrence. Svendborg Kraftvarme A/S har indgået aftaler om levering af affald til energiudnyttelse for både 2021og 2022, så det er sikret, at kapaciteten på kraftvarmeværket kan udnyttes bedst muligt hen over året.
Taksterne for affald og varme i 2021 er beregnet på grundlag af ovenstående forudsætninger for modtaget brændsel.
Varmetakst
Budgettet for 2021 bygger på princippet om omkostningsfordeling i forholdet 60/40 mellem varmekunder og affaldskunder jf. gældende leveringsaftale med Svendborg Fjernvarme A.m.b.a.
Varmetaksten beregnes jfr. varmeforsyningsloven, som den laveste af taksterne prisloft – substitutionspris – omkostningsbestemt pris.
Det udmeldte prisloft for opvarmet vand for kalenderåret 2021 er på 98 kr. pr GJ svarende til 352,80 kr. pr MWh, den omkostningsbestemte varmetakst er beregnet til 380,82 kr./MWh.
Substitutionsprisen har endnu ikke kunnet fastlægges med sikkerhed, da der endnu ikke er en fast aftale mellem SFV og SKV om regnemodellen for prisens endelige fastlæggelse sammenholdt med, at fjernvarmens nye varmepumpe endnu ikke er klar til og har kunnet dokumentere en stabil drift, som substitution for Svendborg Kraftvarme.
Varmetaksten er derfor for 2021 fastsat til prisloftsprisen, som er 352,80 kr./MWh. Når substitutionsprisen er endelig fastlagt, vil der blive afregnet efter denne prissætning. Substitutionsprisen forventes at ligge i prisspændet på 220 – 275 kr. pr MWh.
Affaldstakster
Gebyret for modtagelse af husholdningsaffald samt i øvrigt småt brændbart affald er i 2021 fastsat til 1.275 kr./ton. Affaldsgebyret er inklusive statsafgifter.
Gebyret på affaldsprisen var i 2020 på 1.070 kr./ton.
Prisstigningen skydes forskellige faktorer.
- Fra 2020 til 2021 forventes affaldsmængderne til forbrænding, pr grund af mere udsortering til genbrug, at blive reduceret med ca. 3.100 tons. Dvs. færre mængder fra V & A til at dække omkostningerne ved forbrænding.
- Elprisen for 2021 forventes at ligge ca. 15 – 20 % under den pris, der kunne handles til i 2020.
- Og som det sidste en forventning til, at den endelige afregningspris for varmen for 2021 ender på en substitutionspris, som ligger væsentlig under den pris på 338,40 kr. pr MWh, som er prisloftsprisen for 2020.
Øvrige takster er:
Stort brændbart affald - 1.375 kr./ton.
Klinisk risikoaffald - 1.350 kr./ton.
Stråtag - 750 kr./tons
Storkunder (mere end 1.000 tons pr år) - 870 kr./tons
Øvrige erhvervskunder – 1.070 kr./tons
Resultat
Ovenstående takster resulterer i et forventet nettoresultat på 0 kr. for 2021 jf. hvile-i-sig-selv princippet. Alle takster er ex. moms.
Der budgetteres ikke med lånoptagelse i 2021.
Administrationsaftale
Svendborg Kommune varetager efter aftale en række administrative opgaver for Svendborg Kraftvarme A/S. Der er indgået en administrationsaftale gældende for 2021, som nærmere beskriver de administrative ydelser og honoreringen herfor. Administrationsaftalen følger de principper, som har været gældende for 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Godkendelse af budget for 2021 for Svendborg Kraftvarme A/S har ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
CO2-Konsekvensvurdering
CO2-konsekvensen vurderes, for 2021 at ligge på linje med CO2-udledningen for 2020.
Budget 2021 for Svendborg Kraftvarme A/S er med uændrede affalds- og biomassemængder set i forhold til budget 2020.
Lovgrundlag
Byrådet skal godkende selskabets takster for det kommende år og eventuel lånoptagelse til brug for større investeringer jf. kommunestyrelsesloven og selskabets vedtægter.
Området er reguleret via:
- Lov om varmeforsyning (Lovbekendtgørelse nr. 1307 af 24/11-2014)
- Bekendtgørelse nr. 817 af 21. juni 2017 prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg (prisloftbekendtgørelsen)
.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 8 Godkendelse af private vandværkers takster for 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af takster for 2021 for:
Bøsøre Vandværk
Gudbjerg Vandværk
Gudme Vandværk
Hesselager Kirkeby Vandværk
Hesselager Stationsby Vandværk
Lundeborg Vandværk
Ollerup Vandværk
Oure Vandværk
Skårup Vandværk
Tved Vandværk
Ulbølle Vandværk
Vester Skerninge Vandværk
Vindeby Vand Vandværk
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- taksterne for de i sagen benævnte 13 vandværker godkendes for 2021.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune skal godkende vandværkers taster for det kommende år.
Taksterne fremgår af: ”Bilag 1 – Samlet oversigt over vandværkernes takster 2021” og administrationens bemærkninger til vandværkernes økonomi og ”hvile-i-sig-selv-princippet” fremgår af: ”Bilag 2 – Administrationens bemærkninger til vandværkernes økonomi”.
Vandværkerne har fremsendt deres respektive takstblade for 2021 til godkendelse ved bilag 3-15.
Bjerreby Vandværk har ikke fremsendt takstbladet for 2021, og bibeholder derfor tidligere takster.
Vandværkernes økonomi:
Svendborg Kommune skal påse, at vandværkerne overholder det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, og samtidig har tilstrækkelige midler til at kunne klare uventede udgifter.
Det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip” betyder, at et vandværk ikke må tjene penge på at sælge vand og at regnskabet som udgangspunkt skal gå i nul fra år til år. Et mindre vandværk må gerne sætte penge til side til et konkret projekt. Det skal dog være til realisering over en kortere årrække.
Et vandværk skal imidlertid også være robust overfor større uventede udgifter, som f.eks. et ledningsbrud eller en erstatningsboring. Administrationen vurderer, at såfremt et vandværk har godt 1 mio. kr. i likvide midler, er det som tommelfingerregel robust over for uventede udgifter.
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved godkendelse af de respektive vandværkers takstblade, og at vandværkerne overholder eller arbejder mod at overholde det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
CO2-Konsekvensvurdering
Vurderes ikke at være relevant i denne sammenhæng.
Lovgrundlag
Vandforsyningslovens § 53, stk. 1, fastlægger, at de årligt fastsatte anlægs- og driftsbidrag skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 9 Godkendelse af takster for Modtagestation Syddanmark 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af takster for 2021 for Modtagestation Syddanmark I/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Forslag til takster for 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS), fremgår det af § 11.8, at:
”De af repræsentantskabet indstillede gebyrer, jf. § 8.2, fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.
MOTAS’ repræsentantskab har den 29. juni 2020 godkendt MOTAS årsrapport 2019 med anmærkningsfrit regnskab, bestyrelsens beretning samt budget og takster for 2021. Årsrapporten med beretningen og budget og oversigt over takster for 2019-2021 er vedlagt bilag 1-6.
Af takstbilaget fremgår taksterne for 2019-2021 – hvoraf det fremgår, at flere takster er steget fra 2020 til 2021. Disse stigninger er foretaget for at nå det budgetterede resultat for 2021.
Fælles forordningerne er en stigning i Håndterings- og administrationsgebyret fra 0,32 kr/kg til 0,33 kr/ kg mens avancen fra emballagesalg stiger fra 16 % til 17 % af købspris.
For Driftsordningen stiger deklarationsgebyret fra 45 til 50 kr/deklaration, mens kvalitetssikring er hæves fra 0,45 k/ kg til 0,47 kr/kg.
Derudover hæves prisen på leje af grå kasser fra 34 kr/uge/stk til 35 kr/uge/stk.
For Kliniskrisiko ordning stiger prisen for transportkasser fra 199 kr/stk. til 210 kr/stk og afhentningsprisen fra 475 kr/time til 485 kr/time.
Opsugning af OBU og sandfang ændres fra 12 kr/kg inkl. kostpris til hhv. 0,16 kr/kg inkl. kostpris og 0,11 kr/kg inkl. kostpris.
For den lille landbrugsordning stiger kørselstaksten fra 0,32 kr/kg til 0,33 kr/ kg, for at reducere underskuddet på ordningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune betaler årligt kr. 89.000,- i administrationsgebyr til MOTAS, der dækker administration og kapacitetsforpligtigelse.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant i denne sammenhæng
Lovgrundlag
Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 1753 af 27. december 2018
Affaldsbekendtgørelsen nr. 224 af 8. marts 2019
Miljøbeskyttelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 681 af 2. juli 2019
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 10 Kommuneplan 2021 - 2033: godkendelse og offentliggørelse af forslag
+Beslutningstema
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes endeligt og sendes i offentlig høring.
Teknik – og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget godkendte den 20.10.2020 administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
På baggrund af denne beslutning, har administrationen tilpasset det endelige forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Nærværende dagsorden er således 2. behandlingen, hvor det endelige forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og vedtages til offentlig høring.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til endelig vedtagelse i Byrådet:
- At forslag til Kommuneplan 2021 - 2033 godkendes og vedtages til offentlig høring
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år, både i forhold til nye boligområder, erhverv, natur, offentlige formål mv. Med kommuneplanen fastlægger byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Herunder ses den politiske proces indtil nu:
Tid | 25.06.2019 | 31.03.2020 | 11.06.2020 | 01.09.2020 | 1. 19.10.2020 2. 20.10.2020 |
Udvalg | Byrådet | Byrådet | Byrådet | Byrådet | 1. TEU 2.Økonomiudvalget |
Beslutning | Igangsættelse af en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsættelse af forudgående høring.
| Godkendelse af forslag til den videre proces og prioritering af forslag og idéer modtaget i den forudgående høring. | Temamøde omkring Byudvikling og Bosætning. | Temamøde omkring Mobilitet og Erhverv/Turisme. | Godkendelse af administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033. |
Opfølgning og anbefalinger fra 1. behandling
I forbindelse med den seneste politiske behandling af administrationens anbefalinger og forslag til ændringer, i forbindelse med 1. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033, blev der fremhævet en række sager, som skulle genbehandles i forbindelse med nærværende dagsorden.
På baggrund heraf, har administrationen foretaget en tilpasning af nedenstående forslag.
De øvrige forslag blev godkendt, og oversendes til endelig godkendelse i Byrådet.
- Bosætning og Byudvikling:
- Teglværksvej 2A (1.51)
- Viebæltet 1 (1.19)
- Stationsvej, Stenstrup (1.44)
- Baagøe og Riber, Kullinggade 29 (1.57)
- Mobilitet:
- Parkeringsnormer (2.21)
- Udpegning af hubs (2.20)
Alle forslag, samt de respektive tilpasninger fremgår af vedhæftede hvidbog (Jf. bilag 1.
”Hvidbog, 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”).
På samme møde blev det protokolleret, at følgende sager skulle genoptages i forbindelse med 2. behandlingen, da der ikke var absolut enighed i udvalget.
- Ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06)
- Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22)
- Udvidelse af Wienerbergers lerdepot (3.07)
Ændringer og fokusområder i Kommuneplan 2021 – 2033
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 er udarbejdet digitalt og kan tilgås her.
Der er en række aktive links i dagsordenen, som henviser direkte til det omtalte afsnit i kommuneplanen.
Nedenfor fremgår de ændringer, som er foretaget i forbindelse med Kommuneplan 2021 – 2033.
Ændringer til konkrete kommuneplanrammer kan findes via følgende link, eller i vedhæftede hvidbog (Jf. bilag 1.”Hvidbog, 2. behandling af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”).
Bosætning og Byudvikling:
De eksisterende boligudlæg og boligrækkefølgeplanen er tilpasset med fokus på Svendborg bymidte, Svendborg havn og Tankefuld som de primære byudviklingsområder. Der er sket en generel oprydning, hvor uaktuelle udlæg, der ikke forventes realiseret er tilpasset eller taget ud af kommuneplanen, for at give plads til nye muligheder. Det er kommet større fokus på lokalområderne i forhold til bosætning og byudvikling. Lokalområder med potentiale for øget bosætning er prioriteret. Der er fastholdt mulighed for nye boliger i alle lokalområder, men i et mindre omfang. De aktuelle boligudlæg vil i højere grad stemme overens med boligbehovet. Ændringer og prioriteringer er foretaget i overensstemmelse med Byrådets Bosætningsstrategi 2020.
Mål og retningslinjer for boligrækkefølgeplanen er tilpasset og præciseret jf. Erhvervstyrelsens vejledning om Byvækst.
Afsnittet Det grønne og blå i byen har gennemgået en større revision, med nye retningslinjer, mål og redegørelse.
Det er indarbejdet et nyt afsnit til understøttelse af det strategiske arbejde med lokalområdeudvikling.
Mobilitet
Det eksisterende afsnittet i Kommuneplan 2017-2029 Trafik og infrastruktur ændre navn i Forslag til Kommuneplan 2021-2033 til Mobilitet.
Afsnittet har i den forbindelse gennemgået en større omstrukturering.
Mobilitetsafsnittets opbygning tager afsæt i hvilken transport, rejse og adfærd kommunen ønsker at arbejde for i en kontekst til:
- Den nationale og regionale mobilitet
- Den kommunale mobilitet
- Den lokale mobilitet
- Den digitale infrastruktur
- Der er tilføjet nye målsætninger og retningslinjer, som skal understøtte en omstilling til en bæredygtig og CO2 neutral mobilitet, og understøttes ligeledes af redegørelserne.
Der udpeges en ny pendler-samkørselplads ved Ring Nord. Udpegning af hubs (et knudepunkt hvor det skal være let, attraktivt og komfortabelt at skifte mellem transportmidler) ved togstationerne og to ved indfaldsvejene til Svendborg by. Der er udpeget flere stireservationer.
Derudover er Trafiksikkerhedsplanen og Vejklasseplanen indarbejdet.
Ønske om at udarbejde en mobilitetsplan og en el-ladeinfrastrukturplan er tilføjet.
Et nyt afsnit om digital infrastruktur er tilføjet for at arbejde med god digital infrastruktur i hele kommunen.
Følgende centrale emner videreføres:
- fokus på samarbejde med de øvrige fynske kommuner
- styrke, forbedre og udbygning af Svendborgbanen
- fokus på en opkvalificering af Rute 9 og kobling til den kommende Femern Bælt forbindelse
- vejreservationer, med undtagelse at vejreservationen på Thurø som er fjernet
- Planlovens kriterier til retningslinjer ift. overordnet vejnet og støj.
De nugældende parkeringsnormer overføres med undtagelse af at:
- bilparkeringsnorm for dagligvarebutikker reduceres
- cykelparkeringsnormer generelt reduceres.
Derudover tilføjes:
- en ny anvendelseskategori for boliger under 55 m2
- for enkelte anvendelser en bestemmelse om at 50% af cykelparkering skal være overdækket
- en bestemmelse om at alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper
- bestemmelser for erstatningsparkering
- bestemmelser for dobbeltudnyttelse.
Erhverv og Turisme
Der er for enkelte afsnit foretaget en opdatering i forhold ny lovgivning og overordnet planlægning.
Underafsnittet Turisme og vækst har ændret titel til Turisme.
Turismeafsnittet er blevet opdateret med nye og flere retningslinjer.
Tilføjet retningslinjer under temaet turisme:
- Turismefremme sker i samarbejde med Destination Fyn og Svendborg Kommune, Svendborgs turistoperatør og de lokale turistaktører.
- Udvikling af turismefremmeindsatser i Svendborg Kommune skal tage udgangspunkt i Svendborgs styrkepositioner og lokalsamfundenes styrker og ske i overensstemmelse med Svendborg Kommunes satsninger inden for bl.a. UNESCO Global GeoPark og Cittaslow.
- Udviklingen inden for turisme skal være bæredygtige jf. FN’s Verdensmål samt følge Svendborg Kommunes strategi og handleplan for bæredygtighed, herunder fremme Svendborgs placering på GDS-Indekset.
Produktionserhverv er tilføjet som nyt underpunkt til temaet Erhverv og Turisme. Produktionserhverv følger Erhvervsstyrelsens definition og er på den baggrund kortlagt i kommunen. Udpegningen skal sikre, at produktionsvirksomhederne fortsat har en sikkerhed for deres aktivitet og udviklingsmuligheder. Ved de udpegede produktionserhvervsområder er der udpeget konsekvensområder omkring. Konsekvensområderne kan betragtes som opmærksomhedszoner der anviser, hvor planlægningen for nye anvendelsesarealer, skal være særlig opmærksom på produktionsvirksomheden sådan at fremtidige miljøkonflikter undgås.
Tilføjet retningslinje under temaet produktionserhverv:
- Ved udlæg af arealer til produktionsvirksomheder skal der sikres en afstand til boliger og anden miljøfølsom arealanvendelse, så de ikke påvirkes af støj-, lugt- og andre forureningsgener.
- Der kan udlægges konsekvensområder omkring udlagte erhvervsområder, som er forbeholdt produktionserhverv. Konsekvensområderne udlægges for at imødegå fremtidige miljøkonflikter og dermed undgå at indskrænke produktionsvirksomhedernes fremtidige drifts- og udviklingsmuligheder.
- Ved lokalplanlægning for miljøfølsom anvendelse indenfor konsekvensområderne, skal der foretages en konkret vurdering om behov for eventuelle afværgeforanstaltninger i forhold til at sikre produktionsvirksomhedernes fortsatte drift- og udviklingsmuligheder.
- Ved omdannelse af ældre erhvervsområder til byområder herunder miljøfølsom anvendelse, skal det undersøges om eksisterende virksomheder begrænses i deres virke og afværgeforanstaltninger skal sikre virksomhedernes fortsatte drift.
Detailhandel
De væsentligste ændringer er foretaget som opdatering og tilpasning til modernisering af Planloven fra 2017 i henhold til detailhandel. Dette har medført en tilpasning af retningslinjerne i forhold til at sikre størrelsen på dagligvarebutikker i lokalcentre, der går fra et maksimalt bruttoetageareal på 1.000 m2 til 1.200 m2.
Forslag til nye og ændringer til eksisterende dagligvarebutikker:
- Der foreslås en udvidelse af bydelscenter Østre bydel, med mulighed for opførelse af en mindre butik.
- Der foreslås udlæg af et nyt lokalcenter ved Ryttervej, i tilknytning til trinbrættet ved Svendborg Vest, hvor der gives mulighed for en dagligvarebutik.
- Lokalcenteret ved Ollerup foreslås udvidet, for at muliggøre plads til endnu en dagligvarebutik i tilknytning med Ollerup bytorv.
- Lokalcenteret ved Vestergade udvides, for at skabe bedre adkomst til området samt omplacering af benzinstander og udbygning af dagligvarebutikken. Se afsnit her.
Derudover udlægges et nyt rammeområde til aflastningscenter i Svendborg by mellem Odensevej og Svendborgmotorvejen. Læs mere herom i afsnittet om aflastningscenter og i baggrundsmaterialet til Kommuneplan 2021 - 2033.
Klimatilpasning
Afsnittet med klimatilpasning har gennemgået en større omstrukturering.
Opbygningen tager afsæt i de forskellige klimapåvirkninger, som kommunen geografisk udsættes for. Dette vil gøre det lettere at navigere i for både borgere og myndighed.
Afsnittet indeholder en generel beskrivelse og målsætninger herunder relationer til anden lovgivning. Derefter følger forskellige mindre afsnit der er tematiseret i kontekst til geografi og type af trussel.
Undertemaer:
- Klimatilpasning i byerne
- Klimatilpasning i det åbne land
- Regn- og Spildevandshåndtering
- Oversvømmelse, erosion og kystbeskyttelse
Der har været særligt fokus på underafsnittet Oversvømmelse, erosion og kystbeskyttelse. Planloven er blevet ændret siden sidste kommuneplansændring - nu med lovbunden opgave om at skulle registrere oversvømmelsestruede arealer, for dermed at kunne sætte rammer for byudviklingen i de områder. Desuden giver det mulighed for etablering af kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af lokalplan (Planlovens § 13, stk. 8). Det indebærer at kommunerne i nogle bestemte tilfælde får mulighed for at fravige kravet om lokalplanpligt ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af kystbeskyttelsesanlæg.
Klimatilpasningsafsnittet lægger op til at der i den planperiode igangsættes en række indsatser inden for:
- Ajourføre den nuværende klimatilpasningsplan med de nyeste tilgængelige data.
- Udarbejde informationsmateriale om klimatilpasning og afholde informationsmøder med blandt andet fokusområder i klimatilpasningsplanen.
- Opdatere oversvømmelseskortlægningen efterhånden, som der kommer ny viden om klimaændringerne.
- I fællesskab med Vand og Affald og kommunens vejafdeling skal det afklares, i hvilket omfang oversvømmelser på kommunalt ejede veje giver trafikale problemer.
- Kortlægning af sårbar kystnær natur, f.eks. strandenge.
- Løbende overvågning/kortlægning af landsænkninger i udvalgte byer/lokaliteter i Svendborg Kommune.
Generelle rammer for lokalplanlægning
Bolig
Der er foretaget en generel omstrukturering og opdatering af afsnittet for at opnå en større overskuelighed. Dertil er der foretaget en præcisering af de bebyggelsesregulerende - og generelle bestemmelser, for at skærpe de planlægningsmæssige perspektiver.
Der er tilføjet et nyt underafsnit Særligt for områder udlagt til Boligformål i form af overvejende friliggende énbolighuse. Formålet er at præcisere hvordan begrebet overvejende skal fortolkes.
Der er tilføjet et nyt underafsnit Særligt for områder med nye boligtyper. Formålet er at præcisere de planlægningsmæssige principper og forventninger til arbejdet med fællesskabsorienterede bebyggelser som f.eks. bofællesskaber og lignende.
Landsbyområder
For rammerne for landsbyområder er både L1 og L2 opdateret jf. Modernisering i Planloven 2017. Her er sket en tilpasning af de bygningsregulerende bestemmelser, sådan at der kan opføres en fritliggende bolig på max. 500 m² pr. grund. Størrelsen på fritliggende boliger pr. grund er ændret fra 250 m2 til 500 m2.
Erhverv
Erhvervsramme E4 er ændret så den fremadrettet vil indeholde miljøklasse 4-7 fremfor miljøklasse 4-6. I rammen er tilføjet: Der må normalt kun udøves virksomhed fra miljøklasse 4 (forurening som påvirker omgivelserne i nogen grad - vejledende afstandskrav på 100 m til boliger og anden følsom anvendelse) til miljøklasse 7 (omfattende forurening med vejledende afstandskrav på 500 m til boliger og anden følsom anvendelse), begge inklusiv.
Rekreative formål
For R3 er det præciseret at der i mindre omfang kan gives tilladelse til mindre konstruktioner som f.eks. saunaer, skure, opbygning af klubhuse mv. på havneområder.
Sommerhusområder
Der er tilføjet minimums grundstørrelse og bebyggelsesregulerende bestemmelser (afstandskrav til skel, facadehøjde) som stemmer overens med bygningsreglementets bestemmelser, samt mulighed for at fravige ved konkret skøn. Derudover tilføjet præcisering omkring højdemåling/niveauplan.
Generelle bestemmelser (tværgående temaer)
Parkeringsnormer
De nugældende parkeringsnormer overføres med undtagelse af at:
- bilparkeringsnorm for dagligvarebutikker reduceres
- cykelparkeringsnormer generelt reduceres.
Derudover tilføjes:
- en ny anvendelseskategori for boliger under 55 m2
- for enkelte anvendelser en bestemmelse om at 50% af cykelparkering skal være overdækket
- en bestemmelse om at alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper
- bestemmelser for erstatningsparkering
- bestemmelser for dobbeltudnyttelse.
Opholdsarealer
Der er tilføjet krav om mindst 50 % på terræn, samt mulighed for at fravige ved konkret skøn. Præcisering af beregningsregler for bebyggelsesprocent og regnvandsbassiner for nye boligområder. Minimumskrav for opholdsarealer ved byomdannelse. Minimumskrav for enfamiliehuse på 100 % etageareal ved udbyggede områder.
Offentlig høring
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 sendes i offentlig høring i januar og februar 2021, hvor
borgere, grundejere, organisationer, myndigheder mv. kan kommentere og komme med
indsigelser til forslaget.
Som en del af den offentlige høringsproces, afholdes en række borgerinddragende møder. På baggrund af den aktuelle situation med Corona, og de gældende restriktioner i forhold til forsamling, er der behov for at gentænke den borgerinddragende proces.
Med afsæt i de gældende restriktioner, arbejdes der med et koncept, hvor administration og politikere tager på rundtur i kommunen med Svendborg Kommunes nye mobile borgerinddragelseskontor, som fremover kan anvendes til høringer, workshops, borgermøder mv.
Se vedhæftede billede (Jf. bilag 2.”Mobilt borgerinddragelseskontor”).
Der vil blive udvalgt en række lokationer, som afspejler de forskellige temaer som har været arbejdet med i den nye kommuneplan.
Derudover vil der blive afholdt ét digitalt webinar, med det formål at give en mere overordnet indføring i den nye kommuneplan, hvor der samtidig vil være mulighed for at stille spørgsmål, samt få vejledning til fremsendelse af høringssvar mv.
Fremadrettet proces
På baggrund af den offentlige høring, vil administrationen samle og behandle de indkomne høringssvar. Høringssvarene, samt administrationens forslag til behandling heraf, vil fremgå i forbindelse med den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033. Såfremt der kommer høringssvar, som giver anledning til væsentlige ændringer, vil det fremlægges til politisk stillingtagen i Teknik – og Erhvervsudvalget, inden endelig vedtagelse.
Kommuneplan 2021 – 2033 forventes endelig vedtaget i maj 2021. Se vedhæftede tidsplan (Jf. bilag 3.”Tidsplan, Kommuneplan 2021 - 2033”).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder en række forslag til indsatser omkring Tankefuld, Det
grønne og blå i byen, mobilitet, Svendborg bymidte mv. som kræver særskilt finansiering, da det ikke kan afholdes inden for de eksisterende driftsrammer. Direktionen fremsender forslag til temaer og prioritering af indsatser, i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor
antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Lov om Planlægning (Planloven)
Bosætningsstrategi 2020
Bæredygtighedsstrategi 2020
Cykelruteplan
Klima- og Energipolitik. Målsætninger og indsatsområder 2020-2025
Kommuneplan 2017-2029
Parkeringsstrategi
Planstrategi ´19
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Liste Ø fremsætter forslag om, at bebyggelsesprocenten for Viebæltet 1 (1.19) nedsættes til maksimalt 150 procent.
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 2 medlemmer: Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 7 medlemmer: Liste A, C, og V.
Dermed faldt forslaget.
Liste Ø fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06).
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 1 medlem: Liste Ø.
Imod stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og Løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Liste A fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22).
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 6 medlemmer: Liste A, Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 3 medlemmer: Liste C og V.
Forslaget var dermed vedtaget, og arealet til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22) udgår af Kommuneplanforslaget 2021-2033.
Indstillingen blev derefter godkendt med de vedtagne ændringer og Kommuneplanforslaget 2021-2033 anbefales til Byrådets endelige vedtagelse til offentlig høring.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Fremsendes til byrådets behandling.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Liste Ø fremsætter forslag om, at bebyggelsesprocenten for Viebæltet 1 (1.19) nedsættes til maksimalt 150 procent.
For forslaget stemte: 5 (Ø, F og Jens Munk).
Imod stemte: 24 (A, V, C, O, B)
Dermed faldt forslaget.
Liste Ø fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06).
For forslaget stemte: 3 (Ø).
Imod stemte: 26 (A, F, B, C, V, O og Jens Munk).
Dermed faldt forslaget.
Liste A fremsætter forslag om, at der ikke udlægges areal til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22).
For forslaget stemte: 20 (A, F, B, Ø, O og Jens Munk).
Imod stemte: 9 (C og V).
Forslaget var dermed vedtaget, og arealet til Nyt Lokalcenter ved Ryttervej (3.22) udgår af Kommuneplanforslaget 2021-2033.
På baggrund af administrationens anbefaling medtages følgende i forslag til Kommuneplan 2021-2033. Kommuneplanramme 06.01.C2.381 udvides til at omfatte Solvej 5, Tåsinge. Ligeledes skal geografien for lokalcenter Vindeby udvides til at omfatte Solvej 5, Tåsinge.
Indstillingen blev derefter godkendt med de vedtagne ændringer.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 11 Turismekonsolidering - Aftalegrundlag
+Beslutningstema
Som et led i organiseringen af turisme på Fyn og i Svendborg Kommune skal der træffes beslutning om aftalegrundlaget ift. turismeserviceopgaverne på det operative niveau i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Svendborg Kommune afsætter 1.276.553 kr. ekskl. moms i 2021 til udførsel af turismeserviceopgaver på det operative niveau.
- Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn om turismeserviceopgaver på det operative niveau kan indgås.
- Leverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent vedr. turismeserviceopgaver på det operative niveau kan indgås.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 27.10.2020 blev det besluttet, at Erhvervskontoret er kontraktholder med Destination Fyn, og at Svendborg Kommune kan indgå en tillægsaftale med Destination Fyn om at varetage turismeserviceopgaver på det operative niveau på vegne af Svendborg Kommune.
Tilsvarende blev det besluttet, at Destination Fyn kan indgå en leverandøraftale med SvendborgEvent, så SvendborgEvent kan varetage de beskrevne turismeserviceopgaver på det operative niveau.
Ovenstående fremgår af vedlagte bilag ”Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn” (bilag 1) og ”Underleverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent” (bilag 2) samt tilhørende bilag til aftalegrundlaget (bilag 3).
Udkast til aftalegrundlaget blev politisk behandlet i november 2020. Herefter er det sendt i høring hos sekretariatet for Destination Fyn og SvendborgEvent. Af høringssvarene fremgår det, at der er opbakning til modellen og aftalegrundlaget (bilag 4 ”Høringssvar fra Destination Fyn - aftalegrundlag turismekonsolidering november 2020” og bilag 5 ”Høringssvar fra SvendborgEvent”).
I forbindelse med udarbejdelsen af aftalegrundlaget har Erhvervskontoret opstillet pejlemærke for fordelingen af Svendborg Kommunes driftstilskud til SvendborgEvent i 2021, hvilket fremgår af økonomiafsnittet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I budgettet for 2021 og overslagsårene 2022-2024 er der afsat hhv. 2.376.553 kr. som driftstilskud og 1.156.040 kr. i tilskud til diverse arrangementer (PR-puljen). Det blev i forbindelse med budgetforliget for 2021 besluttet, at driftstilskuddet til SvendborgEvent skulle forhøjes med 500.000 fra og med 2021.
Med ”Tillægsaftale mellem Svendborg Kommune og Destination Fyn om turismeserviceopgaver på det operative niveau” og ”Leverandøraftale mellem Destination Fyn og SvendborgEvent vedr. turismeserviceopgaver på det operative niveau” er arbejdsfordelingen på turismeområdet beskrevet.
Det samlede årlige tilskud til SvendborgEvent udgør herefter:
Operationelle turismeopgaver kr. 1.276.553
Administration af PR-Puljen kr. 500.000
Drift af Maritimt Center kr. 600.000
I alt kr. 2.376.553
Derudover ydes der et aktivitetstilskud (PR-puljen) på årligt 1.156.040 kr. samt et ekstra driftstilskud på årligt 500.000 kr., som fordeles efter beslutning i bestyrelsen for Svendborg Event.
Der er afsat 1.276.553 kr. til operationelle turismeserviceopgaver både i tillægsaftalen og i leverandøraftalen, da beløbet viderefaktureres fra Destination Fyn til SvendborgEvent.
Udgifterne til de ovennævnte tilskud finansieres inden for det afsatte budget.
Turismekonsolideringen og de nye aftaler har til hensigt at styrke turisterhvervet i Svendborg Kommune generelt og herunder også Geopark Det Sydfynske Øhav.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte afledte væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Lov om Erhvervsfremme vedtaget den 13. december 2018 samt Regeringens og KL’s aftale om konsolideringshensyn.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 12 Udmøntning af strategi for Landsbyfornyelsespuljen 2019 - 2024
+Beslutningstema
Godkendelse af metode og proces for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 samt frigivelse af midler for budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet, at;
- Rådighedsbeløbet i 2021 frigives
- Strategien for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 vedtages.
Sagsfremstilling
Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere samt at der skal udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.
Den 1. september 2020 godkendte Byrådet Strategi for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen, hvori det fremgik at:
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer
Staten har på nuværende tidspunkt tildelt Svendborg Kommune midler for 2019 og 2020.
Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere
Kriterier for Landsbyfornyelsespuljens udmøntning:
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020, som udmøntes i 2021, anvendes til renovering og istandsættelse af fredede og bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse
- De forventede Landsbyfornyelsesmidler for 2021 og 2022, som udmøntes i 2022, anvendes til nedrivning af bygninger, med henblik på at anvende midler i 2023 til nye byrum via områdefornyelse i udvalgte landsbyer.
Puljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelig strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.
For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at:
Ad 1: Statens puljemidler fra 2019 og 2020 som udgangspunkt anvendes til bygningsfornyelse, i form af:
- Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger
- Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse.
- Der kan støttes med op til 60 %.
- Ejer skal selv kunne bidrage med 40% af projektets samlede udgifter.
- Istandsættelse af forsamlingshuse
- Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer.
- Der kan støttes med op til 80 % indtil en samlet udgift på 200.000 kr.
- Der kan støttes med op til 60% over en samlet udgift på 200.000 kr.
- Foreningerne skal selv kunne bidrage med henholdsvis 20% af projektets samlede udgifter under 200.000 kr. og 40% af projektets samlede udgifter over 200.000kr.
Ansøgninger om istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger og istandsættelse af forsamlingshuse, der bliver behandlet i 2021, finansieres via statens puljemidler fra 2019 og 2020.
Puljen, der i alt udgør ca. 11,08 mio.kr, fordeles ligeligt mellem fredede/bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse.
Ad 2: Statens puljemidler for 2021 og 2022 skal som udgangspunkt anvendes til nedrivning af bygninger for at skabe byrum, i form af:
- Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger.
- Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af bygninger for herved at give plads til byrum med offentlig adgang.
- Der kan støttes med op til 50 %.
- Ejer skal selv kunne bidrage med 50 % af projektets samlede udgifter
Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
På baggrund af de indsatser og den erfaring, der gøres i 2021 for istandsættelse af bevaringsværdige og fredede bygninger og forsamlingshuse, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget for en evaluering af resultaterne. Heri vurderes værdien af de midler, der er blevet brugt inden igangsætningen af puljen for 2022 til nedrivning af bygninger for at skabe byrum.
Der vil i 2021 blive afholdt informationsmøder og webinarer med lokalrådene og andre interessenter om ansøgningsmulighederne for indsatsen med renovering af forsamlingshuse og en eventuel landsbyplanlægning og områdefornyelse.
Præcisering og vejledning til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen, fremgår af bilag (bilag 1 – Vejledning til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet har den 1. september 2020 vedtaget en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr., som giver en nettoanlægsramme på 9.178.249 kr., i åerne 2020 – 2024.
Indtægtsbudgettet svarer til Statens refusion og udgør 60 % af de samlede udgifter.
Svendborg Kommunes andel udgør samlet 40 % og er 95 % lånefinansieret.
Rådighedsbeløbene i de enkelte år er vist nedenfor, hvoraf man søger om frigivelse af rådighedsbeløbet i 2021:
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at renoveringerne af renovering af bevaringsværdige og fredede bygninger, i forhold til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om Byfornyelse
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådet med bemærkning om, at administrationen undersøger, hvorvidt loven giver mulighed for at inkludere klubhuse drevet med almene formål for øje i puljens udmøntning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 13 Leasing af varmepumpe til Tved Skole
+Beslutningstema
Godkendelse af leasingaftale varmepumpeanlæg til Tved Skole og Tved-hallen
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets anbefaling med endelig beslutning i Byrådet, at:
- Leasingaftale med en løbetid på 10 år vedr. varmepumpeanlæg på Tved Skole godkendes.
- Anlægsudgifter på i alt 1,377 mio. kr. til varmepumpeanlæg på Tved Skole finansieres via den afsatte pulje til fremrykkede projekter i 2020 (midler afsat til varmepumper).
- At den nævnte pulje til varmepumper på 2 mio. kr. reduceres med netto 0,623 mio. kr. jf. afsnittet ”økonomiske konsekvenser” og budget for låneoptagelse reduceres med 850.000 kr. med dertil reduceret låneydelse.
- Driftsbudgettet for CETS, Ejendomsservice forhøjes med 73.000 kr. årligt svarende til de årlige omkostninger ved leasingaftalen udover indkøb af varme.
Sagsfremstilling
Gaskedlen på Tved skole (der også forsyner Tvedhallen) har passeret sin tekniske levetid for nogle år siden og er nu begyndt at lække vand. Administrationen har vurderet, at det er nødvendigt at udskifte anlægget hurtigst muligt for at sikre varmeforsyningen til skolen og har indgået aftale herom.
I overensstemmelse med den vedtagne klima- og energipolitik er det valgt at skifte til en varmepumpeløsning som dels forsyner Tved Skole med varme og dels leverer varmt vand til Tved-hallen.
Varmepumpeanlægget og valg af leverandør
Administrationen har undersøgt om flere firmaer kunne levere en løsning.
SEF Nærvarme Danmark har via mail oplyst, at de ikke kan levere en løsning dels på grund af anlæggets størrelse og dels på grund af den korte tidshorisont. Nærvarme Danmark vil meget gerne sammen med Svendborg kommune medvirke til en løsningsmodel for de større anlæg, som Svendborg Kommune skal etablere i en årrække fremover.
På den baggrund er firmaet Best Green valgt som leverandør til opgaven, da de kan levere en løsning m.h.t. levering af varme, som vurderes at være driftseffektiv, holdbar og stabil. Udgiften til leasing af anlægget er stort set den samme som hvis Svendborg Kommune selv skal købe og drifte anlægget.
Leasingaftalen
Fordelen ved leasingaftalen er, at risikoen for anlæggets effektivitet (COP-faktoren) ligger hos leverandøren, der håndterer alle opgaver i forbindelse med installationen samt den fremadrettede drift.
Varmepumperne leases i 10 år med mulighed for at træde ud af aftalen efter 5 ½ år. Efter 10 år har Svendborg Kommune mulighed for at erhverve anlægget til en pris af 180.000 kr. Der skal betales en tilslutningsafgift på 495.000 kr. til firmaet Best Green og et årligt abonnement på 73.000 kr. som dækker drift, vedligeholdelse og administration.
Etablering af varmepumpeanlægget medfører en del følgeomkostninger bestående af:
Anlæg af fliser, etablering af støjhegn, tilslutningsafgift til elnettet og ekstra kabler til forsyning af el til varmepumpeanlægget samt projektering. Udgifterne er anslået til at udgøre i alt 0,883 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomien i projektet vurderes at være stort set den samme som hvis Svendborg Kommune selv køber anlægget.
Indgåelse af leasingkontrakt sidestilles med anlæg, men der skal ikke ske deponering, fordi der er automatisk låneadgang hertil.
Afledte følgeomkostninger til fliser, støjhegn, elkabler samt tilslutningsafgift til elnettet mv.
udgør i alt 0,883 mio. kr. Der skal desuden betales 0,495 mio. kr. i tilslutningsafgift / førstegangsydelse til Best Green. De samlede udgifter på 1,377 mio. kr. foreslås finansieret på følgende måde:
Den afsatte pulje på 2 mio. kr. til varmepumper, som indgår i puljen til fremrykkede anlæg, nedskrives med 0,850 kr. Lånepuljen til fremrykkede anlæg nedskrives ligeledes med 0,850 mio. kr. Der overføres 0,227 mio. kr. fra puljen til nye rørprojekter (anden pulje under fremrykkede anlæg). Pulje til varmepumpeanlæg udgør herefter 1,377 mio. kr. som bruges til det nye varmepumpeanlæg på Tved Skole.
De årlige driftsomkostninger er beregnet til 0,213 mio. kr. (bestående af varmekøb på 0,140 mio. kr. og abonnementsomkostninger på 0,073 mio. kr.) I forhold til det nuværende budget ved opvarmning via naturgas medfører det ekstra driftsudgifter på 73.000 kr. i 10 år. Omvendt spares 36.000 kr. i renter og afdrag i 25 år som følge af der låneoptages 850.000 kr. mindre.
CO2-Konsekvensvurdering
I Svendborg Kommunes CO2 regnskab vil anlægget bidrage med en årlig besparelse på ca. 45 ton CO2 .
Nuværende gasforbrug 28700m3el = 315700kwhvarme, og med en emmisionsfaktor på 205g/kwhvarme
udleder det nuværende anlæg ca. 65 ton CO2 årligt.
Den nye varmepumpe vil forbruge el svarende til 315700kwhvarme/2,75(COP)=114800kwhel, med emmisionsfaktor på 170g/kwhel, hvilket svarer til en udledning på ca. 20 ton CO2 årligt.
Det er leverandøren, der registreres for el-forbruget. Leverandøren anvender certificeret grøn strøm.
Lovgrundlag
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets endelige godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 14 Aflysning af servitut og evt. tilbageskødning af ejendommen Sognevej 42, 5771 Stenstrup
+Beslutningstema
Den selvejende institution Villa Kulla i Stenstrup har igangsat en proces, for nedlæggelse af institutionen. Konsekvensen heraf er at der skal ske tilbageskødning til Svendborg Kommune, men dog ønsker KFUM-spejderne at overtage ejendommen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget og til endelig godkendelse i Byrådet, at der træffes beslutning om at godkende Scenarie 2:
Scenarie 1:
- At fastholde servitutten, hvorved ejendommen tilbageskødes til Svendborg Kommune
- Ejendommen overgår til Svendborg Kommune vederlagsfrit
- Ved tilbageskødning af ejendommen vil der pågå omkostninger til tinglysning, energimærke mv.
- Ved overdragelsen udløses afledte driftsudgifter til el, vand, varme, vedligeholdelse af ejendommen indvendig som udvendig samt udgifter til udenomsarealerne
- Administrationen bemyndiges til gennemførelse af handlen på Byrådets vegne
Scenarie 2:
- At Den Selvejende Institution ”Villa Kulla” sælger ejendommen til KFUM-Spejderne Stenstrup
- Det forudsættes at Den Selvejende Institution opnår godkendelse om opløsning i Civilstyrelsen
- Dokumentation for godkendelse fremsendes til Svendborg Kommune inden salg til KFUM-Spejderne Stenstrup og aflyser deklarationen om tilbageskødning
- Svendborg Kommune tilkendegiver overfor KFUM-Spejderne Stenstrup, at salget kan ske under forudsætning, at der indføres samme deklaration som for Den Selvejende Institution
- Administrationen bemyndiges til at godkende købsaftalen mellem Den Selvejende Institution ”Villa Kulla” og KFUM-Spejderne Stenstrup for tilsikring af, at deklarationen videreføres med samme betingelser
Sagsfremstilling
Den 28. oktober 2020 retter ProLex Advokaterne henvendelse til Svendborg Kommune på vegne af Den Selvejende Institution Villa Kulla, beliggende Sognevej 42, 5771 Stenstrup, om Svendborg Kommune vil godkende aflysning af tinglyst servitut af 11. januar 1983 om tilbageskødning af ejendommen til Svendborg Kommune, når Den Selvejende Institution Villa Kulla opløses.
I formålsparagraffen for Den Selvejende Institution Villa Kulla fremgår det, at formålet med spejderhytten er at drive spejderhytten med deraf hørende faciliteter til brug for spejderorganisationernes børne- og ungdomsarbejde.
Advokatfirmaet oplyser, at der ikke længere er grundlag for at drive ejendommen i regi af Den Selvejende Institution Villa Kulla, og at Den Selvejende Institution Villa Kulla derfor forventes opløst efter godkendelse hos Civilstyrelsen.
Ejendommen agtes solgt til KFUM-Spejderne Stenstrup, som er en godkendt frivillig folkeoplysende forening i Svendborg Kommune med p.t. 29 aktive spejdere og ledere. KFUM-Spejderne Stenstrup har p.t. ikke deres egen hytte, men har deres aktiviteter i et lejemål på Aktivitetsgården, Hundstrupvej 5, hvor flere foreninger har til huse.
KFUM-Spejderne anfører, at der er et fantastisk godt udeområde omkring spejderhytten Villa Kulla, der vil give gruppen optimale betingelser for spejderarbejdet. KFUM-Spejderne har derfor den 21. september 2020 fremsendt ansøgning til Folkeoplysningsudvalget om godkendelse af tilskud til dækning af udgifter til drift af Villa Kulla. Ansøgningen var vedlagt et budget for drift af Villa Kulla på i alt 37.000 kr. årligt.
Ansøgningen var forelagt Folkeoplysningsudvalget på møde den 30. september 2020. Udvalget meddelte, at udvalget gerne vil understøtte tilbuddet om KFUM-Spejderne Stenstrup´ overtagelse af spejderhytten og det tilhørende udenomsareal, og bevilgede derfor, på betingelse af at KFUM-Spejderne ejer hytten Villa Kulla, det ansøgte lokaletilskudsbeløb med virkning fra 1. januar 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Scenarie 1: Overtagelse af ejendommen vil medføre afledte driftsomkostninger som el, vand og varme og udgifter til at holde området. Ejendommen har ikke været ejet af kommunen og det er derfor ikke muligt pt. at skønne disse udgifter nøjagtigt.
Handelsomkostninger som udgifter til tinglysning, energimærke, skøde mv. Det andrager ca. 12.000 kr.
Scenarie 2: Svendborg Kommune vil ikke blive pålagt nogen omkostninger ved salg direkte til KFUM-spederne.
CO2-Konsekvensvurdering
Scenarie 1: Der vil være en øgning i CO2-udledningen for Svendborg Kommune på virksomhedsniveau som følge af varme- og elforbruget. Det vurderes samtidig, at forøgelsen ikke vil have væsentlige konsekvenser i forhold til den samlede udledning.
Området er forsynet med fjernvarme fra Stenstrup Fjernvarme. Varmen produceres udelukkende fra halm, som er defineret som CO2-neutral.
I forhold til elforbruget blev 75 % af elproduktionen i 2019 produceret fra vedvarende energikilder og senest i 2030 forventes det, at elproduktionen er 100 % omstillet til vedvarende energi og dermed CO2-neutral.
Scenarie 2: CO2-udledningen for Svendborg Kommune på geografisk niveau vil være uændret, da der ikke forventes ændringer i varme- og elforbruget som følge af salget. Det vurderes derfor, at CO2-udledningen ikke vil have væsentlige konsekvenser.
Lovgrundlag
Tinglyst servitut af 11. januar for tilbageskødning.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 15 Kulturregion Fyns nye kulturaftale 2021-2024
+Beslutningstema
A: Byrådssag
Chefkonsulent Nete Gedde Jakobsen og programleder Stine Keiding fra Kulturregion Fyns sekretariat vil på mødet given en orientering om Kulturregion Fyn og den nye kulturaftale.
Godkendelse af Kulturregion Fyns nye kulturaftale med Kulturministeren. Aftalen dækker perioden 2021-2024. Da den er 4-årig fremlægges den til godkendelse i Byrådet og efterfølgende i Ankestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalget, at Byrådet godkender, at
- Administrationen med baggrund i aftaleudkastet, bemyndiges til at indgå regional kulturaftale for perioden 1. januar 2021 til. 31. december 2024 med kulturministeren og otte andre fynske kommuner: Odense, Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Nordfyns, Nyborg, Ærø.
- Administrationen bemyndiges til at tilføje eller godkende mindre rettelser og/eller tilføjelser i det fremlagte aftaleudkast, hvis Slots- og Kulturstyrelsen anmoder om dette.
- Administrationen anmoder efterfølgende Kulturregion Fyns sekretariat om at opnå Ankestyrelsens samtykke til, at de ni medlemskommuner indgår som parter i kulturaftale 2021-2024.
Sagsfremstilling
Baggrund
"Kulturregion Fyn" er betegnelsen på et mangeårigt fynsk kultursamarbejde mellem i alt ni fynske kommuner og kulturministeren. Kulturregion Fyn består af følgende medlemskommuner: Ærø, Langeland, Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Assens, Nordfyns, Nyborg, Odense og Kerteminde.
Samarbejdet i Kulturregion Fyn er formaliseret i en firårig kulturaftale med kulturministeren. Aftalen beskriver vision, indsatsområder og projekter. Kulturaftalens indsatser finansieres af både medlemskommunerne og staten.
Kulturregion Fyn skal nu indgå en ny kulturaftale med kulturministeren gældende for perioden 2021-2024. Indholdet i den nye kulturaftale tager udgangspunkt i både kulturministerens og Kulturregion Fyns ønsker til indhold. Kulturministeren har ønsket, at der i aftalen skal være fokus på udviklingsinitiativer med national relevans vedrørende børn og unge op til 20 år. Kulturregion Fyns politiske styregruppe har ønsket, at man med aftalen styrker og udvikler kulturelle fællesskaber, understøtter kulturel dannelse og giver mulighed for at opnå velvære/rekreation.
Ønskerne til indhold er konkretiseret i tre indsatsområder.
Aftalen færdigforhandles lige nu med Slots- og Kulturstyrelsen, og derfor vil der kunne komme små rettelser i eller tilføjelser til det fremlagte aftaleudkast.
Formål og fokus for kulturaftale 2021-2024
Det overordnede formål med kulturaftalerne er bl.a., at
- styrke samarbejdet kommuner imellem
- styrke samarbejdet mellem kommuner og stat
- fastholde og udbygge den kulturpolitiske dialog og værdidebat mellem stat og kommuner
- sikre en bedre ressourceudnyttelse gennem kulturregional koordinering og arbejdsdeling
- fremme og videreudvikle de kulturelle institutioner, produktionsmiljøer og aktiviteter i kulturregionen med vægt på kvalitet
- opsamle og videregive særlig viden og erfaringer på kulturområdet til gavn for det samlede kulturliv i hele landet
Indsatsområder
I de enkelte kulturregioner konkretiseres kulturaftalens fokus og formål via indsatsområder. I Kulturregion Fyn foreslås det, at der i aftaleperioden arbejdes med følgende tre indsatsområder:
- Indsatsområdet Visuel Kultur (skal styrke de børn og unges mulighed for at opdyrke deres talent inden for de visuelle genrer)
- Indsatsområdet Natur i Kultur (skal udvikle og opdyrke tilbud til børn og familier med fokus på kultur og natur)
- Indsatsområdet Kultur og Sundhed (kulturaktiviteter til og med mennesker med en psykisk lidelse)
1. Visuel Kultur
Formålet med indsatsområdet Visuel Kultur er, at
- styrke børn og unges mulighed for at dyrke og dygtiggøre sig inden for de visuelle genrer i deres fritid og
- at udvikle flere bæredygtige lokale fritidstilbud, der løfter den brugeroplevede kvalitet, højner relevansen og forløser den visuelle kulturs potentialer som demokratisk motor.
2. Natur i Kultur
Formålet med indsatsområdet Natur i Kultur er dels at styrke nyskabende, engagerende kunst- og kulturprojekter til børn- og børnefamilier med fokus på
- vores fælles kultur- og naturhistorie
- høj kunstnerisk kvalitet
- samskabelse
- ny viden og læring
- en levende og nærværende formidling.
og dels at udvikle kultur- og naturtilbud der tiltrækker og tiltaler børn og børnefamilier, der ellers sjældent opsøger kunst- og kulturoplevelser.
3. Kultur og Sundhed
Formålet med indsatsområdet Kultur og Sundhed er at forbedre den mentale og sociale sundhed hos børn, unge og voksne fynboer med en psykisk lidelse og deres pårørende gennem sundhedsfremmende kulturforløb. Sundhed skal ses ud fra WHO’s definition, som ikke baseres på fravær af sygdom, men som en tilstand af fysisk, mental og social velvære.
Organisering af arbejdet
Kulturregion Fyns politiske og administrative styregrupper har til opgave at implementere kulturaftalen. Den politiske styregruppe består af de politiske kulturudvalgsformænd i medlemskommunerne. Den politiske styregruppe sætter den kulturpolitiske retning og træffer overordnede strategiske beslutninger om, hvilke initiativer/projekter der skal igangsættes. Den administrative styregruppe består primært af kulturchefer fra medlemskommunerne.
Ad hoc fagpaneler med kulturel sagkundskab rådgiver løbende Kulturregion Fyn om, hvilke konkrete initiativer og projekter, der skal iværksættes under indsatsområderne, mens netværk bestående af relevante fagpersoner fra de enkelte kommuner deltager i udviklingen og afviklingen af projekter.
Kulturregion Fyns sekretariat har til huse i Kultursekretariatet i Odense Kommune.
Godkendelse af aftalen
Indgåelse af kulturaftalen skal godkendes i Ankestyrelsen for hver enkelt kommunes vedkommende. Hver kommune skal søge om tilsynsmyndighedens godkendelse for så vidt angår §14 i lånebekendtgørelsen, fordi aftalen strækker sig over længere end tre år.
Økonomi
Økonomien i en firårig kulturaftale består af:
- Statslig rammebevilling til indsatsområder
- Kulturregionens egenfinansiering
- De tidligere amtslige tilskud udenfor lov
Kulturregion Fyn modtager en årlig kulturel rammebevilling fra staten til gennemførelse af kulturaftalens indsatsområder. Det forudsættes, at den kulturelle rammebevilling modsvares af regional egenfinansiering. Herudover modtager Kulturregion Fyn de såkaldte tidligere amtslige tilskud udenfor lov, som er en række statslige tilskud, Kulturregion Fyn prioriterer og videreformidler til en række fynske kulturaktører.
Da kulturaftalen stadig er under forhandling, ligger den statslige økonomi ikke helt fast, men det forventes, at den statslige rammebevilling vil udgøre 2,5 mio. kr. årligt. Hertil kommer de tidligere amtslige tilskud udenfor lov, som forventes at udgøre ca. 8 mio. kr.
Den regionale egenfinansiering udgør 7,70 kr. (2021-prisniveau) pr. borger i medlemskommunerne. Kommunernes bidrag udregnes på baggrund af indbyggertallet pr. 1. januar 2021 og kan derfor først udregnes præcist ved årsskiftet. Det forventes, at den samlede finansiering fra medlemskommunerne vil være ca. 3,5 mio. kr. årligt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På baggrund af indbyggertallet opgjort 3. kvartal 2020, vil Svendborg Kommunes bidrag i 2021 udgøre ca. 412.721 kr. (excl. moms), idet beløbet vil skulle justeres i overensstemmelse med det faktiske indbygger tal pr. 1. kvartal 2021.
Kommunens bidrag kan afholdes indenfor den ramme, der i budget 2021 og budgetoverslagsårene er afsat til dækning af Svendborg kommunes bidrag til kultursamarbejdet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Sagen afgøres i
Kultur og Fritid
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 03-12-2020
Indstillingen godkendtes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 16 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Borgmesteren oplyste, at Svendborg Kommune pr. 16/12 2020, kl. 16.00 er omfattet af de restriktioner, der hidtil har været gældende i 69 kommuner i Region hovedstaden, Region Sjælland og Region Midt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 17 Oure Vandværk - Ekspropriationslignende vilkår for erstatning af mindre areal (Lukket)
+Beslutningstema
Svendborg Kommune tilkendegiver overfor Oure Vandværk, at erstatningen for et mindre areal til en adgangsvej frem til en ny vandforsyningsboring på, kan gennemføres på ekspropriationslignende vilkår.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at:
- Kommunen tilkendegiver at erstatningen for vejarealet på matr.nr. 18a Vejstrup By, Vejstrup på ca. 200 m2 kan gennemføres på ekspropriationslignende vilkår.
- Direktionen bemyndiges til på vegne af Svendborg Kommune at gennemføre de nødvendige forhandlinger.
Sagsfremstilling
Oure Vandværk er det tredjestørste, private vandværk i Svendborg Kommune. Vandværket er veldrevet og vigtig for de omkringliggende vandværkers forsyningssikkerhed. Oure Vandværk forsyner mange skoler i området, ligesom Orskov Foods A/S aftager store vandmængder.
Vandværket har 3 boringer. Der er en boring ved vandværket og to boringer nord for vandværket. Frem til sommeren 2018, hvor der første gang blev analyseret for stoffet, N, N-dimethylsulfamid (forkortet, DMS), blev alle boringerne anvendt til produktionen af drikkevand. Analyserne for DMS viste imidlertid, at der var 0,71 mikrogram DMS/l i drikkevandet, og at det især var boringen længst væk fra vandværket, som havde et højt indhold af DMS. Der må højst være 0,1 mikrogram/l af et pesticidrelateret stof i drikkevand.
Den nordligste boring er ikke siden anvendt til vandindvinding, og efterfølgende har Oure Vandværk måtte drosle vandindvindingen meget ned på den anden boring nord for vandværket, da indholdet af DMS er steget.
Der er ikke fundet DMS i grundvandet fra boringen ved vandværket, men det er vigtigt, at Oure Vandværk får en eller helst to boringer til erstatning for de to, som er blevet forurenet.
Der er nu fundet en lokalitet omkring 1,4 km syd for vandværket, hvor undersøgelser tyder på, at der er en grundvandsforekomst, og de berørte lodsejere er indstillet på, at indgå en acceptable aftale om erstatning.
Der skal etableres en vej frem til boringen, såfremt både grundvandsressourcen og grundvandskvaliteten er så god, og det er i forbindelse med forhandlingerne om vejforløbet, at ejer af matrikel 18a Vejstrup By, Vejstrup har udbedt sig, at de 50 m af vejen på hans matrikel, bliver kompenseret på ekspropriationslignende vilkår.
Der er tale om et areal på ca. 200 m2 på matr.nr. 18a Vejstrup By, Vejstrup, og erstatningen er forhandlet til at udgøre en engangserstatning på 25.463 kr., administrationsomkostninger på kr. 14.483 samt strukturskadeerstatning og afgrødetab efter Landsaftalens satser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Erstatning afholdes af Oure Vandværk. Erstatning er sammensat af en engangsbeløb på kr. 25.463 kr., administrationsomkostninger på kr. 14.483 samt strukturskadeerstatning og afgrødetab efter Landsaftalens satser.
CO2-Konsekvensvurdering
Det forventes, at der skal bruges lidt mere energi på at pumpe vandet frem til Oure Vandværk end før, fordi den nye boring kommer til at ligge længere væk fra vandværket end de gamle boringer.
Lovgrundlag
Vandforsyningslovens kapitel 7.
Lov nr. 299 af 8. juni 1978 om vandforsyning m.v., jf. lovbek. nr. 1450 af 5. oktober 2020.
Sagen afgøres i
Byråd
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Godkendt.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).
Punkt 18 Godkendelse af betingelser i købsaftale for det nye SIMAC (Lukket)
+Beslutningstema
Byrådet skal godkende omfanget af udgifterne til rydning af grunden, ekstrafundering, oprensning eller afværgeforanstaltninger til forurening og/eller arkæologi i forbindelse med salget af en grund ved Nordre Kaj på Svendborg Havn til brug for opførelsen af det nye SIMAC. Herefter vil købsaftalen være endelig.
Indstilling
At byrådet godkender købers opgørelse på 4,9. mio. kr.
Sagsfremstilling
På Byrådsmødet den 26. maj 2020 bemyndigede byrådet borgmesteren til at indgå en betinget købsaftale på en grund til opførsel af det nye SIMAC. Den betingede aftale blev underskrevet af parterne den 28. juni 2020.
Købsaftalens betingelser er herefter blev opfyldt af henholdsvis køber og sælger. Der udestår alene én betingelse, hvorefter købsaftalen vil være endelig.
Det fremgår af købsaftalens § 12, nr. 8, at det er en betingelse, at sælger kan godkende omfanget af de udgifter til det eventuelle arbejde, der skal udføres vedrørende rydning, ekstrafundering, oprensning eller afværgeforanstaltninger til forureninger og/eller arkæologi iht. de af køber udarbejdede præciserede opgørelser i købsaftalens § 4.
Såfremt købers opgørelse godkendes, kan køber ikke efterfølgende fremkomme med yderligere krav vedrørende, rydning, ekstrafundering, forurening og/eller arkæologi. Køber er samtidig forpligtet til at minimere omkostningerne, og sælger skal således kun afholde de faktiske omkostninger for hver enkelt opgørelsespost også selvom det i udførelsesfasen viser sig, at udgifterne bliver mindre end det af køber anslåede på den enkelte post.
Køber er fremkommet med opgørelsen over udgifterne til ovenstående forhold. Udgifterne med tilhørende bilag er blevet vurderet af CETS og det har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Følgeudgifterne på op til 4,9 mio. kr. finansieres af salgsindtægten ved salget af SIMAC grunden, på ca. 6,4 mio. kr.
Øvrige forventede afledte kommunale udgifter forbundet med salget, vil blive søgt finansieret i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 15-12-2020
Byrådet bemyndigede borgmesteren til at godkende betingelserne i købsaftalen.
Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).