Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt.
Punkt 2 Børne- og Ungeudvalgets årsberetning 2019
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning fremsendes til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Børne– og Ungeudvalgets bidrag til årsberetning for 2019 foreligger til godkendelse.
Årsberetningen indeholder økonomiske oversigter på politikområder samt beskrivelser, nøgletal og opfølgning på mål under ”Hvad nåede vi i 2019”.
Regnskabet for Børne- og Ungeudvalget udviser et forbrug på 934,2 mio. kr., som sammenholdt med et budget på 936,7 mio. kr. betyder et mindreforbrug på 2,5 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig på:
Skole og Uddannelse med 11,2 mio. kr. i mindreforbrug.
Dagtilbudsområdet med 2,1 mio. kr. i mindreforbrug.
Familie, Børn og Unge med 2,1 mio. kr. i mindreforbrug, heraf 3 mio. kr. under overførselsudgifterne.
Negativ pulje med 12,9 mio. kr. i merforbrug.
Jf. beslutning i Børne- og Ungeudvalget i april 2019 er halvdelen af negativ pulje udmøntet i udvalgets budgetter i 2020. Herudover indstilles til Økonomiudvalget den 24. marts 2020, at fagudvalgenes negative puljer reduceres med 5,67 mio. kr., heraf 3 mio. kr. på Børne- og Ungeudvalget. Hvorefter den negative pulje under Børne- og Ungeudvalget udgør 3,5 mio. kr. i 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der overføres 3,6 mio. kr. til 2020 netto.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt til fremsendelse.
Punkt 3 Budget 2021 - Temaer i Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til Budget 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Mulige temaer til foreløbig drøftelse (drift):
- Styrket indsats mod skolefravær (under temaet Mental Sundhed for Unge)
- Permanentgøre projekt vedrørende fritidsjob
- Hel eller delvis annullering af besparelse på sagsbehandlere i Familieafdelingen
- Ny praksisfaglig linje med henblik på at få flere unge på EUD
- Kommunale EGU-praktikpladser
Mulige temaer til foreløbig drøftelse (anlæg):
- Renovering af Issø-skolen med henblik på tidssvarende standard
- Kapacitet i dagtilbud, permanentgørelse af midlertidig kapacitet (pavilloner)
Ifølge budgetproceduren anbefaler direktionen, at udvalgene med udgangspunkt i Nøgletal fra ”Kend din Kommune” (KL), og ECO, drøfter muligheder og udfordringer indenfor udvalgets område. Dette med henblik på vurdering af serviceniveau og mulig finansiering af temaer. Hvis de politiske drøftelser i fagudvalgene giver anledning til yderligere spørgsmål eller behov for analyser, vil dette kunne uddybes på de efterfølgende møder i maj og juni.
Nøgletallene er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften til temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets budgetramme i forbindelse med fremsendelse til Økonomiudvalget.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Drøftet temaer.
Punkt 4 Årsberetning for Børn og unge-udvalget (§18-udvalget) 2019
+Beslutningstema
Årsberetning for Børn og unge-udvalget (§18-udvalget).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børn og unge-udvalget træffer afgørelse i sager vedrørende børn og unge jf. Lov om social service, hvor der ikke foreligger forældresamtykke. Udvalget behandler Familieafdelingens indstillinger vedrørende børn og unge om:
- gennemførelse af børnefaglig undersøgelse
- lægelig undersøgelse og behandling
- godkendelse af foreløbige beslutninger
- anbringelse udenfor hjemmet
- opretholdelse af anbringelse
- ændring af opholdssted
- overvåget samvær eller afbrydelse af forbindelse mellem forældre og barnet
- brev- og telefonkontrol
- anbringelse på sikret døgninstitution
- flytning og hjemtagelse fra privat plejefamilie.
Udvalget har i 2019 behandlet 29 sager. Bilag vedrørende udvalgets virksomhed i 2019 er vedlagt.
Lovgrundlag
Lov om social service (Serviceloven)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Taget til efterretning.
Punkt 5 Ny og fælles ramme for SSP-samarbejdet
+Beslutningstema
Orientering vedr. implementering af aftale om reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet ’Alle handlinger har konsekvenser’: Ny og fælles ramme for SSP-samarbejdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Baggrund
Den 29. juni 2018 indgik den daværende regering (V, LA og K), S og DF en aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet. Som en del af aftalen skulle der udarbejdes en ny og fælles ramme for SSP-samarbejdet mellem skole, sociale myndigheder og politi, der har til formål at forebygge kriminalitet blandt børn og unge.
Udfordringen med den nuværende kommunale SSP-indsats er, at der ikke er en fælles ramme for SSP-samarbejdet, og at SSP-samarbejdet dermed er organiseret og håndteret på forskellig vis i de enkelte kommuner og politikredse. En række relevante aktører er blevet inddraget i arbejdet med den nye fælles ramme for SSP-samarbejdet, som anbefaler en retning for, hvordan man kan organisere og tilrettelægge det lokale SSP-samarbejde.
Den nye ramme beskriver uddybende formål og målgruppe for SSP-samarbejdet samt bud på organisering.
Hvordan hænger den nye og fælles ramme for SSP-samarbejdet sammen med det nuværende SSP-samarbejde i Svendborg Kommune?
SSP-Udvalget i Svendborg Kommune har den 25. februar 2020 godkendt et strateginotat, der beskriver formål, organisering, målgruppe, metodisk afsæt, mål og værdier for SSP-samarbejdet. Dette notat er vedlagt som bilag. Beskrivelserne i dette notat er i overensstemmelse med den nye fælles ramme for SSP-samarbejdet.
Ledelsen i SSP i Svendborg Kommune vil sikre, at den nye fælles ramme implementeres i SSP-samarbejdet. Implementeringen omhandler bl.a. følgende:
SSP-uddannelse
Alle landets SSP-konsulenter skal gennemføre en SSP-uddannelse for at opkvalificere dem samt give en ensartet og systematisk tilgang til SSP-samarbejdet på tværs af kommuner.
Uddannelsen vil bestå af et grundmodul og nogle specialiseringsmoduler. Grundmodulet udbydes første gang i sommeren 2020. Specialiseringsmodulerne udbydes fra 2021.
Lokal handlingsplan
I den nye fælles ramme lægges der op til, at der skal udarbejdes en lokal handlingsplan, der udgør den strategiske ramme og retning for en systematisk indsats. Der vil senere på året blive udsendt en skabelon for denne handlingsplan. SSP-samarbejdet i Svendborg Kommune vil derfor fastholde den netop godkendte strategi, indtil den nye skabelon kommer.
SSP i Svendborg Kommune vil således i efteråret 2020 udarbejde en plan for SSP-samarbejdet, som dels tager afsæt i det netop vedtagne strateginotat, dels vil blive udvidet ift. de punkter, som kommer til at fremgå af skabelonen for SSP-handleplanen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
SSP-samarbejdet har baggrund i Retsplejelovens §114 og §115.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Taget til efterretning. Handlingsplanen forelægges udvalget i efteråret.
Punkt 6 Strategiplan for familieområdet
+Beslutningstema
Drøftelse af strategiplan.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At de overordnede visioner for familieområdet drøftes med afsæt i Strategiplan for familieområdet 2015-2018.
Sagsfremstilling
Børn- og Ungeudvalget godkendte i 2015 den vedlagte Strategiplan for familieområdet. Strategiplanen havde især fokus på tidligt forebyggende indsatser og havde seks fokusområder:
- Systematisk inddragelse af barnet/den unge, familien og netværket.
- Tidlig og forebyggende indsats - både i hjemmet og i nærmiljøet, herunder fokus på projekt Tidlig Opsporing.
- Videreudvikling af samarbejdet med almenområdet.
- Videreudvikling af anbringelsesmønstre og anbringelsestilbud.
- Udvikling/justering af tilbud og samarbejde omkring sårbare og udsatte unge
- Evidensinformeret praksis
På mødet vil blive introduceret til de overordnede nationale rammer for familieområdet, samt til strategiplanen for 2015-2018.
Lovgrundlag
Serviceloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Drøftet og forvaltningen kommer med et bud til en justeret strategiplan til videre drøftelse på et kommende udvalgsmøde.
Punkt 7 Byggeprogram for om- og tilbygning på Vestermarkskolen samt udvidelse af projektet
+Beslutningstema
Godkendelse af udvidelse af projektet og byggeprogram samt bevilling og frigivelse af tillægsbevilling til renovering af madkundskabslokale
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller til Teknik og Erhvervsudvalgets godkendelse, at projektet udvides med renovering af madkundskabslokale
- At et udvidede byggeprogram inkl. madkundskabslokalet principgodkendes
- At Børne- og Ungeudvalget videresender byggeprogrammet til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget
- Indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse med endelig vedtagelse i Byrådet, at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr., og at udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget
- At byggeprogrammet der er udvidet med faglokale godkendes
- At udvalget godkender og oversender til Byrådets endelig beslutning, at der bevilliges og frigives en anlægstillægsbevilling på 1,00 mio. kr., så den samlede anlægsramme udvides til 10,77 mio. kr., og at udvidelsen af anlægsrammen finansieres ved en fremrykning af 1,00 mio. kr. fra Puljen til renovering af Faglokaler fra 2021 til 2020.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 4. marts 2020 idéoplægget for om- og tilbygning af Vestermarkskolen i forbindelse med at dagtilbud flytter ind på skolen.
Projektgruppen har nu udarbejdet et byggeprogram, se bilag 1.
I den forbindelse foreslår projektgruppen, at madkundskabslokalet på skolen renoveres samtidig med den øvrige om- og tilbygning.
Administrationen anbefaler, at projektgruppens forslag følges, da skolens madkundskabslokale er højt prioriteret i forhold til anvendelse af de afsatte midler til renovering af faglokaler i 2021.
Madkundskabslokalet er nedslidt, og blev ikke prioriteret af de tidligere puljer til renovering af faglokaler. Madkundskab ligger i direkte forlængelse af den del af bygningen, der skal renoveres og lokalet skal efterfølgende også anvendes af SFO med flere, som skal have deres dagligdag i området. Det vil derfor af hensyn til byggeprojektet og den fremtidige brug være hensigtsmæssigt at tænke de to projekter sammen.
Det samlede projekt omfatter
- En tilbygning og det nuværende SFO og 0. klasse indrettes til dagtilbud – børnehave og heldagslegestue.
- SFO, forårs-SFO og 0. klasse flyttes til nyindrettede lokaler, hvor mellemskoleeleverne er nu. 3-5 klasse flyttes til andre lokaler på skolen.
- Samtidig indrettes der til håndværk og design i parterreplan. Dette er en mindre renovering og indretning af lokalerne.
- Renovering af madkundskabslokale
Der er indgået aftale med rådgiver, og det forventes, at opgaven udbydes til håndværkere sommeren 2020, og at det samlede projekt står færdigt maj 2021, med mulighed for indvielse umiddelbart før Landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Teknik- og Erhvervsudvalget frigav den 5. december 2019 den oprindelige anlægsramme på 9,773 mio. kr., til realiseringen af projektet.
En udvidelse af projektet med renovering af madkundskab fordrer en udvidelse af projektet med 1,00 mio. kr. Der søges på baggrund af dette en tillægsbevilling på 1,00 mio. kr., og at dette finansieres via en fremrykning af midler fra 2021 til 2020, fra projektet ”Faglokaler”.
Konkret betyder det, at det afsatte budget på 1,00 mio. kr. i 2021 til renovering af ”Faglokaler” fremrykkes fra 2021 til 2020 og tilgår projektet, så den samlede anlægsramme udvides fra 9,773 mio. kr. til 10,773 mio. kr.
”Faglokale” projektet er flerårigt, og der er afsat en årlig ramme på 1,00 mio. kr. Ved valg af denne finansiering er budgettet til ”Faglokaler” prioriteret i 2021.
De 10,773 mio. kr. fordeler sig på to projekter:
Vestermarkskole-projektet 8,973 mio. kr. (Se bilag 2)
Heldagsskole-projektet 1,800 mio. kr.
Udgifterne til eksterne rådgiver blev godkendt den 6. juni 2019 af Teknik- og Erhvervsudvalget.
Lovgrundlag
Bygningsreglement 2018
AB18
ABR18
Kasse- og Regnskabsregulativet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt.
Punkt 8 Orientering om skærpet pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken
+Beslutningstema
Orientering om skærpet pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
I august 2019 igangsatte Svendborg Kommune, Sekretariat og Dagtilbud, et skærpet pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken på baggrund af: Resultater fra kortlægningsundersøgelser i Læringsledelse fra 2018, den pædagogisk læreplan, generelle indsatsområder samt det skærpede økonomiske tilsyns indvirkning på den pædagogiske praksis.
På den baggrund blev der indgået en samarbejdsaftale med Fyrtårnet Børnegården Byparken, hvor bestyrelsen og lederen forpligtede sig til at arbejde med at forbedre kvaliteten af den pædagogiske praksis. Forbedringen var særligt målrettet tematikkerne:
- Struktur og organisering
- Relationsarbejde
Af samarbejdsaftalen fremgik, at det i januar 2020 skulle vurderes, om der var sket tilstrækkelig udvikling af den pædagogiske praksis.
For at lave denne vurdering er den pædagogiske praksis i Fyrtårnet Børnegården Byparken undersøgt ved brug af følgende metoder:
- Beskrivelse på udviklingsarbejdet fra bestyrelse og leder
- Uanmeldte observationer i børnehuset
- Statusbeskrivelse fra tværfaglige samarbejdspartnere
Med afsæt i ovennævnte materialer vurderes, at der er sket tilstrækkelig udvikling i perioden. Dette bevirker, at Fyrtårnet Børnegården Byparken ikke længere er under skærpet pædagogisk tilsyn.
Som led i Svendborg Kommunes pædagogiske tilsynsmodel vil opfølgningen i Fyrtårnet Børnegården Byparken være deltagelse i læringsteamsmøde i april 2020. Endvidere vil der følges op med observationer af den pædagogiske praksis i juni samt i efteråret 2020. Efter begge observationer vil der være et opfølgende møde, hvor der gives tilbagemelding med vejledning om, hvordan der forsat kan arbejdes med at forbedre kvaliteten i den pædagogisk praksis.
Her ud over skal Fyrtårnet Børnegården Byparken rette henvendelse til Sekretariat og Dagtilbud, hvis der sker ændringer, som kan have betydelig negativ indvirkning på udviklingsarbejdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Taget til efterretning.
Punkt 9 Fastsættelse af kommunale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne
+Beslutningstema
Fastsættelse af kommunale måltal for søgning til ungdomsuddannelserne 2021. Måltallene skal årligt fastlægges for elevernes overgang til erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og øvrige. Med denne dagsorden fremlægges de aktuelle tal for søgningen til ungdomsuddannelserne pr. marts 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget vedtager måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne, som endeligt foreligger pr. september 2021.
Sagsfremstilling
Landets kommuner er med aftalen ”Fra folkeskole til faglært”, november 2018, forpligtet til at udarbejde lokale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne med henblik på at understøtte, at kommunerne aktivt arbejder for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne. Hver enkelt kommune skal fastsætte egne mål for elevernes uddannelsesvalg i forlængelse af 9. og 10. klasse, dvs. overgang til erhvervsuddannelser og gymnasiale ungdomsuddannelser.
Måltallene samt de seneste års søgetal til ungdomsuddannelserne skal offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Måltallene skal fastsættes i tre kategorier:
- Erhvervsuddannelserne, både EUD og EUX
- Gymnasiale uddannelser, både 2- og 3-årige
- Øvrige
Hvis det aktuelle søgetal til erhvervsuddannelser er under 10 pct., skal kommunerne udarbejde en handlingsplan.
På mødet i Børne-og Ungeudvalget 4. marts 2020 fremlagdes relevant datamateriale omkring valg af ungdomsuddannelser i Svendborg Kommune i sammenligningskommuner og på landsplan. Det fremlagte materiale omfattede søgetallene fra årene 2015 - 2019.
Med denne dagsorden fremlægges herudover de aktuelle tal for søgningen til ungdomsuddannelserne pr. marts 2020.
Tallene indeholder alle unge fra Svendborg, der er erklæret uddannelsesparate til deres 1. prioritet.
Unge som er vurderet ikke uddannelsesparate til deres 1. prioritet er ikke inkluderet i nedenstående tal.
Der er omkring 80 ikke uddannelsesparate elever pr. 16. marts 2020. Det vil sige unge der er vurderet ikke uddannelsesparat til deres 1. prioritet. Heraf skønnes ca. 2/3 at blive parat eller bestå en optagelsesprøve eller søge ind på deres 2. prioritet. Den sidste 1/3 vil typisk blive visiteret til FGU eller finde et arbejde.
FTU-statistik (Fælles tilmelding til ungdomsuddannelserne), pr. medio marts 2017-2020:
Afgangselever fra 9. og 10. kl., beregnet uden 10. klassevalg | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||
Valg af uddannelse/aktivitet | % | Antal | % | Antal | % | Antal | % | Antal |
EUD | 18,3 | 123 | 14,4 | 99 | 16,8 | 104 | 16,5 | 116 |
HF | 6,8 | 46 | 7,4 | 51 | 6,5 | 40 | 7,8 | 55 |
HHX | 10,3 | 69 | 11,3 | 78 | 10,0 | 62 | 14,1 | 99 |
HTX | 7,9 | 53 | 9,9 | 68 | 10,8 | 67 | 9,5 | 67 |
STX/IB | 47,8 | 322 | 47,7 | 328 | 45,4 | 281 | 41,2 | 289 |
STU | 2,2 | 15 | 0,9 | 6 | 1,3 | 8 | 1,4 | 10 |
FGU |
|
|
|
| 3,6 | 22 | 2,0 | 14 |
Andet* | 6,7 | 45 | 8,4 | 58 | 5,7 | 35 | 7,4 | 52 |
I alt | 100,0 | 673 | 100,0 | 688 | 100,0 | 619 | 100,0 | 702 |
* Kategorien ”Andet” er forklaret i vedlagte bilag.
På baggrund af de aktuelle søgetal og tidligere års udvikling kan administrationen umiddelbart anbefale følgende måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne, som endeligt foreligger pr. september 2021:
Erhvervsuddannelserne (både EUD og EUX) | 18 % |
Gymnasiale uddannelser (både 2- og 3-årige) | 71 % |
Øvrige (indeholder FGU, STU og ”Andet” | 11 % |
For at leve op til den nationale målsætning om flere elever på erhvervsuddannelserne, har skoler, UU, ungdomsuddannelserne og virksomheder i Svendborg Kommune inden for de sidste par år haft et særlig fokuseret samarbejde for at øge søgningen til disse.
Eksempler på aktuelle indsatser og samarbejder er:
- ”Virksomheder adopterer skoleklasser”, et partnerskab mellem en virksomhed og en skoleklasse, der som udgangspunkt løber fra 1. til 9. klasse. En 1. klasse adopteres af en virksomhed, og eleverne kommer på minimum to årlige planlagte og forberedte læringsbesøg hos adoptionsvirksomheden. På besøgene får de kendskab til virksomhedens forskellige arbejdsfunktioner og services samt skabt relationer til medarbejderne. Dermed får eleverne indblik i de forskellige uddannelsesmuligheder og beskæftigelsesmuligheder, virksomheden repræsenterer.
- ”Flere varme hænder i Svendborg”. Svendborg Kommune er som arbejdsplads gået forrest i indsatsen med virksomheds-klasseadoption. Syv plejecentre har adopteret en 7. klasse fra den lokale skole. Elevernes første læringsbesøg på plejecentret afvikles foråret 2020. SOSU Fyn understøtter indsatsen med tilbud om supplerende undervisningsforløb til de involverede klasser.
- Sciencelinjen på Tåsingeskolen har indgået partnerskab med STX, HTX, EUD og SOSU FYN. Partnerskabet indeholder aftaler om faste årlige fælles undervisningsforløb. Verdenslinjen på Rantzausminde Skole har indgået tilsvarende partnerskaber med HHX og STX.
- Praktikforløb på erhvervsskoler for folkeskolelærere og UU vejledere. Foråret 2020 deltager fem lærere og to UU vejledere fra kommunens udskolingsskoler i et todages praktikforløb. Forløbet afvikles med en dag på EUD og en dag på SOSU Fyn. Formålet med praktikken er, at lærere og vejledere efterfølgende kan yde en mere nuanceret vejledning om uddannelsesvalg. Praktikforløbet afvikles under Undervisningsministeriets pulje til understøttelse af aftalen ”Fra folkeskole til faglært”. Det forventes, at flere lærere og vejledere kan deltage i tilsvarende forløb i anden halvdel af 2020.
- ”At håndværke sig til læselyst”, et to-årigt samarbejdsprojekt mellem Skårup Skole, Svendborg bibliotek og Svendborg Erhvervsskole og gymnasier (SESG). Projektet afprøver, om elever på mellemtrinnet opnår større læselyst via de praktisk-musiske fag. Eleverne på 6. årgang deltager blandt andet i praksisfaglige undervisningsforløb på SESG.
- Praksisfaglighed og valgfag. Lærere fra Stokkebækskolen har i samarbejde med lærere fra SESG udviklet tre moduler af seks timers varighed til undervisningen i håndværk & design på 7. – 8. klasse. I disse moduler arbejder eleverne fra skolens valghold på erhvervsskolen. Modulerne afvikles i foråret 2020 som pilotprojekt med henblik på, at kommunens øvrige skoler kan tilkøbe ydelsen i kommende skoleår.
- Fælles ”Uddannelse og jobdag” på alle udskolingsskolerne. November 2019 afholdt alle udskolingsskoler en temadag for udskolingseleverne med fokus på variationen i jobmuligheder og jobveje. Temadagen tog afsæt i skolens lokalmiljø, og inddrog både forældre, lokale virksomheder, lærlinge fra SESG og en variation af eksterne partnere. ”Uddannelse og jobdag” afholdes fremadrettet årligt på alle udskolingsskoler første fredag i november måned.
- ”Åben virksomhed”- hvor eleverne har mulighed for at besøge lokale virksomheder med deres forældre, har haft et vigende antal deltagende elever, og dermed også virksomheder. Styregruppen bag har derfor besluttet, at ”Åben virksomhed” fremover bliver en del af skolernes ”Uddannelse og jobdag”. De deltagende virksomheder bliver dermed en del af de tilbud, skolerne kan benytte sig af på dagen.
- Kommende fokus på erhvervspraktikkens potentiale, herunder elevernes muligheder for at finde praktikpladser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Udvalget besluttede følgende måltal: Erhvervsuddannelser 20%, Gymnasiale uddannelser 70% og øvrige 10%.
Punkt 10 Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer
+Beslutningstema
Ansøgning til Novo Nordisk Fonden om udbredelse af projektet: Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Svendborg Kommune i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening, Rambøll og Syddansk Universitet søger Novo Nordisk Fonden om 3 mio. kr. til udbredelse af projekt Move your mind i mangfoldige læringsmiljøer til seks skoler i Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Vestre Skole og Rantzausminde Skole har i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening de seneste to år lavet prøvehandlinger med kropslig undervisning i matematik og dansk for 4.-6. klassetrin i faciliteterne i SG Huset.
Novo Nordisk Fonden har etableret en pulje på 60 mio. kr. til at fremme en sund udvikling blandt børn i alderen 10-15 år ved at nedsætte stillesiddende adfærd samt fastholde og fremme bevægelse og fysisk aktivitet i aldersgruppen. Ansøgningsfrist er den 31. marts kl. 13.00.
En af projektets grundpiller er, at børn lærer bedre med kroppen forrest. Når flere sanser sættes i spil, er der mulighed for et større fagligt læringsudbytte. Efter den toårige projektperiode, hvor der er blevet eksperimenteret med forskellige organisationsformer inden for dansk og matematik, vurderes praksis klar til udbredelse til flere skoler i Svendborg kommune. Derfor ønsker de to skoler i samarbejde med Svendborg Gymnastikforening at søge puljen om 3 mio. kr.
Grundlæggende handler projektet om udvikling af bevægelsespraksis med sigte på elevernes læring, trivsel og bevægelsesglæde. Gennem samarbejdet med idrætsforeningen forventes nysgerrigheden for deltagelse i fritidsidrætten øget. Lærere og elever er medskabere på den kropslige undervisning sammen med projektmedarbejdere; undervisere fra Vestre Skole og Rantzausminde Skole, som har lavet prøvehandlinger. De først uddannede skoler indgår i videndelingsaktiviteter med de skoler, som i år 2 skal uddannes. Projektet udrulles efter følgende plan:
- År 1 (2020-21): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på Vestre Skole og Rantzausminde Skole uddannes
- År 2 (2021-22): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på to yderligere skoler uddannes, og de to skoler fra år 1 indgår i videndelingsaktiviteter.
- År 3 (2022-23): 4.-6. klasses lærere/pædagoger på to yderligere skoler uddannes og skolerne fra år 2 (og 1) indgår i videndelingsaktiviteter.
Ved projektets afslutning vil seks skoler være uddannet.
For de skoler, som ønsker deltagelse betyder det, at
- de deltager i et opstartsseminar for pædagogiske medarbejdere og skoleledelse på egen skole
- de pædagogiske medarbejdere deltager i tre innovationsworkshops på egen skole, hvor praksis udvikles sammen med projektmedarbejdere – ideer afprøves i praksis med elever mellem workshops
- de deltager i minimum én event pr. år (i år 1 på egen skole og i år 2 og 3 på tværs af skoler). En event har til formål at afprøve didaktiske ideer i samspil med kollegaer og/eller elever fra egen og/eller andre skoler.
- de afvikler otte årlige læringsdage med elever fra 4. klasse, 5. klasse og 6. klasse – i alt 24 læringsdage i SG Huset pr. skole. Omdrejningspunktet for dagene er bevægelsesaktioner i fagene matematik og dansk.
- de indgår i Rambølls/Syddansk universitets evaluering af projektet. Den løbende evaluerings datamateriale anvendes som grundlag for den ene af de tre årlige innovationsworkshops. Evalueringen indeholder:
- En halvårlig spørgeskemaundersøgelse blandt de deltagende elever*
- Et halvårligt casebesøg på en læringsdag i SG Huset, hvor der laves observationer og interviews med enkelte lærere. Der laves ét casebesøg pr. halvår, så skolerne får besøg på skift.
*Spørgeskemaundersøgelsen gennemføres på alle elever på mellemtrinet i Svendborg Kommune – også på de ikke deltagende skoler. Det samme spørgeskema gentages halvårligt og består af 10-12 spørgsmål. Det vil tage mindre end 10 minutter at besvare.
Ansøgning og budget eftersendes hurtigst muligt og senest den 31. marts kl. 13.00.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Når kommunen modtager tilskud fra private fonde, skal der afregnes 17,5 % i fondsmoms. I 2020 er skoleområdet undtaget fra ordningen om fondsmoms, men fra 2021 skal der afregnes fondsmoms af de ansøgte midler. Fondsmomsen finansieres via bevillingen.
Skolernes egenfinansiering i projektet forløber sig over tre år til i alt 1,371 mio. kr. Skolerne finansierer lønudgiften til lærerne samt en andel af hhv. skolelederens andel i projektet og udgiften til faciliteter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Godkendt.
Punkt 11 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Orientering om Corona-situationen på børne- og ungeområdet
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 01-04-2020
Taget til efterretning.