Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Budget 2022 Takstoversigt - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt 2022, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til takstoversigt fremsendes til 1. behandling af budget 2022.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale for 2022 har administrationen udarbejdet forslag til takstoversigt for 2022 på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område, til behandling i udvalget inden 1. behandlingen af budget 2022 i Byrådet den 21. september.
På Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område er taksterne fastsat ved lov, og eventuelle takstændringer for 2022 kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 3 Beskæftigelsesplan 2022
+Beslutningstema
Ændringer til Beskæftigelsesplan 2022
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget beslutter om Beskæftigelsesplanen for 2021 videreføres i 2022
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på deres møde den 7. juni 2021 at fastholde de bærende principper og fokusområder fra Beskæftigelsesplanen for 2021.
Beskæftigelsesministeren har ligeledes valgt at videreføre de 5 beskæftigelsespolitiske mål.
- Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
- Flere ledige skal opkvalificeres
- Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
- Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
- Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
På udvalgets møde den 16. august 2021 drøftede udvalget status på deres arbejde i den forgangne byrådsperiode, herunder pejlemærker for indsatsen i 2022, hvor der ligeledes blev peget på at fastholde fokusområderne; Jobparate, unge, integration og samarbejde.
Udvalget drøfter på den baggrund behovet for ændringer i den gældende beskæftigelsesplan for 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Beskæftigelsesansvarsloven
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Oversendes til behandling på kommende udvalgsmøde med henblik på eventuel supplering i forhold til social ansvarlighed og indsatser for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet.
Punkt 4 Fynsk Kultur på Recept - Kulturregion Fyns pilotprojekt
+Beslutningstema
Udvalgene skal beslutte, hvilken målgruppe i Svendborg kommune, der skal indgå i Kulturregion Fyns pilotprojekt Fynsk Kultur på Recept - et sundhedsfremmende kulturforløb målrettet borgere med angst, stress, depression eller ensomhed.
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalgenes godkendelse,
- at projektet afvikles for målgruppen unge i alderen 15-30 år med start i 2023
- at der efterfølgende udarbejdes forslag til implementering og opgaveplacering.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget fik på mødet den 10. juni 2021 samt på fællesmødet med Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget 28. juni 2021 en orientering om projektet.
Den 25. september 2020 besluttede Kulturregion Fyns politiske styregruppe, at de ni medlemskommuner skal udvikle Kultur på Recept-lignende forløb under den fynske kulturaftale for perioden 2021-24. Forløbene skal udvikles under indsatsområdet Kultur & Sundhed, som har til formål at forbedre den mentale og sociale trivsel blandt unge og voksne. Dette skal ske gennem sundhedsfremmende kulturforløb med inspiration fra den nationalt afprøvede Kultur på Recept-model, der er henvendt til borgere, der døjer med f.eks. stress, angst eller depression. Kulturaktiviteterne vil bestå af en kombination af udøvende kulturaktiviteter (f.eks. billedkunst, sang og læsning) og oplevede kulturaktiviteter (f.eks. besøg på museer, biblioteker og kulturhuse) og vil skabe et frirum for de deltagende, hvor de får plads til fordybelse og fælles (positive) oplevelser.
For at kommunen kan få mulighed for at gå i dybden med at udvikle og afprøve sundhedsfremmende forløb til borgere med en særlig udfordring eller lidelse som f.eks. stress, angst, depression og/eller ensomhed, skal der kun udpeges én målgruppe inden for tre mulige alderskategorier til kommunens indsatser.
Udvalget skal derfor udvælge en målgruppe blandt de følgende:
- Voksne i alderen 31-65 år
- Voksne i alderen over 65 år
- Unge i alderen 15-30 år
Såfremt de voksne vælges som målgruppe, bliver det primært i 2022, at det skal forløbe, hvorimod hvis man vælger de unge som målgruppe, bliver det i 2023, at det skal forløbe.
Det er et fælles fynsk initiativ, som er finansieret af den fynske kulturaftale for perioden 2021-2024. Det betyder, at hver kommune, i perioden fra 2021–2024, får finansieret sundhedsfremmende kulturforløb til mellem 40-60 borgere. Derudover er der afsat midler til, at kommunens projektaktører kan deltage i seminarer, kurser og workshops, hvor de klædes på til at udvikle sundhedsfremmende kulturforløb, ligesom de indgår i regionale videns- og evalueringsmøder med henblik på at få udviklet varige modeller for, hvordan man kan arbejde med sundhedsfremmende kulturforløb i kommunen
Administrationens bemærkninger
I foråret 2021 ønskede Kulturregion Fyn en forhåndstilkendegivelse fra kommunerne om, hvilken målgruppe, der var mest relevant for den enkelte kommune at arbejde med. På den baggrund var der på administrativt niveau en dialog mellem Kultur og Fritid og Sundhed og Forebyggelse om, hvilken målgruppe, der med fordel kunne laves forløb for i Svendborg ud fra nogle overordnede betragtninger om, hvilke formål, der administrativt blev vægtet for projektet:
- Sammenhængskraft for børn og unge som har brug for en ekstra indsats ift. Mental sundhed
- Med ”Kultur på recept” er håbet, at der etableres nye tilbud som supplerer kommunens eksisterende tilbud
- Får kendskab til nye metoder for sundhedsfremme via kultur
- Sammenhængskraft på tværs af kultur- og fritidsområdet, sundhedsområdet, beskæftigelsesområdet og Børn og Unge samt relevante foreninger og institutioner
- Ønske om at blive stærkere på koblingen mellem sundhedsfremme og kultur. Vi har i Svendborg aktuel erfaring med brug af naturen med samme sigte.
- Øge de unges trivsel og mestringsstrategier
- At ensomme unge bliver en del af et fællesskab
- At understøtte at flere udfordrede unge gennemfører et studie
- At øge unges arbejdsmarkedsparathed
På denne baggrund blev der på det tidspunkt fra administrativt niveau peget på gruppen Unge i alderen 15-30 år som den målgruppe, Svendborg ville arbejde med.
Projektets organisering
Den centrale styring af projektet placeres hos den administrative styregruppe i Kulturregion Fyn, hvor også der ansættes en overordnet tovholder for projektet.
Den lokale organisering af projektet skal opbygges med en lokal styregruppe og lokal tovholder som ankre i projektet. Organiseringen vil ske i et samarbejde mellem de involverede områder jfr. ovenfor.
Der henvises til vedlagte overordnede beskrivelse af projektorganiseringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den Fynske Kulturaftale dækker udgifter til løn til lokal tovholder samt udgifterne til de lokale forløb med samlet 475.000 kr. Der regnes med mellem 4 til 6 forløb for mellem 40 til 60 borgere.
Forløbsmidlerne dækker udgifter til materialer og løn til undervisere/kulturformidlere. Lønmidlerne dækker både timer til udvikling, forberedelse og afvikling af forløb + deltagelse i regionale vidensdelings- og evalueringsmøder.
Kommunerne skal selv prioritere ressourcer/udgifter til en lokal styregruppe + tværgående opgaver som kommunikation, lokale rekrutterings-initiativer.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 19-08-2021
Udvalget tilslutter sig, at administrationen uddyber kriterierne for valg af målgruppe.
Susanne Gustenhoff (Ø) var fraværende. Som suppleant deltog Stina Sølvberg Thomsen (Ø)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 16-08-2021
Udvalget anmoder administrationen om at uddybe kriterierne for valg af målgruppe, idet udvalget finder, at aldersgruppen 31-65 år i højere grad vil kunne profitere af tilbuddet.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 17-08-2021
Udvalget tilslutter sig, at administrationen uddyber kriterierne for valg af målgruppe.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 18-08-2021
Udvalget tilslutter sig, at administrationen uddyber kriterierne for valg af målgruppe.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Udvalget tilslutter sig, at projektet afvikles for målgruppen unge i alderen fra 15 til 30 år.
Punkt 5 Opkvalificering indenfor Social- og Sundhedsområdet
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Jobcenter Svendborg har i samarbejdet med kommunens ældreområde og Social og Sundhedsskolen udviklet projektet ”Fra ledig til SOSU”, der har til formål at rekruttere flere medarbejdere til ældreområdet.
”Fra ledig til SOSU” er en vigtig del af ældreområdets rekrutteringsindsats for at sikre medarbejdere til ældreområdet i fremtiden. Det gode samarbejde mellem skole, jobcenter og ældreområde har styrket indsatsen og gjort det til en succes. De ledige, der starter i uddannelsesforløb opleves kvalificerede og engagerede i arbejdsområdet.
Forløbet ”Fra ledig til SOSU” starter med et informationsmøde, hvor den ledige hører om forløbet og mulighederne for at blive uddannet indenfor området.
Efter forløbet tilbydes interesserede 4 ugers praktik på et af kommunens plejecentre for derigennem at afprøve egnethed og interesse for faget.
Forløbet anvendes både som en mulighed for at gå fra ufaglært til faglært samt en mulighed for et brancheskift fra en helt anden branche, hvorfor der foretages en realkompetencevurdering på Social- og Sundhedsskolen for at få sammensat et individuelt uddannelsesforløb.
Jobcentret har herefter mulighed for at bevilge et grundforløb til den ledige, der består af et 20 ugers skoleforløb. Den ledige bevarer i udgangspunktet sin offentlige forsørgelse under grundforløbet. Efter grundforløbet tilbydes den ledige ansættelse som voksenelev. Fra i år er det muligt at ansætte de ledige, der opfylder betingelserne for en voksenlærlinge-aftale allerede ved påbegyndelse af grundforløbet, hvilket ikke tidligere var en mulighed.
Ledige dagpengemodtagere, der opfylder visse betingelser kan påbegynde en erhvervsuddannelse med 110 pct. af deres individuelle dagpengesats. For at komme i betragtning hertil skal den ledige være fyldt 30 år og være ufaglært eller faglært med en forældet uddannelse.
Ældreområdet fraviger i forbindelse med projektet krav om forudgående 1 års erfaring inden ansættelse som voksenelev.
Resultaterne fra de første 3 forløb er følgende:
| Forløb 1 | Forløb 2 | Forløb 3 |
Informationsmøde | 18 | 49 | 16 |
4 ugers praktik | 9 | 23 | 9 |
Grundforløb | 5 | 11 | 7 |
Elevplads | 4 | 10 | 7 |
Forløbet har været igangsat 3 gange. Det er planen, at forløbet med informationsmøde og praktik kører 2 gange årligt op til uddannelsesstart.
Udover opkvalificeringsforløbet ”Fra ledig til SOSU” understøtter jobcentret ældreområdets rekruttering af medarbejdere, f.eks. ferieafløsere eller jobrotationsvikarer efter behov.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Borgerne bevarer deres ydelse i de 4 ugers praktik og grundforløbet, medmindre de ansættes fra uddannelsesstart. Alle der opfylder betingelserne fra voksenlærlingeordningen ansættes fra grundforløbets start og modtager dermed løn.
CO2-Konsekvensvurdering
ingen
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 6 Mødekalender for udvalget 2022
+Beslutningstema
Fastsættelse af datoer for møder i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget 2022.
Indstilling
Direktionen anbefaler,
- at mødeplanen – herunder mødetidspunkter – godkendes.
Sagsfremstilling
Møderne foreslås afholdt på følgende tirsdage i 2022 med mødestart kl. 15:30 på Rådhuset:
- 10. januar
- 31. januar
- 7. marts
- 4. april
- 2. maj
- 13. juni
- 15. august
- 5. september
- 3. oktober
- 7. november
- 5. december.
Forslag til mødeplan fra Direktionssekretariatet for samtlige udvalg er vedlagt.
Økonomiudvalget har den 24. august 2021 godkendt mødeplanen for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet har den 31. august godkendt mødeplanen for Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Mødeplanen blev godkendt.
Punkt 7 Fællesmøde mellem Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Integrationsrådet
+Beslutningstema
Orientering om kommende fællesmøde
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Integrationsudvalget havde planlagt et fællesmøde til afholdelse i november 2020. På baggrund af den daværende corona-situation var det ikke muligt at afholde mødet.
Der er nu i stedet inviteret til fællesmøde den 29. september 2021 kl. 16.30 på Fremtidsfabrikken.
Vedlagt er det aktuelle program, der blandt andet indeholder et oplæg om Integration ved Phd. Hans Lassen fra Sisyfos samt et oplæg vedr. den boligsociale helhedsplan ved Projektchef i Aktive Boligområder Mette Østerberg
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 8 Fælles fredag - midlertidigt tilbud til isolerede unge
+Beslutningstema
Orientering om anvendelse af midler afsat af Svendborg Kommune til at afhjælpe negative konsekvenser af coronapandemien - tilbud om samvær til isolerede unge.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget tager orientering til efterretning.
Sagsfremstilling
Der er i Svendborg Kommune afsat 90.000 kr. til tilbud med samvær til isolerede unge til at afhjælpe negative konsekvenser af coronapandemien.
Tilbuddet er etableret i et samarbejde mellem Jobcentret og Socialafdelingen og er iværksat i forsommeren 2021 under navnet ”Fælles fredag”.
Tilbuddet var rettet mod en gruppe af isolerede, ensomme unge, der er kendt i Jobcentret, og som ikke selv opsøger netværk eller har kunnet profitere af eksisterende tilbud i Jobcentret eller i Socialafdelingen. De unge er kendetegnet ved også før COVID-19 i vidt omfang at være relativt isolerede og ved et meget begrænset netværk, men hvor ensomheden og isolationen er blevet forstærket i 2020-2021. Der forestod derfor et betydeligt og vanskeligt motivationsarbejde i forhold til hver enkelt. Antallet har været opgjort til 32 unge i målgruppen for tilbuddet.
Formålet for ”Fælles fredag” var at skabe en ramme for målgruppen, hvor de fik mulighed for og fandt det attraktivt at deltage i en form for aktivitet med andre. Tilbuddet blev etableret på aktivitets- og samværstilbuddet Impuls med stedets store have som centralt mødested, fordi udendørs aktiviteter ville være et mere tiltrækkende og mindre angstfremkaldende rum at træde ind i for de unge end hvis det foregik indendørs med et tydeligere formål med deltagelse. Den vurdering har vist sig at være dækkende for de unge, der er mødt op og har benyttet tilbuddet. Samtidig har rammen været valgt for at kunne inspirere de unge til at søge ud i naturen efter det midlertidige tilbuds ophør.
Rekrutteringen til tilbuddet er sket af Jobcentret i Ungekontakten og antallet af mulige deltagere er øget undervejs. Det har været en betydelig opgave at motivere til deltagelse i ”Fælles fredag”, som har været forstærket af ønsket om at igangsætte tilbuddet hurtigt.
Forløbet har strakt sig over 8 eftermiddage fra slutningen af maj til medio juli med 2 timer pr. fredag understøttet af medarbejdere fra Impuls og Café Aroma
Fremmødet pr. gang har været op til 5 deltagere og udgøres af ca. halvdelen af den gruppe, der blev vurderet som målgruppe for tilbuddet.
Udsagn fra deltagerne dækker over tilfredshed og glæde ved at deltage, og det har været gavnligt, at tilbuddets indhold har været fleksible og kravfrie. Der er opstået relationer mellem flere unge i tilbuddet, og der er blevet skabt interesse for at bruge det faste ungetilbud indenfor socialpsykiatrien på Impuls.
Det er vurderingen, at samme oplevelse ville have gjort sig gældende for de i målgruppen, der ikke benyttede tilbuddet. Det er endvidere vurderingen, at flere ville have benyttet sig af tilbuddet, såfremt der havde været længere tid til at motivere til deltagelse.
Det er administrationens vurdering, at tilbuddet har indfriet formålet med anvendelsen af midlerne, idet en større gruppe af unge har brudt isolation og ensomhed, dannet relationer og fået kendskab og interesse til kommunens tilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Indsatsen har været finansieret via de kr. 90.000, der var afsat til at afhjælpe eventuelle negative konsekvenser på grund af coronapandemien.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke vurderet.
Sagen afgøres i
Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 9 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Formanden orienterede om møde med lokale A-kasser og faglige organisationer.
- Formanden oplyste, at et planlagt møde i det fynske beskæftigelsesforum, hvor man bl.a. skulle drøfte grøn omstilling i forhold til arbejdsmarkedet, var blev aflyst.
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Niels Christian Nielsen (A) spurgte til levering af mobil borgerservide, der nu forventes leveret primo november 2021.
- Sørgen Kongegaard (A) ønskede opfølgning på spørgsmål om sociale klausuler.
- Orientering fra administrationen
- Virtuel jobmesse den 10. november
- Orientering om møde i virksomhedsnetværk (Code of Care)
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
- DI’s erhvervsklimamåling
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 06-09-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.