Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Der er afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant er indkaldt Christian Kaastrup (A). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Hanne Ringgaard Møller forlod mødet efter behandlingen af punkt 4
Punkt 2 Udpegning til repræsentantskabet for SEF
+Beslutningstema
Udpegning af nyt medlem til repræsentantskabet for SEF.
Sagsfremstilling
Niels Høite Hansen, Bjerrebyvej 129, 5700 Svendborg anmoder om udtrædelse af repræsentantskabet for SEF grundet personlige årsager. Såfremt Byrådet godkender dette, anmoder Venstre om, at Claes Bidstrup, Erikkevej 11, 5700 Svendborg udpeges som nyt medlem til repræsentantskabet.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).
Punkt 3 1. behandling af budget 2021 og overslagsårene 2022-24
+Beslutningstema
Indstilling af budgetforslag 2021 og overslagsårene 2022-24 til Byrådets 1. behandling samt takstoversigt til 1. behandling
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2021 og overslagsårene 2022-24 og fremsendes til Byrådets 1. behandling.
- Vedlagte forslag til takster for 2021 fremsendes til Byrådets 1. behandling
- Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 21. september 2020 kl. 12.00.
Sagsfremstilling
Direktionens budgetudkast tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2021, jf. budgetnotat af 18. august 2020 samt det forventede regnskab for 2020 jf. koncernrapport pr. 31. maj 2020.
Direktionens forslag ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger. Kommunens serviceudgifter vil i forslaget ligge på niveau med den udmeldte, vejledende serviceramme fra KL, som er aftalt mellem KL og regeringen.
Forventede skatte- og tilskudsindtægter baseret på statsgaranti og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille. I direktionens forslag er indarbejdet svar på kommunens ansøgning om særtilskud og lånedispensation, samt de afledte konsekvenser ved udskydelse af Landsstævnet 2021 til 2022.
Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.
Budgetforslaget for 2021 med resultatoversigt af 31. august 2020 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 35.798.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 174.565.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 56.198.000 kr. og finansforskydninger på 1.986.000 kr. skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 152.883.000 kr., samt afdrag på lån på 111.693.000 kr.
Budgetmaterialet i det foreliggende udkast hviler på, at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,80 procent. Det skal bemærkes, at kommunen har søgt om skattenedsættelse fra 26,8 pct. til 26,3 pct. med fuld kompensation fra staten. Svar forventes at foreligge inden udgang af september.
Grundskyldspromillen fastsættes til 23,32 promille (for landbrugsjord dog 7,2 promille svarende til lovens maksimum). Der opkræves dækningsafgift for offentlige ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) baseret på 11,66 promille af grundværdier og 8,75 promille af forskelsværdier.
Forslaget er baseret på valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag i 2021. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.
Det oplyses endvidere, at den kirkelige udskrivningsprocent udgør 1,02 procent. Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.
Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet er der udarbejdet forslag til takster for 2021. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.
Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling den 29. september 2020 fastsættes til mandag den 21. september 2020 kl. 12.00. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Staben.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af direktionens forslag til 1. behandling, som er vedlagt sagen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Sagen afgøres i
Byråd
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Godkendt.
Bruno Hansen (F) og Hanne Ringgaard Møller (B) deltog).
Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Godkendt, idet budgetforslaget oversendes til byrådets 2. behandling.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).
Punkt 4 Låneoptagelse til lav likviditet 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af låneoptagelse til lav likviditet for 2020 på 38 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Økonomiudvalget samt endelig afgørelse i Byrådet, at:
- Der optages lån på 38 mio. kr. med 10 års løbetid vedr. lav likviditet for 2020.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har for 2020 fået en ekstra dispensation på 38,0 mio. kr. til kommuner med lav likviditet (som følge af COVID-19). Lånet skal have en løbetid på maksimalt 10 år, og låneydelsen forventes at udgøre ca. 3,8 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der optages 38 mio. kr. med en løbetid på 10 år. Låneydelserne indgår i direktionens budgetforslag for 2021.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).
Punkt 5 Godkendelse af samarbejdsaftale om skovrejsning nordøst for Svendborg
+Beslutningstema
Indgåelse af samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og Vand og Affald om skovrejsning nordøst for Svendborg. Svendborg Kommunes finansieringsandel til arealerhvervelse er 22 %, svarende til 20.790.000 kr. over 30 år.
Indstilling
Direktionen indstiller til endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Svendborg Kommune indgår den forelagte aftale om et fælles skovrejsningsprojekt med Naturstyrelsen og Vand og Affald nordøst for Svendborg, der realiseres over en 20-årig periode med en afbetalingsperiode på 30 år.
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 17. december 2019, at der kunne indgås aftale med Naturstyrelsen og Vand og Affald om et skovrejsningsprojekt indenfor oplandet til Skovmøllevandværket. Umiddelbart efter byrådsmødet blev lodsejerne i projektområdet orienteret om projektet, og der blev afholdt et orienteringsmøde for lodsejerne i Skårup Kultur- og Idrætscenter den 30. januar 2020.
Naturstyrelsen har som myndighed vurderet, at samarbejdsaftalen er omfattet af ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter”, hvorfor der er udarbejdet en miljøvurdering af samarbejdsaftalen. Samarbejdsaftalen er vedlagt som bilag 1. Miljøvurderingen har været i offentlig høring i 8 uger fra den 10. juni til den 9. august 2020. På den baggrund har Naturstyrelsen udarbejdet en sammenfattende redegørelse, der er vedlagt som bilag 2. Miljørapporten er vedlagt som bilag 3.
Høring af miljøvurdering af samarbejdsaftalen
I forbindelse med høringen er der indkommet 20 høringssvar fra borgere og 1 fra Fyens Stift. Høringssvarene fra borgerne er generelt en kritik af processen, manglende borgerinddragelse, spørgsmålstegn ved om skovrejsning er den bedste metode til grundvandssikring samt generne, som menes bliver påført borgerne i form af skygge, færdsel til og fra området, skovbyggelinje og værdiforringelse af boliger.
Høringssvarene samt samarbejdspartnernes hvidbog over høringssvarene er vedlagt som bilag 4.
Høringen og miljøvurderingen har ikke givet anledning til ændringer i samarbejdsaftalen.
Uddybning vedrørende proces og borgerinddragelse
På grund af kritik af processen, herunder borgerinddragelse, uddybes hermed begge dele.
Projektet har fulgt Svendborg Kommunes almindelige proces for sammenlignelige projekter, eksempelvis lokalplaner og miljøvurderingsprojekter, herunder etablering af solcelleanlæg.
Forud for lodsejernes og offentlighedens inddragelse i planerne om skovrejsningsprojektet undersøgte de tre partnere, hvorvidt der kunne findes et projektområde at samarbejde om. Projektets primære formål er at beskytte grundvandet i indvindingsområdet til Skovmølleværket. Indvindingsområdet har derfor været udgangspunkt for undersøgelsen. Et realiserbart projekt kræver mange hensyn til blandt andet økonomi, bindinger i forhold til kommuneplan, natur, miljø og landskab. Det har været partnernes vurdering, at det var mest hensigtsmæssigt at vente med at involvere lodsejere og borgere, til der var vished for og i givet fald hvor et projekt kunne realiseres, og at partnerne i en forhandling var nået til enighed om projektøkonomien og udgiftsfordelingen. Indtil da blev sagen behandlet som et lukket punkt på de politiske dagsordener hos de tre partnere.
Så snart alle disse hensyn var udredt, og der var enighed om projektøkonomien og udgiftsfordelingen mellem partnerne, blev sagen åben for offentligheden. Lodsejere indenfor skovrejsningsområdet blev, som de første, inviteret til et informationsmøde i januar 2020. På mødet orienterede partnerne om baggrunden for projektet, indholdet i forslaget til en samarbejdsaftale mellem de tre partnere, den videre proces for projektet, mulighed for salg eller bytte af jord samt Naturstyrelsens anlæg og drift af skove.
Herefter var der planlagt et borgermøde for alle interesserede den 11. marts 2020 i forbindelse med høring af miljøvurderingen. Det møde måtte aflyses på grund af COVID19. Mødet blev i stedet holdt den 29. juni 2020 som både fysisk møde og webmøde. Her blev der informeret om forslaget til samarbejdsaftalen, miljøvurderingen af denne samt Naturstyrelsens praksis for planlægning og udformning af nye skove, som denne.
I 2020 har der på to møder i Det Grønne Råd været information og drøftelse af skovrejsningsprojektet. Der er støtteerklæringer til projektet fra jordbrugserhvervet og organisationer med interesse for natur og friluftsliv. Støtteerklæringerne er vedhæftet som bilag 5.
Konkret planlægning af skoven
Hvis Naturstyrelsen, efter indgåelse af samarbejdsaftalen, erhverver jord til skovrejsning, vil styrelsen i samarbejde med de øvrige partnere gennemføre en konkret planlægning for de erhvervede arealer. I den forbindelse vil der blive en omfattende proces med borgerinddragelse, hvor naboer og andre interessenter kan komme med ønsker til udformningen af og faciliteter i skoven. Det forventes, at mange af de kritikpunkter, som er rejst i høringssvarene i den proces, kan imødekommes og afhjælpes. Blandt andet vil naboer have indflydelse på, hvor de lysåbne arealer og rekreative anlæg placeres.
Naturstyrelsen er ansvarlig for at der nedsættes en styregruppe for den konkrete planlægning af skoven. Her vil Svendborg Kommune være repræsenteret fra administrationen.
Forundersøgelse vedrørende multifunktionel jordfordeling
Naturstyrelsen har fået betinget samtykke til multifunktionel jordfordeling, hvis Landbrugsstyrelsen vurdere at der er basis for en jordfordeling i projektet. Derfor har Landbrugsstyrelsen igangsat en ejendomsmæssig forundersøgelse i form af besøg og telefonisk kontakt til lodsejere i og uden for projektområdet. Undersøgelsen forventes gennemført inden udgangen af september 2020, og der forventes svar i oktober. Den foreløbige melding fra Landbrugsstyrelsen er, at der er en positiv interesse fra flere af de berørte lodsejere, både til at afstå jord direkte til projektet og til at deltage i en jordfordeling.
CO2-reduktion
Skov optager CO2, som bindes i træernes vedmasse og jorden. Optagelsen sker i takt med, at bevoksningen udvikler sig. Der findes forskellige rapporter, som anslår CO2-optagelsen i skov til mellem 9 og 12 tons CO2/ha/år. I de tal indgår ikke kulstofpuljen i den del af biomassen, der benyttes som brændsel. I Svendborg Kommunes årlige afrapportering af CO2-udledning til Danmarks Naturfredningsforening medregnes skovrejsning med et optag på 10 tons/ha/år.
Konsekvensen for Svendborg Kommunes CO2-udledning vil være afhængig af, hvor meget skov, der rejses. Potentialet er maksimalt 5.400 tons CO2 år, hvis hele skovrejsningsområdet erhverves. Svendborg Kommune kan godskrives 1.188 tons CO2 (22 %, svarende til finansieringsandelen), hvilket svarer til en reduktion på 13,5 % i forhold til 2018-niveuaet (8.800 tons CO2).
Det vurderes derfor, at dette projekt kan bidrage væsentligt til reduktion af CO2-udledningen i Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byrådet godkendte på møde den 17. december 2019 en samlet anlægsramme på 20.790.000 kr. med et årligt rådighedsbeløb på 693.000 kr. i perioden 2020-2049.
Samtidig godkendte Byrådet, at det årlige rådighedsbeløb finansieres af 650.000 kr. fra Naturpuljen på anlæg og 43.000 kr. fra Klima- og energiområdet på driften.
Lovgrundlag
Ingen
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget samt Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 31-08-2020
Liste V fremsætter følgende ændringsforslag:
Venstre stiller følgende ændringsforslag til samarbejdsaftalen, idet vi ønsker en politisk drøftelse af projektområdet og af supplerende og alternative metoder for grundvandsbeskyttelse, ligesom vi ønsker at tage størst muligt hensyn til skyggegener.
- Som supplement/alternativ til skovrejsning indarbejdes mulighed for pesticidfri dyrkningsaftaler og/eller solcelleparker.
- For at mindske skyggegener gives lodsejere ret til en afstand til ny skov på op til 100 meter.
- Projektområdet tilrettes endelig i forbindelse med statens kommende udpegning af BNO beskyttelsesområder.
Der stemmes om ændringsforslaget.
For stemmer 2 medlemmer: Liste V og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 5 medlemmer: Liste A, Ø, F og C.
Forslaget faldt dermed.
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse med bemærkning om, at borgerne ønskes inddraget tæt bl.a. for at sikre en respektafstand til eksisterende bebyggelse og mindskelse af skyggegener.
Liste V kan ikke godkende indstillingen med henvisning til det fremsatte ændringsforslag.
Løsgænger Jens Munk kan ikke godkende indstillingen med henvisning til, at han hele tiden har været imod skovrejsningsprojektet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15-09-2020
Liste V genfremsatte ændringsforslaget fra fagudvalget.
Man stemte om dette.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 7 (A, C, O og Ø)
Flertalsindstillingen fra fagudvalget blev herefter godkendt.
Liste V var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalget.
Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Liste V fremsætter følgende ændringsforslag:
Venstre stiller følgende ændringsforslag til samarbejdsaftalen, idet vi ønsker en politisk drøftelse af
projektområdet og af supplerende og alternative metoder for grundvandsbeskyttelse, ligesom vi
ønsker at tage størst muligt hensyn til skyggegener.
??Som supplement/alternativ til skovrejsning indarbejdes mulighed for pesticidfri
dyrkningsaftaler og/eller solcelleparker.
??For at mindske skyggegener gives lodsejere ret til en afstand til ny skov på op til 100
meter.
??Projektområdet tilrettes endelig i forbindelse med statens kommende udpegning af
BNO beskyttelsesområder.
Der stemmes om ændringsforslaget.
For stemmer: 8 (V og Jens Munk).
Imod stemmer: 20 (A, B, C, F, O, Ø).
Forslaget faldt dermed.
Indstillingen godkendes med bemærkning om, at borgerne ønskes inddraget tæt bl.a. for at sikre en respektafstand til eksisterende bebyggelse og mindskelse af skyggegener.
Liste V kan ikke godkende indstillingen med henvisning til det fremsatte ændringsforslag. Jens Munk kan ikke godkende indstillingen med henvisning til, at han hele tiden har været imod skovrejsningsprojektet.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).
Punkt 6 Bemyndigelse til stemmeafgivning ved Generalforsamling i Svendborg Fjernvarme og bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde
+Beslutningstema
Der skal tages stilling til, hvorvidt Svendborg Kommune vil afgive bemyndigelse til stemmeafgivning på generalforsamlingen i Svendborg Fjernvarme og om der skal afgives et bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget drøfter følgende skal konstitueres. i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
-
I forhold til det efterfølgende bestyrelsesmøde skal Økonomiudvalget tage stilling til, hvorvidt der skal afgives et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fået en indkaldelse til generalforsamling I Svendborg Fjernvarme (vedlagte som bilag 1). I forlængelse heraf har kommunens repræsentant i bestyrelsen forespurgt om, hvorvidt Økonomiudvalget ønsker at afgive en bemyndigelse til stemmeafgivning i forhold til generalforsamlingen.
Direktionen vil pege på følgende muligheder i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
I forlængelse af generalforsamlingen afholdes bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen skal konstitueres. I den forbindelse kan Økonomiudvalget afgive et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-09-2020
Et flertal på 8 (A, V, C og O) besluttede at bemyndige kommunens bestyrelsesrepræsentant til at afgive stemmer på den kommende generalforsamling og på det efterfølgende bestyrelsesmøde, som han finder det bedst.
Liste Ø var imod, idet Enhedslisten fandt det urimeligt at kommunen vil bruge sine stemmer på generalforsamlingen i Svendborg Fjernvarme på trods af at kommunen selv kan udpege en repræsentant til bestyrelsen uden om generalforsamlingen. Enhedslisten fandt det kritisabelt, at man tildeler 75 stemmer til et bestyrelsesmedlem, som i 2019 uden bemyndigelse fik udleveret kommunens stemmer til generalforsamlingen og anvendte dem ved bestyrelsesvalget uden, at der er truffet en beslutning i byrådet
Liste Ø begærende sagen standset og forelagt byrådet.
.
Orientering fra borgmesteren
Borgmesteren meddeler, at han jf. § 31 i den kommunale styrelseslov har valgt at afgøre sagen i overensstemmelse med det klare flertal i Økonomiudvalget. Sagen forelægges Byrådet til orientering.
Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Byrådet besluttede, at bemyndige kommunens bestyrelsesrepræsentant til at anvende kommunens stemmer på generalforsamlingen. Liste Ø og F var imod.
Byrådet tog borgmesterens orientering om anvendelsen af paragraf 31 til efterretning. Liste Ø kunne ikke tage orienteringen til efterretning.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).
Punkt 7 Orientering (Lukket)
+Beslutning i Byrådet den 15-09-2020
Intet.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Christian Kaastrup (A).