Økonomiudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019
Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).
Gruppeformændene for partier, der ikke er repræsenteret i Økonomiudvalget, var inviteret til at overvære behandlingen af punkt 2. Bruno Hansen og Jesper Larsen deltog.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 1. behandling af budget 2020 og overslagsårene 2021-23
+Beslutningstema
Indstilling af budgetforslag 2020 og overslagsårene 2021-23 til Byrådets 1. behandling,
herunder takstoversigt til 1. behandling, samt evt. regulering af budget 2019.
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Jens Munk og Jesper Larsen indbydes til at deltage i behandlingen af punktet.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens budgetudkast lægges til grund for Svendborg Kommunes budget 2020 og overslagsårene 2021-23 og fremsendes til Byrådets 1. behandling.
- Vedlagte forslag til takster for 2020 fremsendes til Byrådets 1. behandling
- Fristen for fremsendelse af ændringsforslag fastsættes til mandag den 14. oktober 2019 kl. 12.00.
- Der ikke foretages en regulering af budget 2019 som følge af lavere pl-skøn.
Sagsfremstilling
Direktionens budgetudkast tager udgangspunkt i det tekniske budget for 2020, jf. revideret budgetnotat af 23. september 2019 samt det forventede regnskab for 2019 jf. foreløbig budgetkontrol pr. 30. juni 2019. I forhold til det reviderede budgetnotat, som er vedlagt som bilag til dagsorden, er der i Direktionens budgetforslag indarbejdet afledte udgifter af kommuneaftalen herunder lov- og cirkulæreprogram, overførselsudgifter m.m.
Direktionens forslag ligger inden for den økonomiske politiks målsætninger. Kommunens serviceudgifter vil i forslaget ligge under den af KL udmeldte serviceramme, som er aftalt mellem KL og regeringen.
Forventede skatte- og tilskudsindtægter baseret på statsgaranti og indtægter fra skat og grundskyld er budgetlagt med uændret skatteprocent og grundskyldspromille.
Selv om der i budgettet er taget højde for kendte merudgifter, er der fortsat en række risici, der kan true budgettet. Bl.a. er 3 mia. kr. af statens tilskud betinget af, at kommunerne under ét overholder servicevækstrammen, og 1 mia. kr. er betinget af, at kommunerne ligeledes overholder den aftalte anlægsramme.
Budgetforslaget for 2020 med resultatoversigt af 26. september 2019 udviser herefter et forbrug af likvide aktiver på 24.036.000 kr. Resultatet af ordinære driftsvirksomhed udviser et overskud på 134.743.000 kr., som sammen med budgetlagt lånoptagelse på 75.697.000 kr. og finansforskydninger på 223.000 kr. skal medgå til finansiering af anlægsudgifter på 137.487.000 kr., samt afdrag på lån på 97.213.000 kr.
Budgetmaterialet i det foreliggende udkast hviler på, at udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 26,80 procent. Grundskyldspromillen fastsættes til 23,32 promille (for landbrugsjord dog 7,2 promille svarende til lovens maksimum). Der opkræves dækningsafgift for offentlige ejendomme (kommunens egne ejendomme undtaget) baseret på 11,66 promille af grundværdier og 8,75 promille af forskelsværdier.
Forslaget er baseret på valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag i 2020. I forbindelse med 2. behandling af budgetforslaget skal der tages særskilt stilling hertil.
Det oplyses endvidere, at den kirkelige udskrivningsprocent udgør 1,02 procent. Beslutning om eventuel ændring meddeles af Provstiet inden 2. behandling af budgettet.
Med udgangspunkt i det tekniske budget, som ligger til grund for budgetnotatet er der udarbejdet forslag til takster for 2020. Taksterne fremgår af vedlagte bilag.
Fristen for fremsendelse af ændringsforslag til budgettets 2. behandling den 22. oktober 2019 fastsættes til mandag den 14. oktober 2019 kl. 12.00. Ændringsforslag skal ske på særskilt bilag til resultatoversigten, som fremsendes til Stab for Økonomi, IT og Digitalisering.
Regulering af budget 2019
Det officielle midtvejsskøn for pris- og lønudviklingen i 2019, som er baseret på oplysninger fra maj viser, at skønnene ligger 0,2 pct. lavere end da budget 2019 blev vedtaget, svarende til en mindreudgift på ca. 5,0 mio. kr. for Svendborg. KL’s tilsvarende skøn, som bygger på de seneste skøn fra august, viser et fald på 0,3 pct., svarende til en mindreudgift på 8,0 mio. kr.
Det lavere p/l-skøn på 0,2 pct. medfører en nedjustering af servicerammen for 2019 og dermed øget risiko for en sanktion, når det endelige regnskab for 2019 foreligger. Jf. kommuneaftalen for 2020 er det besluttet, at der ikke ske en modregning i bloktilskuddet, og kommunerne får således lov til at beholde gevinsten.
Set i lyset af at der ikke foretages en regulering af bloktilskuddet for 2019, samt at der jf. det seneste regnskab forventes en budgetafvigelse på ca. 11 mio. kr. på kommunens serviceudgifter anbefaler direktionen, at der ikke foretages en regulering af kommunens driftsbudgetter, som blot vil medføre en større budgetafvigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte notat indeholdende en opdateret resultatoversigt.
Lovgrundlag
I henhold til lov om kommunernes styrelse udarbejder Økonomiudvalget forslag til årsbudget til kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019
Oversendes til 2. behandling, idet indstillingerne i øvrigt blev godkendt. Liste Ø foreslog, at man ansøgte Indenrigsministeren om lov til at hæve skatten inden for en ramme på 12 mio. kr. Økonomiudvalget kunne ikke støtte dette.
Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).
Punkt 3 Status på processen for Svendborg Kraftvarme A/S fremtid
+Beslutningstema
Svendborg Kraftvarme A/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget
- At fremlæggelse ved Henrik Wenzel, SDU tages til efterretning.
- At der til kommende Økonomiudvalgsmøde fremlægges et beslutningsoplæg for Svendborg Kraftvarme A/S’ fremtid.
Sagsfremstilling
Med afsæt i Byrådets beslutning af 29. maj 2018 om, at Svendborg Kraftvarmes aktiviteter ikke bør fortsættes efter 2024 i kommunalt regi medmindre ændrede rammevilkår tilsiger fortsat drift, blev Økonomiudvalget den 23. april 2019 orienteret om status jf. ”Orientering om samfundsøkonomiske beregninger ved lukning af Svendborg Kraftvarme A/S” den 23. april 2019 og efterfølgende på temamøde for Byrådet 30. april 2019.
Administrationen har anmodet professor Henrik Wenzel, SDU om rådgivning i forhold til Svendborg Kommunes overvejelser omkring afvikling eller levetidsforlængelse af Svendborg Kraftvarme A/S.
Henrik Wenzel er indbudt til Økonomiudvalgsmødet, hvor han vil komme med hans bud på, hvad Svendborg Kommune bør beslutte i relation til Svendborg Kraftvarme A/S fremtidige drift (bilag er vedlagt).
Ved det kommende Økonomiudvalgsmøde fremlægges et beslutningsoplæg for Svendborg Kraftvarme A/S’ fremtid.
Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019
Taget til efterretning, idet bilaget blev behandlet som åbent.
Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).
Punkt 4 Etablering af almene familieboliger, Nordre Park
+Beslutningstema
Tilsagn om støtte via skema A og B til etablering af 97 almene familieboliger og indskud af kommunal grundkapital.
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i byrådet, at
- det tidligere støttetilsagn og skema A godkendelse til etablering af 86 almene familieboliger annulleres, idet der samtidig stilles grundkapital på 13.8 mio. kr. og kommunegaranti på ca. 86 mio. kr. til rådighed for etablering af 97 almene familieboliger, samt meddeles både skema A og B godkendelse herfor, og
- godkendelse af skema C (byggeregnskab) delegeres til administrationen, og påtegning af krav om kommunegaranti sker administrativt.
Sagsfremstilling
Boligselskabet BSB Svendborg (nu Boligselskabet Sydfyn / BS) har af byrådet den 26/6-2018 modtaget støttetilsagn (skema A godkendelse) til et projekt med 86 almene familieboliger og 24 private boliger samt en privat dagligvarebutik på arealet ved den tidligere Nordre Skole, nu kaldet Nordre Park.
Imidlertid har den private investor meddelt, at vedkommende alene magter at opføre 17 boliger. Det er derfor et ønske at udvide den almene del af projektet med de manglende private boliger.
For at sikre at dette ikke indebærer yderligere udgifter (grundkapital) for Svendborg Kommune, har BS reduceret den gennemsnitlige størrelse af boligerne til ca. 89 m2, hvorved kommunens bidrag reduceres fra 10% til 8% af anskaffelsessummen.
BS anmoder derfor om, at det meddelte støttetilsagn annulleres, og at der meddeles nyt støttetilsagn, samt skema B godkendelse på det tilrettede projekt, som nu indeholder 97 almene familieboliger, 17 private boliger samt en dagligvarebutik.
De 97 almene boliger forventes at fordele sig som 23 stk. 2-rums boliger, 60 stk. 3-rums boliger og 14 stk. 4+-rums boliger. Desuden etableres fælles boligareal/fælleslokaler på min. 100 m2. Der forventes ikke problemer med udlejningen af boligerne. Således har boligselskaberne i Svendborg ikke oplevet tomme lejligheder de senere år, og i perioden 2013 - 2019 er der nedlagt 108 boliger i Svendborg. I øvrigt står der 748 personer på venteliste, og der har været stor interesse for boligerne, lige siden de første planer blev offentliggjort.
Der lægges op til at godkende både skema A og B, således at byggeriet kan påbegyndes snarest. Med baggrund i at låse anlægsøkonomien for den private investor og boligselskabet, gennemføres byggeriet således i totalentreprise af Hans Jørgensen & Søn, som gennemfører EU udbud af underentrepriser og samtidig sikrer, at byggeriet kan startes op i løbet af oktober / november 2019.
Der lægges endvidere op til, at godkendelse af Skema C (byggeregnskab) delegeres til administrationen, samt at påtegning af krav om kommunegaranti sker administrativt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De 97 almene boliger er planlagt til et samlet boligareal på 8.498 m2, som med det aktuelle maksimumsbeløb vil have en anskaffelsessum på 171,7 mio. kr.
Finansiering:
Realkreditlån, 90% kr. 154.493.000
Kommunal grundkapital, 8% kr. 13.733.000
Beboerindskud, 2% kr. 3.433.000
I alt kr. 171.659.000
Den kommunale grundkapital beregnes efter boligernes gennemsnitsareal, som udgør ca. 89 m2.
Det bemærkes, at det oprindelige støttetilsagn indebar en grundkapital fra Svendborg Kommune på kr. 15.641.000 – projektændringen indebærer derfor en reduktion i kommunens støtte på kr. 1.908.000.
Huslejen er budgetteret til kr. 920 pr. m2 i gennemsnit inkl. udgifter til afdelingens fællesfaciliteter.
Udover den kommunale grundkapital, skal Svendborg Kommune stille garanti for den del af realkreditlånet, som ligger udover 60% af ejendommens værdi. Det skønnes at lånegarantien vil blive på ca. 56% af lånebeløbet svarende til ca. 86 mio. kr. Der er foretaget en foreløbig vurdering af ejendommen, og garantistørrelsen kan derfor ændres ved den endelige vurdering.
Lovgrundlag
LBK nr. 1116 af 02-10-2017 om almene boliger mv., som ændret ved lov nr. 1544 af 19. dec. 2017, lov nr. 733 af 8. juni 2018, lov nr. 1322 af 27. november 2018, lov nr. 1561 af 18. december 2018 og lov nr. 1567 af 18. december 2018.
Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019
Indstilles.
Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).
Punkt 5 Orientering
+Beslutning i Økonomiudvalget den 01-10-2019
Administrationen orienterede om sagen vedr. Café Rouge.
Afbud fra Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O) og Lars Erik Hornemann (V). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C), Johan Emil Rasmussen (O) og Mette Kristensen (V).