00.32.00 Regnskab - kommunens økonomiske forvaltning i almindelighed

Svendborg Kommune har indført en nem og enkel betalingsløsning for borgere og virksomheder. Nu kan du se og betale de fleste af dine kommunale regninger direkte fra kommunens hjemmeside. 
Er opkrævningen til børnenes musikskole blevet væk? Eller har du fået et biblioteksgebyr og ikke fået det betalt?
På kommunens nye betalingsløsning ”Betal din Kommune” kan du betale kommunale regninger med kort og mobilepay. Samtidig kan du tilmelde visse regninger til betalingsservice. 
Du kan på selvbetjeningsløsningen få et overblik over, hvad du skylder kommunen og med et enkelt tryk på knappen ”Betal nu” vælge den/de regninger, du ønsker at betale.

Det kan eksempelvis være:

  • Ejendomsskat
  • Børnepasning
  • Serviceydelser på ældreområdet, eksempelvis levering af mad
  • Byggesagsgebyr
  • Musikskole

Du kan både betale med kort og MobilePay, uanset om du bruger computer eller mobil. 
Du kan også tilmelde regninger til Betalingsservice udenom din netbank.

”Betal din kommune” skal sikre, at det er nemt og enkelt som borger og virksomhed at betale  Svendborg Kommune.
Betal din kommune

Borgmesterens forord

Farvel til et forfærdeligt 2020 overskygget af Coronaens faste greb verden over og goddag til et fantastisk 2021 lød det rundt om i den kommunale administration efter en tiltrængt juleferie.

Nye Coronavarianter opstod, smittetal steg og udrulning af vaccinationsprogrammer trak ud. Så Corona bød i en stor del af 2021 desværre fortsat på massive økonomiske udfordringer og konsekvenser, udsatte aktiviteter, fjernundervisning, nødpasningsordninger, hjemsendelse af mange medarbejdere uden kritiske funktioner på hjemmearbejde og mange flere udfordringer.

Trods de mange benspænd i forhold til en normal situation er det takket være en stor indsats fra kommunens mange medarbejdere lykkes at levere en sikker drift af alle de velfærdsydelser som vores brugere er afhængige af. Der skal naturligvis også lyde en stor tak til borgere, brugere og erhvervslivets medvirken hertil.

2021 bød også på indvielser af spændende projekter som: ”Synergien” – 3.500 m² ved SG-Huset og Svendborg Idrætscenter, hvor unge mellem 15 og 25 år får mulighed for at boltre sig i foreningslivets muligheder, og ”De nye Byrum” ved Klosterplads, Frederiksgade og første etape af Blå kant på Frederiksø – et fælles byrum mellem by og vand, som helt sikkert er et besøg værd.

Ved efterårets budgetlægning for 2022 stod Svendborg Kommune overfor en uvant situation. Her var det nemlig ikke likviditeten som var grænsesættende for udgifter til demografi og den store udgiftsvækst for blandt andet det specialiserede voksenområde - men en serviceramme/loft for udgifter, som kommunerne er underlagt. Budgetforliget indebar således også budgetreduktioner i millionklassen for at Svendborg Kommunes budget kunne lande indenfor den udmeldte serviceramme.

Svendborg Kommunes befolkningstal stiger og stiger – ja faktisk steg det alene i 2021 med netto 605 eller 3,26 procent, således at vi tæller 59.193 indbyggere ved udgangen af 2021 i Svendborg Kommune. Det lyder jo i sig selv som en rigtig god historie, da kommunens indtægter blandt andet beror på indbyggertal. Men med flere indbyggere følger også et større pres på udgifter til velfærdsydelser rundt om i kommunen. Der blev afsat 60 mio. kr. i budgettet til investering af dagtilbudspladser, og behovet er fortsat i 2022.

Der blev også afholdt kommunalvalg i 2021, og Byrådet bliver til Kommunalbestyrelsen fra 1. januar 2022.

Jeg glæder mig særligt over, at Svendborg Kommune til trods for en mangeårig slunken kassebeholdning, ekstraordinære Covid-19 udgifter, løbende effektiviseringskrav i millionklassen og øget udgiftspres, kan fremlægge et regnskabsresultatet for den ordinære drift med et pænt overskud på driften på 152,4 mio. kr.

Dette resultat set sammen med anlægsudgifter og finansielle poster udviser et mindre træk på likviditeten på 15,9 mio. kr. i 2021.

Svendborg Kommune afholdt i 2021 anlægsudgifter for 195,6 mio. kr., som blandt andet omfattede CO2 reduktions- og klimatilpasningsprojekter, projekter indenfor vej- og ejendomsvedligeholdelse, by- og havneudvikling, Svendborg Idrætscenter ”Synergien” og ikke mindst fremrykkede anlæg i forbindelse med Covid-19. 

Med disse ord ønsker jeg god læselyst med Svendborg Kommunes årsberetning for 2021.

 

Svendborg Kommune, den 19. april 2022

Bo Hansen,Borgmester

 

 

 

Borgmesterens forord

”2020 venter forude. Et nyt år med mange muligheder og udfordringer, hvor vi lige nu står i en Corona-krise, som ingen kender konsekvenserne af. På alle fronter sættes der massivt ind, så jeg håber, at vi i fællesskab medvirker til at borgere og virksomheder kommer igennem på bedste vis.”

Sådan lød ordene i starten af 2020, da vi afsluttede regnskabet for 2019, og nu kan vi så slå 2 streger under regnskabet for ét år, som næppe glemmes i de næste mange år.

Verden over stod året 2020 uden tvivl i Corona ‘ens tegn – en virus med massive udfordringer og konsekvenser. Svendborg Kommune s virke i 2020 blev i den grad også påvirket – både overfor borgere, virksomheder og medarbejdere.

Svendborg Kommune måtte investere i ekstraordinært mange værnemidler, udsætte aktiviteter, og sende mange medarbejdere uden kritiske funktioner på hjemmearbejde.

Herudover måtte der bl.a. etableres fjernundervisning, nødpasningsordninger og hjælpepakker til erhvervslivet i form af: fremrykkelse af anlægsprojekter i millionklassen, fremrykkelse af betalinger for regninger og forlængelse af betalingsfrister til kommunen.

Der er heldigvis lys forude i form af vacciner, og en længe ventet økonomisk indsprøjtning – ”Udligningsreformen”. 

Den 5. maj 2020 indgik Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet en aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem fra og med 2021.

Reformen skal sikre et Kommune-Danmark i bedre balance, og resultatet giver uden tvivl Svendborg Kommune et tiltrængt løft, idet udligningen er en vigtig faktor for det serviceniveau vi kan tilbyde vores borgere og virksomheder.

En anden ting, som jeg glæder mig særligt over er, at Svendborg Kommune til trods for en mangeårig slunken kassebeholdning, ekstraordinære Covid-19 udgifter og løbende effektiviseringskrav i millionklassen, kan fremlægge et regnskabsresultatet for den ordinære drift med et pænt overskud på driften på 185,5 mio. kr.

Dette resultat set sammen med anlægsudgifter og finansielle poster udviser en styrket likviditet på 53,9 mio. kr. i 2020.

Svendborg Kommune afholdt i 2020 anlægsudgifter for 170,5 mio. kr. til projekter som køb af Tipsvænget, Vej- og ejendomsvedligeholdelse, udvikling i lokalområder, by- og havneudvikling, og ikke mindst fremrykkede anlæg i forbindelse med Covid-19. 

Anlægsindtægterne for salg af grunde og ejendomme løb op i 46,9 mio. kr. Salget omfattede bl.a. grunde til almene familieboliger, grund til SIMAC og grunde i Tankefund etape 1 og 2.

Med disse ord ønsker jeg god læselyst med Svendborg Kommunes årsberetning for 2020.

 

Svendborg Kommune, den 20. april 2021

Bo Hansen, borgmester

Tidligere års årsberetning og regnskab kan læses ved at klikke på linket til venstre.

Når man ser tilbage på året 2018, er der nogle sager, der igen trak masser af overskrifter. Vindmøller og solceller, byudviklingsprojekter, torvet og forskellige lokalplaner fylder altid meget. Man kan sommetider næsten få indtryk af, at kommunen ikke beskæftiger sig med andet. I virkeligheden dækker disse områder kun en meget lille brøkdel af kommunens samlede virke. Langt den største del handler nemlig om kommunale velfærdsydelser for de 58.599 borgere, der bor i vores kommune.

Ved starten af året var de kommunale velfærdsydelser under et voldsomt pres. Byrådet stod derfor overfor en meget vanskelig opgave. For at sikre langsigtet balance i kommunens budget, skulle der findes budgetforbedringer på ca. 100 mio. kr. Det skyldes flere forhold. For det første havde det tidligere byråd udskudt et sparekrav på 50 mio. kr. Hertil kom, at den kommunale medfinansiering af sygehusudgifterne steg langt mere end forudset. Samtidig blev den lovede udligningsreform udskudt. Disse forhold betød, at kommunens kassebeholdning var meget lav.

Byrådet eniges i foråret om et delforlig med reduktioner på godt 70 mio. kr., og nåede i mål ved det endelige budgetforlig. Men det er desværre kun rammerne – nu skal der handling til! Hele vejen rundt i Svendborg Kommunes organisation skal der reduceres og passes til, siges farvel til gode kollegaer, skæres og justeres på serviceydelser og tilbud mv.

Det er Byrådets håb, at Svendborg Kommune trods alt alligevel kan forblive en attraktiv kommune med vækst og udvikling.

2018 blev året, hvor Bedre Balance II blev offentliggjort, hvilket medførte, at 2 kontorer fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse med ca. 50 medarbejdere er placeret i Svendborg. En anden glædelig ting er, at SKAT styrkes, hvilket medførte at Svendborgs eksisterende skatteafdeling fastholdes, og får flere medarbejdere. Det nye center bliver et kombineret kunde- og sagsbehandlercenter for ejendomsvurderinger og vil omfatte ca. 200 skattemedarbejdere, når det er fuldt implementeret.

I 2018 besøgte H. M. Dronningen Svendborg, en stor oplevelse, som jeg er sikker på, at flere vil mindes mange år frem.

Generelt endte 2018 for Svendborg Kommune med en utrolig lav ledighed på kun 4 %, et husprisniveau over gennemsnittet i Region Syddanmark og en mindre tilbagegang i antal indbyggere.

I 2018 har der bl.a. været fokus på fokus på Fremtidens ældre liv – seniorboliger, etablering af Unesco-Geopark med fantastiske perspektiver for Svendborg og de sydfynske kommuners turisme, fortsat udvikling af Svendborg Havn, understøttelse af realiseringen at et nyt SIMAC som omdrejningspunkt i et maritimt kraftcenter på Nordre Kaj og værtskab for det kommende DGI Landsstævne i 2021. Kommunens ejendom i Bagergade står tom, og Byrådet har besluttet, at ejendommen skal udbydes til salg. Bygning kan anvendes til flere forskellige formål – som f.eks. seniorboliger.

En anden ting, som jeg glæder mig særligt over er, at Svendborg Kommune til trods for en slunken kassebeholdning og effektiviseringskrav i millionklassen, kan fremlægge et regnskabsresultatet for den ordinære drift med et pænt overskud på driften på 171,4 mio. kr. - budgettet sagde 114,5 mio. kr. Kommunens netto anlægsudgifter landede på 95,0 mio. kr., med udskudte anlægsinvesteringer på netto 53,9 mio. kr. til 2019.

Disse resultater set sammen med de finansielle poster udviser en styrket likviditet på 0,4 mio. kr. i 2018.

Med disse ord ønsker jeg god læselyst med Svendborg Kommunes årsberetning for 2018.

Svendborg Kommune, den 23. april 2019

Bo Hansen, borgmester

Svendborg Kommune oplevede også i 2017 en befolkningsfremgang, øget efterspørgsel efter boliger og byggegrunde, færre ledige lejeboliger, stabil beskæftigelse og større optimisme.

Kommunes pengekasse er i disse år under stærkt pres – budgetforliget for året 2018 indeholder således få aktivitetsudvidelser og en række store krav om budgetforbedringer, for fortsat at kunne sikre den grundlæggende kernevelfærd og på sigt skabe bedre økonomisk balance i Svendborg Kommunes virke.

Som kommune står det højt prioriteret, at yde borgere, erhvervsdrivende og besøgende fra nær og fjerne den bedst mulig service og oplevelse – således, at det er et sted man føler sig til rette, ønsker at blive, eller komme til igen.

For at understøtte denne gunstige udvikling, og sikre en varig forankring, fortsattes den en målrettede satsning på udvikling af Svendborg Havn, dels ved understøttelse af realiseringen at et nyt SIMAC som omdrejningspunkt i et maritimt kraftcenter på Nordre Kaj og dels ved bolig- og erhvervsprojekter ved Jessens Mole.

Svendborg Kommune er vært for det kommende DGI Landsstævne i 2021. Det har vi prøvet før – men dermed ikke sagt, at det bliver en hel nem udfordring.  Nogen vil sige, at der er lang tid til – men da planlægning og koordinering er en vigtig og stor del af processen er vi allerede i fuld sving.

Antallet af beskæftigede er stabiliseret, dog er Svendborg Kommune fortsat udfordret af, at have forholdsvis mange borgere udenfor arbejdsmarkedet. Aktuelt er der ca. 1.840 borgere der enten er klar til arbejdsmarkedet eller uddannelse.

Fremtidsfabrikken 2 – Kvægtorvet blev etableret og indviet i marts 2017.

Den tidligere Nordre Skole blev udbudt til salg i 2016, og en aftale om salg til boligforening indgået i 2017. Ligeledes blev forskerparken og Jessens Mole 9-11 solgt i 2017.

Alle disse spændende ting – plus mange andre – er en del af fortællingen i Svendborg Kommunes bosætningskampagne: ”Svendborg løfter Svendborg”.  

I den sammenhæng kan vi også glæde os over, at netop bosætningen igen er positiv i Svendborg kommune. I 2017 tilflyttede der 178 flere borgere end der fraflyttede kommunen.

En anden ting, som jeg glæder mig særligt over er, at Svendborg Kommune til trods for en slunken kassebeholdning og effektiviseringskrav i millionklassen, kan fremlægge et regnskabsresultatet for den ordinære drift med et pænt overskud på driften på 95,7 mio. kr. Budgettet sagde 101,0 mio. kr. Så vi ramte atter engang næsten plet. Og viser, at vi har styr på økonomien.

Kommunens anlægsudgifter landede på 135,8 mio. kr., med udskudte anlægsinvesteringer på netto 53,9 mio. kr. til 2018.

 

Med disse ord ønsker jeg god læselyst med Svendborg Kommunes årsberetning for 2017.

 

Svendborg Kommune, den 17. april 2018

Bo Hansen, borgmester

2014 var overordnet set præget af den nationale reformdagsorden. En dagsorden der handler om, hvorledes vi bedst fremtidssikrer vores velfærdssamfund. Og en dagsorden, der er båret af en erkendelse af, at vi kun kan bevare velfærdssamfundet, hvis vi tør forandre det.

Den nationale reformdagsorden manifesterede sig bl.a. i en folkeskolereform. Den største omlægning af folkeskolen i moderne tid. Vores udgangspunkt for reformarbejdet var næsten optimalt. Vi havde i forvejen en god folkeskole og havde reelt tyvstartet på reformen med vores fokus på inklusion, bevægelse og idræt, helhedsskole og kompetenceudvikling.

Vi var – og er – derfor på forkant. Men under alle omstændigheder, bliver der fortsat tale om et meget stort implementeringsarbejde i det kommende år. Det gælder også for dagtilbudsområdet, hvor vi har haft samme fokus, og hvor vi skal arbejde med idræt og bevægelse.

Det var også året, hvor vi åbnede Ungekontakten. Udgangspunktet var en erkendelse af, at vores mange gode indsatser ikke var tilrettelagt og organiseret ud fra de unges behov. Derfor en ”turn-around” for at skabe en indgang og bedre koordination. I det kommende år skal organisationsudviklingen følges op med en ny ungestrategi.

På ældreområdet fortsatte vi den markante omlægning af vores tilgang til pleje- og omsorgsopgaverne. Et stjerneksempel på innovation, hvor vi går nye veje. Det giver bedre livskvalitet for de ældre og kommunen sparer penge. Vi skal fortsætte ad den vej i det nye år. Og konceptet skal udbredes på social- og handicapområdet, hvor det giver mening.

På beskæftigelsesområdet stod reformerne næsten i kø. Og det forsætter ind i 2015. Vi får travlt med at implementere den nye beskæftigelsesreform.

2014 blev også året, hvor vi etablerede CETS (Center for Ejendomme og Teknisk Service). Her fulgte vi en trend, hvor store koncerner etablerer enheder, der arbejder professionelt med facility management. Målet er bedre og billigere udnyttelse af vores bygningsressourcer.

Svendborg Kommune s virke er hen over et regnskabsår mangfoldigt – nogle områder mere synlige end andre, hvor særlige områder som renovering af torvet og arbejdet med den grønne tråd, etablering af Fremtidsfabrikken, udvikling af havnen, Udvikling Fyn og ikke mindst kampen mod sociale dumping, kan fremhæves.

Regnskabsresultatet for den ordinære drift landede på et pænt overskud på 174,8 mio. kr., i forhold til det vedtagne budget på 120,6 mio. kr., hvilket endnu engang viser, at vi har styr på økonomien.

Kommunens anlægsudgifter var ekstra høje i 2014, da vi fik indhentet udskydelser fra tidligere år, hvorved det samlede resultat for det skattefinansierede område endte med et underskud på 27,8 mio. kr. i forholdt til et overskud i det vedtagne budget på 13,7 mio.

Det er vigtigt at huske på, at tallene i regnskabet ikke bare har dannet sig selv. Bag hvert enkelt lille tal i den omfattende regnskabspublikation ligger en fortælling om alle de overvejelser, beslutninger og handlinger, som i dagligdagen udføres af kommunens mange medarbejdere. Regnskabet er derfor, mere end noget andet, beviset på ansvarlighed, omhyggelighed og stor tilpasningsevne i en verden i hastig forandring.

 

Svendborg Kommune, den 21. april 2015

Lars Erik Hornemann, borgmester

I forordet til budgettet for 2012 skrev jeg, ”at Svendborg Kommune i dag har en økonomi, der hænger sammen på lang sigt”. Jeg skrev også, at betingelsen er, ”at vi holder godt fast i rattet og fortsætter med en meget stram styring af udgifter og indtægter”.

Disse udsagn blev senere understøttet af, at revisionen til regnskabet for 2011 bemærkede, ”at Svendborg Kommunes aktuelle økonomiske situation er fornuftig vurderet på bæredygtig drift og det likvide beredskab”. Det er pæne ord, især når de kommer fra revisionen.

Nu er det så blevet regnskabets time for 2012, og bedømt på de økonomiske hovedtal kan vi heldigvis konstatere, at vi igen nåede sikkert i mål med det, som vi havde sat os for. Og det vi havde sat os for var at videreføre den økonomiske politik - som fastlægger rammerne for budgetlægningen - med et driftsoverskud på minimum 100 mio. kr. og en disponibel kassebeholdning i intervallet 80-100 mio. kr.

Det lyder måske lidt tørt og kedeligt, men det er ganske betryggende og godt at vide, at der er styr på økonomien. Nogen vil måske mene, at vi kommer i mål med en ”for pæn sikkerhedsmargin” i forhold til målet for overskud på driften, men det er nu trods alt bedre end historien om ”en ubetalt regning”, der skubbes til betaling på et senere tidspunkt.

Om 2012 kan det siges, at det ikke har været et år med nye store besparelser. I stedet har det været året, hvor energien er blevet lagt i lagt i at færdiggøre, konsolidere og kvalitetssikre de meget store tilpasninger, der har været på en lang række af de borgernære kommunale serviceopgaver i årene forinden.

2012 har også været året, hvor store tilpasninger i kommunens organisering og ledelse skulle stå sin prøve. En analyse kunne i løbet af året vise, at Svendborg Kommune - mellem 7 undersøgte kommuner - kunne fremvise det laveste antal ledere set i forhold til det samlede antal medarbejdere i kommunen. Regnskabet for 2012 fortæller, at ”prøven” – også målt på det økonomiske parameter – er bestået med pæne karakterer.

Der bliver nu ikke tid til at hvile på laurbærrene, for forude venter nye udfordringer. Udviklingen i den internationale økonomi tilsiger, at kommunerne - også i de kommende år - i bedste fald må forberede sig på nulvækst i økonomien. Ubalance på statens finanser og Danmarks økonomiske forpligtigelser i EU-samarbejdet medfører, at nye udgiftskrævende opgaver i kommunerne fortsat må finansieres ved effektivisering og besparelser på andre områder.

Så vi gør derfor klogt i at fastholde og forsvare den solide styring af økonomien, som vi har fået etableret i Svendborg Kommune. Regnskabet for 2012 viser igen, at vi har styrken til at gøre det.


Svendborg Kommune, den 23. april 2013
Curt Sørensen, borgmester

Læs hele årsberetningen og tilhørende materiale her:

Der findes opgaver, man godt kunne ønske sig at være foruden. Sådan cirka lød min indledning, da jeg skrev forordet til budgettet for 2011.

Bemærkningen sigtede til, at den økonomiske situation var særdeles vanskelig. Vi havde valget mellem at løse opgaven lokalt – og selv afgøre, hvor det skulle gøre ondt - eller blot lade stå til, og så vente på at blive sat under administration. Samlet set var det nødvendigt at gennemføre besparelser for ca. 70 mio. kr.

Vi valgte at tage opgaven på os vel vidende, at rigtig mange borgere ikke ville undgå at mærke besparelser på en lang række af de borgernære serviceydelser. Samtidig var det dog magtpåliggende, at store dele af besparelserne skulle udmøntes gennem effektiviseringer i kommunens organisering af opgaverne uden forringelser, hvad angår selve indholdet i ydelserne.

Nu er det så regnskabets time, og bedømt på de økonomiske hovedtal kan vi heldigvis konstatere, at vi nåede sikkert i mål med det, som vi havde sat os for. Jeg mener stadig, at vi helst havde været opgaven foruden, men når det så er sagt, må der udtrykkes stor tilfredshed med den måde opgaven er blevet ført ud i livet.

For bag det ubehagelige udgangspunkt indeholder regnskabet for 2011 den positive fortælling om en ansvarlig og engageret indsats fra de ansatte på alle niveauer overalt i kommunen. Regnskabet for 2011 indeholder også fortællingen om viljen og evnen til omstilling, og regnskabet for 2011 indeholder ikke mindst fortællingen om evnen til at tænke i nye og mere effektive løsninger.

Jeg vælger at se dette som et positivt udgangspunkt for de opgaver, som venter forude. Der er nemlig ikke noget som tyder på, at det i de kommende år vil blive lettere, - tværtimod. Den internationale økonomiske krise raser med uformindsket styrke, og Danmark er i den sammenhæng ikke gået ram forbi.

Den samlede offentlige sektor er under et stort pres, hvilket det historisk store underskud på statsbudgettet aktuelt vidner om. Og det vil helt sikkert tage år, og ikke mindst store anstrengelser, at vende minus til plus. For kommunerne vil det betyde, at der ikke fra statslig side kan forventes noget økonomisk bidrag til finansiering af nye udgiftskrævende opgaver.

Derfor er det godt at vide, at vi selv kan gøre en forskel. Regnskabet for 2011 tydeliggør denne forskel, og det gør, at jeg ikke frygter for fremtiden. Vi har nemlig god grund til at have selvtillid i Svendborg Kommune.

Svendborg Kommune, den 17. april 2012
Curt Sørensen, borgmester

Læs hele årsberetningen og tilhørende materiale her: